SOSIAALILUOKAT

tutkija

Hei!

Kerro miten jaat ihmiset sosiaaliluokkiin Suomessa? Ketkä ovat alempaa ja ketkä ylempää luokaaa jne. Mikä määrittelee ihmisen sosiaaliluokan. Tietysti sanotaan, että meillä ei suuria luokkaeroja ole. Kuitenkin ihmiset mielikuvissa kategorisoivat toiset jotenkin?

40

4272

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yläluokkalainen

      Moikka!

      Musta koulutus kertoo sosiaaliluokan aika hyvin. Ja tietysti koti. Elikkä oma koulutus ja lisäksi vanhempien ja isovanhempein koulutus jne. Sivistys periytyy usein suvussa.

      Pelkkä koulutus ei takaa hyvää sosiaaliluokkaa. Ehkä se takaa sen taloudellisesti, mutta ei henkisellä tasolla. Itse asun Espoossa, jossa on aika paljon Mersuilla ja Bemareilla pyyhältäviä nettinörttejä ja yrittäjiä. Rahaa piisaa, mutta antaas olla kun ruvetaan keskustelemaan. Ei niillä ole tietoa yleissivistävistä jutuista. Historia on hämärän peitossa ja kirjallisuutta ei ole juuri luettu.

      Suurin osa kuuluu ns. alempaan keskiluokkaan ja duunareihin. Eletään kädestä suuhun ja harrastetaan kävelyä. Kerran vuodessa käydään Kanarialla jne.

      • tunari

        Miten se Mersulla tai Bemarilla autoileva nettinörtti voisikaan keskustella historiasta tai kirjallisuudesta, kun töitä pitää tuon keskiverron elintason eteen tehdä lähes ympäri vuorokauden? Ei ole aikaa lueskella kirjoja. Tällainen on uusi työläissukupolvi.

        Ne sivistyneet ja rahaa perineet omistavat ne firmat, joissa insinörtit raatavat pitkiä päiviä huonolla palkalla. Yläluokalla on aikaa nauttia työläisten työn hedelmistä.


    • Ripakinttu taas

      mää jakaisin varsinkin nää suamalaiset noihin rikkaisiin ja köyhiin. tuloraja voitas laittaa vaikka tonne 40000 € kiäppeille, mitäs tuumaat

      • Köyhä

        Mun mielestä jako rikkaaseen ja köyhään on vähän yksipuolinen. Näetkö vain rikkaita ja köyhiä ympärilläsi. Mun mielestä suurin osa on tämmösiä toimeentulevia, mutta ei rikkaita. Mutta varaa on kuitenkin tehdä välillä jotain hauskaakin. Tutkija on ihan oikeassa, että raha ei yksin jaa ihmisiä sosiaaliluokkaan. Rikas ruuvinkiristäjä on musta alemmassa sosiaaliluokassa kuin köyhä tohtori.


    • ile

      Jaan ihmiset näihin luokkiin persoonan ja käytöksen mukaan. Tuloille on yks hailee, vaikka olisi kuinka rikas, mutta jos ei osaa muuta kuin sikailla ja sosiaaliset taidot puuttuu, on tämä ihminen alaluokkaa.

      • samoin

        Piti juuri kommentoida lähes samalla tavalla kuin ile. ns. B-luokan kansalaisina pidän itsekkäästi ajattelevia ns. ihmis-sikoja, jotka ajattelevat pääosin itseään eivätkä välitä tekojensa seurauksista. Itsekästä ajattelua on mm. alkoholin avulla riehuminen ja pätemisen tarve. Arvostan oikeaa moraalia. Itse olen rahallisesti köyhä, mutta sehän ei mitään kerro! Ottakaa kantaa!


    • näin

      työttömät ja työssä olevat kuuluvat eri luokkaan.

      Rahallisesti alimmassa kastissa ovat opiskelijat, mutta arvostuksen mukaan ne ohittavat kyllä työttömät.

      Sitten työlliset, alinpaan kuuluvat perustyötä tekevät, jossa ei tarvi kummemmin ajatella. Tai oikeastaan sellaiset, joiden työolosuhteet ovat huonot, kuten yöpostinjakajat (ja palkka huono). Ylin luokka on ne, jotka saavat itse määrittää työnsä ja saavat hyvää palkkaa, kenties liikkuvat työnsä mukana ulkomaillakin. Globaalit johtajat ainakin..

      Kotiäidit ovat arvosteluasteikon ulkopuolella. Heidän työtään luultavasti arvostetaan, muttei palkkaa makseta. Tällaisen kuvan olen saanut..

    • *Phyllis*

      Sosiaaliluokka kai pitäis olla jotain, johon synnytään, ja josta ei voi irrottautua. Niin kai perinteisissä luokkayhteiskunnissa, esim, Britania, jos olen oikein ymmärtänyt. Voiko se sosiaaliluokkka heilahdella sen mukaan paljonko palkkaa, tai muita tuloja....sehän useimmilla vaihtelee rajustikin elämänsä aikana.

      Minä koen olevani lähinnä ja eniten maalainen, eli siis kai talonpoikaisrälssiin kuuluva, vaikka en ole lehmiä nähnytkään tällä vuosituhannella. Muuten en osaa ajtella mitenkään ihmisiä luokkiin.

    • Minä

      Opiskelijatkin jaetaan selvästi sosiaaliluokkiin. Yliopisto-opiskelijoita pidetään tulevana yläluokkana jne. Ammattikorkealaisia pidetään keskikastina, jotka eivät päässeet ylempää korkeakoulututkkintoa suorittamaan. Muut ovat vielä alempana. Mutta sitten on persoonallisia elämäntapa-opiskelijoita (kultasepät ym) ja kutsumusammatteja (sairaanhoitajat jne.)

    • Alasdair

      Minun näkemykseni mukaan, luokkiin synnyttään ja niistä ei voida irrottautua.
      Oman arvoasteikkoni, yläluokkaan kuuluvat: aristokraatit ja nämä ''vanhan rahan rikkaat.''
      Ylempään keskiluokkaan, hyvin toimeentulevat, kuten lääkärit ja papisto.
      Keskiluokkaan: työläiset ja ''uuden rahan rikkaat pröystäilijät.''
      Alaluokkaan: Juoppolallit ja muut jotka käyvät joka kuussa sossun luukulla kinumassa rahaa.

    • Synnove*

      Mielenkiintoista nähdä miten 2009 vastataan 2003 esitettyyn kysymykseen.
      Itse en luokittele ihmisiä koulutuksen tai Mersujen mukaan. En tehnyt sitä 2003 enkä tee sitä nyt. Jo vuodesta 1952 olen ollut sitä mieltä, että ihminen on.

      • Vielä itsenäisyyden alkuaikoina oli nämä kartanonherrat, papit ja kansakoulunopettajat sitä ylintä kermaa, mutta 60-70-luvuilla heidät luokiteltiin taantumuksen linnakkeiksi, jotka saivat osakseen pilkkaa ja ivaa työläisten ja opiskelijoiden yhteisrintamalta, sen aikakauden ylimystöltä. Saman rintaman toimeliaisuudella leimattiin sotaveteraanit sotasyyllisiksi, ja ylistettiin Neuvostoliiton saavutuksia kaikilla mahdollisilla elämän osa-alueilla ylittämättömiksi mestarillisen politiikan taidonnäytteiksi. Jos noita visioita joku uskalsi ääneen epäillä, oli tuolle ymmärtämättömälle siitä seurauksena monenmoista harmia, haittaa ja häpeää, ja luokitus putosi.

        80-90-luvuilla meni luokitukset jälleen uusiksi kun perintömetsillään tai velalla alkupääomansa saaneet jupit pelasivat itsensä kansakunnan kermaksi, ja proletariaatit pistivät yhteisen hyvän tuhkaksi pörssipeleissä.

        Nyt sitten ollaan ajassa jossa ihmisen luokittelee medianäkyvyys, ja niinpä se entinen turhake onkin yhtäkkiä ylintä kastia, ja niistä kertova toimittajanplanttu on kuninkaantekijä.

        Itse asetan ihmiset mielessäni jonkinlaisiin lohkoihin jotka eivät kuitenkaan ole sidonnaisia heidän varallisuuteensa, vaan ennemminkin siihen mitä tekevät ja mitä ovat tehneet. Taidan kuulua siihen suomalaiseen enemmistöön joka arvostaa työtä.


      • Kosander kirjoitti:

        Vielä itsenäisyyden alkuaikoina oli nämä kartanonherrat, papit ja kansakoulunopettajat sitä ylintä kermaa, mutta 60-70-luvuilla heidät luokiteltiin taantumuksen linnakkeiksi, jotka saivat osakseen pilkkaa ja ivaa työläisten ja opiskelijoiden yhteisrintamalta, sen aikakauden ylimystöltä. Saman rintaman toimeliaisuudella leimattiin sotaveteraanit sotasyyllisiksi, ja ylistettiin Neuvostoliiton saavutuksia kaikilla mahdollisilla elämän osa-alueilla ylittämättömiksi mestarillisen politiikan taidonnäytteiksi. Jos noita visioita joku uskalsi ääneen epäillä, oli tuolle ymmärtämättömälle siitä seurauksena monenmoista harmia, haittaa ja häpeää, ja luokitus putosi.

        80-90-luvuilla meni luokitukset jälleen uusiksi kun perintömetsillään tai velalla alkupääomansa saaneet jupit pelasivat itsensä kansakunnan kermaksi, ja proletariaatit pistivät yhteisen hyvän tuhkaksi pörssipeleissä.

        Nyt sitten ollaan ajassa jossa ihmisen luokittelee medianäkyvyys, ja niinpä se entinen turhake onkin yhtäkkiä ylintä kastia, ja niistä kertova toimittajanplanttu on kuninkaantekijä.

        Itse asetan ihmiset mielessäni jonkinlaisiin lohkoihin jotka eivät kuitenkaan ole sidonnaisia heidän varallisuuteensa, vaan ennemminkin siihen mitä tekevät ja mitä ovat tehneet. Taidan kuulua siihen suomalaiseen enemmistöön joka arvostaa työtä.

        ...tonne avauksen alle mut mahtuupa tuo vissiin tuossakin olemaan :)


    • Pörrääjä

      yhteiskunnan olevan luokaton, niin ei se sitä ole.
      Ylempää luokkaa löytyy maastamme syntyperän, suuren rahan ja koulu- sekä sydämensivistyksen kombinaatioista.
      Alempi luokka löytyy syrjäytyneiden, työhaluttomien sosiaalipummien ja rikollisten joukosta.

      Keskiluokka on sitten hyvinkin sekalaista sortin sakkia, kaikkea edellämainittujen väliltä.

      Meillä oppineisuus ei kulje käsi kädessä varallisuuden kanssa eikä oppimattomuus varattomuuden.

    • Adria

      Sosiaaliluokat, jaaha. Näen mieluummin yhteiskunnan muodostuvan useista yhteisökunnista ja heidän omista pikkumaailmoistaan.

      Kaikki me elämme samassa isossa kuplassa joka pitää sisällään monia pieniä pikkukuplia. Johtajilla ja pultsareilla omansa ja kuplia näiden väliltä. Kuljemme Mannerheimintiellä, käytämme ehkä samaa puhelinoperaattoria. Kuitenkin oman maailmamme kuplat ovat sisällöltään erilaiset. Ystäväpiiri, harrasteet, elämisen puitteet ja tavat, elämänkatsomus, poliittinen suuntautuminen, kaikki kuin eri maailmasta, jopa kielellinen ilmaisu, ymmärrämmekö toisiamme yli oman maailmamme. Yliopistoprofessori perheineen elää täysin erilaista omaa pikkumaailmaansa kun vaikkapa pitkäaikaistyötön omaansa.

      Eli minä jaan ihmiset mielessäni eri maailmoissa eläviin. Tokihan maailmat kohtaavat, mutta harvoin kuplat puhkeavat, joustavat vain kuten kaksi vappupalloa painettaessa toisiaan vasten.

      Lait ja asetukset määrittelevät sitten joissain kohdin joitain rajoja, jotka kategorisoivat ihmisiä.

    • luokat

      Sosiaaliluokat määrittyvät yhdistelmänä koulutuksen, työpaikan, tulojen varallisuuden ja suvun aseman perusteella. Määräävin on tyypillisesti tulo/varallisuustaso.

      Yläluokka
      - Usein perii asemansa, kaikilla ei palkkatyö välttämättömyys kun suvun varoilla elää mukavasti (säätiöt/rahastot). Osa voi nousta omalla työllä huomattavaan miljoonien varallisuuteen. Kulttuurin arvostus sivistyneisyys, terveet elintavat. Luxus brändien kuluttajia. Esimerkkejä Wahlroosit, Nokia Ollila, sukuyhtiöiden omistajasuvut. Tyypillisesti kokoomus, korkea äänestysprosentti.

      Ylempi keskiluokka
      - Erittäin hyvät vuositulot (pariskunnalla tyypillisesti yli 120 000 euroa vuodessa) ja ammatti, usein akateemisia, asuu tyypillisesti arvokkaassa omistusasunnossa hyvällä alueella. Myös sijoitusvarallisuutta ja tyypillisesti perittyä varallisuutta. Ei tupakoi, arvostaa terveellisiä elintapoja, lasten koulutusta ja sivistystä, kulttuuria. Esim. lääkäri, juristit, pankkiirit. Käyttävät myös osaltaan luxustuotteita, mutta harkiten. Ei mahdollisuutta tai tarvetta yhteiskunnan tukiin. Tyypillisesti kokoomus, yksittäinen sosiaalisesti vastuuntuntoinen voi äänestää sosiaalidemokraattejakin, korkea äänestysprosentti.

      (Alempi) keskiluokka
      - Yhdessä työväestön kanssa valtaosa suomalaisista. Voi olla akateeminen, ammattikorkeakoulu tai opistotaso, pariskunnan vuositulot tyypillisesti luokkaa 120 000-70 000e. Tyypillisesti asuu omistusasunnossa pientaloalueella tai arvokkaammassa kerrostaloasunnossa. Esim. sairaanhoitaja-insinööripariskunta. Mahdollisuus yhteiskunnan tukiin vain hetkellisesti, esim. toisen jäädessä työttömäksi. Pätkävalkokaulus työsuhteita. Äänestää kaikkia puolueita, sinivihreään ehkä painottuen, äänestysprosentti vaihtelee.

      Työväestö
      - Yhdessä alemman keskiluokan kanssa yleisin osa suomalaisista. Ammattikoulu/opistotaso, oppisopimus tai työssä oppinut ilman tutkintoa. Pariskunnalla tulot luokkaa 30 000 - 70 000e. Asuvat vuokralla tai halvemmassa omistusasunnossa. Tilastollisesti tupakointi, ylipaino ja epäterveellisemmät elintavat alkavat yleistyä. Mahdollisuus yhteiskunnan tukiin. Kaupan kassa, siivooja, keittäjä, lähihoitaja, rakennusmies, teollisuustyöntekijä jne. Tyypillisesti vasemmistopuolueet, äänestysprosentti alhainen.

      Alin luokka
      - Ei koulutusta tai tippunut yhteiskunnan kärryiltä. Periytyvää huono-osaisuutta, mielenterveysongelmia, alkoholismia, narkomaanit, asunnottomat, vangit. Mahdollisia hetkellisiä pätkätöitä. Auktoriteettiongelmia. Kahden tulot alle 30 000 euroa vuodessa, elävät tyypillisesti täysinkin yhteiskunnan varojen varassa, sosiaalitoimen kustantamassa vuokra-asunnossa. Esim. pitkäaikaistyötön, alkoholisti. Ei äänestä.

      Opiskelijoiden sosiaaliluokka määräytyy vanhempien perusteella. Kunnes saavat opiskelut valmiiksi ja oman työpaikan jolloin sosiaaliluokka alkaa pikkuhiljaa määräytyä (nousta tai laskea) niiden perusteella.

    • Koko tähän astinen historia on ollut luokkataistelujen historiaa. Proletaarit ja porvarit.

    • Näin sen näen;-))

      Älykkyys se luokittaa. Raha ei ole ainakaan se jakava voima, vaan älykkyys, koska monilla on taito nauttia elämästä vähemmällä tienaamisella, vaikka olisi mahdollisuus huippupalkkoihin, jos halua riittäisi jatkuvaan raatamiseen.
      Vaan, mikäli osaa hoitaa taloutensa (vaatii älyä) niin, että tulee kiitettävästi kuitenkin toimeen noin 180.llä työpäivällä vuositasolla, voidaan sanoa hänen kuuluvan ylempään keskiluokkaan pelkästään näillä tiedoilla. Tälläinen henkilö ei myöskään ota koko elämän kestävää (25v) asuntolainaa, joka sitoo orjanomaiseen työn tekoon, koska muuten ei lyhennyksiä pankkiin saa hoidettua. Hän arvostaa runsasta vapaa-aikaa, ennen rahaa ja siihen liittyvää raatamista.. Hän ei myöskään ole sisiaaliluukun asiakas, koska sehän myöskin orjuuttaa, kuten työttömyyskorvauksilla eläminenkin. Hän käyttää kaiken kaikkiaan erittäin vähän mitään yhteiskunnan mahdollistamia etuja/apuja... Koska sekin asettaa erilaisia velvoitteita elämän polulle..
      -Lähinnä kysymys onkin elämän arvoista ja onko materialisti, pitääkö näytellä roolia naapurille ja ajella / asua velkapääomalla hankituissa hyödykkeissä, vaiko elää nautittavaa, puutteetonta, stressitöntä, ja terveellistä elämää...
      -Älyköt on tämä luokka, joka osaa hallita elämänsä balanssiin ja valita kultaisen keskitien. Sosiaaliset kyvyt pitää tietenkin myös hallita pärjätäkseen huonommin pärjänneiden kanssa ilman ikävää närää....

      -Jaa, niin, mikähän olikaan se kysymys?.....;-))

      • +10 Hyvin kerrottu:)

        !!!!!!


      • toivoYdinkärki

        ymmärrän kirjoittajan tarkoittavan ikäänkuin hiukka tuskastuneensakin selittämään päivänselviä asioita kuten sen ettei sivistynyt ja itsensä tunteva ja kanssa sinut oleva ihminen ole sellaisista turhanpäiväisyyksistä kiinnostunut tai välittäisi yhteiskuntaluokkien kahleista suomeksi sanottuna v*********n


    • LaardiBee

      Onneksi ei jaksa kiinnostaa niin paljon, että päätäni vaivaisin moisella.

      Itse kuulumme luuserien luokkaan, koska emme omista autoa.

      Olemme visusti vaiti luuseriuden tuomista rahallisista eduista, ettei kukaan tule kateelliseksi.

      8¤]

      • exnikki

        -Joo, mää lasken itteni luuseriksi, kun joudun olosuhteiden pakosta käyttämään autoa päivittäin työssäni. Bussilla ei käsityöläinen työkalujaan voi kuskailla, tai duunin hoitaminen kävisi liian turhauttavaksi... Rahallisia etuja saan siitä, kun minulle maksetaan korvausta, työssä hukkaan menneestä vapaa-ajasta. (osa menee tietenkin auton ylläpitoon,-)


      • exnikki kirjoitti:

        -Joo, mää lasken itteni luuseriksi, kun joudun olosuhteiden pakosta käyttämään autoa päivittäin työssäni. Bussilla ei käsityöläinen työkalujaan voi kuskailla, tai duunin hoitaminen kävisi liian turhauttavaksi... Rahallisia etuja saan siitä, kun minulle maksetaan korvausta, työssä hukkaan menneestä vapaa-ajasta. (osa menee tietenkin auton ylläpitoon,-)

        Nooh, eihän tuollainen ole mitään luuseriutta.

        Itse heitin tuon vain siksi, että sosiaaliluokka -käsite on niin vieras ja outo. Voidaanhan ajatella, että yksi luokkaraja kulkee siinä, saako yhteiskunnalta tukea elämiseen. Mutta kun myös espoolaiset Nokian insinöörit saavat Kelalta korvauksia lääkkeistä ja mahdollisesti lapsilisiä, niin ei sekään määrittely ole oikein pätevä.


      • exnikki
        LaardiBee kirjoitti:

        Nooh, eihän tuollainen ole mitään luuseriutta.

        Itse heitin tuon vain siksi, että sosiaaliluokka -käsite on niin vieras ja outo. Voidaanhan ajatella, että yksi luokkaraja kulkee siinä, saako yhteiskunnalta tukea elämiseen. Mutta kun myös espoolaiset Nokian insinöörit saavat Kelalta korvauksia lääkkeistä ja mahdollisesti lapsilisiä, niin ei sekään määrittely ole oikein pätevä.

        Jep, no en ihan tosissani tuota edellistä kirjoittanutkaan. Sosiaaliluokka, hmm, ei ollut koulussakaan sellaista luokkaa, jos oikein muistelen,,, ,-)
        -Yhteiskuntaoppia luettiin usein elokuvateattereiden ilmoitustauluilta ja kemiaa opeteltiin läheisen jääkiekkokentän luistimienvaihtokopin nurkassa kepupullon etiketistä.. Ja, sitä rataa..
        -Tiä sitten liittyikö tuo mitenkään aiheeseen?


      • annikoo..
        LaardiBee kirjoitti:

        Nooh, eihän tuollainen ole mitään luuseriutta.

        Itse heitin tuon vain siksi, että sosiaaliluokka -käsite on niin vieras ja outo. Voidaanhan ajatella, että yksi luokkaraja kulkee siinä, saako yhteiskunnalta tukea elämiseen. Mutta kun myös espoolaiset Nokian insinöörit saavat Kelalta korvauksia lääkkeistä ja mahdollisesti lapsilisiä, niin ei sekään määrittely ole oikein pätevä.

        Tänään kuulimme uutisista että Kotkan kaupunki on lopettanut ruoka- tai leipäkassien jaon venäläisille....päiväturisteille...jotka tulevat luxusautoilla hakemaan kasseja........vain suomenkansalaisille jaetaan täst´edes.....
        Sivuaa ehkä keskustelua......mutta itse tuohduin kun todella varakas henkilö hakee kyseistä apua....onko millään enää mitään merkitystä....jos olet tarpeeksi röyhkeä.....


      • annikoo.. kirjoitti:

        Tänään kuulimme uutisista että Kotkan kaupunki on lopettanut ruoka- tai leipäkassien jaon venäläisille....päiväturisteille...jotka tulevat luxusautoilla hakemaan kasseja........vain suomenkansalaisille jaetaan täst´edes.....
        Sivuaa ehkä keskustelua......mutta itse tuohduin kun todella varakas henkilö hakee kyseistä apua....onko millään enää mitään merkitystä....jos olet tarpeeksi röyhkeä.....

        Eikä kyseessä edes ollut Kotkan kaupunki, vaan yksityinen avustusjärjestö, jolla tosiaan on oikeus valita asiakkaansa. Ihan kuin ravintoloilla.

        Mutta venäläiseen kansanluonteeseen kuuluu tuo ahneus. Sosialismin aikaansaannoksia sekin. Kun kansa näki, että kaikki saavat yhtä paljon paitsi puolueporhot, niin onko ihme.....


    • No empä luokittele, olkoonkin tulojensa puolesta mitä tasoa tahansa,,, mutta tärkein on luonne mikä ihmisellä on,,,

      • kaakana;-))

        >miten siihen kategoriaan sopii savolainen, umpi kiärä luonne? Jos, kerran vastuu siirtyy välittömästi kuuntelijalle? ,-))
        -Sori, tuonperrään....


      • kaakana;-)) kirjoitti:

        >miten siihen kategoriaan sopii savolainen, umpi kiärä luonne? Jos, kerran vastuu siirtyy välittömästi kuuntelijalle? ,-))
        -Sori, tuonperrään....

        No pakko hyväksyä ;o))),,, mun äitini oli savolainen,,, mut se kierous oli hänestä ainaki poikkeen,,, rehellin ol, ee männy kettään solovaamaan, ee sotkeentunna toesten riitoihin, ol vuan oma ihtensä,,, Valitettavasti vaan elonpäiväi ei riittäny,,, meniköhän tuo murrepuoli oikein? ;o))),,, puheessa ainakin tuohon malliin, kirjottaa vaikeempaa,,,
        - Ee mittään sorija, se passovaapi ;o))),,,


      • exnikki
        mokka-mari kirjoitti:

        No pakko hyväksyä ;o))),,, mun äitini oli savolainen,,, mut se kierous oli hänestä ainaki poikkeen,,, rehellin ol, ee männy kettään solovaamaan, ee sotkeentunna toesten riitoihin, ol vuan oma ihtensä,,, Valitettavasti vaan elonpäiväi ei riittäny,,, meniköhän tuo murrepuoli oikein? ;o))),,, puheessa ainakin tuohon malliin, kirjottaa vaikeempaa,,,
        - Ee mittään sorija, se passovaapi ;o))),,,

        -Sori vaan, sanoo tamperelainen jetsoni. ;-)) (paikallinen poliisitalo)
        Mutta tuolla savonmuassa on käetkin kaakania. Tarkemmin en ala selittämään, kuin että elä ammu, se on kaakana.... Sekavaako? Pahempaa on tulossa ;-))


      • exnikki kirjoitti:

        -Sori vaan, sanoo tamperelainen jetsoni. ;-)) (paikallinen poliisitalo)
        Mutta tuolla savonmuassa on käetkin kaakania. Tarkemmin en ala selittämään, kuin että elä ammu, se on kaakana.... Sekavaako? Pahempaa on tulossa ;-))

        Kaukanahan se todella,,, se kaakana,,, mut mikä?,,, ei mitkään käet, vaan kädet, kait?,,, kerro,,,, Todella sekavaa,,, en muista äitini käyttäneen noita sanontoja,,, vai oonko unohtanu?,,, jompsin kumpsin,,,


    • En minä niitä ole luokkiin jakanut.

      Ne tekevät sen itse.

      Kuten vanhojen aloitusten nostelunkin...

      • hohhoijaa.

        Mitä vikaa on vanhassa avauksessa, jos ei ole muutakaan tarjolla? Voithan toki laittaa räväkän avauksen, jos ahistaa noin kovin?


      • 3k5
        hohhoijaa. kirjoitti:

        Mitä vikaa on vanhassa avauksessa, jos ei ole muutakaan tarjolla? Voithan toki laittaa räväkän avauksen, jos ahistaa noin kovin?

        Tuo ei ole koskaan tehnyt avausta nikillään, puskista ruikkii ja muiden aloitukset moittii. Kerta kaikkiaan surkimus tyyppi.


      • hohhoijaa. kirjoitti:

        Mitä vikaa on vanhassa avauksessa, jos ei ole muutakaan tarjolla? Voithan toki laittaa räväkän avauksen, jos ahistaa noin kovin?

        Ei se minua ahista. Ahistaa niitä jotka näitä vanhoja pintaan nostelevat. Voi olla hiljaakin jos sanottavaa ei ole, hälinä ei ole keskustelua eikä tuollainen kaunainen solvaaminen puskistakaan mitä tuo komppaajasi harrastaa ja on aina harrastanut kun muu ei onnistu.


    • en ole kovin sosiaalinen. olen yksinäinen susi -sosiaaliluokassa vahvasti.

    • ,

      Ylin kasti on päättäjät/valtaapitävät.
      He päättävät omat bonuksensa luontaisetunsa ja palkkansa. Istuva useammalla päättäjän pallilla..

      Keski luokaa ovat palkan ansaitsemiseen orjentoituneet vuodessa yli 70 000 € ansaitsevat..

      Yläkeskikasti ovat 70 000 - 15 000 €/vuodessa tienaavat jotka uskovat rahoittavansa muiden ihmisten toimeentulon ja sosiaaliset palvelut-tulonsiirtoina.
      Alakastia ovat kaikki joilla tuloja käytettävissä alle 15 000 € vuodessa he ovat yhteiskunnan yleinen sylkykuppi kuitenkin he maksavat kaikesta kulutuksen ylläpidosta eniten, koska itse käyttävät vähiten; tiet niiden hoito, liikenne liikuttelu, Koulut päivähoito ja terveydenhoito...

    • luokkaretki

      Ei ole tullut paljon tuollaisia mietittyä. Olen maalta kotoisin, siellä kaikki ovat vain tavallisia ihmisiä, ehkä jollakin voi olla enemmän rahaa kuin toisilla. Nykyään asun kyllä Helsingissä, mutta en silti osaa olla yhteiskuntaluokista kiinnostunut.

    • mnhjsa

      1. Rikkaat
      2. Keskituloiset
      3. Maahanmuuttajat
      4. Pienituloiset

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe