Katselin ekaa kertaa suuren suomalaisen työnantajani työsudeautoedun ehtoja ja käytäntöjä ja törmäsin merkkikieltolistaan. Listalla oli tällä hetkellä kaksi merkkiä: Citroen ja BMW. Kun aikani kyselin pidempään palvelleilta, kuulemma merkit vaihtelevat, ollut kaikenlaisia tuolla kieltolistalla.
Mikä juttu tämä oikein on? Lienee sopimustekninen juttu, eli ko. merkkien maahantuojat eivät ole pystyneet kilpailukykyisiin sopimuksiin? Tosiaan vaikka mitä merkkejä on listalla kuulemma ollut, eli ihan suoraan luotettavuuskriteeri ei voi olla...jos olisi, aikamoista hakuammuntaa olisi...
Yrityksen merkkikieltolistat?
17
4394
Vastaukset
- Juputtaja
Aikanaan vuosituhannen vaihteessa silloisessa firmassa oli kiellettyjen listalla ainakain Citroen Xantia. Olivat järjestään ihan paskoja. Oman alani firmoissa on menty vain muutaman (n.5) automerkin valikoimaan. Tiedä sitten, mikä on syy.
- V.Pirinen
Meillä BMW ei ollut listoilla, koska haluttiin mennä "matalalla profiililla" aiheuttamatta suuria tunteita asiakkaissamme.
Nyt tilanne on aivan toinen, kun yrityksemme autopolitiikka perustuu co2-rajoihin. Valtaosa ajaa BMW:llä, koska maksimigrammat ovat 150 g/km.
Ranskalaiset autot ovat olleet pitkään kiellettyjen listalla (johtuu kuulemma kalliista liisarihinnasta, kun liisarifirmat eivät uskalla laskea kovin kummoista jäännösarvoa ranskalaisiin) - Myyntialan ammattilainen
meidän firmassa myös Citikka ja varsinkin C5 on kieltolistassa. Auto on ollut niin epäluotettava ja suorastaan surkea, ja sitä kautta liisarihinnat/huolto/jälleenmyyntiarvot jne surkeat joten on päätetty jättää koko auto pois.
Toisaalta, kuka niitä edes haluaa...- vuoden 2008
alun osalta kertovat kuitenkin toista mm. Citroenilla yritysautojen osuus uusrekisteröinneistä oli 45,0 % mikä on kohtuullisen korkea osuus. Näissä firmojen listoissahan on aina kysymys siitä kuinka edullisia tarjouksia yritys on saanut miltäkin automyyjältä liisarihinnoista ei niinkään auton laadusta. Toinen asia joka vaikuttaa on imago, jota myös käytössä olevilla automerkeillä rakennetaan - kauppa saattaa joissakin tapauksissa kärsiä jos myyntiedustaja ajelee pk-asiakkaan pihaan V12 Mersulla. Tulee asiakkaalle pian käsitys, että taidanpa maksaa tuotteista hieman liikaa kun noin hyvin näyttää homma kannattavan. Tästä syystä esim. isot autot BMW ja Mercedes eivät ole usein tavallisen myyntimiehen listoilla. Tähän on nykyisin myös vaikuttamassa CO2-päästöasia, siinäkin haetaan positiivista kuvaa firmalle.
PS. Esim. Saksassa uusi C5 myy tällä hetkellä hyvin.
- ainakin
Ainakin aiemmin eräällä lääkealan suurehkolla firmalla oli lista automerkeistä, joita ei saanut leasing käyttöön. Listalla oli vain Citroen. Syy oli siinä, että em. merkissä oli todettu olevan liian paljon ongelmia, joista aiheutui firmalle ylimäräisiä kustannuksia.
- oiuyt
kiellettyjen listalla:
- katumaasturit riippumatta CO2-päästöistä. On kuulemma liian provosoiva ympäristönäkökulmasta
Muuten vaan pannassa, eli ei suositella
- korealaiset, huono jäännösarvo
- Citroenit ja Peugeotit, vikoja, huono jäännösarvo
- kolmioviset mallit
- urheilu- ja GTI-mallit - autopomo
Halooo onko virtaa?????
Suomessa on vapaus valita automerkeiksi vaikka vain Lada ja Smart ja sillä hyvä.
Eiu oo pakko ottaa kumpaakaan, sinunkaan. - .....
Firmassa kaikki muut on kiellettyjen listalla paitsi Nissanit ja Toyotat, niisäkin max. hinta n. 28.000.- Firma tekee huipputulosta ja omavaraisuusaste n. 90 %. Lisäksi Firma pakottaa ajamaan näillä, ei saa ottaa omaa autoa.
- autohaitta
aika järkyttävä autopolitiikka...
siis alle 28te nissani, eihän sillä saa ku jonkun kauhean pikku noten...hyi helevetta!
täysin järjetön "autoetu",enemmän autohaitta! - virmaa
Ota loparit ja mee vaikka sahalle duuniin. Eihän tollasta kukaan siedä En minä ainaskaan. olisin mielummin vaikka kortistossa.
- Cable2
virmaa kirjoitti:
Ota loparit ja mee vaikka sahalle duuniin. Eihän tollasta kukaan siedä En minä ainaskaan. olisin mielummin vaikka kortistossa.
Siinä firmassa hankintavastaava on varsinainen kaalipää.Jos vinosilmien tekeleet on ainoa vaihtoehto,niin ei kyllä paljoa talousasioista ymmärrä.Viime vuosina Suomi on hävinnyt japanin kaupassa n. 500milj.€ vuodessa pelkästään ajoneuvojen osalta.Pitäisi ymmärtää minkälaista lovea se maamme valuuttavarannolle aiheuttaa.Viisaat yrittäjät ja yhteisöjen edustajat valitsevat sellaisia ajoneuvomerkkejä joilla on positiivista vaikutusta myös suomen talouteen,varsinkin näin laman aikana.
- edut
Cable2 kirjoitti:
Siinä firmassa hankintavastaava on varsinainen kaalipää.Jos vinosilmien tekeleet on ainoa vaihtoehto,niin ei kyllä paljoa talousasioista ymmärrä.Viime vuosina Suomi on hävinnyt japanin kaupassa n. 500milj.€ vuodessa pelkästään ajoneuvojen osalta.Pitäisi ymmärtää minkälaista lovea se maamme valuuttavarannolle aiheuttaa.Viisaat yrittäjät ja yhteisöjen edustajat valitsevat sellaisia ajoneuvomerkkejä joilla on positiivista vaikutusta myös suomen talouteen,varsinkin näin laman aikana.
Autoetu muuttu käyttöeduksi ja merkit väheni sekä tuli saasteraja; ei korealaisia, ei mersua, japseista vain honda ja mazda, ranskalaiset pois jne.
Taidanpa ostaa oman auton. - Yrittäjä 1977
Cable2 kirjoitti:
Siinä firmassa hankintavastaava on varsinainen kaalipää.Jos vinosilmien tekeleet on ainoa vaihtoehto,niin ei kyllä paljoa talousasioista ymmärrä.Viime vuosina Suomi on hävinnyt japanin kaupassa n. 500milj.€ vuodessa pelkästään ajoneuvojen osalta.Pitäisi ymmärtää minkälaista lovea se maamme valuuttavarannolle aiheuttaa.Viisaat yrittäjät ja yhteisöjen edustajat valitsevat sellaisia ajoneuvomerkkejä joilla on positiivista vaikutusta myös suomen talouteen,varsinkin näin laman aikana.
olen yrittäjä ja tarjoan nimenomaan työsuhdeautoksi japseja, jos ei duunareille kelpaa ei tarvitse tulla töihin tai ostakaa oma!!! nämä palkkamuulit valittaa aina kaikesta, huomaa että sosialismia sekin..
- ei liian kalliita
Eräässä yrityksessä oli huoltoporukan työautoina Mondeot ja yrityksen viereinen Veho keksi että olisi komean näköistä kun naapuriliikkeen pihassakin olisi rivi mersuja. Veho teki naapuriyritykselleen tarjouksen josta ei voi kieltäytyä, eli suunnilleen Mondeon hinnalla Mersut liisaukseen. Mutta sepä ei käynyt, sillä yritys ei halunnut antaa asiakkaille kuvaa että hiedän bisnes olisi kovin hyväkatteista, joten huoltopurkat ajelkoon jatkossakin keskihintaisilla autoilla.
- snowmoon2
Sopimustekninen tuo yleensä on. Meidänkin suurehkossa yrityksessä on muutama autoliike "sallittujen" listalla, rajaten valinnan muutamaan eurooppalaiseen merkkiin (Ford, Mercedes, BMW)
Käytännössä kuitenkin jokainen saa sen auton jonka haluaa, kunhan itse hoitaa tarjoukset kehiin. - firman kaara
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.. Tuli kans rajoituksia japseista vain Honda ja Mazda, sekä ns. euroautoista: Audi, VW, Skoda, BMW, Volvo siinäpä nuo vaihtoehdot.
- pumppeduse
Meillä firma omistaa autot ja perustuen omiin kokemuksiin VW ei ole enää vaihtoehto. En kyllä uskaltaisi ostaa itsellenikään jos edun joskus menettäisin. Kalliita ja tiellejättäviä vikoja aivan liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899