Miksi annatte koirienne kytätä toisia koiria lenkillä?

Turhautunut koiranomistaja

Miksi annatte koirienne jäädä seisomaan ja tuijottamaan?
Perkele nyt en tykkää yhtään!
Yritän opettaa koiraani ohittamaan sivistyneesti toiset koirat.
Sillä on taipumus rähinöidä.
Mutta nyt, olemme edistyneet ja elämä helpottuu.

Kysymys toisille ulkoiluttajille joilla on joku iso tai keskikokoinen noutaja/noutajan näköinen koira.
Tai paksukarvainen lapinkoirannäköinen koira yleensä pystyt korvat.

MINKÄ IHMEEN TAKIA jäätte seisomaan paikoillenne toisen koiran tullessa vastaanne?

Annatte oman koiranne tuijottaa ja jäädä paikoilleen makaamaan ja houkuttelemaan vastaantulevaa koiraa.
Ohimennessä kohdalla koiranne sitten viimein alkaa vikistä ja haukkua!
Sitten se taas alkaa, perkeleellinen räksytys molemmilla.

Ja tässähän nyt tietenkin pata kattilaa soimaa, minun koira on räksyttäjä sekä teidän koiranne on provosoiva vikisijä-räksyttäjä.

Mutta monesti näyttää siltä että teidän koiranne OLISI AIVAN KILTISTI jos ette antaisi sen jäädä paikoileen seisomaan tai makaamaan! Monesti kiellän koiraani haukkumasta, ja se hiljenee sitten.
Kun olemme menneet kauemmaksi, katson taakseni niin siellähän Te arvoisat koiranseisottajat
pidätte poskipuhuttelua koirallenne.

Luuletteko te että enää jälkeenpäin auttaa mitään salaa puhutella koiraa puskassa? me mentiin jo!!
Hoidelkaa tilanne kun se on käsillä, voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että ohituksen jälkeen koiran piteleminen poskista ja sille supattaminen on juttu josta koira ei ymmärrä mitään.
Sanotte ehkä että "koira rauhoittuu siten" ...no kai se rauhoittuu kun toinen koira MENI JO!
Ei koira ymmärrä puhutteluja. Jos se ei osaa olla rähisemättä niin kävelkää kuitenkin reippaasti eteenpäin älkääkä jääkö haukuttamaan koiria turhaan. Keskellä kaupunkia kaiken lisäksi!
Jos ette osaa koiraa kouluttaa, niin älkää kuitenkaan jääkö seisomaan ja vahtaamaan kun toiset yrittää mennä ohitse nätisti..samassa ojassa ollaan molemmat mutta ei ne siitä mene helpommaksi ohitukset, että jäädään oikein kyttäämään!! Tarkemmin siis ANNATTE KOIRANNE JÄÄDÄ KYTTÄÄMÄÄN TOISIA KOIRIA!

Töppöstä toisen eteen!

83

4891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kappelisapeli

on myös samanlainen remmirähjä ja siinä omistaja yrittää itse kouluttaa omaa koiraansa. Ehkä hän tuntee teidät ja tietää teidän remmirähjästänne, tietää että kohta paukkuu. Ja on myös todennut, että ainoa tapa välttää kunnon rähinä on seisauttaa koira paikoilleen rauhoittumaan.
      Jokainen kantakoon huolta omasta koirastaan. Sille ei voi minkään, jos toinen katsoo. Kukaan ei voi kieltää toisen koiraa katsomasta minne se tahtoo, vain omaansa.

• -Grr-

Ärsyttävintä on kuitenkin kaikenmaailman mummot ja papat jotka eivät ymmärrä että en anna koirani haistella heidän fifiensä kanssa! Minulla on pentu, 5 kk ja yritän sitä kouluttaa siihen että minä päätän koska saa haistella ja se on joskus lähes mahdotonta. Yksikin mummo oli terrierinsä kanssa puistossa pysähtyneenä, kaivoi pusikosta jotain, huomasi meidät kyllä kun tulimme eikä lyhentänyt sitä saamarin flexiään yhtään (n. 4 m) jolloin koira sai syöksyä ihan vapaasti meidän luoksemme. Oli siinä taas kiskominen että pääsin ohi. Koko aikana mummo ei tehnyt elettäkään estääkseen koiraansa, jäi vain tuijottamaan perään. Ärsyttävää!!!

• aina avata
        -Grr- kirjoitti:

Ärsyttävintä on kuitenkin kaikenmaailman mummot ja papat jotka eivät ymmärrä että en anna koirani haistella heidän fifiensä kanssa! Minulla on pentu, 5 kk ja yritän sitä kouluttaa siihen että minä päätän koska saa haistella ja se on joskus lähes mahdotonta. Yksikin mummo oli terrierinsä kanssa puistossa pysähtyneenä, kaivoi pusikosta jotain, huomasi meidät kyllä kun tulimme eikä lyhentänyt sitä saamarin flexiään yhtään (n. 4 m) jolloin koira sai syöksyä ihan vapaasti meidän luoksemme. Oli siinä taas kiskominen että pääsin ohi. Koko aikana mummo ei tehnyt elettäkään estääkseen koiraansa, jäi vain tuijottamaan perään. Ärsyttävää!!!

Rohkeasti ja ystävällisesti sanot, että älä päästä koiraasi tähän, sillä koulutan sitä. Ei tarvitse hiljaa katsoa tai juosta karkuun ja sen jälkeen nettiin tulla keskustelupalstalle kertomaan asiasta. Jos henkilö ei ymmärrä, voit suojella omaa koiraasi heittämällä esim. avainnipun kohti juoksevaa koiraa kohti.

• weoph
        -Grr- kirjoitti:

...flexi-koiran ja kävellyt lungisti ohi oman koirasi kanssa vetämättä omaa koiraasi? Tämä olisi kasvattanut koirasi luottamusta sinuun! Vetämällä oman koirasi "turvaan" osoitit vain koirallesi oman "pelkosi": "apua apua kun toi koira käy nyt mun tai sun kimppuun...kato nyt kun se tulee...mennään nyt nopeesti tästä!"

• paikalla
        weoph kirjoitti:

...flexi-koiran ja kävellyt lungisti ohi oman koirasi kanssa vetämättä omaa koiraasi? Tämä olisi kasvattanut koirasi luottamusta sinuun! Vetämällä oman koirasi "turvaan" osoitit vain koirallesi oman "pelkosi": "apua apua kun toi koira käy nyt mun tai sun kimppuun...kato nyt kun se tulee...mennään nyt nopeesti tästä!"

ja kerrot nyt silminnäkijähavainnon mitä tapahtui?

Miksiköhän ei mieluummin olisi voinut vain yksinkertaisesti antaa koirien haistella siinä toisiansa sen pienen hetken ohi mennessään.

Olisi kaikille jäänyt parempi mieli, koirille, ihmisille kun oma kultsipuppeli olisi saanut siitä uuden kaverin, eikä tarttisi nyt ihmetellä että miksi mami veti pois kiireellä.

Kyllä niitä ihmisiä jotka menevät ohi, riittää edelleen, eikä näin ollen ohitusharjoituskappaleista varmasti ole puutetta.

Hitto tätä joidenkin ihmisten typeryyttä!!! Siis miksi teette koirillenne tällaista???

• weoph
        paikalla kirjoitti:

Miksiköhän ei mieluummin olisi voinut vain yksinkertaisesti antaa koirien haistella siinä toisiansa sen pienen hetken ohi mennessään.

Olisi kaikille jäänyt parempi mieli, koirille, ihmisille kun oma kultsipuppeli olisi saanut siitä uuden kaverin, eikä tarttisi nyt ihmetellä että miksi mami veti pois kiireellä.

Kyllä niitä ihmisiä jotka menevät ohi, riittää edelleen, eikä näin ollen ohitusharjoituskappaleista varmasti ole puutetta.

Hitto tätä joidenkin ihmisten typeryyttä!!! Siis miksi teette koirillenne tällaista???

Hah. En muista enää tuota viestiä tai tilannetta, mutta en itse ainakaan antaisi koirien haistella hihnassa, en tippaakaan. Siitä voi tulla pahaa jälkeä, jos toinen koira ei halua toista koiraa reviirilleen, mutta toinen vain änkee siihen. Minun kova koirani on sellainen, että ei halua toisia koiria iholle. Kun on vapaana, niin silloin saa minun luvallani mennä haistelemaan, jos toinenkin koira on vapaana.

Ja mami ei vedä pois kiireellä. Meillä ainakaan. En halua kasvattaa pelkoa/ahdistusta koirassani vetämällä sen pois. "Ai...kato!! Tossa on tollanen...ai kamala... mä vedän sut nyt tähän mut lähellä ja juostaan pois tästä...!!" Ei.
        Meillä ei vedetä jos koira ei vedä. Jotkut koirat ymmärtävät hihnan nykäisyn ilman mitään syytä niin, että pitäisi olla valppaana ja valmiina hyökkäykseen.

• sinuun
        paikalla kirjoitti:

Kuulut ilmeisesti niihin jotka luulevat, että koirien täytyy saada "haistella" ja "seurustella" ja "tutustua" toisiinsa. - Vieraan lauman edustajien kohtaaminen on aina stressaavaa koirille, ja etenkään niitä ei saa päästää "tutustumaan" siten, että koirat päättävät,keneen tutustutaan ja koska.

Paras tapa koiran psyykelle (ja ihmisten hermoille) on että koirat koulutetaan OHITTAMAAN muut koirat siististi.

Kun pentu on sosiaalistettu, niin sen jälkeen sen ei todellakaan tarvitse "tutustua" ja "seurustella" kaiken maailman fifien kanssa.

• Koirakouluttaja
        weoph kirjoitti:

Samoilla linjoilla - Koiran luottamus ihmis-johtajaan säilyy silloin kun ihminen hoitelee tilanteen siten, että koiran ei tarvitse ottaa johtoasemaa ja tehdä päätöksiä kohtaamistilanteessa.

Tätä valitettavasti eivät vain monet tiedä, ja aina riittää paljon niitä, jotka luulevat, että koiran on hyvä antaa mahdollisimman paljon tavata muita koiria. Näinhän ei asia todellakaan ole.

• SAMALLA LINJALLA

Minun koirani on aina kiltisti, eikä itse ole remmiräyhääjä. Mutta..

Todella vastenmielistä katsottavaa kun vastaantuleva koira jää kyttäämään paikalleen, oikein "vaanimaan". Omistajalla ei siinä vaiheessa ole mitään otetta koiraan, kaikki vain ikäänkuin odottavat nyt koiran reaktiota. Ja sitten se alkaa kun kävelemme ohi.

Mitä V***ua?

Se ei kyllä ole todellakaan mitään kouluttamista, silloinhan juuri tehdään ohittamisesta outo juttu kun oikein joutuu koiran ehdoilla paikoille jäämään. Se on niin sontaa ja sitten ihmetellään johtajuusongelmia jne jne.

• alkuper. räyh.

Aivan totta. Odotetaan koiran reaktiota. Kenellä kiinnostaa koiran mielipide niin paljon, että sitä pitää oikein jäädä odottelemaan erikseen!
        Arvaanpa että koiran paikoilleen opettajat aloittavat koulutuksen heti pentuna, antavat sen haistella koiria remmmissä ja sitten ihmettelevät miksi se alkaa 1/2 vuoden ikäisenä rähisemään. Sitten sille opetetaan vaaniminen. Jotkut opettavat vaanimisen jo pentuna, heistä on hauskaa kun oma koira näkee "kamun" ja sitä oikein yllytetään "katso mikä siellä"
        Itse olen sillä kannalla että minua ei kiinnosta koiran reaktioita odotella. Haluan vain päästä ohi tilanteesta!

• weoph

Yksinkertaisesti olet välittämättä koirastasi ja kävelet lungisti ohi oman koirasi kanssa. Jos räyhääjä teidän lähelle pääsee, häädät räyhääjän pois! Sitä se johtajuus on...koirasi pitää luottaa siihen, että vaikka toinen koira siellä kuinka tuijottaa, niin sinä et päästä sitä koirasi luokse, vaikka se kuinka yrittäisi.

• hyvän kysymyksen

Jota olen myös ihmetellyt pitkään. Tosin vielä ärsyttävämpää on se että jotkut torvelot piiloutuu pusikoihin tai kääntyy jonnekin pikkutielle juuri ennen ohitusta. Ne on kaikki koiralle selviä vaaran merkkejä. Antaa lisää oikeutusta uholle, kun tuo taukkikin tuossa väistyi. MINÄ olen korttelin kingi ja muut väistykööt

Hitto vieköön ihmiset: KÄVELKÄÄ SUORAAN ETEENPÄIN, VETÄKÄÄ FLEKSIT JA REMELIT LYHYELLE HYVISSÄ AJOIN HUOMAAMATTA JA RAUHOITTAKAA KOIRAA JO ENNEN KOHTAAMISTA!!!!

Ei sen pitäsi niin ylivoimaisen vaikeeta olla. Ajatella sitä vastaantulijaakin.

• !!!

Jos koiraa alkaa valmistella toisen koiran kohtaamiseen jo paljon aiemmin, niin tokihan se pääsee siihen tiettyyn mielentilaan sitten itse siinä kohtaamisessa. Itseänikin on monesti tuolla lenkkipoluilla ärsyttänyt, kun olen huomannut että vastaantulija alkaa n. 100 metriä ennen kohtaamista hokea: ''Ei saa, hyvä sami, ei, älä vedä, ei saa, no niin sami, ei...'' Blaah... Eihän se koira tajua noista sanoista yhtään mitään! Vaistoaa vaan että nyt tapahtuu jotain ihmeellistä, pitääpä valmistautua! Ja tuo tuijotushan on kait yleensä saalistajilla se ennakoiva ele. Eli ei ole mitenkään ihme, jos vastaan tuleva koira vetää hepulit, kun 'saalistaja' on ensin tuijottanut pitkät tovit!

• weoph
        !!! kirjoitti:

Jos koiraa alkaa valmistella toisen koiran kohtaamiseen jo paljon aiemmin, niin tokihan se pääsee siihen tiettyyn mielentilaan sitten itse siinä kohtaamisessa. Itseänikin on monesti tuolla lenkkipoluilla ärsyttänyt, kun olen huomannut että vastaantulija alkaa n. 100 metriä ennen kohtaamista hokea: ''Ei saa, hyvä sami, ei, älä vedä, ei saa, no niin sami, ei...'' Blaah... Eihän se koira tajua noista sanoista yhtään mitään! Vaistoaa vaan että nyt tapahtuu jotain ihmeellistä, pitääpä valmistautua! Ja tuo tuijotushan on kait yleensä saalistajilla se ennakoiva ele. Eli ei ole mitenkään ihme, jos vastaan tuleva koira vetää hepulit, kun 'saalistaja' on ensin tuijottanut pitkät tovit!

Jos koira huomaa toisen koiran 100m etäisyydeltä jo ja on vähänkin räyhääjä niin omistaja tekee aivan oikein tuossa tilanteessa. Ei-sanan sanominen kun huomaa koirasta, että kohta alkaa. Ainut paha virhe tossa on se, että kun sanoo "ei" niin siitä ei seuraa IKINÄ "hyvä"-sanaa.

• weoph

Ai kamala kun nauroin tälle :'D
        Jos hihnan vetää tiukalle ohituksessa, sehän se vasta lisääkin sitä "uhoomista"! (idiootti) Ja koiraa ei RAUHOITETA, vaan sen käsketään lopettaa se puolustaminen.
        :D

• naurattaa
        weoph kirjoitti:

Ai kamala kun nauroin tälle :'D
        Jos hihnan vetää tiukalle ohituksessa, sehän se vasta lisääkin sitä "uhoomista"! (idiootti) Ja koiraa ei RAUHOITETA, vaan sen käsketään lopettaa se puolustaminen.
        :D

Hehhehee... On se mukavaa että jotakuta niin kovin naurattaa.

Mutta pidäthän nyt huolen siitä että KÄSKET sitä rakkiasi olemaan hiljaa ohitustilanteissa, vastedes... Tähän astihan sinä et ole sitä pystynyt tekemään, mutta yritä edes.

Ja ellei muuten onnistu niin RAUHOITA, älä YLLYTÄ.

Hevonvee mitä idioottei täällä aina näkee...

• weoph
        naurattaa kirjoitti:

Hehhehee... On se mukavaa että jotakuta niin kovin naurattaa.

Mutta pidäthän nyt huolen siitä että KÄSKET sitä rakkiasi olemaan hiljaa ohitustilanteissa, vastedes... Tähän astihan sinä et ole sitä pystynyt tekemään, mutta yritä edes.

Ja ellei muuten onnistu niin RAUHOITA, älä YLLYTÄ.

Hevonvee mitä idioottei täällä aina näkee...

Hahhahahahha!
        Jollakin on pasmat sekaisin.
        Meillä "rakki" ei häiritse toisten ohituksia TIPPAAKAAN. Pystyn meidän koirat pitämään vapaana ilman, että se sekuntia pidemmäks jää kattomaan: "mitä toi riehuu tossa?"
        Hahahhahaha! On se ihana mennä koirien kanssa tänään pitkälle lenkille, kun pystyy tupakan vetämään ilman, että täytyy meidän "pikku fifiä" käskeä olemaan vetämättä ja riehumatta... pelkkä pikku "ei" sana riittää ja homma sillä selvä. Elämä jatkuu normaalisti eikä kukaan hikeentynyt... :D

Ja voisitko jatkossa itse keskittyä siihen rakkiisi, niin muut saavat rauhassa lenkkeillä? KUkaan ei tykkää rähisijöistä. Menisitkö mieluummin sitten vaikka puskaan kävelemään, jos ei osaa ihmisiksi olla... on se kumma, kun ei saa jäädä tuijottamaan, kun sekin jo häiritsee teidän rakkianne. Jotain vikaa teissä nyt on. Miksi se ei muita häiritse?

• sanomma vaa
        weoph kirjoitti:

Hahhahahahha!
        Jollakin on pasmat sekaisin.
        Meillä "rakki" ei häiritse toisten ohituksia TIPPAAKAAN. Pystyn meidän koirat pitämään vapaana ilman, että se sekuntia pidemmäks jää kattomaan: "mitä toi riehuu tossa?"
        Hahahhahaha! On se ihana mennä koirien kanssa tänään pitkälle lenkille, kun pystyy tupakan vetämään ilman, että täytyy meidän "pikku fifiä" käskeä olemaan vetämättä ja riehumatta... pelkkä pikku "ei" sana riittää ja homma sillä selvä. Elämä jatkuu normaalisti eikä kukaan hikeentynyt... :D

Ja voisitko jatkossa itse keskittyä siihen rakkiisi, niin muut saavat rauhassa lenkkeillä? KUkaan ei tykkää rähisijöistä. Menisitkö mieluummin sitten vaikka puskaan kävelemään, jos ei osaa ihmisiksi olla... on se kumma, kun ei saa jäädä tuijottamaan, kun sekin jo häiritsee teidän rakkianne. Jotain vikaa teissä nyt on. Miksi se ei muita häiritse?

"Pystyn meidän koirat pitämään vapaana ilman, että se sekuntia pidemmäks jää kattomaan: "mitä toi riehuu tossa?" "

Niin tietääköhän tämä arvoisa kaikentietävä koiranomistaja että koirat tulee pitää kiinni taajama-alueilla?

Ja toinen asia mitä nyt kovasti ihmettelen: oletko mahdollisesti jäänyt työttömäksi kun täällä on koko päivä aikaa riekkua ja joka viestiin vittuilemassa?

Taasko täällä on yksi helekutan pesserwisseri lisää häiriköimässä.

• weoph
        sanomma vaa kirjoitti:

"Pystyn meidän koirat pitämään vapaana ilman, että se sekuntia pidemmäks jää kattomaan: "mitä toi riehuu tossa?" "

Niin tietääköhän tämä arvoisa kaikentietävä koiranomistaja että koirat tulee pitää kiinni taajama-alueilla?

Ja toinen asia mitä nyt kovasti ihmettelen: oletko mahdollisesti jäänyt työttömäksi kun täällä on koko päivä aikaa riekkua ja joka viestiin vittuilemassa?

Taasko täällä on yksi helekutan pesserwisseri lisää häiriköimässä.

"Niin tietääköhän tämä arvoisa kaikentietävä koiranomistaja että koirat tulee pitää kiinni taajama-alueilla?"

Metsässä pidän vapaana.

• weoph

Hah!
      Minä istutan koiraani välillä ihan rauhassa (vapaanakin) jossain tien vieressä, jos joku rähisijä menee ohi/kulkee takanamme. Aivan sama mulle, miten helvetissä rähisijän omistaja tilanteen hoitaa, kunhan se piski ei mun koiran luokse tule... jos edes yrittää tulla, niin häädöt saa!

Pistä koirasi kuriin, niin ei tarvitse tollasta miettiä! Jos koirasi kurissa on, se ei jää miettimään sekuntia pidemmäksi aikaa "mikäs toi on... pitäiskö sille nyt haukkua vai mitä tehdä... jos se nyt tosta tänne tulee, niin hoitaako toi hihnan toinen pää sen vai pitääkö mun alkaa nyt rähisemään tässä, ettei se varmasti tuu? Ai nyt se alko haukkumaan...mäkin alan...ei toi ämmä, joka hoitaa tota hihan toista päätä osaa hallita tilannetta!"

Idioottimaista edes ajatella, että on sen koiranseisottajan vika, että koirasi alkaa rähisemään, koska se nyt seisottaa omaa koiraansa. Sun vastuulla se on, miten sun koiras käyttäytyy kun tollanen tilanne tulee.

• Kuten jo sanoin

Heti aloituksessani ilmaisin, että en pidä omaakaan koiraa mitenkään viattomana, ja olenhan minä tyhmä ääliö tietenkin eihän muuten koirani räyhäisi.

Mutta perkele, kun minua vain tosissaan ottaa kaaliin ne tuijottajakoirat tuijottajaomistajat, kaikki tuijottavat kyylät. Ihan puhtaasti siitä on kyse.
        En väitä että minulla olisi oikeus määrätä siitä asiasta, kun ei kukaan minuakaan voi kieltää kävelemästä rähisevän hurttani kanssa!

Mutta veikkaampa että tuijottava koira ei aiheuttaisi mitään häiriötä, jos sen ei annettaisi jäädä tuijottamaan!
        Jos koira ei kerran puhu mitään, vinkuu vain ja alkaa kohdalla ollessa haukkua, niin mikä pointti omistajalla on antaa koiran seisoa, kun se joka tapauksessa joko rähisee tai ei. Ei senkummempaa. Eikä sen parempaaa osaamista osoita koirankoulutuksessa rähiseekö koira vai tuijottaako se. Mennään kaikki siihen linkkiin jonka osoitit, minulla ei ole sitä vastaan mitään. apu kyllä kelpaa.

Näkisittepä koiranseisottajat ulkoapäin itsenne, mikä asento koirallanne on! Ärsyttävä, jämähtänyt provosoiva ruumiin asento. Se ei ole yhtään sen kummempi kuin reilu rähinä...eli mielestäni se on vain yksi tapa ja taipumis koiralla, ongelma on silti aivan sama. Kummankaan koira ei ole hallussa ei minun eikä teidän. Mutta te olette mielestäni se ärsyttävämpi porukka, koska ette NÄE ongelmaanne, vaan se koiranne on teidän mielestänne joku viaton mussukka vain koska se ei hauku niin paljon. Temperamenttikysymys. Teidän koiranne vittuilee kuiskaten, minun vittuilee ääneen, siinä on vain se ero. Ja sitä teidän seisotteluanne pitää tuijottaa kilometrin päästä jo, kun ette liiku minnekään.

• räyhääjän omistaja

"Mitä väliä sillä on, tuijottaako ne vai?!?!? Jos koirasi on hanskassa, niin ei koirasi välitä siitä, tuijottaako vai ei! :D Ja hyvää harjoitusta teille se vaan on, kun toinen tuijottaa ja sinä yrität pitää koirasi aisoissa :'D Haluaisin olla kärpäsenä katossa tuossa tilanteessa :D "

Joo kiitos vinkistä kaikki harjoitus on niin kivaa jee...
        Tuijotus on silti Ä_R_S_Y_T_T_Ä_V_Ä_Ä!

Ei aina jaksa! Ja kiitos vittuilusta, kyllä me rähisijät ollaan tyhmiä ihmisiä, sinä täydellinen ihminen olet saanut koirasi niin hienosti hallintaan, no minkä rotuinen se on? Tiedätkö ettei kaikkiin koiriin toimi sinun tyylisi.
        Onnea sulle. Oikeassa olet kun vaain tietäisin kuinka minä tuon tempun teen. Täysi paska kun satun olemaan!

• weoph
        räyhääjän omistaja kirjoitti:

"Mitä väliä sillä on, tuijottaako ne vai?!?!? Jos koirasi on hanskassa, niin ei koirasi välitä siitä, tuijottaako vai ei! :D Ja hyvää harjoitusta teille se vaan on, kun toinen tuijottaa ja sinä yrität pitää koirasi aisoissa :'D Haluaisin olla kärpäsenä katossa tuossa tilanteessa :D "

Ei aina jaksa! Ja kiitos vittuilusta, kyllä me rähisijät ollaan tyhmiä ihmisiä, sinä täydellinen ihminen olet saanut koirasi niin hienosti hallintaan, no minkä rotuinen se on? Tiedätkö ettei kaikkiin koiriin toimi sinun tyylisi.
        Onnea sulle. Oikeassa olet kun vaain tietäisin kuinka minä tuon tempun teen. Täysi paska kun satun olemaan!

Hah. Kyse ei ollut viesteissäni siitä, että oma koirani osaa käyttäytyä kuin unelma. Toinen koirani on noteeraamatta toisia koiria, mutta välillä hävittää totaalisesti mielenkiintonsa minua kohtaan :D Jotain vikaa siis minäkin teen ja pahasti.
        Molemmat ovat shelttejä. Vanhempi vahvaluontoinen, mutta heikkohermoinen. Toisesta en tiedä onko se nyt kala vai lintu.

Ja kukaan ei ole täysi paska. Pitää vain oppia lukemaan koiraansa ja olla välittämättä niistä tuijottelijoista. Antaa niiden syödä vaikka omaa paskaansa. Inhotti vain toi sun sävy tossa alkuviestissä, kun annoit sellasen kuvan, että koirasi "huono käytös" on niiden tuijottelijoiden syytä... enkä näköjään ollut ainut joka niin täällä kuvitteli/sai sellasen kuvan. En sitten tiedä, tarkoititko sitä.
        Mutta siis... jos ottaa noin paljon päähän, hae ammattiapua :D Niin mekin tehtiin ja tehdään jatkossa. Kitiska on ihana kouluttaja. Sanoo kaiken suoraan ja hoitaa ongelmaa kanssasi opettaen kädestä pitäen :)

• weoph
        Kuten jo sanoin kirjoitti:

Heti aloituksessani ilmaisin, että en pidä omaakaan koiraa mitenkään viattomana, ja olenhan minä tyhmä ääliö tietenkin eihän muuten koirani räyhäisi.

Mutta perkele, kun minua vain tosissaan ottaa kaaliin ne tuijottajakoirat tuijottajaomistajat, kaikki tuijottavat kyylät. Ihan puhtaasti siitä on kyse.
        En väitä että minulla olisi oikeus määrätä siitä asiasta, kun ei kukaan minuakaan voi kieltää kävelemästä rähisevän hurttani kanssa!

Mutta veikkaampa että tuijottava koira ei aiheuttaisi mitään häiriötä, jos sen ei annettaisi jäädä tuijottamaan!
        Jos koira ei kerran puhu mitään, vinkuu vain ja alkaa kohdalla ollessa haukkua, niin mikä pointti omistajalla on antaa koiran seisoa, kun se joka tapauksessa joko rähisee tai ei. Ei senkummempaa. Eikä sen parempaaa osaamista osoita koirankoulutuksessa rähiseekö koira vai tuijottaako se. Mennään kaikki siihen linkkiin jonka osoitit, minulla ei ole sitä vastaan mitään. apu kyllä kelpaa.

Näkisittepä koiranseisottajat ulkoapäin itsenne, mikä asento koirallanne on! Ärsyttävä, jämähtänyt provosoiva ruumiin asento. Se ei ole yhtään sen kummempi kuin reilu rähinä...eli mielestäni se on vain yksi tapa ja taipumis koiralla, ongelma on silti aivan sama. Kummankaan koira ei ole hallussa ei minun eikä teidän. Mutta te olette mielestäni se ärsyttävämpi porukka, koska ette NÄE ongelmaanne, vaan se koiranne on teidän mielestänne joku viaton mussukka vain koska se ei hauku niin paljon. Temperamenttikysymys. Teidän koiranne vittuilee kuiskaten, minun vittuilee ääneen, siinä on vain se ero. Ja sitä teidän seisotteluanne pitää tuijottaa kilometrin päästä jo, kun ette liiku minnekään.

"Jos koira ei kerran puhu mitään, vinkuu vain ja alkaa kohdalla ollessa haukkua, niin mikä pointti omistajalla on antaa koiran seisoa, kun se joka tapauksessa joko rähisee tai ei. Ei senkummempaa. Eikä sen parempaaa osaamista osoita koirankoulutuksessa rähiseekö koira vai tuijottaako se"

Mikäs siinä jos haluaa tehdä oman elämänsä ja koiran olon hankalaksi :D

• mummon koirat
        weoph kirjoitti:

Hah. Kyse ei ollut viesteissäni siitä, että oma koirani osaa käyttäytyä kuin unelma. Toinen koirani on noteeraamatta toisia koiria, mutta välillä hävittää totaalisesti mielenkiintonsa minua kohtaan :D Jotain vikaa siis minäkin teen ja pahasti.
        Molemmat ovat shelttejä. Vanhempi vahvaluontoinen, mutta heikkohermoinen. Toisesta en tiedä onko se nyt kala vai lintu.

Ja kukaan ei ole täysi paska. Pitää vain oppia lukemaan koiraansa ja olla välittämättä niistä tuijottelijoista. Antaa niiden syödä vaikka omaa paskaansa. Inhotti vain toi sun sävy tossa alkuviestissä, kun annoit sellasen kuvan, että koirasi "huono käytös" on niiden tuijottelijoiden syytä... enkä näköjään ollut ainut joka niin täällä kuvitteli/sai sellasen kuvan. En sitten tiedä, tarkoititko sitä.
        Mutta siis... jos ottaa noin paljon päähän, hae ammattiapua :D Niin mekin tehtiin ja tehdään jatkossa. Kitiska on ihana kouluttaja. Sanoo kaiken suoraan ja hoitaa ongelmaa kanssasi opettaen kädestä pitäen :)

Mun kaksi hurttaa haukkuu melkein aina toisia koiria kohdatessa. Niillä on meidän lenkkeilyalueella vain pari hurttaa joita ne ei hauku. Koirat on keskikokoisia ja just jaksan pitää ne vierellä, kun niiden ryntäys alkaa. Aiemmin toinen jäi vaanimaan ja koiran tullessa hyökkäsi(ei kenenkään kimppuun, mutta kuitenkin).
        Monesti vedin pitkin maata, kun ei muu auttanut. Makupalat ei tuossa auta, varsinkaan silloin kun ne on molemmat mukana.
        Toivoisin, että joskus saan ne kulkemaan kunnolla ohituksissa, kohdatessa.
        Toinen on viisi ja toinen kolme, lappalisia molemmat.

• joowepohi
        weoph kirjoitti:

"Jos koira ei kerran puhu mitään, vinkuu vain ja alkaa kohdalla ollessa haukkua, niin mikä pointti omistajalla on antaa koiran seisoa, kun se joka tapauksessa joko rähisee tai ei. Ei senkummempaa. Eikä sen parempaaa osaamista osoita koirankoulutuksessa rähiseekö koira vai tuijottaako se"

Mikäs siinä jos haluaa tehdä oman elämänsä ja koiran olon hankalaksi :D

Kerro mulle, miksi sinä olet niin leppoisa ihminen?
        Eikö sinua koskaan kunnolla ärsytä joku asia, mitä ihmiset tekevät.
        Ihme jeesustelija olet kyllä, yrität ilmeisesti levittää jotain hyvää mieltä kertomalla mulle mikä minua saa ärsyttää ja mikä ei.
        Etköhän ole jo torpeedoinut jokaisen ajatukseni tässä ketjussa riittävän hyvin. Seuraava aloitukseni koskeekin teikäläisen kaltaisia jeesustelijoita ja hyväntahdonlähettiläitä.
        Jos olet niin hyvä kouluttamaan koiria niin miksi et laita niitä linkkejäsi ja opetuksiasi omiin ketjuihin ja lakkaa kritisoimasta ihmisiä siitä jos heitä vituttaa joku asia, mikä on sinulle ihan yksi hailee kun olet niin kypsä ja fiksu ihminen joka ei ota turhia paineita. Valitettavasti me muut joskus hieman osoitamme tunteitamme. Kivat sulle.

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Sinunlaisiasi juuri siellä Kokemäellä käy, et ole kovin hyvää mainosta koirankoulutukselle. Ime nyt itseesi kaikki paska, mutta pysyttele vaan Vilander piireissä ettei se paska leijailisi enää kauemmaksi! Ja koiran lukemisista Sinä et tiedä hevon helvettiä. Olisit juuri sopiva tyyppi joka aloittaa koirakoulun ns. Vilanderin metodeihin nojaten. Oletko jo harkinnut, Sinulla hyvät mahikset koirakoulun perustamiseen?

• rähisijän omistaja
        Janitus kirjoitti:

Sinunlaisiasi juuri siellä Kokemäellä käy, et ole kovin hyvää mainosta koirankoulutukselle. Ime nyt itseesi kaikki paska, mutta pysyttele vaan Vilander piireissä ettei se paska leijailisi enää kauemmaksi! Ja koiran lukemisista Sinä et tiedä hevon helvettiä. Olisit juuri sopiva tyyppi joka aloittaa koirakoulun ns. Vilanderin metodeihin nojaten. Oletko jo harkinnut, Sinulla hyvät mahikset koirakoulun perustamiseen?

Täytyy nyt ihan googlettaa tämä "vilander"..
        ennen sitä kysäisisin sinulta Janitus, että mitäs se vilander on sinulle noin pahaa tehnyt??

• weoph
        Janitus kirjoitti:

Kerro jotain omasta koirakoulutusmetodistasi?
        Annat koiran hyppiä silmille ja annat sen kärsiä, kun se stressaa joka päivä siitä, että joutuu vahtimaan laumaansa? Vai kenties hakkaat sen luonteen pois?

Meillä koira seurasi minua sisällä KAIKKIALLE. Ihan ensimmäisestä päivästä lähtien, kun se meille tuli. Ei pystynyt nukkumaan yli viittä minuuttia, kun säpsähti kaikkiin ääniin ja joutui minua vahtimaan. Se oli ikävää seurattavaa, kun PENTU nuokkuu samalla, kun kävelee perässäni. Vaikka kuinka sitä käskin, ei se lopettanut seuraamista.
        Kävin kouluttajalla, ja nyt ongelma on poistunut kokonaan. Ihanaa nähdä koira nukkumassa rauhallisesti omaa untaan kuin seuraamassa minua.
        Jos olet kerta niin noita metodeita vastaan, voisitko neuvoa, miten muuten sen olisin saanut pois, muuten kuin näyttämällä sille kaapin paikan? Ai niin...koira on vahvaluontoinen, sheltti, heikkohermoinen, uros, kuuloherkkä, aika itsenäinen... Osaat varmaan tuon perusteella antaa apua ongelmaan? :):)
        Yksi toinen kouluttaja taas radikaalisti sanoi, että seuraavan kerran heität sen seinään. "Eipähän seuraa vähään aikaan..." Ja toinen sanoi, että hakataan luonne pois. Ja yksi sanoi kodin tuhoamisesta: Laita häkkiin. Olisihan se häkki totta kai estänyt sitä tuhoamasta, mutta ei se ydinongelmaa olisi poistanut.
        Ymmärrätte varmaan, miksi Peetsan metodit olivat täydellisiä, kun noita ohjeita kuulin? (en koskaan niitä idioottimaisia ohjeita käytännössä toteuttanut)

• weoph
        rähisijän omistaja kirjoitti:

Täytyy nyt ihan googlettaa tämä "vilander"..
        ennen sitä kysäisisin sinulta Janitus, että mitäs se vilander on sinulle noin pahaa tehnyt??

--haluaisin mielelläni kuulla. Janitus on yksi niistä ihmisistä, jotka ymmärtävät peetsan metodit TÄYSIN väärin.

• palveluskoiraihminen
        räyhääjän omistaja kirjoitti:

En aivan ymmärrä weopsin metodeita. Miksi lykätä kieltosanaa joka paikkaan? Koiralle parempi kun näkee vähän vaivaa ja opettaa mitä huonon käyttäytymisen sijaan pitäisi tehdä.. Komentaminen on aivan turhaa, koiran voi opettaa tottelemaan pienestä, normaalin äänen tasolla olevasta käskystä, jolloin tottelu perustuu ymmärtämiseen eikä hämääntymiseen omistajan huutamisesta tai erilaisista eleistä.

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Kerro jotain omasta koirakoulutusmetodistasi?
        Annat koiran hyppiä silmille ja annat sen kärsiä, kun se stressaa joka päivä siitä, että joutuu vahtimaan laumaansa? Vai kenties hakkaat sen luonteen pois?

Meillä koira seurasi minua sisällä KAIKKIALLE. Ihan ensimmäisestä päivästä lähtien, kun se meille tuli. Ei pystynyt nukkumaan yli viittä minuuttia, kun säpsähti kaikkiin ääniin ja joutui minua vahtimaan. Se oli ikävää seurattavaa, kun PENTU nuokkuu samalla, kun kävelee perässäni. Vaikka kuinka sitä käskin, ei se lopettanut seuraamista.
        Kävin kouluttajalla, ja nyt ongelma on poistunut kokonaan. Ihanaa nähdä koira nukkumassa rauhallisesti omaa untaan kuin seuraamassa minua.
        Jos olet kerta niin noita metodeita vastaan, voisitko neuvoa, miten muuten sen olisin saanut pois, muuten kuin näyttämällä sille kaapin paikan? Ai niin...koira on vahvaluontoinen, sheltti, heikkohermoinen, uros, kuuloherkkä, aika itsenäinen... Osaat varmaan tuon perusteella antaa apua ongelmaan? :):)
        Yksi toinen kouluttaja taas radikaalisti sanoi, että seuraavan kerran heität sen seinään. "Eipähän seuraa vähään aikaan..." Ja toinen sanoi, että hakataan luonne pois. Ja yksi sanoi kodin tuhoamisesta: Laita häkkiin. Olisihan se häkki totta kai estänyt sitä tuhoamasta, mutta ei se ydinongelmaa olisi poistanut.
        Ymmärrätte varmaan, miksi Peetsan metodit olivat täydellisiä, kun noita ohjeita kuulin? (en koskaan niitä idioottimaisia ohjeita käytännössä toteuttanut)

Meillä niin kovin erilaiset koirat. Sinulla koira joka riippuu iholla. Niin käytitkö kertaakaan hyödyksi koulutuksissa perässä juoksevaa koiraa? Sehän tarjosi oivan tilaisuuden esim tokoilulle. Olisin ehdottomasti käyttänyt hyödykseni, jos omani olisi ollut tällainen (ei ole sheltti ja on hyvin itsenäinen luonne). Joten joudun paljonkin motivoimaan eläintäni ja jos vähän näyttää, että tarjoillaan kontakteja niin heti vähän tehdään jotakin. Millä lailla koirasi "rauhoiteltiin" paikalla olijaksi, mielenkiinnosta kyselen? Ja mikä koiraasi vaivasi mielestäsi?

• weoph
        Janitus kirjoitti:

Meillä niin kovin erilaiset koirat. Sinulla koira joka riippuu iholla. Niin käytitkö kertaakaan hyödyksi koulutuksissa perässä juoksevaa koiraa? Sehän tarjosi oivan tilaisuuden esim tokoilulle. Olisin ehdottomasti käyttänyt hyödykseni, jos omani olisi ollut tällainen (ei ole sheltti ja on hyvin itsenäinen luonne). Joten joudun paljonkin motivoimaan eläintäni ja jos vähän näyttää, että tarjoillaan kontakteja niin heti vähän tehdään jotakin. Millä lailla koirasi "rauhoiteltiin" paikalla olijaksi, mielenkiinnosta kyselen? Ja mikä koiraasi vaivasi mielestäsi?

Et ole tosissasi!! Miten ihmeessä olisin käyttänyt HYVÄKSENI sitä, että koirani oli iholla koko ajan? Tokoiluun? Olisin käyttänyt koirani pahaa oloa hyödykseni? OLETKO SAIRAS??

Koirani oli iholla koko ajan, koska vahti minua. Koko ajan. Jos luit viestini, se ei pystynyt edes nukkumaan. Tuskin se huvikseni minua seurasi. Idioottikin sen tajusi.
        Koiraa ei "rauhoiteltu" paikallaolijaksi. En ollut "voi sinua pikkuista, nuku nyt siinä... Odota siinä niin mä meen käymään keittiössä ja yritä nukkua.. ei mulle mitään tapahdu." Olisiko se auttanut? Ei. Koska ongelma oli syvemmällä kuin pelkästään siinä seuraamisessa. Se näkyi jo siitä, että koira kuseksi ympäriinsä, haukkui v-tulijoille, etc.
        Koiralle näytettiin, että minä puolustan sitä, eikä se puolusta minua -koskematta koiraa. JA nyt koira pystyy nukkumaan ja rentoutumaan.

Olisin sekopää, jos tuota tilannetta olisin käyttänyt hyväkseni!! Mikä idioottimainen ajatus. Se on hienoa, että haluat koirasi vahtivan sinua, jotta toko sujuisi paremmin!

• Janitus
        weoph kirjoitti:

--haluaisin mielelläni kuulla. Janitus on yksi niistä ihmisistä, jotka ymmärtävät peetsan metodit TÄYSIN väärin.

Mitä on "väärin käsittäminen" kun on kyse Vilanderin koulutuksesta? Haluan erittäin tyhjentävän vastauksen tähän kysymykseen? Onko se ehkä etten ymmärrä sitä että kyseisellä persoonalla ei ole paljon positiivista koiralle annettavaa? Onko väärinkäsittämistä ehkä koulutella positiivisissa merkeissä koiraa. Minä en suostu olemaan aivan lahoaivona kaikenlaisille epämääräisille koulutuksille. Arvostan koiraani joka on huomassani 24h/vrk koska välillä valitettavasti tulee mieleeni, että tämä yhteiselomme joskus loppuu. Silloin kun se yhteiselo loppuu tulee yleensä myös mieleen yksi kysymys "teinköhän tämän koiran kanssa aivan kaikki oikein ja parhain päin"? Minä elän koirani kanssa myös tulevaisuutta....En ole mitään väärinkäsittänyt kun Vilanderin kouluttamisista on kyse!

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Et ole tosissasi!! Miten ihmeessä olisin käyttänyt HYVÄKSENI sitä, että koirani oli iholla koko ajan? Tokoiluun? Olisin käyttänyt koirani pahaa oloa hyödykseni? OLETKO SAIRAS??

Koirani oli iholla koko ajan, koska vahti minua. Koko ajan. Jos luit viestini, se ei pystynyt edes nukkumaan. Tuskin se huvikseni minua seurasi. Idioottikin sen tajusi.
        Koiraa ei "rauhoiteltu" paikallaolijaksi. En ollut "voi sinua pikkuista, nuku nyt siinä... Odota siinä niin mä meen käymään keittiössä ja yritä nukkua.. ei mulle mitään tapahdu." Olisiko se auttanut? Ei. Koska ongelma oli syvemmällä kuin pelkästään siinä seuraamisessa. Se näkyi jo siitä, että koira kuseksi ympäriinsä, haukkui v-tulijoille, etc.
        Koiralle näytettiin, että minä puolustan sitä, eikä se puolusta minua -koskematta koiraa. JA nyt koira pystyy nukkumaan ja rentoutumaan.

Olisin sekopää, jos tuota tilannetta olisin käyttänyt hyväkseni!! Mikä idioottimainen ajatus. Se on hienoa, että haluat koirasi vahtivan sinua, jotta toko sujuisi paremmin!

Edellenkin kysyisin kuinka koirasi rauhoiteltiin paikalla olijaksi? Mitkä oli keinot?

• weoph
        palveluskoiraihminen kirjoitti:

En aivan ymmärrä weopsin metodeita. Miksi lykätä kieltosanaa joka paikkaan? Koiralle parempi kun näkee vähän vaivaa ja opettaa mitä huonon käyttäytymisen sijaan pitäisi tehdä.. Komentaminen on aivan turhaa, koiran voi opettaa tottelemaan pienestä, normaalin äänen tasolla olevasta käskystä, jolloin tottelu perustuu ymmärtämiseen eikä hämääntymiseen omistajan huutamisesta tai erilaisista eleistä.

Hah. Vaikka sanon tiukka "ei" niin ei se todellakaan tarkoita huutamista :D Kuka idiootti menisi huutamaan ääniherkälle koiralle?

Ei-sana on ollut hyvä meillä. Meillä se toimii. Jos sanon "ei mene" ja sanon iloisesti "tule" niin koira stoppaa menonsa siihen paikkaan ja tulee sinnepäin minne itse olen menossa. Simppeliä :D Tai jos sanon "ei mene" ja "tänne" koira tulee luokseni.
        Yksi esimerkki taas: jos koira yrittää ottaa vessan lattialla lojuvan tyhjän vessapaperirullan, sanon "ei" ja koira ei sitä ota vaan lähtee paikalta ja lopulta löydän sen jyrsimästä jotain luuta tai vain makaamassa paikallaan. Ei-sanan olen opettanut jo pennusta.
        Esimerkiksi meillä toimii, jos koira lähtisi joskus juoksemaan tielle, niin sanoisi/huutaisi: "Ei mene" ja koira stoppaa siihen...
        Kätevää, turvallista eikä koira siitä sekaisin ole mennyt.

• weoph
        Janitus kirjoitti:

Edellenkin kysyisin kuinka koirasi rauhoiteltiin paikalla olijaksi? Mitkä oli keinot?

Peetsan perusmetodeilla, joilla koiralle näytetään oma paikka laumassa. Kai tiedän nämä, jos kerta pystyt sitä niin paljon vastustamaan?

- Ensin luotiin kunnon suhde koiraan
        - Sen jälkeen räätälöity jääkausi
        - laumahäätö
        - hihnakävely
        --> normaali eläminen
        Ja tuohon kaikkeen meni neljä-kolme viikkoa. Ei pilannut koiraa. Luonne vielä jäljellä, mutta on rentouneempi, vapautuneempi, iloisempi, etc. Ja meidän suhde tuli vieläkin paremmaksi, koska näytimme, että me (minä ja avokkini) suojelemme laumaa, eikä koira.

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Peetsan perusmetodeilla, joilla koiralle näytetään oma paikka laumassa. Kai tiedän nämä, jos kerta pystyt sitä niin paljon vastustamaan?

- Ensin luotiin kunnon suhde koiraan
        - Sen jälkeen räätälöity jääkausi
        - laumahäätö
        - hihnakävely
        --> normaali eläminen
        Ja tuohon kaikkeen meni neljä-kolme viikkoa. Ei pilannut koiraa. Luonne vielä jäljellä, mutta on rentouneempi, vapautuneempi, iloisempi, etc. Ja meidän suhde tuli vieläkin paremmaksi, koska näytimme, että me (minä ja avokkini) suojelemme laumaa, eikä koira.

Kiitos, näin arvelinkin käyneen. Nyt ei enempää tältä osin. Olisin kuitenkin kaivannut tarkempaa selvitystä....mutta tyydyn tähän.

• weoph
        Janitus kirjoitti:

Kiitos, näin arvelinkin käyneen. Nyt ei enempää tältä osin. Olisin kuitenkin kaivannut tarkempaa selvitystä....mutta tyydyn tähän.

Arvelit näin käyneen?
        Miten itse olisit toiminut näissä tilanteissa:

- joka kerta kun suljin oven (menin sitten vessaan tai muualle), koira kusi oven eteen
        - koira teki seinään reiän, kun olin töissä (leluja ja puruluita oli kyllä)
        - koira yritti kieltää pennultamme ruoan kokonaan
        - koira paskansi sänkyymme
        - koira haukkui kaikille v-tulijoille
        - koira haukkui autossa koko ajan (jopa 6h automatkan ajan)
        - koira kusi ja paskansi eteisen keittiön täyteen, kun olimme töissä (siivoa siinä sitten kaksi tuntia koiria lattiaa töiden jälkeen)
        - koira vei aina kaikilta kaverikoiriltaan lelut, puruluut, yms.
        - koira tuhosi kaapinovien kulmat
        - koira repi tapetteja seinästä
        - koira repi lattialistoja seinästä ja järsi ne
        - koira karkaili
        - koira ei tullut luokse
        - koira hävitti korvansa
        - koira yritti astua jokaista vierasta ja jokaista koiraa (oli tällöin 5kk vanha) meitä
        - koira hyppi vasten
        - koira käskyhaukkui monesti
        - koira hyppäsi monesti autosta ulos ilman lupaa (tämä jo vaarallista)
        - varasti ruokaa (kerran jopa 900g nakkeja keittiön pöydältä! söi kaiken 2min...sillä aikaa, kun kävin vessassa... loppuillan oksensi kokonaisia nakkeja)
        - koira varasti ruokakasseista lihat
        - koira karkasi rappukäytävään, kun tuli ovesta sisään
        - koira nappasi kädestä ja lautaselta ruokaa

Tietääkseni noihin ei tarvitse mitään koiran lukemisen taitoa huomatakseen, että nyt on kaikki päin persettä!
        Kerrotko ratkaisen ydinongelmaan? Vai tajuatko noista mikä ongelma noiden kaikkien tekojen takana on?
        Ja nyt ei ole noita tehnyt kertaakaan... Auttoiko Peetsan metodi? Kyllä. Etkä sinäkään voi sitä kieltää.

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Arvelit näin käyneen?
        Miten itse olisit toiminut näissä tilanteissa:

- joka kerta kun suljin oven (menin sitten vessaan tai muualle), koira kusi oven eteen
        - koira teki seinään reiän, kun olin töissä (leluja ja puruluita oli kyllä)
        - koira yritti kieltää pennultamme ruoan kokonaan
        - koira paskansi sänkyymme
        - koira haukkui kaikille v-tulijoille
        - koira haukkui autossa koko ajan (jopa 6h automatkan ajan)
        - koira kusi ja paskansi eteisen keittiön täyteen, kun olimme töissä (siivoa siinä sitten kaksi tuntia koiria lattiaa töiden jälkeen)
        - koira vei aina kaikilta kaverikoiriltaan lelut, puruluut, yms.
        - koira tuhosi kaapinovien kulmat
        - koira repi tapetteja seinästä
        - koira repi lattialistoja seinästä ja järsi ne
        - koira karkaili
        - koira ei tullut luokse
        - koira hävitti korvansa
        - koira yritti astua jokaista vierasta ja jokaista koiraa (oli tällöin 5kk vanha) meitä
        - koira hyppi vasten
        - koira käskyhaukkui monesti
        - koira hyppäsi monesti autosta ulos ilman lupaa (tämä jo vaarallista)
        - varasti ruokaa (kerran jopa 900g nakkeja keittiön pöydältä! söi kaiken 2min...sillä aikaa, kun kävin vessassa... loppuillan oksensi kokonaisia nakkeja)
        - koira varasti ruokakasseista lihat
        - koira karkasi rappukäytävään, kun tuli ovesta sisään
        - koira nappasi kädestä ja lautaselta ruokaa

Tietääkseni noihin ei tarvitse mitään koiran lukemisen taitoa huomatakseen, että nyt on kaikki päin persettä!
        Kerrotko ratkaisen ydinongelmaan? Vai tajuatko noista mikä ongelma noiden kaikkien tekojen takana on?
        Ja nyt ei ole noita tehnyt kertaakaan... Auttoiko Peetsan metodi? Kyllä. Etkä sinäkään voi sitä kieltää.

Hmmm....kuinka voikaan olla pienessä koirassa näin paljon ongelmia? Ne monet koirat joita minulla ovat olleet eivät yhteensäkään ole yltäneet tälle tasolle.....onko Sinulle selvitetty miksi se hääräsi näin hirveästi, vai onko poistettu ongelmaa ilman, että olisi mietitty mistä kaikki johtui....tietysti voin kyllä kuvitella, että shelttikin kykenee tähän nopeana koirana. Täytyy löytyä syy häärimisiin? Mitä arvelisit itse?

• weoph
        Janitus kirjoitti:

Hmmm....kuinka voikaan olla pienessä koirassa näin paljon ongelmia? Ne monet koirat joita minulla ovat olleet eivät yhteensäkään ole yltäneet tälle tasolle.....onko Sinulle selvitetty miksi se hääräsi näin hirveästi, vai onko poistettu ongelmaa ilman, että olisi mietitty mistä kaikki johtui....tietysti voin kyllä kuvitella, että shelttikin kykenee tähän nopeana koirana. Täytyy löytyä syy häärimisiin? Mitä arvelisit itse?

Saan aika erikoisen kuvan sinusta, koska et yksinkertaisesti vastaa kysymykseeni:
        Mikä olisi sinun ratkaisusi noihin ongelmiin?

Hääräämiseen?
        Ei varmasti ole mitään turhautumista, jos sitä teoriaa yrität minulle esittää. En myöskään ajattele, että se olisi kyllästynyt.
        Olet idiootti, jos noita kaikkia ongelmia lähtisit poistamaan yksitellen! Kai sinäkin nyt näet sen ydinongelman noissa? Sen, joka niputtaa kaikki ongelmat yhdeksi ongelmaksi? Vinkki: johtajuus.
        Poistamalla yksin ns. läpinäkyvä ongelma, poistettiin kaikki ongelmat kerralla.

Kun menin kouluttajalle ekaa kertaa tuon koirani kanssa, hän sanoi, että anna sille enemmän huomiota. Sen takia se seuraa. Annoin huomiota enemmän, ja ongelmat pahenivat.
        Menin toiselle kouluttajalle, joka sanoi, että hakataan se luonne pois siltä ja laitetaan häkkiin 8h odottamaan, että palaan töistä, ettei se pääse repimään paikkoja.
        Kolmas kouluttaja, viimeinen sanoi, että "tuo ´koira ei luota sinnuun yhtään, haistattaa sinulle paskaa ja pompottaa sinnuu." Pojalle näytettiin missä kana kusee ja missä sen pitää olla silloin kun se kana kusee, niin alko jo lyyti kirjoittamaan.

Uskoisin koirani olevan onnellisempi tässä tasapainossa/kultaisessa keskitiessä:
        - Leikin koirani kanssa silloin, kun itselleni sopii. Jos koira tulee nöyränä pyytämään leikkiin, niin kyllä hemmetissä sen kanssa leikin. En kuitenkaan joka kerta, että ego ei nouse.
        - Pyydän itse koirani nukkumaan sänkyyn, jos niin haluan
        - pyydän koiran itse rapsutettavaksi, kun haluan. Tosin, taas jos kooira nöyränä viereeni tulee ja rapsutuksia pyytää, annan niitä sille. Voin myös tehdä "kierosti" niin, että jos huomaan, että koirani rapsutuksia haluaa, en huomioi sitä, se lähtee ja parin minuutin päästä pyydän koirani luokse rapsutettavaksi. Koira tulee häntä ja peppu heiluen et "jee! mamma pyys mut sen luo!"

• weoph
        Janitus kirjoitti:

Mitä on "väärin käsittäminen" kun on kyse Vilanderin koulutuksesta? Haluan erittäin tyhjentävän vastauksen tähän kysymykseen? Onko se ehkä etten ymmärrä sitä että kyseisellä persoonalla ei ole paljon positiivista koiralle annettavaa? Onko väärinkäsittämistä ehkä koulutella positiivisissa merkeissä koiraa. Minä en suostu olemaan aivan lahoaivona kaikenlaisille epämääräisille koulutuksille. Arvostan koiraani joka on huomassani 24h/vrk koska välillä valitettavasti tulee mieleeni, että tämä yhteiselomme joskus loppuu. Silloin kun se yhteiselo loppuu tulee yleensä myös mieleen yksi kysymys "teinköhän tämän koiran kanssa aivan kaikki oikein ja parhain päin"? Minä elän koirani kanssa myös tulevaisuutta....En ole mitään väärinkäsittänyt kun Vilanderin kouluttamisista on kyse!

"Onko se ehkä etten ymmärrä sitä että kyseisellä persoonalla ei ole paljon positiivista koiralle annettavaa?"

Mistä päättelet, että en anna mitään positiivista koiralleni???? Juuri tämän kommentin jälkeen voisin sanoa, että olet käsittänyt väärin.

"Arvostan koiraani joka on huomassani 24h/vrk koska välillä valitettavasti tulee mieleeni, että tämä yhteiselomme joskus loppuu."

Mistä päättelet, että en arvosta koiraani?

• weoph kirjoitti:

Saan aika erikoisen kuvan sinusta, koska et yksinkertaisesti vastaa kysymykseeni:

Hääräämiseen?
        Ei varmasti ole mitään turhautumista, jos sitä teoriaa yrität minulle esittää. En myöskään ajattele, että se olisi kyllästynyt.
        Olet idiootti, jos noita kaikkia ongelmia lähtisit poistamaan yksitellen! Kai sinäkin nyt näet sen ydinongelman noissa? Sen, joka niputtaa kaikki ongelmat yhdeksi ongelmaksi? Vinkki: johtajuus.

Kun menin kouluttajalle ekaa kertaa tuon koirani kanssa, hän sanoi, että anna sille enemmän huomiota. Sen takia se seuraa. Annoin huomiota enemmän, ja ongelmat pahenivat.
        Menin toiselle kouluttajalle, joka sanoi, että hakataan se luonne pois siltä ja laitetaan häkkiin 8h odottamaan, että palaan töistä, ettei se pääse repimään paikkoja.
        Kolmas kouluttaja, viimeinen sanoi, että "tuo ´koira ei luota sinnuun yhtään, haistattaa sinulle paskaa ja pompottaa sinnuu." Pojalle näytettiin missä kana kusee ja missä sen pitää olla silloin kun se kana kusee, niin alko jo lyyti kirjoittamaan.

Uskoisin koirani olevan onnellisempi tässä tasapainossa/kultaisessa keskitiessä:
        - Leikin koirani kanssa silloin, kun itselleni sopii. Jos koira tulee nöyränä pyytämään leikkiin, niin kyllä hemmetissä sen kanssa leikin. En kuitenkaan joka kerta, että ego ei nouse.
        - pyydän koiran itse rapsutettavaksi, kun haluan. Tosin, taas jos kooira nöyränä viereeni tulee ja rapsutuksia pyytää, annan niitä sille. Voin myös tehdä "kierosti" niin, että jos huomaan, että koirani rapsutuksia haluaa, en huomioi sitä, se lähtee ja parin minuutin päästä pyydän koirani luokse rapsutettavaksi. Koira tulee häntä ja peppu heiluen et "jee! mamma pyys mut sen luo!"

"Hakataan se luonne pois siltä".Kait teit ilmoituksen eläinsuojeluviranomaisille tai Suomen kennelliittoon,jos kysessä on liiton jäsen?

• weoph
        molossi kirjoitti:

"Hakataan se luonne pois siltä".Kait teit ilmoituksen eläinsuojeluviranomaisille tai Suomen kennelliittoon,jos kysessä on liiton jäsen?

Se oli vain ehdotus kouluttajalta. Jokainen saa ehdotuksia tehdä. Onko se kiellettyä?

• weoph kirjoitti:

Se oli vain ehdotus kouluttajalta. Jokainen saa ehdotuksia tehdä. Onko se kiellettyä?

On kiellettyä taatusti,jos se on ehdotus vaikka eläimen pahoinpitelyyn.Jos tuollaisessa asemassa olevat ihmiset tuollaisia ehdottaa,niin eikö ole suuri vaara myös,että siihen ehdotukseen joku tarttuu?
        Ja siis todellakin,jos joku kouluttajaksi itseään kutsuva tuollaista ehdottaa,mikä jakaa oppejaan ja neuvojaan muille,on täysin väärässä hommassa pahan kerran.Ja jokainen,jos mahdollista,siihen myös puuttuu.
        Tuossa tilanteessa voi ehdotuksen jopa katsoa rikokseen yllyttämiseksi,varsinkin jos se vielä jollain toteutuu.

Jos otetaan vaikka kouluttaja,joka toimii yhdistyksessä,niin oletko sitä mieltä,että vaikka se ei lukisi missään seinällä,että että ehdotus koiran hakkaamiseen on kielletty,niin sen kaltaisia ehdotuksia jakava saisi toimia ilman että muut voisi siihen puuttua?

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Hääräämiseen?

On vaikea vastata kysymyksiin, Sinuthan on jo aivopesty. Koirasi joutuu pyytelemään Sinulta joka asiaan lupaa. Käsittämätöntä.....huuhaata, voi elämän kevät. Niin että paikka on nyt näytetty lemmikillesi...ja tyytyväisenä paistattelet nyt päivää.

• weoph
        molossi kirjoitti:

On kiellettyä taatusti,jos se on ehdotus vaikka eläimen pahoinpitelyyn.Jos tuollaisessa asemassa olevat ihmiset tuollaisia ehdottaa,niin eikö ole suuri vaara myös,että siihen ehdotukseen joku tarttuu?
        Ja siis todellakin,jos joku kouluttajaksi itseään kutsuva tuollaista ehdottaa,mikä jakaa oppejaan ja neuvojaan muille,on täysin väärässä hommassa pahan kerran.Ja jokainen,jos mahdollista,siihen myös puuttuu.
        Tuossa tilanteessa voi ehdotuksen jopa katsoa rikokseen yllyttämiseksi,varsinkin jos se vielä jollain toteutuu.

Jos otetaan vaikka kouluttaja,joka toimii yhdistyksessä,niin oletko sitä mieltä,että vaikka se ei lukisi missään seinällä,että että ehdotus koiran hakkaamiseen on kielletty,niin sen kaltaisia ehdotuksia jakava saisi toimia ilman että muut voisi siihen puuttua?

Olin typerä silloin, kun en tehnyt siitä ilmoitusta vaan päivittelin/päivittelen sitä vieläkin. Voisin tehdä nytkin, mutta en muista nimeä ja en tiedä, oliko se kouluttajan metodi... Niin kuin sanoin, se oli vaan ehdotus ja sen kuullessani poistuin kentältä edes maksamatta "tunnista".

• Janitus
        weoph kirjoitti:

"Onko se ehkä etten ymmärrä sitä että kyseisellä persoonalla ei ole paljon positiivista koiralle annettavaa?"

Mistä päättelet, että en anna mitään positiivista koiralleni???? Juuri tämän kommentin jälkeen voisin sanoa, että olet käsittänyt väärin.

"Arvostan koiraani joka on huomassani 24h/vrk koska välillä valitettavasti tulee mieleeni, että tämä yhteiselomme joskus loppuu."

Mistä päättelet, että en arvosta koiraani?

Et Sinä sitä koiraasi kunnioita ollenkaan, jos sen pitää pyydellä lähimain olemassa oloansa anteeksi....oppi on nyt mennyt perille. Kuinka lujaa otettiin koiraa kun "koulutettiin"? Tämä on vielä jäänyt epäselväksi. Koira ei ansaitse jääkausia ansaitakseen paikkansa perheessä.

• weoph
        Janitus kirjoitti:

On vaikea vastata kysymyksiin, Sinuthan on jo aivopesty. Koirasi joutuu pyytelemään Sinulta joka asiaan lupaa. Käsittämätöntä.....huuhaata, voi elämän kevät. Niin että paikka on nyt näytetty lemmikillesi...ja tyytyväisenä paistattelet nyt päivää.

-- vastannut kysymykseeni. Olen valmis kuulemaan muidenkin mielipiteitä asioihin, perustelemaan omat näkemykseni, antamaan omat esimerkkini... mutta sinä vain puhut siitä, että koirani ei olisi onnellinen, yms.

Koirani ei joudu muuten kuin turvallisuussyistä kysymään lupaani. Saako tulla ulos autosta? Saako rappukäytävään mennä ilman minua? Saako juosta autotielle?

Kysyn vain, että jos et ole koirasi johtaja, miksi sinä asetat rajoja sille??
        Miksi se ei saa rikkoa sitä seinää tai kalliita kenkiäsi? Miksi se ei saa juosta autotielle? Eihän sekään aseta rajoja sinulle. Vai sanooko se: "EI! Älä syö tota makkaraa..."

Miten itse olet saanut yhteiselon sujumaan huushollissa? Kun koira syö johtoja, näytät sille puruluuta sen enempää mutinoita??
        Miten motivoit koiraasi tulemaan joka-kerta-luoksesi, kun sitä pyydät? Makupaloilla?

Vihaan makupaloilla KASVATTAMISTA. Se kertoo jo jotain suhteen laadusta. Koirani tulee joka kerta luokseni MINUN takiani, ei makupalojen. Kasvattamisessa ei yksinkertaisesti käytä makupaloja. Jos vapaana ollessa koirani ei minun takiani luokse tule, miksi minun pitäisi ottaa se laumaani?
        Temppuilussa ja kouluttamisessa käytän makupaloja. Peruskasvattamisen ideani kulkee neljässä sanassa:
        Istu, odota, tänne, ei

• Näin se toimii
        weoph kirjoitti:

-- vastannut kysymykseeni. Olen valmis kuulemaan muidenkin mielipiteitä asioihin, perustelemaan omat näkemykseni, antamaan omat esimerkkini... mutta sinä vain puhut siitä, että koirani ei olisi onnellinen, yms.

Koirani ei joudu muuten kuin turvallisuussyistä kysymään lupaani. Saako tulla ulos autosta? Saako rappukäytävään mennä ilman minua? Saako juosta autotielle?

Miksi se ei saa rikkoa sitä seinää tai kalliita kenkiäsi? Miksi se ei saa juosta autotielle? Eihän sekään aseta rajoja sinulle. Vai sanooko se: "EI! Älä syö tota makkaraa..."

Miten itse olet saanut yhteiselon sujumaan huushollissa? Kun koira syö johtoja, näytät sille puruluuta sen enempää mutinoita??
        Miten motivoit koiraasi tulemaan joka-kerta-luoksesi, kun sitä pyydät? Makupaloilla?

Vihaan makupaloilla KASVATTAMISTA. Se kertoo jo jotain suhteen laadusta. Koirani tulee joka kerta luokseni MINUN takiani, ei makupalojen. Kasvattamisessa ei yksinkertaisesti käytä makupaloja. Jos vapaana ollessa koirani ei minun takiani luokse tule, miksi minun pitäisi ottaa se laumaani?
        Temppuilussa ja kouluttamisessa käytän makupaloja. Peruskasvattamisen ideani kulkee neljässä sanassa:
        Istu, odota, tänne, ei

Minusta wephin omahyväisissä hehkutuksissa on oma järkevyytensä.
        En minäkään millekään huonostikäyttäytyvälle paskapersekoiralle mitään almuja jakele, niskaperseote on se mitä se silloin ansaitsee mutta koiraa ei saa satuttaa.
        hyvä käytös on oletusarvo!
        teksteistäsi ei silti saa mitään selvää.
        Makupaloja ei saa käyttää.. ok.
        Koiria pitää rajoittaa...ok.
        Mutta ei tuosta kukaan mitään ymmärrä.

• weoph kirjoitti:

Istu, odota, tänne, ei

Tuota,mitä tarkoittaa makupaloilla kasvattaminen?

Jos käytät "tokoilussa" kuitenkin makupaloja,eli missä siinä?Et ilmeisesti kun opetat istumaan,odottamaan (luoksetulo,paikallaolo?) tai luoksetulossa?Miten opetat ne koiralle tokossa ja miten peruskasvattamisessa?

Ai niin,jos koira on opetettu makupaloilla luoksetuloon tai käytetty siinä makupaloja vahvisteena,niin mitä se kertoo suhteen laadusta.Eli esim,jos minä olen noin tehnyt,niin se tarkoittaa automaattisesti,että tiedät,että minun ja kaikkien koirieni mitä tähän asti on ollut,on ollut suhde pielessä.Mitenkä se on ilmennyt?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen :)

• -Miisa-
        weoph kirjoitti:

Hah. Vaikka sanon tiukka "ei" niin ei se todellakaan tarkoita huutamista :D Kuka idiootti menisi huutamaan ääniherkälle koiralle?

Ei-sana on ollut hyvä meillä. Meillä se toimii. Jos sanon "ei mene" ja sanon iloisesti "tule" niin koira stoppaa menonsa siihen paikkaan ja tulee sinnepäin minne itse olen menossa. Simppeliä :D Tai jos sanon "ei mene" ja "tänne" koira tulee luokseni.
        Yksi esimerkki taas: jos koira yrittää ottaa vessan lattialla lojuvan tyhjän vessapaperirullan, sanon "ei" ja koira ei sitä ota vaan lähtee paikalta ja lopulta löydän sen jyrsimästä jotain luuta tai vain makaamassa paikallaan. Ei-sanan olen opettanut jo pennusta.
        Esimerkiksi meillä toimii, jos koira lähtisi joskus juoksemaan tielle, niin sanoisi/huutaisi: "Ei mene" ja koira stoppaa siihen...
        Kätevää, turvallista eikä koira siitä sekaisin ole mennyt.

Moi! Ihan kaikkea en jaksanut lukea, mutta sen verran, että huomaan olevamme samoilla linjoilla. Käsittääkseni tässäkin keskustelussa ydinjuttuna on johtajuus? Jos olen ymmärtänyt väärin, niin ok, ei sen enempää. Olen kirjoitksistasi ymmärtänyt, että teillä on laumanjohtajuus selvillä. Meillä se on totisesti vielä hakusessa, mutta kohti parempaa mennään vakaasti.

Jos koiralla on varma ja luotettava johtaja, niin sen ei tarvitse olla huolissaan 'emännästään/isännästään'. Tästähän yleensä on kyse ''remmirähinässä''. Eikös koiralle ole mukavampaa seurata varmaa johtajaa, kuin joutua olemaan huolissaan laumastaan?

Voin myöntää, että meillä asuu tällä hetkellä ehkä juuri tällainen tuijottelija. Parhaani mukaan yritän herpaannuttaa sen 'tuijotuksen', jos sellaisen huomaan. Olen huomannut, että tästä tapittamisesta ei ole koskaan seurannut leppoisaa kohtaamista toisen koiran kanssa. Aivan varmasti toinen koira aistii omani mielentilan jo kaukaakin. Olen kyllä tietoinen, että meillä on ongelmia, enkä niitä halua peitellä.

Näiden asioiden kanssa kamppaileminen ei todellakaan ole aina helppoa. Itselläni on kokemusta eriluontoisista koirista. Olen varma, että taaskin saadaan eriäviä mielipiteitä. Kuka meistä sitten kertoo sen oikean metodin? Miksi juuri minun tai sinun tapasi kasvattaa koiraa on se oikea? Minä kannatan johtajuutta ja sen teen koiran parasta ajatellen. Johtajuus ei välttämättä tarkoita 'alistamista'. Johtaja voi antaa eläimelle vapauden olla eläin ja vain eläin.

• kunnioituksella sinulle
        Janitus kirjoitti:

Et Sinä sitä koiraasi kunnioita ollenkaan, jos sen pitää pyydellä lähimain olemassa oloansa anteeksi....oppi on nyt mennyt perille. Kuinka lujaa otettiin koiraa kun "koulutettiin"? Tämä on vielä jäänyt epäselväksi. Koira ei ansaitse jääkausia ansaitakseen paikkansa perheessä.

"Koira ei ansaitse jääkausia ansaitakseen paikkansa perheessä."

Tässä kohdassa olen samaa mieltä kanssasi. Ei todellakaan ansaitse. Vaan joskus jotkut tietyt yksilöt valitettavasti ovat niin kovapäisiä, että eivät muilla keinoin ole palautettavissa yhteiskuntakelpoisiksi koiriksi.

Oletko miettinyt tätä?

Kuinka paljon koiria viedään vuosittain piikille, tai laitetaan kiertoon pelkästään sen takia että on tullut ensin pieniä ongelmia, joista on tullut isoja, ja jotka olisi voitu helposti välttää kun olisi tehty ensin KAIKKI mahdollinen millä koiran käytökseen voidaan puuttua.

Eiköhän kuitenkin ensin pidäisi tehdä KAIKKI mahdollinen?   

• weoph
        kunnioituksella sinulle kirjoitti:

Tässä kohdassa olen samaa mieltä kanssasi. Ei todellakaan ansaitse. Vaan joskus jotkut tietyt yksilöt valitettavasti ovat niin kovapäisiä, että eivät muilla keinoin ole palautettavissa yhteiskuntakelpoisiksi koiriksi.

Oletko miettinyt tätä?

Kuinka paljon koiria viedään vuosittain piikille, tai laitetaan kiertoon pelkästään sen takia että on tullut ensin pieniä ongelmia, joista on tullut isoja, ja jotka olisi voitu helposti välttää kun olisi tehty ensin KAIKKI mahdollinen millä koiran käytökseen voidaan puuttua.

Se jääkausi oli tuskaa niin mulle kuin koirallekin. Ensimmäisen kerran, kun silitin koiraani, silitin pitkästä ja hartaasti ja ensimmäisen kerran elämässään koira nukahti syliini. Kaikki musta purkautui silloin ja se tuli itkuna ulos. Itkin kaksi tuntia, kunnes mieheni tuli kotia ja kertoi, että se oli vain hyväksi koiralle ja meille. "Me oltiin tehty jo kaikki muu", se sanoi.

Ymmärsin Janituksen teksteistä, että olisi ollut jokin muukin ratkaisu noihin kaikkiin ongelmiin. Jopa äitini sanoi, että turhaa tollaset jääkaudet, mutta sitten kun näki koiran, kuinka rentoutunut se oli jääkauden jälkeen, äiti perui sanansa.
        Jos olisin voinut välttää jääkauden niin olisin kyllä tehnyt sen. Kun tämän metodin kouluttajalle menin, menin pää tyhjänä. Olin käynyt jo monella kouluttajalla, soittanut kasvattajalle, mutta kukaan ei osannut sanoa mitään. Soitin eläinlääkärillekin, mutta ei sieltäkään osattu mitään sanoa. Tännekin palstalle silloin kirjoittelin, mutta miltään suunnalta ei tullut mitään ratkaisevaa.

Niiden kolmen kuukauden aikana ostimme 21 mopin päätä, 3 sankoa, 6 pyyhettä, 87 vessapaperirullaa, 1 uuden hihnan, uudet tapetit olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen, kittiä valkoiseen betoniseinään, jonka maalasimme uudestaan, neljä uutta keittiön tuolia. Molemmilla meni hermot niin tiukille, että olimme valmiita eroamaan lopullisesti -minulle olisi jäänyt koirat. Touhu oli ihan kamalaa. Saimme hävetä silmät päästä ulkona, kun ihmiset tulivat vastaan ja koiramme vaan rähjäsi heille.

Peetsan metodien kouluttaja oli meille taas vain yksivaihtoehto, jota lähdimme kokeilemaan. Kouluttaja sanoi, että vahvan, fiksun ja kieron SHELTIN olet saanut itelleni. Kukaan siihen mennessä ei ollut "päihittänyt" sitä. Kerroin ongelmistamme, kerroin muista kouluttajista, jotka käskivät laittaa koirat häkkiin, kun lähdemme ulos (työt kestää 8h!)...
        Teimme niin kuin ohjeeksi annettiin, ja KAIKKI ongelmat lähti. Iloinen itku siinä pääsi, kun kämppä oli ensimmäisen kerran siisti (mitä nyt koirien leluja lattialla), kun tuli kotiin. Koirat tulivat iloisina vastaan ja tervehdin niitä iloisena, en hermorauniona. Lähdimme ulos ja pääsin tekemään ruokaa niille ja itsellemme ja vain rentouduimme.
        Tämän jälkeen olen käyttänyt maalaisjärkeä koirien kasvattamisessa. Toinen koira on pehmyt ja toinen kova.

Janitus ei koskaan vastannut kysymykseeni, miten olisin korjannut ongelmat muuten kuin lakaisemalla maton alle ja viemällä koiran piikille. Enkä ymmärrä miksi. Janituksella ei ole vastausta (Myönsi itsekin, että ei ole nähnyt noin pientä koiraa, jolla on noin paljon ongelmia...vai miten se meni)?? Haluaisin mielelläni kuulla sen.

• weoph
        molossi kirjoitti:

Tuota,mitä tarkoittaa makupaloilla kasvattaminen?

Jos käytät "tokoilussa" kuitenkin makupaloja,eli missä siinä?Et ilmeisesti kun opetat istumaan,odottamaan (luoksetulo,paikallaolo?) tai luoksetulossa?Miten opetat ne koiralle tokossa ja miten peruskasvattamisessa?

Ai niin,jos koira on opetettu makupaloilla luoksetuloon tai käytetty siinä makupaloja vahvisteena,niin mitä se kertoo suhteen laadusta.Eli esim,jos minä olen noin tehnyt,niin se tarkoittaa automaattisesti,että tiedät,että minun ja kaikkien koirieni mitä tähän asti on ollut,on ollut suhde pielessä.Mitenkä se on ilmennyt?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen :)

Molemmat koirat opetimme pienestä asti istumaan makupaloilla. Olihan se tehokas keino... Mutta emme tieneet tästä metodista silloin vielä hölkäsen pöläystä. Joten sanon tässäkin, kuten olen kaikille muillekin sanonut: en osaisi kasvattaa pentua :D

En harrasta tokoilua. Olemme tehneet harjoituksia makupaloilla yhdellä kurssilla. Aiheena oli "odota"/"paikka" ja sitten otettiin askelia eteen kaksi-viisi ja eteen kaksi-viisi. Meidän kovalla koiralla kusi nousi siitä hattuun, koska se ei ollut ennen saanut makupaloja sellaisesta kuin "odota". Kun päästiin kotiin sieltä kurssilta, menin vessaan jonne se ei päässyt sillä kertaa mukaan, se meni taas ja kusi oven eteen. Silloin tein päätöksen, että vaikka tokoilun muissa säännöissä koira saisi makupalan, se ei saisi odottamisesta makupalaa, koska tulokset olivat mitä olivat.

Luoksetulo on meillä aina luoksetulo. Jos sanon koiralle "tänne", se tulee AINA ILOISENA luokse. Palkkaan sen kehuilla, rapsutuksilla, leikkimisellä... Jollain sellasella tavalla, joka on sidoksissa minuun, että se tulee luokse minun takiani eikä jonkun makupalan. Tyylillä: "IHANAA! MAMMA PYYS MUT SEN LUOKSE!!" eikä "IHANAA! NYT MÄ MEEN TONNE JA SAAN MAKUPALAN KUN MÄ TOTTELEN SEN KÄSKEMÄÄ LUOKSETULOA!" Tällä tavoin luotan 100% siihen, että koirani tulee luokse silloin kun pyydän. Olen aina mielenkiintoisempi kuin se haju siellä ulkona tai toinen koirakko parin metrin päässä.

Yksi asia, mistä tiedän, että koirani luottaa minuun:
        Olin kurssilla, jossa koirat saivat olla vapaana. Irtokoira juoksi meitä päin ja koirani näki sen. Minä näin sen. Koirani on arka, ja se ei halua toisia koiria reviirilleen. Koirani juoksi selkäni taakse ja häädin irtokoiran pois ennen kuin se kerkesi tulla meidän lähelle. Kouluttaja, joka katseli yllättävää tilannetta sanoi, että huomaa, että olen häätänyt ennenkin, koska koirani meni selkäni taakse turvaan. Kouluttaja katsoi silmät pyöreenä ja sanoi "oho!", kun kerroin, että tämä oli ensimmäinen kerta.
        Janitus sanoi, että koirani tottelevat minua ja pysyvät lähellä, koska pelkäävät, että häädän ne laumasta, jos ne tekevät jotain väärin... Voisitko selittää, mitä tämä sitten oli? Irtokoiran häätö oli tuolloin ensimmäinen kertani.

En tarkoittanut, että kaikkien suhde olisi pielessä, jos makupaloilla on kasvattanut. Mutta meillä toinen koira on niin kova, että jotkut tilanteet ovat tosi pahoja, jos olisin sitä makupaloilla kasvattanut. Yritin sitäkin nimittäin ennen kuin menin Peetsan metodin kouluttajalle. Fiksu koira kun oli ja tajusi, että vähensin makupalojen antamista, se ei enää tullut... tuli kun huvitti. Ja ainahan ne makupalat tosiaan eivät olleet mukana.

Hyvä-sana opeteltiin makupalan kanssa silloin, kun koira oli ihan pentu. Halusin, että se tietää, että hyvä-sana on hyvä asia, koska se ei ollut vielä oppinut tulkitsemaan minun eleitäni tai äänensävyäni...

• weoph
        -Miisa- kirjoitti:

Moi! Ihan kaikkea en jaksanut lukea, mutta sen verran, että huomaan olevamme samoilla linjoilla. Käsittääkseni tässäkin keskustelussa ydinjuttuna on johtajuus? Jos olen ymmärtänyt väärin, niin ok, ei sen enempää. Olen kirjoitksistasi ymmärtänyt, että teillä on laumanjohtajuus selvillä. Meillä se on totisesti vielä hakusessa, mutta kohti parempaa mennään vakaasti.

Jos koiralla on varma ja luotettava johtaja, niin sen ei tarvitse olla huolissaan 'emännästään/isännästään'. Tästähän yleensä on kyse ''remmirähinässä''. Eikös koiralle ole mukavampaa seurata varmaa johtajaa, kuin joutua olemaan huolissaan laumastaan?

Voin myöntää, että meillä asuu tällä hetkellä ehkä juuri tällainen tuijottelija. Parhaani mukaan yritän herpaannuttaa sen 'tuijotuksen', jos sellaisen huomaan. Olen huomannut, että tästä tapittamisesta ei ole koskaan seurannut leppoisaa kohtaamista toisen koiran kanssa. Aivan varmasti toinen koira aistii omani mielentilan jo kaukaakin. Olen kyllä tietoinen, että meillä on ongelmia, enkä niitä halua peitellä.

Näiden asioiden kanssa kamppaileminen ei todellakaan ole aina helppoa. Itselläni on kokemusta eriluontoisista koirista. Olen varma, että taaskin saadaan eriäviä mielipiteitä. Kuka meistä sitten kertoo sen oikean metodin? Miksi juuri minun tai sinun tapasi kasvattaa koiraa on se oikea? Minä kannatan johtajuutta ja sen teen koiran parasta ajatellen. Johtajuus ei välttämättä tarkoita 'alistamista'. Johtaja voi antaa eläimelle vapauden olla eläin ja vain eläin.

Moikka! Näin meilläkin! Koiran tehtävä ei ole meillä suojella meitä vaan me suojellaan koiraa. On ihanaa nähdä koirat ulkona, kun ne "leikkivät", ovat rentoja ja haistelevat, eivätkä koko ajan kyttää ympäristöä "Onko täällä nyt joku, joka käy ton mamman kimppuun??"

Tilanne meillä oli ennen aivan kamala. Varsinkin koiralle! Ainut pätkä, milloin se koira nukkui, oli yö... Ja silloinkin jos heräsin juomaan, se talsi kanssani keittiöön, ettei vaan satu mitään.

Täällä monet eivät tykkää Peetsan metodista. Heidän mielestään koirat ovat tasa-arvoisia ihmisten kanssa. Onhan se meilläkin... Koirat ovat tasa-arvoisia. Ne saavat nukkua lämpimässä pedissä meidän kanssamme, saavat ruokaa, niillä on myös oikeus käydä kusella, ne saavat olla samassa huoneessa meidän kanssamme, emmekä vaadi, että ne kumartaisivat meitä. Niillä on oikeus tulla ovelle vastaan, kun tullaan kotiin... Mutta jotta se ei nousisi koiralle kusena hattuun ja alkaisi taas pompottamaan, kaikki asiat tehdään meidän ehdoillamme. Jos tulen neljän ruokakassin kanssa sisään ovesta ja koirat tulevat siihen jalkoihin kulkemaan niin ei ole kovin mukavaa... Sillä kertaa käsken ne tiehensä sanomalla: "mene" ja koirat menee. Mutta jos minulla ei ole esteitä "tervehtiä" koiraa, niin otan päällysvaatteet rauhassa pois, koirat pyörivät jaloissa sen aikaa ja sitten tervehdin niitä iloisesti pyytämällä luokseni, vaikka olisivat metrin päässä.

Kaikille ihmisille tämä metodi ei käy. Koira on laumaeläin siinä missä hevonen ja ihminenkin. Se tarvitsee johtajan. Kuka lapsi tuntee itsensä turvalliseksi, jos on alkoholisti äitinä? Huono kasvattaja, huono johtaja, huono suojelija.
        Meidän toinen koirista on niin kova, että tämä metodi on täysin sopiva sille. Toinen koirista on pehmyt, jolle ei jääkautta ole tarvinnut pitää -sille riittää perushuomioimattomuus. Kaikki on kondiksessa.

Mutta voimia sulle Miisa...Mekin taisteltiin monta kuukautta :/

• molossi,ja taas ei rekkautu...
        weoph kirjoitti:

Molemmat koirat opetimme pienestä asti istumaan makupaloilla. Olihan se tehokas keino... Mutta emme tieneet tästä metodista silloin vielä hölkäsen pöläystä. Joten sanon tässäkin, kuten olen kaikille muillekin sanonut: en osaisi kasvattaa pentua :D

En harrasta tokoilua. Olemme tehneet harjoituksia makupaloilla yhdellä kurssilla. Aiheena oli "odota"/"paikka" ja sitten otettiin askelia eteen kaksi-viisi ja eteen kaksi-viisi. Meidän kovalla koiralla kusi nousi siitä hattuun, koska se ei ollut ennen saanut makupaloja sellaisesta kuin "odota". Kun päästiin kotiin sieltä kurssilta, menin vessaan jonne se ei päässyt sillä kertaa mukaan, se meni taas ja kusi oven eteen. Silloin tein päätöksen, että vaikka tokoilun muissa säännöissä koira saisi makupalan, se ei saisi odottamisesta makupalaa, koska tulokset olivat mitä olivat.

Luoksetulo on meillä aina luoksetulo. Jos sanon koiralle "tänne", se tulee AINA ILOISENA luokse. Palkkaan sen kehuilla, rapsutuksilla, leikkimisellä... Jollain sellasella tavalla, joka on sidoksissa minuun, että se tulee luokse minun takiani eikä jonkun makupalan. Tyylillä: "IHANAA! MAMMA PYYS MUT SEN LUOKSE!!" eikä "IHANAA! NYT MÄ MEEN TONNE JA SAAN MAKUPALAN KUN MÄ TOTTELEN SEN KÄSKEMÄÄ LUOKSETULOA!" Tällä tavoin luotan 100% siihen, että koirani tulee luokse silloin kun pyydän. Olen aina mielenkiintoisempi kuin se haju siellä ulkona tai toinen koirakko parin metrin päässä.

Yksi asia, mistä tiedän, että koirani luottaa minuun:
        Olin kurssilla, jossa koirat saivat olla vapaana. Irtokoira juoksi meitä päin ja koirani näki sen. Minä näin sen. Koirani on arka, ja se ei halua toisia koiria reviirilleen. Koirani juoksi selkäni taakse ja häädin irtokoiran pois ennen kuin se kerkesi tulla meidän lähelle. Kouluttaja, joka katseli yllättävää tilannetta sanoi, että huomaa, että olen häätänyt ennenkin, koska koirani meni selkäni taakse turvaan. Kouluttaja katsoi silmät pyöreenä ja sanoi "oho!", kun kerroin, että tämä oli ensimmäinen kerta.
        Janitus sanoi, että koirani tottelevat minua ja pysyvät lähellä, koska pelkäävät, että häädän ne laumasta, jos ne tekevät jotain väärin... Voisitko selittää, mitä tämä sitten oli? Irtokoiran häätö oli tuolloin ensimmäinen kertani.

En tarkoittanut, että kaikkien suhde olisi pielessä, jos makupaloilla on kasvattanut. Mutta meillä toinen koira on niin kova, että jotkut tilanteet ovat tosi pahoja, jos olisin sitä makupaloilla kasvattanut. Yritin sitäkin nimittäin ennen kuin menin Peetsan metodin kouluttajalle. Fiksu koira kun oli ja tajusi, että vähensin makupalojen antamista, se ei enää tullut... tuli kun huvitti. Ja ainahan ne makupalat tosiaan eivät olleet mukana.

Hyvä-sana opeteltiin makupalan kanssa silloin, kun koira oli ihan pentu. Halusin, että se tietää, että hyvä-sana on hyvä asia, koska se ei ollut vielä oppinut tulkitsemaan minun eleitäni tai äänensävyäni...

okei,kiitos vastauksesta.

Tosin vieläkin haluaisin tietää tarkemmin tuosta makupaloilla kasvattamisesta,ja miksi se on huonoa.Ihan siitä syystä,koska itse olen sitä mieltä,että sitä ei ole.Tai sitten voi myös puhua taputuksella kasvattamisella,äänellä kasvatamisella ym.Jotka minun mielestäni on kuitenkin vahvisteita,jos niitä käytetään myös palkkaamisena.Ja niinhän niitä käytetään.Ihan samoin makupalat.Ei niillä kasvateta,vaan vahvistetaan tiettyä toimintaa.Ja sillä ei ole mitään merkitystä,onko koira kova vai pehmeä.Tosin tuota kova sanaakin viljellään vähän miten sattuu,ja harvalla se oikeasti kova koira on.Eli kun puhuit kovasta koirasta itselläsi,niin mistä tiedetään,että se on kova?Onko koira luonnetestattu ja mitä se on saanut kovuudesta?

Se mitä ajan taas kerran takaa,että eri metodeista ei ihan mustavalkoisena voi sanoa,mikä on huono,mikä on hyvä niinkään.Vaan pääpointti on siinä,miten sen taitaa.Kaikilla metodeilla voi mennä pieleen,jos sitä ei osaa,tai jos siihen tarvii opastusta,ja siihen ei sitä saa.
        Olen tutustunut myös melko hyvin "Vilanderilaisuuteen" ;)(pitkälti vaan mielenkiinnosta),eikä siitä muuta,mutta se mikä siinä häiritsee,on tämä mustavalkoisuus myöskin.Eli otetaan vaikka esim.juuri tuo makupalojen käyttö.Siitä annetaan täysin väärä kuva,vähän kuin sinäkin sen vähän nyt teet,sorry,mutta näin on.
        Eli tässä tullaan taas siihen,että jos ei jotain tapaa osata,ei ole siihen ehkä kunnolla perehdytty,ei haluta tehdä kuin omalla tavalla,niin onko automaattisesti se huono ;)

Ja esim.sinä sanoit,että opetit koirasi istumaan makupaloilla.Ei huono.Eli ihan käyttökelpoinen ;)
        Mikä ettei muussakin.

"Fiksu koira kun oli..." No tyrmään taas tuossa koiran inhimillistämisen.Kyse ei ole muusta,kuin joko namipaloilla on opetettu väärin,tai koira ei tiedä,mitä siltä odotetaan vielä.Tai se homma ei vielä toimi ylipäätään omistajan kanssa...
        Koira ei tiedä,onko makupaloja taskussa vai ei,ja koska niitä tulee,JOS koulutus on oikein tapahtunut.Ja ihan samoin kun muussakin tavoissa,tottelemisessa vaikuttaa MYÖS opitun,opettamisen,ym.lisäksi myös koiran ja omistajan suhde viimekädessä.
        Otetaan taas esim.Jos puhutaan vaikka tokokokeesta,jossa sitten punnitaan jo pilkun tarkkaa tottelevaisuutta.Siis punnitaan,vaikka ihan siis normielämässäkin siihen jotkut pyrkii,mutta mittari on toko koe,kun puhutaan tarkasta totelemisesta.
        Ei kokeessa voi antaa koiralle mitään.Entä koira,joka on makupaloilla koulutettu.Miten se voi toimia silti.Jos koira olisi niin fiksu,että se tietää,saako vai ei,ja koska,niin ei se toimisi lainkaan.Tässä tullaan taas oikeeseen opettamiseen ja myöskin muihin tekijöihin,kuten osaltaan omistajan ja koiran suhteeseen.Rotuominaisuuksiin en nyt puutu kuiteskaan.

Myöskin vielä pikkunen lisäys.Eli palkkaaminen esim.äänellä rapsuilla ,taputapu ym.perustuu laumaviettiin,eikö?
        Koiraroduissa on eroja,mihin ne on esim.alunperin tehty.Mitä enemmän koira on jalostettu tekemään töitä ihmisen kanssa,mitä enemmän laumaviettiä on arvostettu rodussa,sen enemmän se toimii myös PELKÄLLÄ laumavietillä.Taas toisenpään koirat on eri asia.Eli vaikka kaikilla koirilla sitä on (lajiominaisuus),niin jalostuksen myötä,sen määrä ei ole sama kaikilla.
        Kun kasvatetaan tai koulutetaan toisen ääripään koiraa esimerkiksi,niin sen huomaa.Varsinkin jos haetaan sitä kunnon hallittavuutta joka tilanteessa,auki ym.Eli,tässä tullaan siihen,että ei edes kaikille riitä pelkkä laumavietin käyttö palkkauksena ;)

Mutta viimekädessä,se käy ihan kaikille.Se pointti on vain se,että tehdään oikein,kuten muutkin "tsysteemit".

Minä en ole ikinä käyttänyt laumahäätöjä,jääkausia,koiran eristämisiä,mutta en minä niitä haukukkaan,vaikken katso niitä välttämättä mitenkään tarpeelliseksikaa.Paitsi jos niissä tyritään,niin arvostelen tohua.Kun niitäkin tiedän,jolla homma on pieleen mennyt.Mutta taas tullaan siihen,hallitaanko homma vai ei.

Ja vielä makupaloista.Ei minullakaan niitä aina taskut pullota :O)
        Silti ne koirat on tullu ihan kivasti tarvittaessa luokse.Vaikka kesken kivan leikin kaverin kanssa ;)

Ylipäätään,kukaan tuskin ihan varmasti tietää,mihin koiran tottelevaisuus perustuu.Siis viimekädessä.Olisiko siellä takana kuitenkin pitkältise,että tietyllä tavalla toimiminen hyödyttää sitä niin,että toiminta alkaa palkkaamaan itse itseään.Se miten siihen on tultu,voi ollakkin sitten eri juttujen takana.Toisella toista ja toisella toista :O)
        Tiedä "häntää"...

• Janitus
        kunnioituksella sinulle kirjoitti:

Oletko miettinyt tätä?

^...Kiitos viestistä....ja se KAIKKI aloitetaan pentuaikana mahdollisimman pienenä oikeassa ohjauksessa....ehkä näitä tragerioita ei tulisi näin usein jos näin tehtäisiin, en tosin asiasta ole aivan varma.....Hyvää lauantai päivää....ps.olen miettinyt kaikenlaista mm. sitä kenelle nämä luuaivot keräytyy? Minkä vuoksi keräytyvät. Peräisin myös kasvattajan todellista vastuuta, hän on avainasemassa kun myy kasvattejansa. Hänen pitäsi olla tavattavissa kun pennun omistaja on pulassa, olla neuvomassa, jollei itse tiedä pitäisi olla valmius ohjailuun tietäväisemmälle. Pennun omistaja jää vain joskus "heitteille" vaikean pentunsa/koiransa kanssa. On erittäin paljon asioita, jotka nykyajan koiramaailmassa mietityttää.....

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Moikka! Näin meilläkin! Koiran tehtävä ei ole meillä suojella meitä vaan me suojellaan koiraa. On ihanaa nähdä koirat ulkona, kun ne "leikkivät", ovat rentoja ja haistelevat, eivätkä koko ajan kyttää ympäristöä "Onko täällä nyt joku, joka käy ton mamman kimppuun??"

Tilanne meillä oli ennen aivan kamala. Varsinkin koiralle! Ainut pätkä, milloin se koira nukkui, oli yö... Ja silloinkin jos heräsin juomaan, se talsi kanssani keittiöön, ettei vaan satu mitään.

Täällä monet eivät tykkää Peetsan metodista. Heidän mielestään koirat ovat tasa-arvoisia ihmisten kanssa. Onhan se meilläkin... Koirat ovat tasa-arvoisia. Ne saavat nukkua lämpimässä pedissä meidän kanssamme, saavat ruokaa, niillä on myös oikeus käydä kusella, ne saavat olla samassa huoneessa meidän kanssamme, emmekä vaadi, että ne kumartaisivat meitä. Niillä on oikeus tulla ovelle vastaan, kun tullaan kotiin... Mutta jotta se ei nousisi koiralle kusena hattuun ja alkaisi taas pompottamaan, kaikki asiat tehdään meidän ehdoillamme. Jos tulen neljän ruokakassin kanssa sisään ovesta ja koirat tulevat siihen jalkoihin kulkemaan niin ei ole kovin mukavaa... Sillä kertaa käsken ne tiehensä sanomalla: "mene" ja koirat menee. Mutta jos minulla ei ole esteitä "tervehtiä" koiraa, niin otan päällysvaatteet rauhassa pois, koirat pyörivät jaloissa sen aikaa ja sitten tervehdin niitä iloisesti pyytämällä luokseni, vaikka olisivat metrin päässä.

Kaikille ihmisille tämä metodi ei käy. Koira on laumaeläin siinä missä hevonen ja ihminenkin. Se tarvitsee johtajan. Kuka lapsi tuntee itsensä turvalliseksi, jos on alkoholisti äitinä? Huono kasvattaja, huono johtaja, huono suojelija.
        Meidän toinen koirista on niin kova, että tämä metodi on täysin sopiva sille. Toinen koirista on pehmyt, jolle ei jääkautta ole tarvinnut pitää -sille riittää perushuomioimattomuus. Kaikki on kondiksessa.

Mutta voimia sulle Miisa...Mekin taisteltiin monta kuukautta :/

Weoph, olitko koirasi kasvattajaan yhteydessä kun ongelmat alkoivat? Jos olit minkälaista palautetta sait?....Selväksi on tullut, että jouduit hakemaan apua ulkopuolisilta kouluttajilta, ja aika erikoisilta vielä. Äkkiä ajatellen koirasi oli stressaantunut ja mahdollisesti eroahdistunut, pitkä litania ketjussa kieli siitä. Mikä oli Vilanderin arvio koirastasi? Omani on tosiaankin mutu arvio täällä palstalla. Peruskouluttelitko jo koiraasi ennenkuin jääkausi otettiin käytäntöön? Jos jääkausi on ollut aikaisemmin käytössä, niin peruskoulutukset sujuu eittämättä paremmin....ja tuskin nuori sheltti Sinua suojeli, vaan pelkäsi menettävänsä emäntänsä.

• weoph
        Janitus kirjoitti:

Weoph, olitko koirasi kasvattajaan yhteydessä kun ongelmat alkoivat? Jos olit minkälaista palautetta sait?....Selväksi on tullut, että jouduit hakemaan apua ulkopuolisilta kouluttajilta, ja aika erikoisilta vielä. Äkkiä ajatellen koirasi oli stressaantunut ja mahdollisesti eroahdistunut, pitkä litania ketjussa kieli siitä. Mikä oli Vilanderin arvio koirastasi? Omani on tosiaankin mutu arvio täällä palstalla. Peruskouluttelitko jo koiraasi ennenkuin jääkausi otettiin käytäntöön? Jos jääkausi on ollut aikaisemmin käytössä, niin peruskoulutukset sujuu eittämättä paremmin....ja tuskin nuori sheltti Sinua suojeli, vaan pelkäsi menettävänsä emäntänsä.

Yritin ottaa kasvattajaan yhteyttä, mutta en saanut vastausta tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostilla.

Jos asia tosiaan oli niin, että koira pelkäsi menettää emäntänsä, niin miten selität, että jääkausi tuolle koiralle auttoi?

Peetsan metodien kouluttaja testasi koirani vahvaksi, mutta heikkohermoiseksi. Ja sen olen huomannut itsekin aikoja sitten. Koira on kova, luupää, keskisormennäyttäjä, mutta ei kestä painetta. Tämän takia on vielä tärkeämpää saada ohitukset sujumaan paremmin ja nopeammin, ettei koiralle sitä painetta kertyisi. Ja tietenkin näyttää sille, että minun seurassani sillä ei ole mitään hätää, koska puolustan sitä kynsin ja hampain, jos on pakko.

• weoph kirjoitti:

Yritin ottaa kasvattajaan yhteyttä, mutta en saanut vastausta tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostilla.

Jos asia tosiaan oli niin, että koira pelkäsi menettää emäntänsä, niin miten selität, että jääkausi tuolle koiralle auttoi?

Peetsan metodien kouluttaja testasi koirani vahvaksi, mutta heikkohermoiseksi. Ja sen olen huomannut itsekin aikoja sitten. Koira on kova, luupää, keskisormennäyttäjä, mutta ei kestä painetta. Tämän takia on vielä tärkeämpää saada ohitukset sujumaan paremmin ja nopeammin, ettei koiralle sitä painetta kertyisi. Ja tietenkin näyttää sille, että minun seurassani sillä ei ole mitään hätää, koska puolustan sitä kynsin ja hampain, jos on pakko.

Kertoisitko miten koirasi testattiin?
        Kiinnostava asia.Varsinkin kun tuo tulos "vahva,mutta heikkohermoinen" on mielenkiintoinen.

Kerran jo kysyin,onko koirasi ollut luonnetestissä?Ihan mielenkiinnosta se kannattaa viedä.Ihan jos haluaa suht oikeesti tietää vaikka se "kovuuden" ;)

• Janitus
        weoph kirjoitti:

Kasvattajasi ei ole ottanut vastuuta kasvatistaan, siltä kuullostaa. Valitettavaa Sinulle..........Mutta sen verran tämä shelttiasia kiinnosti, että soitin oikealle luonnetestituomarille, joka olen tuntenut jo yli 30 vuotta, ja otin "puhelinarvion". Tähän tyyliin sanoi T M (huom. koiraa näkemättä)... Koirasi voisi olla taisteleleva ja protestoiva, mutta ei oikein kestä ympäristöpaineita sekä voisi olla pehmeä peruspehmeä, mutta toimintakykyinen silti. Kehoittipa T M käymään ihan virallisissakin testeissä, siellä saa muutakin kun mututuntemuksia....Joskun Vilanderin arviot ovat osuneet oikeaan, ja joskus ei........Tähän tyyliin jutteli Lovenin Tuomo SKL:n virallinen luonnetestituomari.....Minä kävisin testillä...Oliko Tuomo yhtään jyvällä koirasi suhteen (HUOM! tosiaan koiraa näkemättä suoritettu arvio)..????

• koko ketjun

(iltavuorosta palanneena). Ketään sen enempää osoittelematta sanoisin, että olette kaikki ihan oikeilla jäljillä. Jossain ketjun viestissä mainittiin sana "maalaisjärki". Mielestäni ihan avainsana! Onko ihan pakko jostakin koulutusmetodista soveltaa IHAN kaikki?

Kyllä, olen koirani kanssa joskus näitä "tuijottajia". Ja ihan syystä. Ohitukset meillä vieläkin hakusessa. Kuitenkin luen koiraani, aina ei vain ole muuta mahdollisuutta. Kun koirani osoittaa, että nyt pitää tuohon vastaantulijaan reagoida näin, näytän koiralleni ettei se johda mihinkään muuhun, kuin paikallaan ISTUMISEEN ja ODOTTAMISEEN. Todella tylsää, eikä palkitsevaa toimintaa. Ainoa palkkio on taas liikkeellelähtö otettuaan katsekontaktin minuun. Näitä tapauksia sattuu tosi harvoin, mutta miksen soveltaisi toimivaa käytäntöä? Useimmiten ohitetaan toiset koirat reippaalla kävelyllä. Joskus kuitenkin jää koirani tuijottamaan, pakko sekin on opettaa koiralle ettei siitä mitään mieluista seuraa.
      Kuten myös yritän opettaa koirani ettei tuijottelijan haasteeseen vastaamisestakaan mitään mieluisia seurauksia ole.
      Missä me koirillemme niitä sosiaalisia taitoja opetamme, ellemme reaalielämässä??? Jos ihan oikeasti on kouluttamassa koiraansa, luulisin, että myös ymmärtää sen että toinenkin koira saattaa olla koulutustilanteessa. Ei ne aina ole mistään piittaamattomia koiranomistajia jotka jäävät paikoilleen toisen koirakon lähestyessä.
      AINA kun oma koirani unohtaa korvansa ja yrittää toimia oman mielensä mukaan, käsken istumaan. Tottelee, myöskin oppii sen, että väärästä toiminnasta seuraa tylsä komento. :( Yhtään ainoaa kertaa en ole koiralleni pitänyt "poskipuhuttelua", koska en usko siihen.
      Koirat ovat erilaisia oppijoita, kuten ihmisetkin. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Moniko meistä ihmisistä voi sanoa peruskoulun olleen kaikilta osioiltaan meille itselle sopiva? Ei varmaan kukaan... Miksi siis pitäisi koirankoulutukseen soveltaa vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa???
      Olisiko mitenkään mahdollista poimia ne kultajyvät kaikista oppisuunnista ja ottaa käyttöön juuri ne omalle koiralle sopivat asiat? Vilanderin opeissa on paljon hyvää, mutta myös hyvin paljon pahaa jos oppeja käyttää lukematta koiraansa, ainoastaan kirjoitettua tekstiä. :(

• alkuperiäine läähättäjä

Juttu on silleen, että pidän täysin vääränä ja tyhmänä koulutusmetodina sellaista että opettaa koiran jäämään paikoilleen.
        Kyse ei ole siitä etten arvostaisi muita jotka minun laillani yrittävät päästä koiran kanssa lopputulokseen.
        Mutta nyt olen aivan varma, mihin ikinä seisotuksella pyrittekin se pahentaa sekä omianne että muiden potentiaalisia ongelmia.
        Viesti koiralle jäädessä seisomaan on että vastaantulija on pelottava, jäädään odottamaan mitä se tekee.
        Selitit sen millä teennäisellä logiikalla hyvänsä, ei koira tajua että sitä yt koulutetaan, eikä se edes opi vääriä tapoja eikä oikeita, annat sille vain selvän viestin että sinä et hallitse tilanteita ja turvaudut ohituksissa koiraasi, seisotte paikoillanne sinä sen takana.

• Pikkusipuli
        alkuperiäine läähättäjä kirjoitti:

Juttu on silleen, että pidän täysin vääränä ja tyhmänä koulutusmetodina sellaista että opettaa koiran jäämään paikoilleen.
        Kyse ei ole siitä etten arvostaisi muita jotka minun laillani yrittävät päästä koiran kanssa lopputulokseen.
        Mutta nyt olen aivan varma, mihin ikinä seisotuksella pyrittekin se pahentaa sekä omianne että muiden potentiaalisia ongelmia.
        Viesti koiralle jäädessä seisomaan on että vastaantulija on pelottava, jäädään odottamaan mitä se tekee.
        Selitit sen millä teennäisellä logiikalla hyvänsä, ei koira tajua että sitä yt koulutetaan, eikä se edes opi vääriä tapoja eikä oikeita, annat sille vain selvän viestin että sinä et hallitse tilanteita ja turvaudut ohituksissa koiraasi, seisotte paikoillanne sinä sen takana.

Kun vastaantuleva koira menee makaamaan maahan tai istuu sinun lähestyessäsi oman koirasi kanssa, se käyttää rauhoittavia signaaleja, koiran omaa kieltä. Maahan menevä, pysähtyvä, istuva koira on itse arka ja pelokas tuossa tilanteessa, ja se osoittaa eleellään lähestyvälle koiralle, ettei minusta ole vaaraa, älä rähise, älä tule päälle. Jos tuollainen koira saisi valita, se väistäisi ja poistuisi paikalta, mutta ei voi koska on remmissä.

Jos maassa makaava koira riivotaan liikkeelle väkisin, siltä poistetaan mahdollisuus rauhalliseen viestintään, ja aivan varmasti vierasta koiraa kohti pakotettu koira alkaa ensin murista ja sitten haukkua. Eikä sinun ja oman koirasi ohitus onnistu silloinkaan, ja kaiken lisäksi liikkeelle pakotettu koira on entistä arempi seuraavalla kerralla.

Kun kerran olet onnistunut edistymään oman koirasi kanssa (mikä ei suinkaan koskaan onnistu kaikilta), auta sinä molempia koiria; jos mahdollista, ota etäisyyttä ja yritä ohittaa kauempaa kaartaen. Joo, ei ollenkaan helppoa kapeilla hiekkateillä, ei kaupungissa, ei todellakaan. Mutta silloin kun se on mahdollista, tee niin, vaikka sitten joutuisit vähän risuihin ja pensaisiin. Olen itse hyppinyt ties missä ojissa, välillä omien koirieni takia, välillä muiden, mutta sillä tavalla koira tajuaa, että kun ohitustilanne alkaa mennä liian vaikeaksi, isäntä/ emäntä osaa kyllä hoitaa tilanteen ja häneen voi luottaa.

Räyhääminen on aina koiran vihoviimeinen keino, kun se on jo käyttänyt muut vaihtoehdot. Yksikään koira ei haluaisi räyhätä, mutta nykyinen yhteiskunta ei aina tee koiran elämää helpoksi :-(

Luepa Turid Rugaasin Rauhoittavat signaalit, ohut opus ja paljon hyvää tietoa.

• Pikkusipuli
        Pikkusipuli kirjoitti:

Kun vastaantuleva koira menee makaamaan maahan tai istuu sinun lähestyessäsi oman koirasi kanssa, se käyttää rauhoittavia signaaleja, koiran omaa kieltä. Maahan menevä, pysähtyvä, istuva koira on itse arka ja pelokas tuossa tilanteessa, ja se osoittaa eleellään lähestyvälle koiralle, ettei minusta ole vaaraa, älä rähise, älä tule päälle. Jos tuollainen koira saisi valita, se väistäisi ja poistuisi paikalta, mutta ei voi koska on remmissä.

Jos maassa makaava koira riivotaan liikkeelle väkisin, siltä poistetaan mahdollisuus rauhalliseen viestintään, ja aivan varmasti vierasta koiraa kohti pakotettu koira alkaa ensin murista ja sitten haukkua. Eikä sinun ja oman koirasi ohitus onnistu silloinkaan, ja kaiken lisäksi liikkeelle pakotettu koira on entistä arempi seuraavalla kerralla.

Kun kerran olet onnistunut edistymään oman koirasi kanssa (mikä ei suinkaan koskaan onnistu kaikilta), auta sinä molempia koiria; jos mahdollista, ota etäisyyttä ja yritä ohittaa kauempaa kaartaen. Joo, ei ollenkaan helppoa kapeilla hiekkateillä, ei kaupungissa, ei todellakaan. Mutta silloin kun se on mahdollista, tee niin, vaikka sitten joutuisit vähän risuihin ja pensaisiin. Olen itse hyppinyt ties missä ojissa, välillä omien koirieni takia, välillä muiden, mutta sillä tavalla koira tajuaa, että kun ohitustilanne alkaa mennä liian vaikeaksi, isäntä/ emäntä osaa kyllä hoitaa tilanteen ja häneen voi luottaa.

Räyhääminen on aina koiran vihoviimeinen keino, kun se on jo käyttänyt muut vaihtoehdot. Yksikään koira ei haluaisi räyhätä, mutta nykyinen yhteiskunta ei aina tee koiran elämää helpoksi :-(

Maahan menevän, tuijottavan koiran omistaja on ihan pöljä, jos alkaa itsekin tuijottaa. Sehän on sama kuin haastaisi vastaantulijan. Maahan menevän koiran omistajan pitäisi mennä seisomaan oman koiransa eteen (suojaksi) naama omaa koiraansa kohti, ja kääntää selkä sille, joka yrittää ohittaa.

• weoph

Näinpä. Toiselle koiristani sopii täysin kaikki Peetsan metodit. Mm. jääkausi, kolinapurkki, etc. Kaikkea en ole tietenkään käyttänyt, koska maalaisjärkeä joissakin tilanteissa olen käyttänyt ja paljon.
        Toiselle koiristani taas kaikki Peetsan metodit eivät käy. Esim. kolinapurkki sillä ei tunnu missään! Se vaan juoksee perään ja luulee sitä leluksi. Perushuomioimattomuus käy, mutta taas ikänsä ja luonteensa puolesta ei käy. Tämä pentu on muutenkin henkisesti jälkeenjäänyt... henkisesti ja fyysisesti oikeastaan. Ja on kuin pienen pennun tasolla vielä. Aiotaan nyt pitää sitä täysin pentuna vielä kuukauden ja katsoa sitten eteenpäin, miten on kehittynyt. Tämä koira on outo ja ristiriitainen. Hyvin ristiriitainen.

• aaapeee
        Pikkusipuli kirjoitti:

Maahan menevän, tuijottavan koiran omistaja on ihan pöljä, jos alkaa itsekin tuijottaa. Sehän on sama kuin haastaisi vastaantulijan. Maahan menevän koiran omistajan pitäisi mennä seisomaan oman koiransa eteen (suojaksi) naama omaa koiraansa kohti, ja kääntää selkä sille, joka yrittää ohittaa.

"se käyttää rauhoittavia signaaleja, koiran omaa kieltä"

Vai sillä tavalla. Kyllä minulle on tuttuja nämä signaalit. Mutta valitettavasti käytäntö on toinen kuin kirjoista opittu.
        esimerkkinä hännänheiluttaminen.
        "koira viestii iloa ja ystävällisiä aikeita" niinkö?
        No silti moni koira joka seisoo paikoillaan heiluttaa ensin häntäänsä, ja sitten kuitenkin hyökkää kimpuun.
        Millä tämän selität? onko koira ensin "iloinen" ja muuttuu sitten "vihaiseksi" ..? Höpö höpö, häntä pystyssä rehvakkaana heilui tai ei, se on jonkin asteen yhteyden pitoa ja johtaa aina erilaiseeen lopputulokseen. Siksi koiran pitäisi olla omistajan hallinnassa eikä omistajan kuunnella sitä koiran kieltä kuin raamatun luentaa.

Tuijotus voi olla mikä signaali hyvänsä alunperin, jokatapauksessa tuijottava koira tähtää signaalin toiseen koiraan, joka reagoi siihen.
        Olisi parempi jos sinä hoitelisit ne signaalin lähettelemiset toisille eikä koirasi.

Annat koirasi lähetellä signaaleja..joo tuo on just sitä perkuleen tekosivistystä ja väännöksiä yksinkertaisista asioista kun et oikeasti tajua koiran singnaaleista yhtn mitn!

Olette niin kovia koiranlukijoita ja ymmärtäjiä että lopulta se koira alkaa teillekin luetella niitä signaalejansa miten eletään ja kävellään.

• lisäys ap
        aaapeee kirjoitti:

Vai sillä tavalla. Kyllä minulle on tuttuja nämä signaalit. Mutta valitettavasti käytäntö on toinen kuin kirjoista opittu.
        No silti moni koira joka seisoo paikoillaan heiluttaa ensin häntäänsä, ja sitten kuitenkin hyökkää kimpuun.
        Millä tämän selität? onko koira ensin "iloinen" ja muuttuu sitten "vihaiseksi" ..? Höpö höpö, häntä pystyssä rehvakkaana heilui tai ei, se on jonkin asteen yhteyden pitoa ja johtaa aina erilaiseeen lopputulokseen. Siksi koiran pitäisi olla omistajan hallinnassa eikä omistajan kuunnella sitä koiran kieltä kuin raamatun luentaa.

Tuijotus voi olla mikä signaali hyvänsä alunperin, jokatapauksessa tuijottava koira tähtää signaalin toiseen koiraan, joka reagoi siihen.
        Olisi parempi jos sinä hoitelisit ne signaalin lähettelemiset toisille eikä koirasi.

Annat koirasi lähetellä signaaleja..joo tuo on just sitä perkuleen tekosivistystä ja väännöksiä yksinkertaisista asioista kun et oikeasti tajua koiran singnaaleista yhtn mitn!

Olette niin kovia koiranlukijoita ja ymmärtäjiä että lopulta se koira alkaa teillekin luetella niitä signaalejansa miten eletään ja kävellään.

Sitäpaitsi, millä logiikalla valitsette aina kahdesta koirasignaalista sen jossa te jäätte kakkoseksi koirille?

On kaksi signaalia, paikoilleen jääminen viestii vaaratilanteesta. Toisaalta makaaminen on rauhoittava signaali.

Miksi teille ei ole tärkeää mitä koiranne viesti TEIDÄN KANSSANNE, ja myös se mitä te viestitte koirallenne? "Mennään eteenpäin, ei ole hätää. Ja turpa kiinni, täällä ei tapella." olisi rauhoittava signaali teiltä koirallenne.
        Miksi teitä siitä huolimatta kiinnostaa enemmän tukea sitä viestintää jota koiranne kohdistaa vastaantulijoihin??

• Pikkusipuli
        aaapeee kirjoitti:

Ei ole näköjään tuttuja nuo signaalit sinulle. Hännän heilutus ei ole pelkästään iloisuuden merkki. Jos reipas koira heiluttaa häntäänsä vastaantulijalle, ja vastaantulija onkin arempi ja haluaa puolustatua, antaa suupielillään ja korvan tyvien asennoilla erilaista signaalia, hännän heilutus muuttuu hyvin äkkiä hermostuneeksi, ja koira räyhää puolustukseksi.

Vaikka mitä itse viestisit koirallesi, sille tosiasialle ei voi mitään, että koirat viestivät koko ajan keskenään. Ei vastuu ole koiran, ihminen sitä tilannetta johtaa, mutta johtaessaan ihmisen pitäisi osata lukea koiran antamia merkkejä johtaakseen oikein.

Huh.

• aapeee
        Pikkusipuli kirjoitti:

Ei ole näköjään tuttuja nuo signaalit sinulle. Hännän heilutus ei ole pelkästään iloisuuden merkki. Jos reipas koira heiluttaa häntäänsä vastaantulijalle, ja vastaantulija onkin arempi ja haluaa puolustatua, antaa suupielillään ja korvan tyvien asennoilla erilaista signaalia, hännän heilutus muuttuu hyvin äkkiä hermostuneeksi, ja koira räyhää puolustukseksi.

Vaikka mitä itse viestisit koirallesi, sille tosiasialle ei voi mitään, että koirat viestivät koko ajan keskenään. Ei vastuu ole koiran, ihminen sitä tilannetta johtaa, mutta johtaessaan ihmisen pitäisi osata lukea koiran antamia merkkejä johtaakseen oikein.

Huh.

Minulle riittää yksi signaali, se on että remmissä ei tutustella toisiin koiriin lenkillä.
        Siinä on signaalia tarpeeksi.
        Koiralla voi olla vaikka mitä signaaleja, te voitte niitä kuulostella ja odotella, niitä kyllä sitten tulee sellaisia otuksia ne ovat!
        Mutta minulta tulee koiralle myös signaali, ja se on ainoa signaali mikä ratkaisee!

• Pikkusipuli
        lisäys ap kirjoitti:

Sitäpaitsi, millä logiikalla valitsette aina kahdesta koirasignaalista sen jossa te jäätte kakkoseksi koirille?

On kaksi signaalia, paikoilleen jääminen viestii vaaratilanteesta. Toisaalta makaaminen on rauhoittava signaali.

Miksi teille ei ole tärkeää mitä koiranne viesti TEIDÄN KANSSANNE, ja myös se mitä te viestitte koirallenne? "Mennään eteenpäin, ei ole hätää. Ja turpa kiinni, täällä ei tapella." olisi rauhoittava signaali teiltä koirallenne.
        Miksi teitä siitä huolimatta kiinnostaa enemmän tukea sitä viestintää jota koiranne kohdistaa vastaantulijoihin??

Ei omistaja koiransa eleitä ymmärtämällä jää kakkoseksi, vaan päinvastoin. Kun tietää, onko koira varuillaan, peloissaan, innoissaan vai utelias, on paljon helpompi saada koira hallintaan kuin karjaisemalla "turpa kiinni". Se ei ole koiralle ymmärrettävää, ainoastaan käsittämätöntä. Kielto on kielto, mutta oikeassa kohdassa....

"Tukea sitä viestintää, jota koiranne kohdistaa vastaantulijoihin"???? Pöh. OTTAA HUOMIOON, EI TUKEA. Eihän ihminen nyt ala haukkumaan koiransa kanssa, vai mitä?

• aapeee
        Pikkusipuli kirjoitti:

Ei omistaja koiransa eleitä ymmärtämällä jää kakkoseksi, vaan päinvastoin. Kun tietää, onko koira varuillaan, peloissaan, innoissaan vai utelias, on paljon helpompi saada koira hallintaan kuin karjaisemalla "turpa kiinni". Se ei ole koiralle ymmärrettävää, ainoastaan käsittämätöntä. Kielto on kielto, mutta oikeassa kohdassa....

"Tukea sitä viestintää, jota koiranne kohdistaa vastaantulijoihin"???? Pöh. OTTAA HUOMIOON, EI TUKEA. Eihän ihminen nyt ala haukkumaan koiransa kanssa, vai mitä?

Kun minä sanon koiralleni että turpa kiinni, sanon sille että täällä haukun minä!

Huikkaan tervehdyksen vastaantulijalle, sanon että terve, sori me ei haistella teitä!

Koira ei puhetta ymmärrä mutta ymmärtää viestin silti: se on minä joka lenkillä juttelee.

"Kun tietää, onko koira varuillaan, peloissaan, innoissaan vai utelias, on paljon helpompi saada koira hallintaan kuin karjaisemalla "turpa kiinni"
        "
        Ei pidä paikkaansa. Kyllä minä tiedän millä mielellä koirani on siinävaiheessa kun se haukkuu.
        Eikä minua kiinnosta yhtään pätkää onko se peloissaan, innoissaan vai utelias.
        Minua ei kiinnosta koiran joka ikinen ajatus ja mieliala. Se voi ajatella vaikka mummon sukkahousuja, ,mutta haukkumisen voi silti kieltää koiralta, sekä makaamisen ja seisomisen.

Kysypä noilta toisilta makuuttajilta kauan heillä on mennyt temppuillessa koirankanssa, että ovat siirtyneet rähjäyksestä makaamiseen tai seisomiseen.
        Varmaan vuoden päivät taistelua jokainen ohitus, yritätte sitä sun tätä mutta kun teitä kiinnostaa ne koiran ajatukset pikkuisen liikaa niin sillä koiralla vain ajatukset lisääntyvät koko ajan.Sitä myötä tiedän ongelmanne ulkonaliikkumisessa koiran kanssa lisääntyvät kun annatte koiran ajatella ja oikein kyselette ja tutkailette mitä se miettii.
        Saatanan biljardipallon kokoiset aivot, mitä siellä mahtaa liikkuakaan niin sellaista te kyselette. Käyttäkää omaa päätänne kun teillä se on isompi kuin koiralla. Vaikkei päältäpäin toiminnastanne voikaan sitä päätellä.

• Pikkusipuli kirjoitti:

Hieno homma,että olet tutustunut Rugasiin :O)
        Mielettömän taitava on ko.ihminen ja itse käytän koirien käsittelyssä paljonkin noita signaaleita ;).

Mutta hieman vielä tuosta maahan menemisestä.Se on myös rauhoittava signaali.Mutta,itse signaaliin myös vaikuttaa muut eleet,mitä koira antaa.Pään asento,silmien kohdistus ym.Siksi ei voi sanoa esim.noissa ohitustilanteissa,että on välttämättä nimenomaan rauhoittavasta signaalista kyse.Ja useinmiten,mitä itse olen ohittanut noita,niin enpä kovin usein ole nähnyt koiran viestittävän nimenomaan myös noita muita signaaleita.Ja siihen sitten vielä se omistajan käytös...

Mutta kuten sanoit."jos tuollainen koira saisi valita..."Siksipä kannatankin sitä,että ne ohitukset opetetaan mahdollisimman pienestä,mahdollisimman normaaliksi ;)

Jos nyt halutaan luoda mahdollisimman normi ohitus koiralle,niin siinä,että omistaja menee koiransa eteen seisomaan,on pari hankaluutta.Ensinnä,se tekee vastaantulijalle tilanteesta oudon.Vastapuoli häipyy yllättäen,toinen tietää,että se on lähellä,mutta sitä ei näy,tai näkyy pikkasen,jos on isosta koirasta kyse.Ja se taas saa koiran pikemmin kiinnostumaan vastapuolesta.Eli poikkeava tapahtuma.
        Toinen ihan käytännön juttu on se,että jos tuon tekee ison ja vahvan koiran kanssa,niin hallinta on heikoissa kantimissa.Eli jos koira ampaiseekin tuosta yllättäen,niin täytyy olla melkoinen gladiaattori,että siitä asennosta saa vastattua koiran liikkeeseen eikä lennä kuin leppäkeihäs pahimmassa tapauksessa.

Mutta tuossa olen samaa mieltä kanssasi,että etäisyyksien ottaminen ei ole pahitteeksi.Jos tilanne sen tarvii.

Jep,ja minä suosittelen myös kaikille ko.kirjan lukemista :O)

• Pikkusipuli
        molossi kirjoitti:

Hieno homma,että olet tutustunut Rugasiin :O)
        Mielettömän taitava on ko.ihminen ja itse käytän koirien käsittelyssä paljonkin noita signaaleita ;).

Mutta hieman vielä tuosta maahan menemisestä.Se on myös rauhoittava signaali.Mutta,itse signaaliin myös vaikuttaa muut eleet,mitä koira antaa.Pään asento,silmien kohdistus ym.Siksi ei voi sanoa esim.noissa ohitustilanteissa,että on välttämättä nimenomaan rauhoittavasta signaalista kyse.Ja useinmiten,mitä itse olen ohittanut noita,niin enpä kovin usein ole nähnyt koiran viestittävän nimenomaan myös noita muita signaaleita.Ja siihen sitten vielä se omistajan käytös...

Mutta kuten sanoit."jos tuollainen koira saisi valita..."Siksipä kannatankin sitä,että ne ohitukset opetetaan mahdollisimman pienestä,mahdollisimman normaaliksi ;)

Jos nyt halutaan luoda mahdollisimman normi ohitus koiralle,niin siinä,että omistaja menee koiransa eteen seisomaan,on pari hankaluutta.Ensinnä,se tekee vastaantulijalle tilanteesta oudon.Vastapuoli häipyy yllättäen,toinen tietää,että se on lähellä,mutta sitä ei näy,tai näkyy pikkasen,jos on isosta koirasta kyse.Ja se taas saa koiran pikemmin kiinnostumaan vastapuolesta.Eli poikkeava tapahtuma.
        Toinen ihan käytännön juttu on se,että jos tuon tekee ison ja vahvan koiran kanssa,niin hallinta on heikoissa kantimissa.Eli jos koira ampaiseekin tuosta yllättäen,niin täytyy olla melkoinen gladiaattori,että siitä asennosta saa vastattua koiran liikkeeseen eikä lennä kuin leppäkeihäs pahimmassa tapauksessa.

Mutta tuossa olen samaa mieltä kanssasi,että etäisyyksien ottaminen ei ole pahitteeksi.Jos tilanne sen tarvii.

Jep,ja minä suosittelen myös kaikille ko.kirjan lukemista :O)

Kyllä, allekirjoitan kantasi täysin. Mutta oletko huomannut, että mitä isompi koira, sen harvemmin se menee vastaantulijan lähestyessä maahan? Yleensä nuo maahan menijät ovat pienikokoisia. Pienissäkin on eroja, en ole nähnyt yhdenkään pienen terrierin menevän maahan.

Omistajan käytöksellä on tosi suuri merkitys, ja koira aistii hermostuksen hihnan toisessa päässä todella herkästi. Ja siinä vaiheessa peli on käytännössä menetetty, koira ei enää luota hermostuneeseen omistajaan.

Paras asia (ei toimi aina tämäkään), mitä maahan menevän koiran omistaja voi tehdä, on esim. ottaa lempparilelu taskusta, tai nami, tai mikä nyt toimiikin, ja saada koira kiinnostumaan itsestään sen verran, että saa koiran vapaaehtoisesti liikkeelle toiseen suuntaan. Olen nähnyt tämän toimivan, mutta ei se aina riitä. Joissakin tapauksissa koiraa ei saa liikkeelle muuta kuin maha maata viistäen väkisin repimällä, ja sen jälkeen onkin todellinen ongelma.

Siinä olen eri mieltä, että selän kääntäminen olisi vastaantulijalle outo. Olen ollut tekemisissä sellaisten koirien kanssa, joita on pahoinpidelty niin rajusti, ettei luottamusta ihmiseen ole tippaakaan. Eikä mihinkään muuhunkaan, koska koiralle jota on pidetty vuosia eristyksissä, kaikki on aikuisena outoa ja pelottavaa. Tällaisen koiran hermostuessa ulkona muista ihmisistä olen järjestään pyytänyt heitä kääntämään selkänsä, ja se rauhoittaa koiran poikkeuksetta. Selvää kieltä.

• Pikkusipuli kirjoitti:

Kyllä, allekirjoitan kantasi täysin. Mutta oletko huomannut, että mitä isompi koira, sen harvemmin se menee vastaantulijan lähestyessä maahan? Yleensä nuo maahan menijät ovat pienikokoisia. Pienissäkin on eroja, en ole nähnyt yhdenkään pienen terrierin menevän maahan.

Omistajan käytöksellä on tosi suuri merkitys, ja koira aistii hermostuksen hihnan toisessa päässä todella herkästi. Ja siinä vaiheessa peli on käytännössä menetetty, koira ei enää luota hermostuneeseen omistajaan.

Paras asia (ei toimi aina tämäkään), mitä maahan menevän koiran omistaja voi tehdä, on esim. ottaa lempparilelu taskusta, tai nami, tai mikä nyt toimiikin, ja saada koira kiinnostumaan itsestään sen verran, että saa koiran vapaaehtoisesti liikkeelle toiseen suuntaan. Olen nähnyt tämän toimivan, mutta ei se aina riitä. Joissakin tapauksissa koiraa ei saa liikkeelle muuta kuin maha maata viistäen väkisin repimällä, ja sen jälkeen onkin todellinen ongelma.

Siinä olen eri mieltä, että selän kääntäminen olisi vastaantulijalle outo. Olen ollut tekemisissä sellaisten koirien kanssa, joita on pahoinpidelty niin rajusti, ettei luottamusta ihmiseen ole tippaakaan. Eikä mihinkään muuhunkaan, koska koiralle jota on pidetty vuosia eristyksissä, kaikki on aikuisena outoa ja pelottavaa. Tällaisen koiran hermostuessa ulkona muista ihmisistä olen järjestään pyytänyt heitä kääntämään selkänsä, ja se rauhoittaa koiran poikkeuksetta. Selvää kieltä.

Itseasiassa en ole huomannut.Mutta yhden mitä olen miettinyt,niin harvoin olen nähnyt (tai henk.kohtaisesi e koskaan)tietyntyyppisiä koiria,esim.omanlaisia isoja koskaan tekevän/pyrkivän tekevän niin.
        Aika mielenkiintoista,jota voisi pohtia vaikka enemmänkin itseasiassa.

Ja ihan samaa mieltä olen tuosta omistajan käytöksestä.Se on suurinpia tekijöitä.Varsinkin vielä kun puhutaan jo ongelmakoirista,niin suuri tekijä on parempiin tuloksiin nimenomaan omistajan oikea käytös.

Tuo maahanpläjäyskin,tai riippuu nyt vähän,mistä viimekädessä puhutaan ehkä kuitenkin,niin kuten muittenkin asioitten kanssa,on tärkeintä se kotona työstäminen.Eli opetus,harjoitus,siirtyminen häiriöihin ym.eli ketjuttaminen.Tietty on aina omanlaisensa,kun puhutaan jonkun asian opettamisesta tai ongelmien pois työstämisestä.Mutta periaatteet on mielestäni samat.

Tuosta selän kääntämisestä.Eli nyt ei ollutkaan tarkoitus puhua yleisesti selänkääntämisestä.Vaan tilannekohtaisesta käyttäytymisestä.
        Eli jos nyt puhutaan mainituista tilanteista,niin ei olekaan kyse vastaantulevan koiran reagoinnista toiseen ihmiseen,vaan vastaantulevaan koiraan.Eli riippuu myös tilanteesta.Jos nyt vaikka se toinen koira jämähtämisen sijaan kääntäisi selkänsä (ihmisen sijaan) ja osoittaisi muita rauhoittavia signaaleita,niin tilanne olisi toiselle osapuolelle varmasti selkeämpi.Koska silloin oman lajinen viestittää,vastaantuleva näkee koko "tapahtuman" ja koko ajan.Jos nyt ihminen on siinä edessä selkä päin,niin se ei ole sama asia.Koska kuitenkin viimekädessä se koira yrittää tulkita nimenomaan sitä lajitoveriaan,ei niinkään mitään muita ;).Varsinkaan siis tilanteissa,jossa sen lajitoverin osuus on suuri.

Eli selän kääntäminen on ihan hyvä juttu,tietyissä tilanteissa ilman muuta.Mutta riippuu missä tilanteessa ja miten tehtynä.Ja miksi.

• ilmaisin kait itseni huonos...
        alkuperiäine läähättäjä kirjoitti:

(terveiset taas iltavuorosta). Enhän missään kohtaa sanonut, että opetan koiran jäämään paikoilleen? Kerroin, että laitan koirani istumaan ja odottamaan että katsekontaktin jälkeen lähdemme taas liikkeelle. Yksinkertaista, eikö? "Tuijottajat" laitoin sitaatteihin siksi, että emme kuitenkaan jää tuijottamaan vaikka pysähdymmekin odottamaan sitä katsekontaktia.
        Missä kerroin jääväni koiran taakse? Tosiasiassa olen koirani sivulla, koira istuu kylki jalkaani vasten kuten se on sivulle-käskyllä opetettu tekemään. Itse olen koirien välissä. Tässä tilanteessa koirani kuitenkin ottaa katsekontaktin, koska sille on täysin selvää että nyt jatketaan minun käskyjeni mukaan. Miten voit siis väittää, ettei koira tajua että nyt sitä koulutetaan??? Joskus kontaktin ottaminen kestää kauemmin, joskus onnistuu hyvin nopeasti. On myös vastaamme tullut koiria, jotka reagoivat hyökkäävästi omaani kohtaan. Tällöin olen muuttanut suuntaa niin, ettemme joudu ihan iholle noiden "rähisijöiden" kanssa. Joskus risukon kautta, mutta kuitenkin. Tilaa tarvitsevat molemmat koulutettavat ja kouluttajat.
        Tällä metodilla olen onnistunut kitkemään koirastani pois päättömän singahtelun rusakoiden ja oravien perään. Nykyisin ainoastaan pää kääntyy niihin päin (täydessä saalistusvalmiudessa toki on edelleen :), pikkuhiljaa edetään) ja korvat höröllään, mutta ei enää reuhdo hullunlailla niiden perään. Ehkä metodini on kuitenkin ollut väärä ja koira vaan luonnostaan niin fiksu että antaa saaliiden olla?

Joka tapauksessa tavallani olen saanut huimaa kehitystä aikaiseksi, enkä aio tavastani luopua vaikka se sinun mielestäsi onkin väärää ja tyhmää. Koskaan en ole koiralleni huutanut, eikä siihen ole ollut tarvettakaan. Karjumiseen ja pelolla kasvattamiseen en todellakaan usko!

• alkuperäisk
        ilmaisin kait itseni huonos... kirjoitti:

(terveiset taas iltavuorosta). Enhän missään kohtaa sanonut, että opetan koiran jäämään paikoilleen? Kerroin, että laitan koirani istumaan ja odottamaan että katsekontaktin jälkeen lähdemme taas liikkeelle. Yksinkertaista, eikö? "Tuijottajat" laitoin sitaatteihin siksi, että emme kuitenkaan jää tuijottamaan vaikka pysähdymmekin odottamaan sitä katsekontaktia.
        Missä kerroin jääväni koiran taakse? Tosiasiassa olen koirani sivulla, koira istuu kylki jalkaani vasten kuten se on sivulle-käskyllä opetettu tekemään. Itse olen koirien välissä. Tässä tilanteessa koirani kuitenkin ottaa katsekontaktin, koska sille on täysin selvää että nyt jatketaan minun käskyjeni mukaan. Miten voit siis väittää, ettei koira tajua että nyt sitä koulutetaan??? Joskus kontaktin ottaminen kestää kauemmin, joskus onnistuu hyvin nopeasti. On myös vastaamme tullut koiria, jotka reagoivat hyökkäävästi omaani kohtaan. Tällöin olen muuttanut suuntaa niin, ettemme joudu ihan iholle noiden "rähisijöiden" kanssa. Joskus risukon kautta, mutta kuitenkin. Tilaa tarvitsevat molemmat koulutettavat ja kouluttajat.
        Tällä metodilla olen onnistunut kitkemään koirastani pois päättömän singahtelun rusakoiden ja oravien perään. Nykyisin ainoastaan pää kääntyy niihin päin (täydessä saalistusvalmiudessa toki on edelleen :), pikkuhiljaa edetään) ja korvat höröllään, mutta ei enää reuhdo hullunlailla niiden perään. Ehkä metodini on kuitenkin ollut väärä ja koira vaan luonnostaan niin fiksu että antaa saaliiden olla?

Joka tapauksessa tavallani olen saanut huimaa kehitystä aikaiseksi, enkä aio tavastani luopua vaikka se sinun mielestäsi onkin väärää ja tyhmää. Koskaan en ole koiralleni huutanut, eikä siihen ole ollut tarvettakaan. Karjumiseen ja pelolla kasvattamiseen en todellakaan usko!

Kiitos kivasta tarinasta, kiitos kaikille vastaajille!
        Mutta ymmärtäkää että en jaksa seurata teidän nimimerkkejä mitä kukanenkin on aiemmin kertonut mitä heidän nimenomainen koiransa tekee.

Päällä olevassa aloituksessani kerroin mitä asiani koskee, jos teidän koiranne ei ole osa ongelmaani ettekä ole koiranseísottajia niin olettakaa että en ole myöskään juuri teitä/sinua siellä ruuduntakana osoittamassa sormella. Halusin puhua tästä ongelmasta, enkä kuulla puolusteluja sellaisilta joiden koira ei edes tee kuvatunlaista asiaa.

• kysyy kontaktista
        ilmaisin kait itseni huonos... kirjoitti:

Toki kiinnostaa aina katsekontaktin hakijat ja odottelijat toki, näin ohimennen että mihin ihmeeseen te sitä katsekontaktia tarttette, menkää vain ohi.

• tää mee jo

vähän liiallisuuksiin?? :) kaiken tän naputtelemisen ajan oisitte voinut vähän katsoa peiliin ja lähteä vaikka ulos koiraanne kouluttamaan.

• antaa palaa vaa

eikö mitä, voiko mikään määrä mäkätystä olla liikaa? kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja kirjaimia sopii. antaa apinai mekastaa ja heitetää banaaneja sekaan...

• jeulou
        antaa palaa vaa kirjoitti:

eikö mitä, voiko mikään määrä mäkätystä olla liikaa? kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja kirjaimia sopii. antaa apinai mekastaa ja heitetää banaaneja sekaan...

Moi. Tämä viesti alkuperäiseen aloitukseen. Minulla kaksi koiraa jotka molemmat rähisevät ohituksissa (enkä silti omasta mielestäni ole idiootti vaikka ne näin käyttäytyvät) Täytyy tunnustaa että kuulun näihin ulkoiluttajiin jotka siirtyvät sivulle "seisoskelemaan" Koirani eivät välttämättä tuijota tulevaa koirakkoa herkeämättä JOS niitä kiellän MUTTA suurin syy tähän että menen sivummalle ´rähjä-roopejen` kanssa on yksinkertaisesti se että kaksi koiraa kun lähtee hyökkäämään vastaantulijan päälle on täysi työ pidellä niitä, siispä olen katsonut parhimmaksi (omalta ja varsinkin vastaantulijan kannalta) väistää kauemmaksi. En ota kantaa siihen että mielestäsi näin kun toimii on väärin..kerroin vain yhden syyn tähän toimintaan.

• luin huolella

kyllä olen tätä samaa ihmetellyt, mistä näitä riittää, jotka antavat koiransa tuijotella ja provosoida toisia koiria lenkillä. Ne jotka eivät osaa ohittamista, ovat kyllä oikea maanvaiva, samoin kun nämä "TUTUSTUMAAN" tulijat.

kerrankin joku akka oikein loukkaantui(?) ja mutisi jotain kun houkuttelin koirani namujen avulla pois (ohitin kuten koirakoulussa on opetettu ja harjoiteltu) niin ettei koirani reagoinut eikä nähnyt hänen provo-koiraansa ollenkaan. kyllä täytyy näitä älyn jätti mameja ihmetellä.

Ketjusta on poistettu 97 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      93
      5337
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4151
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2249
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2098
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1825
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1474
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1302
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1118
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1010
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    Aihe