"Nykyajan 13-14-vuotiaat ovat älyllisesti samalla tasolla kuin 12-vuotiaat vuonna 1976, selviää brittiläisen King’s Collegen tutkimuksesta."
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/39386-nuoret-ovat-tyhmempia-nyt-kuin-20-vuotta-sitten
nuoret tyhmempiä
65
8249
Vastaukset
- minäminäöööö
Tuo on niin totta.
- mitätön ero ^^
suhteutettuna siihen että elää pidempään ja huolettomampaa elämää on aikaa kiriä.
Siis koko ikä on aikaa opetella juttuja =)
12 vuotiaan on ihan hyvä opiskella ja elää lapsuus.
- M.O.T.
Tais olla just näitä "nuoria" kun on pannu saman jutun kahdesti lööppiin.
- Pikkasen fiksumpi
No ei tasan ole siitä kahta lööppiä.
Tadat olla vielä (jo?) niin kännissä tai muuten vain sekaisin, että näet asiat kahtena? Mene lääkäriin!
Itse juttu on kyllä täyttä asiaa, ja se selviää lauantai-iltana ikkunasta vilkaisemalla, kun katsoo pissisten ja niiden ympärillä pyörivien sällien sekoiluja! - huonokäytöksisempiä
kuin 80-luvulla ja lapset sen kun tyhmenee ja kulttuurit kuolee... Niin se menee että kohta kiivetään puihin ja syödään kärpässiä
- samaa mieltä...
tai siis voihan se pitää paikkansa ja pitääkin, mutta ei sitä silti kannata yleistää täysin... olihan siinä vaan 800 ihmistä ja tietty eri maissa voi olla eri tilanne... ja kysymyksistäkin tämä riippuu. Nykyään opetetaan niin paljon enemmän asiota ja ne ovat myös paljon erilaisempia. Emmekä voi missään nimessä olettaa, että joo kaikki lapsethan on nykyään tyhmempiä! Kyllähän niitä älykkäitäkin testeissä näkyi ja eihän kaikkia maailman lapsia testattu!
- Brittitutkimus todistaa
Brittitutkimus brittiläisistä nuorista!
- :D (:
voihan tää kyllä jotenki vaikuttaa asiaan :D
- TOTTA.
Nykyajan aikuiset ovat tyhmiä ja kasvattavat luonnollisestikin tyhmiä lapsia. Ei sillä, että tyhmyys olisi geneettistä, vaan nykyaikana ihmiset eivät ole kiinnostuneita mitä ympärillä tapahtuu. Tärkeintä tuntuu olevan oma itse, kaverit, muoti, ja chattailu/tv ja sitten puheenaiheet koostuvat vain niistä. Ei sillä, etteikö nuori saa olla nuori, mutta kyllä nyt hemmetti sinne päähän pitää asiaakin saada.
Tällaisia ovat valitettavasti liian monet nykyajan nuoret aikuisetkin, sekä sitä vähän vanhemmatkin ja se näkyy selkeästi maailman kuvassa!
- loukkaus!
täähän on ihan selvää yleistämistä! Nyt halutaan, että kaikki luulee, että kaikki nuoret on tyhmempiä! eihän se niin mene! ja ajatelkaa kuitenki tota yks kymmenestä juttuu... jos joku sanois, että tässä tuotteessa on 10% vähemmän rasvaa, joku ostais sen heti :D tuli vaan mieleen, vaikka eihän sitä voi millään tavalla oikeen tähän verrata :D mutta kuitenkin: eihän kaikki nuoret mitään juoppoja pissiksiä oo! saman tapanen testi täytyis kyllä tehdä suomessa maalla asuville ja kaupunkilaisille.... :D
- Berggi
Ahhaha!!! kaikki nuoret on ihan pösilöitä nykyään! :D
- vaan
Berggi kirjoitti:
Ahhaha!!! kaikki nuoret on ihan pösilöitä nykyään! :D
pyh.
- näkyi tuo...
Aasi ja aasista on tehty tutkimus, joka oli taannoin televisiossakin ja siinä kerrottiin, että aasi on viisaampi eläin kuin hevonen..aasia ei voi verrata tyhmyyteen, koska ihmistä ei voi verrata eläimeen se on omaan lajiinsa verraten älykäs.
- että...
onko tää testi tehty 12 vuotiaillekin? Voihan olla niin, että ne asiat opetetaan aina kahentoista vuoden ikäisinä ja jotkut on unohtanut ne, kun niitä ei oo tarvittu. Voi tietysti olla niinkin, että 13-14 vuotiaat ei ehkä opi sen ikäsinä paljoa uusia asiaoita...
- tarkotin
että onko tää siis nykyään tehty 12-vuotiaille?
- Yrjö,
Itse ainakion sain melkein täydet sata pitettä viimeisien tutkimusten mukaan,
Mistä tuntee 12 poikaa, joilla on kaikilla sama etunimi, Yrjö? (Yrjö hoi)
Kaikilla on eri sukunimi. - Ovat tyhmempiä!
Minun nuoruudessani oltiin aina ulkona,leikittiin,kilpailtiin,pelattiin ym.
Nykyaikana nuoret istuvat sisällä tietokoneidensa ääressä ja syövät epäterveellisesti.Silloin aivot eivät saa tarpeeksi happea,eivätkä tällöin kehity tarpeeksi.Myös epäterveellinen ruoka kerää ylipainoa ja rasittaa veren kiertoa,jolloin aivoissa on veri vajauttakin.
Terv:Nuorista huolestunut- ympäristö kaupungistuu
osa syynä nykynuorten käyttäytymiseen on kaupungistuminen. kaupungissa ei hirveesti oo metsiä, että vois tehdä käpylehmiä. mutta on kyllä osa nuorista varmaan laiskempia kuin ennen. tutkimuksissa ei oteta huomioon ympäristön muutoksesta johtuvia vaikutuksia. Ennen oli ennen ja nyt on nyt!
mutta tuskin se älykkyyteen vaikuttaa.... varmaan ovat tyhmempiä, jos pyydetään tekeen esim. käpylehmiä, mutta entäs jos pyydettäisiin esim ohjelmoimaáan tietokone niin eivät olisikaan... - tiesitkö
että nuoret ja lapset syövät sitä mitä vanhemmat heille syöttävät eli syypää siihen löytyy peilistä. Tietokone ja televisio puolestaan tylsistyttää luovaa ajattelua ja mielikuvitusta(vertaa kirjat ja pelit joissa joutui luomaan omia mielikuvia lukiessaan jne.) Tämä puolestaan johtuu siitä että vanhemmat ostavat lapsille tietokoneita ja pelejä kirjojen ja lautapelien sijaan. Eli syy tähänkin löytyy peilistäsi.
Eli älä rupea nalkuttaan minun aivojeni kehittymättömyydestäni sillä vaikka olen 10vuotta vanha on älykkyysosamääräni jo 137, sinulla se tuskin on yli 75, eli oletko edes normaalien kirjoissa?Vaikka vanha pieru oletkin niin ei se tee sinusta yhtään minua viisaampaa. Vanheneminen ei lisää älykkyyttä, kokemusta kylläkin. - voisitko pliis tulla
ympäristö kaupungistuu kirjoitti:
osa syynä nykynuorten käyttäytymiseen on kaupungistuminen. kaupungissa ei hirveesti oo metsiä, että vois tehdä käpylehmiä. mutta on kyllä osa nuorista varmaan laiskempia kuin ennen. tutkimuksissa ei oteta huomioon ympäristön muutoksesta johtuvia vaikutuksia. Ennen oli ennen ja nyt on nyt!
mutta tuskin se älykkyyteen vaikuttaa.... varmaan ovat tyhmempiä, jos pyydetään tekeen esim. käpylehmiä, mutta entäs jos pyydettäisiin esim ohjelmoimaáan tietokone niin eivät olisikaan...minunkin luo OHJELMOIMAAN tietokone, joo pliis ohjelmoi mun tietokone, pliis ohjelmoi mun tietokone pliis...taidat olla niitä 40-luvun kasvatteja...lol
- Eppo
Olemme kehityksen uhreja. Jos sinulla olisi lapsuudessasi ollut kaikki pelit ja vehkeet, et varmasti olisi kirmaillut pitkin metsiä.
Eipä tämä kyllä kovin hyvltä näytä. - hoitamiseen.
Pelit lisäävät strategista suunnittelua, erilaisten arvoitusten ym. vaikeuksien ratkaisukykyä ja nopeuttavat refleksejä sekä auttavat muistia kehittymään.
Siksi peleistä olisi paljon hyötyä vanhoille ihmisille. Ihan vaan jostain yksinkertaisista peleistä. Saisivat käsille harjoitusta jotteivat rappeudu, samoin juuri yllämainitsemille asioille apua.
Onneksi sitten itse voin vanhana pelata jotain pelejä, jotta pysyn kunnossa enkä dementoidu, ellei huonosti käy. - tytti
tiesitkö kirjoitti:
että nuoret ja lapset syövät sitä mitä vanhemmat heille syöttävät eli syypää siihen löytyy peilistä. Tietokone ja televisio puolestaan tylsistyttää luovaa ajattelua ja mielikuvitusta(vertaa kirjat ja pelit joissa joutui luomaan omia mielikuvia lukiessaan jne.) Tämä puolestaan johtuu siitä että vanhemmat ostavat lapsille tietokoneita ja pelejä kirjojen ja lautapelien sijaan. Eli syy tähänkin löytyy peilistäsi.
Eli älä rupea nalkuttaan minun aivojeni kehittymättömyydestäni sillä vaikka olen 10vuotta vanha on älykkyysosamääräni jo 137, sinulla se tuskin on yli 75, eli oletko edes normaalien kirjoissa?Vaikka vanha pieru oletkin niin ei se tee sinusta yhtään minua viisaampaa. Vanheneminen ei lisää älykkyyttä, kokemusta kylläkin.luen sinun mollaava kirjoituksesi pistää epäileen älykkyyttäsi.
- tosta
lähetään, niin kyllä ne on aikuset tyhmempiä ku ovat tietokoneet ja roskaruuat keksinyt.
- se sellainen
tytti kirjoitti:
luen sinun mollaava kirjoituksesi pistää epäileen älykkyyttäsi.
mollaava kirjoitus on, mollamaijako vaiko mikä? Lapset ovat julmia ja lapset saavat mollata muita koulujen pihalla ilman että siihen puututaan tai heidän terävyyttään tai älynlahjojaan epäillään. Siis miksi en voisi mollata täällä, sallitaanhan se muuallakin, koska olen vain 10vuotias lapsi niin en voi tietää paremmasta.
Miksi epäilet toisen älykkyyttä ainoastaan hänen käytöksensä, tässä tapauksessa jopa kirjoituksen, perusteella? Onko koko ikänsä sademetsissä kasvanut intiiani mielestäsi heikkolahjainen tai tyhmä koska hän ei osaa ratkaista matemaattisia yhtälöitä eikä kirjoittaa eikä lukea? Mihin kohtaan vedät älykkyyden ja opitun tiedon välisen rajan? Mikä on mielestäsi oikeaa älykkyyttä? Jos minä olen epäkohtelias ja vailla sosiaalisia taitoja se ei vähennä älykkyyttäni millään tavalla. Toivoisin että edes kommentoisit oikeista asioista, vaikkapa sosiaalisen älyn puutteesta. Mutta ilmeisesti mollamaija itse taitaa olla älyllisesti rajoittunut, eikä näin ollen ymmärrä näiden asioiden eroa. Vai miten on herra/rouva molla?
- Tilastoja
Oliskohan massamaahanmuutoilla mitään osuutta asiaan? Britanniasta on viime vuosina muuttanut tuhansia korkeakouluttuja ihmisiä pois (miksei muuten Suomi ole kiinnostunut tästä porukasta?) ja tilalle on virrannut alhaisemman koulutustason porukkaa Afrikasta ja Lähi-idästä.
Totta kai tämä näkyy myös tilastoissa.- olisiko niin että
-(miksei muuten Suomi ole kiinnostunut tästä porukasta?)-
kiinnostaisi, mutta eivät tule tänne ihmemaahan. - Tilastoja
olisiko niin että kirjoitti:
-(miksei muuten Suomi ole kiinnostunut tästä porukasta?)-
kiinnostaisi, mutta eivät tule tänne ihmemaahan.Totta. Mutta ilmasto ei näyttele niin merkittävää osaa vaan byrokratia ja helvetin korkeat verot.
Olisko esimerkiksi verohelpotuksilla saatavissa korkeakoulutettuja maahanmuuttajia Suomeen Britanniasta? Vai halutaanko se lääke löytää jostain ihan muualta kuin Euroopasta esim. Afrikasta tai Lähi-idästä, josta saadaan paljon, paljon halvempaa työvoimaa jos heitä saadaan jotenkin työllistettyä?
Valintakysymyksiä.
- ...
kiitos vapaan kasvatuksen ja median.
- taikka...
tietsikka peliä nuoria vastaan, tai kysellä nykyisestä populääri viihteestä niin toiseksi jäät! ; )
Markkinamiehet saa miljardeja kun pojat opettelee autopeläjä tietokoneella!!!!!!!!!
Ja sitten aivopestyt nuoret varastavat autoja ja kauhakuormureita, kaahaa poliiseja pakoon ja hakkaa vanhuksia heikoimpiaan ja varastavat käsilaukkuja mummoilta.
Vanhemmat ja Yhteiskunta maksaa kun lapset joutui mainosmiesten uhreiksi.
ps.Valtakunnassa kaikki hyvin?
Kirjoittanut: rautanyrkki 29.10.2008 klo 05.25
Tämä Kekkosen aikaa oli kaikki toisin se on aamun paras kirjoitus : )
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000038973359 - maailmankansalainen
Pitää paikkansa. Nykyihminenkin on tyhmempi (ja sairaampi!) kun esi-isänsä, koska tarvitsee teknologiaa ja tiedettä avukseen. Nykyihminen tarvitsee laajempaa elämänkatsomusta kun se lähiö, missä asuu.
- pitää sopeutua
Miten mittaustulokset voivat ikinä olla tasapuolisia?
Maailma muuttuu ja siihen on sopeuduttava. Nykyään tarvitaan aivan toisenlaisia taitoja kun vaikkapa 50v tai 100v sitten.
On osattava käyttää tietokonetta, suodatettava medioista oleellinen ja osattava lukea kriittisesti informaatiotulvaa. Ei ole enää tarvetta samoihin päässälaskutaitoihin kun aikana ennen taskulaskimia tai tietokoneita.
Ei ole tarvetta osata korjata traktoria jos ei asu maalla tai lypsää lehmää tai auttaa sikaa porsimisessa.
Ei tarvitse tietää milloin heinä tai vilja on sopivaa puitavaksi.
Mutta nykyään osataan lajitella jätteet ja tiedetään ympäristömyrkyistä ja autojen saasteista.
On osattava monta eri ammattia ja oltava valmis vanhanakin hankkimaan uusi ammatti.
Ennen riitti kun tyyliin jatkettiin vanhempien ammattia tai mentiin oppipojaksi jne. Työpaikat eivät ole enää elinikäisiä, koko ajan on oltava valmis oppimaan uusia asioita ja pätkätyöt ovat läheisen kohdalla tosiasia.
Joten ajat on toiset ja niin on ihmisetkin. Miten se tekee meistä tyhmempiä.
TV:n typerät viihdeohjelmat antaa mielikuvan, että tätä halutaan katsoa. Ehkä niiden tarkoitus onkin vain nollata aivomme, jotta saamme levätä työviikon jälkeen ja tuntea itsemme viisaammiksi kun TV-visailijat. Ihan samalla tavalla ne aivot varmasti nollaantuivat tulitikkutehtaan liukuhihnalla 50v sitten.- pelkoX:n
apinamieheksi ja naiseksi taas asfalttiviidakoissa?!
- viesti ehkä.
Noinhan se on. Harmi että pitää olla niin äärijyrkkää porukkaa.
- taas älykkyys punnitaan
Tästäkin ketjusta taas huomaa ettei monetkaan ole älynneet että sitä älykkyyttähän punnitaan saman tapaisilla testeillä kuin esim mensan kokeissa. Ei siinä katsota käyttäytymistä kadulla (vaikka olisi kuinka älytöntä) eikä koulumenestystä. En kyllä yhtään epäile tuota suuntausta kun yleisesti monet lapsen ajattelukykyä kehittävät leikit ovat vaihtuneet tv:n ja videoiden katseluun ja niissäkin ohjelmien kehittävyystaso vain laskee. Noista pleikkari- ja tietokonepeleistäkin suosituimpia näkyvtä olevan vain motoorista kykyä kehittävät ja älykkyyttä harjaannuttavat ovat epäsuosiossa. Jatkuva tietokoneella pelaaminen ja kaiken valmiina saaminen on vähentänyt lapsien unta sekä ulkona olemista ja mielikuvituksen käyttöä, mitkä kaikki ovat aivojen kehitykselle tärkeitä.
Vaan luulenpa että vanhemmillaan voi olla sama kehitys havaittavissa. Tuo tutkimus kun ei tarkoita että ainoastaan lapset eivät olis yhtä älykkäitä kuin aiemmat sukupolvet. - vvv
ei sitä varmaankaan älynnyt, mutta
tietotekniikan monimuotoisuus
hämmästytti ja hämmästyttää yhä
prostituoitua brittiä. - vm1968
Ymmärrän.
- vm1979
Minä kyllä olen tässä asiassa samassa veneessä kanssasi! En mene itseänikään kehumaan viisaaksi, mutta nykynuoret... Jep,jep..! X)
- Järjen käyttö sallittua
mieltä..kun olen 64- syntynyt.
Järki tuntuu katoavan.Porvareita enemmistö nykyään.
Ihmettelen vaan.Palkka työläisiä suurin osa. - 5-vuotiaan tasolla
Juu se on huomattu ainakin tässä kyläkoulussa jota käyn (siis ylä-aste). Periaatteessa 13-14 vuotiaat ovat 5-vuotiaan tasolla, tai ainakin minun luokkalaiseni -.- he häseltävät hirveesti ja eivät kuuntele tunneilla ja pitävät vähän hiljaisempia pilkkanaan (esim minua). Joten tunneilla on tämän takia vaikea oppia.. ja olevinaan he leikkivät viisasta O_O' Luulisi, että tämän ikäiset osaisivat arvostaa muitten tunteita..
- aasd
samaa mieltä... oon kyll itekki ollu yläkouluss (nyk. amislukio) ja voin sanoo ett idioottisempaa väkee saa hakee!!!
Ylä-aste (saman luokan oppilaat) yhtä helvettiä tuolloin kun itse olin... Onneks löysin pari kaveria musaluokalt, joihin voi luottaa...
Jos ne käy "kettuilee" :) ni ajattele sivistyneempää paikkaa ja mieti jotain sellaista koulua, missä ei ole kiusaamista yms. :D
Ajattele kiusaajista että tulevaisuudessa "sossun avulla eläviä juoppoja, joill ehkä joku VW Polo, ruma horo vaimona ja tusina muksui ja rahat riittää jus ja just elämisee..." mieti kui saat nauraa heille!!! :P Muista panostaa opiskeluu ihan tosi (ei mitn. "opettaja" puheit) :D
- nuoriso roikkuu ulkona ryyp...
pahanteossa viikonloppuisin, eikä vanhemmat puutu lastensa menemisiin/tekemisiin.
Typerää yleistää älykkyys vain yhden osa-alueen osa-alueista yhtä osa-aluetta tutkivasn kokeen perusteella.
On hyvin mahdollist että älykkyyden painopiste on vain siirtynyt, auttamaan tämän päivän tilanteita. Esim; sosiaalinenälykkyys (erittäin tärkeä, kun ihminiä on enemmän ja enemmän) , verbaalinenälykkyys (kielellinen lahjakkuus ilmenee sanastotehtävissä),
sanasujuvuus (kyky ajatella nopeasti, esimerkiksi anagrammien ratkaisuissa tai riimien löytämisessä),
numeraalinenälykkyys (ilmenee yksinkertaisissa laskutoimituksissa yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolasku),
spatiaalitekjät (mitataan testeillä, joissa täytyy kuvitella erilaisia avaruudellisia suhteita esineiden välillä, esimerkiksi ulkomuistista piirrettäessä),
muistitekijät (ilmenevät testeissä, joissa eri asioita täytyy painaa mieleen),
avainnon nopeus ja tarkkuus (kyky havaita visuaalisia yksityiskohtia ja nähdä esineiden yhtäläisyydet ja eroavuudet)
rationaalinen päättely (ilmenee testeissä, missä pitää muokata sääntö yksityisten tapausten perusteella, esimerkiksi millä perusteella jokin numerosarja on muodostettu).
Ja ehkä joku näistä on lisääntynyt huomattavasti niistä ajoista, jolloin he ovatkin sitä osa-aluetta tutkivassa kokeessa älykkäämpiä kuin ennen.- glapsp
kai se on huomattu jo aikaa sit..entäs sit 16-18 vuotiaat?siinä ollaan varmaan 14-vuotiaan tasol parikyt vuotta sit.
- Äijä60
Ennen vanhaan nuoriso luki enemmän. Silloin joutui ajattelemaan enemmän kun nykyään kaikki pureskellaan valmiiksi!
- tyhmempiä
mutta ainakin 18-24 vuotiaat ovat selvästi avuttomampia kuin vaikkapa parikymmentä vuotta sitten. Olen huomannut tämän työssäni kun työllistän kesäpoikia firmassani. Tyypillistä on oma-aloitteisuuden ja loogisen ajattelun puute, välinpitämättömyys ym. Eräs tyypillinen piirre on havaittavissa muutaman viime vuoden ajalta: lyhytpinnaisuus. Vaikka kesätyöntekijät mokailevat aika lailla ja vahinkoja sattuu niin yhtään ei saisi sanoa. Joku on tulossa silmille, joku ottaa lopputilin tyyliin: minullehan et rupea vittuilemaan. Tämä ehkä johtuu siitä ettei lasta saisi nykyään edes kieltää puhumattakaan tukistamisesta tms. ruumiillisesta kurituksesta. Poikkeuksia tietysti on muttei satu kovin usein kohdalle. Olen miettinyt että ehkäpä syynä voisi olla se että tälle sukupolvelle on tuotu kaikki valmiina eteen ettei vaan tarvitsisi lasten rasittua yhtään. Olen todella huolestunut nuorison puolesta.
- asd.,dsaöl
Ainut mihin nuorison äly riittää on pullon kääntäminen!
- joku
Ihmisethän ovat kaikki nämä nykyajan vempaimet keksineet. Eli periaatteessa, myös luoneet nykytilanteen. Nuoret ovat tietokoneella ja syövät epäterveellisesti. En kuitenkaan väitä, että kaikki tekisivät näin. Olen itse 12 ja pyrin syömään terveellisesti ja nukkumaan riittävästi. Yritän rajoittaa myös tietokoneella oloa ja TV katselua. Yleensä lapset, kouluikäiset olelevat paljon tietokoneen ja TV ääressä ja se rasittaa aivoja. Moni nukkuu liian vähän ja sitten kun pitäisi oppia, niin väsyttää ja on pää kipeä. Lisäksi koulutus on paljon löysempää kuin esimerkiksi 70 luvulla. Sen voi havaita ihan vanhempien kertomuksista ja siitä, että vanhemmat opettajat ovat hiukan tiukempia kuin vaikkapa vasta valmistunut.
Ja kuten jo mainittiinkin, niin kaikki tuodaan suunnilleen eteen. Ihmisten ei tarvitse pähkäillä asioita tai tehdä villasukkia. Luin, että viikingeillä on isompi kallo kuin nykyajan skandinavialaisilla. Sitä paitsi nykyään kamala tietovirta rasittaa aivoja. Hyvin useasti itselläni tai useammin kaverilla on maha tai pää kipeä. Sen lisäksi "lintsataan" koulusta, jotta päästäisiin pelaamaan tietokone pelejä. Mutta tätä tapahtuu melkein ainoastaan pojilla. Tytöt sen sijaan ravaavat vessoissa kirjoittelemmassa seiniin, kuinka ahdistaa tai masentaa. Ihmiset ovat väsyneitä ja välinpitämättömiä. Ei välitetä, jos ei tehdä läksyjä tai saadaan surkea numero. Viihdykkeet tuntuvat olevan pää asia. Olettehan kuullet myös miten ylipainoo on kasvava ongelma lapsilla?
Mielestäni muutama vuosikymmen sitten eläneillä nuorilla ja lapsilla oli hieman parempi ympäristö kasvaa. Ei ollut tietokoneita tai paljoa muutakaan parempaa viihdylettä kuin ulkona leikkiminen. Nykyään elävät pienet lapset eivät vältämättä voi peuhata aina talvella isoissa hangissa, kuin vaikkapa 60 luvulla. Sitten kun lumentulo on vain möyhästynyt niin syys masennuksen "iskuaika" vain pitenee. Idot opetus ryhmät pitävät käsittämätöntä möliä ja se rasittaa hermoja. Yleensä opettaja ei huomaa itseensä sulkeutuvaa nuorta muun joukon seasta.
Jos olisin saanut päättää syntymä aikani olisin syntynyt ehkä 50-60 luvuilla.- 50-luvulla syntynyt mummi
Tätä samaa pohdin itsekin. Mielestäni monipuolinen vapaa liikunta, leikit, luonto ja erilaiset kilpailut ja jatkuva ulkona olo, oli ennen turvallista. Lapset riekkuivat pihoilla ja metsissä. Aikainen nukkumaan meno, ja huolella tehdyt läksyt. Hyvä luusto, hyvä ajatus ja sosiaaliset taidot olivat varmaan ennen lapsilla paremmat kuin nykyisin. Ei ollut alkoholia eikä tupakkaa kuin nykyisin. Kädentaidot kulkevat älykkyyden rinnalla. Nykyinen uusavuttomuus on jo vanhemmilla, kuinka lapset sitten oppivat? ei lapsissa ole vika vaan tässä ympäristössä ja yhteiskunnassa.
- kkjjjhh
Älymme surkastuu pikkuhiljaa ja muutumme jälleen apinoiksi. Syynä on nykyelämän helppous. Älykkäämpi eläinlaji tulnee syrjäyttämään ihmisen. Tuo älykkäämpi voisi olla koira. Koiran ongelma on se ettei se osa vielä puhua. En myöskään pitäisi mahdottomana että jotkut hyönteislajit pääsisivät niskan päälle.
- tervetullut asia
pääsisi ihmiskunta taas sinnittelemään ja kehittymään
- Evoluutio on kääntynyt taak...
Tämä on tullut mieleeni kirkumista harrastavista pikkulapsista. Olen nähnyt lasten jopa kommunikoivan keskenään kirkumalla. Samoin tekevät myös apinat,joiden kaikki tietänevät kuuluvan varhaisempaan vaiheeseen evoluutiota kuin me.
- kerran moista
tervetullut asia kirjoitti:
pääsisi ihmiskunta taas sinnittelemään ja kehittymään
niin aloita tekemällä ihmiskunnalle palvelus ja hyppää vaikka itse kaivoon niin on yksi toope vähemmän. Alkaa herran jutut kuulostamaan tämän Jokelan pellen tasoisilta kommenteilta, pitäisikö ilmota jo kytille moiset jutut...
- kehittyisivät
ja vallottaisivat maan? Miksi juuri koirat? Eiväthän koirat edes ole viisaimpia eläimiä! Delfiinit, valaat, norsut ja apinat päihittävät koiran mennen tullen ja vielä kolmannen kerran palatessa. Ja jos ajatellaan eksoottisia lintuja niin papukaijat ovat jo nyt 5vuotiaiden lasten tasolla älyllisessä kehityksessä. Koirat? Koirat? Ymmärrän että olet koira ihminen ja rakastat koiria mutta koirat eivät missään nimessä pääse top viitoseen älykkäiden eläinten joukossa. Ne eivät edes pysty kommunikoimaan keskenään läheskään niin hyvin kuin esimerkiksi delfiinit, norsut ja apinat joiden viestintätavat ovat monesti jopa verrattavissa ihmisten puhetapaan. Koiran kommunkointi on äärimmäisen kehittymätöntä ja perustuu ääriolotilojen ilmaisemiseen kuten pelko, tyytymättömyys, vihaisuus ja iloisuus. Koirat...hehehe...Oletko kenties britti...heheeheeee
- valoholisti
ja kuinkahan tyhmiä ne aikuiset mahtavat olla, jos nuoret ovat noin tyhmiä??!
- valoholisti
löytyy niitä tyhmiäkin kuten nuo pissikset..
- o tempora etc
osaksi. Bussipysäkeillä räkä tippuu suusta, kun ei edes osata panna suuta kiinni.
Ja bussiin tullessa aletaan etsiä rahaa, lippua tms ja koko bussi odottaa. - masurkka kolmelle
Ketkäköhän tällaisia tutkimuksia tilaavat! Kiukkuisten teini-ikäisten vanhemmat, jotka olivat itse 12-vuotiaita vuonna 1976? ;)
- "Nykyajannuori"
Siis ennen nuorethan olivat hyväuskoisia landepaukkuja :D
- torppp
minusta he ovat nykyään fiksumpia
- vaan..
Rohkeimpia..
- tietäjäikuinen
Eiköhän tämä selity aika helposti Britannian demografian muuttumisella viime vuosikymmeninä. Suuret maahanmuuttajamäärät ovat laskeneet kognitiivista näppäryyttä. Veikkaisin, että etnisesti alkuperäisillä briteillä testitulokset ovat hieman parantuneetkin.. Sinänsä siinähän ei ole mitään väärää tai huonoa etteivät nuoret ole niin teräviä kuin aikaisemmin. Älykkyys on yliarvostettu ominaisuus.
- asioista ajattelee
Voihan tuo jossakin määrin pitää paikkaansakin.. Toisaalta nykyisin on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja jotka saattavat osaltaan vähentää tuota oppimiskykyisyyttä.. eli elämä on kokonaisuutena paljon helpompaa...
Toisaalta nykyisin on myös mahdollista opiskella entistä pidempään ja se on kaikille avoinna (kiitos internetin). Toki se että mihin jokainen aikansa kuluttaa on eri asia ja eipä tuo opiskeleminenkaan takaa onnellisuutta.- se on
Kun britti tekee tutkimuksen miten heillä on asioiden laita, se totta kai ja tietenkin yleistetään muuallekkin maailmaan.
Vaikkakin itse olen juuri noita 70-luvun lapsia, en todellakaan menisi allekirjoittamaan nykynuorien olevan tyhmiä verrattuna minuun.
Kumman moni niistä osaa jo asioita joista ei itse olisi aikanaan osannut edes kuvitella tietävänsä yhtikäs mitään.
Vaikkakin on pakko myöntää, että nyky-yhteiskunta on jokseenkin perseestä mitä yleiseen kasvatukseen tulee ... ei sekään missään nimessä koske kaikkia yksilöitä.
Jokainen on oma yksilönsä mutta yleistys kun kerta on päivän sana niin yleistetään sitten ...
Nykynuori on keskimääräisesti minun mielestäni viisaampi, mutta vähemmän kehittyneempi yhteiskuntaan monella alalla kiitos kasvatuksen puutteen nyky-yhteiskunnassa ja etenkin perhe- ja työarvoissa. Työ menee liian usein pakon edessä lapsien ja perheen edelle.
Miettimistä monelle tuossa ... etenkin britti tutkijoille ...
- allu
vaan pelata niita k18 pelejä ja muutenkin paljon niin ei toi käytännön taju kehity!!
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2712370Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä2991279- 1081201
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831191Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581135Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi811096- 44952
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67887Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21848- 33757