Tankissa kesälöpöä, talvi tulossa.

Kake

Otin tankin täyteen kesälöpöä ja nyt pukkaa pakkaset päälle. Kuinka kylmässä kesälaatu vielä pysyy juoksevana?

14

11795

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessu

      ainakin täälläpäin on abc-asemien ja nesteen asemien mittareissa laput joissa lukee, että kesälaatu suodatettavuus -15 astetta.. en sit tiedä kuinka käy jos on esim. -10 astetta, kun ensimmäinen talvi tiiselillä alussa

      • Endura-DE

        Ei paniikkia. Kyllä huoltoasemat tuo talvilaadun hyvissä ajoin myyntiin kun tosi pakkaset alkaa. Itse tankkasin viime vuonna kesälaatua vielä marraskuun loppupuolella kun sitä jollain asemalla oli.

        Se suodatettavuus vissiin tarkoittaa lämpötilaa missä dieselöljy vielä menee suodattimen läpi. Kun dieselöljyn parafiini kiteytyy, öljy samenee ja tukkii suodattimen.

        Kesädieselin suodattevuus on noin -15oC. Talvidieselelin noin -32oC. Sitten arktinen diesel kestää vieläkin kovempaa pakkasta.

        Ja tärkeä asia tiedoksi: kiteytyminen on palautumaton tapahtuma. Jos kesädiesel jähmettyy -20oC lämpötilassa, ja sitten pakkanen lauhtuu vaikka -5oC :een, ei dieselöljy notkistu. Se pitää lämmittää kunnolla johonkin 60oC :een, jotta parafiinikiteet taas liukenevat.

        Ei siis kannata päästä naftaa jähmettymään. Mutta ei näillä keleillä vielä pitäisi olla syytä huoleen.

        Toisaalta, kesälaatua kannattaa käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Siihen on kolme syytä joista tärkein ensin:
        1) siinä on enemmän parafiinia ja vähemmän liuottimia kuin talvilaadussa, siksi se voitelee dieselpumppua hyvin
        2) se on vähän halvempaa
        3) sen lämpöarvo MJ/L on korkeampi ja siksi kulutus on pienempi

        Ja mitään valopetrolia, pirtua tai bensaa 60-luvun neuvojen mukaan ei sitten kannata sotkea kesälaatuun jotta se notkistuisi. Masinol Diesel 100 taitaa olla järkevin vaihtoehto.


      • Endura-DI
        Endura-DE kirjoitti:

        Ei paniikkia. Kyllä huoltoasemat tuo talvilaadun hyvissä ajoin myyntiin kun tosi pakkaset alkaa. Itse tankkasin viime vuonna kesälaatua vielä marraskuun loppupuolella kun sitä jollain asemalla oli.

        Se suodatettavuus vissiin tarkoittaa lämpötilaa missä dieselöljy vielä menee suodattimen läpi. Kun dieselöljyn parafiini kiteytyy, öljy samenee ja tukkii suodattimen.

        Kesädieselin suodattevuus on noin -15oC. Talvidieselelin noin -32oC. Sitten arktinen diesel kestää vieläkin kovempaa pakkasta.

        Ja tärkeä asia tiedoksi: kiteytyminen on palautumaton tapahtuma. Jos kesädiesel jähmettyy -20oC lämpötilassa, ja sitten pakkanen lauhtuu vaikka -5oC :een, ei dieselöljy notkistu. Se pitää lämmittää kunnolla johonkin 60oC :een, jotta parafiinikiteet taas liukenevat.

        Ei siis kannata päästä naftaa jähmettymään. Mutta ei näillä keleillä vielä pitäisi olla syytä huoleen.

        Toisaalta, kesälaatua kannattaa käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Siihen on kolme syytä joista tärkein ensin:
        1) siinä on enemmän parafiinia ja vähemmän liuottimia kuin talvilaadussa, siksi se voitelee dieselpumppua hyvin
        2) se on vähän halvempaa
        3) sen lämpöarvo MJ/L on korkeampi ja siksi kulutus on pienempi

        Ja mitään valopetrolia, pirtua tai bensaa 60-luvun neuvojen mukaan ei sitten kannata sotkea kesälaatuun jotta se notkistuisi. Masinol Diesel 100 taitaa olla järkevin vaihtoehto.

        Kiteet alkavat kyllä sulamaan heti samepisteen yläpuolella. Näin kertoo Nesteen Diesel-polttoaineopas. Kesälaadun samepiste on vain aika lähellä nollaa, joten lämpimään auto pitää saaada.


      • diesel
        Endura-DE kirjoitti:

        Ei paniikkia. Kyllä huoltoasemat tuo talvilaadun hyvissä ajoin myyntiin kun tosi pakkaset alkaa. Itse tankkasin viime vuonna kesälaatua vielä marraskuun loppupuolella kun sitä jollain asemalla oli.

        Se suodatettavuus vissiin tarkoittaa lämpötilaa missä dieselöljy vielä menee suodattimen läpi. Kun dieselöljyn parafiini kiteytyy, öljy samenee ja tukkii suodattimen.

        Kesädieselin suodattevuus on noin -15oC. Talvidieselelin noin -32oC. Sitten arktinen diesel kestää vieläkin kovempaa pakkasta.

        Ja tärkeä asia tiedoksi: kiteytyminen on palautumaton tapahtuma. Jos kesädiesel jähmettyy -20oC lämpötilassa, ja sitten pakkanen lauhtuu vaikka -5oC :een, ei dieselöljy notkistu. Se pitää lämmittää kunnolla johonkin 60oC :een, jotta parafiinikiteet taas liukenevat.

        Ei siis kannata päästä naftaa jähmettymään. Mutta ei näillä keleillä vielä pitäisi olla syytä huoleen.

        Toisaalta, kesälaatua kannattaa käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Siihen on kolme syytä joista tärkein ensin:
        1) siinä on enemmän parafiinia ja vähemmän liuottimia kuin talvilaadussa, siksi se voitelee dieselpumppua hyvin
        2) se on vähän halvempaa
        3) sen lämpöarvo MJ/L on korkeampi ja siksi kulutus on pienempi

        Ja mitään valopetrolia, pirtua tai bensaa 60-luvun neuvojen mukaan ei sitten kannata sotkea kesälaatuun jotta se notkistuisi. Masinol Diesel 100 taitaa olla järkevin vaihtoehto.

        Ensinnäkään huoltoasemat eivät piittaa pakkasista yhtään mitään ainakaan Turussa jossa itse tankkasin pari talvea sitten joulukuun puolessa välissä tankin täyteen kesälaatua. Pakkasta oli yli -15 astetta eikä auto kauan kulkenut. En itse älynnyt katsoa mittarin kyljestä tietoja. Viime syksynä asiasta viisastuneena kun pakkaset nousi ja olin ST1 asemalla tankkaamassa ei mittarissa ollut mitään mainintaa laadusta. Soitin palvelunumeroon ja kysyin dieselin laadusta josta tytteli vastasi että kesää on ja Helsingin konttorilta päätetään koska talvilaatua otetaan. Pyysin kohteliaasti ilmoittamaan konttorille ettei heidän polttoaineensa toimi enää johon tytteli ei oikein osannut sanoa mitään. En tankannut heiltä.
        Aikaisemmasta naftasirkuksesta sen verran että saatuani auton pariksi päiväksi lämpimään talliin ja sen jälkeen lapotettuani öljyn kanistereihin (90L) , se oli kirkastunut täysin ja keväällä se toimi moitteetta. Ja se oli aivan klimppeinä.


      • niinko?
        Endura-DE kirjoitti:

        Ei paniikkia. Kyllä huoltoasemat tuo talvilaadun hyvissä ajoin myyntiin kun tosi pakkaset alkaa. Itse tankkasin viime vuonna kesälaatua vielä marraskuun loppupuolella kun sitä jollain asemalla oli.

        Se suodatettavuus vissiin tarkoittaa lämpötilaa missä dieselöljy vielä menee suodattimen läpi. Kun dieselöljyn parafiini kiteytyy, öljy samenee ja tukkii suodattimen.

        Kesädieselin suodattevuus on noin -15oC. Talvidieselelin noin -32oC. Sitten arktinen diesel kestää vieläkin kovempaa pakkasta.

        Ja tärkeä asia tiedoksi: kiteytyminen on palautumaton tapahtuma. Jos kesädiesel jähmettyy -20oC lämpötilassa, ja sitten pakkanen lauhtuu vaikka -5oC :een, ei dieselöljy notkistu. Se pitää lämmittää kunnolla johonkin 60oC :een, jotta parafiinikiteet taas liukenevat.

        Ei siis kannata päästä naftaa jähmettymään. Mutta ei näillä keleillä vielä pitäisi olla syytä huoleen.

        Toisaalta, kesälaatua kannattaa käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Siihen on kolme syytä joista tärkein ensin:
        1) siinä on enemmän parafiinia ja vähemmän liuottimia kuin talvilaadussa, siksi se voitelee dieselpumppua hyvin
        2) se on vähän halvempaa
        3) sen lämpöarvo MJ/L on korkeampi ja siksi kulutus on pienempi

        Ja mitään valopetrolia, pirtua tai bensaa 60-luvun neuvojen mukaan ei sitten kannata sotkea kesälaatuun jotta se notkistuisi. Masinol Diesel 100 taitaa olla järkevin vaihtoehto.

        Voihan tuo Masinol olla perushyvä lisäaine Suomen olosuhteisiin kun on suomalainen.

        Itse olen etsinyt parempaa diesel-lisäainetta pitämään kone puhtaampana.

        Niitä kun on näitä polttoaineeseen lisättäviä ja öljyihin lisättäviä.

        Öljyihin en todellakaan aio lisätä mitään paskaa, mutta polttoaineen seassa voisi jotain käyttää.
        Onko ehdotuksia, Masinolin ohella?


      • mersumies
        Endura-DE kirjoitti:

        Ei paniikkia. Kyllä huoltoasemat tuo talvilaadun hyvissä ajoin myyntiin kun tosi pakkaset alkaa. Itse tankkasin viime vuonna kesälaatua vielä marraskuun loppupuolella kun sitä jollain asemalla oli.

        Se suodatettavuus vissiin tarkoittaa lämpötilaa missä dieselöljy vielä menee suodattimen läpi. Kun dieselöljyn parafiini kiteytyy, öljy samenee ja tukkii suodattimen.

        Kesädieselin suodattevuus on noin -15oC. Talvidieselelin noin -32oC. Sitten arktinen diesel kestää vieläkin kovempaa pakkasta.

        Ja tärkeä asia tiedoksi: kiteytyminen on palautumaton tapahtuma. Jos kesädiesel jähmettyy -20oC lämpötilassa, ja sitten pakkanen lauhtuu vaikka -5oC :een, ei dieselöljy notkistu. Se pitää lämmittää kunnolla johonkin 60oC :een, jotta parafiinikiteet taas liukenevat.

        Ei siis kannata päästä naftaa jähmettymään. Mutta ei näillä keleillä vielä pitäisi olla syytä huoleen.

        Toisaalta, kesälaatua kannattaa käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Siihen on kolme syytä joista tärkein ensin:
        1) siinä on enemmän parafiinia ja vähemmän liuottimia kuin talvilaadussa, siksi se voitelee dieselpumppua hyvin
        2) se on vähän halvempaa
        3) sen lämpöarvo MJ/L on korkeampi ja siksi kulutus on pienempi

        Ja mitään valopetrolia, pirtua tai bensaa 60-luvun neuvojen mukaan ei sitten kannata sotkea kesälaatuun jotta se notkistuisi. Masinol Diesel 100 taitaa olla järkevin vaihtoehto.

        W124 Mercedeksen omistajan käsikirjassa on neuvottu oikea bensiinin ja dieselin sekoitussuhde tarvittavan pakkasenkeston saavuttamiseksi. Hätätilanteessa kovalla pakkasella bensaa tankkiin, ei se mitään riko mutta jatkuvasti tuskin kannattaa käyttää...


      • jaska
        mersumies kirjoitti:

        W124 Mercedeksen omistajan käsikirjassa on neuvottu oikea bensiinin ja dieselin sekoitussuhde tarvittavan pakkasenkeston saavuttamiseksi. Hätätilanteessa kovalla pakkasella bensaa tankkiin, ei se mitään riko mutta jatkuvasti tuskin kannattaa käyttää...

        95e max 30%tai moottoripetroolia 50%


    • aapo

      Volkkareissa kiertää koneen jäähdytysvesi polttoainesuodattimen läpi ja pitää
      suodattimen lämpimänä ja läpäisevänä.
      Olen itse ajanut kesädieselillä vielä -18:ssa.

      Sama systeemi on ainaski bemarissa. Ranskiksissa ei ole vastaavaa systeemiä, mistä johtuen ongelmia on ollut noissa hdi koneissa.

      • 306 XT HDi

        pösöissä on ollut polttoaineen esilämmitys jo 80-luvun alussa, edelleen Mainitussa HDi:ssä on polttoaineen esilämmitys. no ehkä pösö ei ole ranskalainen tai sitten HDi ei ole pösön moottori...


      • 306 srdt
        306 XT HDi kirjoitti:

        pösöissä on ollut polttoaineen esilämmitys jo 80-luvun alussa, edelleen Mainitussa HDi:ssä on polttoaineen esilämmitys. no ehkä pösö ei ole ranskalainen tai sitten HDi ei ole pösön moottori...

        Aivan niin, kyllä Pösössä on ollut lämmitettävä suodatin ennen kun VW:ssä. Minä olen ajanaut monena talvena lähes koko ajan 306 srdt:llä kesälaadun dieselillä ilman mitään ongelmia. Tosin eri valmistajien polttoaineissa on eroja, TB on ollut tässäkin mielessä parasta.


      • 306 XT HDi
        306 srdt kirjoitti:

        Aivan niin, kyllä Pösössä on ollut lämmitettävä suodatin ennen kun VW:ssä. Minä olen ajanaut monena talvena lähes koko ajan 306 srdt:llä kesälaadun dieselillä ilman mitään ongelmia. Tosin eri valmistajien polttoaineissa on eroja, TB on ollut tässäkin mielessä parasta.

        SRdt:ssä suorimen pohjassa kiertää jäähdytys neste, HDi:ssa on sitten sähkölämmitys.


      • ottoville
        306 XT HDi kirjoitti:

        SRdt:ssä suorimen pohjassa kiertää jäähdytys neste, HDi:ssa on sitten sähkölämmitys.

        aapo , 306 XT HDi
        306 srdt, 306 XT HDi

        Poltoaineen parafiini voi tukkia myös tankissa olevan suodatimen (imuputken pääsä muovinen)
        Silloin nuo lämmittimet ei auta vaan koko poltoaineen on lämmetävä yli jähmepisteen.
        Tukoksen saa auki puhaltamalla paineilmalla tankkin ,imuputken kautta ennen suodatinta.
        Helpo todeta suodatin on tyhjä poltoaineesta.


      • pekka

        sijaitsee paisuntasäiliön vieressä mutta ei kai jäähdytysvesi suodattimen läpi kierrä? Takaisn tankkiin virtaavaa polttoainetta ilmeisesti toisissa malleissa jäähdytetään(pumppusuutin koneet)
        Ikävä kyllä myös VAG dieselit voivat tietyissä oloissa jäätää suodattimen näin ainakin allekirjoittaneen TDI:ssä


    • kylmää

      Laaduissa on tosiaankin hivenen eroja. Tankkasin TB:n kesälaatua melkein koko viime talven (Hki), vain pahimmille pakkasille lorautin talvilaatua. Hyvin meni mutta saattoi olla pikkusen onneakin mukana. Kannattaa varmaan katella säätiedotuksia ja jos mittari rupeaa näyttämään -30 lukemia niin ehkei ihan enää kesälaadulla. Teoriassa auton voi vielä paikallaan startata kesälaadulla kovillakin pakkasilla mutta heti kun auto rupeaa liikkumaan niin jähmettyneet ja pinnalle nousseet parafiinit tukkivat heti kaikki röörit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe