Tekeekö kukaan huoltoautoksi

.muutoksia?

Kuka/mikä firma tekisi palveluna muutostyöt ja muutoskatsastuksen vaatimat hommat lava-auton varustamisesta ja muuntamisesta seuraavantyyppiseen tarpeeseen ? :

1) Hommauksessa firmalle alv-vähennykselliseen työkäyttöön tarkoitettu lava-auto. Ostetaan semmonen kun tarvii projektia varten, ks.4.

2) Lavalle asennettava kova kate - on välttämätön kalujen ja tarvikkeiden suojaukseen tilassa tehtäviin pikku aputöihin. Eikä haittaa vaikka olis samalla asiallisen näkönenkin.

3) Muutoskatsastetaan huoltoautoksi - mitä pitää tehdä että onnistuu järjellisellä tavalla ?

4) Autossa pitäis olla vähintään ns. "kaappariapuovet" kuskin taakse pääsemistä ja tavaran säilyttämistä varten.

4.1) Yhtenä taustatavoitteena olisi saada kulkemaan samalla vähintää 3 hengen työporukka jos mahdollista. Mutta henkilökuljetustavoitteesta on tingittävä jos se aiheuttaa henkilöauton veron ja/tai esim. työsuhdeautoiluefektejä.

4.2) Onko asiassa eroa tai veronalennusta tiedossa esim. exta ja double cappeihin tällaisessa projektissa ?
- Onko asiassa eroa, jos ottais auton double cap-kopalla mutta poistais sitten penkit takaa ? Vaikuttako veroon ? Ostohinta ei varmaan alene ?

Tiedän, että homma hoituisi aika vaivattomasti ostamalla jonkun jenkki-Subbarikuormurin melko järjettömällä 6-litraisella koneella...- Mutta ei tee mieli täräytellä käyntiin kolmen auton kokoista moottoria, kun 2-litraisellakin pärjää ( säästää ämpärillisen löpoä päivässä). Eikä sillä kuskillakaan aina ole C-korttia.

Onko hyviä vinkkejä ? Itellä ei ole aikaa eikä pykäläosaamista ruveta juttua hoiteleen, kun pitäis töitäkin tehdä. Tommonen tarve ei varmaan ole ainutlaatuinen yritystoiminnassa, mutta on tää vaan jotenkin fittimäiseksi rakennettu tämä suomalainen autoiluveroympäristö ..??

Kiitosta ennakkoon mielenkiinnosta ja asiallisista kommenteista !

7

2303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vanha kysymys.

      Lava-autohan on pikku verolla jos on 2/3 paikkanen. En tiä kuinka näissä nykysissä on sohvapankkiä edessä, että onko mikään 3-paikkanen nykyään.

      Ja muutoksiahan tekee ihan jokainen paja joka tekee korjauksia. Tosin jos alkup kaappariovia ei ole niin sitten voi mennä vaikeaks.. :) No huoltoautohan vaatii kai lähinnä sen ruuvipenkin tavaratilaan (siis kaks pulttia lattiaan, vois jopa onnistua sulta jos on virma missä on työkaluja ja miehiä...) ja vaatiiko nykysellään tasasen pohjan?

      Mutta toi on lähinnä maastureihin käytetty toi huoltoauto, sun tapauksssa siitä tuskin on mitään iloa. Siis menet koeajolle ja kysyt samalla sitä veroa. Kyllä noi takapenkittömät pitäs kaikki olla pikku verolla valmiiks.

      Kovakatteet on tehtaan optioita tai jopa vakiovarusteita. Mutta lasikuituvirma varmaan noita tekee jos tarvii. Tai peräkärryvirma, niin ku toi te-ho Pinsiöstä, sieltä vois kysyä ku o mitat.

      Ehdottaisin siis että soittelet ja kysyt merkkiliikkeistä joilla on valikoimassa sopiva auto. Koska noita hyttejä ja matkustaja määriä on erilaisia ja nää säädökset tosiaan on mitä on, nii se ei osoita tyhmyyttä tai edes tietämättömyyttä jos kyselee. Kaikki niiltä joutuu näitä kyseleen ja ne ymmärtää koska niitten provikat on kyseessä ja niitä yleensä kiinnostaa kaupan teko. Ja tietävät sen että autot on kalliita ja virmoilla kumminkin isot rahat kyseessä.

    • pitää

      lava-autosta tehdä umpipaku, kun umpipakuja saa tehtaalta, myös nelivetoisena. Mielestäni ei mitään järkeä. Umpipakujen lavoissakin on paljon enemmän valinnanvaraa. Tai osta pelkkä alusta ja rakenna sen päälle sopiva kontti

      • on ..

        ..pitkässä ohjaamossa edes just sen verran tilaa, että pystyy päätä kääntään ilman että nenä ja poski litistyy takaseinään. Penkkiäkin pystyy yleensä isompi äijä vähän paremmin säätämään ja kallistamaan. Paku ei suoraan sanoen aina sovi kaikille koppikammoisille..

        Kyllä oikeassa olet siinä että joissain jutuissa umpipaku ja sinne sisustus voi olla parempi. Mutta tässä tapauksessa tarvittais penkin ja takaseinän välissä lämmintä/lämmitettävää matkustamotilaa semmosia kaluja ja tavaroita varten, joita ei voi pitää pakupuolella/kylmässä pyörimässä peltiseiniä vasten.. Pitkä ohjaamo tai double cab antais edes tämän tarvittavan lisätilan.


      • pitkäohjaamoisen
        on .. kirjoitti:

        ..pitkässä ohjaamossa edes just sen verran tilaa, että pystyy päätä kääntään ilman että nenä ja poski litistyy takaseinään. Penkkiäkin pystyy yleensä isompi äijä vähän paremmin säätämään ja kallistamaan. Paku ei suoraan sanoen aina sovi kaikille koppikammoisille..

        Kyllä oikeassa olet siinä että joissain jutuissa umpipaku ja sinne sisustus voi olla parempi. Mutta tässä tapauksessa tarvittais penkin ja takaseinän välissä lämmintä/lämmitettävää matkustamotilaa semmosia kaluja ja tavaroita varten, joita ei voi pitää pakupuolella/kylmässä pyörimässä peltiseiniä vasten.. Pitkä ohjaamo tai double cab antais edes tämän tarvittavan lisätilan.

        ja jättää takapenkin pois niin on pikkuvero ja tilaa takana.

        Automallikohtaisista eroista osaa kauppias edelleen neuvoa parhaiten.


    • ...varmaan tietävät
    • 2009? Muuttuuko nää?

      Mitä mahtaa asiaan vaikuttaa huhuttu autoveroperusteen muutos, ehkä 2009 alussa ?

      Onko viiltäviä analyysejä ja ennusteita vaikutuksista lava-autoihin ja pakulointiin yleensä ?

      • pakettiautot

        jatkossa myös pakut. periaate siis sama kuin henkilöautoissa. voi olla että tavalliset 2-paikkaiset pickupit kallistuvat. verotus tullee suosimaan pienikulutuksisia ja muutenkin pienempiä pakuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe