Miksi olisi?
Jeremia sanoo Uudesta Liitosta kummallekin erikseen!
Ja vielä siten kummallisesti, että Israelin sydämeen kirjoitetaan laki sisimpään, mutta näin ei edes luvatakaan Juudan heimolle.
Miten juutalaiset tämän ymmärtävät?
Jeremia 31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Onko JUUDA koko Israel?
11
589
Vastaukset
- rasismiavastaan
liittyivät Juudaan niistä jotka jäivät jäljelle eksiilien jälkeen. Ei ollut erillisyhteisöjä tai erillisasutusta sen paremmin diasporassa kuin Israelin maassa, toisen temppelin ajalta ei enää tunneta mitään tällaista jakoa.Myös Ut tietää tämän, nimityksiä juutalainen/israelilainen käytetään jo rinnakkain.
- merkkari
Esität käytännössä yleisen tulkinnan.
Sekä kristikunta että juutalaiset nykyään käsittävät noin.
Mutta kun perehtyy UTn, siellä erotetaan Israel ja juutalaisuus merkitykseltään eroon.
Roomalaiskirje:
2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Tuossa kohden Paavali nimenomaan tarkoittaa juutalaisuuden olevan eri asian kuin Israel.
Jos tuon ymmärtää eri asiaksi, se ei antaisi aihetta antisemitismiin.
Mutta jos Paavalin mainitsema juutalaisuus ymmärretään Israelin synonyymiksi, se voidaan tulkita tueksi antisemitismille.
http://users.aristotle.net/~bhuie/2houses.htm - rasismiavastaan
merkkari kirjoitti:
Esität käytännössä yleisen tulkinnan.
Sekä kristikunta että juutalaiset nykyään käsittävät noin.
Mutta kun perehtyy UTn, siellä erotetaan Israel ja juutalaisuus merkitykseltään eroon.
Roomalaiskirje:
2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Tuossa kohden Paavali nimenomaan tarkoittaa juutalaisuuden olevan eri asian kuin Israel.
Jos tuon ymmärtää eri asiaksi, se ei antaisi aihetta antisemitismiin.
Mutta jos Paavalin mainitsema juutalaisuus ymmärretään Israelin synonyymiksi, se voidaan tulkita tueksi antisemitismille.
http://users.aristotle.net/~bhuie/2houses.htmIsraelin kansan geopoliittisesta jaosta jossa osa kansasta asui pohjoisessa valtioissa jota kutsuttiin Israeliksi, osa etelässä, Juudassa.
"Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa."
"Niin Paavali sanoi: "Minä olen juutalainen mies, Tarson, tunnetun Kilikian kaupungin, kansalainen". - Daniel-25
>liittyivät Juudaan niistä jotka jäivät jäljelle eksiilien jälkeen.<
Englannin kielisessä wikipediassa luki suurin piirtein jotain tuommosta ja siinä sivussa väitettiin jostain arkeologisesta tutkimuksesta tämän teorian tueksi, aikaa nopea ne poisti sitten sen tietyn kirjoituksen artikkelista, koska se ei pitänyt paikkaansa näköjään.
- merkkari
Valittu kohta Hes.31:31-34 on jäänyt Rashilta kokonaan kommentoimatta!
Miksiköhän, vaikka kyse on merkittävästä profeetan ilmoituksesta?
http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/16028/showrashi/true/jewish/Chapter-31.htm- nakhla
Rashi olettaa että kyseessä on itsestäänselvyys juutalaiselle lukijalle, uusi liitto ei tarkoita Siinain liiton hylkäämistä:
And no longer shall one teach his neighbor or [shall] one [teach] his brother, saying, "Know the Lord," for they shall all know Me from their smallest to their greatest, says the Lord, for I will forgive their iniquity and their sin I will no longer remember.
Kyseessähän on Jer.31:31-34 ei Hes.31:31-34.
- onhan juudassa juuret!
Room 11 luku.
- 1 kun. 18.20-40
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4GGIK_enUS285US289&q=baal
http://www.faithfreedom.org/Gallery/10.htm
-onko mielestasi osuva huomio?- raamatun paikka
Jas 12:12-16 ja 13:1-6 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
13. Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia.
14. Ja he lentävät länteen päin filistealaisten niskaan, yhdessä he ryöstävät Idän miehiä. Edom ja Mooab joutuvat heidän käsiinsä, ammonilaiset heidän alamaisikseen.
15. Ja Herra vihkii tuhon omaksi Egyptin merenlahden ja vihansa hehkussa kohottaa kätensä Eufrat-virtaa vastaan, lyö sen hajalle seitsemäksi puroksi ja tekee sen kengin kuljettavaksi.
16. Siitä tulee valtatie hänen kansansa jäännökselle, joka on jäljellä Assurissa, niinkuin tuli Israelille silloin, kun se Egyptin maasta lähti.
1. Sinä päivänä sinä sanot: "Minä kiitän sinua, Herra, sillä sinä olit minuun vihastunut, mutta sinun vihasi asettui, ja sinä lohdutit minua.
2. Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle pelastukseksi."
3. Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.
4. Ja sinä päivänä te sanotte: "Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansain keskuudessa, tunnustakaa, että hänen nimensä on korkea.
5. Veisatkaa ylistystä Herralle, sillä jaloja töitä hän on tehnyt; tulkoot ne tunnetuiksi kaikessa maassa.
6. Huutakaa ja riemuitkaa, Siionin asukkaat, sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä."
Jer 23:5-8 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
6. Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme.'
7. Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta',
8. vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut.' Ja niin he saavat asua omassa maassansa."
Jer 30:1-3 Sana, joka tuli Herralta Jeremialle ja kuului näin:
2. "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Kirjoita kaikki sanat, jotka minä olen sinulle puhunut, kirjaan.
3. Sillä katso, tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä käännän kansani Israelin ja Juudan kohtalon, sanoo Herra, ja palautan heidät maahan, jonka olen antanut heidän isillensä, ja he saavat periä sen."
Jer 31:31-36 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
- haluu tietoo
Mitä ovat Neturei Karta porukat?
Hehän osoittavat usein mieltään Lontoossa.He vastustavat Israelin valtiota, koska se pitäisi heidän näkemyksensä mukaan perustaa vasta Messiaan tulon jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 29011412
- 1337040
- 1015823
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa415171- 524311
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304049- 613554
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323541Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223075- 793060