Sysäsin tuossa jälleen kerran imurin siivouskomeroon, ja olin oikeassa: meidän lattiat oli sittenkin siellä alla!
Toisin sanottuna: Meidän koirasta lähtee ihan tuhottomasti karvaa!
Jos ei vähintään joka toinen päivä imuroi lattioita, kämppä on kuin sikolätti.
Koira on 7kk saksanpaimenkoira, lähteekö siitä oikeesti noin paljon karvaa? Koira on kaikin puolin terve, turkki on kunnossa ja pentukarva luonnollisestikin vaihtunu jo ajat sitten.
Enkä kaipaa mitään mukaviisaita kommentteja tyyliin "kyllähän sinä kai koiraa ottaessasi tiesit, että siitä lähtee karvaa".
Toki tiesin, muutenhan olisin hankkinut kaljurotan!
Eikä tämä koira suinkaan ole ensimmäiseni, siksi tätä ihmettelinkin, kun aiemmista koiristani ei ole todellakaan lähtenyt tähän tahtiin karvaa.
Onko kaikki muut koiranomistajat Suomen maassa sitten niin tekopyhää sakkia että "koira on meille rakas perheenjäsen, ei siinä tohinassa karvanlähtö tunnu missään" ja kuitenkin hampaat irvessä ylhäisessä yksinäisyydessään hinkkaavat lattioita hikinoro selkää pitkin valuen...
Minä ainakin myönnän avoimesti: Minua ottaa pannuun ja todella tämä ainainen sikolättimeininki!
Koira on meillekin rakas perheenjäsen: siitä pidetään hyvää huolta, sen kanssa harrastetaan ja koira lähtee melkein kaikkialle meidän mukaan.
Siitäkin nähden tuo järjetön karvanpölinä ottaa aivoon!
Lattiat on viimestään päivän päästä imuroimisesta harmaanaan/mustanaan karvaa, ja sitä leijuu pöydille, astioille jne jne...
En ole tällasessa sikolätissä tottunut elämään, vaikka elämäni jokaisena päivänä talossa on ollut koira.
Onko kohtalotovereita?
Pystyykö kuka muu myöntämään, että vaikka se halli on kuinka rakas, ainainen paskasiivo tökkii...?
Karvatonta syksyn jatkoa vaan...
Karrrvoja prrrrkle...!
55
2035
Vastaukset
- Janitus
Aikaisempina aikoina kun minulla oli monta koiraa, niin eittämättä elimme sikalassa. Siitä en ollenkaan pitänyt. Nyt minulla on vain yksi koira, ja vielä ollaan pikkusikalassa. Rotu joka minulla on, on karvainen. Aluskarvaa paljon ja peitintäkin kiitettävästi ja vielä tässä koirassani on erikoista, se vaihtaa vaan kerran vuodessa uutta turkkia koko kesän ajan. Kyllä välillä ottaa päähän, mutta tosiaankaan ei niin paljon kuin ison sikalan aikoina.
- kaksi koiraa
ja silloin kun on karvanlähtöaika, kaksi kertaa vuodessa molemmilla, niin ottaa pattiin ja raskaasti. Olenkin alkanut harjailemaan ja imuroimaan koiraa ja helpottaa ja lyhentää sitä karvanlähtöaikaa huomattavasti.
Kaikki koirat ei siitä imurista kuitenkaan tykkää.
Työstä tuokin kyllä käy.
- äkstra
Nyt juuri on karvanlähtöaika ja kun se ei ole vain viikko tai kaksi, vaan hyvinkin kuukausi tai kaksi. Ja kieltämättä, mä imuroin tällä hetkellä joka päivä, koska sitä karvaa pöllyää aivan koko ajan. Ihmettelen aina miten tuo on mahdollista, kun koira ei kuitenkaan ole vielä kalju, ehei.
Paljon katson sitten sormien läpi. En ole enää siivousfanaatikko, vaan annan karvojen pyöriä nilkoissa joskus potkiskelen suurimmat karvapallerot nurkkiin, pistän valot pois tai menen toiseen huoneeseen, etten näe niitä. Jos meille tulisi yllätysvieras, niin se olisi kieltämättä katastrofi, ketään ei voi päästää meille ilman jumalatonta siivousurakkaa.
Ikävintä on se, että meillä on nyt kaksi koiraa ja ei-sisäsiisti pentu pissii lattialle, jolloin lattioita on pestävä usein. Tämä taas tukkii viemärit, kun pesurätti on huuhdeltava pesualtaassa ja sinne joutuu kauheasti karvaa. Onneksi mies sitten avaa vesilukon viikon välein, että vesi taas kulkee. - riittää sitä
Oi oi riittää tuota ja hiekkaa siellä ja täällä. Aina ei voi olla puunaamassa.
Mut yks kikka säästää imutinta on hankkia antistaattinen lattiamoppe. Pelittää hyvin. Samoin Lidlin lattialiinat koko kämpän pikapyyhintään. Jos ei muuta saa ainakin hyvän omantunnon vaikka hiekat olisi pyyhitty maton alle. :D- Xiscus
Kuulkaas, voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että vielä niitten koirankarvojen kanssa joten kuten pärjää, mutta kissankarvat ne on paholaisen keksintö!
Kissaperheissä karvaa on kaikkialla, AINA, ja se on äärimmäisen yhteistyöhalutonta! Sellaista huonekalua, peittoa tai vaatekappaletta ei ole, missä ei kissankarvat olisi kyseenalaisena koristeena, ja ne ovat kiinni kuin eri-keeperillä liimattuina eivätkä lähde pesussa, ei puistelussa ja imurikin on niiden edessä usein voimaton. Mitä tahansa pistät suuhusi oli se sitten vastaleivottu pulla tai tölkki janojuomaa niin tasan taatusti sisältä pullahtaa kissankarvaa!
Ja mikä auttaa? No ei mikään. Imuroin lattiat ja sohvakaluston kerran viikossa (ok, olen laiska) ja kerran tai pari pyyhkäisen lattiapinnat öljyliinalla (vrt. mikrokuituliina), mutta silti jo seuraavana päivänä lattialla kirmaa iloisia villakoiria ja -kissoja niin, että naapurin tullessa kylään saa hävetä silmät päästään kun on niin siivotonta!
Kaikkein paras keino olisi imuroida nuo elävät karvantuottolaitokset viikkosiivouksen yhteydesä, ja se onnistuikin esim. collareitteni kanssa, mutta kokeilkaappas sitä kissojen kanssa! Olen kerran kokeillut, enkä sitä toista kertaa tee, sillä sen verran on tuota itsesuojeluvaistoa jäljellä.. - ei naurata ennee
Xiscus kirjoitti:
Kuulkaas, voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että vielä niitten koirankarvojen kanssa joten kuten pärjää, mutta kissankarvat ne on paholaisen keksintö!
Kissaperheissä karvaa on kaikkialla, AINA, ja se on äärimmäisen yhteistyöhalutonta! Sellaista huonekalua, peittoa tai vaatekappaletta ei ole, missä ei kissankarvat olisi kyseenalaisena koristeena, ja ne ovat kiinni kuin eri-keeperillä liimattuina eivätkä lähde pesussa, ei puistelussa ja imurikin on niiden edessä usein voimaton. Mitä tahansa pistät suuhusi oli se sitten vastaleivottu pulla tai tölkki janojuomaa niin tasan taatusti sisältä pullahtaa kissankarvaa!
Ja mikä auttaa? No ei mikään. Imuroin lattiat ja sohvakaluston kerran viikossa (ok, olen laiska) ja kerran tai pari pyyhkäisen lattiapinnat öljyliinalla (vrt. mikrokuituliina), mutta silti jo seuraavana päivänä lattialla kirmaa iloisia villakoiria ja -kissoja niin, että naapurin tullessa kylään saa hävetä silmät päästään kun on niin siivotonta!
Kaikkein paras keino olisi imuroida nuo elävät karvantuottolaitokset viikkosiivouksen yhteydesä, ja se onnistuikin esim. collareitteni kanssa, mutta kokeilkaappas sitä kissojen kanssa! Olen kerran kokeillut, enkä sitä toista kertaa tee, sillä sen verran on tuota itsesuojeluvaistoa jäljellä..Meidän porukoilla on sellanen puolpitkävillanen vanha rouva, eikä siitä kyllä lähde karvaa muutoin, kun jos nostaa syliin, ja silittelee...
Mukavahan on paijailla, mutta auta armias kun vilkaiset mustaa puseroasi: johan otti kissa kyytiä =D
Yritä siinä sitten hinkata paitaasi puhtaaksi, ja sen jälkeen kun istahdat kahvipöytään, alkaakin sen kielen kaapiminen niistä karvoista, mitä on jostain ihmeestä pompannut siihen kahvimukiin... - Xiscus
ei naurata ennee kirjoitti:
Meidän porukoilla on sellanen puolpitkävillanen vanha rouva, eikä siitä kyllä lähde karvaa muutoin, kun jos nostaa syliin, ja silittelee...
Mukavahan on paijailla, mutta auta armias kun vilkaiset mustaa puseroasi: johan otti kissa kyytiä =D
Yritä siinä sitten hinkata paitaasi puhtaaksi, ja sen jälkeen kun istahdat kahvipöytään, alkaakin sen kielen kaapiminen niistä karvoista, mitä on jostain ihmeestä pompannut siihen kahvimukiin...Ja aatteleppa kun meillä niitä kissamerkkisiä karvaperseita on peräti kolme kappaletta (lue: olen vissiin masokisti) ja kun ne eivät mitään 24/7 yksin pihalla vipeltäviä ulkosellaisia ole, niin meillä sitä riivatun karvaa leijuu, pölisee ja suorastaan sataa *hatshiuuu*. Kissankarva on ikuista ja sitä on paljon! Onneks tuosta rakista ei juurikaan karvaa lähe, ja sekin on semmosta karheeta joka tottelee jopa pölynimuria. Kissankarva se vaan tuntuu kirmaavan iloisena sitäkin vekotinta karkuun..
Jos ketä ei koirankarva v*tuta niin hankkikaa kissa, tai mielellään kaksi! :) - ei naurata ennee
Xiscus kirjoitti:
Ja aatteleppa kun meillä niitä kissamerkkisiä karvaperseita on peräti kolme kappaletta (lue: olen vissiin masokisti) ja kun ne eivät mitään 24/7 yksin pihalla vipeltäviä ulkosellaisia ole, niin meillä sitä riivatun karvaa leijuu, pölisee ja suorastaan sataa *hatshiuuu*. Kissankarva on ikuista ja sitä on paljon! Onneks tuosta rakista ei juurikaan karvaa lähe, ja sekin on semmosta karheeta joka tottelee jopa pölynimuria. Kissankarva se vaan tuntuu kirmaavan iloisena sitäkin vekotinta karkuun..
Jos ketä ei koirankarva v*tuta niin hankkikaa kissa, tai mielellään kaksi! :)Nii jotta ei se koira oo IHMISEN paras ystävä pelekästään, vaan imurinki siinä sivussa =D
Ja auta armiasta, kun kissat ryhtyy välejään selvittelemään; kyllä siinä tuppeloita lentelee toisensa perään...
Ahtsiiiihhh tosijaan... =)
Kai sit olen tekopyhä,kun ei nyt varsinaisesti mikään noissa pattiin ota.Karvaa meijän koirista on lähtenyt aika tarkalleen joka rodusta (koirista)vaan se kaksi kertaa vuodessa kunnolla,tai oikeastaan vaan talvipalttoo oikein kunnolla.Silloin sitten ahkeraa harjausta,nyppimistä,ja viimoiseksi yleensä pesu,niin ei se niin pattiin ota.Koirat pysyy pois mööpeleiltä ja makkarista,ja tassut pyyhitään sisään tultaessa,paitsi kesällä vähemmässä määrin.Tuolloin niitä karvoja pyörii vähän enemmän nurkissa,varsinkin jos itse luimii harjaamisesta.Ei niitä pahemmin muuten ole.Ties sitten mistä johtuu,ruuasta vai mistä...
No,jotain kuolan rämmäleitä joskus seinästä täytyy tosin pyyhiskellä tai ovista,mutta tuleepa sitten nekin joskus pyyhittyä,heh.
Yksi vähän isompi matto,joka helppo puhdistaa,loput muutamat pikkumatot voi survoa pesukoneeseen,joten easy homma sekin.
Juu,ja en kehtaa edes myöntää,kuinka harvoin imuroin.Ettei äiti vaan kuulis... :=)))))- ei naurata ennee
mustia harjaillaan, tassut pyyhitään kun tullaan sisään (jos keretään ennen ku penska kirmaa olkkarin valkoiselle matolle) ja niin edelleen...
Ja olisipa tämä karvan kurvailu lattioilla pelkästään muutaman viikon tai parin kuukauden "ongelma" mutta ehei, meillä se on ihan kokoaikaista...
MInäkin oon suuresti ihmetelly sitä, kun tuo koira ei vielä kaljuuntunu oo... Uutta karvaa siis pukkaa vissiinkin tasaseen tahtiin pudonneiden tilalle...
Koira syö hyvin ja on terve, että ehkä siis ihan normaalia...
Mutta kun oon tottunu elämään SUHT siistissä ympäristössä, tämä nykyinen paskasiivo töksähtelee hermoon aina silloin, kun alan kaivaa TAAS sitä imuria sieltä komerosta...
- emma
Karvaa tosiaan pölisee jo siivouksesta seuraavana päivänä ja meillä vain yksi lyhyehkö turkkinen koira. Huomenna tosin tulossa toinen samanmoinen, pentu. Sitten kai vain hukutaan karvoihin...
- ei naurata ennee
Älä huku, ojennan oljenkorren!
Ei tuo meidänkään musti niin pitkäkarvanen ole (seefferi) mutta ihan riittaväisäsesti tuosta tuota tumppua lähtee...
Taidan ryhtyä kunnon ekoistiksi, kerätä karvat talteen, ja neuloa pöläyttää niistä jouluksi koko suvulle aimo tuNput! =D - mansen
Älä huku, ojennan oljenkorren!
Ei tuo meidänkään musti niin pitkäkarvanen ole (seefferi) mutta ihan riittaväisäsesti tuosta tuota tumppua lähtee...
Taidan ryhtyä kunnon ekoistiksi, kerätä karvat talteen, ja neuloa pöläyttää niistä jouluksi koko suvulle aimo tuNput! =DMansen seudulla on neuloja joka neuloo koirien karvoista mitä vain kunhan tietää onko karva nypittyä vaiko muuta.
- Kitta ejk
hakea maatalousraudasta sellaista oranssia biotiiniliuosta (black horsen) joka on tarkoitettu hevosille. Tarjoile sitä kuukauden päivät korkillinen päivässä, niin johan karvanlähtö vähenee.
vanhempai ovat aikoinaan kasvattaneet sakemanneja, ja meillä hoidettiin tuo siivous päivittäisellä lastalla "lakaisulla". Kerta viikkoon sit oli se kunnon siivous.
sakemannista kyl lähtee karvaa aikas paljon, mut päivittäinen harjaaminen auttaa asiaan biotiinin kanssa. - laumasta irtoaa
paikallaan. Kun on koira/koiria, sehän on jo itsestäänselvyys, että karvaa, kuraa, hiekkaa jne tulee kämppään, minä en ota paineita, en koko ajan puunaa. Makuasia.
Toki on rotuja, jotka ei tiputa karvaa juuri ollenkaan.- ei naurata ennee
että tiedossa on että koirista irtoaa karvaa.
Jos tyhmä olisin, enhän edes sitä tajuaisi.
Eikä meillä kämpässä ole kuraa eikä hiekkaa jyvästäkään, siksipä kai tuota karvaa sitten kolminkerroin...
En minäkään paineita ottaisi, mutta jos makaronilaatikossa on enemmän koirankarvaa kuin makaronia, kyllä siinä alkaa pakostakin vähän sylettämään...
Kukin tavallaan... Olen toki vieraillut sellaisten koiraihmisten kotona, jotka myöntää ihan suoraan, etteivät imuroi LAINKAAN kun ei se mitään toinna, mutta valitettavasti SEN KYLLÄ HUOMAA, eikä tuollainen porsastelu sovi meikäläisen elämäntyyliin...
Mut ei tässä nyt olla koiraa kuoppaamassa tuon karvanpölinän takia...
- näin....
Meillä on 3 vuotias sakemanni uros ja kyllä minä imuroin kerran päivässä... että kyllä sakemannista karvaa lähtee paljon... ei sille minkään mahda...
- ei naurata ennee
konstit on monet, sano pässi ku emännällä pöytää pyyhki...
Taidan kehitellä Vuoden Patenktin, että koira nakataan jätesäkkiin (tai roskapussiin, koiran koosta riippuan, S-XXXL) ja leikataan päälle ja tassuille rei'ät, ja säkki vaihetaan kerran päivässä.
Kaikki karva jää säkkiin, ja eikun roskiin! =D
Tjaah, liekkö nyt niin hyvä idis...
- karvaa ja kuraa
Täälä ainakin on koiran omistaja jota ainainen karvan paljous ottaa päähän. Meillä on kaksi koiraa ja molemmat narttuja, kumpikin lähdettää karvaa ennen juoksuja tolkuttomasti ja tietty juoksut on peräkkäin, niin karvaa tuntuu olevan jatkuvasti.
Se muutama kuukausi joka sattuu olemaan ns. "karvaamatonta" aikaa on yhtä juhlaa, voi pitää sellaista mattoa lattialla kun haluaa ilman että täytyy jynssätä sitä joka päivä kostealla saadakseen sen esiin sieltä karvan alta.
Joskus tekisi niin mieli ottaa kone ja ajela molemmat koirat kaljuiksi, mutta kun sitten kuvittelen minkä näköisiä ne olisivat kaljuina vaaleanpunaisina, hännässä ja päässä vaan karvat niin johan sekin idea katoaa, eihän niitä sitten enää kehtaisi viedä edes ulos :))
Jatkuva kura tassujen peseminen on toinen juttu näin syksyisin ja sitten keväällä mikä ottaa välillä päähän.
Tätä se sitten on kun koti pitää olla siisti, sielä ei voi muuten olla tai pinna kiristyy ja koirat on oltava niin joskus ajattelen että missähän olin silloin kun järkeä jaettiin..- kertoa
että jos ei halua karvaa niin ottaa sitten villakoiran. Se on koulutettavissa tokoon tai agilityyn. yms.
Moni muu rotu vain irrottaa karvaa. plääh - Kolikon toinen puoli
kertoa kirjoitti:
että jos ei halua karvaa niin ottaa sitten villakoiran. Se on koulutettavissa tokoon tai agilityyn. yms.
Moni muu rotu vain irrottaa karvaa. pläähItselläni ollut aikoinaan kaksikin sakemannia, ja vaikka niistä -kuten kaikista muistakin elävistä kovasti olen aina tykännyt- olen karvanpöllyämisen ja koiramaisen hajun takia vaihtanut kokonaan aluskarvattomiin lyhytkarvaisiin. Niistäkin löytyy vaikka miten monenlaisia harrastus- ja huumorikoiria.
Jos haluaa pitää useampia koiria kotonaan, siis sisällä kaverinaan, niin valitettavasti tietyt ominaisuudet sulkevat pois monia muuten kivoja koirakavereita. Samoin kuin vaikkapa hevosenkin. Ne kun nyt vain eivät ole mukavia ihmisen huoneissa, ruokailukavereina ja nukkukavereina, vaikka muuten mukavia ovatkin. Miksi vaatia itseltään enemmän vaivaa ja uhrauksia kuin hyvän elämän rakentamiseksi on tarpeen? Olen alkanut valita parhaat kaverini viisaammin... - ei naurata ennee
kun tuli noihin koiriin aikanaan hurahettuu, että missäkä jonossa sitä napotin oottelemassa, ku meidän suunnalla järkeä jaettiin... =D
Plaah, täytynee sitten vissiin rueta ottamaan itelleen uus harrastus, elikkäs opettelemaan, miten kulkisin kämpässä jos olisin sokea...
Eli eikun silimät kiini ja menoks... Siinä ku ei niitä karvoja sitten nää...
Pyörikööt nurkissa tahi keskellä lattijaa, minä en kato! =) - ei naurata ennee
Kolikon toinen puoli kirjoitti:
Itselläni ollut aikoinaan kaksikin sakemannia, ja vaikka niistä -kuten kaikista muistakin elävistä kovasti olen aina tykännyt- olen karvanpöllyämisen ja koiramaisen hajun takia vaihtanut kokonaan aluskarvattomiin lyhytkarvaisiin. Niistäkin löytyy vaikka miten monenlaisia harrastus- ja huumorikoiria.
Jos haluaa pitää useampia koiria kotonaan, siis sisällä kaverinaan, niin valitettavasti tietyt ominaisuudet sulkevat pois monia muuten kivoja koirakavereita. Samoin kuin vaikkapa hevosenkin. Ne kun nyt vain eivät ole mukavia ihmisen huoneissa, ruokailukavereina ja nukkukavereina, vaikka muuten mukavia ovatkin. Miksi vaatia itseltään enemmän vaivaa ja uhrauksia kuin hyvän elämän rakentamiseksi on tarpeen? Olen alkanut valita parhaat kaverini viisaammin...just tuossa koirallein veisasin
"Järjen veit, ja minusta orjan teit..."
eli kyllä se on hyvä kaveri, vaikka tuota karvaa heilutteleekin ylt'ympäriinsä...
Ja suht heleppo oli ainaki pentuaikana sille kaikkee opettaa, esim pyytämään ulos oppi yheksänviikkosena..
Toista se ois yrittee jotain 170 -senttistä torinhevosta opettaa pyytämään ulos takaoven kautta; ehkä se siitä lopulta mänis, karmit kaulassa... hmmm...
Ei tiälä oo hyvin viisaasti toimittu ennenkään, mutta jälkiviisaasti sitäki enemmän =)
Toinperrään, ehkä tää tästä...
karvanlähtö on kaikista pahin, mutta sen jälkee se yleensä helepottaa. oota ku tulee enskevät, sillo sitä karvaa lähtee iha jumalattomasti. mutta se luultavimmin on pahin karvanlähtö sillä koiralla ikinä, ainaki meijä koirat on tuntunee jokkaine vuotikkaana kevätvaihon aikana kaljuuntuvan, mutta myöhempinä vuosina pääsee palio hewlepommalla..
osta tiheä kampa nii luulis helpottavan ku sillä on hyvä harjata karvatuppoja =)- ei naurata ennee
Sitä mie toivonki enemmän ku tuota kuuta nousevaa, että jonain aamuna ku rämähtää silimät miula auki, ei lattiilla kirmailekkaan yhen ainutta karvatuppeloa...
Sitä odotellessa, kai sitä tuota mustia on hinkkailtava jos jonniinäkösellä vempaimella, että enimmät krrrrvat tuone pihan puolelle jäis... =)
Vaikka tuosta KOIRASTA en vaihtais karvaakaan pois, lattioilta kylläkin juu...
- talteen
Harjaan koiran päivittäin kuistilla ja laitan karvat kasaan. Emäntä ottaa ne siitä talteen ja aikoo karstata ne kuten lampaan villan ja tehdä sitten niistä jotain. Niin että voihan sitä yrittää käyttää hyödyksi ja huviksi.
- aidoilla
karvoilla maalattu koirataulu. Sellainen kolmiulotteinen, kangaspohjalla, silmiksi vaikka helminappi johon iriksen vaikka mustalla maalilla tai tussilla. Koon voi määritellä itse. Tulisi varmaan tosi upea vaikka olisi suuritöinen. Eipä olisi monella tuollaista taulua kodissaan.
Kuumaliimalla vaan karvat kiinni tauluun.
Tässä yksi ehdotus sille mihin niitä karvoja voisi käyttää. Olkaapa hyvä. - Xisca
aidoilla kirjoitti:
karvoilla maalattu koirataulu. Sellainen kolmiulotteinen, kangaspohjalla, silmiksi vaikka helminappi johon iriksen vaikka mustalla maalilla tai tussilla. Koon voi määritellä itse. Tulisi varmaan tosi upea vaikka olisi suuritöinen. Eipä olisi monella tuollaista taulua kodissaan.
Kuumaliimalla vaan karvat kiinni tauluun.
Tässä yksi ehdotus sille mihin niitä karvoja voisi käyttää. Olkaapa hyvä.Taulu tai villapaita ois kyllä kiva, mutta jos joku tarvii tommoseen keskikokoiseen tai vähän suurempaankin omakotitaloon luonnonmukaista lämmöneristettä, niin multa saisi kissankarvaa halvalla. On kuulkaas takuulla parempaa kuin kaiken maaliman vuori- tai puhallusvillat joita seinien väliin tungetaan pitämään pakkanen talon ulkopuolella. Noh, pieniä allergiahaittoja saattaa kyllä herkemmille ilmaantua, mutta tirskuttehan te jo muutenkin niitten koirankarvojen kanssa!
- ei naurata ennee
tai itse asiassa taisin lukea jostain, että joku emannuus jolla on lapinkoiria enemmän ku laki sallii, ottaa karvat harjauksen yhteydessä talteen, ja taikoo niistä jos jonkinnäköstä päällä pidettävää... ;)
Ite (jos millon puikkoihin satun tarttumaan, lue: harvoin) liputan seittämän veljeksen puolesta... - ei naurata ennee
Xisca kirjoitti:
Taulu tai villapaita ois kyllä kiva, mutta jos joku tarvii tommoseen keskikokoiseen tai vähän suurempaankin omakotitaloon luonnonmukaista lämmöneristettä, niin multa saisi kissankarvaa halvalla. On kuulkaas takuulla parempaa kuin kaiken maaliman vuori- tai puhallusvillat joita seinien väliin tungetaan pitämään pakkanen talon ulkopuolella. Noh, pieniä allergiahaittoja saattaa kyllä herkemmille ilmaantua, mutta tirskuttehan te jo muutenkin niitten koirankarvojen kanssa!
hei tännekkipäin sitä kissankarvaa!
Vaihetaan päikseen; saat nuo koirankarvat paluupostissa =D - Xisca
tai itse asiassa taisin lukea jostain, että joku emannuus jolla on lapinkoiria enemmän ku laki sallii, ottaa karvat harjauksen yhteydessä talteen, ja taikoo niistä jos jonkinnäköstä päällä pidettävää... ;)
Ite (jos millon puikkoihin satun tarttumaan, lue: harvoin) liputan seittämän veljeksen puolesta...koirankarvoista saa mukavan palttoon kun jaksaa puikkoja ahkeraan heilutella, mutta jos vanhan muisti oikein pelaa niin eikös siihen koiraeläimen karvaturaan pidä karstausvaiheessa (vai mikä se on) sekoittaa myös lampaanvillaa jotta saa kunnon lankaa? Itte en käsitöitä harrasta kun on nuo sormet kuin kasa nakkeja ja peukalo keskellä kämmentä, mutta muutamat villasukat on seittemästä veljeksestä ja hyvin pitäät käpälät lämpimänä ja kestäät niin kulutusta kuin konepesua.
Kuules, mitäs sanot jos laitan sulle postissa kokonaisen kissan niin on tuo karvan tuotanto aina taattua?!! Sano vain väritoivomus :) - hemppisten
Xisca kirjoitti:
koirankarvoista saa mukavan palttoon kun jaksaa puikkoja ahkeraan heilutella, mutta jos vanhan muisti oikein pelaa niin eikös siihen koiraeläimen karvaturaan pidä karstausvaiheessa (vai mikä se on) sekoittaa myös lampaanvillaa jotta saa kunnon lankaa? Itte en käsitöitä harrasta kun on nuo sormet kuin kasa nakkeja ja peukalo keskellä kämmentä, mutta muutamat villasukat on seittemästä veljeksestä ja hyvin pitäät käpälät lämpimänä ja kestäät niin kulutusta kuin konepesua.
Kuules, mitäs sanot jos laitan sulle postissa kokonaisen kissan niin on tuo karvan tuotanto aina taattua?!! Sano vain väritoivomus :)Heh joo meiltä löytyy kaksi kissua ja heist lähtee kanssa ihan pimeesti sitä karvaa,mukava kun pitäisi lähteä jonnekkin juhliin yms niin täältä tulaan karvapaita päällä xD
Meiltä löytyy myös cotoni mutta tuo ei onneksi haittaa kun karvaa ei lähde kun harjauksen/nyppimisen yhteydessä :) - ei naurata ennee
Xisca kirjoitti:
koirankarvoista saa mukavan palttoon kun jaksaa puikkoja ahkeraan heilutella, mutta jos vanhan muisti oikein pelaa niin eikös siihen koiraeläimen karvaturaan pidä karstausvaiheessa (vai mikä se on) sekoittaa myös lampaanvillaa jotta saa kunnon lankaa? Itte en käsitöitä harrasta kun on nuo sormet kuin kasa nakkeja ja peukalo keskellä kämmentä, mutta muutamat villasukat on seittemästä veljeksestä ja hyvin pitäät käpälät lämpimänä ja kestäät niin kulutusta kuin konepesua.
Kuules, mitäs sanot jos laitan sulle postissa kokonaisen kissan niin on tuo karvan tuotanto aina taattua?!! Sano vain väritoivomus :)mikään puikkohirmu todellakaan ole, viimesimmätkin aloittamani palttoot taitaa olla keskeneräisinä, eikä edes samassa osotteessa =D
Niin ettei mikään rakkain harrastus tuo KUTOMINEN, mutta näin oon ymmärtäny, että siihen koirankarvaneulokseen tarvitaan sotkea jotain muutakin AINESTA, ei sitä kait ihan pelekästä koiranvillasta kunnon LANKAA saa...
Voi ottasinkin kissan vaikka KAIKILLA VÄRILLÄ höystettynä, mutta taitais tuo isäntä ihan tosissaan tehä siitä rukkaset, ihan iliman karstausta... =D
Enemmän koiramiehiä tuttavallisesti hän. Nam. - ei naurata ennee
hemppisten kirjoitti:
Heh joo meiltä löytyy kaksi kissua ja heist lähtee kanssa ihan pimeesti sitä karvaa,mukava kun pitäisi lähteä jonnekkin juhliin yms niin täältä tulaan karvapaita päällä xD
Meiltä löytyy myös cotoni mutta tuo ei onneksi haittaa kun karvaa ei lähde kun harjauksen/nyppimisen yhteydessä :)Niin onhan nuo meikäläisenkin vaatteet muuttunu kummasti kaikki villapainotteisiksi...
Yhtäkään villapaitaa en ole ostanut, mutta aikamoista karvaa niissä tötöttää ihan ilimatteeks... =D
Etkä kuule ikikuun päivänä arvaa, minkä homman just äsken lopettelin?
No IMUROINNINPAS tietenkin... X)
Ei, tää meneepi jo ihan hulvattomaks...
Noh, tuleepahan sisäänajettuu tuo uudehko imuri, kohta vaan pitää pölypusseja rueta hankkimaan tukkumyyjän kautta, ku menee ku kuumille kiville...
- millye
Kyllä ärsyttää va viimeksi tänään mietin mielessäni kiroten, miten näistä elukoista voikin lähteä tätä karvaa. Talo on imuroitu eilen ja koira karstattu pihalla, mutta jo tänään täällä leijailee ihania pölupalloja jotka koostuvat mustasta karvasta. Ilmeisesti tartun jälleen imurin varteen. Välillä ei kyllä lähtenyt meidän koirasta tai kissasta näin paljon karvaa, mutta nyt sitä lähtee siitäkin edestä.
- ei naurata ennee
Minäkin tuossa imurointia lopettelin, ja hammastahan sitä piti purra, kun viikonloppuna vasta imuroin ja nyt on jo... niin... maanantai vasta!
Ihan oon ihmeissäni, että jos tämä tämmösenä jatkuu, saa tuo rakas mustimme alkaa ulkokoiraksi pääosin...
Niin, ellei tuo karvanlähtö sitten pikkuhiljaa hiljene...
On se jos pesukoneesta kuivamaan otetuissa vaatteissakin sitä karvaa on, ihan siinä pinnaa vetää ikään kuin kireämmälle...
Pitää itekkin hypätä jätesäkkiin, kun alkaa ruokaa tekemään, muutenhan sitä saa taas karvahöystöä vedellä naamariinsa... - Voltalla lähtee
Minäkin tuossa imurointia lopettelin, ja hammastahan sitä piti purra, kun viikonloppuna vasta imuroin ja nyt on jo... niin... maanantai vasta!
Ihan oon ihmeissäni, että jos tämä tämmösenä jatkuu, saa tuo rakas mustimme alkaa ulkokoiraksi pääosin...
Niin, ellei tuo karvanlähtö sitten pikkuhiljaa hiljene...
On se jos pesukoneesta kuivamaan otetuissa vaatteissakin sitä karvaa on, ihan siinä pinnaa vetää ikään kuin kireämmälle...
Pitää itekkin hypätä jätesäkkiin, kun alkaa ruokaa tekemään, muutenhan sitä saa taas karvahöystöä vedellä naamariinsa...mä imuroin noin 3 kertaa päivässä, en toki joka nurkkaa, mutta aikas laajalti...eikä näy missään, imurin pussi on aina täys.
Kolme koiraa, joista kahdella on pari kertaa vuodessa oikee karvanlähtö ja muuten toinen tiputtaa lisäks koko ajan. Pullaa tai mitä nyt millonkin leivon....heh, nisun keskeltä töröttää karva. Tai sitten on kitlakeen jumittunut joku haitulainen. Sitte tulee appivanhemmat, tarjoan sitä sun tätä, pöytä koriana...Vai koirana! - Xisculiini
Voltalla lähtee kirjoitti:
mä imuroin noin 3 kertaa päivässä, en toki joka nurkkaa, mutta aikas laajalti...eikä näy missään, imurin pussi on aina täys.
Kolme koiraa, joista kahdella on pari kertaa vuodessa oikee karvanlähtö ja muuten toinen tiputtaa lisäks koko ajan. Pullaa tai mitä nyt millonkin leivon....heh, nisun keskeltä töröttää karva. Tai sitten on kitlakeen jumittunut joku haitulainen. Sitte tulee appivanhemmat, tarjoan sitä sun tätä, pöytä koriana...Vai koirana!viimeinkin ihmisten hillittömän vimman pukea koiriaan! No totta helvetissä! Kun Turre tai Fifi on puettu potkuhaalariin ja vain nätisti se koiruuden pää sieltä esiin pilkistää, niin eipä oo paljoo riesaa karvoista! Koiruli on söpö ja muodikas, ja mikä parasta, karvat on siististi nutun alla ja siellä pysyy!!
Tuumasta toimeen. Lienen jo maininnut etten kaksinen käsityöihminen ole (patalapun ehkä virkkaisin, ehkä, jos se olisi hyvin pieni ja äiti vieressä pakottaisi kaulin kädessä), mutta tassu ylös kuka suostuisi singerillään polkaisemaan mulle vaikkapa collegekankaasta 3 kappaletta kissan potkupukuja (2 medium ja 1 XL). Tolle pikku piskille vois sitten laittaa samasta kankaasta vaikkapa hupparin ettei poikaan vaan kademieli iskisi kun viiksivallut elvistelee uusissa vaatteissaan.
Ja sitten vielä toinen kymysys, eli onko kellään extremehenkisyyttä? Halua leikkiä Suomen pelkokerrointa tai Duuudsoneja? Jos on, niin tere tulemast sit pukemaan ne potkuhaalarit noille killeille - itse kun en masokisti nääs ole vaikka muuten päästä heittääkin.
Ja by the way, karskeinkin koiraihminen kyllä sulaa kun kissanpentu kiipeää lahjetta pitkin syliin, haukottelee, pistää maaten ja alkaa kehrätä. Jollain nääs omakohtaista kokemusta :) - mutta hyvin
mä imuroin noin 3 kertaa päivässä, en toki joka nurkkaa, mutta aikas laajalti...eikä näy missään, imurin pussi on aina täys.
Kolme koiraa, joista kahdella on pari kertaa vuodessa oikee karvanlähtö ja muuten toinen tiputtaa lisäks koko ajan. Pullaa tai mitä nyt millonkin leivon....heh, nisun keskeltä töröttää karva. Tai sitten on kitlakeen jumittunut joku haitulainen. Sitte tulee appivanhemmat, tarjoan sitä sun tätä, pöytä koriana...Vai koirana!Ohhoh, imuroit siis päivässä yhtä monesti kuin minä kuukauden-parin aikana. Ja kotonani on silti siistiä. Nyt pistää kyllä miettimään koiran hankintaa vielä kerran, vaikka 27 vuotta siitä olenkin haaveillut.
- Voltalla lähtee osa
mutta hyvin kirjoitti:
Ohhoh, imuroit siis päivässä yhtä monesti kuin minä kuukauden-parin aikana. Ja kotonani on silti siistiä. Nyt pistää kyllä miettimään koiran hankintaa vielä kerran, vaikka 27 vuotta siitä olenkin haaveillut.
niin kolme koiraa tuo hiekkaa. Kirjoitin kait kahden karvan tiputtelusta. Yksi sentään pitää karvansa sitkeästi kiinni, kunnes sen trimmaan nyppimällä.
- ei naurata ennee
Kolme koiraa, joista kahdella on pari kertaa vuodessa oikee karvanlähtö ja muuten toinen tiputtaa lisäks koko ajan. Pullaa tai mitä nyt millonkin leivon....heh, nisun keskeltä töröttää karva. Tai sitten on kitlakeen jumittunut joku haitulainen. Sitte tulee appivanhemmat, tarjoan sitä sun tätä, pöytä koriana...Vai koirana!Ja vieläpä sininen!
Mutta ei auta sekään, karvaa karvaa ja vielä kerran karvaa...
Nooo, täytynee uskoa huomiseen, että VIELÄ jonain päivänä... =) - karvoihin tottunut...
Ja vieläpä sininen!
Mutta ei auta sekään, karvaa karvaa ja vielä kerran karvaa...
Nooo, täytynee uskoa huomiseen, että VIELÄ jonain päivänä... =)volta niitä poista, tuntuu vaan että pöllyää enemmän;-)
Tätä se on, enkä ole valittanutkaan.
Terveisin Astmaatikko - ei naurata ennee
karvoihin tottunut... kirjoitti:
volta niitä poista, tuntuu vaan että pöllyää enemmän;-)
Tätä se on, enkä ole valittanutkaan.
Terveisin AstmaatikkoIlosesti ne täälläkin kirmaa mahanalus jalkoja täynnä nuo karvapallerot lattialla Voltaa karkuun...
Eihän se toki auta valittaa, ei ne karvat täältä mihinkään katoa, mutta ompas kiva kun en ole yksin näitten KARVOJENI kanssa! xD
mutta olen hankkinut pussittoman imurin että sitä voi tyhjennellä usein (myös pestä) ja sitten hankin myös kuivausrummun. sinne jää kyllä karvat vaatteista. (ja ette muuten usko mikä määrä niitä karvoja on sihdissä yhden kuivauskerran jälkeen).
myöskin ilmanpuhdistaja löytyy. sinne jää pienimmät pölyt.
näillä kaluilla elämä helpotuu huomattavasti.- helepommalla
Jostain kuulin että kun eläinten ja ihmisten mukana tulee kuraa karvaa ja muuta skeidaa luukkuun riittävästi, niin ennenpitkää sitä on enemmän sisällä kuin ulkona. Ja näin ollen sitä alkaa tässä vaiheessa sitten kulkeutua enemmän ulos kuin sisään. Eli näin ollen lätti siistiytyy ja puhdistuu automaattisesti.
Joten viisas pääsee vähemmällä... :-D
- koiria
Mitä koiria teillä oikein on kun karvoja tuntuu olevan ylettömästi. Ei meillä tuollaista ongelmaa ole. Kerran päivässä harjaus ulkona, sisällä ei karvoja juuri ollenkaan.
- on niitä
VILLAKOIRIA!
- koiria
Xiscus kirjoitti:
Onpa todella hurjasti karvoja. Ei meidän colliesta (pk) tuollaista lähde.
- koiralauma
koiria kirjoitti:
Onpa todella hurjasti karvoja. Ei meidän colliesta (pk) tuollaista lähde.
niin yksi pehko tiputtaa vain pari kertaa vuodessa karvansa, mutta kun on koiria, jotka karvanvaihtojen liäksi tiputtaa koko ajan.
Niin ei se ole ihme, eikä auta, missä harjaan, kun sitä tulee ja tulee vaan. Enkä ole valittanu täällä. - ei naurata ennee
saksanpaimenkoira, kuten tuolla alotuksessa mainihin.
Ja meidänkin turjaketta harjataan säännöllisesti, mutta silti on säännöllisesti lattiat mustanaan karvaa, vaikka olis edellisenä päivänä imuroinu...
Että tänne vaan, jos on karvoista tarvis...
- et sillai
Joo varmasti pännii, muakin pännii siinä vaiheessa kun mikään muu kuin karva ja hiekka tuntuu paljaissa jalkapohjissa. Mutta mun tarvii imuroida vaan kerta viikkoon, mulla o kaksi koiraa.
EN lukenu kaikkia viestejä läpi ku niitä on meinaan aika tuhottomasti, mutta mitä ruokaa syötät koirallesi?? Ehkä ruoka ei ole sopivaa juuri tälle yksilölle ja se näkyy turkin laadussa ja sen irtoamisena. Kyllä näille syy yleensä löytyy..terve koira ei jatkuvasti karvaa pudota. Enkä varsinkaan sakemanneista ole kuullut että niillä ympärivuotinen karvanlähtö olisi... :)- ei naurata ennee
on syöny koko ikänsä, siihen sekotetaan välillä millon mitäkin ruoantähteitä, jauhelihaa, purkkimuonaa, puuroa jne jne...
Turkki meijän sakemannilla on päällepäin kattoessa ihan kunnossa; se kiiltää, ei lähde karvaa laikuttain, eikä ole kaljupälviä missään...
Minä taas täältä lukasin, että seeffereistä kuulemma lähtee karvaa runsain mitoin, se kun omaa aluskarvakerroksenkin...
Itelläni ollu aiemmin muun rodun edustajia, pitkäkarvasiakin, eikä niistä tähän tahtiin oo karvaa lähteny...
Mitä lie koira ressaa... ;) - Xisca
on syöny koko ikänsä, siihen sekotetaan välillä millon mitäkin ruoantähteitä, jauhelihaa, purkkimuonaa, puuroa jne jne...
Turkki meijän sakemannilla on päällepäin kattoessa ihan kunnossa; se kiiltää, ei lähde karvaa laikuttain, eikä ole kaljupälviä missään...
Minä taas täältä lukasin, että seeffereistä kuulemma lähtee karvaa runsain mitoin, se kun omaa aluskarvakerroksenkin...
Itelläni ollu aiemmin muun rodun edustajia, pitkäkarvasiakin, eikä niistä tähän tahtiin oo karvaa lähteny...
Mitä lie koira ressaa... ;)Ennen:
http://www.mooseyscountrygarden.com/welcome-to-my-garden/company-cat-grey.jpg
Jälkeen:
http://i.pbase.com/u36/digipets/upload/32156337.Merlinredchair072004016x4lt.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925278
- 564121
- 252229
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282068Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161805- 151464
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281270Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201066- 211000
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43991