Viisaudenhampaan poiston kokeneet!

tupuli

Joulukuun alussa olisi edessä viisaudenhampaan poisto x3, ylhäältä yksi ja alhaalta kaksi, samalla käynnillä siis. Viime viikolla revittiin jo yksi ylhäältä, puudutetta oli kyllä hyvin, mutta silti vääntäminen ja kiskominen kirpaisi ihan kiitettävästi. Alaviisurit pitää leikata, ylhäältä oletettavasti lähtee yhtä vaivattomasti kuin toinenkin. Koko hommaan on varattu aikaa lähes 2 tuntia, sekään varmaan riitä, sillä olen TODELLA hidas puutumaan. Annetaanko minkäänlaisia rauhoittavia pillereitä miten mielellään ennen tällaista operaatiota (kunnallisella)? Mietin tässä, että mitenhän aion selvitä operaation jälkeisistä päivistä.. Sairaslomaa koulusta saan kuulemma kahdeksi päiväksi. Päivän tässä erilaisia keskustelupalstoja lueskeltuani alan epäröidä koko homman järkevyyttä.

Turposiko teillä pärstä ihan muodottomaksi hampaiden poiston jälkeen? Kuinka kauan turvotus kesti? Millaiset lääkkeet saitte kivunlievitykseen? Oliko se mielestäsi riittävää? Muitaki kokemuksia saa kertoa, erityisesti tuosta leikkauksellisesta poistosta. Pelottaa jo sen verran ettei enempää voi pelätä, joten aivan sama, haluan kuulla totuuden kaunistelematta. Jokainen kokemushan on toki yksilöllinen, mutta..

45

19293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut.......

      Mulla ei kylläkään leikattu hampaita ja selvisin muutenkin aika helpolla, kun ne oli jo ollu monta vuotta ennen ku revittiin, mutta sen verran tiedän, että rauhottavia voi pyytää ennemmin jos haluaa. Särkylääkettä saa kyllä ihan tarpeeks, semmosen 30x600mg purkin suht halvalla..

      Voin kuitenki sanoa, että mulla ei turvonnut naama YHTÄÄN, eikä särkyäkään ollut, joten se voi mennä kivuttomastikin. Älä turhaan jännitä, hyvin se menee!

      • tupuli

        soitanko vaan sit hampilääkäriin ja kysyn rauhoittavaa? Aikani taitaa olla ihan noita päivän ensimmäisiä, heti aamulla.

        "Mulla ei kylläkään leikattu hampaita ja selvisin muutenkin aika helpolla, kun ne oli jo ollu monta vuotta ennen ku revittiin"
        -Mulla ei ole noista viisureista ollu mitään haittaa tähän mennessä eikä röntgenkuvien mukaan tulekaan olemaan (muutaku tätä perinteistä reikiintymistä), mutta ne poistetaan nyt siksi, ettei juuret ole kehittyny vielä vahvoiksi, joten pitäisi lähteä suht helposti vielä tässä vaiheessa. Eli kai ne nyt sitten kannattaa kaivaa pois.


      • Kokenut...
        tupuli kirjoitti:

        soitanko vaan sit hampilääkäriin ja kysyn rauhoittavaa? Aikani taitaa olla ihan noita päivän ensimmäisiä, heti aamulla.

        "Mulla ei kylläkään leikattu hampaita ja selvisin muutenkin aika helpolla, kun ne oli jo ollu monta vuotta ennen ku revittiin"
        -Mulla ei ole noista viisureista ollu mitään haittaa tähän mennessä eikä röntgenkuvien mukaan tulekaan olemaan (muutaku tätä perinteistä reikiintymistä), mutta ne poistetaan nyt siksi, ettei juuret ole kehittyny vielä vahvoiksi, joten pitäisi lähteä suht helposti vielä tässä vaiheessa. Eli kai ne nyt sitten kannattaa kaivaa pois.

        Kysele vaikka jo paria päivää etukäteen, ku se rauhottava otetaan jo illalla. Mulle tuli reikiä niihin ja siksi ne sit poistettiin. Ite en halunnu niitä "ajoissa" poistattaa.. mut sitten se oli kyl helpotus, ku eka otettiin ja huomasin ettei se niin kauheaa ollukaa. Kantsii ottaa pois heti kun vaan mahollista. En nyt tiiä kannattaako leikata, mutta jos ne on sitä suositellu, niin kyllä sitten..


      • ...........

        Leikatessa turpoo ei kait sillon jos vaan kiskotaan pois.


    • Viisurileikkauksesta selviy...

      Minulla leikattiin alaviisaudenhammas noin kaksi viikkoa sitten, ja siitä kaikesta tässä vielä toipuilemassa.

      Ennen leikkaukseen menoa kuulostelin paljon ihmisiltä kokemuksia viisureiden poistoista ja leikkauksista, ja tulin siihen tulokseen, että kokemus ja toipuminen ovat hyvin yksilöllisiä. Joillain ystävistäni leikkauskokemus on jättänyt valtavan pahat, kauhuntäyteiset muistot kun taas joillain kaikki on mennyt ihan hyvin.

      Itse olen leikkauksestani toipunut mielestäni varsin erinomaisesti. Leikkausoperaatio kesti noin tunnin, joka oli aika pitkä aika jaksaa pitää suuta auki. Operaation aikana en tuntenut mitään kipua, mutta kotona puudutuksen jälkeen alkoi tuntua kipuja, joihin auttoi reseptillä kirjoitetut särkylääkkeet. Lisäksi poskeni oli varsin turvoksissa noin 5 päivän ajan. Nyt, kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen tikit tuntuvat edelleen suussa, mutta syön ja elän ihan normaalisti. Särkylääkkeitä käytin 6 päivän ajan.

      Jos ja kun leikkaukseen meno pelottaa, niin kannattaa etukäteen ottaa yhteys hammaslääkäriin ja pyytää mietoja rauhoittavia. Niiden käyttö viisureidenpoistojen yhteydessä on käsittääkseni varsin yleistä eikä lääkärin pitäisi sinulta sen enempää alkaa kyselemään niiden käytön tarpeesta. Sen pitäisi riittää että leikkaus pelottaa sinua ja koet tarvitsevasi rauhoittavaa esilääkitystä. Rohkeutta matkaan, kyllä siitä kaikesta selvityy, tai minä ainakin selviydyin, vaikka ihan sairaasti jännittikin!

      • on hyvä !

        Leikkaus menee kuin siivillä, kun otat esilääkityksen.
        Multa kysyttiin heti vastaanotolle mennessäni, haluanko rauhoittavan pillerin ja otin sen, vaikkei kummemmin hermostuttanutkaan, vaikka olin kuullut kauhukertomuksia etukäteen.
        Viisaudenhampaan poisleikkaus on nääs ihan pienimpiä operaatioita. Turha pelätä !
        Puudutukselta sitä ei edes tunne ja rauhoittava piltsu tekee sen, että aika hurahtaa mennä tosi nopeasti.
        Vähän oli turvotusta ja poski lievällä mustelmalla, särkylääkettä en paljon tarvinnut, pari ekaa päivää vain. oikeastaan vain poistopäivänä, kun puudutusa alkaa häipyä, oli särkyä.
        Lopun olisi kestänyt ilman särkylääkettäkin, mutta mukavuussyistä otin, ettei miettinyt sitä lievää jomotusta.
        Saat varmaan neuvon ostaa purskutuslääkettä apteekista, joka tappaa bakteerit, hampaittenpesu on pikkuisen vaikeaa ensin,
        purskuttelinkin vain pari päivää Hextrilillä. On joku toinekin aine, jota saa myös vapaasti apteekista, mutta en muista sen nimeä.

        Tosta mustelmasta sen verran, että toisesta leikatusta hampaasta ei tullut mitään, toisestä sinertyi poski vähän.
        siinäkään ei ole mitään pelkäämistä, pienenpienikin verenpurkaus voi nimittäin aiheuttaa häkellyttävän kokoisen mustelman.
        Semmoine tulla vaikka käsivarteen, kun labrassa otetaan verikoe neulalla. Ei sen kummempaa.


      • tupuli
        on hyvä ! kirjoitti:

        Leikkaus menee kuin siivillä, kun otat esilääkityksen.
        Multa kysyttiin heti vastaanotolle mennessäni, haluanko rauhoittavan pillerin ja otin sen, vaikkei kummemmin hermostuttanutkaan, vaikka olin kuullut kauhukertomuksia etukäteen.
        Viisaudenhampaan poisleikkaus on nääs ihan pienimpiä operaatioita. Turha pelätä !
        Puudutukselta sitä ei edes tunne ja rauhoittava piltsu tekee sen, että aika hurahtaa mennä tosi nopeasti.
        Vähän oli turvotusta ja poski lievällä mustelmalla, särkylääkettä en paljon tarvinnut, pari ekaa päivää vain. oikeastaan vain poistopäivänä, kun puudutusa alkaa häipyä, oli särkyä.
        Lopun olisi kestänyt ilman särkylääkettäkin, mutta mukavuussyistä otin, ettei miettinyt sitä lievää jomotusta.
        Saat varmaan neuvon ostaa purskutuslääkettä apteekista, joka tappaa bakteerit, hampaittenpesu on pikkuisen vaikeaa ensin,
        purskuttelinkin vain pari päivää Hextrilillä. On joku toinekin aine, jota saa myös vapaasti apteekista, mutta en muista sen nimeä.

        Tosta mustelmasta sen verran, että toisesta leikatusta hampaasta ei tullut mitään, toisestä sinertyi poski vähän.
        siinäkään ei ole mitään pelkäämistä, pienenpienikin verenpurkaus voi nimittäin aiheuttaa häkellyttävän kokoisen mustelman.
        Semmoine tulla vaikka käsivarteen, kun labrassa otetaan verikoe neulalla. Ei sen kummempaa.

        sen esilääkityksen otan. Kammottaa jo tämä odotus, ois vaan ohi koko homma.

        Vähän tuolla viime kerralla jo peloteltiin, että koko alaleuka tulee olemaan pois pelistä sen muutaman tunnin ajan, kuola valuu ja pitää ottaa saattaja mukaan vastaanotolle. Muistutan varmaan sit melkoista hamsteria, jos molemmat posket turpoaa. En varmaan siis kouluun ole menossa jos niin käy, pidän vähän omaa lomaa tuon kahden päivän sairasloman päälle :)
        Kiitti rohkaisuista!


    • poistokokemus

      Minulta(kaan) ei viisaudenhampaita leikattu, vaan otettiin nykäisemällä pois.
      Kaksi kappaletta niitä sitten kiskaistiin, ylh. ja alh. oikealta.
      Operaatio sujui varsin mainiosti. Lääkäri pisti kai yhteensä 5 piikkiä puudutusta, joten pienen odottelun (varmaan n. 10 min?) olin niin puutunut, ettei puhuminenkaan enää onnistunut. Sitten vaan jonkinmoiset pihdit suuhun, kuului rapinaa tjsp, ja raksahdus, ja hammas olikin yhtäkkiä poissa. Sama juttu ylhäältä, ja mitään en tuntenut. Ei vihlaissutkaan. Minulta pääsikin jossain välissä siinä tuolissa ollessani hämmästynyt "häh?!"- tyyppinen äännähdys.
      Mietin että siinäkö se sitten oli, itse poistohommassa meni varmaan yht. alle 5min. Ja se täytynee vielä mainita, että lääkärikin oli todella hyvä, ensinnäkin taitava käsistään ja toiseksi vielä mukava: kertoili, mitä tekee ja sanoi vielä että pyydä lisää puudutusta jos haluat, _yhtään_ ei saa kipua tuntua!
      Mutta eipä tarvinnut mitään sanoa.
      Sitten vain tuolista ylös, suulliset ja kirjalliset hoito-ohjeet, reseptillä 800 mg Buranaa 1 tabl 3 x päivässä, ja ulos.

      Nyt tuosta on tasan viikko, eikä minulla turvonnut poski _ollenkaan_
      Mitään kipuja ei myöskään ole ollut, missään vaiheessa. Ekana päivänä en kyllä saanut suuta täysin auki ja tokanakin sattui vähän leukaan, mutta kipu ei ollut jatkuvaa. Eli minulle riitti mainiosti Burana 800.
      Inhottaa vaan nuo kuopat tuolla ikenissä, kun mitään tikkejähän minulle ei laitettu kun ei leikata tarvinnut... nuo kuopat kun keräävät kiitettävän määrän ruokaa sisäänsä ja niitä on vaikea pitää puhtaana... Nyt vain corsodylillä purskuttelen, ja välillä vedellä, ettei tulehtuisi.
      Sellaiset minun kokemukseni, varsin positiiviset. Minulta poistetaan joskus sitten nuo loput 2 viisuria, mutten edes tiedä milloin. Toinen niistä on vasta puhkeamassa...
      Nyt sitten paikkauksia odotellessa.
      Mutta sehän pikku juttu on :O)
      Tosiaan tuo viisurin poistohan on kovin yksilöllinen juttu. Leikkauksesta minulla ei ainakaan vielä (jos tuota yhtä ei sitten jouduta leikkaamaan), joten siitä on vaikea sanoa.
      Ja varmasti poiston helppous ja kivuttomuus riippuu hampaan juurista... minä olin onnekas, koska viisureideni juuret olivat aika suipot. Helppoja nakkeja olivat, ainakin minulle potilaana :)

    • viisaudenhampaita

      Tänään lähti viimeinenkin viisaus...Ylähampaat pääsivät tulemaan esiin hyvin, joten ne sitten vain kiskottiin pois. Puudutspiikin jälkeen homma sujui hyvin kivuttomasti. Mitä nyt poskea täytyi melkoisesti venyttää, että hampaan näki. Ei se kuitenkaan tuntunut oikein miltään varsinkin kuin ajattelee jotain muuta asiaa mielessään. Sitä en sitten vielä tiedä alkaako tämä särkemään, kun poski on vielä ihan puuduksissa...

      Alahampaat poistettiinkin sitten multa leikkaamalla. Eka leikkaus meni tosi hyvin, en tuntenut yhtään mitää muuta kuin että puudutuspiikki vähän pisti. Tietysti tekee häijyä kuunnella niitä kaikkia ääniä mitä tulee ja sitten vielä kun itseä pelottaa... Sain siihen burana 600mg x 3 /vrk. Mutta se ongelma tässä oli, että se tulehtu. Poski turpo kauheesti ja särki. Menin sitten uudelleen niin sain antibioottikuurin. Kyllä se siitä sitten helpottui. Toisen alahampaan kohdalla jännitin enemmän. Riippuiko lie tosta ekan tulehduksen kivusta vai mistä. Toipuminen sujui tosi hyvin tässä, mutta puudute ei ensin tehonnut kunnolla. Hampulääkäri oli onneksi niin tarkkaavainen, että huomasi olemuksestani sen heti ja eipä siinä sitten muutaka kuin uutta puudutetta kehiin. Mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin toi touhu on aika kivutonta touhua!!!

    • oma kokemukseni!

      Mulla leikattiin alaviisurit molemmat samalla kerralla, syynä se että leuassani ei ole tarpeeksi tilaa ja ne oli syytä ottaa pois ennenkuin alkavat vääntää muita hampaita vinoon. Olin pelännyt tätä tapahtumaa ihan kuollakseni, mutta YLLÄTTÄEN se ei ollutkaan ollenkaan niin kamalaa kuin olin kauhukuvissani kuvitellut.

      Suu oli täysin puutunut, en tuntenut mitään muuta kuin sen painon jolla lääkäri ensin painoi hammasta alaspäin, sitten ilmeisesti jotenkin väänsi (tätä en tuntenut ollenkaan mutta lääkäri kertoi mitä teki) ja sitten hammas olikin jo irti ja kuulin sen kilahtavan maljaan. Toinen lähti samalla tavalla. Itse hampaiden irrotus kesti varmaan 10 minuuttia, mutta tunnin aika oli varattu puudutusta, esivalmisteluja ja tietenkin ikenen tikkausta varten.

      Leikkauspäivän illan vietin lähinnä nukkuen, olin kunnon lääketokkurassa. seuraavana päivänä leukoja jomotti mutta ei mitään sellaista mitä en olisi pystynyt kestämään, naama oli kyllä turvonnut sen näköisesti kuin olisin saanut pahastikin turpaani. Näytin lähinnä Marlon Brandolta Kummisetä-elokuvissa. Kolmantena päivänä kipu oli jo lievempää, tässä vaiheessa poskiin ilmestyi oranssihtavat mustelmat, ne oli aika ikävän näköiset.

      Ikävintä koko jutussa oli ehkä se turvotus ja mustelmat, kipu ei ollut edes pahinta...

      Jotkut porauskeikat ovat olleen ikävämpiä kuin se hampaiden poisto.

    • öyom

      Itsellä poistettu molemmat ylhäältä, lähti nopeaa, ei kipuja. MUTTA sitten menin poistamaan toisen alahampaan. Juuret olivat hieman vääntyneet. Puudutettiin, hammasta yritettiin vääntää käsivoimin ekat 30min. Ei lähteny, päätettiin leikata, itse operaatio ei tuntunu juuri miltään ja nopeastikki sujui..jälkeen naama oli kivasti turvoksis ja huulet rakoilla vääntelyn johdosta. Pahinta viisaudenhampaan poistos on jälkikivut. Ekana päivänä pystyi syömään vaan nesteitä, tokana vähä jo jotaki kiinteitä..sattui olemaan viikon loma siinä ja se meni täysin toipues. Sain kahden eri antibiootin kuurin ja ne pisti mahan sekasin ja ruoka ei oikeen maistunu sitte tietty burana 600mg. Viikon päästä jo helpotti, tikkien sulaminen kesti tosi kauan. Vielä toinen pitääs poistaa, ei millää huvittaasi... mitää pelkoa ei oo kyllä jääny. Ja se kipuki on niin yksilöllistä. Operaatiota siis turha peljätä, mutta jälkeeset päivät voi olla tuskallisia. tsemppiä!

    • venla**

      Itseltäni leikattiin viime viikolla alhaalta toiselta puolelta yksi viisaudenhammas kirurgisesti.

      Olin jo varautunut siihen että helppo homma se ei tule olemaan , ja no, ei se tietenkään sitten ollut.

      Minulla kun on ahtaat leuat niin hammas ei mahtunut puhkemaan. Oli siis kokonaan ikenen alla. Porasivat hampaan palasiksi ja ei meinannut siltikään lähteä pois. Repimällä ja _voimalla_ palaset lenteli sitten pois. leukaluusta jouduttiin poraamaan juuria pois, olivat ongenkoukun muodossa ja juuria oli enemmän kuin normaalisti hampaassa.

      Leikkauksen ajan kasvoillani oli leikkausliina jossa oli kolo suulle ja nenälle.

      Tikkejä sain noin 4, ja joutuivat avaamaan myös poskeni sisäpintaa koska hammas oli osittain poskessa ja niin vinossa kuin olla ja voi.Operaation aikana kuului hoitajan suusta mms " ohops, tää olikin tällainen tapaus tämä hammas" " onpas outoa kun ei hammas lähde irti" " onpas kummallista että juuria on näin paljon "... kiwa.

      Lääkkeiksi sain otamaxia (?) ja v-pen megaa. Kivut on helvetilliset, lääkket ei vaikuta kuin noin 4h ja 8h välein niitä särkyllääkkeitä saa napsia. Suu ei aukea kuin himpun verran, Ja ylihuomenna olis tikkien poisto jo.

      Poski turposi ja oli kuin jalkapallo, mutta muutaman päivän päästä turvotus lähti nopeaan pois. Säryt on ja pysyy.. toivon mukaan särytkin helpottaa nopeasti :(

      Inha kokemus, ja 3 samanmoista vielä edessä :(

    • viisaudeton

      Meikäpojalta alakerran viisurit poistettiin leikkaamalla, kun eivät olleet näkyvissä, vaan kasvoivat vaakasuoraan muuta rivistöä päin. Homman hoiti suukirurgi, ja eipä juurikaan operaatiossa ollut valittamista.

      Itse prosessi meni suurinpiirtein näin;

      - aamulla sairaalaan about klo 07:40
      - antoivat jotain rauhoittavia nappeja
      - puudutettiin molemmat puolet leuasta
      - operaatio kesti n. 1½ tuntia, mutta kipuja ei tuntunut
      - leikkaus alkoi n. klo 08:10 ja loppui 09:40
      - olin puoleenpäivään asti sisällä sairaalassa
      - molemmille puolille 5-6 tikkiä
      - pää turposi koripallon kokoiseksi
      - iltapäivällä/illalla kun puudutus lakkasi, tietysti jonkunlaista kipua tuntui, särkylääkkeet auttoivat
      - penisilliinikuuri
      - mustelmat valuivat kaulaan ja rintaankin saakka
      - leikkaus torstaina, maanantaina jo töihin posket turvoksissa
      - viikon verran liemiruoalla

      Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että toimenpide ei ole kivulias, mutta ei myöskään mukava. Vaikka itse jännitin asiaa aika lailla, ei se ollut läheskään niin kamala, kuin etukäteen voisi kuvitella.

      Enemmän varmaan hermostuin siitä, kun jouduin hörppimään viikon verran nestettä puremiskiellon takia.

      Yläkerran viisurit lähtivät nätisti vetämällä, ja nyt kun alakerrankin kaverit on poistettu, viisaudesta ei siis meikäläisen kohdalla ole enää tietoakaan!

      • Carlitoss

        13.20 marssin yksityiselle hammaslääkärille. 13.30 alkoi leikkaus ja 13.50 oli alaviisuri kaivettu pois ja haava parsittu umpeen. Ainoa tuntunut kipu oli puudutuspiikistä lähtöisin, eikä sekään puolta sekuntia kauempaa kirpaissut. Toissapäivänä otettiin viisuri ylhäältä, se lähti vetämällä. Koko operaatiota ei edes huomannut kolme tuntia sen jälkeen. Ehkä alaviisurin leikkauksen jälkeen menee kauemmin. Saas nähdä, alkaako sattumaan, kun puudutus lakkaa.


      • ku vuoto lakkais..
        Carlitoss kirjoitti:

        13.20 marssin yksityiselle hammaslääkärille. 13.30 alkoi leikkaus ja 13.50 oli alaviisuri kaivettu pois ja haava parsittu umpeen. Ainoa tuntunut kipu oli puudutuspiikistä lähtöisin, eikä sekään puolta sekuntia kauempaa kirpaissut. Toissapäivänä otettiin viisuri ylhäältä, se lähti vetämällä. Koko operaatiota ei edes huomannut kolme tuntia sen jälkeen. Ehkä alaviisurin leikkauksen jälkeen menee kauemmin. Saas nähdä, alkaako sattumaan, kun puudutus lakkaa.

        Huh. Minulta poistettiin tänään toinen alaviisuri ja olin pelännyt operaatiota aika paljon, sain esilääkityksenkin siihen. No itse leikkaus sujuikin yllättävän hyvin, puudutus tietty nipisti ja vähän sattuikin mutta sitten en enää tuntenut mitään. Puoli naamaa puuduksissa. Siitä porasta lähti kyllä aika kova ääni mutta muuten ei tehnyt pahaa ollenkaan.

        Nyt alkaa puudutus hälvetä pikkuhiljaa (leikkauksesta aikaa melkein neljä tuntia) ja särkyjäkin ilmaantuu vaikka otin buranaa tuntia ennen leikkausta. Ei se särky kuitenkaan ihan hirmuinen ole. Pahempi on tämän verenvuoto kun ei se meinaa tyrehtyä. Suuhun kertyy kivaa veristä kuolaa jota syljen rauhassa paperiin..multa meinaan loppusi jo ne lääkärin antamat harsotupot! Ohjeissakaan ei ollut mitään mainintaa siitä että mitä sitten tehdään kun on jo 5 tuppoa käyttänyt puoli tuntia kerrallaan ja aina vaan vuotaa? Vai antaako vaan vuotaa sit? Nälkä tässä alkaa tulla pikku hiljaa mutta syödähän ei saanut niin kauan kun on naama puutuneena eli voipi olla että voin syödä vasta seur. aamuna! Eli joutuu paastoomaan sitten vuorokauden ympäri..ei tiedä.

        Mites te muut, onko teillä vuotanut vielä kauankin leikkauksesta, eli ne lääkärin antamat harsotupot ovat loppuneet kesken, ja mitä olette sitten tehneet?


      • paranemisiii
        ku vuoto lakkais.. kirjoitti:

        Huh. Minulta poistettiin tänään toinen alaviisuri ja olin pelännyt operaatiota aika paljon, sain esilääkityksenkin siihen. No itse leikkaus sujuikin yllättävän hyvin, puudutus tietty nipisti ja vähän sattuikin mutta sitten en enää tuntenut mitään. Puoli naamaa puuduksissa. Siitä porasta lähti kyllä aika kova ääni mutta muuten ei tehnyt pahaa ollenkaan.

        Nyt alkaa puudutus hälvetä pikkuhiljaa (leikkauksesta aikaa melkein neljä tuntia) ja särkyjäkin ilmaantuu vaikka otin buranaa tuntia ennen leikkausta. Ei se särky kuitenkaan ihan hirmuinen ole. Pahempi on tämän verenvuoto kun ei se meinaa tyrehtyä. Suuhun kertyy kivaa veristä kuolaa jota syljen rauhassa paperiin..multa meinaan loppusi jo ne lääkärin antamat harsotupot! Ohjeissakaan ei ollut mitään mainintaa siitä että mitä sitten tehdään kun on jo 5 tuppoa käyttänyt puoli tuntia kerrallaan ja aina vaan vuotaa? Vai antaako vaan vuotaa sit? Nälkä tässä alkaa tulla pikku hiljaa mutta syödähän ei saanut niin kauan kun on naama puutuneena eli voipi olla että voin syödä vasta seur. aamuna! Eli joutuu paastoomaan sitten vuorokauden ympäri..ei tiedä.

        Mites te muut, onko teillä vuotanut vielä kauankin leikkauksesta, eli ne lääkärin antamat harsotupot ovat loppuneet kesken, ja mitä olette sitten tehneet?

        Mulla vuoti yläviisurin poiston jälkeen 6 tuntia. Kyllä sielä niitä tuppoja täytyy pitää. Apteekistahan niitä saa lisää, mutta kai sinne muukin steriili harso käy.
        Itse ainakin yritin juoda muutaman tunnin jälkeen vaikka kuoppa vuoti ja illalla otin lämpimän kupin, kun senkin saa vain juoda. Jos vuoto pitkittyy niin sit on kai lähdettävä ensiapuun.


      • kun vuoto lakkais..
        paranemisiii kirjoitti:

        Mulla vuoti yläviisurin poiston jälkeen 6 tuntia. Kyllä sielä niitä tuppoja täytyy pitää. Apteekistahan niitä saa lisää, mutta kai sinne muukin steriili harso käy.
        Itse ainakin yritin juoda muutaman tunnin jälkeen vaikka kuoppa vuoti ja illalla otin lämpimän kupin, kun senkin saa vain juoda. Jos vuoto pitkittyy niin sit on kai lähdettävä ensiapuun.

        No mulla on nyt 5 ja puol tuntia vuotanu...

        Eikä mulla edes ole kotona mitään steriilejä harsoja, enkä voi tässä kunnosa edes lähteä apteekkiin niitä ostamaan (tosin eipä kai ne enää olisikaan auki täälläpäin). Olen tunkenut vaan talouspaperia, mutta sehän nyt ei ole steriiliä..

        Mä sain just ja just buranan alas ja sit oli pakko syödä kylmää jogurttia mutta olipa tosi vaikeeta ja kivuliasta, enkä pystynyt kuin ehkä muutaman lusikallisen kun sattui niin paljon..tuntuu että ei pysty nielemään ollenkaan kun noi tikit kiristää ja tekee tän vielä kivuliaammaksi..

        Mulla oli jo kerran paperitupossa jotain hyytymännäköistä mutta eipä se sit vieläkään hyytynyt.


      • paranemisiii
        kun vuoto lakkais.. kirjoitti:

        No mulla on nyt 5 ja puol tuntia vuotanu...

        Eikä mulla edes ole kotona mitään steriilejä harsoja, enkä voi tässä kunnosa edes lähteä apteekkiin niitä ostamaan (tosin eipä kai ne enää olisikaan auki täälläpäin). Olen tunkenut vaan talouspaperia, mutta sehän nyt ei ole steriiliä..

        Mä sain just ja just buranan alas ja sit oli pakko syödä kylmää jogurttia mutta olipa tosi vaikeeta ja kivuliasta, enkä pystynyt kuin ehkä muutaman lusikallisen kun sattui niin paljon..tuntuu että ei pysty nielemään ollenkaan kun noi tikit kiristää ja tekee tän vielä kivuliaammaksi..

        Mulla oli jo kerran paperitupossa jotain hyytymännäköistä mutta eipä se sit vieläkään hyytynyt.

        Sun kyllä tänään kannattaa käydä näyttämässä sitä hammaslääkärissä. Kuullostais siltä, että se hyytymä on lähtenyt pois. Jos näin on, niin kestää parantua kauan ja särkee kovasti eikä oikein lääkkeetkään auta.


      • vuoto lakkas mut..
        paranemisiii kirjoitti:

        Sun kyllä tänään kannattaa käydä näyttämässä sitä hammaslääkärissä. Kuullostais siltä, että se hyytymä on lähtenyt pois. Jos näin on, niin kestää parantua kauan ja särkee kovasti eikä oikein lääkkeetkään auta.

        No tänään ei sit särje, mutta vuoto lakkas ehkä yöllä. Tänään ei ole vielä vuotanut. Eli kyllä se ainakin 9 tuntia vuosi ennen ku lakkas..koko yön pidin paperituppoa etuhampaissa etten sotkis tyynyä.

        Tänään ainoa vaiva on toi perhanan nieleminen ja puhuminen, tikit kiristää ja sattuu, ja sit tuntuu usein jos vaiks puhuu että poski menee hampaiden väliin...


      • paranemisiii
        vuoto lakkas mut.. kirjoitti:

        No tänään ei sit särje, mutta vuoto lakkas ehkä yöllä. Tänään ei ole vielä vuotanut. Eli kyllä se ainakin 9 tuntia vuosi ennen ku lakkas..koko yön pidin paperituppoa etuhampaissa etten sotkis tyynyä.

        Tänään ainoa vaiva on toi perhanan nieleminen ja puhuminen, tikit kiristää ja sattuu, ja sit tuntuu usein jos vaiks puhuu että poski menee hampaiden väliin...

        No eiköhän se siitä sit parane, tsemppiä vaan ja särkylääkkeitä tarpeeksi..


    • Esa.78.

      Oma syksyn hammasremontti: 4 viisuria pois ja 3 paikkaa. Tehtiin kahdella käynnillä, ensin leuan vasen puoli ylhäältä ja alhaalta->viisurit pois ja paikka. Toisella kertaa taas 2 viisuria pois ja 2 pientä paikkaa. Homma oli nopea ja kivuton. Puolen tunnin ajasta osaava hammaslääkäri käytti noin 20 minuuttia itse toimenpiteeseen per hoitokerta. Puudutus->paikkaukset->viisurin poisto ylhäältä ja alhaalta.

      Ei sattunut lainkaan, ei ennen eikä jälkeen toimenpiteen. Ohjeen mukaisesti buranaa otin heti poiston jälkeen ja se oli siinä.

      Omassa tapauksessa saattoi auttaa että viisureissa ei ollut tulehduksia ja olivat "ehjät", eli ei lohjenneita vaikkakin reikä jokaisessa jo. Viimehetken poisto siis : )

    • keijunenene

      aikaa varattiin tunti, mutta kok juttuun meni 3 hampaaseen 25 min, josta valmisteluihin 20 min. eli
      mulla tehtiin keskussairaalassa, eka sain antibiotit, särkytabletin ja sitten pursukktelin corsodylilla, ja sitten puudutetiin ja sitten peitetiin kasvot, sellanen kevyt harso, en suotta kurkkinut.
      lekuri kertoi etta nyt poraan, ja nyt on poistettu ja nyt tikit, joten poran ääni oli tavallinen, mutta vain kovempi ja kipua ei ollut isosti lainkaan. kotona otin ibumax 800 yhden kerran ja vain varulta yöksi.
      tärkein on että hampaat jotka poistettan on jo paikattu, koska jos on tulehdus se vain särkee. olin
      itse paikkauttanut poistettavan hampaan, oli iso reikää ni lerkuri sanoi etta pohja on kova hampaan alla, ei tulehduksia, ja siksi ei tulltu kipujakaan. vaarallisinta on vain ettei paikkaa ja tutkituta, aina etenee reiät, jos ei paikkaa...tai minulla oli. juuret oli pitkat mutta ei mitaan hermojuttui tullu, erikoista on parin viikoan ajan pieni kihelmöinti liikkeess, mutta keskussairaalas li pulssi mittari sormessa, ja lekuri totes etten jännitä. yksityisel ei kuulemma saanu harsoa silmille ja leikattiin makuuasennossa. keskussairaalas positetiin hampit puoli istuvassa ja se oli rennopmpi asento. itse pidin harsosta, en suotta kurkkinu, eli selvisin hyvinkin....!sinne vain...

      • OscaR -

        ...Annikki Tähti.

        Totesi lääkäri operaation jälkeen. Multa poistettiin juuri toinen ylärivistön viisaudenhampaista. Siinä oli jonkin sortin tulehdus eikä sitä ollut järkevaa lähteä hoitamaan. Puudutuksen jälkeen luulin tohtorin vielä sovittelevan joitakin istrumentteja hampaaseen, kun hän jo lausuikin nuo otsikon sanat. Olikin kyllä asiaan erikoistunut vanhempi lekuri. Toiselta puolelta viisuri poistettiin 6-7 vuotta sitten ja silloin tuntui että koko leukaluu lähtee mukana. En tiedä johtuivatko erot hampaista vai lääkäreistä.


    • pallo_pallo

      Multa on juuri poistettu alaviisuri. Tosi vähän ollut kipua, mutta inhaa kutinaa yläseiskojen takana ikenessä, vaikka en keksi syytä :( (tämmöseen ei burana auta). Lisäksi alaviisurin puoleisessa poskessa hieman "kutiavaa" hiertymää(ehkä tikkien syytä?)
      Leikkaus suu- ja leukakirurgilla oli kokemuksena ihan hyvä. Henkilökunta mukavaa ja operaatio kesti valmisteluineen kaikkineen noin 30 min. Leikkauksen jälkeen pääsin makuulle viereiseen huoneeseen kylmäkalle poskella ja sideharsotuppo hampaiden välissä :).
      Nyt on kyl turvotusta leuassa..ja orastava mustelma! Ekana päivänä oli vaikea puhua ja niellä, mutta tokana päivänä noi oli jo ok. Kuitenkin edelleen vaikea saada leukaa auki ja pureskelemaan en pysty...nestedietillä siis mennään.

    • pelotttaakovasti

      hei, mulla on kasvanu viisuri ikenen alla ainakin alhaalla näkyy selvästi, miten tälläsessä tapauksessa joutuuko ne leikkaamaan vai miten poistetaan?

    • joooo....

      Minulta on poistettu kaksi hammasta leikkaamalla ja yksi vaan kiskottu pois. Ja mun mielestä toi normaali poisto,kiskominen, oli pahempi. Leikkaus ei sattunut tai tuntunut juuri miltään kun taas tuo normaali poisto sattui. Vaikka puudutusta oli neljä piikkiä.
      Toipuminen on sitten eri asia. Leikkauksen jälkee pari päivää saikkua,antibioottikuuri,naama turvoksissa ja särkylääkettä. Tavallisen poiston jälkeen selviää särkylääkkeellä.

    • KaKKo________

      Pari päivää sitten poistettiin viimeinen viisaudenhammas alhaalta. Oli kasvanut toisen alaviisarin tapaan vaakasuuntaan. Puudutusta laitettiin pariin kohtaan ja vissiin operaation yhteydessä vielä kerran. Limakalvo aukaistiin ja hammas murrettiin useampaan osaan, koska ei mahtunut muuten pois. Käytännössä hampaat poistettin sahaamalla kruunu irti ja repimällä se pois. Sitten juuri palasina pois.

      Olen kärsinyt hammaslääkäripelkoa ja minulla on erittäin herkkä suu. Siksi olin useamman vuoden käymättä hammaslääkärillä. Ihan suotta pelkäsin, koska antavat ainakin yksityisellä erittäin hyvät puudutukset. Nyt (ke ja ma oli leikkaus) on särkyä ja 600mg buranan ja penisiliinin kanssa elelen. Suu on kipeä ja syöminen hieman ongelmallista ja naama turvoksissa. Muiden viisaudenhampaiden kanssa samanlaista ongelmaa ei ole ollut. Toivotaan, että nyt parin päivän sisään lähtis sekä turvotus että kipu.

      Suosittelen ehdottomasti viisaudenhampaiden poistoa. Itse taistelin ajoittaisten särkyjen kanssa todella pitkään, ennen kuin rohkenin hammaslääkäriin. Ostos-TV:n tapaan voin kommentoida, että "elämäni muuttui täysin." ;p

      Kävin yksityisellä, koska julkisella jonot ovat todella pitkiä. Viimeisen viisarin operointi kustansi vähän yli 200e.

    • -Nanna-

      Minulta poistettiin ensimmäinen viisaudenhammas (ylhäältä) toissapäivänä. Poistokohta on vielä aika arka ja verenvuotokin loppui vasta tänä iltana. Hammas oli melko pieni ja juuret supussa, joten oli ilmeisesti suht helposti poistettava yksilö (minusta tosin oli aika tiukasti kiinni).. Puudutetta sain reilusti mutta silti vääntäminen sattui, lähinnä tuntui inhottavalta vihlomiselta! En ole varma, että vihloiko viisurin vai viereisen hampaan juurta mutta kuitenkin, en voi sanoa toimenpidettä mitenkään kivuttomaksi. Toinen hammas on vielä ylhäällä, alhaalla ei näy eikä tunnu mitään. Kyselin hammaslääkäriltäkin, että mahtaako sinne mitään tullakaan ja veikkasi että ei.. Mutta olen lukenut täältä, että monilla on kasvanut alaviisurit ikenen alla, jolloin ne ei näy eikä tunnu, joten mistä tietää, että tuleeko sellaiset jossain vaiheessa vai ei? Milloin ne kuuluu poistattaa? Minulta on otettu vaan bite-wing kuvat hampaista ja niissä ei ainakaan näkynyt mitään.. Kiinnostaisi vaan.

    • iohjpoi

      Itseltäni on poistettu 3 viisuria tänä vuonna yksityisellä. Ylhäältä yksi ja alhaalta kaksi. Mutta ei tosiaan samalla kerralla. Vaan molemmat puolet eri kerroilla. Ihmettelen miten on mahdollista, että molemmilta puolilta voi samaan aikaan poistaa, koska sehän on vaarallista laittaa puudutuksia molempiin poskiin yhdellä kerralla. Ja epäilen, että kukaan ei halua poiston tapahtuvan ilman puudutusta. Viisurit kasvaa ikenen alla ja sitä ei voi kukaan tietää puhkeaako ne vai ei ja koska tämmönen mahdollisesti tapahtuu.

    • nnnnnoooooouuuuu

      Itseltäni poistettiin kummatkin alaviisurit kaksi vuotta sitten, väliä operaatioilla oli reilu kuukausi. Ekalla kerralla puudutuksen laittaminen ei sattunut, samoin leikkaus meni tosi hyvin. Tokalla kerralla puuduttaminen kävi julmetusti, ihan vedet valui silmistä, ja hampaan repiminen tuntui jonkin verran. Kummatkin hampaat olivat ehtineet aiheuttaa pientä tulehdusta, eli antibioottiresepti annettiin kouraan. Leikkausten jälkeen väsytti niin paljon että oli mentävä nukkumaan moneksi tunniksi.

      Se vaan oli ihme, että kummallakaan kerralla ei tarvinnut hakea kolmiosärkylääkkeitä jälkikipuun, parilla buranalla selvisin, mitä lääkärikin ihmetteli. Yläviisurit ovat alkaneet oireilla jo sen verran, että nekin pitäisi käydä revityttämässä. Myönnän, että hieman pelottaa...

    • Tyytyväinö

      Ylhäältä poistettiin viisuri, vaikka kipukynnykseni on aika matala, poisto ei sattunut ihan yhtään. Kuului pientä rutinaa kun hammas irtosi vähitellen. Puudutuspiikkikään ei paljoa tuntunut. Viivyin hammaslääkärin huoneessa 9 minuuttia, josta itse operaatio kesti ehkä kolmisen minsaa. Ei jälkisärkyä.

      Edellisellä kerralla viisurin poiston helpottamiseksi leikattiin jonkin verran joka ei sekään tuntunut miltään kun oli hyvin puudutettu. Jälkisärky kotona, noin parin tuntia operaation jälkeen oli mojova.

      Hammaslääkäreissä on eroja. Havaintojeni mukaan nuorempi polvi uusine välineineen hoitaa hammasremontit kivuttomammin. Vanhat jäärät hermoilevat (tiuskivat assistenteilleen), käyttävät vanhanaikaisia työkaluja ja saavat homman kuulostamaan hankalalta.

    • Tyytyväinen

      Iteltä poistettiin keskiviikkona alhaalta viisauden hampaat
      lääkärit kysy ett tarvinko rauhottavaa niin kieltäydyinn koska ei jännittänyt :D leikkaus pöydällä syke oli 40 ja se syke mittari piipass ett on alhanen syke. sitä naurettiin siellä että mitä se olis joss tarjoiss sen rauhottavan.
      no eihän siinä itse leikkaus oli kivuton mutta koko suu oli tunnoton monta tuntii leikkauksen jälkee enkä pystynyt syömää/juomaa naama on turvonnut koko ajan lisää tähän päivään asti (perjanti 2. päivä) kipuja ei ole eikä kuumettakaa paljoo (37.5) eikä oo tullu tippaakaa verta.
      ihan turhaa jännitin. jos saiss vaa tän turvotuksen pois nii kehtaiss mennä ulos

    • 10ll

      pitäisi itsekin mennä, mutta nyt rupes hirvittämään

    • dippadai

      Multa poistettiin leikkauksessa ala viisuri noin viikko sitten ja vieläkin koskee. Itse leikkaus meni kyllä hyvin eikä koskenut ja kestä noin puoltoista tuntia, mutta nämä kivut aargh..

    • shyt

      ei uskalla

    • noinohoi

      auts

    • 20 + 16

      Minulta poistettiin leikkaamalla alaviisuri vasemmalta ja samalla toinen hammas viisurin vierestä.

      Itse operaatio ei tuntunut miltään. Paitsi kun juuret ilmeisesti tökkivät tai jotain? Ei sekään niin pahaa ollut. Antoivat 4kpl jotain lääkettä (panacod?) ja sitten reilusti puudutetta

      Turvonnut on vielä ainakin reilusti, kun minulla ehti jo tulehtua ennen lääkäriin menoa ja turvota.

      Minusta tämä niin sanottu kipu on vielä lasten tasolla. Enemmän haittaa tämä turvotus rehellisesti sanoen.

      Kannattaa aina pyytää reilusti puudutetta, kun sitä vartenhan se on keksitty että lievittää tai hävittää kivun operoinnin aikana.

    • sarpy

      Minä kävin yksityisellä alaviisureiden poistossa. Itse operaatio meni tosi hyvin mutta nyt 2päivän jälkeen kipu ja turvotus on ihan järkyttävää. Naama on oikeesti niiku hipolla ja särkee naamaa, kurkkua ja leukoja ihan koko ajan. Ei auta vaik otan Burana 800x4/pvä Ibutabsia 1gx4/päivä. Hampaat leikattiin ja ikeniä jouduttii availemaan reippaasti.. Laskukin oli järkytys, 800€ vähän yli puolen tunnin operoinneista

      • Yksityinen_kallis

        Kyseessä oli kirurginen hampaanpoisto ja siksi hintaakin tuli reilusti. Toisaalta saat olla tyytyväinen että kirurgialla työaika saatiin noin lyhyeksi ja todennäköisesti selvisit huomattavasti vähemmällä.


    • tyytyväinen_potilas

      Minulta poistettiin viime vuoden aikana kolme viisuria, enää jäljellä yksi ylhäällä vasemmalla kun se ei ole vielä puhjennut. Keväällä otettiin röntgenkuvat ja niistä selvisi että alhaalla on viisaudenhampaat melkein vaakatasossa muihin hampaisiin nähden ja kannattaisi poistaa ennen kuin tulee ongelmia. Ikää minulla on 25 vuotta.

      Viimeisin poisto oli joulukuussa. Hammas oli vasemmalla puolella alhaalla ja ikenen alla, piti siis poistaa leikkauksessa. Puudutus oli todella tehokas eikä toimenpide sattunut ollenkaan eikä operaatio muutenkaan ollut mitenkään ahdistava tai pelottava, ikävältä tuntui vain se kun leukoja piti vääntää äärimmilleen auki (tuntui että nyrjähtää). Itse hampaan poistossa taisi mennä noin 20 minuuttia, leukaluuta piti porata pois hampaan ympäriltä ja hammas itse lähti kolmena palasena pois, vertakin tuli aika reilusti ja sitä valui nieluun.

      Poiston jälkeen sain kuulla että tämä hammas oli operaation suorittaneen hammaslääkärin uralla tähän mennessä haastavin poistaa, eli aloittelijan ei olisi kannattanut alkaa poistaa sitä, kyseinen hammaslääkäri siis on monta kymmentä vuotta toiminut paikkakunnan terveyskeskushammaslääkärinä ja on asiantuntija viisaudenhampaiden kanssa. Varoitteli vielä että varmasti tulee särkyä ja kipua kun hampaan juuret olivat aika syvällä ja hankalassa kulmassa. Kun pääsin kotiin niin otin yhden Burana 800:n ennen puudutuksen lakkaamista kuten neuvottiin, ja sitten nukuin puudutuksen yli. Loppupäivänä en sitten ottanutkaan enää yhtään särkylääkettä, eikä niitä sen jälkeen enää tarvittukaan, ei kehittynyt mitään kipuja ollenkaan. Poski kyllä turposi ja kasvojen alaosa piti töissä peittää huivilla, hyvin himmeä mustelmakin kehittyi mutta hävisi jo seuraavana päivänä. Turvotuskin hävisi vajaassa viikossa. Oikeastaan leikkauksen jälkeen eniten vaivasivat tikit ja leukanivelen turvotus, syöminen oli todella haastavaa ensimmäisinä päivinä kun suuta ei meinannut saada tarpeeksi auki.

      Aiemmat poistotkin sujuivat hyvin ja kaikki operaatiot suoritti sama hammaslääkäri. Ensin poistettiin puhjennut yläviisuri (kasvoi posken sisäpintaa kohti) oikealta puolelta, puudutuksen jälkeen lääkäri vain kiskaisi hampaan jollain instrumentilla irti ja hammas lähti todella nopeasti, rusahti vain. En ottanut yhtään särkylääkettä poiston jälkeen kun ei ollut mitään kipuja. Seuraavalla kerralla otettiin hammas alhaalta oikealta pois leikkauksessa, todella hyvin sujui tämäkin, tosin leukaluun poraaminen vihloi etäisesti hiukan ja pari kertaa luunsiru tukki sen veri-imurin. Sain reseptin 800-vahvuiselle Buranalle, niitä otin poiston jälkeisinä kahtena päivänä koska leikkaushaava oli hiukan kipeä, mitään muita ongelmia ei ollut.

      Tiedä sitten edesauttoiko toipumista oma asenne, itse nimittäin olin päässyt hammaslääkäripelosta täydellisesti eroon ja suhtauduin toimenpiteisiin todella rennosti ja positiivisesti, en ajatellut niitä pelottavina ja ahdistavina kauhujuttuina vaan uusina kokemuksina. Hammaslääkärikin kiitteli miten reipas olin nyt, hän kun muisti miten minä lapsena olin aina pelännyt ja karkaillut hoitohuoneesta :D

      Kunnallisella maksoi leikkaus noin 60 euroa. Jonotusaika oli yleensä muutaman viikon.

    • Eviisasenää

      Kirjoitin tuossa kokemuksestani juuri äsken etusivun otsikkoon. Älä pelkää, ei satu.

    • JuuriLeikattuViisuri

      Itsekkin kävin juuri poistattamassa ala viisurin, ja ole vähän tuskallisempi operaatio kun ei saanut hermoa hampaasta puutumaan, muuten oli koko naama kyllä niin puutunut ettei mitää rajaa :D Lääkärinä oli todella nuori tyttö aloin jo epäillä että onkoan laittanut piikit oikeaan kohtaan. Kipu oli aivan kauheaa kun hampaan juuret hiersivät hermoja, sanoinkin lääkärille etten ihan pienestä valita mutta ny meinaa taju lähetä sattuu sen verran. Lopulta se leego irtosi suusta ja lääkäri pahoitteli kun sattoi ja sanoi ette oli hamppas hermossa kiinni niin puudutus ei auttanut. Kurkku kipeä ja se johtunee siitä että nielin sitä puudutusainetta vissii aika reippaasti :D Naama turvoksissa ja lääkärin mukaan sain sen verran miehisen annosken puudutusta että voi olla iltaan asti puuduksissa. Reseptiksi sain Panacod 3x päivässä ja 3 buranaa päivässä suuvesi, suuvettä vasta huomenna ei samana päivänä. :)

      • JuuriLeikattuViisuri

        Ainiin sain myös viikon antibiootin! V-pengiä :p


    • Risto453

      Multa poistettiin tiistaina eli eilen aamulla alaviisuri leikkaamalla. Pelkäsin kuollakseni operaatiota mutta se oli täysin kivuton. Puudutuksen lakattua alkoi kiva särky jonka sain kuriin lääkkeillä. Sain 800mg burana ja antibiootit. Naama turvonnut ihan kamalan näköiseksi,kauan tämä turvotus kestää?? Pe pitäisi töihinkin mennä ja olen asiakaspalvelussa töissä.. ja tosiaan huono puoli tässä myös että syöminen hankalaa.

    • Anonyymi

      Minulla kesti 0,5 tuntia hampaan poisto, tosi työläs. Leikattiin , porattiin ja smigelöitiin.
      Toinen piti päästä kiinni kaksin käsin ja toinen väänsi ja ahersi.
      Kirurgi on tosi pätevä ja osasi työnsä, joillakin ihmisillä hampaat ovat vain niin turkasen lujasti kiinni. Kun hammas pitää pilkkoa osiin niin silloin on kovasti jumissa hammas.
      Helposti lähtevät hampaat ovat kai särkeneet ja mädänneet siksi lähtevät helposti pois.
      Hiton kipeältä tuntuu mutta ei jomota. Ompeleista on jätetty pitkät päät ja kieli hiplaa lankoja kaiken aikaa. Miten joku saa hampaita irti nyrkillä huitaisten, pitää olla tosi löysästi kiinni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe