Tekeekö kukaan huoltoautoksi

.muutoksia?

Kuka/mikä firma tekisi palveluna muutostyöt ja muutoskatsastuksen vaatimat hommat lava-auton varustamisesta ja muuntamisesta seuraavantyyppiseen tarpeeseen ? :

1) Hommauksessa firmalle alv-vähennykselliseen työkäyttöön tarkoitettu lava-auto. Ostetaan semmonen kun tarvii projektia varten, ks.4.

2) Lavalle asennettava kova kate - on välttämätön kalujen ja tarvikkeiden suojaukseen tilassa tehtäviin pikku aputöihin. Eikä haittaa vaikka olis samalla asiallisen näkönenkin.

3) Muutoskatsastetaan huoltoautoksi - mitä pitää tehdä että onnistuu järjellisellä tavalla ?

4) Autossa pitäis olla vähintään ns. "kaappariapuovet" kuskin taakse pääsemistä ja tavaran säilyttämistä varten.

4.1) Yhtenä taustatavoitteena olisi saada kulkemaan samalla vähintää 3 hengen työporukka jos mahdollista. Mutta henkilökuljetustavoitteesta on tingittävä jos se aiheuttaa henkilöauton veron ja/tai esim. työsuhdeautoiluefektejä.

4.2) Onko asiassa eroa tai veronalennusta tiedossa esim. exta ja double cappeihin tällaisessa projektissa ?
- Onko asiassa eroa, jos ottais auton double cap-kopalla mutta poistais sitten penkit takaa ? Vaikuttako veroon ? Ostohinta ei varmaan alene ?

Tiedän, että homma hoituisi aika vaivattomasti ostamalla jonkun jenkki-Subbarikuormurin melko järjettömällä 6-litraisella koneella...- Mutta ei tee mieli täräytellä käyntiin kolmen auton kokoista moottoria, kun 2-litraisellakin pärjää ( säästää ämpärillisen löpoä päivässä). Eikä sillä kuskillakaan aina ole C-korttia.

Onko hyviä vinkkejä ? Itellä ei ole aikaa eikä pykäläosaamista ruveta juttua hoiteleen, kun pitäis töitäkin tehdä. Tommonen tarve ei varmaan ole ainutlaatuinen yritystoiminnassa, mutta on tää vaan jotenkin fittimäiseksi rakennettu tämä suomalainen autoiluveroympäristö ..??

Kiitosta ennakkoon mielenkiinnosta ja asiallisista kommenteista !

7

2349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vanha kysymys.

      Lava-autohan on pikku verolla jos on 2/3 paikkanen. En tiä kuinka näissä nykysissä on sohvapankkiä edessä, että onko mikään 3-paikkanen nykyään.

      Ja muutoksiahan tekee ihan jokainen paja joka tekee korjauksia. Tosin jos alkup kaappariovia ei ole niin sitten voi mennä vaikeaks.. :) No huoltoautohan vaatii kai lähinnä sen ruuvipenkin tavaratilaan (siis kaks pulttia lattiaan, vois jopa onnistua sulta jos on virma missä on työkaluja ja miehiä...) ja vaatiiko nykysellään tasasen pohjan?

      Mutta toi on lähinnä maastureihin käytetty toi huoltoauto, sun tapauksssa siitä tuskin on mitään iloa. Siis menet koeajolle ja kysyt samalla sitä veroa. Kyllä noi takapenkittömät pitäs kaikki olla pikku verolla valmiiks.

      Kovakatteet on tehtaan optioita tai jopa vakiovarusteita. Mutta lasikuituvirma varmaan noita tekee jos tarvii. Tai peräkärryvirma, niin ku toi te-ho Pinsiöstä, sieltä vois kysyä ku o mitat.

      Ehdottaisin siis että soittelet ja kysyt merkkiliikkeistä joilla on valikoimassa sopiva auto. Koska noita hyttejä ja matkustaja määriä on erilaisia ja nää säädökset tosiaan on mitä on, nii se ei osoita tyhmyyttä tai edes tietämättömyyttä jos kyselee. Kaikki niiltä joutuu näitä kyseleen ja ne ymmärtää koska niitten provikat on kyseessä ja niitä yleensä kiinnostaa kaupan teko. Ja tietävät sen että autot on kalliita ja virmoilla kumminkin isot rahat kyseessä.

    • pitää

      lava-autosta tehdä umpipaku, kun umpipakuja saa tehtaalta, myös nelivetoisena. Mielestäni ei mitään järkeä. Umpipakujen lavoissakin on paljon enemmän valinnanvaraa. Tai osta pelkkä alusta ja rakenna sen päälle sopiva kontti

      • on ..

        ..pitkässä ohjaamossa edes just sen verran tilaa, että pystyy päätä kääntään ilman että nenä ja poski litistyy takaseinään. Penkkiäkin pystyy yleensä isompi äijä vähän paremmin säätämään ja kallistamaan. Paku ei suoraan sanoen aina sovi kaikille koppikammoisille..

        Kyllä oikeassa olet siinä että joissain jutuissa umpipaku ja sinne sisustus voi olla parempi. Mutta tässä tapauksessa tarvittais penkin ja takaseinän välissä lämmintä/lämmitettävää matkustamotilaa semmosia kaluja ja tavaroita varten, joita ei voi pitää pakupuolella/kylmässä pyörimässä peltiseiniä vasten.. Pitkä ohjaamo tai double cab antais edes tämän tarvittavan lisätilan.


      • pitkäohjaamoisen
        on .. kirjoitti:

        ..pitkässä ohjaamossa edes just sen verran tilaa, että pystyy päätä kääntään ilman että nenä ja poski litistyy takaseinään. Penkkiäkin pystyy yleensä isompi äijä vähän paremmin säätämään ja kallistamaan. Paku ei suoraan sanoen aina sovi kaikille koppikammoisille..

        Kyllä oikeassa olet siinä että joissain jutuissa umpipaku ja sinne sisustus voi olla parempi. Mutta tässä tapauksessa tarvittais penkin ja takaseinän välissä lämmintä/lämmitettävää matkustamotilaa semmosia kaluja ja tavaroita varten, joita ei voi pitää pakupuolella/kylmässä pyörimässä peltiseiniä vasten.. Pitkä ohjaamo tai double cab antais edes tämän tarvittavan lisätilan.

        ja jättää takapenkin pois niin on pikkuvero ja tilaa takana.

        Automallikohtaisista eroista osaa kauppias edelleen neuvoa parhaiten.


    • ...varmaan tietävät
    • 2009? Muuttuuko nää?

      Mitä mahtaa asiaan vaikuttaa huhuttu autoveroperusteen muutos, ehkä 2009 alussa ?

      Onko viiltäviä analyysejä ja ennusteita vaikutuksista lava-autoihin ja pakulointiin yleensä ?

      • pakettiautot

        jatkossa myös pakut. periaate siis sama kuin henkilöautoissa. voi olla että tavalliset 2-paikkaiset pickupit kallistuvat. verotus tullee suosimaan pienikulutuksisia ja muutenkin pienempiä pakuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7066
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7033
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5218
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5163
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4575
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3417
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3360
    Aihe