limakalvojen kuivuus

Mistä ihmeestä johtuu, että nenän limakalvot kuivuvat voimakkaasti, samoin huulet? Nenästä irtoilee kuivia "ihokökkäreitä" ja siitä johtuen vuotaa kohta myös verta. Alue on ilmeisesti myös tulehtunut, koska kosketus jo nenän päältä aihettaa kipua ja turvotustakin on havaittavissa. Käytän apteekista ostamaani kosteuttavaa nenäsumutetta - se auttaa hieman mutta ei ole lopettanut ongelmaani. Olen ottanut myös särkylääkkeitä tulehduksen rauhoittamiseksi ja pitänyt nenällä kylmää.
Aiheuttaako kuivuutta siis esim. jonkin aineen puutos? Huoneilmamme ei pitäisi olla erityisen kuiva (mittari näyttää viittäkymppiä), enkä myöskään käytä allergialääkkeitä (tai sen puoleen mitään muutakaan lääkitystä). Ikinä aiemmin minulla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa. Apua!!
32150
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Itse olen myös kärsinyt nenän limakalvojen kuivuudesta ja verenvuodosta. Yksinkertainen hoitokeino tähän on "nauttia" pieni määrä kalanmaksaöljyä joka päivä.

Suosittelen, että lopetat apteekin nenäsumutteen käytön, sillä nenä voi liikaakin tottua siihen etkä lopulta osaa olla ilman.

Äänestä

..kuivaa.

Äänestä

Bepanthen-voide auttaa: sitä voi levitellä sierainten sisäpuolelle ja jopa huulille.

En osaa sanoa mikä vaivan aiheuttaa, mutta veikkaan että olet allerginen jollekin, tai se ilma on tosiaan liian kuivaa.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


mistä johtuu kirjoitti:

Mistä ihmeestä johtuu, että nenän limakalvot kuivuvat voimakkaasti, samoin huulet? Nenästä irtoilee kuivia "ihokökkäreitä" ja siitä johtuen vuotaa kohta myös verta. Alue on ilmeisesti myös tulehtunut, koska kosketus jo nenän päältä aihettaa kipua ja turvotustakin on havaittavissa. Käytän apteekista ostamaani kosteuttavaa nenäsumutetta - se auttaa hieman mutta ei ole lopettanut ongelmaani. Olen ottanut myös särkylääkkeitä tulehduksen rauhoittamiseksi ja pitänyt nenällä kylmää.
Aiheuttaako kuivuutta siis esim. jonkin aineen puutos? Huoneilmamme ei pitäisi olla erityisen kuiva (mittari näyttää viittäkymppiä), enkä myöskään käytä allergialääkkeitä (tai sen puoleen mitään muutakaan lääkitystä). Ikinä aiemmin minulla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa. Apua!!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu