Israel ja Jumalan vanhurskaus, Room. 9:30-10:4

ISRAEL JA JUMALAN VANHURSKAUS
Room. 9:30-10:4
--
9:30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta;
9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.

9:32 Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
9:33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".

10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.

10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

7

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavali puhuu edelleen Israelista ja pakanoista. Israel oli aina tavoitellut Jumalan vanhurskautta eli ”lain vanhurskautta” (31). Tällä hän tarkoitti lain täyttämistä Jumalan mielisuosion saavuttamiseksi.

Mutta Israel ei sitä lakia ollut saavuttanut. ”Minkätähden”? Koska Jumala itse asiassa oli aina odottanut Israelin lähtemistä uskon tielle (32).
      Jumala oli yhä uudestaan ja uudestaan osoittanut käsittämättömillä valinnoillaan, että pelastus riippuu yksinomaan Jumalan armosta.

Jumala oli profeettojensa kautta ilmoittanut, että Siioniin pantaisiin ”loukkauskivi ja kompastuksen kallio” (Jes. 8:4, Jes. 28:16), joka koituisi kuitenkin jokaiselle uskovalle pelastukseksi (33).
      Kivellä oli vanhastaan messiaaninen merkitys.
      Kivi merkitsi kansalle turvaa, mutta vihollisille murskatuksi tulemista ( Ps. 118:22, Sak. 3:9, Mark. 12:10-12).
      Niinpä apostoli Paavalikin käsittää Siioinin loukkauskiven Messiaaksi, Kristukseksi, johon uskominen on ollut juutalaisille pahennus.

"Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo" (10:4).

• Virsi 380
        --
        1.
        Armon lapset, riemuitkaa,
        soittakaa ja veisatkaa,
        kiitos tuokaa Herralle,
        pelastuksen tuojalle.

2.
        Herrastanne kerskatkaa,
        autuudesta iloitkaa,
        kehottakaa kaikkia
        ahkeroimaan uskossa.

3.
        Ilmoittakaa kaikille
        vaivatuille sieluille:
        Armon saa se armosta,
        ken vain etsii Jeesusta.

4.
        Kaikille myös sanokaa,
        että elämän se saa,
        Jeesuksen ken veressä
        turvaa etsii köyhänä.   

5.
        Kiitos olkoon Jumalan,
        Poikansa hän ainoan
        maailmalle armostaan
        antoi ristinkuolemaan.

6.
        Kiitos olkoon Jeesuksen
        vaivoistansa iäinen,
        hän on meidät ostanut,
        kuolemasta nostanut.

• Diana*

Jesaja 57:13-------

• Diana* kirjoitti:

Jesaja 57:13-------

Matt. 23:37
        "Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet".

• Tapio522 kirjoitti:

"Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet".

Profeetat joutuivat moittimaan Israelia uppiniskaisuudesta:

Jer. 5:23
        "Mutta tällä kansalla on uppiniskainen ja tottelematon sydän; he ovat poikenneet ja menneet pois".

Hes. 2:5
        "Kuulkoot tai olkoot kuulematta - sillä uppiniskainen suku he ovat - he tulevat kuitenkin tietämään, että profeetta on ollut heidän keskellänsä".

Room. 10:21
        "Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".

• muualta
        Tapio522 kirjoitti:

on näin tullut tiensä päähän?

• muualta
        Tapio522 kirjoitti:

Profeetat joutuivat moittimaan Israelia uppiniskaisuudesta:

Jer. 5:23
        "Mutta tällä kansalla on uppiniskainen ja tottelematon sydän; he ovat poikenneet ja menneet pois".

Hes. 2:5
        "Kuulkoot tai olkoot kuulematta - sillä uppiniskainen suku he ovat - he tulevat kuitenkin tietämään, että profeetta on ollut heidän keskellänsä".

Room. 10:21
        "Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".

oli lajissaan ainutlaatuista, siis itse-kritiikki. Israelilaisten uskonto vaati paljon sehän oli ja on TEKOJA joten koko ajan näki toteutettiinko sitä. Ne myöhemmät uskonnot joissa pelkästään uskotaan, ollaan hengellisiä ja nautitaan tuonpuoleisesta "pelastuksesta" eivät anna mahdollisuutta tällaiselle kritiikille.Siksi kai kristityt yhä joutuvat keskittymään muinaisen Israelin kritisoimiseen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2836
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      143
      2696
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2227
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2153
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1910
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      178
      1450
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1246
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1214
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1182
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1138
    Aihe