Luokkakuvaani katselen..

Pirre*

51 vuoden takaa..ja on todettava etten todellakaan ole ollut kaunis lapsi..:/

Kireäksi letitettyjen hiusten viiruiksi venyneet silmät, ja suu korvissa..

hohhoijjaa..siinä sitä tokaluokalla istutaan, vierellä Kirsti, ja toisella puolen Aune..paljon sievempinä..Rauhakin tuossa ja Seija..sisarenikin ja pieni Kerttuli..mitähän heille kuuluune tänään?

Otin tänään kuvan äitini albumista, aikomuksenani naurattaa sillä lapsenlapsiani :))

67

1469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

te näytätte siinä..eka ja tokaluokan kuvassanne, oletteko komeita, ja kauniita? :)

Nätti mekko mulla siinä, valkeat kaulukset, ja bolero jakku päällä..vadelman punainen se mekko oli...

• Lisbet*

No jonkunlainen rusetti päässä, eli päälaella, ja sellainen kiva puhvihihoilla oleva mekko, muisteleisin et vaalean sininen, en me valalle...antakee armoa?

Mietin ketä on kuvassa, vain jokusen muistan.
        Naapurin Seijalla on samasta kankaasta mekko, kas kun "oli saatu edullisesti" useamman metrin ostaneet!

Mummo ompeli, ja teki hiukka erilaiset, kun kapinoin etten mekossa kulje jos on liian hörhelö.

Seija näyttää nätiltä, mä olen kuin orpo piru laina vaatteissa.

Sen kuvan jälkeen ei mekkoa ole mun päälläni, vaan se on sit toiset kuvat!

Tänäpäivänäkin, huolehdin meikkauksen, hiukset, mut aina on housuasu päällä. Kuijaa sulla, tässähän oli jo miten kotona röntsyvaatteet, mut noin kun kylillä kuljet?

• Pirre*
        Lisbet* kirjoitti:

No jonkunlainen rusetti päässä, eli päälaella, ja sellainen kiva puhvihihoilla oleva mekko, muisteleisin et vaalean sininen, en me valalle...antakee armoa?

Mietin ketä on kuvassa, vain jokusen muistan.
        Naapurin Seijalla on samasta kankaasta mekko, kas kun "oli saatu edullisesti" useamman metrin ostaneet!

Mummo ompeli, ja teki hiukka erilaiset, kun kapinoin etten mekossa kulje jos on liian hörhelö.

Seija näyttää nätiltä, mä olen kuin orpo piru laina vaatteissa.

Sen kuvan jälkeen ei mekkoa ole mun päälläni, vaan se on sit toiset kuvat!

Tänäpäivänäkin, huolehdin meikkauksen, hiukset, mut aina on housuasu päällä. Kuijaa sulla, tässähän oli jo miten kotona röntsyvaatteet, mut noin kun kylillä kuljet?

housuasu, talvella lämminkin..

Meillä äiti ompeli vaatteet, ne mekot, - siskolle ja mulle, - muuten samanlaiset, mutta aina eriväriset.
        Luokkakuvassa siskolla on punainen villatakki ja alla se mekko..

Me ei vielä eka- ja eikä vielä tokaluokallakaan osattu kapinoida, - laitettiin kiltisti päälle vaan mitä äiti meille laittoi :)

• heipparalla*

minulla on ainakin eka- ja tokaluokan valokuvissa essu ja mekko.
      Otsatukka on leikattu niin lyhyeksi, että hirvittää:)

• Pirre*

Aunella oli, ja Rauhalla :)

• heipparalla*
        Pirre* kirjoitti:

Aunella oli, ja Rauhalla :)

kun kerroit hienoista tamineistasi, mutta en minä nyt niitä kadehdi:((
        Yläluokilla minulla oli yhdessä luokkakuvassa kumisaappaat, jestas sentään:))

• Pirre*
        heipparalla* kirjoitti:

kumpparit olivat ihan tavalliset jalkineet siihen aikaan, tai yleisesti pidetyt.

Ei ollu joka sesongille eri kenkiä, ei ei..oli se kovaa aikaa meillä..hihiii..

• heipparalla*
        Pirre* kirjoitti:

kumpparit olivat ihan tavalliset jalkineet siihen aikaan, tai yleisesti pidetyt.

Ei ollu joka sesongille eri kenkiä, ei ei..oli se kovaa aikaa meillä..hihiii..

pitempäänkin niitä aikoja, kun maaseudun lapset koulua kävivät:))
        Harmi, kun ei ole lapsenlapsia joille kertoisin karmaisevia tarinoita ajasta, kun mummo oli lapsi:)))))

• Pirre*
        heipparalla* kirjoitti:

pitempäänkin niitä aikoja, kun maaseudun lapset koulua kävivät:))
        Harmi, kun ei ole lapsenlapsia joille kertoisin karmaisevia tarinoita ajasta, kun mummo oli lapsi:)))))

Nyt mie kerron ne lammen ylitykset hutikuista jäätä myöten, uven avannot paistoivat mustina tummina jäässä, polulla oli pysyttävä, mieli kotiin päästä..

:)

P.s. toiselta kautta kuljettiin asbestihiekalla päällystettyä hiekkatietä..jotta revi siitä..

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Nyt mie kerron ne lammen ylitykset hutikuista jäätä myöten, uven avannot paistoivat mustina tummina jäässä, polulla oli pysyttävä, mieli kotiin päästä..

P.s. toiselta kautta kuljettiin asbestihiekalla päällystettyä hiekkatietä..jotta revi siitä..

mutta tulkoon nyt..ei tässä kerkee tarkistella..:/

• heipparalla*
        Pirre* kirjoitti:

mutta tulkoon nyt..ei tässä kerkee tarkistella..:/

kiirettä pitää minullakin, just sain itselleni varmistettua terveyskeskusministerin viran tuolla SolBluen hallituksessa:))
        Täytyy vähän muistella ensiaputaitoja, jos tulee tilanne jossa tarvitaan korkean tason apua:))

• Pirre*
        heipparalla* kirjoitti:

kiirettä pitää minullakin, just sain itselleni varmistettua terveyskeskusministerin viran tuolla SolBluen hallituksessa:))
        Täytyy vähän muistella ensiaputaitoja, jos tulee tilanne jossa tarvitaan korkean tason apua:))

sorkka avustajan rekrytoinnin kirotuvirheilläni, varmaankin :/

*ja vielä ne sääretkin, pah!..*

• viivatiina
        heipparalla* kirjoitti:

voin varmaan kaikennäköisissä vaivoissani kääntyä puoleenne tarttee varmaan olla melkoinen vaivojen tuntemuskin kun noinkin korkeeksi virkamieheksi tulee valituksi.

• heipparalla*
        viivatiina kirjoitti:

voin varmaan kaikennäköisissä vaivoissani kääntyä puoleenne tarttee varmaan olla melkoinen vaivojen tuntemuskin kun noinkin korkeeksi virkamieheksi tulee valituksi.

ministerinvirkaa, huolitko toisen?
        Ensin halusin olla ylimmäinen kissanruokintaministeri ja sitten tuli lisäksi tää
        terveyskeskusministerinvirka,
        enhän mie nyt molempia ehdi hoitamaan:)))

• heipparalla*
        Pirre* kirjoitti:

sorkka avustajan rekrytoinnin kirotuvirheilläni, varmaankin :/

*ja vielä ne sääretkin, pah!..*

kyllä tää on niin sekavaa sakkia, ettei paremmasta väliä:))
        Mitäs vikaa siun säärissäs muka on;)

• viivatiina
        heipparalla* kirjoitti:

ministerinvirkaa, huolitko toisen?
        Ensin halusin olla ylimmäinen kissanruokintaministeri ja sitten tuli lisäksi tää
        terveyskeskusministerinvirka,
        enhän mie nyt molempia ehdi hoitamaan:)))

ministerin virkaan kun en oo ollenkaan virkamies tyyppinen pitäs olla se jakkupuku ja korkokengät hameen vyötärö kuitenkin kiristäis ja nilkat nuljuais korkkareissa.

• heipparalla*
        viivatiina kirjoitti:

ministerin virkaan kun en oo ollenkaan virkamies tyyppinen pitäs olla se jakkupuku ja korkokengät hameen vyötärö kuitenkin kiristäis ja nilkat nuljuais korkkareissa.

saati korkkareita, sinulla on sentään iltapuku ellei peräti kaksi.

Nyt vasta muistin, että olihan minullakin rusetti tukassa alaluokan koulukuvissa.
        Ja hurja hymy, kun etuhampaat oli tippuneet:=)

• viivatiina
        heipparalla* kirjoitti:

saati korkkareita, sinulla on sentään iltapuku ellei peräti kaksi.

Nyt vasta muistin, että olihan minullakin rusetti tukassa alaluokan koulukuvissa.
        Ja hurja hymy, kun etuhampaat oli tippuneet:=)

etuhampaita eka luokalla onneks on nyt ja omat.

• Lisbet*
        heipparalla* kirjoitti:

Voi hyvänenaika, luen vasta nyt tätäkin sivua enempi.

Sitte enempi ku paljon lämpimiä ajatuksia/halauksia Sinulle heipparalla, silleen
        ne meitin plikat tekee!!!

Ethän silti meitä unohda, ja pidä toi nikki, et osaamma vastailla?

• mimmimus
        heipparalla* kirjoitti:

että muillakin on ollut kumpparit jalassa.;D

• pitikö sinunkin?
        Pirre* kirjoitti:

mennä ihan samoja polkuja kuin minunnii??
        Järven jään yli ja salaa poikkesin naapurin kulkemalle hevostielle,koska koin että se oli vankempi ja avannot pelotti aamun hämärässä....

• Pirre*
        pitikö sinunkin? kirjoitti:

mennä ihan samoja polkuja kuin minunnii??
        Järven jään yli ja salaa poikkesin naapurin kulkemalle hevostielle,koska koin että se oli vankempi ja avannot pelotti aamun hämärässä....

pitänyt, mutku sieltä oli lyhempi matka ja ehkä enempi saman henkisiä kavereitakin..

Ja, pelotti ne..ihme kuinka selvittiin hengissä, - en ikimaalimassa oisi antanut omieni mennä enää jälle siihen aikaan kevättä.., mutta - kai niitä enkeleitä kummiskin on..

• heipparalla*
        Lisbet* kirjoitti:

Voi hyvänenaika, luen vasta nyt tätäkin sivua enempi.

Sitte enempi ku paljon lämpimiä ajatuksia/halauksia Sinulle heipparalla, silleen
        ne meitin plikat tekee!!!

Ethän silti meitä unohda, ja pidä toi nikki, et osaamma vastailla?

en kyllä tiedä mistä hyvästä ne sain, mutta väliäkös tuolla:)
        Tällä nikillä mennään, ellei joku nappaa pois:)

• Pirre*
        heipparalla* kirjoitti:

en kyllä tiedä mistä hyvästä ne sain, mutta väliäkös tuolla:)
        Tällä nikillä mennään, ellei joku nappaa pois:)

juhlitaan ? :)

• heipparalla*
        Pirre* kirjoitti:

juhlitaan ? :)

ellei sitten noita ministerinvirkoja:)))

Korsuorkesteri soittaa Äänisen aaltoja, siinä tämän aamupäivän riemut:)))
        Poika tykkää;)

• Pirre*
        heipparalla* kirjoitti:

ellei sitten noita ministerinvirkoja:)))

Korsuorkesteri soittaa Äänisen aaltoja, siinä tämän aamupäivän riemut:)))
        Poika tykkää;)

onnii..se on hyvä kipale ja orkesterikkii mitä parrainta a -luokkaa :)

Mie oun huhkinä töitä kun heinämies, juostessa oun syönykkii..viisi työtä tällä hetkellä, yks akuutti tappaus vähä aikkoo..siinä sitä yhelle nokko..

Ei tuosta miun kylykiluusta ou näihin tupahommiin..:/

• Atzhii

Silkkaa nostalgiaa, omaasi. Pitäisikö osallistua ?

No, hauskoja muisteloja!

• Pirre*

olen jo siinä iässä.., mutta kiitos, Päivänsäde! :)

• viivatiina

vaalea hymyilevä enkä muista aikaa jolloin olis mekko ollu päällä oon aina ollu sellainen poikatyttö ainakin pienempänä ja nuorempana ehkä teininä oon yrittäny olla vähän naisellisempi pitkät vaaleet ohuehkot hiukset jakaus keskellä päätä arjalla oli kans pitkät hiukset mut sen hiukset oli paksummat ruskeevalkoruutuset upslaaki housut nää tuli mieleen valkokuvista.

• Pirre*

Sain pitkät housut vasta viidennellä..ei niitä ollut vielä muillakaan tytöillä ennen, muistaakseni..

Ruudulliset ne oli miunkin ensimmäist pitkikset, pieniruutuiset, ruskeaa ja mustaa..jotain sellaista..

• viivatiina
        Pirre* kirjoitti:

Sain pitkät housut vasta viidennellä..ei niitä ollut vielä muillakaan tytöillä ennen, muistaakseni..

Ruudulliset ne oli miunkin ensimmäist pitkikset, pieniruutuiset, ruskeaa ja mustaa..jotain sellaista..

ja kaupungistakin olen mulla on kyllä kaikissa kuvissa pitkikset muistan kyllä sellaisia pikkuruutuisia pitkiksiä olleen mullakin mutta nää varhaisteini pitkikset oli sellaiset isoruutuiset oli muuten sitä ensirakkauden aikaa.

• Pirre*
        viivatiina kirjoitti:

ja kaupungistakin olen mulla on kyllä kaikissa kuvissa pitkikset muistan kyllä sellaisia pikkuruutuisia pitkiksiä olleen mullakin mutta nää varhaisteini pitkikset oli sellaiset isoruutuiset oli muuten sitä ensirakkauden aikaa.

hiihtarit :)

• seppäpohojanmaalta

Iltaa pohojanmaalta..
        Kyllä niitä koulu/luokkakuvia on otettu ja säästyny näihin päivihin asti.
        Itte oon laittanu nua kaikki vanhat valokuvat tänne koneelle, usein tuloo katteltua niitä liioon. Muistois mieli palaa sinne lapsuusaikojen huolettomihin päivihin. Minulla on ollu onni omistaa valokuvausta harrastava isä ja niitä lapsuusaikojen kuvia, niiren koulukuvien lisäksi on melko paljon.
        Itte ku katoon tuata ensimmääsen luokan koulukuvaani niin ottaa silimähän se vaatetus ja sen aikaanen totisuus lasten kasvois. Se oli varmahan monelle sellaanen jännä paikka olla siinä kuvattavana. Se kuva on otettu 16.10.1958. Itte seisoon siellä vasemalla takana, oli nuas sääris jo silloon sen verran mittaa notta sillä varmahan on tellänehet mut sinne takarivihin. Mun yks parhaista kavereista oli naapurin Anneli kouluaikahan ja on muisteltu ny jäläkikätehenki Annelin kans niitä kouluaikoja useinki.
        Oltihin sitten jo sellaasia isompia koululaasia, kansalaiskouluus ja siellä oli tytöt ja pojat eri luokis, oli poika ja tyttöluokat. Niillä likoolla oli ollu sitten laskennonkokeet meneillänsä ja Anneli oli sitten saanu ne tehtävät teheeryyksi ja vissihin vilikas ku oli niin oliisko sitten puhuahöpöötelly siellä liikaa ku se opettaja oli sanonu notta: Anneli on ny senverran rauhaton jotta jos menisit tuanne käytävän laskemahan näin laskentokokeiren päätteeksi vaikka kumisaappahia. Se Anneli oli sitten menny sinne käytävälle ja sanoo jotta hän kattoo niitä poikien kumisaappahia siinä riviis niin hän ajatteli jotta nua on varmahan Erkin saappahat ku noon kaikista isoommat. Niin varmahan ne oliki.
        Se Anneli oli se sama tyttö joka kiskaasi ne veryyttelyhousut multa linkkoohin ku hypättihin korkeutta. Oon joskuus siitä täällä kertonuki.
        Voi aikoja lapsuuren...
        terv. seppä ja Tiitu kulta pohojanmaalta.

• viivatiina
        Pirre* kirjoitti:

hiihtarit :)

pikkuruutuisista mulla on mielikuva että ne oli hiihtareita oli tässä aika vanhemmallakin iällä kun ei pidetty muita kun hiíhtareita eikä siitä ookkaan kovin pitkää aikaa tai sit on menee tää aika nykyään niin nopeesti.

• viivatiina
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa pohojanmaalta..
        Itte oon laittanu nua kaikki vanhat valokuvat tänne koneelle, usein tuloo katteltua niitä liioon. Muistois mieli palaa sinne lapsuusaikojen huolettomihin päivihin. Minulla on ollu onni omistaa valokuvausta harrastava isä ja niitä lapsuusaikojen kuvia, niiren koulukuvien lisäksi on melko paljon.
        Itte ku katoon tuata ensimmääsen luokan koulukuvaani niin ottaa silimähän se vaatetus ja sen aikaanen totisuus lasten kasvois. Se oli varmahan monelle sellaanen jännä paikka olla siinä kuvattavana. Se kuva on otettu 16.10.1958. Itte seisoon siellä vasemalla takana, oli nuas sääris jo silloon sen verran mittaa notta sillä varmahan on tellänehet mut sinne takarivihin. Mun yks parhaista kavereista oli naapurin Anneli kouluaikahan ja on muisteltu ny jäläkikätehenki Annelin kans niitä kouluaikoja useinki.
        Oltihin sitten jo sellaasia isompia koululaasia, kansalaiskouluus ja siellä oli tytöt ja pojat eri luokis, oli poika ja tyttöluokat. Niillä likoolla oli ollu sitten laskennonkokeet meneillänsä ja Anneli oli sitten saanu ne tehtävät teheeryyksi ja vissihin vilikas ku oli niin oliisko sitten puhuahöpöötelly siellä liikaa ku se opettaja oli sanonu notta: Anneli on ny senverran rauhaton jotta jos menisit tuanne käytävän laskemahan näin laskentokokeiren päätteeksi vaikka kumisaappahia. Se Anneli oli sitten menny sinne käytävälle ja sanoo jotta hän kattoo niitä poikien kumisaappahia siinä riviis niin hän ajatteli jotta nua on varmahan Erkin saappahat ku noon kaikista isoommat. Niin varmahan ne oliki.
        Se Anneli oli se sama tyttö joka kiskaasi ne veryyttelyhousut multa linkkoohin ku hypättihin korkeutta. Oon joskuus siitä täällä kertonuki.
        Voi aikoja lapsuuren...

mutta meillä ei oikeen harrastettu sitä valokuvausta ja ihan ekaluokasta mää en muista juurikaan mitään ei oo tapahtunu mitään mieleenpainuvaa mutta vuonna viiskasi lokakuussa en ollu vielä vuottakaan eikä mulla oo siltä ajalta muuta kun sellainen kuva missä mää istun potalla sillon oli kyllä mekko päällä ja hymy kun hangonkeksillä kansakoulu kavereita oli leena ja arja leenan kanssa tiet erosivat arja on kulkenut rinnalla tähän päivään asti vaikka välimatkaa on ollu jo pitkään viissataa kilsaa.

• Pirre*
        viivatiina kirjoitti:

mutta meillä ei oikeen harrastettu sitä valokuvausta ja ihan ekaluokasta mää en muista juurikaan mitään ei oo tapahtunu mitään mieleenpainuvaa mutta vuonna viiskasi lokakuussa en ollu vielä vuottakaan eikä mulla oo siltä ajalta muuta kun sellainen kuva missä mää istun potalla sillon oli kyllä mekko päällä ja hymy kun hangonkeksillä kansakoulu kavereita oli leena ja arja leenan kanssa tiet erosivat arja on kulkenut rinnalla tähän päivään asti vaikka välimatkaa on ollu jo pitkään viissataa kilsaa.

eläjillä oli kai kameraa, vaan enollani oli, ja muutaman kuvan on ottanut meistä ihan pieninä.

Meillä kävi sellaisia kiertäviä valokuvaajia, ja sitten tökötettiin potretissä koko perhe.

• viivatiina
        Pirre* kirjoitti:

eläjillä oli kai kameraa, vaan enollani oli, ja muutaman kuvan on ottanut meistä ihan pieninä.

Meillä kävi sellaisia kiertäviä valokuvaajia, ja sitten tökötettiin potretissä koko perhe.

oli varmaan otettu kuvaamossa enkä tiedä oliks oma potta mukana.

• Pirre*
        viivatiina kirjoitti:

oli varmaan otettu kuvaamossa enkä tiedä oliks oma potta mukana.

kuvaamoihin..asuttiin niin syrjässä kaupunkien kuvaamoista. Isän käsimutkalla istuin, ehkä pari vuotisena siinä, semmoinen kuva on..ja sisko oli äidillä..eno kai kuvannut.

• Pirre*
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa pohojanmaalta..
        Voi aikoja lapsuuren...

kertomuksesi..:)

Kerran jouduin mieki oven taa, vaikka en olevinaan tehnyt mitään..hi..ja toisen kerran piti istua takaperi, kun jutut takana olevan kanssa olivat mielenkiintoisempia kuin opetus kuulemma oli.:/ - se oli open syy..mitäs ei osannut opettaa :)

• todella

nostalgista tuollaiset vanhat valokuvat.
      Taidampa lähteä kohta penkomaan omia arkistojani :)

• Pirre*

joko löytyi? :)

Ja kerro mitä siinä näkyypi..?

• Meriläinen

kaunis kukkamekko ja pitkät letit jotka vedetty kans tosi lujalle ja sitten (voi kauhistus, nyt mut tuntee kaikki) vedän just polvisukkaa ylös ja kyllä mä kuulin siitä, ja hymykin oli kuin vanhalla hampaattomalla mummolla.
      Kyllä oon raumoja ja estoja saanut kuvan takia kestää.
      Mutta on se siks niin rakas kuva kun sille nyt voi nauraa.

• Pirre*

vaikka, en miekä enää hymyilisi noin leveästi...:)

Tuo takarivin Pertti oli miun eka rakkaus..hi..

• Sinimarjanen

on kaikki tallessa eka luokasta lähtien.
      Mekko päällä joka ainoassa kuvassa ja esiliina on muutamassa.
      Se oli sitä aikaa, kun oli liivit ja sukkanauhat ja polven yläpuolella aina paljas
      iho. Pitkikset tuli vasta vähän myöhemmin meillä,ei niitä vielä alaluokilla ollut.
      Ilmeet onkin sitten ihan omaa luokaansa ja luonnonkiharatukka harallaan joka suuntaan:))
      ..Muutamien kavereiden nimet on tippuneet pois muistista..:)

• Pirre*

ja kun se iho sierrettyi lumesta ja ahavasta, arvaa varmaan että pitkä villasukka hiersi ja pisteli..hui!

Mäkeä laskettiin ja sinne vaan tupsahdettiin hankeen niine kamppeineen..hyviä "kauhu" kertomuksiahan näistä saakin lasten muksuille.. :))

• Täti puskasta

koulukuvani, ekaluokalla ollessani.
      Samoin, hiukset vedetty tiukasti letille, pakosta suu virneessä.
      Jalat ei lähelläkään lattiaa istuessani toisessa rivissä pulpetissa. Isot rusetit lettien päissä, villatakki, mekko-esiliina yhdistelmä asuna, kumisaappaat jalassa. Pikkuisen näkyy koululaista pulpetintakaa.
      Olen näyttänyt kuviani mummutettaville, ja heillä on kyllä ollut hauskaa näkemästään.

• Amalia

Letit ja lyhyt otsatukka, äidin ompelema mekko ja ruudukas esiliina. Siinä eturivissä virnistän isoine etuhampaineni kumpparit jalassa lokakuussa 1958. Niin lukee liitutaululla.
        Kyllä on tuttua hiihtäminen mekko päällä. Kutisevat villasukat ja lumihankeen tupsahtaminen. Isompana sai sitten pitkikset, jotka äiti ompeli eli pienensi jostain vanhasta vaatteesta.

Meidän koululle tuli ihan Amerikasta paketteja, joissa oli kampetta. Näistä vaateavustuspaketeista monilapsiset perheet saivat vaatteita. Eihän ne kenenkään päälle olleet sopivia, mutta hyvää kangasta niistä sai käteville käsille.

Silloin piti olla eväätkin mukana, maitopullo ja leivät. Hernekeitosta en vissiin tykännyt. Sen olen äitini kertoman mukaan kaatanut laukun taskuun ja salakuljettanut kotiin äidin harmiksi. Monta kertaa on joutunut laukun pesemään.

Surullista, niin moni luokkakavereista on kuollut. Kuka mihinkin ja ikävälläkin tavalla.

• Pirre*

ei näytä pakolta :/, hihii..ja sisko ihan totinen..

Luokassa oli kymmenen tyttöä ja 16 sta poikaa, ilmeisesti poika vuosia ollut.

Ope on tuossa hieman ikäistäni vanhempi, jäi muistaakseni parin vuoden päästä eläkkeelle..ihan mummolta näyttää :/

• Pirre*
        Amalia kirjoitti:

Letit ja lyhyt otsatukka, äidin ompelema mekko ja ruudukas esiliina. Siinä eturivissä virnistän isoine etuhampaineni kumpparit jalassa lokakuussa 1958. Niin lukee liitutaululla.
        Kyllä on tuttua hiihtäminen mekko päällä. Kutisevat villasukat ja lumihankeen tupsahtaminen. Isompana sai sitten pitkikset, jotka äiti ompeli eli pienensi jostain vanhasta vaatteesta.

Meidän koululle tuli ihan Amerikasta paketteja, joissa oli kampetta. Näistä vaateavustuspaketeista monilapsiset perheet saivat vaatteita. Eihän ne kenenkään päälle olleet sopivia, mutta hyvää kangasta niistä sai käteville käsille.

Silloin piti olla eväätkin mukana, maitopullo ja leivät. Hernekeitosta en vissiin tykännyt. Sen olen äitini kertoman mukaan kaatanut laukun taskuun ja salakuljettanut kotiin äidin harmiksi. Monta kertaa on joutunut laukun pesemään.

Surullista, niin moni luokkakavereista on kuollut. Kuka mihinkin ja ikävälläkin tavalla.

kun eväätkin piti viedä.., mutta yhtään pahaa ruokaa en muista, vain ne muovilautaset olivat hirveän hajuisia, - se haju jäi miun takaraivoon ikiajoiksi..ei varmana ollu elintarvikemuovia :)

• RosaLiiin

...juuri viidenkymmenen vuoden takaista luokkakuvaa.

Kaikki 33 pikkutyttöä nauravat ja ovat niin iloisen näköisiä, vain opettaja, pankinjohtajan rouva hymyilee vienosti.

Itselläni on valkoinen polkkatukka ja olen pitkänä tyttönä aina takarivissä.
      Päällä on äidin kutoma oranssi villatakki, jossa pompulanapit. Kuva otettu talvisaikaan, kaikilla on villatakki tai villapusero päällä.

En muista kuin muutaman tytön nimen ja en tunne kenenkään elämänkohtaloa sen tarkempaa.
      Opettajan etunimi oli Ethel.

• Pirre*

nimi..opella, meijjän oli Laimi.

Tuo kuvani on otettu varmaan joskus keväällä tai heti syyskuussa, kun joku on siinä ihan pikkuhihasillaan tai hihattomassakin..

Mie muistan melkein kaikien nimet, ainakin etunimet; yhtä olen miettinyt ja hänen nimeään en saa päähäni en sitten millään, - pitänee kysyä sisarelta kuhan nähään enskerran.

• tankavaara

Keravalla... nyttemmin palaneessa koulussa istun pulpetissani "lou reed" ilmeellä... joka voisi tarkoittaa minua on väärin kohdeltu.

Totuus kuitenkin oli se, että nainen vieressäni ei ollut käynyt suihkussa ja pissasi housuunsa.

Suutuin hajusta... ja opettaja suuttui minulle ja kertoi, että olen HÄNEN opettajauransa kaamein poika, koska kaksi kertaa tuuppasin tuon tytön lattialle jaloillani. Rangaistus:
      Menet istumaan luokallejääneen viereen viimeiseen
      pulpettiin.

Näin opettajat opettavat ja minä opin muutakin elämästä tuolla Keravan puukoulussa... "hyvääkin"

• Pirre*

kurjaa sillä pissijälläkin, mutta eihän sitä lapsena ymmärrä..armahtaa.

Meillä oli koulussa mustalaislapsiakin, mutta ei heitä sorsittu, ihan siinä kuljettiin kimpassa koulumatkat, - olivat kyllä vanhempia..muistaakseni, - jäivät usein luokalleen, ei ehkä tyhmyyttään, vaan poissaolojensa takia..

Joskus tapeltiin, - mutten mie..:)

• tankavaara
        Pirre* kirjoitti:

kurjaa sillä pissijälläkin, mutta eihän sitä lapsena ymmärrä..armahtaa.

Meillä oli koulussa mustalaislapsiakin, mutta ei heitä sorsittu, ihan siinä kuljettiin kimpassa koulumatkat, - olivat kyllä vanhempia..muistaakseni, - jäivät usein luokalleen, ei ehkä tyhmyyttään, vaan poissaolojensa takia..

Joskus tapeltiin, - mutten mie..:)

jonka viereen "jouduin"... siitä lähti minun "ymmärykseni" muita ihmisiä kohtaan. Olen yksi niitä
        harvoja, joka on saaut "hymypojan".... silloin kuin sain,,, kysyin kaikilta nimmarin sen pohjaan. Sain ja tuossa se vieläkin on... ja muistan jokaisen Karttulan koulun oppilaan.

• mimmimus
        tankavaara kirjoitti:

jonka viereen "jouduin"... siitä lähti minun "ymmärykseni" muita ihmisiä kohtaan. Olen yksi niitä
        harvoja, joka on saaut "hymypojan".... silloin kuin sain,,, kysyin kaikilta nimmarin sen pohjaan. Sain ja tuossa se vieläkin on... ja muistan jokaisen Karttulan koulun oppilaan.

tunnustus poikani tekemästä ymmärrysvoitosta, sai hymypojan.Oli lojaali ja kaveri muualta tulleelle.
        Äitin poika..ylpeilen, mutta etupäässä sydämen voitto.:)

• tankavaara
        mimmimus kirjoitti:

tunnustus poikani tekemästä ymmärrysvoitosta, sai hymypojan.Oli lojaali ja kaveri muualta tulleelle.
        Äitin poika..ylpeilen, mutta etupäässä sydämen voitto.:)

ja tuijotan tuota pystiä:)

Naisia piti ajatella....

ei käynyt...

• mimmimus
        tankavaara kirjoitti:

ja tuijotan tuota pystiä:)

Naisia piti ajatella....

ei käynyt...

mikä ei käynyt, he kiljuko?
        Naisia ei pidä ajatella, ne kyllä on.

• Pirre*
        tankavaara kirjoitti:

Joka vuosihan se jaettiin..

• mimmimus

noille vuosille, kun ekan luokan ja tarhankin kuvissa pitempi polkkatukka ja suu virneessä. Ei kait sitä kuvaa voi rumaksi kutsua, mutta omaa naamataulua katsoo ihan erilaisin silmin kuin toisen. Nykyään pysyn kaukana kameroista pysähtynyt kuva on aina julma.;)

• Pirre*

kuva on kaunis..en mie sitä, mutta itestäni vain etten mie mikään enkelikiharainen lapsi ollu, silloinkaan:) Mutta - varmasti ihan oma itseni, - hymy on tosi leveä ..:/

Minulla ei vielä ole tuota samaa kampausta..ehkä sitten vielä mummompana..tukka nutturalla ainakin..

• namisuku

...oli kireät Letit...ja auta Armias jos ne oli auki, kun tulin Koulusta:(
      Kun näytin Koulukuviani Pikkusille, ne totesi että., onpa Mummi ollut Nätti...Ollut?Heh=D

• Pirre*

ollutkin, - lapset katsovat meitä lapsen silmin, ja ne silmät näkee meidät rakkaana vanhana mumminaan..

Pikkuinen sanoi minullekin kerran, että mummi siulla on vanhat kädet..

• Mä en ole kai yhtään mikskään muuttunut kun kaksvuotiaatkin tunnistavat mut kuvasta heti.

Ainoo ero että silloin minulla oli lähes aina suu auki, kuvassakin, kun oli helpompi hengittää suun kautta. Nykyisin se on auki usein vain siksi kun mulla on niin paljon asiaa. Mut silti jokatapauksessa ihan täysin tunnnistettavissa olen.

• Pirre*

saman näköisiä vauvasta "vaariin"..

Mutta, kyllä miutkin tunnistaa jos osaa katsoa, - silmät on yhä nenänjuuressa :)

• Anskuliini

albumista koulukuvan, missä kaikki Raahen Porvari- ja Kauppakoulun opettajat ja oppilaat olivat kerääntyneet koulun rappusille.
      Kuva on otettu 43 vuotta sitten.
      Pyysin työkavereitani bongaamaan minut sieltä, löysivät tyttäreni näköisen ja ihmettelivät oonko ollut joskus noin nuori! :)
      Melkein kaikilla naisilla oli tuolloin jakkupuvut ja hienosti tupeeratut tukat arkipäivänä.

• Pirre*

, hyvä havainto :))

Enpä vihkikuvastani tuntisi itseäni, ellen tietäisi että se olen mie ja ukkoni; kai käyny joku mutaatio..:)

• Pirre*

hävinnyt osa kommenteista, näyttää että joku olisi sanonut jotain klo 20 nenkin jälkeen, mutta tekstiä ei näy..?

Kummallista...:/

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      559
      1898
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      91
      920
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      917
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      816
    5. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      747
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      739
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      705
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      658
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe