Synti

mitä se tarkoittaa. ennen ajattelin että se on kymmenen käskyn rikkomista. Mutta esim.homojen synti ei niihin kuulu.
Kuka määrittelee mikä on syntiä ja mikä ei.
Entä jos huomaa raamatusta)niin ku monta kertaa on huomattu, että siellä on monta alkoholimyönteistä kohtaa, täytyykö ne sananpaikat ohittaa, jos joku ihminen niin käskee?
Entä käsky tappamisesta...onko se oikein sodassa jossa kaikki tappaa kaikkia, mutta väärin joltakin murhaajalta?

28

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanottuna...

      Syntiä on kaikki se mikä erottaa ihmisen Jumalasta. Että revi siitä...

      • koulutukseltaan mielenterveyshoitaja jonka mapeissa on tietoa siitä miten skitsofrenia vaikuttaa ihmiseen...


      • niin...
        auroraboreallis kirjoitti:

        koulutukseltaan mielenterveyshoitaja jonka mapeissa on tietoa siitä miten skitsofrenia vaikuttaa ihmiseen...

        Mitä sitten? Tiedän itsekin mitä skitsofrenia tarkoittaa ja olen tuntenut ihmisiä joilla tuo mainittu sairaus on.

        Seurakunnissa tapaa usein mielenterveysongelmaisia ihmisiä. Ainakin helluntaiseurakunnan kova kuri voi tuntua turvalliselta ihmisestä jonka on vaikeaa hallita itseään ja sairauttaan.

        Jumalalle myös mielenterveysongelmainen ihminen on arvokas ja rakas. Mutta joskus lähimmäisen voi olla tosi vaikeaa olla mielenterveysongelmaisen ihmisen rinnalla. Itse neuvoisin että kannattaa määritellä omat rajat ja huolehtia siitä ettei skitsofreenikko ala manipuloimaan johon useilla heistä on taipumusta. Varmasti skitsofrenia tuo aivan omat haasteensa uskovaisuuteen ja tuohon otsikossa mainitsemaasi synti-kysymykseen...


      • niin... kirjoitti:

        Mitä sitten? Tiedän itsekin mitä skitsofrenia tarkoittaa ja olen tuntenut ihmisiä joilla tuo mainittu sairaus on.

        Seurakunnissa tapaa usein mielenterveysongelmaisia ihmisiä. Ainakin helluntaiseurakunnan kova kuri voi tuntua turvalliselta ihmisestä jonka on vaikeaa hallita itseään ja sairauttaan.

        Jumalalle myös mielenterveysongelmainen ihminen on arvokas ja rakas. Mutta joskus lähimmäisen voi olla tosi vaikeaa olla mielenterveysongelmaisen ihmisen rinnalla. Itse neuvoisin että kannattaa määritellä omat rajat ja huolehtia siitä ettei skitsofreenikko ala manipuloimaan johon useilla heistä on taipumusta. Varmasti skitsofrenia tuo aivan omat haasteensa uskovaisuuteen ja tuohon otsikossa mainitsemaasi synti-kysymykseen...

        että tiedät.
        Mutta tiesitkö sen, että taudinkuvaan kuuluu se että on tunne siitä että yliluonnollinen ohjaa...ja sitä on toteltava.
        Jotkut kuulevat ääniä(Jumalan puhetta)ja näkevät harhoja(näkevät näkyjä?)
        Kun sanoit viestissäsi että syntiä on kaikki muu paitsi yhteys Jumalaan minulle tuli mieleen eräs läheinen jolla on akuuttivaihe ohi, mutta joka edelleen luulee että Jumala ohjailee häntä.
        Minä en luule. Minua ei ohjaile kukaan muu vaan itse päätän tekemisistäni.
        Kysynkin sinulta nyt: millainen on se yhteys Jumalaan(siis ei jotenkin omaan mielikuvitusjumalaan)joka ei tue skitsofrenian taudinmääritystä..?
        Olisin kiitollinen jos vastaisit siksikin koska tällä palstalla on eräs joka varmasti lukee näitä ja haluaisi tietää ehkä myös.


      • Niinpä... niin...
        auroraboreallis kirjoitti:

        että tiedät.
        Mutta tiesitkö sen, että taudinkuvaan kuuluu se että on tunne siitä että yliluonnollinen ohjaa...ja sitä on toteltava.
        Jotkut kuulevat ääniä(Jumalan puhetta)ja näkevät harhoja(näkevät näkyjä?)
        Kun sanoit viestissäsi että syntiä on kaikki muu paitsi yhteys Jumalaan minulle tuli mieleen eräs läheinen jolla on akuuttivaihe ohi, mutta joka edelleen luulee että Jumala ohjailee häntä.
        Minä en luule. Minua ei ohjaile kukaan muu vaan itse päätän tekemisistäni.
        Kysynkin sinulta nyt: millainen on se yhteys Jumalaan(siis ei jotenkin omaan mielikuvitusjumalaan)joka ei tue skitsofrenian taudinmääritystä..?
        Olisin kiitollinen jos vastaisit siksikin koska tällä palstalla on eräs joka varmasti lukee näitä ja haluaisi tietää ehkä myös.

        "Jotkut kuulevat ääniä(Jumalan puhetta)ja näkevät harhoja(näkevät näkyjä?)"

        "Kysynkin sinulta nyt: millainen on se yhteys Jumalaan(siis ei jotenkin omaan mielikuvitusjumalaan)joka ei tue skitsofrenian taudinmääritystä..?"

        Voi kun osaisinkin vastata tuohon! Minä uskon että jotkut terveet uskovaisetkin näkevät näkyjä ja kuulevat ääniä. Myös skitsofrenikot näkevät näkyjä ja kuulevat ääniä. Joskus skitsofrenikko voi kuvitella itse olevansa Jumala.

        Aika paljon varmasti ratkaisee noiden näkyjen ja äänien sanoma ja sisältö. Onko näyt ja äänien sanoma Raamatun sanan mukaista? Uskon että Jumala voí puhua ja ilmestyä myös skitsofrenikolle. Olen tuntenut joskus skitsofrenikon joka kirjoitti ihania hengellisiä runoja jotka koki saaneensa Jumalalta ja niin minäkin uskon että hän sai ne Jumalalta.

        En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat Jumalan ohjailulla? Kun sanot ettei sinua kukaan muu (Jumala?) ohjaile vaan itse päätät tekemisistäsi. Onko se Jumalan johdatusta vai jotakin muuta? Itse ainakin toivon että Jumala selkeämmällä tavalla minua johdattaisi monissa elämän valintatilanteissa. Mutta ehkä nyt puhuimme ihan eri asioista?

        "Kysynkin sinulta nyt: millainen on se yhteys Jumalaan(siis ei jotenkin omaan mielikuvitusjumalaan)joka ei tue skitsofrenian taudinmääritystä..?"

        Tuostahan voisi kuvitella että jos ei kuule ääniä eikä näe näkyjä niin on jalat turvallisesti maan pinnalla (?). Mutta ei välttämättä. Eihän niiden äänien ja näkyjen kanssa tarvitse alkaa kauheasti hihhuloida vaan asioita voi punnita mielessään, rukoilla Jumalalta viisautta ja johdatusta mitä nämä tarkoittavat.


      • siis kaikki mikä

        erottaa ihmisen Jumalasta on syntiä. Ellei mikään erottaisi ihmistä Jumalasta, ihminen olisi Jumala.

        Synnitön ihminen = Jumala


      • Niinpä... niin... kirjoitti:

        "Jotkut kuulevat ääniä(Jumalan puhetta)ja näkevät harhoja(näkevät näkyjä?)"

        "Kysynkin sinulta nyt: millainen on se yhteys Jumalaan(siis ei jotenkin omaan mielikuvitusjumalaan)joka ei tue skitsofrenian taudinmääritystä..?"

        Voi kun osaisinkin vastata tuohon! Minä uskon että jotkut terveet uskovaisetkin näkevät näkyjä ja kuulevat ääniä. Myös skitsofrenikot näkevät näkyjä ja kuulevat ääniä. Joskus skitsofrenikko voi kuvitella itse olevansa Jumala.

        Aika paljon varmasti ratkaisee noiden näkyjen ja äänien sanoma ja sisältö. Onko näyt ja äänien sanoma Raamatun sanan mukaista? Uskon että Jumala voí puhua ja ilmestyä myös skitsofrenikolle. Olen tuntenut joskus skitsofrenikon joka kirjoitti ihania hengellisiä runoja jotka koki saaneensa Jumalalta ja niin minäkin uskon että hän sai ne Jumalalta.

        En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat Jumalan ohjailulla? Kun sanot ettei sinua kukaan muu (Jumala?) ohjaile vaan itse päätät tekemisistäsi. Onko se Jumalan johdatusta vai jotakin muuta? Itse ainakin toivon että Jumala selkeämmällä tavalla minua johdattaisi monissa elämän valintatilanteissa. Mutta ehkä nyt puhuimme ihan eri asioista?

        "Kysynkin sinulta nyt: millainen on se yhteys Jumalaan(siis ei jotenkin omaan mielikuvitusjumalaan)joka ei tue skitsofrenian taudinmääritystä..?"

        Tuostahan voisi kuvitella että jos ei kuule ääniä eikä näe näkyjä niin on jalat turvallisesti maan pinnalla (?). Mutta ei välttämättä. Eihän niiden äänien ja näkyjen kanssa tarvitse alkaa kauheasti hihhuloida vaan asioita voi punnita mielessään, rukoilla Jumalalta viisautta ja johdatusta mitä nämä tarkoittavat.

        Minunkin mielestä se raja on hämärä kuka on sairas ja kuka taas terve uskova joka näkee näkyjä ja kuulee oikeasti Jumalan puhetta.
        Toisaalta on vaarallista kuunnella näitä ihmisiä varsinkin kun on totta että he manipuloivat muita niinkuin kirjoitit aikaisemmin.
        Kyllä minäkin toivoisin että Jumala johdattaisi minua, mutta aina ei voi olla varma.


      • synkooppi
        auroraboreallis kirjoitti:

        että tiedät.
        Mutta tiesitkö sen, että taudinkuvaan kuuluu se että on tunne siitä että yliluonnollinen ohjaa...ja sitä on toteltava.
        Jotkut kuulevat ääniä(Jumalan puhetta)ja näkevät harhoja(näkevät näkyjä?)
        Kun sanoit viestissäsi että syntiä on kaikki muu paitsi yhteys Jumalaan minulle tuli mieleen eräs läheinen jolla on akuuttivaihe ohi, mutta joka edelleen luulee että Jumala ohjailee häntä.
        Minä en luule. Minua ei ohjaile kukaan muu vaan itse päätän tekemisistäni.
        Kysynkin sinulta nyt: millainen on se yhteys Jumalaan(siis ei jotenkin omaan mielikuvitusjumalaan)joka ei tue skitsofrenian taudinmääritystä..?
        Olisin kiitollinen jos vastaisit siksikin koska tällä palstalla on eräs joka varmasti lukee näitä ja haluaisi tietää ehkä myös.

        >>Minua ei ohjaile kukaan muu vaan itse päätän tekemisistäni.


      • synkooppi
        siis kaikki mikä kirjoitti:

        erottaa ihmisen Jumalasta on syntiä. Ellei mikään erottaisi ihmistä Jumalasta, ihminen olisi Jumala.

        Synnitön ihminen = Jumala

        En yhdy tulkintaasi.
        Jeesuksessa Kristuksessa oleva ihminen on synnitön, mutta ei silti Jumala.

        Tästä voisi laittaa monia Raamatun todistuksia.
        Omassa itsesään jokainen ihminen on varmasti syntinen.

        Todennäköisesti viittaat synnittömällä ihmisellä Jeesukseen ja Hänen jumaluuteensa. Se ei mielestäni liity tämän keskustelun aiheeseen.


      • jokin erottaa
        synkooppi kirjoitti:

        En yhdy tulkintaasi.
        Jeesuksessa Kristuksessa oleva ihminen on synnitön, mutta ei silti Jumala.

        Tästä voisi laittaa monia Raamatun todistuksia.
        Omassa itsesään jokainen ihminen on varmasti syntinen.

        Todennäköisesti viittaat synnittömällä ihmisellä Jeesukseen ja Hänen jumaluuteensa. Se ei mielestäni liity tämän keskustelun aiheeseen.

        meidät toisistamme eli emme ole yksi ja sama ihminen. Ellei mikään erottaisi meitä toisistamme, olisimme yksi ja sama.


      • synkooppi kirjoitti:

        >>Minua ei ohjaile kukaan muu vaan itse päätän tekemisistäni.

        ...saatana.


      • juu juu

        synti on sitä mikä loitontaa ihmisen Jumalan vaikutuspiiristä!


    • oikein:

      Matt.21:28-32

      Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'.

      Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni.

      Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään.

      Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.

      Sillä Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä; ja vaikka te sen näitte, ette jäljestäpäinkään katuneet, niin että olisitte häntä uskoneet.

      ------------



      Tämä pätee myös syntiin ja syntiin lankeemuksiin.

      Jos tietää omassatunnossaan mikä on oikein, eikä tee niin, on tehnyt syntiä.
      Lankeemusessa voi tehdä niinkuin tuo ensimmäinen poika, katua ja tehdä parannuksen.

      Jatkuvassa tietoisen synnin tekemisessä on paatumisen vaara; (joka on oikeastaa todennäköistäkin.)Tätä tulee välttää.


      Uskovan ei tule etsiä Raamatusta 'aukkoja'synnilleen.

      Uudestisyntyneen ei pidä tappaa koskaan, ei edes sodassa.

      Siunausta Sinulle.

      • yllättävä Sananpaikka!
        Oon samaa mieltä ettei uskovan kuulu tappaa missään olosuhteissa.


    • Synnin määrittelee Jumala luomilleen ihmisille.
      Kaikki Jumalan mielen vastainen on syntiä. Raamattua lukemalla saa paremmin selville mikä on syntiä ja mikä ei. Myös uskovaisessa Pyhä Henki muistuttaa synnistä.

      Raamatusta ei löydy alkoholimyönteisyyttä ainakaan humalahakuiseen juomiseen.

      Sodassa tappaminen onkin vaikiampi kysymys, mutta kyllähän on oikeus puolustaa omaansa, oli se sitten maa tai omaisuus.

      • tekemisiin nim.Pekun kanssa tästä alkoholiasiassa...
        Raamattu sanoo toista kuin ihminen.
        Jeesus teki lisää viiniä juopuneille ja se jäi käsittelemättä sinulta.
        Tappaminen on kielletty Sanassa-siltikö sinusta on sodat oikein?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        tekemisiin nim.Pekun kanssa tästä alkoholiasiassa...
        Raamattu sanoo toista kuin ihminen.
        Jeesus teki lisää viiniä juopuneille ja se jäi käsittelemättä sinulta.
        Tappaminen on kielletty Sanassa-siltikö sinusta on sodat oikein?

        Joo muistan toki, siitähän alkoholiasiasta oli hyvä ja pitkä keskustelu.
        En tiedä muistako vielä, että UT:ssa käytetään hyvästä ja ravitsevasta rypälemehusta myös viini (oinos) sanaa. Uskonkin että Jeesus teki tätä rypälemehua hääväelle.
        Eihän sodat ole koskaan oikein eikä hyvästä. Mutta ihminen osaa olla myös paha ja sortuu sotimaan. Parempihan olisi kun sotia ei olisi ja ihmiset pystyisivät sopimaan asiat rauhanomaisesti neuvottelemalla.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Joo muistan toki, siitähän alkoholiasiasta oli hyvä ja pitkä keskustelu.
        En tiedä muistako vielä, että UT:ssa käytetään hyvästä ja ravitsevasta rypälemehusta myös viini (oinos) sanaa. Uskonkin että Jeesus teki tätä rypälemehua hääväelle.
        Eihän sodat ole koskaan oikein eikä hyvästä. Mutta ihminen osaa olla myös paha ja sortuu sotimaan. Parempihan olisi kun sotia ei olisi ja ihmiset pystyisivät sopimaan asiat rauhanomaisesti neuvottelemalla.

        oikein. Koko jutun pointtihan on siinä että häävieraat "juopuivat". Sehän siinä se pointti on. Ja sitten Jeesus teki heille lisää viiniä. Mehusta ei kukaan "juovu".
        On siellä muutama muukin humalamyönteinen kohta esim.oluesta että se "ilahduttaa"ja viinistä että se on hyväksi vatsalle silloin tällöin.
        Siitä ei mihinkään pääse. Tässä on Jumalan Sana ja ihmisviisaus vastakkain. Alkoholistit harvoin kyllä ovat niitä ihmisiä jotka Raamattuun vetoavat.
        Tappaminen on tappamista ja se on kielletty kymmenessä käskyssä.
        Silti sodassa se on sallittua ja rikolliselta ei. Silti se synti ei sodassa sen kauniimmaksi muutu.


      • frihet
        auroraboreallis kirjoitti:

        oikein. Koko jutun pointtihan on siinä että häävieraat "juopuivat". Sehän siinä se pointti on. Ja sitten Jeesus teki heille lisää viiniä. Mehusta ei kukaan "juovu".
        On siellä muutama muukin humalamyönteinen kohta esim.oluesta että se "ilahduttaa"ja viinistä että se on hyväksi vatsalle silloin tällöin.
        Siitä ei mihinkään pääse. Tässä on Jumalan Sana ja ihmisviisaus vastakkain. Alkoholistit harvoin kyllä ovat niitä ihmisiä jotka Raamattuun vetoavat.
        Tappaminen on tappamista ja se on kielletty kymmenessä käskyssä.
        Silti sodassa se on sallittua ja rikolliselta ei. Silti se synti ei sodassa sen kauniimmaksi muutu.

        Onko sota Jumalan mieleen?


      • frihet kirjoitti:

        Onko sota Jumalan mieleen?

        Luulisin että ei ole sota Jumalan mieleen, jos minulta kysyit...varmaan et kun viestissä jo sanoin ettei tappaminen ole sen kauniimpaa sodassa kuin rikolliseltakaan.
        Onhan kymmenessä käskyssä jo"älä tapa".
        Silti siitä saa sodassa kunniamerkin. Minusta se on väärin...mutta nyt aion mennä nukkumaan.
        Toiv.et taas karkaa palstalta.
        Hyvää yötä, Jeesus myötä.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        oikein. Koko jutun pointtihan on siinä että häävieraat "juopuivat". Sehän siinä se pointti on. Ja sitten Jeesus teki heille lisää viiniä. Mehusta ei kukaan "juovu".
        On siellä muutama muukin humalamyönteinen kohta esim.oluesta että se "ilahduttaa"ja viinistä että se on hyväksi vatsalle silloin tällöin.
        Siitä ei mihinkään pääse. Tässä on Jumalan Sana ja ihmisviisaus vastakkain. Alkoholistit harvoin kyllä ovat niitä ihmisiä jotka Raamattuun vetoavat.
        Tappaminen on tappamista ja se on kielletty kymmenessä käskyssä.
        Silti sodassa se on sallittua ja rikolliselta ei. Silti se synti ei sodassa sen kauniimmaksi muutu.

        Aivan mutta kohdassa ei sanota että kaikki häävieraat juopuivat.
        Eihän nykyäänkään häissä kaikki ole uskovaisia ja toisaalta kaikki eivät häissä juovu.
        Ei se että osallistuu häihin tarkoita että siellä pitäisi juopua, itsekkään en enää juopottele häissä vaikka niihin saatan osallistunkin.
        Viiniä ja alkoholijuomia käytettiin yleisesti lähi-idässä myös lääkinnällisiin tarkoituksiin, mutta ei suuressa, eikä juovuttavassa määrin.
        Raamatusta ei löydy kehoitusta alkoholin käyttöön juopumismielessä, mutta alkoholilla juopumasta kyllä kielletään useissa eri kohdissa.
        Hyvin pitkälti samaa mieltä olen kanssasi sota ja tappamis asiassa.


    • uskova

      Kyllä Pyhä Henki neuvoo mikä on syntiä.

    • * Kaikki mikä rikkoo Jumalan pyhänlain, on syntiä!
      * Siksi Jeesuksen piti tulla, että Hän TÄYTTI lain, koko lain viimeistä piirtoa myöten. MIkään muu ei olisi voinut lunastaa ihmistä lain kirouksesta. Mikään osa ihmisestä ei kelpaa Jumalalle itsessään, koko ihminen on rikkonut Jumalan lain, laki on juuri se ,mikä tuomitsee synnin.
      * Me olemme usein naiiveja syntiin nähden. Luulemme jotain itsestämme, että kun en tee tuota, tai kun en ole tenyt sitä , olen jotenkuten Jumalle otollinen.
      * Ihmisessä ei ole mitään hyvää, joka kelpaisi Jumalalle ilman Kristusta Jeesusta.
      * Ihmisessä on hyvääkin, ja kaunistakin, ihmisessä on armoa ja laupeuttakin, on hyviä ja huonoja ihmisiä.
      * Mutta mikään hyvyys tai laupeus mikä on ihmisestä lähtöisin, ei kelpaa Jumalalle.
      * Ainut ihminen joka kelpaa Jumalalle, on Ihminen Jeesus Kristus. Kaikki muut on syntisiä ja synti on tuomittu Jumalan lain ankaruudella. Ihminen ei kestäisi Jumalan pyhyyden edessä sekuntiakaan. Mutta Jeesukessa Jumala hyväksyy sen, jolla on usko Jumalaan, ja on uudestisyntynyt Jeesuksen veren ja Pyhän Hengen kautta.
      * Jeesuksen synnittömyys ja pyhyys on meidän toivomme ja pelastuksemme. Sen Hän valmisti meille kärsimisellään ja ristin kuolemallaan.
      * Jumala näke Jeesuksen , ja Hänen kauttaan ja Hänen verensä "läpi",meidät myös tasan yhtä puhtaina ja synnittöminä kuin on Jeesuskin. Muuta mahdollisuutta ei ole pelastua. Liha ja veri ei peri Jumalan valtakuntaa. Juuri turmeltuneisuutemme takia.

    • tähtipöllö,

      >"mitä se tarkoittaa. ennen ajattelin että se on kymmenen käskyn rikkomista."<

      Kaikki synnit ovat periaatteessa sisällytetty juuri kymmenen käskyyn. Homouden synti on kielletty käskyssä "Älä tee huorin", valitettavasti suomenkielen sanat eivät pidä niin kattavasti asioita sisällään kun alkukieli, siksi asia jää monelle epäselväksi ja opettamatta. Suomalaiset ovat paljolti ev.lut. kirkon varassa selityksissä mikä on oikein tai väärin, siksi monet asiat jäävät ilman vastusta.

      UT:ssa on ohjeita ja kannanottoja syntiin, mistä jokainen voi käsittää mitä on oikein tai väärin, eikä siis tarvitse jäärä vain jonkun kirkon vajavaisen, ehkä väärienkin opetusten uhriksi.

      1.Kor.6:9-10

      " Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset eli homot,
      10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa."

      Raamatun kanta alkoholiin on yksiselitteisen kieltävä. Raamatun viini sana vain aiheuttaa ongelmaa, koska aivan sama sana merkitsee myös alkoholitonta mehu-viiniä. Antiikin ajoista lähtien on alkoholittomat mehut olleet käytössä Jeesuksen aikana, siksi niistä puhutaan myönteiseen sävyyn Raamatussa ja ihan syystä.

      Raamattu ei ole ristiriitainen kirja, asioihin on vain aina melko yksinkertaiset selitykset.

      Varmasti muutamat helluntaissakin opettavat näistä väärin, sillä olen omin korvin kuullut sellaista.

      Esivallan lain, turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitoon kuuluu aseenkanto (poliisi armeija) ja silloin jopa tappaminen. Sodat ovat tässä pahassa maailmassa tosiasioita, mutta ne eivät kuulu hengelliseen työhön, eikä seurakunnan toimintaan.

      Room.13:1-7

      " Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
      2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
      3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
      4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
      5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
      6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
      7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia."

    • JustineBush

      Mielestäni Raamatun punainen lanka on rakkaus. Synti-kysymykseen mieleen tulivat nuo alla olevat Raamatunkohdat vaikkakaan niissä ei synti-sanaa mainita.

      Raamattu kertoo Jumalan rakkaudesta ja Jumala neuvoo ihmiselle miten pitäisi elää että ei loukkaisi Jumalaa, toisia ihmisiä eikä itseään. Kukaan ihminen ei täydellisesti pysty näitä ohjeita noudattamaan mutta ohjeet on kuitenkin annettu.


      Room.13:8-10

      "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte: sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt".

      "Sillä nämä: Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi".

      "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys".

      • ...minun mielestä. Kaikki mikä sotii rakkautta vastaan on syntiä.
        Mutta kun sen suhteuttaa alkoholiin se ei pädekkään. Jos joku juo mutta ei loukkaa ketään, se ei sodi tätä rakkauden lakia vastaan.
        Evankelista ent.seurakunnassani oli myös tätä mieltä.
        Se jäi mieleen...


      • JustineBush
        auroraboreallis kirjoitti:

        ...minun mielestä. Kaikki mikä sotii rakkautta vastaan on syntiä.
        Mutta kun sen suhteuttaa alkoholiin se ei pädekkään. Jos joku juo mutta ei loukkaa ketään, se ei sodi tätä rakkauden lakia vastaan.
        Evankelista ent.seurakunnassani oli myös tätä mieltä.
        Se jäi mieleen...

        Järjen käyttö on sallittua ja suotavaa.

        Onhan kulttuureita joissa käytetään alkoholia ruokajuomana ja yleensä alkoholia otetaan maltillisemmin kuin suomalaisilla on tapana. Jos se olisikin noin helppoa niin varmaan alkoholiin suhtauduttaisiin seurakunnissa suopeammin.

        Jossain kohdin Raamattua neuvotaan jopa välttämään syömästä jotakin sellaista mikä voisi olla loukkaukseksi toiselle. Jos siis käyttää toisinaan alkoholia ja vaikka itse osaisikin sitä käyttää niin on vaarana että joku toinen näkee että tuokin käyttää alkoholia ja sitten toimii itse samalla tavalla ja jos hänellä sitten onkin alkoholiongelma niin on se aika ikävää.

        On hyvin paljon ihmisiä joille alkoholista on tullut iso ongelma ja kaikki eivät ikinä pääse alkoholin väärinkäytöstä eroon. Olisi ehkä joillekin ihmisille ollut parempi jos eivät olisi sitä ensimmäistäkään ryyppyä ottaneet.

        Alkoholin vaikutuksen alaisena ihmiset toimivat usein harkitsemattomasti ja jälkikäteen selitellään asioita tehdyn siksi kun oltiin vähän humalassa. Itse ajattelen että ihan tarpeeksi teen tyhmyyksiä selvin päin niin miksi ihmeessä sitten ottaisin alkoholia kun en halua olla alkoholin vaikutuksen alaisena eikä kiinnosta humalassa töpeksiä. Elämä on lyhyt ja aikaa vähän, kaikkeen ei ole aikaa. No, tuo tuli varmaan aika kärjistetysti sanottua mutta jotakuinkin noin se on.


    • SSRI

      - minusta ainakin kaikki se, minkä tekemistä omatunto ei hyväksy. Siinä yksi mittari........

      Tappaminen sodassa on "pakko" joskus, koska muuten sinut tapetaan. Ehkä sellaisen saa anteeksi- mutten ole varma. Viime kädessä pitää pidättäytyä kaikesta "epäilyttävästä", eikä saattaa itseään pidemmälle kiusaukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3806
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      237
      3412
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2653
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      111
      2171
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      22
      2166
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      2027
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1815
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      45
      1812
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      315
      1546
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1402
    Aihe