kasteesta

Nm.HenriPuumala kirjotti viime viestiini vastauksen että kaikki mikä liittyy ristiäisiin on pahasta.
Eilen juttelin puhelimessa kummipoikani äidin kanssa(tavallinen luterilainen ihminen)ja kerroin että aion ostaa hänen vauvalleen nallen unileluksi.
Me sitten siskon kanssa muistelimme lapsuutemme kummitätejämme ja muistelimme kaikkia lahjoja joita heiltä saimme ja oltiinko kateellisia.
Tuli jotenkin syyllinen olo.
Se johtui ihan siitä että HenriPuumalan mielestä olin pahan asialla.
Kysyisinkin nyt teiltä, muut helluntailaiset(aikuiskasteen puolustajat)teenkö väärin kun ostan nallen kummilapselleni? Eihän siinä pitäisi olla mitään väärää?
Olenko nyt pahan asialla?
Myös, HenriPuumala jos luet tän niin voisit kyllä vastata.

15

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisar-55

      Tiedät itse että et tee siinä mitään väärää.
      Ja jos mietit "kummin" tehtävää, mitä varten aikanaan kummisysteemi luotiin, sen syvintä merkitystä voit toteuttaa, kun olet Jeesuksen oma, elikä kertoa lapselle Taivaan isästä ja uskosta.
      Ja huom. olen itse käynyt uskovien kasteella, enkä pidä lapsikastetta Jumalan sanan mukaisena toimenpiteenä, mutta en näe mitään väärää jos on kummi ja uskossa oleva ihminen, että hän osoittaa rakkautta kaikella tavalla kummilapselleen.
      Myös ostamalla vaikka nallen.
      Ihmiset asettavat toistensa harteille taakkoja, omista suppeista lähtökohdistaan käsin.
      Jumalamme edessä me tiliä kerran teemme, emme ihmisten.
      Siunaten.

      • tavallaan perinne on ollut pitää seinällä suojelusenkelitaulua.
        Haluan sellaisenkin vauvalle.
        Tiedän kyllä aikuiskasteen olevan ainoa oikea valinta. Toivon että voin vaikuttaa että näin kävisi.


    • * Sehän on vaan kaunista, että muistaa kummilastaan. Onhan vauva saanut ristiäisissä nimen, ja menkköön sitten uskovien kasteelle kun ensin kasvaa ja ymmrtää mitä usko on, ja jos uskoo ja uudestisyntyy, niin sitten vaan uskovien kasteelle.
      * Mutta ole vaan hyvä kummi sille lapselle, ja musita niin usein kuin ikinä tahdot , lahjoilla ja ilman, siunaa ja rukoile hänen puolestaan, ole hänelle oikein malli kummi!

      • Sulla on aika nuorekas ajatuskulku kun aattelee että oot niin vanha...(?)
        Kyllä minä yritän myös rukoilla hänen puolestaan.


    • Antti V. Piiterinen

      Koska kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Näiden lisäksi kummeina voi olla luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvään kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia henkilöitä.

      Olet vapaakirkkolainen. Vapaakirkko on hyväksynyt jäsenikseen vain uskovien kasteella käyneet henkilöt, ja liikkeen piirissä on aina kastettu vain uskonsa tunnustavia (henkilökohtaisen uskonratkaisun tehneitä) eli varsin baptistinen kastekäsitys on vallalla. Yksi suurimpia syitä vapaakirkollisuuden irtautumiselle luterilaisuudesta oli, ettei se hyväksynyt lapsikastetta raamatulliseksi kasteeksi.

      • en oo vielä saanut kunnon syytä erota kirkosta. Oispa tosi mielenkiintoista tietää kuinka moni tälläkin palstalla senkin on tehnyt...
        Kuulun silti vapaakirkkoon ja oon käynyt aikuiskasteella.


      • Antti V. Piiterinen
        auroraboreallis kirjoitti:

        en oo vielä saanut kunnon syytä erota kirkosta. Oispa tosi mielenkiintoista tietää kuinka moni tälläkin palstalla senkin on tehnyt...
        Kuulun silti vapaakirkkoon ja oon käynyt aikuiskasteella.

        ja oikea kaste, miten jo alkuseurakunnissa kaikenikäiset ihmiset kastettiin.

        Kaste perustuu Jeesuksen käskyyn.
        Kastaminen on hyvin tärkeää, koska Jeesus itse käskee kastaa. Kastaminen suoritetaan vettä käyttäen Isän ja Pojan Pyhän Hengen nimeen (Matt 28:19-20). Tämä kastekäsky sisältyy lähetyskäskyyn, ja lapsikaste sisältyy kastekäskyyn.

        Kaste on armoa, Jumalan teko ja lahja,
        kaste on asetettu ihmisille avuksi. Tämä on kaikkien tärkein asia koko kasteopin ymmärtämisessä. Kaste ei ole teko, jonka me teemme Jumalalle, vaan teko, jonka Jumala tekee meille. Siksi kaste ei kuulukaan lain piiriin, vaan evankeliumiin.
        Kastetta toimitettaessa pastori ei toimi omassa nimessään, vaan itse Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki, on läsnä ja toimii.
        Kaste on puhdasta armoa, sillä siinä meille tarjotaan itse Jeesus Kristus. Jokainen ihminen on perisynnin takia alusta lähtien erossa Jumalasta ja tarvitsee Jumalan armoa ja uudestisyntymistä. Koko kasteen olemus on armoa ja lahja, minkä annetaan lapsellekin.

        Kun todellinen raamatullinen kaste nimenomaan korottaa Jumalaa ja painaa kastettavan pieneksi, köyhäksi, syntiseksi ihmiseksi, joka sulasta armosta saa siinä suuren siunauksen, niin baptistinen kasteoppi korottaa ihmisen aivan erinomaiseksi, jolla on jo niin valmis uskokin, että sitä voi näyttää muille, ja siksi se miellyttää ihmistä.

        Ole rauhassa, kyllä Jumala suojelee sinua tältä uusinta kasteeltasi ja kirkon jäsenenä hyväksyy kummiutesi. Nallea ja enkelitauluja tärkeämpää olisi, että tutustuisit tarkasti kummiuden velvollisuuksiin.

        Kaikkea hyvää sinulle.


      • Antti V. Piiterinen kirjoitti:

        ja oikea kaste, miten jo alkuseurakunnissa kaikenikäiset ihmiset kastettiin.

        Kaste perustuu Jeesuksen käskyyn.
        Kastaminen on hyvin tärkeää, koska Jeesus itse käskee kastaa. Kastaminen suoritetaan vettä käyttäen Isän ja Pojan Pyhän Hengen nimeen (Matt 28:19-20). Tämä kastekäsky sisältyy lähetyskäskyyn, ja lapsikaste sisältyy kastekäskyyn.

        Kaste on armoa, Jumalan teko ja lahja,
        kaste on asetettu ihmisille avuksi. Tämä on kaikkien tärkein asia koko kasteopin ymmärtämisessä. Kaste ei ole teko, jonka me teemme Jumalalle, vaan teko, jonka Jumala tekee meille. Siksi kaste ei kuulukaan lain piiriin, vaan evankeliumiin.
        Kastetta toimitettaessa pastori ei toimi omassa nimessään, vaan itse Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki, on läsnä ja toimii.
        Kaste on puhdasta armoa, sillä siinä meille tarjotaan itse Jeesus Kristus. Jokainen ihminen on perisynnin takia alusta lähtien erossa Jumalasta ja tarvitsee Jumalan armoa ja uudestisyntymistä. Koko kasteen olemus on armoa ja lahja, minkä annetaan lapsellekin.

        Kun todellinen raamatullinen kaste nimenomaan korottaa Jumalaa ja painaa kastettavan pieneksi, köyhäksi, syntiseksi ihmiseksi, joka sulasta armosta saa siinä suuren siunauksen, niin baptistinen kasteoppi korottaa ihmisen aivan erinomaiseksi, jolla on jo niin valmis uskokin, että sitä voi näyttää muille, ja siksi se miellyttää ihmistä.

        Ole rauhassa, kyllä Jumala suojelee sinua tältä uusinta kasteeltasi ja kirkon jäsenenä hyväksyy kummiutesi. Nallea ja enkelitauluja tärkeämpää olisi, että tutustuisit tarkasti kummiuden velvollisuuksiin.

        Kaikkea hyvää sinulle.

        ajatellut asiaa noin...joten kiitos viestistäsi, tosi paljon.
        Mulle ihan sanalla sanoen opetettiin että uskoon tulleen ihmisen kuuluu mennä kasteelle, koska se on samanlainen "sakramentti"kuin julkinen omistautuminen jollekkin ihmiselle...eli avioliitto.
        Se sinetöi uskoni siksi mitä sen halusin olevan: julkiseksi. Elin ympäristössä jossa usko Jeesukseen oli suuri häpeä.
        Tämä tapahtui 10vuotta sitten ja en ole sitä sen kummemmin miettinyt, mutta nyt ymmärsin olleeni täysin lain alla...!
        Kiitos taas sinulle, että saatoin ymmärtää tuonkin mitä sanoit, että lapsiakin kastetaan. Siis isompia lapsia.
        "Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta"on Sanassakin.
        Jokainen hetki, suurena ja pienenä, on merkittävä. Siksikin, koska ihmiselämä on niin lyhyt. Sen olen saanut hoitajana oppia...elämää kannattaa suojella.
        Kun--niin kuin kirjoitit--Isä ja poika ja Pyhä Henki(välittäjämme taivaan ja meidän välillä)siunaa kasteen, se on suuri siunaus-ja ARMO..
        Nyt sen ymmärrän!
        Tässä iässäkin voi näköjään oppia uutta...!
        Tämän uuden ihmisen ja ihmistaimen osalta en osaa ajatella muuta, kuin että hän tulee vanhempiensa puolesta oppimaan luterilaisen tavan uskoa.
        Vapaakirkollisena kummina toivon hänelle muuta. Teit oikein kuin kirjoitit lopuksi tuon mitä kirjoitit. Minua itseänikin pohdituttaa tuo mitä velvollisuuteni tässä tilanteessa ovat. Pelkkä materia ei tosiaan riitä.


    • Henri Puumala.

      Vaikka olenkin poikamies,siitä huolimatta puhun ukkomiehen asiaa.Jos minulla joskus on vaimo,vieras nainen ei sisusta kotiani edes/varsinkaan lapsilleni hankituilla leluilla.Minähän olen Isäntä talossa.Juuri siitä syystä vieras mies sisustaísi kotiani vieläkin vähemmän.Jos vieras nainen sisustaisi kotiani,niin tavallaanhan se on kuitenkin hänen aviomiehensä joka sisustaa,sillä mies on vaimon pää.
      En sietäisi siis myöskään sitä,että vieras mies sisustaisi kotiani,missä asuu minun vaimoni.
      Siunausta.

      • Ensin se, että oon kummi ja osallistunut lapsikasteeseen ja nyt se, että rikon vielä avioliittolakia.
        Paitsi että tuskin kaikki miehet sitä noin jaksaisivat aatella!
        No, sano mitä vaan, minä aion ostaa nallen ja sitten vielä suojelusenkelitaulunkin.


      • Henri Puumala.
        auroraboreallis kirjoitti:

        Ensin se, että oon kummi ja osallistunut lapsikasteeseen ja nyt se, että rikon vielä avioliittolakia.
        Paitsi että tuskin kaikki miehet sitä noin jaksaisivat aatella!
        No, sano mitä vaan, minä aion ostaa nallen ja sitten vielä suojelusenkelitaulunkin.

        sanon vain,minkä tiedän Raamatun valossa oikeaksi.sanoit,että tuskin "kaikki miehet jaksaisivat sitä noin aatella".Siitä oikeastaan onkin kysymys.Se on miehelle aina työlästä ,kun naiset hääräävät omiaan.En siis tarkoita yksin sinua,onhan siellä miehillä myöskin omat vaimonsa hääräämässä.Siitä huolimatta vaikka ihmisten mielipiteet tulevat ja menevät,Jumalan Sana on ja pysyy.Siunausta.


      • Henri Puumala. kirjoitti:

        sanon vain,minkä tiedän Raamatun valossa oikeaksi.sanoit,että tuskin "kaikki miehet jaksaisivat sitä noin aatella".Siitä oikeastaan onkin kysymys.Se on miehelle aina työlästä ,kun naiset hääräävät omiaan.En siis tarkoita yksin sinua,onhan siellä miehillä myöskin omat vaimonsa hääräämässä.Siitä huolimatta vaikka ihmisten mielipiteet tulevat ja menevät,Jumalan Sana on ja pysyy.Siunausta.

        Niinhän se on oma asiani...
        Mä kyllä tiesin että oot poikamies ja senkin tiesin ettei sinulla ole asuntoa, mitä en kyllä usko. Teltassako nukut, vai?
        Ei ihme ettei sinua kiinnosta nallet ja enkelitaulut.
        Tuosta viestistäsi...vaikea sanoa mitään, koska en niin tarkkaa miesten ajatuskulkua tunne, joten siinä voi olla perääkin.
        Sait muuten tosi mielenkiintoisen historiikin kummi-aloitukseesi. Kaikki siinä mainitut asiat tuskin ovat vaan ja ainoastaan "pahasta".
        Mutta hyvää jatkoa sulle ja pidä vaan Jumalasta kiinni. SIUNAUSTA!


      • SSRI
        auroraboreallis kirjoitti:

        Ensin se, että oon kummi ja osallistunut lapsikasteeseen ja nyt se, että rikon vielä avioliittolakia.
        Paitsi että tuskin kaikki miehet sitä noin jaksaisivat aatella!
        No, sano mitä vaan, minä aion ostaa nallen ja sitten vielä suojelusenkelitaulunkin.

        Voit todellakin ostaa sekä enkelitaulun että nallen- ja muutakin vastaavaa, jos siltä tuntuu. Sellaisessa ei ole mitään pahaa, enkä usko että Herrankaan tahtoa tuo mitenkään loukkaisi.

        Henrin mielipide edeustaa varmaankin äärilaitaa. Suvaitsevuutta tarvitaan enemmän!


      • SSRI kirjoitti:

        Voit todellakin ostaa sekä enkelitaulun että nallen- ja muutakin vastaavaa, jos siltä tuntuu. Sellaisessa ei ole mitään pahaa, enkä usko että Herrankaan tahtoa tuo mitenkään loukkaisi.

        Henrin mielipide edeustaa varmaankin äärilaitaa. Suvaitsevuutta tarvitaan enemmän!

        sen teen.


    • elisabet_6_1

      Hei, älä tunne syyllisyyttä.
      Ethän anna lahjoja siksi että vauvan päätä vähän kostutettiin, vaan lapselle muistoksi ihmiseltä,
      joka hänestä välittää.
      Saat sitten kertoa Jeesuksesta ihania tarinoita, jotkaovat totta ja niin lapsi saa rakastua hyvää tekevään ja ihmisiä rakastavaan Jeesukseen.
      Olen Helluntailainen "henkeen ja vereen" niinkuin tavataan sanoa, mutta ilman Jeesusta
      en olisi pelastunut, siksi tärkeintä on Jeesuksen
      nimen ja tekojen levittäminen armon ja rakkauden hengessä kaikille ihmisille.
      Ostele sinä vaan lahjoja ja anna ne siunaten ja rukousten kera rakkaalle pikkuiselle.
      Pienet vauvat/lapset ovat automaattisesti taivaskelpoisia Jeesuksen veriuhrin tähden.
      Heillä ei ole vielä omaa tekosyntien listaa...
      se tulee sitten myöhemmin...niinkuin varmaan tiedät. Siunaan sinua Jeesuksen nimen, sovintoveren ja Pyhän Hengen suojaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3806
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      237
      3412
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2653
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      111
      2171
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      22
      2166
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      2027
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1815
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      45
      1812
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      315
      1546
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1402
    Aihe