Sähköinen ohjaustehostin

On kohta paras

TM:n joutuu antamaan uuden Golfin myötä synninpäästön sähköisille ohjaustehostimille. Sellaisen kun menivät Golffiin laittamaan, niin eihän se enää voi niin huono ratkaisu olla, eihän =)

Tästä saa hyvää esimakua uuden Golfin ensitestissä uusimassa TM:ssä. Nyt ohjaus tuntuukin luontevalta ja voimantarve onkin miellyttävää ja pyöristäkin tulee hyvä vaste, lisäksi sillä saadaan aikaan 0,2 litran säästö sadalla kilometrillä. Kaikkea se VW-merkki nokalla saa aikaan =)

Hauska katsoa millaisin sanankääntein jatkossa takkinsa kääntämään joutunut TM kuvaa sähköisiä ohjaustehostimia. Arvaan, että kun tottuvat sähköisiin tehostimiin, niin entiset hyvät hydrauliset tehostimet muuttuvat jatkossa raskaiksi, tahmeiksi, hitaiksi ja epämukaviksi =D

Seat ibizan ja Corollan risteytykseltä näyttävästä harmaaseen massaan hukkuvasta uudesta Golffista he ehtivät kehumaan jo Seat Ibizassa nähtyjä takavaloja taiteellisiksi???. Kohta koko auto on Dynaaminen, uniikki, muotovalio ja piristysruiske Suomen harmaaseen automasssaan =D

Hyvä, että TM ei ainakaan peittele ihastustaan vanhan lempilapsensa manttelinperijään. Se onko siihen hitustakaan aihetta onkin toinen juttu.

Ihan kiva VW valmistama Corolla...

12

1665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inertia

      ... tylsästä autoon oli jutussa saatu ladattua kiitettävästi järkeä, näköä ja sähköinen tehostinkin alkoi olla jo oikein hyvä... :)

      Minusta auto on edelleenkin tylsän näköinen, mauton ja hajuton. Tosin niin ovat mielestäni VAG-konsernin muutkin autot seattia lukuunottamatta. Poikkeuksena audi TT, jonka alkuperäinen muotoilu (ilman sitä pikku siipeä) oli oman lajityyppinsä täydellisin. Muut versiot siitä (audin, vw ja skodan) olivat vain pliisumpia versioita täydellisestä...

      Ja kun hinnatkin vielä ovat hirveät, niin ei ihme etten aja VAG:n päämerkeillä... :)

      Saisi joku tuttu ostaa sellaisen ettei tarvitse erikseen käydä koeajoon hakemassa. Itselläni seuraava auton vaihto on edessä n. 2 - 3 v päästä.

    • Mikä oikeasti?

      Kyllä näkyi aika hyvin läpi toi TM:n rahapolitiikan vaikutus testeihin. On se Golf mahtava, taiteelliset takavalot ym. omasta mielestäni noissa valoissa ei ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa, eikä koko autossa ainakaan noin kuvien perusteella!

    • jorma

      Corolla on ihan kiva kopio edellisestä A3 Audista.

    • Heko heko

      ...tulee korvaamaan vanhan öljykäyttöisen. Hydraulisesti toimiva koostuu suuremmasta määrästä särkyviä osia ja ottaa lisäksi moottorilta voimaa öljypumpulla, kun taas sähkökäyttöinen toimii elektronisesti ohjatulla sähkömoottorilla ja sen korjaus ja huolto on paljon yksinkertaisempaa kuin hydraulisen.

      Esim. monet viat selviävät pelkällä ohjauskortin vaihdolla. Lisäksi sitä voidaan ohjata ja säätää haluttuun toleranssiin jo parista säätöruuvista riippuen valmistajasta. Tehostuksen loppuminen voidaan myös ohjelmoida haluttuun vauhtiin ilman erillistä tietokonetta.

      Tietenkin on olemassa vielä monia vehkeitä missä öljykäyttöistä tarvitaan, esim. rekat, jotkut linja-autot, ei ehkä pelkkä sähkömoottori riitä.

    • Ihmettelijä

      Ei kaikkien hydraulisesti tehostettujen autojen ohjauksetkaan ole tunnoltaan samanlaisia, miksi siis sähköisesti tehostetut olisivat. Jos jossain autossa ei sähköinen tehostus ole onnistunut, ei kai ole mahdoton ajatus, että joku toinen valmistaja onnistuisi paremmin.

      • hydra

        Ovathan monet autonvalmistajatkin vielä sitä mieltä, että hydraulisella tahostuksella on mahdollista saavuttaa parempi ohjaustunto (huonon saa toki kummalla tahansa...). Esim. Rellun Clio-malistossa on sähköinen tehostin, paitsi malliston kalleimmassa Clio Sportissa on hydraulinen, juuri em. syystä. Mutta missä autossa olisi jo nykyään erinomainen ohjaustunto ja sähköinen ohjaustehostin, ihan mielenkiinnosta?


      • Näppituntuma
        hydra kirjoitti:

        Ovathan monet autonvalmistajatkin vielä sitä mieltä, että hydraulisella tahostuksella on mahdollista saavuttaa parempi ohjaustunto (huonon saa toki kummalla tahansa...). Esim. Rellun Clio-malistossa on sähköinen tehostin, paitsi malliston kalleimmassa Clio Sportissa on hydraulinen, juuri em. syystä. Mutta missä autossa olisi jo nykyään erinomainen ohjaustunto ja sähköinen ohjaustehostin, ihan mielenkiinnosta?

        Focus C-Max.


      • .............
        hydra kirjoitti:

        Ovathan monet autonvalmistajatkin vielä sitä mieltä, että hydraulisella tahostuksella on mahdollista saavuttaa parempi ohjaustunto (huonon saa toki kummalla tahansa...). Esim. Rellun Clio-malistossa on sähköinen tehostin, paitsi malliston kalleimmassa Clio Sportissa on hydraulinen, juuri em. syystä. Mutta missä autossa olisi jo nykyään erinomainen ohjaustunto ja sähköinen ohjaustehostin, ihan mielenkiinnosta?

        ..........................


    • minä vaan

      Mistä se 0.2 l/100 km säästö muka tulee? Sähköinen tehostin ei muka syö energiaa?

      • Janne

        Kiilahihna pyörittää hydraulisen tehostimen pumppua jatkuvasti, sähköinen tehostin alkaa toimia vasta kun ohjauspyörää käännetään. Oli kyseessä sitten "suora" sähköinen tai sähköhydraulinen (Astra) tehostus.


      • Hazard

        Juoksuvauhdin jälkeen ohjaustehostimesta ei juuri hyötyä ole. Normaaleissa ajovauhdeissa ohjaustehostimelle ei tarvitsisi viedä tehoa. Sähköisessä tämä on mahdollista ja energiaa ei tarvita ottaa laturilta.

        Perinteinen hydraalipumppu vie aina tehoa. Öljyn pyörittäminen, hydraaliikan ohjaus ja pumpun sisäiset kitkat kuluttavat tuon pari desiä satkulle.


      • Heko heko
        Janne kirjoitti:

        Kiilahihna pyörittää hydraulisen tehostimen pumppua jatkuvasti, sähköinen tehostin alkaa toimia vasta kun ohjauspyörää käännetään. Oli kyseessä sitten "suora" sähköinen tai sähköhydraulinen (Astra) tehostus.

        siinäkin on se haittapuolensa että kun rattia aletaan kääntää niin tarvitaan renkaiden kääntämiseen energiaa akulta ja laturi kun ottaa tatsia niin polttoaineen kulutus kasvaa. Jossain isommassa koneessa voi tarvita erillisen laturin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2079
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1520
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1299
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      236
      1180
    5. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1160
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1086
    7. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1031
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      243
      972
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      916
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      891
    Aihe