Eka nosto

nosto

Elikkäs elämäni ensimmäinen purjeveneen nosto edessä. 32 jalkainen pitäisi saada kunnialla ylös.
Miten tapahtuu ja mitä vinkkejä. Masto otetaan pois myös ja se menee katon läpi pohjaan kiinni. Vene nostetaan pukille. Nosturi tulee nostamaan.

39

5900

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heinänteko

      Onko masto tarkoitus laskea samalla keikalla kuin vene nostetaan? Varaudu sählinkiin, voi tulla kalliiksi jos nosturi joutuu odottelemaan kovasti. Jos satamassa on käytettävissä kiinteä mastokraana, kannattaa harkita maston kaatamista etukäteen.

      Muuten hommassa ei sinänsä ole mitään kovin ihmeellistä. Jos nosturimies on nostanut veneitä ennenkin, hän tietää kyllä, mitä tehdä. Nostoliinojen oikeat paikat kannattaa selvittää etukäteen, ellei veneessä ole yhden pisteen nostomahdollisuutta.

    • pärske

      Veneen masto olisi hyvä kaataa ennen nostoa. Kaada masto venekerhosi mastonosturilla. Pyydä siihen mukaan
      joku luotettava purjehtija, jolla on kokemusta maston kaatamisesta. Maston kaatamisessa on hyvä olla mukana neljä ihmistä, silloin kaataminen onnistuu helposti. Maston kaatamisessa kokenein johtaa työtä ja muut tottelevat. Muuten voi tulla vaarallisia tilanteita.

      Veneen nosto
      Poista veneen kannelta kaikki tarpeeton. Kaidevaijerit, kaidetolpat, roiskesuoja, koydet yms. Veneestä olisi hyvä viedä pois myös kaikki ylimääränen tavara, jonka aijot säilyttää varastossa. Merkkaa teipillä veneen kylkeen nostoliinojen oikeat kohdat. Kun pääset nostopaikalle poista fenderit veneen kyljistä, helpottaa nostoliinojen paikalleen laittamista.
      Jos veneessäsi on perävetolaite, pitää nostoliina saada sellaiseen kohtaan missä se ei paina perävetolaitetta eikä peräsintä.

      Jos haluat pelata varmanpäälle sidot nostoliinat veneen
      kummaltakin puolelta yhteen naruilla ennen nostoa. Se
      varmistaa niiden pysymisen, eivät pääse luiskahtamaan pois veneen alta.

      Kiinnitä veneen keulaan ja perään ennen nostoa 10 metrin köydet, niiden avulla voit käännellä venettä noston aikana.

      Ota nostoon rauhallinen asenne, älä juoksentele nostoalueella, ettei satu vahinkoja.

      Nosturi kuskit ovat yleensä ammattimiehiä, eli tietävät mitä pitää tehdä.

      • Navigateur

        edelliseen on paha mitään lisätä, mutta eräs asia kuitenkin. Olen joskus onnistunut rikkomaan loki-anturin. Eli jos lokin vieressä on tulppa, niin kannattaa vaihtaa se anturin tilalle...


      • Petu49
        Navigateur kirjoitti:

        edelliseen on paha mitään lisätä, mutta eräs asia kuitenkin. Olen joskus onnistunut rikkomaan loki-anturin. Eli jos lokin vieressä on tulppa, niin kannattaa vaihtaa se anturin tilalle...

        Hyviä ohjeita kaikki tyyni.

        Mutta nykyveneiden kanssa kannattaa kyllä olla nostoissa tarkkana. Kaikki veneet eivät välttämättä kestä väärin tehtyjä nostoja.

        Tiedän tapauksen, jossa tuliterä kuttaperkkapaatti nostetiin normaaleilla taljoilla, mutta nostopisteet olivat väärissä paikoissa. Kansirakenteet antoivat periksi. Lisäksi vakuutusyhtiö ei suostunut korvaaman vahinkoja, koska valmistajan nimenomaisia ohjeita ei ollut noudatettu.

        Kannattaa siis olla trakkana. Eikä välttämättä edes nosturikuskitkaan ole perillä uusien veneiden erityispiirteitä. Vastuu jää selkeästi veneenomistajalle.


      • fin-evä
        Navigateur kirjoitti:

        edelliseen on paha mitään lisätä, mutta eräs asia kuitenkin. Olen joskus onnistunut rikkomaan loki-anturin. Eli jos lokin vieressä on tulppa, niin kannattaa vaihtaa se anturin tilalle...

        Hyvä Pärske, nostat foorumin tasoa ansiokkaalla vastauksella.

        Vielä pari pointtia tarkennukseksi vaan.

        Erityisesti, jos se maston lasku jää nosturin hommaksi (eli jos et löydä/käytä mastokraanaa aiemmin), niin useimmissa tapauksissa:
        * puomi releineen irti, fallit ja muut siistiksi
        * takastaagi pois
        * sivuvantit maks. löysälle etukäteen. Mutta ei irti asti (ainakaan ylimmät)
        * etustaagi saa olla, ettei masto kaadu.

        Kun nosturi tulee, niin sen talja pujotellaan nosturikuskin toimesta saalinkien alle. Sitten kun ote on, yksi-kaksi pitää mastoa paikallaan ja joku ruuvaa loput vantit/staagit irti.

        Veneennostossa ohjeet olikin kyllin tarkkoja. Eli kun nosturi pitää venettä ilmassa, sulla täytyy olla edessä ja takana alas roikkumassa köydet joilla pyöritellä venettä ympäri halutusti.

        Muista hoitaa septit ja moottori ennen nostoa, tietysti.


      • FE-Sillanpää
        fin-evä kirjoitti:

        Hyvä Pärske, nostat foorumin tasoa ansiokkaalla vastauksella.

        Vielä pari pointtia tarkennukseksi vaan.

        Erityisesti, jos se maston lasku jää nosturin hommaksi (eli jos et löydä/käytä mastokraanaa aiemmin), niin useimmissa tapauksissa:
        * puomi releineen irti, fallit ja muut siistiksi
        * takastaagi pois
        * sivuvantit maks. löysälle etukäteen. Mutta ei irti asti (ainakaan ylimmät)
        * etustaagi saa olla, ettei masto kaadu.

        Kun nosturi tulee, niin sen talja pujotellaan nosturikuskin toimesta saalinkien alle. Sitten kun ote on, yksi-kaksi pitää mastoa paikallaan ja joku ruuvaa loput vantit/staagit irti.

        Veneennostossa ohjeet olikin kyllin tarkkoja. Eli kun nosturi pitää venettä ilmassa, sulla täytyy olla edessä ja takana alas roikkumassa köydet joilla pyöritellä venettä ympäri halutusti.

        Muista hoitaa septit ja moottori ennen nostoa, tietysti.

        Hei,
        en tiedä miten toimii mastossa joka menee kannesta läpi, mutta kannella seisovassa mastossa on seuraava menettely ollut todella toimiva:

        Nosturin koukku ottaa kiinni spinnun fallista (johon on tehty päähän lenkki). Koukkua nostetaan lähes maston huipun korkeudelle (kuitenkin hieman ali, että windex säilyy). Sitten kiristettään falli ja kiinnitetään falli maston alapäähän. Ja ei kun nostamaan.

        Tämä menettely sopii, kun

        a) saalingit ovat niin matalalla, että niiden alta nostettaessa maston painopiste jäisi paljon nostokohdan yläpuolelle (koska silloinhan koko masto voi heittää tuhoisasti voltin jos alhaalta ei jaksa pitää mastoa lihasvoimin)

        b) nosturilla on niin paljon ulottuvuutta, että voi nostella sieltä n. 10-15 m korkuedesta


      • liiottelua

        Sinällään erinomaiset ohjeet, mutta kaiteiden osalta sentään tinkisin. Jos nosturilla on asianmukainen nostokehikko, eikä peittely vaadi kaiteiden purkamista, voi ne hyvin jättää paikoilleen. Jopa hieman alimittaisen kehikon kanssa luultavimmin riittää ylempien vaijereiden löysääminen.

        Ohjausköysien osalta huomattakoon, että molempien köysien pitelijöiden tulee pysyä samalla puolella venettä. Muutoin ei veneen pyörähtämistä toiseen suuntaan voi estää. Ja ainakin nosturikuski on tarkka siitä, ettei pääsylinterin männänvartta naarmuteta.


      • ennen nostoa

        Itse en ole poistanut koskaan kaiteita, enkä fendareita ja puomi sekä muuta rompettakin on ollut kannella.

        Mutta on tärkeää pienemmissä veneissä, ehkäpä 32 jalkaisessakin, kun aletaan nostamaan pitää veneen olla sivusuunnassa vaakasuorassa. Muuten se tulee pukille vinoon. Jos veneessä on noston alkaessa pari ihmistä samalla reunalla, saattaa tulla pieni kallistus, jota ei voi helposti korjata.


      • ei kannata
        liiottelua kirjoitti:

        Sinällään erinomaiset ohjeet, mutta kaiteiden osalta sentään tinkisin. Jos nosturilla on asianmukainen nostokehikko, eikä peittely vaadi kaiteiden purkamista, voi ne hyvin jättää paikoilleen. Jopa hieman alimittaisen kehikon kanssa luultavimmin riittää ylempien vaijereiden löysääminen.

        Ohjausköysien osalta huomattakoon, että molempien köysien pitelijöiden tulee pysyä samalla puolella venettä. Muutoin ei veneen pyörähtämistä toiseen suuntaan voi estää. Ja ainakin nosturikuski on tarkka siitä, ettei pääsylinterin männänvartta naarmuteta.

        mahdollisimman vähän kannattaa venettä purkaa syksyllä, koska keväällä joutuu taas kasaamaan. Puomit ja muut säilyy kannella jne.


      • keulapurje on
        ei kannata kirjoitti:

        mahdollisimman vähän kannattaa venettä purkaa syksyllä, koska keväällä joutuu taas kasaamaan. Puomit ja muut säilyy kannella jne.

        valmiina keulassa koko talven. Kokemuksista en tiedä, koska ei ne käytä em. purjetta seuraavana kesänäkään.


      • ihmiset pois
        ennen nostoa kirjoitti:

        Itse en ole poistanut koskaan kaiteita, enkä fendareita ja puomi sekä muuta rompettakin on ollut kannella.

        Mutta on tärkeää pienemmissä veneissä, ehkäpä 32 jalkaisessakin, kun aletaan nostamaan pitää veneen olla sivusuunnassa vaakasuorassa. Muuten se tulee pukille vinoon. Jos veneessä on noston alkaessa pari ihmistä samalla reunalla, saattaa tulla pieni kallistus, jota ei voi helposti korjata.

        Kun venettä nostetaan tai lasketaan, veneessä ei saa olla ketään! Ja miksi pitäisi olla?


      • ettänäin
        ihmiset pois kirjoitti:

        Kun venettä nostetaan tai lasketaan, veneessä ei saa olla ketään! Ja miksi pitäisi olla?

        sen verran nostetaan alussa että liinat kiristyy ja pysyvät kohdallaan, eli kiristyvät yleensä niin paljon että vene jää sitten siihen asentoon kun se nostetaan ilmaan


      • Tosiukko
        FE-Sillanpää kirjoitti:

        Hei,
        en tiedä miten toimii mastossa joka menee kannesta läpi, mutta kannella seisovassa mastossa on seuraava menettely ollut todella toimiva:

        Nosturin koukku ottaa kiinni spinnun fallista (johon on tehty päähän lenkki). Koukkua nostetaan lähes maston huipun korkeudelle (kuitenkin hieman ali, että windex säilyy). Sitten kiristettään falli ja kiinnitetään falli maston alapäähän. Ja ei kun nostamaan.

        Tämä menettely sopii, kun

        a) saalingit ovat niin matalalla, että niiden alta nostettaessa maston painopiste jäisi paljon nostokohdan yläpuolelle (koska silloinhan koko masto voi heittää tuhoisasti voltin jos alhaalta ei jaksa pitää mastoa lihasvoimin)

        b) nosturilla on niin paljon ulottuvuutta, että voi nostella sieltä n. 10-15 m korkuedesta

        toimii myös kannen läpi menevässä mastossa.
        Esim. omassa kaksi-saalinkisessa tämä on ainoa tapa pitää painopiste riittävän ylhäällä, koska nosturin lenkkiä ei saa saalinkien väliin.

        Kuvaus löytyy seuraavan linkin takaa:
        http://www.kolumbus.fi/skaar/rvs.html
        ->Vinkki maston nostoon ja laskuun


      • nosturikuski
        Tosiukko kirjoitti:

        toimii myös kannen läpi menevässä mastossa.
        Esim. omassa kaksi-saalinkisessa tämä on ainoa tapa pitää painopiste riittävän ylhäällä, koska nosturin lenkkiä ei saa saalinkien väliin.

        Kuvaus löytyy seuraavan linkin takaa:
        http://www.kolumbus.fi/skaar/rvs.html
        ->Vinkki maston nostoon ja laskuun

        ...sinne saalinkien väliin saa enkä ikinä nostaisi mastoa veneen omalla köydellä saati asiakkaan solmuilla, itse maksan vahingot kuitenkin.


      • Tyrni098
        Petu49 kirjoitti:

        Hyviä ohjeita kaikki tyyni.

        Mutta nykyveneiden kanssa kannattaa kyllä olla nostoissa tarkkana. Kaikki veneet eivät välttämättä kestä väärin tehtyjä nostoja.

        Tiedän tapauksen, jossa tuliterä kuttaperkkapaatti nostetiin normaaleilla taljoilla, mutta nostopisteet olivat väärissä paikoissa. Kansirakenteet antoivat periksi. Lisäksi vakuutusyhtiö ei suostunut korvaaman vahinkoja, koska valmistajan nimenomaisia ohjeita ei ollut noudatettu.

        Kannattaa siis olla trakkana. Eikä välttämättä edes nosturikuskitkaan ole perillä uusien veneiden erityispiirteitä. Vastuu jää selkeästi veneenomistajalle.

        Tuo on kyllä suurinta soopaa,j ota olen pitkään aikaan kuullut. Veneet kyllä kestävät nostaa mistä kohden vain, mutta tasapainon takia paikat voi merkata. Mikään ei hajoa, jos venettä ei pudoteta tai nosteta vetolaitteesta tms.


      • FE-Sillanpää
        nosturikuski kirjoitti:

        ...sinne saalinkien väliin saa enkä ikinä nostaisi mastoa veneen omalla köydellä saati asiakkaan solmuilla, itse maksan vahingot kuitenkin.

        Alkuperäinen puhe oli 1-saalinkiparisesta takilasta. Siinä ei ole muuta stabiilia mahdollisuutta kuin (spinnu)falli. Jos nostat liinalla, joudut vetämään yhtä korkealle kuin mistä spinnufalli lähtee ja lisäksi repäiset mahdollisesti päävantit tai barduunat ylähahloistaan irti kesken noston. Tämä siis varoitukseksi nimimerkille "nosturikuski".

        Mastot painavat joitain kymmeniä kiloja. Falleilla nostellaan purjeita, kumiveneitä ja ihmisiä, vinssin voimalla. Fallit pidetään yleensä hyvässä kunnossa, koska kesken kauden katkennut falli aiheuttaisi kohtuuttomasti vaivaa. Nosturikuski voinee tarkistaa solmun tai tehdä sen itse, jos epäilee purjehtijan kykyä solmia köyteen luotettava solmu.

        Riski on paljon suurempi labiilissa nostoratkaisussa, jossa alapäätää pitelevän veneenomistajan kompastuminen tms. kippaa maston ylösalaisin ilmassa ties minkä Nauticatin tai Jaguarin päälle.


      • hu789
        FE-Sillanpää kirjoitti:

        Alkuperäinen puhe oli 1-saalinkiparisesta takilasta. Siinä ei ole muuta stabiilia mahdollisuutta kuin (spinnu)falli. Jos nostat liinalla, joudut vetämään yhtä korkealle kuin mistä spinnufalli lähtee ja lisäksi repäiset mahdollisesti päävantit tai barduunat ylähahloistaan irti kesken noston. Tämä siis varoitukseksi nimimerkille "nosturikuski".

        Mastot painavat joitain kymmeniä kiloja. Falleilla nostellaan purjeita, kumiveneitä ja ihmisiä, vinssin voimalla. Fallit pidetään yleensä hyvässä kunnossa, koska kesken kauden katkennut falli aiheuttaisi kohtuuttomasti vaivaa. Nosturikuski voinee tarkistaa solmun tai tehdä sen itse, jos epäilee purjehtijan kykyä solmia köyteen luotettava solmu.

        Riski on paljon suurempi labiilissa nostoratkaisussa, jossa alapäätää pitelevän veneenomistajan kompastuminen tms. kippaa maston ylösalaisin ilmassa ties minkä Nauticatin tai Jaguarin päälle.

        Tuossa tyylissä on sellainen pulma, että spinnun falli voi hangata terävään alumiinireunaan maston yläpäässä. Siksi nosturin oma liina saalingeista on parempi sekä 1 että 2 saalinkisessa. Alan autoissa on pehmustetut nosturivarren päät ja kuskit ammattilaisia, joten sähläämistä harvemmin on. Kauko-ohjaimella varustettu kuski voi vaikka itse pitää maston alapäästä, fiksu kippari kuitenkin on paikalla myös itse apurin kera.


      • -Mika-

        Ensinnäkin tuo rauhallinen asenne on hyvä muistaa kokeneemmankin. Liian usein sitä koittaa vaan minimoida sen nosturikuskin työajan oman veneen kimpussa ja se voi johtaa turhaan kiirehtimiseen ja sähläämiseen.

        Myös kaikki varastoon vietävä tavara on paljon helpompaa ottaa veneestä pois laiturissa, tikkaiden kanssa pukeilla olevasta veneestä se on jo vaikeampaa.

        Liinojen paikat kannattaa kyllä merkata, varsinkin akselivetoisessa, ettei väärässä kohtaa oleva takaliina paina akselia. Ekoina vuosina ei kuitenkaan syksyllä muista, että missä kohtaa se akseli tulikaan ulos ja mihin se päättyi.

        Mutta mastoa en menisi itse kaatamaan kerhon mastonosturilla. Paljon helpompaa ja varmempaa se on nosturikuskin toimesta kaataa. Kerhon mastonosturi kun on kiinteä laite, ja venettä pitää siksi siirrellä kaatamisen aikana sen nosturin alla. Ja helpommin siinä saa vindexin ym rikki kuin ammattitaitoisen nosturikuskin mastoa kaataessa. Myös maston tuleva sijoituspaikka ratkaisee jotain: Jos sen jättää kannelle, voi irroittaa (nykyveneissä, joissa voimakkaasti taakse kallistetut spiidarit) vain keulstaagin. Ainoastaan! Näin minä teen, kun masto talvehtii kannellla.

        Laitan jennin fallin keulapollariin kiinni, tiukkaan sen vinssillä ja löysään keulastaagia. Kaikki muut staagit löystyy samalla. Nosturi ottaa "painon" mastosta ja avaan jennin falllin kokonaan. Mastoa nostetaan hieman ja se kaadetaan kannelle ja kuljen maston jalka kainalossa keulaan ja asettelen maston keulakannella olevalle kolmijalalle. Nosturikuski laskee maston toisen pään sitootassa olevalle toiselle kolmijalalle. Siinä se. Tämä tietysti toimii vaan kannella seisovaan mastoon, läpimenevässä pitää kaikki vantit irrottaa.

        Edellisessä veneessä mulla oli masto kannen läpi, ja silloin irroitin kaiken muun etukäteen, paitsi barskat ja alemman keulastaagin. Oli nopeampaa nostotilanteessa toimia, kun oli vaan kolme vaijeria irroitettavana ja niistäkin kaksi pikalukoilla. Matka laiturista nostopaikalle oli tosin vaan muutama sata metriä...

        Kannelta ylimäärinen pois, kyllä. Mutta en nyt kaidetolppia ja vaijereita lähtisi irroittelemaan. Sen voi tehdä maissakin, jos telineratkaisu sen vaatii. Puomi myös ennakkoon jo irti, mutta sen(kin) jätän kannelle noston ajaksi ja talveksi, kuten spinnupuominkin. Ja fallit, piuhat (tuulimittari, mastovalo, trikolori, VHF-antenni ym) ennakkoon irti kannesta/plokeista ja siisteihin nippuihin ja kumiköydellä mastoon kiinni. Piuhojen liittimet kannattaa suojata talveksi.

        Varaudu myös pohjan pesuun heti noston yhteydessä. Joko itse pesien painepesurin/varsiharjan kanssa tai varmistamalla, että paikalla on pesuporukka sen tekemässä maksusta. Useiden nosturikuskien mukana kulkee porukka, joilla on pakun perässä polttomoottorikäyttöinen painepesuri ja kuution vesisäiliö.


      • Älä hosu
        -Mika- kirjoitti:

        Ensinnäkin tuo rauhallinen asenne on hyvä muistaa kokeneemmankin. Liian usein sitä koittaa vaan minimoida sen nosturikuskin työajan oman veneen kimpussa ja se voi johtaa turhaan kiirehtimiseen ja sähläämiseen.

        Myös kaikki varastoon vietävä tavara on paljon helpompaa ottaa veneestä pois laiturissa, tikkaiden kanssa pukeilla olevasta veneestä se on jo vaikeampaa.

        Liinojen paikat kannattaa kyllä merkata, varsinkin akselivetoisessa, ettei väärässä kohtaa oleva takaliina paina akselia. Ekoina vuosina ei kuitenkaan syksyllä muista, että missä kohtaa se akseli tulikaan ulos ja mihin se päättyi.

        Mutta mastoa en menisi itse kaatamaan kerhon mastonosturilla. Paljon helpompaa ja varmempaa se on nosturikuskin toimesta kaataa. Kerhon mastonosturi kun on kiinteä laite, ja venettä pitää siksi siirrellä kaatamisen aikana sen nosturin alla. Ja helpommin siinä saa vindexin ym rikki kuin ammattitaitoisen nosturikuskin mastoa kaataessa. Myös maston tuleva sijoituspaikka ratkaisee jotain: Jos sen jättää kannelle, voi irroittaa (nykyveneissä, joissa voimakkaasti taakse kallistetut spiidarit) vain keulstaagin. Ainoastaan! Näin minä teen, kun masto talvehtii kannellla.

        Laitan jennin fallin keulapollariin kiinni, tiukkaan sen vinssillä ja löysään keulastaagia. Kaikki muut staagit löystyy samalla. Nosturi ottaa "painon" mastosta ja avaan jennin falllin kokonaan. Mastoa nostetaan hieman ja se kaadetaan kannelle ja kuljen maston jalka kainalossa keulaan ja asettelen maston keulakannella olevalle kolmijalalle. Nosturikuski laskee maston toisen pään sitootassa olevalle toiselle kolmijalalle. Siinä se. Tämä tietysti toimii vaan kannella seisovaan mastoon, läpimenevässä pitää kaikki vantit irrottaa.

        Edellisessä veneessä mulla oli masto kannen läpi, ja silloin irroitin kaiken muun etukäteen, paitsi barskat ja alemman keulastaagin. Oli nopeampaa nostotilanteessa toimia, kun oli vaan kolme vaijeria irroitettavana ja niistäkin kaksi pikalukoilla. Matka laiturista nostopaikalle oli tosin vaan muutama sata metriä...

        Kannelta ylimäärinen pois, kyllä. Mutta en nyt kaidetolppia ja vaijereita lähtisi irroittelemaan. Sen voi tehdä maissakin, jos telineratkaisu sen vaatii. Puomi myös ennakkoon jo irti, mutta sen(kin) jätän kannelle noston ajaksi ja talveksi, kuten spinnupuominkin. Ja fallit, piuhat (tuulimittari, mastovalo, trikolori, VHF-antenni ym) ennakkoon irti kannesta/plokeista ja siisteihin nippuihin ja kumiköydellä mastoon kiinni. Piuhojen liittimet kannattaa suojata talveksi.

        Varaudu myös pohjan pesuun heti noston yhteydessä. Joko itse pesien painepesurin/varsiharjan kanssa tai varmistamalla, että paikalla on pesuporukka sen tekemässä maksusta. Useiden nosturikuskien mukana kulkee porukka, joilla on pakun perässä polttomoottorikäyttöinen painepesuri ja kuution vesisäiliö.

        Ei Meidän telakointialueeella ainakaa saa mastoa säilyttää veneen päällä talvea, jos se on kahta metriä pidempi kuin vene. Ei kannata irroitaa vantteja (masto kannen läpi versiossa) ennen kuin nostoliina on paikallaan.Mikä ihmeen kiire sen maston laskemisen kanssa on, ettei ehdi paikan päällä vantteja irroittaa.


      • kiirettä pitää
        Älä hosu kirjoitti:

        Ei Meidän telakointialueeella ainakaa saa mastoa säilyttää veneen päällä talvea, jos se on kahta metriä pidempi kuin vene. Ei kannata irroitaa vantteja (masto kannen läpi versiossa) ennen kuin nostoliina on paikallaan.Mikä ihmeen kiire sen maston laskemisen kanssa on, ettei ehdi paikan päällä vantteja irroittaa.

        Se kiire tulee sekä nosturin kustannuksista että takana olevasta nostojonosta. Viimeisetkin mieluummin ehtisivät nostonsa päivänvalon aikaan. Mastonosturilla toimiessa on usein siinäkin joku varannut sen seuraavan vuoron. Pitää olla varautunut siihenkin, että joku vanttiruuvi on puhdistuksesta ja rasvauksesta huolimatta tullut tiensä päähän ja avaaminen vie aikaa. Jos mastonosturi tai nostopaikka on suojainen, voi läpimenevästä mastosta irrottaa vaikka kaikki vantit etukäteen.


      • Älä hosu
        kiirettä pitää kirjoitti:

        Se kiire tulee sekä nosturin kustannuksista että takana olevasta nostojonosta. Viimeisetkin mieluummin ehtisivät nostonsa päivänvalon aikaan. Mastonosturilla toimiessa on usein siinäkin joku varannut sen seuraavan vuoron. Pitää olla varautunut siihenkin, että joku vanttiruuvi on puhdistuksesta ja rasvauksesta huolimatta tullut tiensä päähän ja avaaminen vie aikaa. Jos mastonosturi tai nostopaikka on suojainen, voi läpimenevästä mastosta irrottaa vaikka kaikki vantit etukäteen.

        Ei voi irrottaa, tai voi, mutta ei saa. Nostoliina voi epähuomiossa takertua esim spinnupuomin helaan tai johonkin muuhun ulokkeeseen maston alapässä. Kun se sitten nostaa mastoa sieltä, niin sekä masto, että vene menee remonttiin.Turhaa riskeeraamista kiireen kustannuksella.
        Jotkut tulee mastonosturilla purjeet päällä, se on tietenkin väärin, jos paikalle on tunkua, ei muuten.
        Riittää kun purjeet puomi on poistettu, sen jälkeen jokainen saa hoitaa homman omaan tahtiin, eikä saa välittää paskan vertaa, niistä jotka tulevat kyselemään esim. onks teillä jotain ongelmia. Jos olet tilannut autonosturin, ja kuski alkaa hoputtamaan (ammattilaiset ei yleensä) niin tilaa seuraavalla kerralla joku muu. Aivan varmaa on sekin, että esimmäisiä kertoja tekevältä aikaa kuluu enemmän koin kokeneemmilta. Kannattaa kuitenkin tehdä itse (ns, omalla poruukalla) eikä kysellä rannasta apua kaiken maailman kellokalleilta.


      • -Mika-
        Älä hosu kirjoitti:

        Ei voi irrottaa, tai voi, mutta ei saa. Nostoliina voi epähuomiossa takertua esim spinnupuomin helaan tai johonkin muuhun ulokkeeseen maston alapässä. Kun se sitten nostaa mastoa sieltä, niin sekä masto, että vene menee remonttiin.Turhaa riskeeraamista kiireen kustannuksella.
        Jotkut tulee mastonosturilla purjeet päällä, se on tietenkin väärin, jos paikalle on tunkua, ei muuten.
        Riittää kun purjeet puomi on poistettu, sen jälkeen jokainen saa hoitaa homman omaan tahtiin, eikä saa välittää paskan vertaa, niistä jotka tulevat kyselemään esim. onks teillä jotain ongelmia. Jos olet tilannut autonosturin, ja kuski alkaa hoputtamaan (ammattilaiset ei yleensä) niin tilaa seuraavalla kerralla joku muu. Aivan varmaa on sekin, että esimmäisiä kertoja tekevältä aikaa kuluu enemmän koin kokeneemmilta. Kannattaa kuitenkin tehdä itse (ns, omalla poruukalla) eikä kysellä rannasta apua kaiken maailman kellokalleilta.

        ..muita kohtaan. Se on tuon mun "ennakoinnin" pääsyy. Kun se masto pysyy pystyssä vaikka nostoliina takertuisi spinnupuomin helaan, koska se on kolmella vaijerilla tuettu. Ei siinä ole mitään riskeeraamista. Jos mastonkaatotilanteessa on niin suuria voimia kyseessä, että masto ei pysy barskoilla keulastaagilla pystyssä, on jotain jo niin pahasti pielessä, ettei koko vanttiarsenaalikaan pelasta enää.

        Nopea, mutta hätiköimätön nosto on tavoitteena. Enemmän sähläystä siitä tulee, jos niitä vanttiruuveja on useampia avattavana... kuten joku muu jo kommentoikin. Ja nykyään hoidan tuon mastonkaadon/veneennoston yksin, on vähemmän sähläystä kun siinä on vaan nosturikuski ja minä.

        Nosturikuskit on ammattilaisia ja osaavat hommansa. Neuvovat jopa aloittelevaa veneilijää, jos näyttää että sillä ei homma ole täysin hanskassa. Mutta jos usean veneen kohdalla alkaakin kulumaan tunti per vene, ja siitä suuri osa mastonkaatoon, niin nostaahan ne kuskit tietysti per vene taksojaan... ja kaikilta samalla kertaa ja saman verran.

        Koitan omalla toiminnallani helpottaa ja nopeuttaa nostoa mahdollisimman paljon, turvallisuudesta tinkimättä. Siksi on mielestäni se mastonkaato nosturikuskin toimesta parempi vaihtoehto, kuin itse kaataminen kerhon/whatever nosturilla. Kun ei siihen kaatoon nosturiauton kanssa mene kuin max vartti, jos asia on suunniteltu ennakkoon ja tehty myös vamistavat toimenpiteet ennakkoon. Mulla nykyään ehkä viitisen minuuttia, koska masto ei ole kannen läpi ja jää kannelle talveksi.

        Tässä yhteudessä on myös pakko kehua Jokista... Siinä on nosturikuski joka osaa hommansa, on rauhallinen ja myös taipuu asiakkaiden erikoisvaatimuksiin jouheasti. Kun mulla oli vuonna 1949 tehty Hai-vene, niin sen lasku oli aina silleen, että Jokinen sovitti sen ruokatuntiinsa. Siis siten, että vene laskettiin veteen, jätettiin silti liinojen varaan ja Jokinen lähti syömään... Se hai turposi ruokatunnin aikana aina riittävästi, että liinat uskalsi irroittaa kun ruokatunti oli ohi...


      • -Mika- kirjoitti:

        Ensinnäkin tuo rauhallinen asenne on hyvä muistaa kokeneemmankin. Liian usein sitä koittaa vaan minimoida sen nosturikuskin työajan oman veneen kimpussa ja se voi johtaa turhaan kiirehtimiseen ja sähläämiseen.

        Myös kaikki varastoon vietävä tavara on paljon helpompaa ottaa veneestä pois laiturissa, tikkaiden kanssa pukeilla olevasta veneestä se on jo vaikeampaa.

        Liinojen paikat kannattaa kyllä merkata, varsinkin akselivetoisessa, ettei väärässä kohtaa oleva takaliina paina akselia. Ekoina vuosina ei kuitenkaan syksyllä muista, että missä kohtaa se akseli tulikaan ulos ja mihin se päättyi.

        Mutta mastoa en menisi itse kaatamaan kerhon mastonosturilla. Paljon helpompaa ja varmempaa se on nosturikuskin toimesta kaataa. Kerhon mastonosturi kun on kiinteä laite, ja venettä pitää siksi siirrellä kaatamisen aikana sen nosturin alla. Ja helpommin siinä saa vindexin ym rikki kuin ammattitaitoisen nosturikuskin mastoa kaataessa. Myös maston tuleva sijoituspaikka ratkaisee jotain: Jos sen jättää kannelle, voi irroittaa (nykyveneissä, joissa voimakkaasti taakse kallistetut spiidarit) vain keulstaagin. Ainoastaan! Näin minä teen, kun masto talvehtii kannellla.

        Laitan jennin fallin keulapollariin kiinni, tiukkaan sen vinssillä ja löysään keulastaagia. Kaikki muut staagit löystyy samalla. Nosturi ottaa "painon" mastosta ja avaan jennin falllin kokonaan. Mastoa nostetaan hieman ja se kaadetaan kannelle ja kuljen maston jalka kainalossa keulaan ja asettelen maston keulakannella olevalle kolmijalalle. Nosturikuski laskee maston toisen pään sitootassa olevalle toiselle kolmijalalle. Siinä se. Tämä tietysti toimii vaan kannella seisovaan mastoon, läpimenevässä pitää kaikki vantit irrottaa.

        Edellisessä veneessä mulla oli masto kannen läpi, ja silloin irroitin kaiken muun etukäteen, paitsi barskat ja alemman keulastaagin. Oli nopeampaa nostotilanteessa toimia, kun oli vaan kolme vaijeria irroitettavana ja niistäkin kaksi pikalukoilla. Matka laiturista nostopaikalle oli tosin vaan muutama sata metriä...

        Kannelta ylimäärinen pois, kyllä. Mutta en nyt kaidetolppia ja vaijereita lähtisi irroittelemaan. Sen voi tehdä maissakin, jos telineratkaisu sen vaatii. Puomi myös ennakkoon jo irti, mutta sen(kin) jätän kannelle noston ajaksi ja talveksi, kuten spinnupuominkin. Ja fallit, piuhat (tuulimittari, mastovalo, trikolori, VHF-antenni ym) ennakkoon irti kannesta/plokeista ja siisteihin nippuihin ja kumiköydellä mastoon kiinni. Piuhojen liittimet kannattaa suojata talveksi.

        Varaudu myös pohjan pesuun heti noston yhteydessä. Joko itse pesien painepesurin/varsiharjan kanssa tai varmistamalla, että paikalla on pesuporukka sen tekemässä maksusta. Useiden nosturikuskien mukana kulkee porukka, joilla on pakun perässä polttomoottorikäyttöinen painepesuri ja kuution vesisäiliö.

        Miksi venettä joutuisi kiinteällä mastonosturilla siirtelemään kesken noston? Ei meidän nosturilla ainakaan tarvitse, ellei ole alunperin kohdistus mennyt pahasti pieleen. Windex ja tuulimittari ovat tietysti ongelma, jos nosturin yläpää yltää mastonhuipun yläpuolelle.

        Tavaroiden poisviennin ajoitus riippuu mielestäni siitä, onko tilaisuus pistää vene sopivaan paikkaan kylkikiinnitykseen tavaroiden kuskauksen ajaksi. Tai no joo, jos on avoperämalli ja venepaikka ponttonilaiturissa, niin pistämällä perän laituriin saa tietysti aika mukavat kanto-olosuhteet.

        Tuo nostoliinan oikea sijoitus on vielä kriittisempi, jos on akselivedon sijasta vetolaite. Siinä tulee kerralla korjauksen paikka, jos liina osuu vetolaitteen alle.


      • -Mika-
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Miksi venettä joutuisi kiinteällä mastonosturilla siirtelemään kesken noston? Ei meidän nosturilla ainakaan tarvitse, ellei ole alunperin kohdistus mennyt pahasti pieleen. Windex ja tuulimittari ovat tietysti ongelma, jos nosturin yläpää yltää mastonhuipun yläpuolelle.

        Tavaroiden poisviennin ajoitus riippuu mielestäni siitä, onko tilaisuus pistää vene sopivaan paikkaan kylkikiinnitykseen tavaroiden kuskauksen ajaksi. Tai no joo, jos on avoperämalli ja venepaikka ponttonilaiturissa, niin pistämällä perän laituriin saa tietysti aika mukavat kanto-olosuhteet.

        Tuo nostoliinan oikea sijoitus on vielä kriittisempi, jos on akselivedon sijasta vetolaite. Siinä tulee kerralla korjauksen paikka, jos liina osuu vetolaitteen alle.

        Veneesi ei varmaankaan ole juuri nosturille suunnitelu, joten nosturin nostopiste ja veneen maston sijainti ei täsmää. Pienempää venettä täytyy yleensä pitää hieman irti laiturista, jotta nosto olisi suoraan ylöspäin. Isompaa taa sei saa tarpeeksi lähelle laituria. Näissä tilanteissa se vene pyrkii liikkumaan ja sen paikallaan pitämiseen tarvitaan väkeä.

        Samoin sitten sen maston laskussa kannelle (muualle ei kai voi kiinteällä nosturilla oikein nostaakaan) pitää venettä siirtää nosturin alla, koska nosturi on kiinteä, eikä liiku. Nostopiste mastolla ei kuitenkaan ole keskellä, joten täytyy sitä venettä siirtää alla, jotta masto laskeutuisi haluttuun kohtaan. Tämäkin on sellanen asia, että joillain tietyillä veneillä se kai onnistuu suoraan vaan laskemalla, mutta suurimmalla osalla ei.

        Vetolaitteella tarkoittanet S-vatolaitetta? Muita ei purkkareissa kai olekaan kuin S-vetolaite tai akseli tai peräprutku.

        Sen S-vetolaitteen sijanti on helppoa selvittää, jos sitä ei ennakkoon tiedä. Sen näkee tarkasti konehuoneesta. Ja se on melko lyhyellä matkalla pituussuunnssa. Siis mielestäni helpompi kuin akselivetoinen. Akselivetoisessa ei veneen sisältä, konehuoneesta näe, että missä kohtaa se akseli tulee ulos. Ja se akseli on veneen alla usein metrinkin pituisesti esillä, ja siksi riskialttiimpi jäämään liinan alle nostossa.


      • laiturille
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Miksi venettä joutuisi kiinteällä mastonosturilla siirtelemään kesken noston? Ei meidän nosturilla ainakaan tarvitse, ellei ole alunperin kohdistus mennyt pahasti pieleen. Windex ja tuulimittari ovat tietysti ongelma, jos nosturin yläpää yltää mastonhuipun yläpuolelle.

        Tavaroiden poisviennin ajoitus riippuu mielestäni siitä, onko tilaisuus pistää vene sopivaan paikkaan kylkikiinnitykseen tavaroiden kuskauksen ajaksi. Tai no joo, jos on avoperämalli ja venepaikka ponttonilaiturissa, niin pistämällä perän laituriin saa tietysti aika mukavat kanto-olosuhteet.

        Tuo nostoliinan oikea sijoitus on vielä kriittisempi, jos on akselivedon sijasta vetolaite. Siinä tulee kerralla korjauksen paikka, jos liina osuu vetolaitteen alle.

        Keula tai perä tai kylki laiturissa, aina tavaran siirto on helpompaa kuin maissa olevasta veneestä. Ellei kyseessä ole niin alkeellinen satama, ettei siellä ole tavarakärryjä käytössä ja kuljetus autolle pullonkaula. Vielä parempi, jos muistaisi kantaa vastaavasti pressun kannelle samassa vaiheessa, ellei käytä kevytpeitteitä.

        Kiinteän mastonosturin käyttökelpoisuus riippuu aika paljon paikan suojaisuudesta. Jo tuuli hankaloittaa työtä ja aallokko tekee siitä todella vaikeaa. Mastoa joutuu kuitenkin osittain hallitsemaan käsin, mikä on lasten leikkiä suojaisessa paikassa, mutta vain sellaisessa. Nosturiautolla masto on helpompi ja nopeampi käsitellä, mutta yksi mutka siinäkin on. Venettä nostaessa tarvitaan kehikko, jonka joutuu irrottamaan mastoa varten. Ja harvassa paikassa voi tehdä sarjatyönä ensin useamman maston ja sitten useamman veneen.

        Jonkun edellisen kirjoittajan huoli nostolenkin tarttumisesta spinnupuomin helaan tai johonkin meni vähän yli hilseen. Yksisaalinkiset veneet ovat nykyisessä venekannassa harvinaisuuksia ja yleensä lenkki pitää saada yläsaalinkien alle. Jos sille korkeudelle ei yletä, on parempi käyttää nostoon spinnufallia tai ylägaijaa. Eikä masto kovinkaan herkästi nouse jalastaan, asiallisesti kauluksesta tuettu masto nostaa sentin pari venettäkin ennen kumien irtoamista. Joka tapauksessa Mikan ehdottamat pari vanttia tai barskat tekee siitäkin vaiheesta idioottivarman.


      • -Mika- kirjoitti:

        Veneesi ei varmaankaan ole juuri nosturille suunnitelu, joten nosturin nostopiste ja veneen maston sijainti ei täsmää. Pienempää venettä täytyy yleensä pitää hieman irti laiturista, jotta nosto olisi suoraan ylöspäin. Isompaa taa sei saa tarpeeksi lähelle laituria. Näissä tilanteissa se vene pyrkii liikkumaan ja sen paikallaan pitämiseen tarvitaan väkeä.

        Samoin sitten sen maston laskussa kannelle (muualle ei kai voi kiinteällä nosturilla oikein nostaakaan) pitää venettä siirtää nosturin alla, koska nosturi on kiinteä, eikä liiku. Nostopiste mastolla ei kuitenkaan ole keskellä, joten täytyy sitä venettä siirtää alla, jotta masto laskeutuisi haluttuun kohtaan. Tämäkin on sellanen asia, että joillain tietyillä veneillä se kai onnistuu suoraan vaan laskemalla, mutta suurimmalla osalla ei.

        Vetolaitteella tarkoittanet S-vatolaitetta? Muita ei purkkareissa kai olekaan kuin S-vetolaite tai akseli tai peräprutku.

        Sen S-vetolaitteen sijanti on helppoa selvittää, jos sitä ei ennakkoon tiedä. Sen näkee tarkasti konehuoneesta. Ja se on melko lyhyellä matkalla pituussuunnssa. Siis mielestäni helpompi kuin akselivetoinen. Akselivetoisessa ei veneen sisältä, konehuoneesta näe, että missä kohtaa se akseli tulee ulos. Ja se akseli on veneen alla usein metrinkin pituisesti esillä, ja siksi riskialttiimpi jäämään liinan alle nostossa.

        meidän seurassa on sitten poikkeuksellisen onnistunut mastonosturi, kun yleensä sekä nostot että laskut onnistuvat venettä siirtelemättä. Ja paikoillaanhan vene pysyy köysillä.

        Mutta kun minä olen käyttänyt vain tuota meidän nosturia ja muut kokemukset ovat autonosturista, niin en rupea kiistämäänkään sanomaasi. Voi olla, että kuvaamiasi ongelmia on joillain muilla nostureilla.


      • kerta...
        -Mika- kirjoitti:

        Veneesi ei varmaankaan ole juuri nosturille suunnitelu, joten nosturin nostopiste ja veneen maston sijainti ei täsmää. Pienempää venettä täytyy yleensä pitää hieman irti laiturista, jotta nosto olisi suoraan ylöspäin. Isompaa taa sei saa tarpeeksi lähelle laituria. Näissä tilanteissa se vene pyrkii liikkumaan ja sen paikallaan pitämiseen tarvitaan väkeä.

        Samoin sitten sen maston laskussa kannelle (muualle ei kai voi kiinteällä nosturilla oikein nostaakaan) pitää venettä siirtää nosturin alla, koska nosturi on kiinteä, eikä liiku. Nostopiste mastolla ei kuitenkaan ole keskellä, joten täytyy sitä venettä siirtää alla, jotta masto laskeutuisi haluttuun kohtaan. Tämäkin on sellanen asia, että joillain tietyillä veneillä se kai onnistuu suoraan vaan laskemalla, mutta suurimmalla osalla ei.

        Vetolaitteella tarkoittanet S-vatolaitetta? Muita ei purkkareissa kai olekaan kuin S-vetolaite tai akseli tai peräprutku.

        Sen S-vetolaitteen sijanti on helppoa selvittää, jos sitä ei ennakkoon tiedä. Sen näkee tarkasti konehuoneesta. Ja se on melko lyhyellä matkalla pituussuunnssa. Siis mielestäni helpompi kuin akselivetoinen. Akselivetoisessa ei veneen sisältä, konehuoneesta näe, että missä kohtaa se akseli tulee ulos. Ja se akseli on veneen alla usein metrinkin pituisesti esillä, ja siksi riskialttiimpi jäämään liinan alle nostossa.

        Olisikohan toinen kerta kun olen Mikan kanssa hieman eri linjoilla. Useamman mastonosturin kanssa olen ollut tekemisissä, enkä noita ongelmia oikein tunnista. Nykyisin on paikka vakioitunut ja masto menee aina mastotelineeseen. Paikka on lähes aina suojainen, sijaitsee sataman kulmassa niin, että köyden voi vetää sivullekin. Nosturin juuressa on säädettävät tuetkin, joilla voi maston kohdistaa juuri nostopisteen alle. Käytännössä pitämällä kiinnityksen löysällä, vetää nostotapahtuma veneen oikealle kohdalle. Nostamalla yläsaalingin alta, tai vielä paremmin ylägaijasta, ei maston pään vienti joko maihin tai veneen toiseen päähän ole mikään ongelma.

        Aikaa tietenkin menee enemmän kuin autonosturin kanssa, on se käsin veivaaminen sen verran hitaampaa. Topin hilujen kanssa olisi vaikeampaa, jos masto olisi mastonosturia matalampi. Silloin kun itsellä tilanne sellainen oli, käytiin aina puosuntuolilla windex ja tuulianturi noutamassa etukäteen pois ja asentamassa jälkeenpäin keväällä. Aivan vaaratonta toiminta ei autonosturinkaan kanssa niille vehkeille ole. Tutulla telakalla on muuten nokkela apuväline keksitty. Masto nostetaan koukkuun kiinnitetyllä poijulla, jonka kelluke siirtää vaijerin puolen metrin päähän mastosta windexin ulottumattomiin.


      • -Mika-
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        meidän seurassa on sitten poikkeuksellisen onnistunut mastonosturi, kun yleensä sekä nostot että laskut onnistuvat venettä siirtelemättä. Ja paikoillaanhan vene pysyy köysillä.

        Mutta kun minä olen käyttänyt vain tuota meidän nosturia ja muut kokemukset ovat autonosturista, niin en rupea kiistämäänkään sanomaasi. Voi olla, että kuvaamiasi ongelmia on joillain muilla nostureilla.

        ..veneesi on juuri oikean kokoinen mastonosturille ja nostotapasi myös.

        Ne nosturit, joita olen käyttänyt, on olleet isommalle veneelle kuin mun vene on. Siitä seuraa, että jos sidon veneen tiukasti laituriin, on nosturin huippu metrin ulompana kuin mun masto ja jossain huipun ja spiidareiden puolessa välissä. Joten joudun pitämään köydet löysällä, koska haluan sen maston nousevan suoraan eteen ja ylöspäin, ei ulospäin. Myös mastonkaatotapani on sellainen, että ensin vedon pitää olla keulaanpäin, sitten siitä siirrytään vetämään ylöspäin siten, että masto ei silti kolise nosturiin.

        Ja voin nostaa vain spiidareista, koska mun maston spinnufalli alkaa ylempää, kuin missä mastonosturin huippu on.

        Autosnosturilla mastoa kaadettaessa on vene köytetty tiukasti paikalleen ja nosturi siirtyy suhteessa veneeseen...

        Elikkäs tapauskohtaista tämä kai on, mulle tuo autonosturin käyttö on helpompaa ja luontevampaa ja silloin pärjään yksin, mastonosturin kanssa meitä pitää olla kolme.


      • laiturille kirjoitti:

        Keula tai perä tai kylki laiturissa, aina tavaran siirto on helpompaa kuin maissa olevasta veneestä. Ellei kyseessä ole niin alkeellinen satama, ettei siellä ole tavarakärryjä käytössä ja kuljetus autolle pullonkaula. Vielä parempi, jos muistaisi kantaa vastaavasti pressun kannelle samassa vaiheessa, ellei käytä kevytpeitteitä.

        Kiinteän mastonosturin käyttökelpoisuus riippuu aika paljon paikan suojaisuudesta. Jo tuuli hankaloittaa työtä ja aallokko tekee siitä todella vaikeaa. Mastoa joutuu kuitenkin osittain hallitsemaan käsin, mikä on lasten leikkiä suojaisessa paikassa, mutta vain sellaisessa. Nosturiautolla masto on helpompi ja nopeampi käsitellä, mutta yksi mutka siinäkin on. Venettä nostaessa tarvitaan kehikko, jonka joutuu irrottamaan mastoa varten. Ja harvassa paikassa voi tehdä sarjatyönä ensin useamman maston ja sitten useamman veneen.

        Jonkun edellisen kirjoittajan huoli nostolenkin tarttumisesta spinnupuomin helaan tai johonkin meni vähän yli hilseen. Yksisaalinkiset veneet ovat nykyisessä venekannassa harvinaisuuksia ja yleensä lenkki pitää saada yläsaalinkien alle. Jos sille korkeudelle ei yletä, on parempi käyttää nostoon spinnufallia tai ylägaijaa. Eikä masto kovinkaan herkästi nouse jalastaan, asiallisesti kauluksesta tuettu masto nostaa sentin pari venettäkin ennen kumien irtoamista. Joka tapauksessa Mikan ehdottamat pari vanttia tai barskat tekee siitäkin vaiheesta idioottivarman.

        Se puolittainen vastaväite tuohon tavaran siirtelyyn: esimerkiksi patjastot on minusta helpompi poistaa veneestä kuivalla maalla kuin keinotella niitä keulan kautta laiturille, etenkin, jos sattuu duunaamaan yksin.

        Ja ihan kokonainen vastaväite: arviosi, että yksisaalinkiset veneet olisivat nykyisessä venekannassa harvinaisuuksia, on kyllä pahasti pielessä. Kyllä ne ovat kirkkaasti enemmistönä purjeveneiden joukossa. Et kai tarkoittanutkaan verrata koko Suomen monisatatuhantiseen venekantaan ;)) Valtaosa purjeveneistä on alle 35-jalkaisia ja sellaisissa tuplasaalingit ovat poikkeus, ei nyt heti tule yhtään mallia mieleen, mutta varmaan niitäkin on. Uusien, sanotaan vaikka alle 10-vuotiaiden veneiden joukossa saattavat yksisaalinkiset olla vähemmistö, mutta sellaisiahan nyt joka tapauksessa on vain pieni osa Suomen purkkareista.


      • -Mika- kirjoitti:

        ..veneesi on juuri oikean kokoinen mastonosturille ja nostotapasi myös.

        Ne nosturit, joita olen käyttänyt, on olleet isommalle veneelle kuin mun vene on. Siitä seuraa, että jos sidon veneen tiukasti laituriin, on nosturin huippu metrin ulompana kuin mun masto ja jossain huipun ja spiidareiden puolessa välissä. Joten joudun pitämään köydet löysällä, koska haluan sen maston nousevan suoraan eteen ja ylöspäin, ei ulospäin. Myös mastonkaatotapani on sellainen, että ensin vedon pitää olla keulaanpäin, sitten siitä siirrytään vetämään ylöspäin siten, että masto ei silti kolise nosturiin.

        Ja voin nostaa vain spiidareista, koska mun maston spinnufalli alkaa ylempää, kuin missä mastonosturin huippu on.

        Autosnosturilla mastoa kaadettaessa on vene köytetty tiukasti paikalleen ja nosturi siirtyy suhteessa veneeseen...

        Elikkäs tapauskohtaista tämä kai on, mulle tuo autonosturin käyttö on helpompaa ja luontevampaa ja silloin pärjään yksin, mastonosturin kanssa meitä pitää olla kolme.

        kyllä veneestäni ole kiinni. Olen aika usein mukana auttamassa jonkun muun mastonlaskua tai -nostoa ja ihan sama näyttää pätevän veneeseen kuin veneeseen: ei tarvitse siirrellä kesken operaation. Ja meillä nostavat kaikki saalingeista, tuo spinnufallilla nostaminen oli minulle ainakin ihan uusi temppu. Meillä on aika korkea nosturi, olisikohan jotain 13-14 metriä vedenpinnasta.
        Enemmän se taitaa olla nostotavasta kiinni, ehkä tuossa sinun tavassasi on jotain sellaista, mikä tuottaisi meidänkin nosturilla ongelmia.

        Siinä olet oikeassa, että autonosturilla homma on helpompaa, muuta apuväkeä ei välttämättä tarvita kuin nosturikuski. Seuran nosturilla tarvitaan veivaajan lisäksi 1-2 käsiparia ohjaamaan mastoa ja foilia. On siellä joku sankari tainnut duunailla ihan yksin koko operaation; kai se maltilla ja harkinnalla käy sekin, mutta aikaa kuluu varmasti.


      • laiturille
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Se puolittainen vastaväite tuohon tavaran siirtelyyn: esimerkiksi patjastot on minusta helpompi poistaa veneestä kuivalla maalla kuin keinotella niitä keulan kautta laiturille, etenkin, jos sattuu duunaamaan yksin.

        Ja ihan kokonainen vastaväite: arviosi, että yksisaalinkiset veneet olisivat nykyisessä venekannassa harvinaisuuksia, on kyllä pahasti pielessä. Kyllä ne ovat kirkkaasti enemmistönä purjeveneiden joukossa. Et kai tarkoittanutkaan verrata koko Suomen monisatatuhantiseen venekantaan ;)) Valtaosa purjeveneistä on alle 35-jalkaisia ja sellaisissa tuplasaalingit ovat poikkeus, ei nyt heti tule yhtään mallia mieleen, mutta varmaan niitäkin on. Uusien, sanotaan vaikka alle 10-vuotiaiden veneiden joukossa saattavat yksisaalinkiset olla vähemmistö, mutta sellaisiahan nyt joka tapauksessa on vain pieni osa Suomen purkkareista.

        Patjat ehkä vielä pudottelee maissa olevasta veneestäkin alas. Siis jos vain alusta on riittävän puhdas, mitä se ei monessakaan paikassa ole. Monta kertaa olen kyllä yksin heitellyt patjatkin laiturille, enkä huomannut erityistä keinottelua tarvittavan, kunhan ei yli 10 m/s puhalla. Mutta tapansa ja patjansa kullakin.

        Meidän satamassa on hyvin edustettuna laaja ikäkirjo veneitä ja selvä enemmistö niistä on kaksilla saalingeilla. Edellinen veneeni oli vuodelta -78 ja kaksilla saalingeilla. Puhelinpylväsmastoista luovuttiin 70-luvun alussa ja sen jälkeen enemmistöllä yli 27-jalkaisista on tuplat. Hieman isommissakin on joissain rikiä yksinkertaistettu, mutta jostain 32-jalkaisista lähtien tuplat aina. Ja sellaisen kertaluokkaa 30-jalkaisen helojen yli yltää käsinkin nostolenkin asettamaan tai saattelemaan.


      • Älä hosu
        laiturille kirjoitti:

        Keula tai perä tai kylki laiturissa, aina tavaran siirto on helpompaa kuin maissa olevasta veneestä. Ellei kyseessä ole niin alkeellinen satama, ettei siellä ole tavarakärryjä käytössä ja kuljetus autolle pullonkaula. Vielä parempi, jos muistaisi kantaa vastaavasti pressun kannelle samassa vaiheessa, ellei käytä kevytpeitteitä.

        Kiinteän mastonosturin käyttökelpoisuus riippuu aika paljon paikan suojaisuudesta. Jo tuuli hankaloittaa työtä ja aallokko tekee siitä todella vaikeaa. Mastoa joutuu kuitenkin osittain hallitsemaan käsin, mikä on lasten leikkiä suojaisessa paikassa, mutta vain sellaisessa. Nosturiautolla masto on helpompi ja nopeampi käsitellä, mutta yksi mutka siinäkin on. Venettä nostaessa tarvitaan kehikko, jonka joutuu irrottamaan mastoa varten. Ja harvassa paikassa voi tehdä sarjatyönä ensin useamman maston ja sitten useamman veneen.

        Jonkun edellisen kirjoittajan huoli nostolenkin tarttumisesta spinnupuomin helaan tai johonkin meni vähän yli hilseen. Yksisaalinkiset veneet ovat nykyisessä venekannassa harvinaisuuksia ja yleensä lenkki pitää saada yläsaalinkien alle. Jos sille korkeudelle ei yletä, on parempi käyttää nostoon spinnufallia tai ylägaijaa. Eikä masto kovinkaan herkästi nouse jalastaan, asiallisesti kauluksesta tuettu masto nostaa sentin pari venettäkin ennen kumien irtoamista. Joka tapauksessa Mikan ehdottamat pari vanttia tai barskat tekee siitäkin vaiheesta idioottivarman.

        Kyllä nyt sentään yksi saalinkiparisia ja barduunattomia mastoja on aika paljon vielä käytössä.
        Joku nyt vaan kirjoitti, että kaikki vantit voi irrottaa ennen nosturille menemistä,(hosumisen merkki)
        Mastoja on eri painoisia ja pituisia, ja fallit voi katketa (Mulla esim kesällä purjehtiessa) siksi en käytä niitä, muuta kuin niille suuniteltuun käyttötarkoitukseen(purjeiden laskuun, nostoon ja ylhäällä pitämiseen.Laskin maston kerhon nosturilla klo 17.30, vei aikaa noin 20 min vielä klo 21 ei seuraavaa näkynyt.Kimppahommat autonosturilla on sitten oma lukunsa, sitä en harrasta, siinä ei juuri voi hosumista välttää, kun pitää kilpailla (näin olen ymmärtänyt) kuka on nopein.


      • 5+3
        laiturille kirjoitti:

        Patjat ehkä vielä pudottelee maissa olevasta veneestäkin alas. Siis jos vain alusta on riittävän puhdas, mitä se ei monessakaan paikassa ole. Monta kertaa olen kyllä yksin heitellyt patjatkin laiturille, enkä huomannut erityistä keinottelua tarvittavan, kunhan ei yli 10 m/s puhalla. Mutta tapansa ja patjansa kullakin.

        Meidän satamassa on hyvin edustettuna laaja ikäkirjo veneitä ja selvä enemmistö niistä on kaksilla saalingeilla. Edellinen veneeni oli vuodelta -78 ja kaksilla saalingeilla. Puhelinpylväsmastoista luovuttiin 70-luvun alussa ja sen jälkeen enemmistöllä yli 27-jalkaisista on tuplat. Hieman isommissakin on joissain rikiä yksinkertaistettu, mutta jostain 32-jalkaisista lähtien tuplat aina. Ja sellaisen kertaluokkaa 30-jalkaisen helojen yli yltää käsinkin nostolenkin asettamaan tai saattelemaan.

        Komppaan kyllä Perhepurjehtijaa. Listaan muutamia mieleentulevia varsin yleisiä venemalleja, joissa on vain yhdet saalingit:
        -Sunwindit
        -H
        -folkkarit
        -NF
        -Finn Express
        -Omega
        -Ohlson
        -Scanmar
        -uudemmista veneistä tulevat mieleen ainakin jotkin Bavan ja Benen pienemmät (alle 35 jalan) mallit.

        Ihan hyvin sinun kotisatamaasi on saattanut sattua sellainen valikoima, joissa yksisaalinkiset ovat vähemmistö. Vaan enpä minäkään usko sen pätevän koko venekantaan.


      • laiturilta
        5+3 kirjoitti:

        Komppaan kyllä Perhepurjehtijaa. Listaan muutamia mieleentulevia varsin yleisiä venemalleja, joissa on vain yhdet saalingit:
        -Sunwindit
        -H
        -folkkarit
        -NF
        -Finn Express
        -Omega
        -Ohlson
        -Scanmar
        -uudemmista veneistä tulevat mieleen ainakin jotkin Bavan ja Benen pienemmät (alle 35 jalan) mallit.

        Ihan hyvin sinun kotisatamaasi on saattanut sattua sellainen valikoima, joissa yksisaalinkiset ovat vähemmistö. Vaan enpä minäkään usko sen pätevän koko venekantaan.

        Onhan noita, kaikki luettelemasi kuuluvat määritelmien alle 27 jalkaa tai vanhoja puhelinpylväitä ja muutamat isommat poikkeus tapaukset. Voisin itsekin lisätä vaikkapa sellaisen yleisen tapauksen kuin Comfortina 32. Tämähän lähti kannen läpi menevien mastojen vanttien irrotuksesta ennen maston laskua ja noissa ei tähän ryhmään kuuluvia montaa ole. Aallokossa muuten ainakin Comfortinan masto notkuu tosi ikävän näköisesti ilman vanttien tukea, mutta näyttää silti pystyssä pysyvän. Viimeisen vartin ennen nostolenkin kiinnitystä maston laskua valmistellessa pysyy varmasti.

        Hookkarin ja sitä pienemmät mastot nostaa ja laskee vaivatta ilman mastonosturiakin käsipelillä. Eli sanotaan vaikka sitten, että nosturilla käsiteltävien mastojen enemmistö...


      • ???
        Älä hosu kirjoitti:

        Kyllä nyt sentään yksi saalinkiparisia ja barduunattomia mastoja on aika paljon vielä käytössä.
        Joku nyt vaan kirjoitti, että kaikki vantit voi irrottaa ennen nosturille menemistä,(hosumisen merkki)
        Mastoja on eri painoisia ja pituisia, ja fallit voi katketa (Mulla esim kesällä purjehtiessa) siksi en käytä niitä, muuta kuin niille suuniteltuun käyttötarkoitukseen(purjeiden laskuun, nostoon ja ylhäällä pitämiseen.Laskin maston kerhon nosturilla klo 17.30, vei aikaa noin 20 min vielä klo 21 ei seuraavaa näkynyt.Kimppahommat autonosturilla on sitten oma lukunsa, sitä en harrasta, siinä ei juuri voi hosumista välttää, kun pitää kilpailla (näin olen ymmärtänyt) kuka on nopein.

        Fallit voivat katketa läheltä päätä, tai vanhan köysi/vaijerifallin osalta liitoksesta. Mistään siltä väliltä ei käytännössä alle 25-vuotias köysi katkea, ei ainakaan, jos ei näkyvää vauriota ole. Mastot nostetaan sen takia yhtenäiseen köyteen solmitulla lenkillä, jossa viimeiset kymmenet sentit fallia eivät ole mukana. Samalla tavalla nostetaan ihmiset mastoon puosuntuolilla. Siinä sentään tarvitaan eri luokan varmuuskerrointa.

        Hyvä valmistelu, tässä tapauksessa vanttien irrottaminen on juuri hosumisen välttämistä. Aikaisemmin maston nosto ja lasku menivät mukavasti parissa kymmenessä minuutissa, kun masto oli noin 12 m. Nyt menee samalla tavalla toimien tunti, eikä eroa ole juuri muussa kuin profiilin pituudessa ja painossa. Se nyt vain vaikuttaa.


      • paldat
        fin-evä kirjoitti:

        Hyvä Pärske, nostat foorumin tasoa ansiokkaalla vastauksella.

        Vielä pari pointtia tarkennukseksi vaan.

        Erityisesti, jos se maston lasku jää nosturin hommaksi (eli jos et löydä/käytä mastokraanaa aiemmin), niin useimmissa tapauksissa:
        * puomi releineen irti, fallit ja muut siistiksi
        * takastaagi pois
        * sivuvantit maks. löysälle etukäteen. Mutta ei irti asti (ainakaan ylimmät)
        * etustaagi saa olla, ettei masto kaadu.

        Kun nosturi tulee, niin sen talja pujotellaan nosturikuskin toimesta saalinkien alle. Sitten kun ote on, yksi-kaksi pitää mastoa paikallaan ja joku ruuvaa loput vantit/staagit irti.

        Veneennostossa ohjeet olikin kyllin tarkkoja. Eli kun nosturi pitää venettä ilmassa, sulla täytyy olla edessä ja takana alas roikkumassa köydet joilla pyöritellä venettä ympäri halutusti.

        Muista hoitaa septit ja moottori ennen nostoa, tietysti.

        Jos mastoa otetaan alas veneessä, jossa saalingit ovat suoraan sivuille, ei kannata peräharusta ottaa irti. Masto saattaa tulla alas nopeammin, kuin haluaisitkaan.


      • teehään niin
        keulapurje on kirjoitti:

        valmiina keulassa koko talven. Kokemuksista en tiedä, koska ei ne käytä em. purjetta seuraavana kesänäkään.

        Minä nostan veneen aina masto pystyssä maihin ja pidän purjeita peitteenä veneen päällä. Näin purjeetkin tuulettuvat kunnolla.


      • Helppåa
        -Mika- kirjoitti:

        Ensinnäkin tuo rauhallinen asenne on hyvä muistaa kokeneemmankin. Liian usein sitä koittaa vaan minimoida sen nosturikuskin työajan oman veneen kimpussa ja se voi johtaa turhaan kiirehtimiseen ja sähläämiseen.

        Myös kaikki varastoon vietävä tavara on paljon helpompaa ottaa veneestä pois laiturissa, tikkaiden kanssa pukeilla olevasta veneestä se on jo vaikeampaa.

        Liinojen paikat kannattaa kyllä merkata, varsinkin akselivetoisessa, ettei väärässä kohtaa oleva takaliina paina akselia. Ekoina vuosina ei kuitenkaan syksyllä muista, että missä kohtaa se akseli tulikaan ulos ja mihin se päättyi.

        Mutta mastoa en menisi itse kaatamaan kerhon mastonosturilla. Paljon helpompaa ja varmempaa se on nosturikuskin toimesta kaataa. Kerhon mastonosturi kun on kiinteä laite, ja venettä pitää siksi siirrellä kaatamisen aikana sen nosturin alla. Ja helpommin siinä saa vindexin ym rikki kuin ammattitaitoisen nosturikuskin mastoa kaataessa. Myös maston tuleva sijoituspaikka ratkaisee jotain: Jos sen jättää kannelle, voi irroittaa (nykyveneissä, joissa voimakkaasti taakse kallistetut spiidarit) vain keulstaagin. Ainoastaan! Näin minä teen, kun masto talvehtii kannellla.

        Laitan jennin fallin keulapollariin kiinni, tiukkaan sen vinssillä ja löysään keulastaagia. Kaikki muut staagit löystyy samalla. Nosturi ottaa "painon" mastosta ja avaan jennin falllin kokonaan. Mastoa nostetaan hieman ja se kaadetaan kannelle ja kuljen maston jalka kainalossa keulaan ja asettelen maston keulakannella olevalle kolmijalalle. Nosturikuski laskee maston toisen pään sitootassa olevalle toiselle kolmijalalle. Siinä se. Tämä tietysti toimii vaan kannella seisovaan mastoon, läpimenevässä pitää kaikki vantit irrottaa.

        Edellisessä veneessä mulla oli masto kannen läpi, ja silloin irroitin kaiken muun etukäteen, paitsi barskat ja alemman keulastaagin. Oli nopeampaa nostotilanteessa toimia, kun oli vaan kolme vaijeria irroitettavana ja niistäkin kaksi pikalukoilla. Matka laiturista nostopaikalle oli tosin vaan muutama sata metriä...

        Kannelta ylimäärinen pois, kyllä. Mutta en nyt kaidetolppia ja vaijereita lähtisi irroittelemaan. Sen voi tehdä maissakin, jos telineratkaisu sen vaatii. Puomi myös ennakkoon jo irti, mutta sen(kin) jätän kannelle noston ajaksi ja talveksi, kuten spinnupuominkin. Ja fallit, piuhat (tuulimittari, mastovalo, trikolori, VHF-antenni ym) ennakkoon irti kannesta/plokeista ja siisteihin nippuihin ja kumiköydellä mastoon kiinni. Piuhojen liittimet kannattaa suojata talveksi.

        Varaudu myös pohjan pesuun heti noston yhteydessä. Joko itse pesien painepesurin/varsiharjan kanssa tai varmistamalla, että paikalla on pesuporukka sen tekemässä maksusta. Useiden nosturikuskien mukana kulkee porukka, joilla on pakun perässä polttomoottorikäyttöinen painepesuri ja kuution vesisäiliö.

        Huomasin tossa muutama vuos sitten, että kun maston nostaa / laskee mastonosturilla siten, että nostokoukun laittaa kiinni ylägaijaan, homma helpottuu huomattavasti. Tämä johtuu tietty siitä, että ylägaija on useinmiten maston painojakauman keskellä, eli masto killuu gaijan varassa vaakatasossa ilman tukeakin. Ja sen voin taata, että ylägaija kestää maston painon (n. 80-150 kg). Lisäksi laskettaessa masto mastonosturilla, kannattaa vene kiinnittää tiukasti laituriin, jotta masto ei veneen heijatessa kolise nosturiin.


      • -Mika-
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        kyllä veneestäni ole kiinni. Olen aika usein mukana auttamassa jonkun muun mastonlaskua tai -nostoa ja ihan sama näyttää pätevän veneeseen kuin veneeseen: ei tarvitse siirrellä kesken operaation. Ja meillä nostavat kaikki saalingeista, tuo spinnufallilla nostaminen oli minulle ainakin ihan uusi temppu. Meillä on aika korkea nosturi, olisikohan jotain 13-14 metriä vedenpinnasta.
        Enemmän se taitaa olla nostotavasta kiinni, ehkä tuossa sinun tavassasi on jotain sellaista, mikä tuottaisi meidänkin nosturilla ongelmia.

        Siinä olet oikeassa, että autonosturilla homma on helpompaa, muuta apuväkeä ei välttämättä tarvita kuin nosturikuski. Seuran nosturilla tarvitaan veivaajan lisäksi 1-2 käsiparia ohjaamaan mastoa ja foilia. On siellä joku sankari tainnut duunailla ihan yksin koko operaation; kai se maltilla ja harkinnalla käy sekin, mutta aikaa kuluu varmasti.

        Kirjoittelin tähän jo pitkän vastauksen, mutta se katosi jonnekin...

        Koitetaan uudelleen:

        Jos masto on kannen läpi, pitäisi noston olla suoraan ylöspäin. Ja silloin ei esim. kapeampaa venettä voi kiinnittää tiukasti laituriin, koska nosturi on silloin metrin verran veneen mastonkohtaa ulompana ja nosto tällä tavalla vääntää masto laiturista poispäin. Sama pätee tietysti kannella olevaankin mastoon, joskin siinä sen merkitys ei ole niin suuri.
        Keskivertovenettä leveämmällä on tietysti toisinpäin: NOsto vääntää mastoa nosturiinpäin eikä läpimenevää mastoa voi näin nostaa...

        Vai onko seuranne nosturi sellainen, että sen nostopistettä voi säätää suhteessa laituriin? Jos näin on, niin silloin ei ole useimmilla mitään ongelmia. Käyttämäni seuranosturit on olleet kiinteitä, ei säätömahdollisuutta, siksi mielipiteeni niistä on sellanen kun on ja perustuu vaan omiin kokemuksiini oman veneen kanssa ja kavereiden veneiden kanssa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe