Tein näkötestin, jossa tutkittiin silmänpohjan rappeumaa. Huomasin että mitään aaltoviivoja tai hämäriä kohtia ei ollut, mutta toisella silmällä katsellessa koko "paperitausta" oli vaalean ruskea ja näkötarkkuus siksi huonompi, eli kauttaaltaan himmeämpi. Mistä mahtaa johtua toisen silmän vaalean ruskea näkökenttä?
Ruskea näkökenttä
12
2562
Vastaukset
- -eräs-
Niin eli toinen silmä oli tietysti testissä peitettynä ja sen jälkeen ihmettelit eroja?
Tietenkin tällaisessa tilanteessa käy siten että heti peittämisen jälkeen toinen silmä näyttää kirkkaammalta ja/tai värit näkyvät eri lailla. Samoin jos jokin kirkas valo käy toiselta puolelta (esim. ikkunasta paistaa aurinko) ja vertailet siinä tilanteessa silmiä niin vähintään väreissä on eroa eri silmien välillä.
Mutta jos kuvailemasi tilanne ei tasaannu muutaman minuutin kuluttua siitä kun molemmat silmät saavat samanlaista valoa niin silloin voisi olla aihetta huolestua.- Harvinainenko?
Ei normaali ilmiö. Vaihdoin lasit testatessani nurinpäin, jolloin näkö ei tietenkään toiminut moniteholinsseillä oikein, mutta väri jäi edelleen toiseen silmään. Värit ovat erilaiset myös katsottaessa ilman laseja. Ajattelin jo että jos toiseen linssiin on vahongossa tullut lievä himmennys. Silmänpohjan rappeuma, tulehdus, kaihi, mistä voisi olla kyse?
- Nonnarita
Harvinainenko? kirjoitti:
Ei normaali ilmiö. Vaihdoin lasit testatessani nurinpäin, jolloin näkö ei tietenkään toiminut moniteholinsseillä oikein, mutta väri jäi edelleen toiseen silmään. Värit ovat erilaiset myös katsottaessa ilman laseja. Ajattelin jo että jos toiseen linssiin on vahongossa tullut lievä himmennys. Silmänpohjan rappeuma, tulehdus, kaihi, mistä voisi olla kyse?
Kaihia se ehkä voisi olla. Kun itseltäni oli leikattu kaihi vasta toisesta silmästä, huomasin että leikatulla silmällä katsoessa maailma oli enemmän sinisävyinen, leikkaamattomalla taas ruskea. (Eli kylppärin peilistä katsoi takaisin joko kauniisti ruskettunut tai pakastebroilerin värinen naama, riippuen siitä kummalla silmällä katsoi!)
- Näkökykyyn
Nonnarita kirjoitti:
Kaihia se ehkä voisi olla. Kun itseltäni oli leikattu kaihi vasta toisesta silmästä, huomasin että leikatulla silmällä katsoessa maailma oli enemmän sinisävyinen, leikkaamattomalla taas ruskea. (Eli kylppärin peilistä katsoi takaisin joko kauniisti ruskettunut tai pakastebroilerin värinen naama, riippuen siitä kummalla silmällä katsoi!)
Miten kaihi muuten vaikutti näkemiseen. Olen olettanut, että kaihi tekee harmaan kentän ja vääristää kuvaa?
Kysyjä itse. - -eräs-
Jos tuo ilmiö on jatkuvasti päällä niin kannattaa kyllä ehdottomasti hakeutua silmälääkärin tutkimuksiin. Syitähän voi olla silmänpohjan rappeumasta verenvuotoon silmän sisälle (veri lasiaisessa muuttaisi värejä) vielä johonkin aivan muuhun, jonka vain lääkäri voi tutkimalla tietää.
Nämä silmäjutut ovat sellaisia että ne kannattaa hoitaa ajoissa koska jos tulee tuhoa niin ikinä ei korjaannu. - Harvinainenko?
-eräs- kirjoitti:
Jos tuo ilmiö on jatkuvasti päällä niin kannattaa kyllä ehdottomasti hakeutua silmälääkärin tutkimuksiin. Syitähän voi olla silmänpohjan rappeumasta verenvuotoon silmän sisälle (veri lasiaisessa muuttaisi värejä) vielä johonkin aivan muuhun, jonka vain lääkäri voi tutkimalla tietää.
Nämä silmäjutut ovat sellaisia että ne kannattaa hoitaa ajoissa koska jos tulee tuhoa niin ikinä ei korjaannu.Täytyy ilmeisesti hakeutua silmälääkäriin.
Löysin lisää tietoa kaihista eli kyseessä voisi olla nk. tumakaihi,myös kaiketi tulehdus voi aiheuttaa värimuutosta. Alla linkki kaihityyppeihin.
http://www.helsinki.fi/~tekivela/kaihi/morfol.html#tuma - Nonnarita
Täytyy ilmeisesti hakeutua silmälääkäriin.
Löysin lisää tietoa kaihista eli kyseessä voisi olla nk. tumakaihi,myös kaiketi tulehdus voi aiheuttaa värimuutosta. Alla linkki kaihityyppeihin.
http://www.helsinki.fi/~tekivela/kaihi/morfol.html#tumaKyllä minulla oli ihan tavallinen kaihi (se jota ennen nimitettiin harmaakaihiksi), eikä edes kovin pitkälle kehittynyt. Mitään näkökentän vääristymiä ei ollut, ainoastaan värien sumeneminen ja se mainittu ruskeasävyisyys.
- Harvinainenko
Nonnarita kirjoitti:
Kyllä minulla oli ihan tavallinen kaihi (se jota ennen nimitettiin harmaakaihiksi), eikä edes kovin pitkälle kehittynyt. Mitään näkökentän vääristymiä ei ollut, ainoastaan värien sumeneminen ja se mainittu ruskeasävyisyys.
Netistähän löytyi se sivu, jossa on tarkkaan kuvattuina harmaakaihin alalajit, eli kaihi ja harmaakaihi ei olekkaan enää ihan yksiselitteinen käsite, vaan harmaakaihia on useampaa eri tyyppiä. Ennen oli vastakkain ja vaihtoehtoina ainoastaan viherkaihi ja harmaakaihi ja viherkaihi ei ole syntymekanisminsa pohjalta varsinainen kaihi lainkaan. Näissä kahdessa muussa harmaakaihin alalatyypissä syntyy enemmän niitä vääristymiä, lisäksi on vielä harvinaisempia kaihityyppejä. Paranitko leikkauksen jälkeen hyvin ja näkökykysi?
- Nonnarita
Harvinainenko kirjoitti:
Netistähän löytyi se sivu, jossa on tarkkaan kuvattuina harmaakaihin alalajit, eli kaihi ja harmaakaihi ei olekkaan enää ihan yksiselitteinen käsite, vaan harmaakaihia on useampaa eri tyyppiä. Ennen oli vastakkain ja vaihtoehtoina ainoastaan viherkaihi ja harmaakaihi ja viherkaihi ei ole syntymekanisminsa pohjalta varsinainen kaihi lainkaan. Näissä kahdessa muussa harmaakaihin alalatyypissä syntyy enemmän niitä vääristymiä, lisäksi on vielä harvinaisempia kaihityyppejä. Paranitko leikkauksen jälkeen hyvin ja näkökykysi?
Näkökyky kyllä parani melkoisesti, ensinnäkin koska värit kirkastuivat, mutta ennen kaikkea siksi että likinäköisyys väheni oltuaan aikaisemmin -6 paikkeilla nykyiseen -3:een. Paraneminen sujui sutjakasti ilman mitään ongelmia. MUTTA: kaihileikkaus lisää verkkokalvon repeytymisen ja irtautumisen riskiä, etenkin jos likitaitteisuus ennen leikkausta on ollut suuri. Minulle on leikkauksen jälkeen tullut kerran verkkokalvon repeämä, joka korjattiin laserilla polikliinisesti. Korjauksen tulos kesti puolisentoista vuotta, jonka jälkeen samaan silmään tuli verkkokalvon irtauma. Se vaati jo isomman leikkauksen, vuorokauden sairaalahoidon, viikon päivät ns. asentohoitoa ja yhteensä kuukauden sairasloman. Puolivuosittain joudun käymään silmälääkärillä verkkokalvoani näyttämässä.
- Harvinainenko
Nonnarita kirjoitti:
Näkökyky kyllä parani melkoisesti, ensinnäkin koska värit kirkastuivat, mutta ennen kaikkea siksi että likinäköisyys väheni oltuaan aikaisemmin -6 paikkeilla nykyiseen -3:een. Paraneminen sujui sutjakasti ilman mitään ongelmia. MUTTA: kaihileikkaus lisää verkkokalvon repeytymisen ja irtautumisen riskiä, etenkin jos likitaitteisuus ennen leikkausta on ollut suuri. Minulle on leikkauksen jälkeen tullut kerran verkkokalvon repeämä, joka korjattiin laserilla polikliinisesti. Korjauksen tulos kesti puolisentoista vuotta, jonka jälkeen samaan silmään tuli verkkokalvon irtauma. Se vaati jo isomman leikkauksen, vuorokauden sairaalahoidon, viikon päivät ns. asentohoitoa ja yhteensä kuukauden sairasloman. Puolivuosittain joudun käymään silmälääkärillä verkkokalvoani näyttämässä.
Toivotaan että viimeinen korjaus on pysyvä tai ainakin pitkään kunnossa.
Verkkokalvoa ei voi kai aina korjata lainkaan.
Minkä ikäinen olet tai olit silloin kun kaihi todettiin noin kymmenen vuoden tarkkuudella?
Olen todella huolissani omasta silmästäni myös, kun tunnen muutamia henkilöitä, joilla on ollut niitä verkkokalvon irtautumisia myös. Ei kai kukaan toivoisi kaihia omalle kohdalleen eikä verkkokalvosairauksia. Onneksi lääketiede on jatkuvan kehityksen alainen ja hoidot tulevat aina varmemmiksi ja varmemmiksi. - Nonnarita
Harvinainenko kirjoitti:
Toivotaan että viimeinen korjaus on pysyvä tai ainakin pitkään kunnossa.
Verkkokalvoa ei voi kai aina korjata lainkaan.
Minkä ikäinen olet tai olit silloin kun kaihi todettiin noin kymmenen vuoden tarkkuudella?
Olen todella huolissani omasta silmästäni myös, kun tunnen muutamia henkilöitä, joilla on ollut niitä verkkokalvon irtautumisia myös. Ei kai kukaan toivoisi kaihia omalle kohdalleen eikä verkkokalvosairauksia. Onneksi lääketiede on jatkuvan kehityksen alainen ja hoidot tulevat aina varmemmiksi ja varmemmiksi.Olin 60 kieppeissä kun kaihin leikkauksesta alettiin puhua. Olihan se siinä kehittynyt pikkuhiljaa jo vuosia varmaan, toisessa silmässä nopeammin, koska joudun käyttämään siinä kortisonitippoja kroonistuneeseen iriittiin. Kortisoni edistää kaihin kehittymistä. Koska olen vielä työelämässä, pääsin julkiselle puolelle leikkaukseen sen säädetyn hoitotakuun eli puolen vuoden sisällä. Molemmat silmät leikattiin, vaikka siinä ei-iriittisilmässä kaihi oli vasta ihan aluillaan.
Ensimmäinen verkkokalvorepeytymä tuli puolen vuoden kuluttua leikkauksesta (ja tietenkin siihen parempaan silmääni eli siihen jossa ei ole ollut iriittiä), ja siitä puolentoista vuoden kuluttua sitten se irtauma. Jos ajoissa hakeutuu/pääsee hoitoon, niin kyllä kai verkkokalvoille pystytään nykyisin tekemään aika paljonkin. Itse näen sillä silmällä nykyisin entistä paremmin, sillä verkkokalvoleikkauksessa siivottiin pois näkemistä häirinneet lasiaisen roikaleet. - Harvinainenko?
Nonnarita kirjoitti:
Olin 60 kieppeissä kun kaihin leikkauksesta alettiin puhua. Olihan se siinä kehittynyt pikkuhiljaa jo vuosia varmaan, toisessa silmässä nopeammin, koska joudun käyttämään siinä kortisonitippoja kroonistuneeseen iriittiin. Kortisoni edistää kaihin kehittymistä. Koska olen vielä työelämässä, pääsin julkiselle puolelle leikkaukseen sen säädetyn hoitotakuun eli puolen vuoden sisällä. Molemmat silmät leikattiin, vaikka siinä ei-iriittisilmässä kaihi oli vasta ihan aluillaan.
Ensimmäinen verkkokalvorepeytymä tuli puolen vuoden kuluttua leikkauksesta (ja tietenkin siihen parempaan silmääni eli siihen jossa ei ole ollut iriittiä), ja siitä puolentoista vuoden kuluttua sitten se irtauma. Jos ajoissa hakeutuu/pääsee hoitoon, niin kyllä kai verkkokalvoille pystytään nykyisin tekemään aika paljonkin. Itse näen sillä silmällä nykyisin entistä paremmin, sillä verkkokalvoleikkauksessa siivottiin pois näkemistä häirinneet lasiaisen roikaleet.Ehkä ei sinun toista silmääsi olisi pitänyt vielä leikata, toisaalta silmät ovat sitten samaa paria keskenään. Silmätapaturma aiheutti useita vuosia sitten sarveiskalvohaavan toiseen silmään.
Silmä on siitä lähtien ollut herkästi kipeytyvä tuulessa ym. ja infektioitakin on etenkin aina syksyisin.
Luin , että muualla päin maailmaa tunnetaan myös sieni-infektioita (homesieniä ja candidas), jotka aiheuttavat samankaltaisia oireita kuin kaihikin. Itsepintaisimmissa sieni-infektioissa leikkaus on niissäkin ainoa hoitovaihtoehto. Silmäni on oireillut niin monia vuosia, ollut välillä parempi ja välillä pahempi, että en huomannut oireiden nykyistä pysyvyyttä. Vieläkin toivon, että oireet olisivat taas ohimeneviä.
Minullakin se sumea silmä on "parempi" siinä suhteessa että kaukotaitteisuus on lievempää.
Tarvitsen toiselle silmälle paljon vahvemmat plus-lasit ja erot vaan kasvavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462751Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201519Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481360Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa56967Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15944Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27914Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 79868
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm58836Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829