Vaunulla 100 km h

Kartsa

Onkos milloikaan missään ollut keskustelua tietyin edellytyksin vaunulla 100 km nopeusrajoituksesta.
Kuten esim. Vetoauto on huomattavasti raskaampi kuin vaunu esim vaunu n 1200 kg vetoauto 2400 kg kokonaispainoja kummatkin mahdollisesti vaunun varusteina iskarit, kitkavetopää, tai veturina 4-veto maasturi tai pakettiauto joiden kantavuus ja kokonaispaino ja teho on huomattavan suuri.
Ihan noin ajatuksena vaan.

18

6871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yht; 3,6 tonnia!

Rajotin sellaiselle pitäis laittaa. Kyllä 100km/h on melkoinen vauhti jos ei hallitse yhdistelmä.
      Aattele nyt kun Suomisen insinööriperhe vuokraa vaunun firman maasturin perään ja lähtee lomille!

• lkhlkjhkjhkjh

taidat olla asiantuntija. vai yhteispainolla se kuorma-auto lasketaan.

kokonaispainolla ei ole mitään merkitystä nopeuteen vai miten selität että 18 000 kg linja-autolla saa ajaa sataa jos on tarpeeksi vöitä ja absit....

suomessa vaan kaikki ajoneuvoyhdistelmät on rajoitettu 80km/tunnissa tai alle

oma vaunu on ainaski katsastettu saksassa 100 km nopeuteen ja vedän sitä saksassa baanalla 3500 kg veturilla sataa, yhdistelmäpaino vain 5500 kg ja ihan hyvin kulkee..

suomessa ajelen silti mielellään 90 km tunnissa....

• jos ostan
        lkhlkjhkjhkjh kirjoitti:

taidat olla asiantuntija. vai yhteispainolla se kuorma-auto lasketaan.

kokonaispainolla ei ole mitään merkitystä nopeuteen vai miten selität että 18 000 kg linja-autolla saa ajaa sataa jos on tarpeeksi vöitä ja absit....

suomessa vaan kaikki ajoneuvoyhdistelmät on rajoitettu 80km/tunnissa tai alle

oma vaunu on ainaski katsastettu saksassa 100 km nopeuteen ja vedän sitä saksassa baanalla 3500 kg veturilla sataa, yhdistelmäpaino vain 5500 kg ja ihan hyvin kulkee..

suomessa ajelen silti mielellään 90 km tunnissa....

18 000kg asuntovaunu yhdistelmä niin saan ajaa 100km/h koska onhan minulla ABSIT ?????

Minun miekestä kaikki peräkärry yhdistelmät alle 7 tonni pitäis ajaa vain 60km/h ja silloinkin vain yöllä!

• Hobby Prestige

Tiedät itsekin, että moista nopeutta vedetään ihan säännöllisesti! Ne jotka väittävät karavaanareiden olevan teiden tukkona (yleistyksenä, ainahan niitä matelijoita on), eivät itse vedä eivätkä tiedä asiasta yhtään mitään!

Minulla on veturin kokonaispaino lastattuna runsaat 2000 kiloa (tavallinen perheauto, bensakoneella) ja vaunun koknaispaino samoin lastattuna noin 1500 kiloa. Varsinkin motorilla vauhti on yleensä 90 km/h, mutta usein nousee yli satasen "virran mukana".

Ja tämä on totuus, ei yhtään liiottelua! Se vähän karmii, kun meidän nopeutemme motorilla on jotain 90 - 95 km/h:ssa, niin johan joku kiireinen pyyhältää ohitse vaunu perässään!

Vaunut on testattu satasen nopeuteen, kyllä ne sen kestävät. Joissakin euroopan maissa on ihan sallittua vetää vaunua satasta! Eri asia on, onko tuolla nopeudella vetäminen enää turvallista, siitä olemme varmaan kaikki samaa mieltä!

• Turvatonta?

Voitko jotenkin perustella tuota viimeistä lausetta: "Eri asia on, onko tuolla nopeudella vetäminen enää turvallista, siitä olemme varmaan kaikki samaa mieltä!"

Itse sanot kuitenkin vetäväsi usein yli 100 km/h ja normaali nopeutesi 90-95. Miksi vedät tuolla nopeudella jos se on turvatonta?

• lienee sallittua.
        Turvatonta? kirjoitti:

Voitko jotenkin perustella tuota viimeistä lausetta: "Eri asia on, onko tuolla nopeudella vetäminen enää turvallista, siitä olemme varmaan kaikki samaa mieltä!"

Itse sanot kuitenkin vetäväsi usein yli 100 km/h ja normaali nopeutesi 90-95. Miksi vedät tuolla nopeudella jos se on turvatonta?

Kun vaunuissa on saksanmaalla 100 km/h nopeuslätkät peräseinässä ja niillä voi aivan turvallisesti ajaa tuota nopeutta, niin miten ne samat vaunut Itämeren yli kuljetettaessa äkkiä muuttuisivat turvattomiksi.
        Olen kokeillut vetää 20-vuotiasta vaunua noin 120 km/h ja kyllä sen tuon nopeuden vielä kestää vaappumatta ja hajoamatta.
        Luukut ja ovet pitää olla hyvin kiinni.
        JOs ei osaa ajaa vaunu perässä, niin sitten on paras käyttää vain 60-80 nopeutta.

• ,ajfb
        lienee sallittua. kirjoitti:

Kun vaunuissa on saksanmaalla 100 km/h nopeuslätkät peräseinässä ja niillä voi aivan turvallisesti ajaa tuota nopeutta, niin miten ne samat vaunut Itämeren yli kuljetettaessa äkkiä muuttuisivat turvattomiksi.
        Olen kokeillut vetää 20-vuotiasta vaunua noin 120 km/h ja kyllä sen tuon nopeuden vielä kestää vaappumatta ja hajoamatta.
        JOs ei osaa ajaa vaunu perässä, niin sitten on paras käyttää vain 60-80 nopeutta.

Kyllä ne vaunut on samanlaisia Itämeren kummankin puolin, mutta...
        Ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on määrätty ympärivuotiseksi. Ymmärtääkseni laki ei suomessa tunne ajoneuvokohtaisia kesä- ja talvirajoituksia.
        Näin ollen lainlaatijan näkökulmasta on mielestäni ymmärrettävää, että Suomessa on määrätty alhaisempi nopeus yhdistelmille.

• dt6u6r7
        lienee sallittua. kirjoitti:

käynnissä kokeilu tuosta 100 km/h perävaunuille.
        Hankitaan perävaunulle ns. TEMPO100-todistus, jossa määritellään vetoauton minimi omapaino ja perävaunun vaatimuksena ainakin iskunvaimentimet, nopeuskilpi ja merkintä rekisteritietoihin. Muita vaatimuksia en muista.
        Ja tämä sallittu satanen on voimassa ainoastaan moottoriteillä.

• Melodraama

Ainahan matkailuvaunulla on ollut voimassa 100 km/h nopeusrajoitus. Ei sillä ole koskaan saanut liikkua niin lujaa. Sillä on jopa 80 km/h rajoituskin. Sen pienempiä ajoneuvokohtaisia rajoituksia ei enää ole. Tätä pienemmät rajoitukset ovat sitten jo tiekohtaisia.

• Kra

.......Sillä on jopa 80 km/h rajoituskin. Sen pienempiä ajoneuvokohtaisia rajoituksia ei enää ole.....

Taisit unohtaa:

- mopot 45 kmh
        - traktorit 40 kmh
        - liikennetraktorit 50 kmh
        - hinaukset 60 kmh
        - jotkin erikoisajoneuvot 50....60 kmh

Niin ja jos joku saa päähänsä vetää vaunua traktorilla 40-50 kmh (traktorista riippuen), niin vaunua ei tarvii edes rekisteröidä saati katsastaa.

• Melodraama
        Kra kirjoitti:

.......Sillä on jopa 80 km/h rajoituskin. Sen pienempiä ajoneuvokohtaisia rajoituksia ei enää ole.....

Taisit unohtaa:

- mopot 45 kmh
        - traktorit 40 kmh
        - liikennetraktorit 50 kmh
        - hinaukset 60 kmh
        - jotkin erikoisajoneuvot 50....60 kmh

Niin ja jos joku saa päähänsä vetää vaunua traktorilla 40-50 kmh (traktorista riippuen), niin vaunua ei tarvii edes rekisteröidä saati katsastaa.

Tässä olikin kyse nopeusrajoituksista vain matkailuvaunua hinattaessa. Ajoneuvokohtainen suurin sallittu ajonopeus matkailuvaunuyhdistelmälle on se 80 km/h. Jos yhdistelmällä määrätään ajamaan sitäkin hiljempaa, on silloin kysymyksessä liikennemerkein osoitettu tiekohtainen nopeusrajoitus.

• Miksierkki

Joidenkin mielestä on turvatonta ja edesvastuutonta vetää perävaunua(joka asuntovaunukin on) perässään yli 100 km/h:ssa. Tietyissä olosuhteissa se onkin sitä, mutta kuivalla kesäkelillä näkyvyyden ollessa hyvä vaunua voi vetää ihan huoletta vaikka ylikin sataa. Itse ajan kesämotarilla useinkin jotain 130 joka on ohituskaistan jonon vauhti. Isolla autolla ja keskivertovaunulla ei asiassa ole mitään kauhisteltavaa muuta kuin joidenkin törppöjen mielestä, joilla on ylisuuri vaunu verrattuna vetoautoon. Minun enkat V70 turbodiesel volvolla vaunu perässä on 155 km H:ssa eikä tuntunut missään.

• V 8 Scania kuormaauto

on moottoritiellä vaarallinen vai? Itse olen vetänyt vaunua siis asuntovaunu vuodesta 1975 ja olen nähnyt niin monta läheltäpiti tilanetta juuri kun ajetaan lujaa!
        Itse ajelin Norjassa 85km/h kun vaunun rengas räjähti ja ei ollut mukava tunne.
        Auto heitti tosi paljon. Mitä sitten kun vauhti on 130km/h?

Ja sitten tämä kun joku bussi tai pakettiauto ajaa yhdistelmän ohi, on melkoinen hejausliike koko yhdistelmässä.

Aina on ajettu 80km/h asuntovaunulla ja niin toivon sen jatkuvan.

Saksassa ja Ranskassa näkee hyvin paljon näitä perävaunun rengasrikkoja kun siellä ajetaan juuri tu 130km/h moottoritiellä.

Joka vuosi joku vaunu menee mettään kun vauhti on liian kova esim. kun on kova tuuli. Ajakaa vaan se 80km/h tai sitten letäkää ja asutte 8* hotellissa!

• joujou

100km/h ehyväksytyllä bussilla ja vaunu takakonttiin sisään. Siis joku erikoiskuljetus versio kyseessä, hepoja, motoja, rallikaaroja varten rakennettu........

Nooh, ei ehkä hyvä selitys, mutta kuitenkin

• vai vaunu auton perässä

100 km/h!!!!

Karavaanarilla ei ole koskaan niin kiire, että tuollaista vauhtia täytyisi pitää. Eikä ole sallittukaan. Teiden tukkona ei tarvitse olla, kunhan ajelee liikenteen sujuvuuden mukaisesti ja sopivasti antaa kiireisimmille tietä.

• moottoritiellä

Tere.

Saksassa ja Tanskassa moinen on mahdollista.

Vetoauton omapaino isompi kuin vaunun kokonaispaino.
      Tekninen varustelu, jarrut, iskarit, kitkavetopää.

Tunnistaa 100-lätkästä vaunun takana.

SFC ei ole moista esittänyt koskaan, kun liiton johto on ollut viime vuodet asuntoautoilijoita > autohin kyllä saatiin satasen vauhti...;)

• kaverin

vastaus on melkein oikein, vain puolet maista meni pieleen.Eli älä tanskassa aja noin kovaa, voi tulla kalliiksi:mutta mene belgiaan ja saat ajaa mitä lukee nopeus rajoituksessa eli konetiellä 120 km.Tai ranskaan niin saa jo ajaa kunnolla eli 130 km.

• tiedossa on
        kaverin kirjoitti:

vastaus on melkein oikein, vain puolet maista meni pieleen.Eli älä tanskassa aja noin kovaa, voi tulla kalliiksi:mutta mene belgiaan ja saat ajaa mitä lukee nopeus rajoituksessa eli konetiellä 120 km.Tai ranskaan niin saa jo ajaa kunnolla eli 130 km.

Kyllä danskit vetävät 100 km/h vaunujaan omilla moottoriteillä.

Moinen mahdollista samoin perustein kun Saksassa jo liki vuoden.

Tarrassa on vain väriero Saksaan nähden, vaan vauhdeista päätellen ei menoa hoidasta edes Saksassa danskivaanarareilta.

*nähty, juteltu ja koettu*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1458
    Aihe