Hei, mulla on iso uroskoira 9kk ikäinen ja ongelmana on, kun mennään koirapuistoon niin se astuu kaikki koirat mitkä vähänkin on lähistöllä.
Siis ei väliä minkä kokoinen, rotuinen tai vaikka samaa sukupuolta toinen koira on.
En voi kohta mennä enää koirapuistoon sen kanssa, kun se ei muuta teekään kun astuu muita ja on kiinnostunut haistelemaan ja nuolemaan myös.
itseään se ei anna pahemmin haistella tai astua.
On sen verran nopea liikkeistään.
Aikaisemmin yritti astua myös minua, mutta siitä tein heti lopun.
Ahdistava asia ja toivoisin neuvoja, koska haluan käydä puistossa sen kanssa.
Astumisesta
9
581
Vastaukset
- mielipiteeni...
Tähän kommenttiin tulee kohta paljon vastakommentteja mutta sanon kuitenkin...
Et kertonut koirasi rotua mutta ei sillä nyt sinällään merkitystä ole...
Jos koirasi on puhdasrotuinen mutta et meinaa teettää sillä pentuja etkä sen kanssa näyttelyissä käydä niin kun koira hieman tuosta vielä vanhenee niin kävisin koiran leikkauttamassa.
Oma mielipiteeni on se, että jos koiraa ei meinaa käyttää jalostukseen eikä näyttelyitä harrastaa niin on ihan turha kiusata koiraa haluilla joita se ei todennäköisesti ikinä pääse toteuttamaan.
Voi olla myös että koirasi on hyvin dominoiva tai pitää iseään siinä asemassa että kokee saavansa astua kaikkea mikä liikkuu ja ei liiku.
Mutta jos haluat tavasta eroon niin kun koira vähän vanhenee se kannattaa leikkauttaa jos siihen ei estettä ole.- Aloittaja
mutta ei ihan vielä.
Olisiko jotain käytännön ohjeita miten pärjätä asian kanssa siihen asti?
Koirapuistoista se tykkää kun hullu puurosta, mutta ei kauheesti sinne huvita mennä.
Koira on muuten kiltti, oppii tosi nopeasti, sosiaalinen ns. kaikkien kaveri, aktiivinen mutta puistossa sitä ei saa kiinni ellei ole vika koira siellä. Ja toi ärsyttävä nylpytys joka koiraa joka suunnasta on tosi iso ongelma.
Puhdasrotuinen on muttei näyttöön eikä käyttöön.
Omaksi iloksi ja käydään kyllä koulutuksessa, mutta ei kilpailumielessä. Aloittaja kirjoitti:
mutta ei ihan vielä.
Koirapuistoista se tykkää kun hullu puurosta, mutta ei kauheesti sinne huvita mennä.
Koira on muuten kiltti, oppii tosi nopeasti, sosiaalinen ns. kaikkien kaveri, aktiivinen mutta puistossa sitä ei saa kiinni ellei ole vika koira siellä. Ja toi ärsyttävä nylpytys joka koiraa joka suunnasta on tosi iso ongelma.
Omaksi iloksi ja käydään kyllä koulutuksessa, mutta ei kilpailumielessä.Ja taas tää vanha vitsi neuvoksi.Kiellä.Jos ei koira osaa kieltosanaa,ja noudata sitä,niin opeta se,ja mieti ja toimi niin,että saat koiran kunnioittamaan itseäsi ja tottelemaan ;)
Ja niin kauan kun koira ei ole kunnolla hanskassa,ei tottele,niin pysy pois niistä koirapuistoista,tai tilanteista,jossa et pysty koiraa kunnolla kontrolloimaan.Sillä jokainen kerta kun se pääse kiellettyä tekemään,se palkkaa sillä myös itseään,ja homma vaan jatkuu entistä kiivaampana.
Pallien poisto on vaan usein asioitten kiertämistä.Mutta jos ei niillä mitään käyttöä ole,niin joskus saattaa tuuri käydä ja koira rauhoittua noista touhuista.Muttei suinkaan aina.Riippuu sen verran monesta.- olliL
Aloittaja kirjoitti:
mutta ei ihan vielä.
Omaksi iloksi ja käydään kyllä koulutuksessa, mutta ei kilpailumielessä.Älä ihmeessä vie koiraa tilanteisiin joissa se pääsee kukkoilemaan.Jos edelleen viet puistoon sitä dominointi tavat vain vahvistuvat..Samoin ihmisten astumiset pitää jäädä pois.
Yhdistä jalkaa vasten nousemiseen jotain joka on koiralle epämiellyttävä tai jota se pelkää,tiedät varmaan itse.
Tämän rankaisun pitää tapahtua välittömästi kun se nousee jalkaa vasten pahat mielessä.Siis esimerkiksi sateenvarjon nopea avausliike,jota melkein kaikki koirat pelästyvät.Tarkoitus ei suinkaan ole pelotella koiraa vaan päämäärä on se että se oppii yhdistään ihmisten astumisen siitä heti seuraavaan epämiellyttävään asiaan. - Aloittaja
olliL kirjoitti:
Älä ihmeessä vie koiraa tilanteisiin joissa se pääsee kukkoilemaan.Jos edelleen viet puistoon sitä dominointi tavat vain vahvistuvat..Samoin ihmisten astumiset pitää jäädä pois.
Yhdistä jalkaa vasten nousemiseen jotain joka on koiralle epämiellyttävä tai jota se pelkää,tiedät varmaan itse.
Tämän rankaisun pitää tapahtua välittömästi kun se nousee jalkaa vasten pahat mielessä.Siis esimerkiksi sateenvarjon nopea avausliike,jota melkein kaikki koirat pelästyvät.Tarkoitus ei suinkaan ole pelotella koiraa vaan päämäärä on se että se oppii yhdistään ihmisten astumisen siitä heti seuraavaan epämiellyttävään asiaan.Ei se enää yritä minua astua tai välillä innostuttuaan se ottaa jalan tassujenväliin, mutta ei ala nylpyttämään.
Tietää ei sanan merkityksen, mutta se saa itsensä puistossa niin kiihdyksiin eikä ole mitään ideaa mennä komentamaan, kun se on jo siinä tilassa ettei ota käskyjä vastaan.
Enkä halua EI käskyn tehon olevan vaan kehoitus.
Entä jos koira olisi kytkettynä pitkään liinaan josta voin sitä kontrolloida kielletyn puuhan alkaessa?
Puistoihin olisi oieni sosiaalinen pakko mennä, kun haluan pitää lenkit muista koirista vapaana.
Tarkoitan että lenkki lenkkinä ja puistossa leikitään.
On meillä koirakaveri mikä asuu matkan päässä joten joka päivä ei voida treffailla ja astumista tapahtuu silloinkin ja kaveri uros.
Eli sateenvarjo ja muu pelottelu ei tule kysymykseen, koska ongelma on muita koiria tavatessa ei ihmisten kanssa.
Onko se koiran luonnon vastaista ja mahdotonta toteuttaa jos kiellän astumisen?
Kuuluu kuitenkin koirien sosiaaliseen käyttäytymiseen ja sitenhän ne hakee paikkansa laumassa. Tämä asuminen menee kuitenkin mielestäni yli. Muut koirat eivät ole näin aktiivisia tai sitten ne ei vaan ehdi, kun koirani on niin nopea liikkeissään.
Osaa kävellä hihnassa nätisti, mennä maahan, istua, odottaa että saa luvan ottaa mitä sille tarjotaan, ei hauku yksin jäädessään tosin pientä tuhoa tekee yksin esim. kantaa kenkiä olohuoneeseen, koristetyynyssä reikä, nukkuu sohvalla mihin sillä ei ole lupa mennä. - Puistoilija
Aloittaja kirjoitti:
Ei se enää yritä minua astua tai välillä innostuttuaan se ottaa jalan tassujenväliin, mutta ei ala nylpyttämään.
Tietää ei sanan merkityksen, mutta se saa itsensä puistossa niin kiihdyksiin eikä ole mitään ideaa mennä komentamaan, kun se on jo siinä tilassa ettei ota käskyjä vastaan.
Enkä halua EI käskyn tehon olevan vaan kehoitus.
Entä jos koira olisi kytkettynä pitkään liinaan josta voin sitä kontrolloida kielletyn puuhan alkaessa?
Puistoihin olisi oieni sosiaalinen pakko mennä, kun haluan pitää lenkit muista koirista vapaana.
Tarkoitan että lenkki lenkkinä ja puistossa leikitään.
On meillä koirakaveri mikä asuu matkan päässä joten joka päivä ei voida treffailla ja astumista tapahtuu silloinkin ja kaveri uros.
Eli sateenvarjo ja muu pelottelu ei tule kysymykseen, koska ongelma on muita koiria tavatessa ei ihmisten kanssa.
Onko se koiran luonnon vastaista ja mahdotonta toteuttaa jos kiellän astumisen?
Kuuluu kuitenkin koirien sosiaaliseen käyttäytymiseen ja sitenhän ne hakee paikkansa laumassa. Tämä asuminen menee kuitenkin mielestäni yli. Muut koirat eivät ole näin aktiivisia tai sitten ne ei vaan ehdi, kun koirani on niin nopea liikkeissään.
Osaa kävellä hihnassa nätisti, mennä maahan, istua, odottaa että saa luvan ottaa mitä sille tarjotaan, ei hauku yksin jäädessään tosin pientä tuhoa tekee yksin esim. kantaa kenkiä olohuoneeseen, koristetyynyssä reikä, nukkuu sohvalla mihin sillä ei ole lupa mennä.Kaiken liikkuvan astuminen ei todellakaan ole koiran luonnollista käyttäytymistä. Se on yli mennyt joko hormooneista (mahdollisesti tuon ikäisellä) tai dominanssista johtuva käytös. Normaalisti en ole mikään suuri johtajuusteorioiden kannattaja, mutta tässä asiassa olen omalle urokselleni ottanut sen kannan, että vain minä saan meidän laumassa päättää kuka astuu ja ketä. Koira on oppinut hyvin eikä kärsi siitä ettei saa nylkyttää, päinvastoin leikit ovat mielekkäämpiä kun toisen koiran kanssa voi juosta ja peuhata eikä vain häiriköidä. En anna myöskään muiden astua omaa narttuani, jos ei koiran omistaja koiraansa osaa komentaa, minä kyllä osaan. Usein koirat uskovat jopa suhteellisen helpolla ulkopiolisen sanaa.
Mitä teit että sait koiran lopettamaan itsesi nylkyttämisen? Eikö tämä toimisi toisiin koiriinkin?
Hyvin varteenotettava vaihtoehto on ottaa koira remmiin ja ulos tarhasta heti kun se yrittää toista koiraa nylkyttää. Voitte vaikka kiertää pienen kävelyn tai jos puisto on kotona käydä kotona ja sitten uudelleen puistoon. Taas lähtö heti kun koira yrittää astua. Sama jos menet tapaamaan kaverin koiraa. Kiinni ja rauhottumaan jos ette voi lähteä pois. Tärkein on olla johdonmukainen ja koira joutuu pois hausjasta tilanteesta aina ja heti kun käyttäytyy epätoivotusti. - Juurikin näin
Puistoilija kirjoitti:
Kaiken liikkuvan astuminen ei todellakaan ole koiran luonnollista käyttäytymistä. Se on yli mennyt joko hormooneista (mahdollisesti tuon ikäisellä) tai dominanssista johtuva käytös. Normaalisti en ole mikään suuri johtajuusteorioiden kannattaja, mutta tässä asiassa olen omalle urokselleni ottanut sen kannan, että vain minä saan meidän laumassa päättää kuka astuu ja ketä. Koira on oppinut hyvin eikä kärsi siitä ettei saa nylkyttää, päinvastoin leikit ovat mielekkäämpiä kun toisen koiran kanssa voi juosta ja peuhata eikä vain häiriköidä. En anna myöskään muiden astua omaa narttuani, jos ei koiran omistaja koiraansa osaa komentaa, minä kyllä osaan. Usein koirat uskovat jopa suhteellisen helpolla ulkopiolisen sanaa.
Mitä teit että sait koiran lopettamaan itsesi nylkyttämisen? Eikö tämä toimisi toisiin koiriinkin?
Hyvin varteenotettava vaihtoehto on ottaa koira remmiin ja ulos tarhasta heti kun se yrittää toista koiraa nylkyttää. Voitte vaikka kiertää pienen kävelyn tai jos puisto on kotona käydä kotona ja sitten uudelleen puistoon. Taas lähtö heti kun koira yrittää astua. Sama jos menet tapaamaan kaverin koiraa. Kiinni ja rauhottumaan jos ette voi lähteä pois. Tärkein on olla johdonmukainen ja koira joutuu pois hausjasta tilanteesta aina ja heti kun käyttäytyy epätoivotusti.Tätä koetamme heti tänään, kun menemme puistoon.
Olisi sääli lopettaa siellä käynti, koska se on niiin mukava paikka koirani mielestä.
Sinne juostaan aina viimeiset metsit.
Kun koira yritti minua asuta, niin otin niskanahasta ja nostin pois jos se jatkoi niin selälleen maahan. Muutama toisto ja ikävä tapa loppui siihe.
Johtajuus on hanskassa joten se varmaan käyttää tilaisuutta hyväkseen, kun puistossa on ns. heikompia koiria mitä voi alistaa omaksi iloksi. Siihen tuli nyt loppu.
Aion pitää sen liinassa alkuun, koska en halua huutaa pää punaisena tänne ja vesittää koko komennon sen siliän tien. TIEDÄN ettei se tule käskystä luo ja lopeta hauskaa temppuiluaan vapaaehtoisesti.
Pienet lapset ovat melko lailla samanlaisia.
Äitiä ei totella ja naureskellaan vaan, kunnes äidiltä palaa hiha ja huomataan, että sehän on tosissaan.
Vaatii ehkä tämän koiran kanssa paljon työtä, mutta uskon että se vielä tietää emännän olevan tosissaan asia kanssa.
- ...
Kohtaamanne toiset koirat ovat ilmeisesti antaneet koirasi hypätä selkäänsä...
Yritä etsiä tietoisesti tuttavapiiristäsi vanhempaa oman arvonsa tuntevaa narttua (jolla ei tietenkään ole juoksuja) ja laita koira leikkimään sen kanssa. Kyllä koira koiran parhaitten opettaa, mikä on sopivaa mikä ei keskenäisessä vuorovaikutuksessa... Aivan kuten sinä olet opettanut tehokkaimmin koirallesi, että sinua ei astuta... Vältä koirai jotka antavat selkäänsä hypättävän, jos sinua hävettää koirasi panohalukkuus.- ..............
hei,
minäkin olen sitä narttua odottanut collielleni joka olisi taivaan merkit näyttänyt kun tuo on mennyt astumaan mutta ei.. on kait liian vähän kontakteja toisiin koiriin.. :( eli meillä lenkillä ongelma että uros haluaisi tutustumaan kaikkii vastaantuleviin... hirveä vikinä alkaa jo kaukaa kun koira näkee toisen ja sitten hirmuinen vetäminen!! kiellot ei auta.. ja herkkupalat on aika kaukaa haettu.. kun ei ole oikein herkkua löytynyt noihin itlanteisiin.. sitten jos päästän vastaantulijan suostumuksesta tai pyynnöstä koiran lähelle toista niin tämä mun uros hyppää heti selkään!!! eli eipä siinä tee mieli edes tutustuttaa koiraani muihin tai antaa niitä kontakteja.. minua se ei nylkytä eikä ketään muutakaan ihmistä.. joskus yrittänyt omaa petiään astua mutta olen laittanut pdein heti jäähylle.. nyt ollut peti monta viikkoa lattialla jäähyn jälkeen eikä ole siis siitä enää innostunut.. mut auta armias kun muita koiria on paikalla.. oli uros tai naaras niin tää painaa sata lasissa selässä.. :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925278
- 564121
- 252229
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282068Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161805- 151464
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281270Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201066- 211000
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43991