Tehokas työkalu ilman hienostelua

Toyota Hiace

Suomalaisten kestosuosikki on luonut maineensa kestävyydellään.
Toyota Hiace 2.5 D-4D 117 pitkä 4WD diesel

Toyota Hiace etenee nelivedolla hyvin vaikeissakin olosuhteissa.

Toyota Hiace on Suomen pakettiautomarkkinoiden kestosuosikki, joka on saavuttanut legendaarisen maineen kestävyytensä ansiosta. Hiacen parhaat puolet tulevat esiin pitkäaikaisessa käytössä.

Etuvetoisiin kilpailijoihin verrattuna takaveto-Hiace alkaa olla vanhanaikainen. Lähes puolet Hiace-malleista myydään nelivetoisina. Urakoitsijat ja monet muut käyttäjäryhmät arvostavat nelivedon parempaa etenemiskykyä vaikeissa olosuhteissa.

Hiace ei ole mukavin, ei tilavin, ei suorituskykyisin eikä polttoainepihein. Kokonaisuutena Hiace on kuitenkin kova sana, etenkin kun otetaan huomioon luotettavuus, käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo.

Vuodenvaihteessa keulan ilme uudistui ja 2.5-litraiset dieselit saivat lisää potkua. Perusmoottori kehittää nyt 70 kW ja 230 Nm, tehokkaampi 86 kW ja 294 Nm.

Molemmissa moottoreissa on ahtojäähdytin. Tehoa ja vääntöä on lisätty maltillisesti, tavoitteena säilyttää koneen pitkäikäisyys.

Ajettavuus: Pitkä akseliväli tekee Hiacen vakaaksi valtateillä. Myös mutkatiellä meno maistuu.

Minkä pitkä neliveto maantiellä voittaa, sen se kaupungissa häviää. Pitkä neliveto on kankea kääntymään. Kääntöympyrän halkaisija on kolme metriä suurempi kuin lyhyessä takavetomallissa.

Ohjaamo ja mukavuus: Hiace on karu työkalu ilman hienostelua.

Konttorissa on tilat kolmelle. Mukavuus riittää lyhyelle keikalle, mutta pitkällä reissulla kuski ja "vänkäri" toivovat jämäkämpää istuinta ja parempaa reisi- ja selkätukea.

Kuormaa kantava ja tanakka jousitus toimii valtateillä asiallisesti, mutta tärskäyttää pikkuteiden terävissä kuopissa.

Melutaso nousee jyrkästi vauhdin myötä. Nastarenkaiden rallatus ja voimalinjan jurinat kuuluvat moottoritieajossa turhan voimakkaasti.

Turvallisuus: Kuskin turvatyyny ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat vakiona. Kartanlukijan turvatyynyn saa 370 eurolla. ESC-ajonvakautusta ei saa lainkaan.

Neliveto antaa hyvän vetopidon, mutta heikentää kuskin tuntumaa kelin muutoksiin. Ulkolämpömittari puuttuu.

Laatu: 1980-luvun mainoslause "Toyota -laatuun voit luottaa" pitää edelleen paikkansa. Kevyesti uudistettu, mutta käytössä koeteltu perusrakenne lupaa pitkää käyttöikää ja huolettomia kilometrejä.

Näkyvyys: Eteen ja sivuille näkee hyvin. Lisävarusteena saatava oikean liukuoven ikkuna parantaa näkyvyyttä oikealle takaviistoon. Ulkopeilit ja ajovalot ovat riittävät. Valonpesurit toimivat omalla katkaisimella.

Havaintoja: Lämmityslaitteessa on japanilainen "bi-level"-lämmitys. Nollakelillä jaloille tulee kuumaa ja tuulilasille viileää ilmaa.

Lämmitystä tehostetaan "Power heating" -viskolaitteella, joka toimii kohtuullisesti, muttei niin tehokkaasti kuin lisävarusteena saatava polttonestetoiminen lisälämmitin.

Tavaratila: Kuormatila on pitkä, mutta matalampi kuin etuvetoisissa. FIN-kuormalavat eivät mahdu kapeista sivuovista.

Takaluukku aukeaa ylös. Valinnaisena saa pariovet, mitkä tekevät trukkilastauksen mahdolliseksi.

Seinien puolivanerointi on vakio. Seinien täysvanerointi ja lattian vanerointi maksavat kumpikin 310 euroa. Sidontalenkit ovat vakiona. Sidontakiskot saa lisähintaan.

Moottori: Dieselkone antaa riittävän suorituskyvyn. Voimalinjan värinää kantautuu ohjaamoon.

5-nopeuksinen vaihteisto toimii jämäkästi. Automaattia ei saa.

Välitykset ovat tiheät, vaikka alennusvaihteistoa ei ole. Lyhyt ykkönen on voimakas. Viitonen on sitkeä ajovaihde jo kuudenkympin nopeudessa. Kone tarjoaa jouheaa vääntövoimaa. Hiace ei hyydy kuormallakaan.

Kulutus: Maantiepainotteisessa mökin muuttoajossa dieseliä paloi 9,3 litraa sadalla.

Hyvää
Koeteltu ja luotettava rakenne, kohtuulliset käyttökustannukset, laa- ja myynti-ja huoltover- kosto, helppo ajetta- vuus, pitkä kuormatila, moottorin sitkeys, edullinen neliveto

Huonoa
Melu moottoritieajossa, suuri kääntöympyrä, ajonvakautusta ja automaattivaihteistoa ei saa, ulkolämpömittari puuttuu, kapeat sivuliukuovet, vetelä kuljettajan istuin

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tehokas työkalu ilman hienostelua/HL20070303SI1AL02i50

18

2470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakua vailla

Perjantaina saan koekäyttöön viikonlopuksi neliveto hiasen, mutta kyllä mä olen melkein satavarmasti päätökseni tehnyt.
      Kiitokset hesarin testin laittajalle.

• varmaan

kävis, mutta: Ei tilavin, ei mukavin, ei suorituskykyisin, EI TALOUDELLISIN. Hyvää ehkä jälleenmyyntiarvo. (Perustuu jonkun mielipiteeseen tulevaisuudesta?) Oma huomio ei hyvännäköinen.

• lasa

2,5-litraiseksi taloudellinen (uusi malli)vääntöä löytyy, jousitus pakuksi ihan mukava ja jos ulkonäöllä on väliä niin sitten Ferrari tai joku muu sportti on parempi.

• Euroopassa?

Ajelin vähän toista viikkoa pitkin Eurooppaa ja olen ihmetellyt kuinka hölmöjä he ovat, koska en muistaakseni nähnyt yhtäkään Hiacea. Ajelevat vain kaikilla epäluotettavilla romuilla. Olisi niidenkin aika ottaa oppia tästä Suomalaisesta pakukulttuurista.

• Hiacellani

asuntovaunu perässäni, ei minulla riitä aikaa tutkia vastaantulevia automerkkejä. Minä katselen maisemia, nähtävyyksiä ja keskityn liikenteeseen.
        Suomi on autoilijan kannalta vaativa maa ilmastonsakin puolesta, kesän 30, talven
        -30:neen kaikenlaisissa tieolosuhteissa, kyllä suomalainen tietää, mitä hyvältä pakulta vaaditaan ja Toyota Hiace 4WD Full time on hyvä paku Suomen olosuhteissiin ja ennenkaikea Hiace on yksinkertaisesti markkinoinen paras paku.

• v*tun vale
        Hiacellani kirjoitti:

asuntovaunu perässäni, ei minulla riitä aikaa tutkia vastaantulevia automerkkejä. Minä katselen maisemia, nähtävyyksiä ja keskityn liikenteeseen.
        Suomi on autoilijan kannalta vaativa maa ilmastonsakin puolesta, kesän 30, talven
        -30:neen kaikenlaisissa tieolosuhteissa, kyllä suomalainen tietää, mitä hyvältä pakulta vaaditaan ja Toyota Hiace 4WD Full time on hyvä paku Suomen olosuhteissiin ja ennenkaikea Hiace on yksinkertaisesti markkinoinen paras paku.

"asuntovaunu perässäni, ei minulla riitä aikaa tutkia vastaantulevia automerkkejä. Minä katselen maisemia, nähtävyyksiä ja keskityn liikenteeseen."

...että maisemia!
        Varmasti et katsele maisemia ja nähtävyyksiä ajaessasi, vaan joudut keskittymään 110% tarkkudella tiellä pysymiseen ja muuhun liikenteeseen tuolla yhdistelmällä.

Oletko muuten huomannut kuinka sinulle hymyillään (säälistä) eurooppalaisilla huoltoasemilla tankilla käydessäsi?

• Kartsa
        v*tun vale kirjoitti:

"asuntovaunu perässäni, ei minulla riitä aikaa tutkia vastaantulevia automerkkejä. Minä katselen maisemia, nähtävyyksiä ja keskityn liikenteeseen."

...että maisemia!
        Varmasti et katsele maisemia ja nähtävyyksiä ajaessasi, vaan joudut keskittymään 110% tarkkudella tiellä pysymiseen ja muuhun liikenteeseen tuolla yhdistelmällä.

Oletko muuten huomannut kuinka sinulle hymyillään (säälistä) eurooppalaisilla huoltoasemilla tankilla käydessäsi?

Kyllä se tiellä kestää ihan yhdellä kädelläkin ohjaten, on kokemusta samanlaisesta yhdistelmästä.On myös sen verran puhtia ettei tarvitse jonoa perässä vetää.
        Ja eipä nuo ole naureskellet ainakaan päin naamaa niin huoltoasemillakaan kuin muuallakaan.

• vanha hiase

onko hiasea siis alettu huonontamaan viime aikoina?
      Meillä menee vaan 8 litraa satasella(2,4 kone) 400000tkm ja 23 vuotta takana. öljyä ei pala, eikä kone savuta. joka vuosi ekalla läpi katsastuksesta. ainoa virhe on pienet ruostepilkut pintapelleissä. muuten on kova. yrittäkääs samaan näillä nykyisillänne.
      en myy.

• vertaili juuri

seitsemän pakettiautoa. Hiace jäi viimeiseksi.

• Ropalis

Jokainen ajaa sillä pakulla mistä tykkää tai lompakko antaa myöten joten siitä on aivan turha kiistellä mikä on paras.

• vaan

takavetoinen. Tässä ketjussa on kyse nelivetoisesta hiasesta, ellet huomannut.

• tm noteerasi

Samoin TM NOTEERASI HIACEN HEIKOMMAKSI.

• make

Peräkärryä vetävä arvostaa takavetoisuutta ja nelivetoa. Jos nelivetoa tarvitsisin niin valitsisin ilman muuta hiacen.

Muuten pakua valittaessa hiace tippuu automaattisesti pois.

Ajan paljon maantiellä ja motarilla ja siinä vivaro on selkeästi etevämpi joka osa-alueilla.

• Ropalis

Onhan se vivaro varmaankin hyvä ajettava mutta tahtoo vaihdelaatikot sanoa riks raks ja poks.
        Relluista hajoaa kuulemma vielä enemmän laatikoita?

• ranskalaisesta
        Ropalis kirjoitti:

Onhan se vivaro varmaankin hyvä ajettava mutta tahtoo vaihdelaatikot sanoa riks raks ja poks.
        Relluista hajoaa kuulemma vielä enemmän laatikoita?

hajoaa enemmän vaihdelaatikoita kuin Vivarosta ja ilmeisesti myös Nissanin Primastarista. Ne vaan tehdään kaikki samalla tehtaalla, että hieman epäilen tietotoimistosi ulosantia.

• hajoaa
        ranskalaisesta kirjoitti:

hajoaa enemmän vaihdelaatikoita kuin Vivarosta ja ilmeisesti myös Nissanin Primastarista. Ne vaan tehdään kaikki samalla tehtaalla, että hieman epäilen tietotoimistosi ulosantia.

Tutkippa hieman ennekuin esität vääriä mielipiteitä.

Opelin laatikoita on korjattu todella paljon.

Sinä saat ajaa opelilla en sitä estä. Annatko minun ajaa jollain muulla?

• vaikka
        hajoaa kirjoitti:

Tutkippa hieman ennekuin esität vääriä mielipiteitä.

Opelin laatikoita on korjattu todella paljon.

Sinä saat ajaa opelilla en sitä estä. Annatko minun ajaa jollain muulla?

kävellen sama mulle. Äsken olit sitämieltä, että Relluista hajoaa vaihteistoja vielä enemmän. Perustele luulosi kun ovat samoja autoja.

• jusipe
        vaikka kirjoitti:

kävellen sama mulle. Äsken olit sitämieltä, että Relluista hajoaa vaihteistoja vielä enemmän. Perustele luulosi kun ovat samoja autoja.

Viimeisessä Töyota lehdessä on juttu Nurmolaisesta
        5-vuotta vanhasta taksista jolla ajettu yli 900000
        kilometriä.Moottoria,vaihteistoa eikä perää ole
        vieläkään avattu ja pakoputki on alkuperäinen.
        Mitenkähän muut pakut kestää ja millä kustannuksilla
        jos edes koskaan kestävät näin pitkälle?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      123
      1730
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1442
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      874
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      751
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      681
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      668
    Aihe