Olen joskus seurannut tuota otsikkoaiheen keskustelua, mutta se taisi olla jonkun muun otsikon alla, eikä minulla ole aikaa lukea kaikkia viestejä uusiksi.
Niinpä, joko muut Outbackin omistajat ovat tilanneet talvirenkaat? Itse ajattelin alustavasti Nokia R -kitkat 215/65 16 noihin Subarun 6-puolaisiin vanteisiin nro 4001. Olisiko kapeampi edes mahdollinen noihin 16x6,5 vanteisiin?
Outback dieselin talvirenkaat
14
5109
Vastaukset
- forre
noille vanteille menee vaikka 185-195, riippuen profiilista, mutta suosittaisin kooksi 205-60-16, olisi vain vähän matalampi on orkkis suvikumi, ja maavaraa silti riittää. Auttaisi myös hieman turhan pitkiin vaihteiston välityksiin.
- 215/60 16
kun näyttää siltä, että korkeampi rengas ei mahdu kunnolla pyörimään.
Kapeampi talvirengas voisi olla parempi, mutta esim. Nokian R ei taida olla edes tuotanossa 205/60 16 kokoisena? Nuo kapeammat renkaat voisivat olla myös edullisempia?
Kitkarenkaissa on hirveitä eroja, vrt. Nokian Q ja Michelin ? vm. 2007. Toivottavasti R on edes lähellä Q:ta, niin uskoisin toimivan 4-vetoautossa.
Kiitos muuten linkistä, josta kävi ilmi renkaiden korkeus. Sinälläänhän tuo ei ole korkeatakaan matematiikkaa, mutta eipähän tarvitse excelille alkaa vääntämään taulukkoa.
- Out-päk
Mulle tulee 215/60/16 kokoiset Bridgestonen nastarenkaat Haaparannasta. Tiedä sitten tuosta koosta, mutta noita ne suositteli.
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Tuolta löytyy sopiva laskuri. Kun laitat
rekisterikirjassa olevan rengaskoon toiseen
ikkunaan, niin toiseen voit kokeilla eri-
rengaskokoja.- 215/60 16
Minulle tulee Subaru-jälleenmyyjältä saadun ohjeen mukaiset 215/60 16 Nokian nastat. Nastat valitsin luettuani TM:n talvirengasvertailun. En löytänyt järkisyitä jatkaa kitkoilla, vaikka olen käyttänyt niitä viimeiset 10 vuotta.
- forre
parasta pitoa saat, mitä tarvitaan myös jarrutuksissa, neliveto kun kiihtyy hyvin vaikka huonommillakin renkalla.
- tuumin
forre kirjoitti:
parasta pitoa saat, mitä tarvitaan myös jarrutuksissa, neliveto kun kiihtyy hyvin vaikka huonommillakin renkalla.
Parasta mahdollista pitoa juuri ajattelin. Toisaalta melu varmaan kasvaa, eikä se oikein houkuta. Ilmaa niissä 16-tuumaisissa 60-sarjan renkaissa on tosin enemmän kuin kesäkumeissa.
Onko valistunutta arvausta tai tietoa siitä, kasvaako melu merkittävästi verrattuna kesärenkaisiin, jotka ovat siis Yokohama Geolandarit kokoa 215/55 17?
Oma arvaukseni on että taitaa se kasvaa... - forre
tuumin kirjoitti:
Parasta mahdollista pitoa juuri ajattelin. Toisaalta melu varmaan kasvaa, eikä se oikein houkuta. Ilmaa niissä 16-tuumaisissa 60-sarjan renkaissa on tosin enemmän kuin kesäkumeissa.
Onko valistunutta arvausta tai tietoa siitä, kasvaako melu merkittävästi verrattuna kesärenkaisiin, jotka ovat siis Yokohama Geolandarit kokoa 215/55 17?
Oma arvaukseni on että taitaa se kasvaa...vajaa pari vuotta sitten kokeilin outbacia juuri nokian viitosilla, ei ollut paha melu, vaikka joissakin autoissa juuri tuo rengas meluaa, en tiedä varmasti, onko eroa sillä missä valmistettu, sekä suomalaisa ja venäläisiä viitosia on myynnissä, meidän kakkosautossa venäjän viitoset kyllä meluaa...
- edellinen...
forre kirjoitti:
vajaa pari vuotta sitten kokeilin outbacia juuri nokian viitosilla, ei ollut paha melu, vaikka joissakin autoissa juuri tuo rengas meluaa, en tiedä varmasti, onko eroa sillä missä valmistettu, sekä suomalaisa ja venäläisiä viitosia on myynnissä, meidän kakkosautossa venäjän viitoset kyllä meluaa...
...pieni virhe otsikossa...
- 4x4
Täällä Michelin X-ice northit (nastat siis). Hyvin toimi ainakin
viime talven....ja koko oli 215/55-17 - painetta?
No nyt minulla on Nokian (Venäjällä tehdyt) nastat. Ääntävät ne enemmän kuin kesärenkaat ilman muuta, mutta ei sentään infernaalisesti. Hyvä pito niissä ainakin on.
Alle asennetuissa renkaissa oli 2,7 kiloa painetta ja pudotin niitä näin; eteen 2,0 ja taakse 1,9. Onko näissä nastarenkaiden paineissa jotain salatiedettä, joka ei käy ovenpielen taulukosta ilmi? Kitkoissa piti muistaakseni olla suositusta korkeammat paineet.
Eli mitkä mahtavat olla nastojen oikeat paineet, kun rengakoko on 215-60/16 ja lastia on kohtuullisesti?- Michelin mies
Joo, itse heitin alle Michelin X-Ice North nastarenkaat kokoa 215/55-17. Painetta on edessä ja taka 2,4 bar. Melua kantautuu sisään ihmeen vähän kun kuitenkin puhutaan nastarenkaista. Saapa nähdä montako päivää noi nastat pysyvät kiinni renkaissa, kun edellisista nastoista on huonoja kokemuksia. Siksi olenkin ajanut usean vuoden kitkoilla, mut nyt päädyin taas nastoihin.
- VV500
Michelin mies kirjoitti:
Joo, itse heitin alle Michelin X-Ice North nastarenkaat kokoa 215/55-17. Painetta on edessä ja taka 2,4 bar. Melua kantautuu sisään ihmeen vähän kun kuitenkin puhutaan nastarenkaista. Saapa nähdä montako päivää noi nastat pysyvät kiinni renkaissa, kun edellisista nastoista on huonoja kokemuksia. Siksi olenkin ajanut usean vuoden kitkoilla, mut nyt päädyin taas nastoihin.
Itselläni on diesel Outbackissa Continentalin kitkat. Pito on toistaiseksi riittänyt ja hiljaisetkin ovat. En tiedä mihin nastoja tarvitsisin.
- 10 vuotta
VV500 kirjoitti:
Itselläni on diesel Outbackissa Continentalin kitkat. Pito on toistaiseksi riittänyt ja hiljaisetkin ovat. En tiedä mihin nastoja tarvitsisin.
Minulla oli viidet eri kitkarenkaat 10 vuotta peräjälkeen eri autoissa. Nyt otin Outbackiin kokeeksi nastarenkaat ja olen ihan myyty. Ei voi mitään, vaikka olin kitkojen vankkumaton puolestapuhuja vuosikaudet.
Ääntä nastarenkaista lähtee enemmän, mutta niin kohtuullisesti, että en paremman pidon kustannuksella millään vaihtaisi enää kitkoihin.
Melkein harmittaa, kun olin pitkään niin mieltynyt kitkoihin. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h373007- 1342513
- 492378
- 1582104
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201818- 401449
- 391091
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa191067- 511057
- 861015