reservin ylennykset

kaksi auraa, pää välissä

Millä perusteella reserviläisiä ylennetään? Itse sain jostain syystä korpin natsat varusmiesaiakana ja siitä on jo 6-vuotta. Kertauspäiviä on muistaakseni 12vrk. Nuo pitäisi siis riittää alikessuksi ylenemiseen, mutta liekkö ylennyspaperini hukkunut postissa ;)

No joo, nuo ylennyksethän eivät ole automaattisia, mutta kiinnostaisi vaan tietää millä perusteella niitä jaetaan.

136

31195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    •  * 

      Mie sain vänskä napit koht neljä vuosikymment sitten, eik lissää o kuulunt. Eikä oo tarvint – noissakii puolet liikaa!

      En mie oo kerrantkaa, ko mie opin kaike iha yhell kertaa...

      • htdhyth

        Minkä kaljatehtaan kruunukorkit sait?


      • LapinKusta
        htdhyth kirjoitti:

        Minkä kaljatehtaan kruunukorkit sait?

        Taisi olla karjalan? Ei ne kyllä saku bissen ollut....


    • syistä olen

      nostoväen II luokassa sitä aiemmin taisi mennä yli 10 vuotta Korpraalista-Alikessuksi. Ei sellaisia kannata miettiä.

      Olen itse käyttävissä, mutta tervyttäni ajatellen se on... siinä ja siinä, eli ei kait milloinkaan - käytettävissä kuitenkin olen.

      Ikääkin on jo aika paljon 42v.

      • jämiä odotteleva

        Luulen, että itsenäisyyspäivänä minulle pitäisi tulla ylennys reservin luutnantiksi. Tuleekohan siitä jonkinmoinen ennakkotieto kotiin ? Onko sotilasläänillä jonkinmoinen kahvitilaisuus tms. ? Pitääkö sotilaspassi kiikuttaa jonnekin päivitettäväksi ?


      • Korppi
        jämiä odotteleva kirjoitti:

        Luulen, että itsenäisyyspäivänä minulle pitäisi tulla ylennys reservin luutnantiksi. Tuleekohan siitä jonkinmoinen ennakkotieto kotiin ? Onko sotilasläänillä jonkinmoinen kahvitilaisuus tms. ? Pitääkö sotilaspassi kiikuttaa jonnekin päivitettäväksi ?

        Itselleni tuli eilen 25.11 kutsu kahvitilaisuuteen 6.12. Paperissa luki että ylennyksen voi merkitä itse sotilaspassiin tai lähettää/käydä ilmoitetussa osoitteessa merkityttämässä ylennys.


      • vain osalle
        Korppi kirjoitti:

        Itselleni tuli eilen 25.11 kutsu kahvitilaisuuteen 6.12. Paperissa luki että ylennyksen voi merkitä itse sotilaspassiin tai lähettää/käydä ilmoitetussa osoitteessa merkityttämässä ylennys.

        Kutsu ylennystilaisuuteen tulee satunnaisotannalla vain pienelle joukolle ylennetyistä. Loput voivat lukea tiedon ylennyksestä päivän lehdestä.


      • Krivi
        jämiä odotteleva kirjoitti:

        Luulen, että itsenäisyyspäivänä minulle pitäisi tulla ylennys reservin luutnantiksi. Tuleekohan siitä jonkinmoinen ennakkotieto kotiin ? Onko sotilasläänillä jonkinmoinen kahvitilaisuus tms. ? Pitääkö sotilaspassi kiikuttaa jonnekin päivitettäväksi ?

        Mitä sie sillä luutnantin arvolla teet? Kokemuksesta voin kertoa, että hyvin pärjää ilmankin. Itse sain ylennyksen vänrikiksi jatkosodan alussa rintamalla. Kun sitten sotainvalidina jouduin jättämään rintamahommat, unohtivat ylennysjutut kokonaan. Olen edelleen res.vänrikki. Ei ole "päämajaan" järjestetty edes kahvitarjoilua.


      • yksi ylennetty
        vain osalle kirjoitti:

        Kutsu ylennystilaisuuteen tulee satunnaisotannalla vain pienelle joukolle ylennetyistä. Loput voivat lukea tiedon ylennyksestä päivän lehdestä.

        En tiedä tuleeko ihan satunnaisotannallakkaan. Itse olen kaksi ylennystä saanut ja kummallakin kerralla ollut Ritarihuoneella ylennettävänä samoin kuin samoissa joukoissa palvelleet armeijakaverini.


      • loli990
        Krivi kirjoitti:

        Mitä sie sillä luutnantin arvolla teet? Kokemuksesta voin kertoa, että hyvin pärjää ilmankin. Itse sain ylennyksen vänrikiksi jatkosodan alussa rintamalla. Kun sitten sotainvalidina jouduin jättämään rintamahommat, unohtivat ylennysjutut kokonaan. Olen edelleen res.vänrikki. Ei ole "päämajaan" järjestetty edes kahvitarjoilua.

        Sinä mikään veteraani ole?!


      • kuukkeli7
        jämiä odotteleva kirjoitti:

        Luulen, että itsenäisyyspäivänä minulle pitäisi tulla ylennys reservin luutnantiksi. Tuleekohan siitä jonkinmoinen ennakkotieto kotiin ? Onko sotilasläänillä jonkinmoinen kahvitilaisuus tms. ? Pitääkö sotilaspassi kiikuttaa jonnekin päivitettäväksi ?

        Aika hankala on nykyään odotella ylennystä,niitä ei jaeta aivan tosta vaan.Itse palvelin Kontiorannassa sissikomppaniassa,huhtikuulla sain ylennyksen reservin-
        kersantiksi.


      • kuukkeli7

        Se ei ole ollenkaa huono juttu jos ylennyt tapahtuu noin,ei sitä kannata murehtia.


      • kuukkeli7

        Terveyden vaaliminen on tosi hyvä asia,jos ei jaksa jatkaa sotilasuralla,niin ei se
        mitään pakkopullaa sais olla.Terveisiä Sulle ja parantele ittes.


      • henrik ijäs72
        Korppi kirjoitti:

        Itselleni tuli eilen 25.11 kutsu kahvitilaisuuteen 6.12. Paperissa luki että ylennyksen voi merkitä itse sotilaspassiin tai lähettää/käydä ilmoitetussa osoitteessa merkityttämässä ylennys.

        sotilaspassi kadonnut


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        sotilaspassi kadonnut

        asemakatu10 hävis
        oulu


      • henrik ijös72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        asemakatu10 hävis
        oulu

        olin piirillä kuukaiden hajos cd


      • henrik ijäs72
        henrik ijös72 kirjoitti:

        olin piirillä kuukaiden hajos cd

        haluu uuden sotilaspassin 130972viiva 1579


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        haluu uuden sotilaspassin 130972viiva 1579

        asemakadulta varastettiin mun pyörä


      • henrik ijäs
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        asemakadulta varastettiin mun pyörä

        extreme target 28 halpahalli


      • henrik ijös72
        henrik ijäs kirjoitti:

        extreme target 28 halpahalli

        juhannuksena vasta kun ostin kaljat pöllittiin


      • henrik ijös72
        henrik ijös72 kirjoitti:

        juhannuksena vasta kun ostin kaljat pöllittiin

        vasta oli huollossa myllyojalla


      • henrik ijäs72
        henrik ijös72 kirjoitti:

        vasta oli huollossa myllyojalla

        ovatkö pöllineet sotilaspassin tai heittäny roskiin


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        ovatkö pöllineet sotilaspassin tai heittäny roskiin

        kumma kun valvontakamerat asemakadulla muttei varkaita tiedä.


      • KorprHyvönen

        Minultakin pöllittiin sotilaspassi ja nyt harmittaa kun olen kuullut että joku kaveri kaataa kylällä naisia ihan sikana näytellen minun korpraalinpassiani omanaan!


      • Anonyymi
        jämiä odotteleva kirjoitti:

        Luulen, että itsenäisyyspäivänä minulle pitäisi tulla ylennys reservin luutnantiksi. Tuleekohan siitä jonkinmoinen ennakkotieto kotiin ? Onko sotilasläänillä jonkinmoinen kahvitilaisuus tms. ? Pitääkö sotilaspassi kiikuttaa jonnekin päivitettäväksi ?

        Pitääkö ollasotilaspassi. olen tainnut huka sen, mutta niin ne on hukanneet minun tietonikin, Eivät ole koskaan kyselleet missä olen


      • Anonyymi

        Reservin ylennyksissä on viiden vuoden väli seuraavaan mahdolliseen ylennykseen.


    • Vaitteri24

      Itse olen myös miettinyt millä perusteella ylennyksiä reservissä jaetaan. Kertauspäivien mukaan homma ei ainakaan kaikilla toimi.

      Onko kellään tietoa luetaanko rt-palveluksesta jotain 'ekstra' kertauspäiviä. Roottorista kuulemma tulisi kertharjpvä per roottoripvä..

      Ja eihän noilla sotilasarvoilla mitään tee siviilissä, (tai siis RESERVISSÄ) mutta hauska niitä on pohtia.

      • yksi ylennetty

        Eli ensimmäinen sääntö on, että reserviläisellä pitää olla viisi vuotta edellisestä ylennyksestä. Tästä ei käsittääkseni jousteta.

        Toinen sääntö on että pitää olla riittävästi kertausharjoituspäiviä kuhunkin ylennykseen. Tarvittavien päivien määrä löytyy mil.fi sivuilta kohdasta reserviäinen. Esim ylikersantiksi ylenevällä pitää olla yhteensä 20 kh vrk (varusmieskersantilla 10 kh vrk).

        Kolmanneksi ainakin kertausharjoituksissa kapiaiset kirjoittavat papereihin, että "Ehdotetaan ylennettäväksi", mikäli ehdot täyttyvät ja heistä siltä tuntuu. Paperi mihin noin kirjoitetaan on sama mihin tulee kertausharjoituksen suorituksen arvostelu.

        Tämän jälkeen on todennäköistä, että ylenee seuraalla mahdollisella kerralla, mutta ei varmaa.


      • Olinhan minäkin.
        yksi ylennetty kirjoitti:

        Eli ensimmäinen sääntö on, että reserviläisellä pitää olla viisi vuotta edellisestä ylennyksestä. Tästä ei käsittääkseni jousteta.

        Toinen sääntö on että pitää olla riittävästi kertausharjoituspäiviä kuhunkin ylennykseen. Tarvittavien päivien määrä löytyy mil.fi sivuilta kohdasta reserviäinen. Esim ylikersantiksi ylenevällä pitää olla yhteensä 20 kh vrk (varusmieskersantilla 10 kh vrk).

        Kolmanneksi ainakin kertausharjoituksissa kapiaiset kirjoittavat papereihin, että "Ehdotetaan ylennettäväksi", mikäli ehdot täyttyvät ja heistä siltä tuntuu. Paperi mihin noin kirjoitetaan on sama mihin tulee kertausharjoituksen suorituksen arvostelu.

        Tämän jälkeen on todennäköistä, että ylenee seuraalla mahdollisella kerralla, mutta ei varmaa.

        Tuntuu toisilla olevan tärkeää nämä maaliset arvot. Kun aloitin työelämän, kavereina oli näitä sodankäynneitä miehiä. Eikä niistä parhaimmat koskaa
        leveilly ritarihuoneen kahveilla. Juovuspäisään laulelivat oudolla kielellä.
        Takarivin taaveja kyllä käsketään eturivii tarvittaessa. Elkää huoliko
        kyllä se ylennys tulee.


      • kuukkeli7

        Olen kerrannut jo kolme kertaa,eipä ole sekään kivaa,tuntuu että aina saa olla menossa.


    • Kylläpä ne ylennykset kiinnostaa niin paljon. Minua kiinnostaisikin hiukan viritellä keskustelua siitä, että vaikka ylennys tippuisikin, niin mitä merkitystä siitä loppujen lopuksi ylipäätään on? Miettikääpä sitä!

      • kuukkeli7

        Sotilasarvo voidaan ottaa pois jos käyttäytyy epäisänmaallisesti,silloin otetaan sotilaspukukin pois


      • AinaIntinAsussa
        kuukkeli7 kirjoitti:

        Sotilasarvo voidaan ottaa pois jos käyttäytyy epäisänmaallisesti,silloin otetaan sotilaspukukin pois

        Voi saatana! Jäänkö nyt ilman vaatteita!


    • Aika paljon kokenut!

      Sotilaspoliisina palvelin ja hyvin meni palvelus, vaik ei korpinnatsoja tullut, mutta jälkeen päin on tullut ylennyksiä, korpiks ku kotiuduin yk- joukoista ja sit heti alikesssuks ku kävin kertaamassa yk:n jälkeen. Ei ollu vahvahvasti näyttöjä ees. Ehkäpä tuo yk palvelus jotenkin si autto. Eipä niil natsoil kauheesti tee.. Tai ehkä sit jos tapahtuu jotain ja tulee kriisi.

    • Pataljoonan mnä toin

      Kiinnostaa se. Ainahan voi yhden harjoituksen verran toimia uudessa tehtävässä mutta SA-sijoituksen saaminen vaativampaan tehtävään vaatii myös sitä ylennystä.

      Niin kauhealta kuin sen toivominen näistä "mitä väliä sillä lopujen lopuksi on" -pelleistä kuulostaakin. Tuon asian päätteleminen heille itselleen on nähtävästi ylivoimaista koska aina on joku ruikuttaja läsnä kun tästä asiasta keskustellaan.

      Maanpuolustustyöstä ja oman osaamisen kehittämisestä kiinnostunut on heti muka joku ritarihuoneella leveilijä ja takarivin taavius se ainoa joten kuten hyväksyttävä esiintyminen. Hah.

      • puupääkö

        Ei noin päin.
        Vaan ylemmän SA-sijoituksen saatuaan voi saada sen ylennyksen.
        Jokaiseen sijoitukseen liittyy tietyt sotilasarvot ja varsinkin kun muut ehdot täyttyvät ja on sopiva sijoitus niin ylennyksenkin saa. Varsin hyvin voi olla sijoitettuna tehtävään joka edellyttää korkeampaa sotilasarvoa eikä ylennystä tule jos ei ole kh-vuorokausia tai tarpeeksi aikaa edellisestä ylennyksestä.


    • sad but true

      Eihän niillä natsoilla itse mitään (ihan saletisti) tee. Sitten kun makaat verilammikossa niin sinut nitistänyt tai joku muu nappaa ne sun rotsista messiin, vähän niinku päänahan... Tai taistelutoveri, tuntolevyn puolikkaan kanssa kotiin viemisiksi...

      • kuukkeli7

        Oletko koskaan nähnyt kuolevaaa ihmistä,minä olen eikä se ole kaunista katseltavaa,voin sen vakuuttaa


    • 7790532389

      Huomio !

      TÄMÄ ON VARMA UUTINEN!

      Tehokkuuden nimissä puolustusvoimat on ulkoistanut ylennyksien käsittelyn veikkaukselle. Kaikki ehdotetut ylennettävät pyöräytetään veikkauksen lottokoneessa ja näin säästyy pitkä penni ja päänvaiva!

    • RMV

      11 vuotta edellisestä ylennyksestä. Kolme kertaa käynyt kertaamassa ja kaksi niistä vapaaehtoisia....ei ole ylennystä kuulunut. Varusmieskessuilla pitäis kait olla vähintään 10 kertauspäivää ylennykseen.

    • kyllästynyt ressu

      Viisi vuotta on minimi edellisestä ylennyksestä ja sitten riittävästi kertausharjoituspäiviä tai niihin rinnastettavia päiviä sekä sopiva sijoitus armeijassa. No, noin hienolta ja hyvältä kuulostaisi, mutta käytäntö on aivan toista.

      Olen käynyt reserviläiskoulutusta n. 30 päivän edestä ja ei ole edes kutsua kertauksiin tullut, mutta ei ole tullut mitään muutakaan. Monet muut tuntuvat saavan vaikka mitä mitalia aivan vähäpätöisimmistäkin tehtävistä. Joten jos sinulla on kova mielistelynhalu (pitkä kieli ja ruskeana) sekä tunnet sopivia henkilöitä niin homma on selvä sillä "uraputki" on auki ja ne mitallit sekä ylennykset tulevat automaattisesti.

      Jos taas olet kuten minä, että olet innokas ja käyt oppimassa uuttaa vapaaehtoisesti sekä haet vapaaehtoisesti kertausharjoituksiin (mihin ei pääse) niin turha odottaa yhtään mitään mistään.

      Lopetin reserviläisjäsenenä olemisen enkä käytä aikaani enää reserviläis tai muihinkaan maanpuolustusjuttuihin, koska en minä siitä saa mitallia, kiitosta tai ylennystä kuten moni muu on saanut.

      Parasta mitä voit tehdä on:
      Unohda koko intti juttu niin minäkin yritän tehdä ja keskity arkielämässä yksilösuoritukseen jolla voit parantaa arkielämäsi laatua. Esim. auton hankinta jne.

      Jos pohdit hetken itsenäisyyttä niin kysyn mikä itsenäisyys? Eikö itsenäisyyspäivän pitäisi olla itsenäisyyspäivän muistopäivä sillä olemme antaneet eu viedä itsenäisyyytemme.

      Ottaa vain vieläkin pannuun kun olin aktiivinen reserviläinen eikä sitä edes paikallisella tasolla huomioita. Jäsenenä ehdin olla yli 5 vuotta joten kovakalloinen taidan olla, mutta opin jo ettei enää sillä ei kukaan kauaa ilman kiitosta mitään tee.

    • ei ruskea kielinen

      Tulit viimein järkiisi ja näit havujenläpi mätäpaiseen joka vaivaa tätä reserviläishommaa... tolle, sille, hänelle. muttei mulle miksi?.

      • kuukkeli7

        Oletko kateellinen kun ei itselläs ole natsoja,minun natsat on tullut työn ja tuskan takaa.Mites Sinun


    • pyllykkä

      onko sotilasarvolla mitään virkaa,jos sota syttyis niin luotisateeseen joutuis kuitenkin.Sehän on jokaisella varmistettu tällä sotilasvalalla,eli annat valtiolle luvan
      laittaa sut tapettavaks sotatilanteessa.Ja itse vielä oikein lupaat sen.

      • valtioita piisaa

        Kun sitä sotilavalahorinaa horistiin, niin meikällä oli sormet ristissä. Maailma on pojat täynnä valtioita, eikä yhdenkään takia kannata kuolla.


      • kuukkeli7

        Suomessa on enemmän tulivoimaa kun joku uskoisikaan,ne on vaan salattu parempaa käyttöä varten,mikä tiedän koska olen ollut kapiaisena 2-vuotta


      • henrik ijäs72

        oma valinta on väistää vihollisen tulta


      • oulu bomber
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        oma valinta on väistää vihollisen tulta

        oulussa oli tanskalaisia menossa sotaan kunnes käsky takas


    • peba

      Helppoa!
      Kirjoitat vaan haluamasi arvon sotilaspassiisi ja lähetät sen hyväksyttäväksi aluetoimistoon ja he etsivät sinulle arvoosi sopivan sijoituksen.

      • henrik ijäs72

        etulinja kun ei käy mulle eikä muille
        parempi vaihtoehto


      • henrik ijös72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        etulinja kun ei käy mulle eikä muille
        parempi vaihtoehto

        jos tuhoan vihollisen lcd näytöllä


    • kertaaja

      Eräistä aselajeista saa ylennyksiä varmemmin. Kunhan käy kertauksissa ja on motivoitunut. Lisäksi saa kutsun ritarihuoneelle ylennystilaisuuteen. Tosin kertauksiakin voi olla paljon, mutta kertaaminenhan on hauskaa. Viisi vuotta on kuitenkin aina ylennysten välillä minimissään.

    • lntstm

      Itsellä aikaa kulunut 15 vuotta jo reservissä, eikä ole ylennystä näkynyt. Kertausharjoitus vuorokausiakin on kasassa 7. 10 vuotta ehdi kulua ennenkuin ensimmäinen tornin kuvalla varustettu kutsukirje tuli postissa. Siitä lähtien on tullut katsottua lehdestä aina itsepäisyyspäivän on nimi siellä (ja myös 4.6.). Vaan ei ole ollut!!! Oon päättänyt jos ei korpit natsoja nyt itsenäisyyspäivän lohkea niin palautan sotilaspassini paluupostissa. Pitäköön Suomen reserviarmeija tunkkinsa jos ei kerta arvosta yksittäisen sotilaan panosta. Soitelkoot sitten kun alkaa itärajalla rytisemään (tai länsi).

    • avtopjo

      ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa oma sa-sijoitus aluetoimistossa. jos sitä ei ole, niin turha odotella mitään kruunulta.

      • lntstm

        Tiedän kyllä oman sa-sijoitukseni, koska juuri siellä olin kertaamassakin vuonna 2009.


    • henrik ijäs72

      henrik ijäs alikersantiksi joukki mutta hyvä

      • henrik ijäs72

        ijäs hanki maasturi viimeinen ta.ohje kapteeni korpelalta.


      • henrik ijäs
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        ijäs hanki maasturi viimeinen ta.ohje kapteeni korpelalta.

        Iron Maiden - The Evil That Men Do (lyrics)
        mexiryan mexiryan·310 videos


      • henrik ijäs72

      • henrik ijäs72

      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        opera chrome toimii ie ei

        windows7 niin hullu ettei iexplore10 toimi kun kasissa


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        windows7 niin hullu ettei iexplore10 toimi kun kasissa

        smart defrag


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        smart defrag

        kuulin joo radio satelliittihäiriätä


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        kuulin joo radio satelliittihäiriätä

        Iron Maiden - Brave New World (Full Album)


      • henrik ijäs72

        tarkkaampuja lataaja ole


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        tarkkaampuja lataaja ole

        vihollinen tuhotaan miniohjuksilla komentotelttaan


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        vihollinen tuhotaan miniohjuksilla komentotelttaan

        lämpöohjukset etsii ihmisen ja tuhoo kaikki


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        lämpöohjukset etsii ihmisen ja tuhoo kaikki

        metsässä miniohjukset etsii lämpöä ja tuhoo ihmiset


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        tarkkaampuja lataaja ole

        varo ikkunoista ampujia


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        varo ikkunoista ampujia

        miinantorjunta ajoneuvo auttaaa tai räjäyttää nmiinat tulituksella


      • komeetta ison
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        miinantorjunta ajoneuvo auttaaa tai räjäyttää nmiinat tulituksella

        http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288626266166.html


      • henrik ijäs72

      • humanoideja72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        Raju joukkotappelu Kajaanissa – mukana haulikko ja lyömäaseita

        Tiedemiehen hurja väite: Ihminen syntyi simpanssin ja sian pariteltua
        mun väite olemme avaruudesta avaruusaluksella tulleita


      • henrik ijäs72
        humanoideja72 kirjoitti:

        Tiedemiehen hurja väite: Ihminen syntyi simpanssin ja sian pariteltua
        mun väite olemme avaruudesta avaruusaluksella tulleita

        Glasgow'n turmapubissa ollut kertoo kauhun hetkistä helikopterin rysähdettyä rakennuksen katon lävitse.


      • henrik ijäs72

      • kersantin natsat

      • henrik ijäs72
        kersantin natsat kirjoitti:

        Adam Strange - Traveller (Madventures)

        earth distance 321 000miles


      • henrik ijös72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        earth distance 321 000miles

        koillinen kaakko lounas luode
        vihollinen kaakko ja koilinen


      • henrik ijäs72
        henrik ijös72 kirjoitti:

        koillinen kaakko lounas luode
        vihollinen kaakko ja koilinen

        venäjällä 3 palveluspaikkaa koillinen keski ja kaakko


      • henrik ijös72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        venäjällä 3 palveluspaikkaa koillinen keski ja kaakko

        murmansk middle sotkamo and moscow


      • henrik721
        henrik ijös72 kirjoitti:

        murmansk middle sotkamo and moscow

        kuhmo


      • henrik ijäs72
        henrik721 kirjoitti:

        kuhmo

        laatokka


      • henrik ijös72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        laatokka

        eteläpuoli


    • Tosvanaha

      Korpraali 1982
      Alikersantti 1982
      Kersantti 1989
      Ylikersantti 1994
      Vääpeli 1999
      Ylivääpeli 2007
      Sotilasmestarin arvoa odottelen, saapas näkee ehtiikö...

      • jääkäri_loppuun_asti

        Ei ole mitään väliä oletko sotamies vai ylikessu. Jos sotaan joudut, luoti saatikka ohjus ei arvomerkkejäsi katso. Rauhan aikana reservin sotilasarvoilla ei ole senkään vähän vertaa väliä. Palkkaa sinulle ei niiden perusteella näet makseta eikä naiset piittaa niistä tuon taivaallista. Kertaaminenhan on sinänsä ihan hauskaa puuhaa jos hyvään porukkaan sattuu eikä siviilipuolen työnantaja tykkää kyttyrää.


      • Bwer

        En suko sinua. Juttusi kuullostavat eräältä torvelta.


    • ylennystalo

      Kansanedustajat tuntuvat saavan aika helposti ylennyksiä heti eduskuntaan päästyään. Timo Soini on tosin sitkeästi pysynyt alikessuna.

    • OrfeusII

      Kolme kertaa ylennys on tullut reservissä kahden varusmiesaikaisen lisäksi, enkä ole asian eteen kovasti vaivaa nähnyt. Esim. reserviläistoimintaan en ole osallistunut. Ylennykset ovat tulleet kertausharjoituspäivien perusteella ja viimeisin maanpuolustuskurssin jatkokurssin jälkeen. Kertauspäivät eivät viimeiseen ylennykseen olisi aivan riittäneet, mutta mp- kurssi kuulemma oli nin arvokas, että ylennys tuli.

      Kertauspäivien ja 5 vuoden välin lisäksi edellutetään määrätynlaista nuhteettomuutta sekä sitä, että joku vielä tekee esityksen ylennyksestä - itsekin olen ylennettävistä esityksiä menestyksellisesti tehnyt.

      Kansainvälisessä CV:ssä sotilasarvon esilletuonti saattaa olla virhesignaali, viesti ei kovin mairittelevista piirteistä, jollaisia esim. kv liiketoiminnassa välttämätä kaivata. Sotilasarvoilla rlämöinti kannattaa rajata maan rajojen sisäpuolelle. Varusmiesaikaisella muutaman sadan päivän johtajakoulutuksen suurin merkitys lienee vain valikointi: voidaan katsoa, että on eräissä suhteissa primus inter pares.

    • OrfeusII

      Siis kertausharjoitusvuorokausien perusteella. Toki kersantista ylöspäin tulee olla auk ja vänrikistä ylöspäin RUK -kurssit suoritettuina. Lisäksi edellytetään 5 v väliä edelliseen ylennykseen, rötöstelemätöntä taustaa ja sitä, että joku esittää ylentämistä silllä perusteella, että ylentämisedellytykset ovat olemassa.

      • hhjjttyyuii

        On olemassa auk:n käymättömiä kessujakin. Harvinainen tapaus, koska tuolloin täytyy olla esim. rt-palvelusta ja muut edellytykset kunnossa.


      • eri-arvoja

        Moni sotkee RT-palveluksen aikaiset palvelusarvot reservin arvoon. RT-palveluksessa saatetaan monesti antaa tehtävän ajaksi täysin eri arvo kuin reservissä on, mutta arvo jää pois samalla hetkellä kun RT-palvelus loppuu. Reservissä jantteri jatkaa samalla arvolla kuin ennenkin. Eli kyseessä eri asia.


      • tietojaTähän
        eri-arvoja kirjoitti:

        Moni sotkee RT-palveluksen aikaiset palvelusarvot reservin arvoon. RT-palveluksessa saatetaan monesti antaa tehtävän ajaksi täysin eri arvo kuin reservissä on, mutta arvo jää pois samalla hetkellä kun RT-palvelus loppuu. Reservissä jantteri jatkaa samalla arvolla kuin ennenkin. Eli kyseessä eri asia.

        Rauhanturvatehtävien "arvot" ovat vakansseja. Kyllä ne palvelushistoriaan rekisteröidään, mutta eivät muutu reservin arvoiksi.

        Äärimmillään on ollut tapauksia, että missiossa reservin perusjääkäri on päässyt vääpelin vakanssille jossain varusvarastossa. Kotiutuu kuitenkin reserviin jääkärinä.

        Toisin päin: joku reservin ylikessu voi mennä missioon jääkärinä ja jos ei vakansseja vapaudu, pysyy jääkärinä koko mission ajan. Vaikka olisi kuinka ylimaallisen hyvä. Kotiutuu tietty reserviin ylikessuna, edelleen.

        Joku reservin jääkäri voi mennä missioon suoraan jollekin ylikessun tai vääpelin vakanssille. Jos sattuu vaikka olemaan sellainen ammattitaito ja kyseinen vakanssi auki.

        Hyvin hoidettu rauhanturvatehtävä saattaa tuottaa reservin ylennyksen, mutta ei mitenkään automaattisesti.


    • igywxsww

      Minä tein itse viisi vuotta kapteenin natsat ja ne onnistu niin hyvin että nyt oon jo kenraalimajuri.

    • sbtfunb

      Miehistössä ei ihan helposti ylene korpista alikessuksi pelkästään kertaamalla. Täytyy osoittaa huippu johtajaominaisuuksia ja mielellään jotain siviilipuolen ansioitakin. . Jotenkin se AUK:n käymättömyys pitää paikata.

      Paljon helpompaa on käydä varusmiehenä se AUK ja saada sitä kautta jämät.

      • kurssimerkki

        Sitä voi elvistellessä vähätellä AUK:n arvoa, mutta oikeasti se on johtamistaidon oppikokonaisuus, jota on hankala saada kompensoitua muulla tavalla. AUK:n suorittaminen tarkoittaa itse asiassa kahtakin asiaa: että on seuloutunut joukosta sinne, hyväksytty. Ja lisäksi, että on suorittanut sen kurssin, hyväksytysti. Ylennystä varten arvioidaan hlö tietty aina erikseen, mutta ylennys on ratkaisevasti helpompi, jos on muodollinen pohja jo kunnossa. Se ei ihan vielä käy näytöksi johtamistaidoista, jos tulee kertausharjoituksessa sen verran toimeen lähipiirin kanssa, ettei homma mene ihan jumiin.


      • sbtfunb
        kurssimerkki kirjoitti:

        Sitä voi elvistellessä vähätellä AUK:n arvoa, mutta oikeasti se on johtamistaidon oppikokonaisuus, jota on hankala saada kompensoitua muulla tavalla. AUK:n suorittaminen tarkoittaa itse asiassa kahtakin asiaa: että on seuloutunut joukosta sinne, hyväksytty. Ja lisäksi, että on suorittanut sen kurssin, hyväksytysti. Ylennystä varten arvioidaan hlö tietty aina erikseen, mutta ylennys on ratkaisevasti helpompi, jos on muodollinen pohja jo kunnossa. Se ei ihan vielä käy näytöksi johtamistaidoista, jos tulee kertausharjoituksessa sen verran toimeen lähipiirin kanssa, ettei homma mene ihan jumiin.

        "Sitä voi elvistellessä vähätellä AUK:n arvoa..."

        En elvistele, enkä vähättele AUK:n arvoa. Olen itse AUK:n käynyt ja tiedän, että jos olisin käynyt vain miehistökoulutuksen, en ikinä ylenisi kertaamalla alikessuksi. On ne alikin jämät sen verran kiven alla AUK:n käymättömille reserviläisille kuitenkin. Täytyy olla jollakin tavalla poikkeuksellisen etevä, plus siviilipuolellakin jotain näyttöä johtamistaidoista tms.

        Pointtini oli siis, että AUK:n käyminen on se pienimmän riesan tie alikin arvoon. Missään kohtaa en vähätellyt AUK:ta.


      • aukkiAuttaa
        sbtfunb kirjoitti:

        "Sitä voi elvistellessä vähätellä AUK:n arvoa..."

        En elvistele, enkä vähättele AUK:n arvoa. Olen itse AUK:n käynyt ja tiedän, että jos olisin käynyt vain miehistökoulutuksen, en ikinä ylenisi kertaamalla alikessuksi. On ne alikin jämät sen verran kiven alla AUK:n käymättömille reserviläisille kuitenkin. Täytyy olla jollakin tavalla poikkeuksellisen etevä, plus siviilipuolellakin jotain näyttöä johtamistaidoista tms.

        Pointtini oli siis, että AUK:n käyminen on se pienimmän riesan tie alikin arvoon. Missään kohtaa en vähätellyt AUK:ta.

        Jos ei käytäntö ole muuttunu, niin auk:n käyneellä on kertaamalla ja muilla ansioilla periaatteessa tie auki ainakin yliväbään asti. Ylemmät arvot on kyllä pitkän tien takana ja sittenkin kiven alla. Kessukin taitaa olla reservissä vielä jonkinlainen "diplomisotilas". Niitä on sentään jonkin verran kun varusmiesaikana voi jo tärpätä monella. Ylikessu on jo hurjasti harvempaa sorttia. Siinä on tarvinnu olla jo monta osumaa kohdallaan ja paljon näyttöjä. Väbät ja yliväbät vieläkin harvemmassa. Väbä ja yliväbä on tavallaan sellaisia ylikersantteja, joille on tullu nostetta useemman kertausharjotuksen kautta. Eli on pitänyt osua sellanen reservin positio, että on harjotettu usein

        Ylennyksiin pääsee, jos elää siviilissäkin ihmisiksi, eli ei saa olla tuomioita. Isoista tuomioista päinvasto voi lähtee kaikki sotilasarvot niinku yhdellekin poliisimiehelle otsikkotasolla äsken kävi


      • Aapo2

        Otetaas vähän mystiikkaa pois näistä ylennysjutuista. Tärkein ehto ylennyksen saamiselle on osallistuminen kertausharjoituksiin. Jos nakki ei napsahda, niin ylennyksiä ei tule, joskin ressutoimintaan aktiivisesti osallistuvalle sellainen voi poikkeustapauksessa tulla yhden kerran.

        Reservin ylennykset ovat puolustusvoimille hyvin halpa tapa ylläpitää maanpuolustusmotivaatiota eikä alempien sotilasarvojen kohdalla niitä ole mitään erityistä syytä säästellä. Ihan tavallinen perusjantteri voi saada lisänatsoja pelkästään hoitamalla harjoituksessa hommansa, osoittamalla jonkunlaista aktiivisuutta ja tulemalla toimeen esimiestensä kanssa. Tällä tavalla kaikki arvot miehistöllä alikessun, AUK-väellä ylikessun ja upseereilla yliluutnantin arvoon asti on hyvin saavutettavissa. Vasta vääpelin tai kapteenin arvoon ylennettäessä katsotaan asiaa tarkemmin.

        Saattaa tuntua, että esimerkiksi ylikessuja ei harjoituksissa niin usein näe, mutta kyllä se aika tavallinen arvo vielä on. Juttu menee niin, että neljäs kulmarauta saadaan usein vasta iän puolesta viimeisen harjoituksen jälkeen ja reserviläinen poistuu nelikymppisenä ylikersanttina sodan aikaisesta vahvuudesta sijoittamattomaan reserviin.


      • 30Kilotonnia
        sbtfunb kirjoitti:

        "Sitä voi elvistellessä vähätellä AUK:n arvoa..."

        En elvistele, enkä vähättele AUK:n arvoa. Olen itse AUK:n käynyt ja tiedän, että jos olisin käynyt vain miehistökoulutuksen, en ikinä ylenisi kertaamalla alikessuksi. On ne alikin jämät sen verran kiven alla AUK:n käymättömille reserviläisille kuitenkin. Täytyy olla jollakin tavalla poikkeuksellisen etevä, plus siviilipuolellakin jotain näyttöä johtamistaidoista tms.

        Pointtini oli siis, että AUK:n käyminen on se pienimmän riesan tie alikin arvoon. Missään kohtaa en vähätellyt AUK:ta.

        Sun jämät ei paljoa paina kun ydinlataus osuu naamaan kun rähinä alkaa....


    • kessu.vuodesta.1983

      En pyrkinyt aukkiin intissä, tein sen vaan mitä käskettiin ja kuntoni oli sen verran kova että päihitin fillarimarssilla ylikessun jonka piti olla puheiden mukaan huippukuntoinen, Cooperissa juoksin intin näkkäreillä 3750 metriä. Laittoivat aukkiin ja sitten alokaskoulutukseen ja pian sain kessun jämät ja jouduin vielä santsariksi aukkiin. Siviilissä en ehtinyt olla kuin 3 vuorokautta kun tuli kadulla vastaan kapiainen joka kysyi duuniin???..siis kadulla, olin aika puulla päähän lyöty.

    • aavekompp.kapteeni

      Minulla on kapteenin natsat reservissä, huusin ne huutonetistä eikä maksanut paljoa.

      Tilasin intin maastopuvun ja kiinnitin kapteenin natsat takin kaulukseen, nyt voin komentaa ja minua tervehditään jos syttyisi sota, perustaisin oman komppanian, kunnon sissikomppanian joka tunnettaisiin aavekomppaniana, komppania iskisi ja häviäisi kuin aaveet pimeyteen. Liikkuisimme ainoastaan pimeällä ja valoisan ajan olisimme maan alla.

    • Mitäsmäsingolla

      Kuinkas pian saattaa ylennys tulla, jos on tullakseen. Jos nyt keväällä on ollut kertauksessa, voiko jo kesäkuun alussa saada ylennyksen? Vai meneekö syksytalvelle?

    • kensaasesenansaitsee

      Pitkällätikulla arvotaan.

    • "Reservin ylennykset

      Ylennykset perustuvat koulutuksen määrään, sodan ajan tehtävään ja sopivuuteen.

      Reserviläinen ja varareserviläinen voivat saada ylennyksen osallistumalla kertausharjoituksiin, Puolustusvoimien vapaaehtoisiin harjoituksiin, Maanpuolustuskoulutusyhdistykseltä tilattuihin koulutustapahtumiin tai muihin vastaaviin tapahtumiin.

      Sotilaallista esimiesasemaa, koulutusta ja tehtävää osoitetaan sotilasarvolla tai palvelusarvolla. Ylentäminen edellyttää tehtävää vastaavaa koulutusta ja ylennettävän sopivuutta.

      Ylennyksiä voi saada neljän vuoden välein. Upseeriylennyksiä annetaan sitä harvemmin, mitä korkeamman arvon reserviläinen on saavuttanut. Ylennykset ovat aina harkinnanvaraisia.

      Ylentäminen edellyttää, että henkilö on sijoitettu tai sijoitettavissa tehtävään, joka mahdollistaa ylentämisen tai hänet on varattu poikkeusolojen muuhun tehtävään (VAP eli henkilövaraus).

      Ylentämiset tapahtuvat pääsääntöisesti lippujuhlan päivänä 4.6. sekä itsenäisyyspäivänä 6.12. Aliupseerit ja miehistö voivat saada ylennyksen myös sotilasläänien perinnepäivänä tai YK-päivänä. Miehistöön kuuluvia voidaan ylentää lisäksi kertausharjoituksien yhteydessä."

      http://puolustusvoimat.fi/web/reservilaiselle/reservin-ylennykset


      Noilla mennään ............... .

    • jy6m4fv

      Neljä kertaa olen käynyt kertaamassa (23 vrk), ja kaikki ovat olleet ns. kovia harjoituksia. Alikessun natsat sain armeijassa yli 20 vuotta sitten. Aina olen tehnyt sen mitä käsketään, ja kertauksissakin olen joutunut vastaamaan tehtävistä, joihin minua ei ole edes koulutettu. Ylennyksiä ei ole tullut, eikä varmaan ole tulossakaan.

      • MeneHoitoon

        Ja olet se tyyppi joka uskoo että kun on oikein perseennuolija niin suomi pelastuu ja nousee? Sääliksi käy vaimoasi ja lapsiasi jos niitä on....


      • Anonyymi
        MeneHoitoon kirjoitti:

        Ja olet se tyyppi joka uskoo että kun on oikein perseennuolija niin suomi pelastuu ja nousee? Sääliksi käy vaimoasi ja lapsiasi jos niitä on....

        Pidä kersa sitä suutas soukemmalla .......


    • Piironginloota82

      Ylennykset tulee ylennyskelvollisille. Harjoituksissa katsotaan mitenkä siellä suoriudut. Jos katsotaan että suoriuduit hyvin, niin se parantaa mahdollisuuksia ylentyä.

      Itse olen reservissä ylentynyt 2 kertaa 15 vuodessa. Ei kovin tasaista tahtia, koska eka tuli n. 9 vuotta palveluksen jälkeen ja toinen n. 13 vuotta palveluksen jälkeen. Seuraavaa parin vuoden päästä odotellessa.

    • jy6m4f

      Arvostelut ovat osaltani olleet tasoa 4-5 ja jopa pelkkää viitosta. Samassa yksikössä on muitakin, jotka pysyvät harjoituksesta toiseen samassa sotilasarvossa, vaikka he omasta mielestäni ansaitsisivat kyllä lisää kulmarautoja tai ruusukkeita. Vaikuttaakin siltä, että ylennyksiä on tullut lähinnä vain niille, jotka käyvät kovien lisäksi myös vapaaehtoisissa harjoituksissa.

    • NäinYlenin

      Ammuin singolla everstin auton ja majurin jämät heti! Ei huono homma! Varusvaraston vosuja kun nusasee niin voipi nousta everstiksi!

    • xxxksi

      Kutsu tuli 4.6. juhlallisuuksiin. Tummaa pukua päälle ja kaupungille käymään.

      • GZ m8. ;-)


    • AitoSoturiSaksasta

      Ylenin wiking divisioonassa kapteeniksi...pistäkää paremmaksi.

    • Anonyymi

      Yhteiskunnallinen hyvä kansalaiskunto eli asema on yksi peruste. Aina jankutetaan, ettei saa olla rangaistuksia, mutta niinpä vain eduskunnassakin on monta ylinopeussakkorikollista ja talousrikollisia jopa tuomittuakin, joille nappisade on koittanut itsepäisyyspäivänä. Löytyy tuomittuja, kertaamattomia nelikybäisiä kapteenejakin eli se niistä rangaistusten vaikutuksista.

    • Anonyymi

      Reservin upseereilla suurin merkitys on siviilikoulutuksella ja -toimenkuvalla, sodanajan sijoituksella ei ole niinkään väliä. Puolustusvoimille keskeisintä on suunnata ylennykset ihmisille, jotka siviilityössään pääsevät paljon vaikuttamaan toisiin ihmisiin tai esim kuntien/yritysten asioihin. Esim opettajien ja toimittajien katsotaan levittävän eteenpäin positiivista kuvaa puolustusvoimista ja maanpuolustuksesta. Samoin päällikkö/johtajatason ihmiset, erityisesti virkasuhteessa olevat mutta toki myös suurehkojen yritysten vastaavat, ylennetään suhteellisen nopeasti. Heistäkin suuri osa ylenee perinteisen reitin kautta, eli heitä kutsutaan ahkerasti kertausharjoituksiin puolustusvoimien taholta. Mutta periaatteessa sellaista yhteiskuntasuhteiden ylläpitoa päättäjiin ja puolustusvoimille suotuisan mielialan levittämistä yhteiskuntaan ylennykset palvelevat, ei yleissotilaallisten taitojen ylläpitoa tai oman aselajin tietojen päivittämistä.

      Oma lukunsa ovat ne ylennettävät joita ei edes harjoituksiin käsketä, erityisen suosittuja ovat alueelliset maanpuolustuskurssit ja korkeamman tason ihmisille valtakunnalliset maanpuolustuskurssit, sellaista luentosalissa istumista ja kahvittelua että viralliset kriteerit ylennykselle täyttyvät (nämähän lasketaan harjoituspäiviksi). Sotilaallisten taitojen ylläpidon tai kehityksen kanssahan näillä ei mitään tekemistä ole.

      Sinällään huolestuttavaahan tämänlainen kehitys kyllä on. Sotilaallisen kriisiajan koittaessa päällystö on kannuksensa ansainnut tanssimalla discopallon alla Lemmenjoen kelomökillä, välillä konjakkia siemaisten.

      • Anonyymi

        Tämä nyt on ihan hömppäkommentti. Opettaja, bussikuski tai maanviljelijä saavat ne ylennykset ihan samoilla perusteilla. Jos käy suorittamassa jonkun vapaaehtoisen maanpuolustuksen kurssin, saa siitä kh-päiviä. Mutta ilman "kovia" harjoituksia ei pelkillä vapaaehtoisharjoituksilla tipu ylennyksiä.

        Tietyissä valtion- ja kunnallishallinnon tehtävissä varautumisharjoituksista saa kh-päiviä.

        Ja mistäs te tiedätte, paljonko kh-päiviä niillä ylennettävillä on, kun väitätte että ylennyksiä tulee yhteiskuntasuhteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nyt on ihan hömppäkommentti. Opettaja, bussikuski tai maanviljelijä saavat ne ylennykset ihan samoilla perusteilla. Jos käy suorittamassa jonkun vapaaehtoisen maanpuolustuksen kurssin, saa siitä kh-päiviä. Mutta ilman "kovia" harjoituksia ei pelkillä vapaaehtoisharjoituksilla tipu ylennyksiä.

        Tietyissä valtion- ja kunnallishallinnon tehtävissä varautumisharjoituksista saa kh-päiviä.

        Ja mistäs te tiedätte, paljonko kh-päiviä niillä ylennettävillä on, kun väitätte että ylennyksiä tulee yhteiskuntasuhteilla.

        No tuota ... kyllä ne rinnasteiset KH-vrk:t lasketaan. Esitys ylentämisestä painaa kuitenkin aika paljon, vaikka olisi sijoitus / sijoitettavuus, KH-vrk:t ja soveltuvuuskin .... .


    • Anonyymi

      Suap nährä tuleeko ylennys Ihanuuteen , vai joutuuko alakertaan :(

    • Anonyymi

      Mikähän lienee peruste että miehistökoulutuksen saaneena minut ylennettiin ylikersantiksi? Laitoin aluetoimistoon kyselyn että onko heillä paperit sekaisin vai joku muu erehdys.

      • Anonyymi

        Minkä maan armeijasta ja aselajista lienee kyse? Vai onko Pelastusarmeija?


    • Anonyymi

      Ihan Suomen armeijasta.

      Ylennysten valmistelijalla oli jäänyt tarkastamatta varusmieskoulutukseni!

      "Mutta kun tässä tapauksessa virhe on valmistelijalla ja päätös on tehty, en usko että mitään muutosta asiaan tehdään."

      • Anonyymi

        Onnittelut, vaikka ei mennytkään, kuten "Uuno Armeijan leivissä"-filkassa ... Viikossa Majuriksi. :-)


    • Anonyymi

      Kertausvuorokaudet vaikuttavat mutta kun pitäisi olla vielä soveltuva ylennettäväksi.

      Siihen tyssää monilla "herrahissi".

      Itselläni puuttuu 1 vrk. vääpelin natsoista, mutta niitä en koskaan saa, loppuu nimittäin reservi 2020 12 31

      TJ 19.

      JIIII-HAAA!

    • Anonyymi

      2 kertaa kerrannu ..vittu ei edes lintu upseerin natsoja rakuuna rykmentti 89~90 taisi mennä perus jakso päin ....

    • Anonyymi

      Mitä sitä kertaamaan, jos kerralla oppii.

    • Anonyymi

      Joskus 60-70 -luvuilla armeijan käyneistä reservin upseereista monet jäivät vänrikeiksi. Ylennyksiä tuli vain pv:n harjoitusten kautta, eikä yksi 7 vrk harjoitus tuonut tarpeeksi päiviä.

    • Anonyymi

      Vähin mitä PV voisi tehdä mm reserviläisille, jotka käyvät vapaaehtoisesti treenaamassa ja saavat niistä kertausharjoituspäiviä, ylentää heidät säädösten mukaan automaattisesti. Mitä ne luulevat että kiinnostus jatkuu jos ei edes kiitosta tule ansaitun ylennyksen osalta? ..joojoo, joku alkaa nillittämään että maanpuolustustahto ei katso natsoja, mutta kummasti se vaan mieltä lämmittää ja tuo jaksamista.

      • Anonyymi

        Olishan se kiva jos jollakin tavoin arvostettais keski-ikää lähestyviä ja pitkän kouluttajauran omaavia reserviläisiä.
        Itte olin ammattialiupseerina kuutisen vuotta, valtakunnan ensimmäisiä BECE-liikenneopettajapätevyyden suorittaneita ammattialiupseereita sekä siviiliin että pv:n hommiin. Myöhemmin siviilitehtävissä johtavana kouluttajana mm. Ilmasotakoulun CE-kursseilla sekä useilla kadettien ja henkilökunnan kursseilla. Olen kouluttanut sekä arvioinut kymmeniä puolustusvoimien liikenneopettajia heidän suorittaessaan nykymuotoista erikoisammattitutkintoa.
        Ei edes sijoitusta...Ja puolustusvoimien kuljettajakoulutus on ollut halvimman tarjouksen tehneiden osaamattomien autokoulupellejen käsissä jo vuodesta 2017.
        Vuodesta 2012 ammatti- ja aikuiskoulutuksen tehtävissä. Erään suurehkon koulutuskuntayhtymän raskaiden ajoneuvoluokkien opetustoiminnasta vastaavana johtajana.
        Voisin lähtee Lapinjärvelle minäkin.


    • Anonyymi

      Riittävästi kertausvuorokausia edellisen ylennyksen jälkeen, sodanajan tehtävä käsketty ja lisäksi jonkun pitää tehdä esitys ylentämisestä.

      Nuo kaikki kolme kohtaa pitää toteutua, että ylennys on mahdollinen.

      Noin pääsääntöisesti reserviläinen ei saa ylennystä.

    • Anonyymi

      Tulihan tuo vääpelin jämä pari vuotta sitten. Laattamies ei hötkyile.

    • Anonyymi

      Selkeimmin 2020-luvulla ylennyksiä voivat saada kersanttina tai vänskänä kotiutuneet. Näillä kun joukkueen varajohtajana/johtajana/tms. on sijoitus valmiina. Jos on mpk-vuorokausia, niin kohtuullisesti menneen kh:n jälkeen esimies voi muitta mutkitta suositella ylennystä.

      Muilla onkin sitten työläämpää, kun 200 sotilaan kh-komppaniassa eivät kouluttajat ehdi juuri tutustua jokaiseen. Satunnaisuuttakin varmaan on, kaikki kouluttajat eivät välttämättä pohdi ylennysasioita samalla tavalla.

      Tunnen monta korppia, joille ylennystä ei sittemmin ole kuulunut. Pikemminkin anttirokkamainen alikersanttiylennys miehistöpohjalta on harvinaisuus.

    • Anonyymi

      Edellisen ylennyksen jälkeen suoritettu riittävä kertausharjoitusmäärä ei vielä riitä. Reserviläisellä pitää olla sodan ajan sijoitus ja jonkun pitää esittää ylentämistä. Yleensä tuo kakkosvaatimus ei täyty.

    • Anonyymi

      Jotkut olivat 5 vuotta "ylimääräisissä" kertausharjoituksissa eivätkä saneet edes korpin natsoja. :)

      Miksi jonkun muttaman päivän metsässä teltassa lojuneen pitäisi saaa ylennys?

      Kertausharjoituksissa saisi olla vain natsattomia. Sitten kun sota tulee niin alkavat ylennyksetkin rullata, kun sota karsii sakkia.

      Kaikkille riittää kamiinanlämmitystehtäviä ja klapien pilkkomista.

    • Anonyymi

      Korpin natsat saat helposti ihan vaan persettä antamalla!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe