ISRAEL JA JUMALAN VANHURSKAUS
Room. 9:30-10:4
--
9:30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta;
9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
9:32 Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
9:33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".
10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Israel ja Jumalan vanhurskaus, Room. 9:30-10:4
7
140
Vastaukset
Paavali puhuu edelleen Israelista ja pakanoista. Israel oli aina tavoitellut Jumalan vanhurskautta eli ”lain vanhurskautta” (31). Tällä hän tarkoitti lain täyttämistä Jumalan mielisuosion saavuttamiseksi.
Mutta Israel ei sitä lakia ollut saavuttanut. ”Minkätähden”? Koska Jumala itse asiassa oli aina odottanut Israelin lähtemistä uskon tielle (32).
Jumala oli yhä uudestaan ja uudestaan osoittanut käsittämättömillä valinnoillaan, että pelastus riippuu yksinomaan Jumalan armosta.
Jumala oli profeettojensa kautta ilmoittanut, että Siioniin pantaisiin ”loukkauskivi ja kompastuksen kallio” (Jes. 8:4, Jes. 28:16), joka koituisi kuitenkin jokaiselle uskovalle pelastukseksi (33).
Kivellä oli vanhastaan messiaaninen merkitys.
Kivi merkitsi kansalle turvaa, mutta vihollisille murskatuksi tulemista ( Ps. 118:22, Sak. 3:9, Mark. 12:10-12).
Niinpä apostoli Paavalikin käsittää Siioinin loukkauskiven Messiaaksi, Kristukseksi, johon uskominen on ollut juutalaisille pahennus.
"Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo" (10:4).Virsi 380
--
1.
Armon lapset, riemuitkaa,
soittakaa ja veisatkaa,
kiitos tuokaa Herralle,
pelastuksen tuojalle.
2.
Herrastanne kerskatkaa,
autuudesta iloitkaa,
kehottakaa kaikkia
ahkeroimaan uskossa.
3.
Ilmoittakaa kaikille
vaivatuille sieluille:
Armon saa se armosta,
ken vain etsii Jeesusta.
4.
Kaikille myös sanokaa,
että elämän se saa,
Jeesuksen ken veressä
turvaa etsii köyhänä.
5.
Kiitos olkoon Jumalan,
Poikansa hän ainoan
maailmalle armostaan
antoi ristinkuolemaan.
6.
Kiitos olkoon Jeesuksen
vaivoistansa iäinen,
hän on meidät ostanut,
kuolemasta nostanut.- Diana*
Jesaja 57:13-------
Diana* kirjoitti:
Jesaja 57:13-------
Matt. 23:37
"Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet".Tapio522 kirjoitti:
"Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet".Profeetat joutuivat moittimaan Israelia uppiniskaisuudesta:
Jer. 5:23
"Mutta tällä kansalla on uppiniskainen ja tottelematon sydän; he ovat poikenneet ja menneet pois".
Hes. 2:5
"Kuulkoot tai olkoot kuulematta - sillä uppiniskainen suku he ovat - he tulevat kuitenkin tietämään, että profeetta on ollut heidän keskellänsä".
Room. 10:21
"Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".- muualta
Tapio522 kirjoitti:
"Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet".on näin tullut tiensä päähän?
- muualta
Tapio522 kirjoitti:
Profeetat joutuivat moittimaan Israelia uppiniskaisuudesta:
Jer. 5:23
"Mutta tällä kansalla on uppiniskainen ja tottelematon sydän; he ovat poikenneet ja menneet pois".
Hes. 2:5
"Kuulkoot tai olkoot kuulematta - sillä uppiniskainen suku he ovat - he tulevat kuitenkin tietämään, että profeetta on ollut heidän keskellänsä".
Room. 10:21
"Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".oli lajissaan ainutlaatuista, siis itse-kritiikki. Israelilaisten uskonto vaati paljon sehän oli ja on TEKOJA joten koko ajan näki toteutettiinko sitä. Ne myöhemmät uskonnot joissa pelkästään uskotaan, ollaan hengellisiä ja nautitaan tuonpuoleisesta "pelastuksesta" eivät anna mahdollisuutta tällaiselle kritiikille.Siksi kai kristityt yhä joutuvat keskittymään muinaisen Israelin kritisoimiseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811