Onko kokemuksia ienleikkauksesta? olen menossa lähiaikoina,leikkaus tehdään puudutuksessa ja sitä ennen saan kuulemma esilääkkeen kun pelkään niin kamalasti..Kertokaa kaikki kokemukset,pelottaa ihan sairaasti!!!!
Ienleikkaus?
5
10187
Vastaukset
- jozzucca
Ilmeisesti sulta siis leikataan ientä pois?
Jos ientä tosiaan poistetaan hampaan päältä niin se voidaan tehdä ns. sähkövetsellä. Se polttaa ikenen, ei vuoda, mutta paha maku jäi suuhun palaneesta ikenestä... Ja haju ei operaation aikana ole mikään miellyttävä. Mutta itse operaatio ei tunnu yhtikäs millekään, sillä ien on täydellisesti puudutettu.
Ei siis mikään suuri operaatio. Buranalla jomotus helpotti iltaan mennessä ainakin minulla.- päkö
en itsekään tiedä sen tarkemmin operaatiosta kuin että ientä ilmeisesti avataan ja sinne laitetaan jotain hoitogeeliä.. mutta tikataanko se sit kiinni vai kuinkahan tuollainen operaatio tapahtuu??
- parot
Ilmeisesti kyse on kiinnityskudostulehduksen hoidosta. Tarkoituksena on puhdistaa hampaiden juuripinnat ja aikaansaada ientaskujen mataloituminen.
Ienleikkaus on kohtalaisen yksinkertainen, joskin tarkkuutta vaativat toimenpide. Se etenee seuraavasti, mikäli kyseessä on tavallisin ns. flap-leikkaus:
Alueen puudutus.
Veitsellä vedetään hampaiden myötäisesti siten, että hampaisiin jäävät ienkaulukset ("makkarat"), vaihtoehtoisesti esim. etualueella voidaan viilto tehdä ientaskun sisään. Parilla viillolla irrotetaan ienmakkarat. Sama hammaskaaren sisäpuolella. Mahdollisesti pieni apuviilto kääntöpoimua kohti (ei aina tarpeen). Irrotetaan limakalvo-periosti-kieleke eli avataan syntynyt ienläppä. Varotaan tarpeetonta luun paljastamista, lähinnä vain raotetaan läppää. Tämä vaatii pikkuisen jopa voimakäyttöä, voi olla tiukassa. Nyt päästään näkemään hampaiden juuripinnat. Ne puhdistetaan hammaskivi-instrumenteilla tai hienoilla kiillotusporilla. Huuhdellaa fysiologisella keittosuola-liuksella. Granulaatio- eli tulehduskudos, joka usein täyttää syventyneitä ientaskuja, poistetaan myös. Ienläppiä mahdollisesti hieman muotoillaan, jonka jälkeen ne asetetaan takaisin paikoilleen. Ommellaan hampaiden väleistä läpät kiinni toisiinsa. Haavan suojaksi asetetaan kirurginen pasta. Kotona purskutellaan klooriheksidiiniliuoksella pari viikkoa.
Jälkisärkyä ei juurikaan esiinny, koska luuhun ei (yleensä) kosketa (teräviä särmiä voidaan tasoittaa, mutta se on tosi pientä). Tarvittaessa voi hautoa kylmällä operaatiopäivänä ja ottaa särkylääkettä. Viikon kuluttua on jälkitarkastus. Silloin vaihdetaan tuo pasta. Ompeleet poistetaan nykyään vasta kahden viikon kuluttua. Hammaslääkäreillä on jonkin verran selostuksesta poikkeavia tapoja, jokainen potilas kun on yksilöllinen ja voi vaatia jotain ekstraa. Emdogainia eli kiilleproteiinia voidaan myös laittaa syvin syviin taskuihin. Se edistää paranemista. - emmi87
minulla leikattiin ientä viisaudenhampaan kipujen lievityksen toivossa n. puoli vuotta sitten ja se sattui ihan kamalasti! se itse leikkaus ei tuntunut puudutuksessa missään mutta sen jälkeen 4-5 päivää oli yhtä helvettiä. :(
- Tuttu juttu
Mulle on tehty peräkkäisinä viikkoina ainakin 6 ienleikkausta alkavien reikien takia. Ei kyllä tarvi yhtään pelätä, nytkin eilen viimeksi 4 kohtaa leikattiin. Puudutus toimi hyvin , ei ole paikkausta kummempaa!Suuvettä muutamana päivänä k'yt'n sen jälkeen, ja syödä voi melko normaalisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1303026- 2232961
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791896Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va771539Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2381403- 481138
- 991031
- 113950
- 48880
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6863