I wonder!

korpikirjailija

Katsoin uutisia ja kuulin kansanedustajan sanovan, että köyhä ihminen kuolee kuusivuotta aikaisemmin kuin varakkaampi lähimmäisensä ; (

Onko näin ja millä perusteilla?

29

1184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lindalinda1

tuohon väitteeseen, ja onko se edes minkään tut-
      kimuksen tulos vai vain pelkkä olettamus ?

• lehtimedia td

Rankkaa jos noin on. Tupakka vähentää myös miehen potenssia.

matti

• HTZA

minä olen elänyt yli 10v. enemmän kuin enoni.
        Harva se yö joudun pissimään aika kaukaa.
        Ja siniset pillerit ovat vain naisia varten.
        Sanovat tosin monet että olen hirviö.
        Vaan eivät kaikki.
        Ja tupakoinut olen, hartaasti.

• Mandi55
        HTZA kirjoitti:

minä olen elänyt yli 10v. enemmän kuin enoni.
        Harva se yö joudun pissimään aika kaukaa.
        Ja siniset pillerit ovat vain naisia varten.
        Sanovat tosin monet että olen hirviö.
        Vaan eivät kaikki.
        Ja tupakoinut olen, hartaasti.

En ole vielä tavannut tupakoivaa henkilöä, joka sanoo, että tämä on vaarallista hommaa ja lyhentää elinikääni vaikkapa kuudella vuodella.

Olin hioma hommeleissa ja vaikka minä käytin hengityssuojainta tunnen vieläkin, että keuhkoissani on extraa ja silmiäni kirveltää.

Tupakoit ja hartaasti, se ei pidennä ainakaan ikääsi.

• epäterveellisesti, terveellisit, ja esim. vähärasvaiset tuotteet ovat kalleimpia jne., - joka mielestäni on ihan hullua..

Sitten, köyhä on yleensä lähtöisin köyhistä oloista, ja on usein perinyt epäterveelliset elämäntavat - tupakoinnin, alkon liikakäytön, ynms.

Köyhä tuntee jatkuvaa tressiä yrittäessään selvitä arjen tuomista haasteista; tressi on terveysriski, liika sellainen..

Köyhällä ei ole varallisuutta hakeakseen korkeatasoisiin terveys tutkimuksiin ja -hoitoihin..

Hänellä ei ole varaa monipuolisiin elämyksiin, esim matkoihin, ja muihin rentoutumis mahdollisuuksiin..

Tässä aluksi..

• Mandi55

..onkin köyhä kasvissyöjä, joka ei tupakoi, eikä läträä viinan kanssa, viihtyy ulkoilmassa, marjastaa ja kalastaa. Viljelee pientä kasvismaata, omistaa lehmän ja lampaan sekä kolme kanaa ; )

• mut ei kipee
        Mandi55 kirjoitti:

..onkin köyhä kasvissyöjä, joka ei tupakoi, eikä läträä viinan kanssa, viihtyy ulkoilmassa, marjastaa ja kalastaa. Viljelee pientä kasvismaata, omistaa lehmän ja lampaan sekä kolme kanaa ; )

Silloin tietenkin hän elää sen kymmenen vuotta lisää. Kysymyshän on keskiarvosta.

• heipparalla*
        Mandi55 kirjoitti:

minut tunnet:)
        Tosin ei ole lehmää, lammasta eikä kanoja, kalastaminenkin on jäänyt vähälle.

Mutta muuten aika läheltä meni:)

• joutis

on myös erilaisia yksilöitä.

Minä valmista terveellistä kotiruokaa perusraaka-aineista.
        Teen ruuat myös huomattavalla osalla matkoistamme.
        Itsestä on kiinni mitä pataan/kattilaan laittaa.

Öljypullo riittää pitkään eikä kovia rasvoja tarvitse käyttää.

Köyhän kodin pysyvänä perintönä sain yläpuolen tekarit.
        Vasta 15v ryhdyin oma-aloitteisesti, keljuilun säestämänä, pesemään hampaani mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Tupakoinnin lopetin 38-vuotisena.
        Juopottelua olen vähentänyt radikaalisti.
        Työt lopetettuani alkoholisoitumisen uhka oli ilmeinen.

Miksi stressaantuisin?

Terveys! Säästyneillä viina- ja tupakkarahoilla leikkautin molempien ssilmieni harmaakaihit yksityisklinikalla.
        Olkapääni leikkautin Eirassa. Asun Kaakkois-Suomessa.

Matkat eivät välttämättä paljoa maksa.
        Joulukuun Dusseldorfin lennot 86E/hlö veroineen.
        Espanjaan pääsee 200:n kahta puolen.
        Risteilyn lisäviikko Funchalissa 87E/hlö jne.
        Onnistuu pienilläkin tuloilla kun hieman suunnittelee.

Muita elämyksiä.
        Kotipaikkakunnalla teatteri ja konsertit ilmaiseksi vaimon siivellä.
        Veronan oopperaliput netin kautta puoleen hintaan suomalaisen matkanjärjestäjään verattuna.

Taksin asemesta käytämme aina julkisia kulkunevoja.

Olen lunastanut kuntosalin vuosikortin joten köyhyyteni kannustaa, kotona ollessa, käyttämään sitä 5krt/vko.
        Kaikki veriarvoni ovat hyviä tai erinomaisia.

Tässä tätä listaa aluksi.

• joutis kirjoitti:

Vasta 15v ryhdyin oma-aloitteisesti, keljuilun säestämänä, pesemään hampaani mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Miksi stressaantuisin?

Terveys! Säästyneillä viina- ja tupakkarahoilla leikkautin molempien ssilmieni harmaakaihit yksityisklinikalla.

Muita elämyksiä.
        Veronan oopperaliput netin kautta puoleen hintaan suomalaisen matkanjärjestäjään verattuna.

Olen lunastanut kuntosalin vuosikortin joten köyhyyteni kannustaa, kotona ollessa, käyttämään sitä 5krt/vko.

vahvistaa säännön..eli olet yksi sieltä toisesta ääripäästä..keskiarvoista muist.puhuttiin..:)

• Mandi55
        joutis kirjoitti:

Miksi stressaantuisin?

Muita elämyksiä.

....muistan sinut koska kerran keskustelimme samasta aiheesta ja kirjoitit samalla tavalla jes ja totta puhut.

Minä tilaan aina ulkomaan matkat noin puoli vuotta etuajassa etsien halvimman mahdollisen matkan ja matkustan aina Finnairilla. Viime keväänä Kajaani - Helsinki - Amsterdam ja takas samaa reittiä 314 euroa.

Teen erilaisia luottamus- ja vapaaehtoistyöitä josta kylkiäisinä saan erilaisia edustusmatkoja, lounaita ja tikettejä mm. konsertteihin yms.

En polta ja juon vain joskus viiniä. Nyt on omenaviiniä omasta takaa porisemassa kylppärissä ja valmistuu ensikuun loppupuolella sopivasti joululahjoiksi tutuille ja siinäkin tulee säästöä ; )

• Mandi55
        heipparalla* kirjoitti:

minut tunnet:)
        Tosin ei ole lehmää, lammasta eikä kanoja, kalastaminenkin on jäänyt vähälle.

Mutta muuten aika läheltä meni:)

Tunnenhan minä jo sinut ; )

Ei mullakaan ole noita kotieläimiä, mutta pieni kasvimaa, marjapensaita löytyy mökin puhapiiristä. Sieniä ja marjoja saan metsästä. Tosin en ole himo poimija, omiksi tarpeiksi hieman keräilen. En kalasta, mutta syön kalaa.

En ole varakas enkä kasvissyöjä.

• heipparalla*
        Mandi55 kirjoitti:

Tunnenhan minä jo sinut ; )

Ei mullakaan ole noita kotieläimiä, mutta pieni kasvimaa, marjapensaita löytyy mökin puhapiiristä. Sieniä ja marjoja saan metsästä. Tosin en ole himo poimija, omiksi tarpeiksi hieman keräilen. En kalasta, mutta syön kalaa.

En ole varakas enkä kasvissyöjä.

täysin kasvissyöjä ole:)
        Mutta marjapensaita on noin 30, kasvimaalla kaikenlaista kasvamassa kesäisin, metsää ympärillä:)

En minäkään ole varakas, sillä perinteisellä tavalla ajateltuna, muuten kyllä:)

• huulitatti

kannattaisi vähän hankkia yleissivistystä. Olemme jo viisikymppissiä.

• Mandi55

Vasemmistoliiton Tennilänkö, joka nuo sanat lausui ja tuli jokaiseen kotiin livenä ; )

Tennilä on varmaan jo yli 60.

• uusi tieto

kehitysmaissa eletään vain puolet siitä mitä täällä, Venäjällä tuossa vieressä kuollaan 15-20 vuotta meitä aiemmin ja täällä sama.

Köyhän elämä on vain kuluttavampaa ja siinä on riskejä joita rikkaan ei tarvitse koskaan ottaa. Mietihän esimerkiksi jonkun pääjohtajan ja vastaavasti maanviljelijän, rekkakuskin tai rakennusmiehen mahdollisia työtapaturmia jne. Joskus on kirjailijankin hyvä tutustua ihan oikeaan elämään.

• Mandi55

Luepas viestiketju läpi niin tiedät kuka on sanonut ja mitä sekä missä, samalla tutustut hieman köyhän "kirjailijan" elämää ; )

• on vastata vain viestiin
        Mandi55 kirjoitti:

Luepas viestiketju läpi niin tiedät kuka on sanonut ja mitä sekä missä, samalla tutustut hieman köyhän "kirjailijan" elämää ; )

jonka alle vastaus on laitettu, tässä tapauksessa avausviestiin. Siinä olit, sanojesi mukaan, vielä täysin tietämätön tämän maailman realiteeteista.

• Mandi55
        on vastata vain viestiin kirjoitti:

jonka alle vastaus on laitettu, tässä tapauksessa avausviestiin. Siinä olit, sanojesi mukaan, vielä täysin tietämätön tämän maailman realiteeteista.

Kun keskustelu aloitetaan se luonnollisesti rönsyilee. Lisään omia kommenttejani ketjun edetessä. Tälläinen aloitustyyli oli minulle ensimmäinen kerta siis kokeilu sillä olen aina alustanut aloituksen nyt heitin vaan lauseita ilmaan.

En usko, että kukaan tänne kirjoittava olisi täysin tietämätön elämän ja maailman realiteeteistä. Tulin juuri vaalipaneelista, jossa emme menneet rajojemme ulkopuolelle vaan keskustelimme paikkakuntakohtaisista ongelmista, mm. terveyspalveluluista yms.

Jos vastaat vain viimeisimpään viestiin tai aloitukseen voi käydä niin, että asia on jo ketjussa käsitelty ja silloin aloittaja joko noteeraa tai jättää väliin kommentin.

• tämä tapa keskustella
        Mandi55 kirjoitti:

Kun keskustelu aloitetaan se luonnollisesti rönsyilee. Lisään omia kommenttejani ketjun edetessä. Tälläinen aloitustyyli oli minulle ensimmäinen kerta siis kokeilu sillä olen aina alustanut aloituksen nyt heitin vaan lauseita ilmaan.

En usko, että kukaan tänne kirjoittava olisi täysin tietämätön elämän ja maailman realiteeteistä. Tulin juuri vaalipaneelista, jossa emme menneet rajojemme ulkopuolelle vaan keskustelimme paikkakuntakohtaisista ongelmista, mm. terveyspalveluluista yms.

Jos vastaat vain viimeisimpään viestiin tai aloitukseen voi käydä niin, että asia on jo ketjussa käsitelty ja silloin aloittaja joko noteeraa tai jättää väliin kommentin.

on nyt kuitenkin sellainen ettei kaikkia miljoonia viestejä ole järkevää lukea ennen kuin jotakin vastaa. Pitää lukijankin voida luottaa siihen että avaus todella alkaa siitä, mikä avaajaa kiinnostaa tai askarruttaa. Jo tuhansia vuosia sitten ensimmäiset totesivat, että kaikki sanomisen arvoinen on jo monta kertaa sanottu, eikä se asia ole siitä kummemmaksi muuttunut. Siihen oppiin vetoamalla keskustelua on vaikea pitää hengissä, koska en voi tietää tuhlaamatta tarpeettomasti aikaani mitä sinä tiedät, sen pitäisi jotenkin selvitä suoraan avauksesta.

Ihan noin perusteista ei kannata aloitusta tehdä, jos ottaa nokkiinsa kun siitä huomautetaan. Eli: jos olet aiemmin pohjustanut aloituksen paremmin, älä turhaan vaihda tyyliä.

• Mandi55
        tämä tapa keskustella kirjoitti:

on nyt kuitenkin sellainen ettei kaikkia miljoonia viestejä ole järkevää lukea ennen kuin jotakin vastaa. Pitää lukijankin voida luottaa siihen että avaus todella alkaa siitä, mikä avaajaa kiinnostaa tai askarruttaa. Jo tuhansia vuosia sitten ensimmäiset totesivat, että kaikki sanomisen arvoinen on jo monta kertaa sanottu, eikä se asia ole siitä kummemmaksi muuttunut. Siihen oppiin vetoamalla keskustelua on vaikea pitää hengissä, koska en voi tietää tuhlaamatta tarpeettomasti aikaani mitä sinä tiedät, sen pitäisi jotenkin selvitä suoraan avauksesta.

Ihan noin perusteista ei kannata aloitusta tehdä, jos ottaa nokkiinsa kun siitä huomautetaan. Eli: jos olet aiemmin pohjustanut aloituksen paremmin, älä turhaan vaihda tyyliä.

Kiitos, vaikka ei nyt ihan miljoonaa viestiä ole tähän tullut, mutta jokunen omieni lisäksi ; )

Olen aina painottanut, että vastuu on lukijalla.
        Olen ihminen joka ei pysähdy paikoilleen vaan kokeilee aina uutta.

Aloitusten tekemisen tyylinvaihdos on mielenkiintoista. Vaihdat tapaasi toimia mitä se saa aikaan? Uusia reaktioita vastaajissa. Mielestäni ei kannata tukeutua aina vanhaan tyyliin vaan on uusiuduttava.

Minulla on uusi aloitus, mutta ensin minun on analysoitava tämä ketju ja sen reaktiot ja löydettävä faktaa uuden aloituksen taakse. Sillä lauseilla leikkiminen ei ole helpoin ratkaisu ; )

• vuionna 2004

eduskunnassa sanonut:

" Suomalainen duunari kuolee edelleen kuusi vuotta aikaisemmin kuin ylempi toimihenkilö miesten puolella. Naistenkin puolella ero on neljä vuotta. Ne ovat niitä perimmäisiä eroja."

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_75_2004_ke_p_4.shtml

Tuskinpa asia tuosta on ainakaan parempaan suuntaan muuttunut.

Kaipa tieto johonkin tutkimukseen perustuu.

• moista väitettä, välttämättä. Köyhä useinkin syönee epäterveellisemmin kuin varakkaampi lajitoverinsa.
      Varakkaammilla uskoisin terveydestään huolehtimisen ylipäätään olevan paremmalla tolalla. Tupakointikin taitaapi olla yleisempää vähempivaraisella kansanosalla.

• Mandi55

Jos nyt mennään tuon Tennilän poliittisen lauseen ohi, niin kyllä varmaan esim. satamatyöläinen ja päällikkötason henkilö elävät aivan eri maailmaa.

Tänäpäivänä johtotasolla olevan henkilön on huolehdittava ulkoisesta olemuksestaan ja yleiskunnostaan. Lisäksi heillä on turvana kattava työterveyshuolto ja työnantajan luontaisetuina harrastemahdollisuuksia joita he myös aktiivisesti käyttävät.

• tankavaara

joskus näin on ja joskus taas ei. Riippuu tietysti aina otoksesta.

• mimmimus

jos varakas lähimmäinen on ottanut noin kuusi vuotta sitten lähimmäisen lompakon talteen. Paha se on elellä ilman pääomaa sano se rikas ja teki köyhäksi lähimmäisen, joka kuoli yllättäin nälkään ja viluun tai suureen pettymykseen.

• Pitää varmasti paikkansa. Itselläni tuli heti mieleen, että vähävarasilla ei ole varaa esim hammashuoltoon ja erikoislääkäreiden palkkioihin. Lääkkeet jätetään ottamatta tai syödään lääkkeitä vain joka toinen päivä, näin olen kuullut esim. vanhusten tekevän. Ne tietysti jotka elävät sosiaalihuollon varassa saavat sitäkautta lääkkeensä, mutta monelle köyhälle on se kynnys sinne sossuun liian korkea, tai sieltä vaaditaan asunnon myyntiä yms...

Itse olen siirtänyt nivelsiteiden lyhentämistä senvuoksi, kun epäilyttää se pitkä sairasloma ihan taloidellisestakin syystä. Ehkäpä sitten joskus, mahdollisesti vaikka työttömänä, on aikaa sitäkin potea. Eikös ne sairaspäivärahat lasketa vanhojen tulojen mukaan.

Näin niitä sairastamisiaan vähempituloiset yrittävät siirtää ja joskus tuollainen siirtäminen voi olla kohtalokasta jos on kyse vakavammastakin asiasta, kuin vain nilkasta.

• Mandi55

...Miljoona ; ) Olen huomannut, että on ikäihmisiä, joilla olisi varaa yksityisiin lääkäripalveluihin, mutta ei halua käyttää säästöjään. Lisäksi eräs läheiseni pelkää hammaslääkäriä niin paljon, että puree lähes hampaattomalla suullaan leipää.

Sosiaalihuolto on kuten sanoin mahdoton yhtälö saada apua jos olet kunnon kansalainen ja sinulla on omaisuutta edes vähän.

Erikoishammaslääkärini suoritti parikymmentä vuotta sitten implanttihoidon hampailleni, onneksi olin silloin "rikas", siihen en nyt kykeneisi.

• G.J.

(seka fyysinen että henkinen)varsinkin jos se toistuu ja kasaantuu saa aikaan muutoksia elimistön humoraalisessa toiminnassa ja elimistö kompensoi tilannetta väärällä tavoin. Tämä taas jouduttaa ja laukaisee po ihmisen geeniperimän mukanaan tuomia alttiuksia sairastua kardiovaskulaarisiin ja gastroenterologisiin sairauksiin ja jouduttaa myös autoimmuuniprosesseja. Yksilölliset erot suuria ja hyvän perimän omaava tervaskanto selviää vaikka mistä. Hauraampi yksilö kaatuu jo ennen sitä perimiehistä tapaa kuolla saappaat jalassa työnsä äärelle. Ennen viisikymmentävuotta oli kunnioitettava ikä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      557
      1848
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      907
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      85
      883
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      816
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      729
    6. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      727
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      705
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      648
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe