Hampaan poiston jälkeen

tulehdustako?

Multa poistettiin tokavika poskihammas tiistaina ja jouduttiin ompelemaan ientä kiinni, sen verran iso oli aukko, nyt mulla on edelleen poski ihan turvoksissa, onko normaalia? Sitä myös ajoittain vielä särkee, ei kovin valtavaa särkyä, mutta kuitenkin. Pari kertaa olen ottanut särkylääkkeen, esim. yöksi. Voiko olla tulehtunut jos vielä tänäänkin on turvonnut ja kipeä? Antibiootteja ei määrätty poiston jälkeen.
Toinen juttu, saako alkoholia (viini. siideri) juoda kun ien on vielä paranemisvaiheessa?

9

23715

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sannakaisa,

Saa alkoholia juoda, mutta ei kannata kamalasti, voi lisätä verenvuotoa. Mutta ei siis muuta ongelmaa ja jos ei enää vuoda, niin no problem. Ihan normaalia että on turvonnut ja kipeä vielä, itselläni kesti viikon. Mä olen saanut aina antibioottikuurin (v-pen mega) kun hammas on leikattu, joskus on ollut tulehtunut, joskus annettu varotoimenpiteenä. Lisäksi olen saanut särkylääkettä, joka ehkäisee ettei turpoa niin paljon ja tule mustelmaa poskeen. Jos on turvonnut, pidä kylmää jääpussia (kangas väliin!) poskella n 20 min kerrallaan ja vaikka tunnin välein. En tiedä auttaako se enää, se olisi pitänyt tehdä heti poiston jälkeen. Särkylääkettä syö jos särkee. Mä olen joutunut syömään reseptisärkylääkkeitä, kun leikkauksen jälkeen on ollut aina niiiiiin kipeä että hyvä kun on nekään auttaneet. Tsemiä, kyllä se siitä kohta helpottuu! Mutta jos särky jatkuu kauan niin mene pyytää antibioottikuuri. Ja muistathan puhdistaa kunnolla, ettei mene pöpöjä? Harjatahan ei saa, apteekissa myydään suuvesiä jotka desifioi suun ja on tarkoitettu juuri hampaan poiston jälkeen käytettäväksi. Myydään joka apteekissa, kysy jos et löydä.

• hammaspeikko:)

Multa revittiin viisuri viime tiistaina...kesti puolitoista tuntia se operaatio, ennen kuin viimoin pilkkomisien ja ikenen aukomisen jälkeen hammas lähti irti ja meni siinä naapurihammaskin rikki. Eipä hampilääkäri raskinu antaa edes sairaslomaa, ennen kuin seuraavana aamuna meni nassu veressä sinne uikuttamaan. Sain antibiootit ja 600 buranat ja niiden voimin nippa nappa selvinny tähän päivään asti. Yöllä ei saa nukuttua kun pari tuntia yhden buranan avulla... Molemmat korvat on myöskin kipeät ja poski yhä turvoksissa. :/ Huomenna menen tikin poistoon ja kyllä vaadin ottamaan kuvat uusiks. sillä epäilen et olisi jäänyt juuren palanen vielä muhimaan :/

Et kyllä se muutaman päivän särky ihan normaalilta kuulostaa :) On muuten maailman kamalin särky tää hammassärky :/

• mknihgg9y8

miulla samoja oireita.

• kokemuksen ääni

Minulta kans poistettiin ikenen alla oleva viisuri, jouduttiin ien leikkaamaan auki että sai hampaan pilkkomalla pois. Poski totta kai vähän turposi, mutta kylmällä kun aluksi paineli ja söi ibumaxia nii no problem. Sitten noin kuukauden päästä sama kohta turposi uudestaa, ja vielä pahemmin entä heti leikkauksen jälkeen ollut turvotus. Menin seuraavana päivänä heti samaan hammaslääkäriin, niin sanoivat että ikenen alle on päässyt jotaki ruokaa tai jotakin muuta, ja ien oli parantunu nii hyvin että sen sisään sitte jotakin paskaa jäi. Eli tulehtunut oli. Hammaslääkäri sitten puristeli mädät pois ja anto v-pen mega antibiottikuurin, että sillä pitäs lähtä. Kannattaa siis käydä ihan tarkistuttamassa jos tulee hampaanpoiston jälkeen jotakin normaalista poikkeavaa.

Jää jotain sinne ikenen alle, jos ohjeita orjallisesti lukee, itse olen aina kyllä ruoan tähteet kaivanut tuoreestakin kolosta pois. Koskaan en ole vielä antibioottia hampaan poiston jälkeen syönyt enkä ole tarvinnutkaan.

• yksiivaan
        **** kirjoitti:

Jää jotain sinne ikenen alle, jos ohjeita orjallisesti lukee, itse olen aina kyllä ruoan tähteet kaivanut tuoreestakin kolosta pois. Koskaan en ole vielä antibioottia hampaan poiston jälkeen syönyt enkä ole tarvinnutkaan.

Hei!
        Minulta postettiin vasta viisaudenhammas ja huomenna olisi ollut tarkoitus lähteä juhlimaan kavereiden kanssa. :) Eli osaako kukaan kertoa, että saako seuraavana päivänä nauttia jo alkoholijuomia? :)
        Olisi kiva jos joku voisi vastata pian, niin tietäisi! :) Huom! Siis huomenna, seuraavana päivänä poiston jälkeen! :)

• malttia...
        yksiivaan kirjoitti:

Hei!
        Minulta postettiin vasta viisaudenhammas ja huomenna olisi ollut tarkoitus lähteä juhlimaan kavereiden kanssa. :) Eli osaako kukaan kertoa, että saako seuraavana päivänä nauttia jo alkoholijuomia? :)
        Olisi kiva jos joku voisi vastata pian, niin tietäisi! :) Huom! Siis huomenna, seuraavana päivänä poiston jälkeen! :)

Kyllä mä vielä säästelisin sitä juhlimista. Alkoholia saa varmasti myöhemminkin, mutta jos vasta poistetun viisurin jäljet menee tärväämään, siitä voi saada tosi ikävän riesan. Kysehän ei ole pelkästään siitä, mitä alkoholi tekee poistoalueella, vaan myös siitä, mitä itse voi alkoholin vaikutuksen alaisena tehdä. Esim. syödä jotain kovaa ja repiä haavan auki.

• Sylgilägäri

Multa poistettiin siis sunnuntaina hammas ylhäältä oikealta puolelta kun oli naama niin turvooksissa ku oli mätää sinne sisään päässy ja nyt on sit pari antibiotti kuurii päällä viikon ajan mietin vaan että uskallatko nuuskaa käyttää täs paripäivää käyttämättä olleena pelkkä auringonpaistekkin vituttaa tupakkiaki voin jos myy ei auta

• kdkdfndnfnx

itse kysyi omalta hammaslkäriltä samaa ja hän sanoi että jo leikkauksesta seuraavana päivänä voin ruveta käyttämään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe