Onko muita IgA:n puute ja keliakia?

Kohtalotovereita etsin

Eikö tosiaan löydy ketään keliakiapotilasta, jonka testeistä on löydetty sekä IgA:n puutostila että keliakia. IgA.n puutos on yleisempää keliakia potilailla kuin muulla väestöllä. Toisaalta IgA- puuteisilla on 10 kertainen riski sairastua keliakiaan.
Tietääkö joku edes lisävalaistusta asiaan?

11

8292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi kysyjä

      Keliakiaa potevien joukossa pitäisi olla IgA-puutteisia 1:40 eli yksi neljästäkymmenestä.
      ja IgA-puutteisten joukossa joka kymmes keliakiaa sairastava. Eikö kukaan vastaa?

      • tirpakka 111111111

        mitä tuo tarkoittaa kun en tiedä? Siis toi IgA?Olen kyllä potenut keliakiaa jo 18 v.,mutta ihan uusi asia..


      • IgA:sta
        tirpakka 111111111 kirjoitti:

        mitä tuo tarkoittaa kun en tiedä? Siis toi IgA?Olen kyllä potenut keliakiaa jo 18 v.,mutta ihan uusi asia..

        IgA on ihmisen immuniteettiin eli vastustuskykyyn liittyvä vasta-aine eli immunoglobuliini. Näitä vasta-aineita on viittä tyyppiä: IgG, IgA, IgM, IgD ja IgE. Näistä IgA esiintyy limaalvojen pinnalla ja estää mikrobeja pääsemästä limakalvon soluihin. IgG puolestaan
        huolehtii siitä, että sama tauti ei yleensä tule toista kertaa ainakaan heti ja sitä hyödynnetään mm. rokotekehittelyssä. Kaikki immunoglobuliinit auttavat ihmisen syöjäsoluja tuhoamaan vihollisia, (antigeeneja mm. bakteereita ja viruksia)
        IgA-puutteisia on noin 1/400:sta Suomessa ja heistä joka kymmenennellä on keliakia. Eli IgA:n puuttuminen altistaa myös keliakialle ja useille muille taudeille ja allergioille. Ongelmana on myös se, että keliakian vasta-ainetestit perustuvat juuri igA-luokan vasta-aineille. mm. kotitestit ja retikuliinivasta-aineet jne.
        Eli IgA-puutteiset saavat usein väärän negatiivisen tuloksen testien perusteella, eikä heitä ohjata edes jatkohoitoon tai tutkimuksiin.


    • IgA

      mulla on on toi puutostila ja sain tietää sen vasta 7 vuotta sen jälkeen kun sairastuin keliakiaan ja tämänkin totesi lääkäri ranskassa.mäkin haluisin tietää asiasta enemmän.
      sen verran, että sairastuin keliakiaan ja kilpirauhasen autoimmuunitautiin yhtaikaa erittäin suuressa stressissä. ei paljon ollut ihmisiä auttamassa. elin jopa nälässä muutaman kuukauden eli olen tätä miettinyt aiheuttivatko nämä stressitekijät sairastumiseni. uskon niin. no, en asu enää suomessa, sillä sain törkeää kohtelua terveyskeskuksista ja työpaikoilla ei tullut ymmärrystä keliakiaani. olin jossain palavereissa ilman syömistä, kun kappas unohdettiin taas! nyt on asiat paremmin ja toivon, että muilla keliaakikoilla on ymmärtäviä ja sivistyneitä ihmisiä työkavereina ja ystävinä.

    • kt11118

      Kyllä saman asian kanssa minäkin kuljen, eli olen keliaakikko ja veressäni on Iga - puutos. Nämä molemmat todettiin jo vuonna 1983.

      Eipä tuossa Iga - puutoksessa muuta harmia ole mutta esim. verensiirrossa on käytettävä kahdesti pestyjä punasoluja.
      Eli normaali veri ei käy.
      Tästä on hyvä olla tieto myös lompakossa ja SOS - passikin on kova sana, jos joutuu onnettomuuteen missä ei itse pysty asiaa kertomaan.
      SOS - passista minulla käy ilmi myös diabetes, joten se on tärkeä esine olla mukana joka paikassa.

      http://www.redcross.fi/verkkokauppa/turvatuotteet/fi_FI/SOS-riipus_1_1/

      • Vierailija

        Niin, kuka tietää noi arvot? Pojalla tulos IgA 0.40 ja viitearvoista ei tietoa... Lääkäri vasta tulossa. Samassa paperissa luki transglutaminaasi- ja endomysium va-aineet neg.


    • eveliina889

      Mulla on ollut igA puutos niin kauan kun muistan, oon nyt 17vuotias ja puutos mulla todettiin kai jo ennenkuin täytin yks..? Mulla ei ole keliakiaa eikä mitään nivelongelmia jotka kaiketi liittyy yleensä puutokseen. Se ei ole juuri vaikuttanut mun elämääni, paitsi tokihan sitä sairastelee kaikenmaailman korva ja kurkkutulehduksia kokoajan. Mulla on myös paljon erilaisia allergioita mutta ei nekään niin vakavia ole, oon käynyt siedätyshoidossa siedättämässä mm. koivua. Mulla ei itsekään ole juurikaan tietoa puutoksesta, kun se ei ole elämääni juuri vaikuttanut niin ei oo tullut otettua selvää. :) Pitäis varmaan vanhemmilta kysellä. Mun isä nyt vaan on ihan paniikissa että kuolen sikainfluenssaan, se sanoi että mun keho ei kehitä sille minkäänlaista vastustuslykyä eikä mua sen takia voisi rokottaakkaan? Oon vähän skeptinen, tiedättekö kukaan onko näin?

      • vilja-allergikko

        Tietääkö kukaan onko tuo igA yleisempi vain keliaakikoilla vai myös vilja-allergikoilla.IgA:ta ei minulta ole koskaan testattu,olen vilja-allergia ja vähän väliä sairastelen.Ja vaikka minun immuniteetti tavalla tai toisella on ilmeisesti aika heikko, niin kyllä täällä ainakin selvittiin sikainfluenssasta hengissä.Rankka tauti,mutta kuitenkin vain rankka flunssa.Suosittelen kyllä lääkäriin menoa jos sairastut,jos siis epäilet oman kehosi pärjäämistä,saat Tamiflun ja paranet nopeammin.Ja siis,onhan kehosi muistakin sairauksista selvinnyt niin kyllä tästäkin.Ja siis,rokotteessahan on kuollut virus, siihen ei voi sairastua. Joten luulisi että voit ottaa rokotteen?Käy ihmeessä lääkärillä kyselemässä!


    • Kiitoksin

      Nostanpa tätä, jos kymmenessä vuodessa olisi enemmän tietoisuutta. Itselläni IgA-arvo 0.50 eli juuri viitearvojen alle. Oisko jollain omakohtaista kokemusta siitä, vaikuttaako tämä johonkin elämässä?

      Netistä löytyneet viralliset sivut olen jo lukenut.

      • IGA

        Toivoisin myös vastausta tähän! Minulla tulos 0.3. En löydä netistä oikein mitään. Onko jatkotutkimusten paikka? Kaikenlaisista vatsavaivoista, flunssista, säryistä, stressistä, virtsaamisvaikeuksista kärsinyt jo toista vuotta ja mitään ei löydy.. Itse epäilen aina vaan keliakiaa, mutta ei se sitä ilmeisesti ole, kun tähystyksessäkin kävin.


    • Keliakiako

      Täällä vastailee suolistokeliakiaa nyt 20 vuotta ja ihokeliakiaa 10 v sairastanut nainen. Lapsellani ,nyt 6v, aloin epäillä keliakiaa jo 2v sitten,tällöin hänen igA arvot olivat lähes täysin nollissa(syksy). Seuraavana keväänä hänelle tehtiin gastroskopia, suoli ok. Oireet jatkuivat ja puolen vuoden päästä (taas syksy) otettiin uudet vasta-aineet, igA taas nollissa. Lääkäri totesi että joko on alkava keliakia tai igA vasta-aine puutostauti. Asia jäi siihen, meillä tuli samaan aikaan muutto toiselle paikkakunnalle uuden työn perässä. Nyt ollaan siinä tilanteessa että viime viikolla otettiin kilpirauhasverikokeet ja vielä uudelleen maidon proteiini verikokeet, tulokset tulee huomenna. Lapsi syö kuin hevonen, on kasvanut erittäin hyvin mutta mahaan koskee joka päivä !!!välillä ummettaa,välillä ripuloi,käytössä ollut laktoositon maito jo yli vuoden. Mikään muu kuin keliakia ei selitä mahaa enää mielestäni, itselläni alkoi aikoinaan samalla lailla. Lapsen isällä vehnäallergia, meillä molemmilla vanhemmilla laktoosi-intoleranssi. Aion huomenna pyytää kun lääkäri soittaa tuloksia että jos otettaisiin ne igG vasta-aineet vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe