Jos joku osaava viitsisi jeesiä niin olisi hienoa. Eli tarkoitus olisi kytkeä auton omat pitkät ja lisäpitkät palamaan erikseen kytkimellä vaihtamalla.
Olen tehnyt seuraavat kytkennät:
5-napainen rele, jossa
30: johto akun navalta
85: johto ohjaamoon, jossa kytkin, kytkimestä maihin
86: vänkärin puoleisen pitkän navassa olleesta johdosta jatkettu releelle johto (heräte)
87: lisäpitkät
87a: vakiopitkät
Ongelma syntyy, kun kytkee virran (30) releeseen. Lisävalot palaa jostain syystä jatkuvasti eikä mene herätteen (86) mukaan, eli jostain syystä virta pääsee akulta läpi suoraan valoille. Pitkien viiksi lakkaa toimimasta, rele ei napsu kytkimestä (rele on ehjä), ajovalojen katkaisijasta käännettäessä pitkät valot voimistuvat samalla kun lähivalot syttyy.
Mikä menee metsään vai meneekö ihan kaikki?:) Vääränlainen rele? Netistä olen selaillut kytkentäohjeita ja tollai sen pitäisi suunnilleen mennä.
Ohjeita ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan!
Lisävalot vaihtokytkimellä
29
6100
Vastaukset
- noita napoja mutta kun koht...
itelle samanlaisen...
Eli oletkos varma että se pitkän heräte on pitkän heräte ettet vahingossa varastanut jotain muuta?
Eikö 5-napainen ole väärä rele, kuinka ohjaat nimenomaan omia- tai lisäpitkiä? Mistä se rele tietää kumpienhaluat palavan? Jos kytkimestä menee johto maihin, niin kuinka omat pitkät laitetaan päälle? Meneekö siitä aina virta läpi jos kytkee viiksestä pitkät?
Jos ja kun tosta edellisestä ei ole apua niin kats vielä ne releiden navat, kuten sanoin en nyt itse niitä muista. Mutta tuntuu kumminkin ettei toi kytkentä voikkaan pelata... - mf...
Miksi auton vakiopitkät menee saman releen läpi , kuin "apupitkät" ??
Vakiopitkille ( myöskin puolille valoille ) kannattaa laittaa omat releet paksummat kaapelit , niiden teho paranee jo huomattavasti .- johtoja
on paksuntaa. Muutaman kymmenesosavoltin
lisäjännite lyhentää normaalin lampun
polttoiän lähes puoleen. Järkevämpää on
asentaa lisävalot normaalijohdoilla, eli
2,5 mm2 riittää hyvin oman releen kautta.
- se, että
lisäpitkät syttyvät vain siinä tapauksessa,
että kabinissa olava kytkin on kiinni? Minun
mielestä pitäisi riittää. Eli joko pakavat
auton omien pitkien kanssa yhtä aikaa tai
sitten eivät kabinissa olevan kytkimen ollessa
auki.
Eli kytke se lisävalojen releen kela rinnan
toisen auton oman kaukovalon lampun napoihin.
Lisäksi kytke sarjaan kabinissa oleva lisä-
valijen kytkin toiseen lampulta releen kelalle
lähtevään johtoon. Ei ole väliä, kumpaan
lampulle menevään johtoon sen sarjaan kytket.- kertomatta, että
jos Sinulla on japanilainen auto, niin niissä
yleensä on ohjauskytkimet kuorman ja maan
(korin) välissä, jolloin et voi kytkeä releen
ohjausta (herätettä) maihin.
Jokin aika sitten kirjoittelin aiheesta enem-
mänkin rekisteröidyllä nimimerkillä Täpiä.
Selailepa noita vanhoja viestejä. Luulen että
ongelma selviää, kun hihfaat tuon "käännetyn"
järjestelmän. Lisävalopakkauksissa tätä ei
ole selvitetty vaan kaikki kytkentäkaavat poh-
jautuvat "normaaliin" miinusmaadoidettuun jär-
jestelmään. - huonosti?
kertomatta, että kirjoitti:
jos Sinulla on japanilainen auto, niin niissä
yleensä on ohjauskytkimet kuorman ja maan
(korin) välissä, jolloin et voi kytkeä releen
ohjausta (herätettä) maihin.
Jokin aika sitten kirjoittelin aiheesta enem-
mänkin rekisteröidyllä nimimerkillä Täpiä.
Selailepa noita vanhoja viestejä. Luulen että
ongelma selviää, kun hihfaat tuon "käännetyn"
järjestelmän. Lisävalopakkauksissa tätä ei
ole selvitetty vaan kaikki kytkentäkaavat poh-
jautuvat "normaaliin" miinusmaadoidettuun jär-
jestelmään.Eihän
tossa
herätettä
laitettukaan
maihin
vaan
ihan
normaalisti
releen
maa
->
katkaisija
->
maa
/
runko
..? huonosti? kirjoitti:
Eihän
tossa
herätettä
laitettukaan
maihin
vaan
ihan
normaalisti
releen
maa
->
katkaisija
->
maa
/
runko
..?Kytke releen kelan toinen johto auton omien
pitkien, esim. sen repsikan puolen lampun
toiseen napaan ja lampun toisesta navasta
kytkimelle ja kytkimeltä sinne releen toiseen
napaan. Mitään ei yhdistetä maihin. Toimii
missä järjestelmässä hyvänsä.
Jos Sinulla on metallikuorinen rele, niin
siiä saattaa olla kelan toinen napa
valmiiksi kytketty releen metallikuoreen,
jolloin Sinun pitää eristää rele rungosta.
Piirrä tuo kytkentä itsellesi niin tajuat,
että rele toimii rinnankytkettynä lampun
kanssa, eli rele vetää, kun auton oma lamppu
palaa. Sillä kytkimellä sitten katkaiset
vitrapiirin releen kelalta ja kela päästää
ja sen päävirtapiirin perässä olevat lisä-
valot sammuvat.
Voisin tietenkin piirtää tuon kytkennän ja
skannata sen Sinulle, mutta en haluaisi
paljastaa osoitettani, varsinkin kun Täpinä
ei kuulema tiedä tekniikasta eikä muustakaan
mitään, joten häirikköväpättäjien takia en
sitä tee. Ne releen kelan navat ovat 86 ja
87 näin ulkomuistista, vai miten se nyt oli.Täpinä kirjoitti:
Kytke releen kelan toinen johto auton omien
pitkien, esim. sen repsikan puolen lampun
toiseen napaan ja lampun toisesta navasta
kytkimelle ja kytkimeltä sinne releen toiseen
napaan. Mitään ei yhdistetä maihin. Toimii
missä järjestelmässä hyvänsä.
Jos Sinulla on metallikuorinen rele, niin
siiä saattaa olla kelan toinen napa
valmiiksi kytketty releen metallikuoreen,
jolloin Sinun pitää eristää rele rungosta.
Piirrä tuo kytkentä itsellesi niin tajuat,
että rele toimii rinnankytkettynä lampun
kanssa, eli rele vetää, kun auton oma lamppu
palaa. Sillä kytkimellä sitten katkaiset
vitrapiirin releen kelalta ja kela päästää
ja sen päävirtapiirin perässä olevat lisä-
valot sammuvat.
Voisin tietenkin piirtää tuon kytkennän ja
skannata sen Sinulle, mutta en haluaisi
paljastaa osoitettani, varsinkin kun Täpinä
ei kuulema tiedä tekniikasta eikä muustakaan
mitään, joten häirikköväpättäjien takia en
sitä tee. Ne releen kelan navat ovat 86 ja
87 näin ulkomuistista, vai miten se nyt oli.tais olla sittenkin numeroitu 85 ja 86. Sen
voit tarkistaa siitä releestä, vai miten se
nyt meni.- EI tarvitse painaa
Täpinä kirjoitti:
tais olla sittenkin numeroitu 85 ja 86. Sen
voit tarkistaa siitä releestä, vai miten se
nyt meni.entteriä jos ei tahallaan halua tehdä sepityksistään entistä sekavampia.
Toivottavasti kytkentäsi ovat parempia kuin tietokoneen käsittelytaitosi...
Ja sitten toinen asiallinen vinkki: voit piirtää sen kytkennän kuten sanoit, olisi varmasti paljon selkeämpi aloittajan kannalta kuin tuo sepustuksesi, ja sitten laittaa sen tommoselle sivulle mihinkä saa laittaa ilmaseks omia (valo)kuviaan ja laittaa tänne vaan linkin. Näin saat kuvasi esille eikä "tunnistetietosi" paljastu... EI tarvitse painaa kirjoitti:
entteriä jos ei tahallaan halua tehdä sepityksistään entistä sekavampia.
Toivottavasti kytkentäsi ovat parempia kuin tietokoneen käsittelytaitosi...
Ja sitten toinen asiallinen vinkki: voit piirtää sen kytkennän kuten sanoit, olisi varmasti paljon selkeämpi aloittajan kannalta kuin tuo sepustuksesi, ja sitten laittaa sen tommoselle sivulle mihinkä saa laittaa ilmaseks omia (valo)kuviaan ja laittaa tänne vaan linkin. Näin saat kuvasi esille eikä "tunnistetietosi" paljastu...Kun et pysty itse asiaan sanomaan mitään, niin
väpätät tuosta ijänikuisesta palstarivin pituu-
desta ja et vieläkään tajua tuota 65 merkin
sääntöä ja sen selkeyttävää vaikutusta. Ymmär-
rän hyvin, että kaikki mitä et ymmärrä, tuntuu
Sinusta sekavalta.
Melkoinen masokisti olet, kun haluat saada jat-
kuvasti "turpiisi" täällä.
Vinkkinä Sinulle, että piirtele itse niitä
kirkkoveneiden kuviasi, muuhunhan et pysty
ja lähettele sitten pitkin ja poikin näitä
palstoja, kun aikaa näyttää Sinulla olevan.
Minä käyn lukemassa näitä aika harvakseen
ja yllätys, yllätys, aina olet väpättämässä
rivin pituudesta mutta yhtään ainoata asiallista
tekstiä Sinulta ei ole näkynyt. Puolestani
voit hyvin jatkaa valisemallasi linjalla.
Tämän jälkeen en enää vaivautune kommentoimaan
mitään kirjoituksiasi vaikka kohdistuisivatkin
juuri minun nimimerkkiini.- kertaa nimimerkkisi
Täpinä kirjoitti:
Kun et pysty itse asiaan sanomaan mitään, niin
väpätät tuosta ijänikuisesta palstarivin pituu-
desta ja et vieläkään tajua tuota 65 merkin
sääntöä ja sen selkeyttävää vaikutusta. Ymmär-
rän hyvin, että kaikki mitä et ymmärrä, tuntuu
Sinusta sekavalta.
Melkoinen masokisti olet, kun haluat saada jat-
kuvasti "turpiisi" täällä.
Vinkkinä Sinulle, että piirtele itse niitä
kirkkoveneiden kuviasi, muuhunhan et pysty
ja lähettele sitten pitkin ja poikin näitä
palstoja, kun aikaa näyttää Sinulla olevan.
Minä käyn lukemassa näitä aika harvakseen
ja yllätys, yllätys, aina olet väpättämässä
rivin pituudesta mutta yhtään ainoata asiallista
tekstiä Sinulta ei ole näkynyt. Puolestani
voit hyvin jatkaa valisemallasi linjalla.
Tämän jälkeen en enää vaivautune kommentoimaan
mitään kirjoituksiasi vaikka kohdistuisivatkin
juuri minun nimimerkkiini.kirjoitusta, ja tuo epäselvä sepustus ei muutu selvemmäks jos painat entteriä vaikka joka sanan jälkeen...
Ja jos kerran Sinulle on muutkin asiasta huomauttaneet ja olet saanut jo kauan täällä "turpaasi" niin luulisi jopa tuollaisen jäärän siitä ottavan opikseen.
Vaikka olisitkin juuri käynyt piirtämässä niitä kirkkoveneitäsi äänestyslappuiin, niin neuvoni kytkentäkaavion esille saamisesta anonyyminä oli ihan asiallinen.
Mutta vittuakos tollanen sekava idiootti siitä tajuaa... - sivustakatsoja...
EI tarvitse painaa kirjoitti:
entteriä jos ei tahallaan halua tehdä sepityksistään entistä sekavampia.
Toivottavasti kytkentäsi ovat parempia kuin tietokoneen käsittelytaitosi...
Ja sitten toinen asiallinen vinkki: voit piirtää sen kytkennän kuten sanoit, olisi varmasti paljon selkeämpi aloittajan kannalta kuin tuo sepustuksesi, ja sitten laittaa sen tommoselle sivulle mihinkä saa laittaa ilmaseks omia (valo)kuviaan ja laittaa tänne vaan linkin. Näin saat kuvasi esille eikä "tunnistetietosi" paljastu...pitkästä aikaa on kommentoida ja arvostella rivin pituutta. Uskomattoman tyhmää. Suksi kuuseen, jos ei ole muuta sanottavaa ja anna ihmisten hoitaa asiansa.
Luvin huolimattomasti alkuperäisen viestisi.
Siinä olit ottanut releen kautta myös auton
omat pitkät. Älä koske auton omiin valojohtoihin
muuta kuin ottamalla sen releen ohjaus aikaisem-
min mainitulla tavalla. Releen kautta kytketään
vain lisäpitkät. Releessä on oma liitin molem-
mille lisävalaisimelle erikseen, eli navat 87
ja 87a. Käyttämäsi rele on aivan oikeaa tyyppiä
ilmoittamasi merkintöjen mukaan.- täpinäväpinä sekoilee...
"Eli tarkoitus olisi kytkeä auton omat pitkät ja lisäpitkät palamaan erikseen kytkimellä vaihtamalla. "
Kuinkahan noi toimii erikseen jos omia ei oteta releen kautta? täpinäväpinä sekoilee... kirjoitti:
"Eli tarkoitus olisi kytkeä auton omat pitkät ja lisäpitkät palamaan erikseen kytkimellä vaihtamalla. "
Kuinkahan noi toimii erikseen jos omia ei oteta releen kautta?polttaa pelkkiä lisäpitkiä yksinään ja tuskimpa
lienee sallittuakaan, jos lisäpitkät sijaitsevat
rinnakkain keskellä keulaa. Normaalipitkille
on tarkkaan määritellyt alueet, joilla ne voivat
sijaita. Saat itse kaivaa tuon tiedon, en ryhdy
sitä sinulle tarjoilemaan. Satun vaan tietämään
näistä asioista, että senkus väpätät vaan.
Taisit sinäkin väpättäjä saada "turpiisi", noin
sitä käy kun yrittää vain vittuila vittuilun
takia.
Että katsoppas peiliin, niin sieltä se todellinen
sekoilija kurkistaa.- niillä
täpinäväpinä sekoilee... kirjoitti:
"Eli tarkoitus olisi kytkeä auton omat pitkät ja lisäpitkät palamaan erikseen kytkimellä vaihtamalla. "
Kuinkahan noi toimii erikseen jos omia ei oteta releen kautta?omilla pitkillä on jo rele, ei tarvita enää eri relettä.
- näytä...
täpinäväpinä sekoilee... kirjoitti:
"Eli tarkoitus olisi kytkeä auton omat pitkät ja lisäpitkät palamaan erikseen kytkimellä vaihtamalla. "
Kuinkahan noi toimii erikseen jos omia ei oteta releen kautta?olevan hajuakaan asiasta. Anna nyt vaan Töpinän hoitaa asia, tuntuu titävän mistä puhuu toisin kuin te naljailijat.
- äläkä väpätä ja
Täpinä kirjoitti:
polttaa pelkkiä lisäpitkiä yksinään ja tuskimpa
lienee sallittuakaan, jos lisäpitkät sijaitsevat
rinnakkain keskellä keulaa. Normaalipitkille
on tarkkaan määritellyt alueet, joilla ne voivat
sijaita. Saat itse kaivaa tuon tiedon, en ryhdy
sitä sinulle tarjoilemaan. Satun vaan tietämään
näistä asioista, että senkus väpätät vaan.
Taisit sinäkin väpättäjä saada "turpiisi", noin
sitä käy kun yrittää vain vittuila vittuilun
takia.
Että katsoppas peiliin, niin sieltä se todellinen
sekoilija kurkistaa.taistele skitsofrenioissasi kaikesta muusta täällä...
"Eli tarkoitus olisi kytkeä auton omat pitkät ja lisäpitkät palamaan erikseen kytkimellä vaihtamalla. "
Oletko koskaan mietinyt että mistä johtuu jos kaikki keskustelusi menevät tälläiseksi taisteluksi ja luulet kaikkien saavansa "turpiin"?
Onko kukaan koskaan sanonut että "kiitos neuvoista, ne olivat hyvät ja selkeät?". Tuskin. Mistähän johtuu?
Ulosantiasi ja sosiaalisiataitojasi joudut kehittämään kun on tommonen "kaikki muut sai turpiinsa" -vaihe jäänyt päälle... äläkä väpätä ja kirjoitti:
taistele skitsofrenioissasi kaikesta muusta täällä...
"Eli tarkoitus olisi kytkeä auton omat pitkät ja lisäpitkät palamaan erikseen kytkimellä vaihtamalla. "
Oletko koskaan mietinyt että mistä johtuu jos kaikki keskustelusi menevät tälläiseksi taisteluksi ja luulet kaikkien saavansa "turpiin"?
Onko kukaan koskaan sanonut että "kiitos neuvoista, ne olivat hyvät ja selkeät?". Tuskin. Mistähän johtuu?
Ulosantiasi ja sosiaalisiataitojasi joudut kehittämään kun on tommonen "kaikki muut sai turpiinsa" -vaihe jäänyt päälle...Asiallisiin kysymyksiin vastaan aina
asiallisesti. Olen saanut monta kertaa
kiittää saamistani tiedoista noilla
monilla muilla palstoilla ja minuakin
on kiitetty.
Sen sijaan vittuilumielessä keskuste-
luun osallistujille olen vataillut sa-
malla tasolla kuin "vastapuolikin" on.
Sen käyttäytymisen muuten oppii täällä
nopeasti. Minulta siihen tosin meni peräti
melkein vuosi.
Summa summaarum, tieton välittäjänä ja
ongelmien, etenkin teknisten, ratkaisijana
olen kyllä reilusti antavana osapuolena.
Se, että ylipäätäsä käyn täällä, johtuu
puhtaasti tiedon janosta ja olenkin koonut
mittavat tiedostot koneelleni tallentamalla
eri harrastualojen kansioihini hyödyllisiä
linkkejä seuloen jyvät akanoista.
Vielä otsikkoosi viitaten, miksi minun
pitäisi antaa epäkurantteja ohjeita ja suo-
rastaan neuvoa tekemään laittomia kytkentöjä?
Tuolla osoitat vaan, ettet todella tajua,
mistä on kysymys ja mikä on oikein.
Vielä yksi asia, ohjeeni eivät koskaan ole
minusta tuntuu, vaan perustuvat teknisen
tiedon lisäksi omakohtaisiin kokemuksiin.
Niin kuin tämäkin lisäpitkien kytkentä, joka
toimii omassa autossani.- Kuten sanoin jo,
Täpinä kirjoitti:
Asiallisiin kysymyksiin vastaan aina
asiallisesti. Olen saanut monta kertaa
kiittää saamistani tiedoista noilla
monilla muilla palstoilla ja minuakin
on kiitetty.
Sen sijaan vittuilumielessä keskuste-
luun osallistujille olen vataillut sa-
malla tasolla kuin "vastapuolikin" on.
Sen käyttäytymisen muuten oppii täällä
nopeasti. Minulta siihen tosin meni peräti
melkein vuosi.
Summa summaarum, tieton välittäjänä ja
ongelmien, etenkin teknisten, ratkaisijana
olen kyllä reilusti antavana osapuolena.
Se, että ylipäätäsä käyn täällä, johtuu
puhtaasti tiedon janosta ja olenkin koonut
mittavat tiedostot koneelleni tallentamalla
eri harrastualojen kansioihini hyödyllisiä
linkkejä seuloen jyvät akanoista.
Vielä otsikkoosi viitaten, miksi minun
pitäisi antaa epäkurantteja ohjeita ja suo-
rastaan neuvoa tekemään laittomia kytkentöjä?
Tuolla osoitat vaan, ettet todella tajua,
mistä on kysymys ja mikä on oikein.
Vielä yksi asia, ohjeeni eivät koskaan ole
minusta tuntuu, vaan perustuvat teknisen
tiedon lisäksi omakohtaisiin kokemuksiin.
Niin kuin tämäkin lisäpitkien kytkentä, joka
toimii omassa autossani.olen tekemässä itsellenikin melko samanlaista kytkentää, jotenka mietin sen nyt valmiiksi. Samalla voin vastata nimim Täpinän aiheettomaan arvosteluun ja täysin perusteettomaan itsensä korostamiseen johon hän "kaikki voipana" syyllistyy ("Tuolla osoitat vaan, ettet todella tajua,
mistä on kysymys ja mikä on oikein.." "tieton välittäjänä ja
ongelmien, etenkin teknisten, ratkaisijana
olen kyllä reilusti antavana osapuolena ")...
Eli perusasia on se että aloittaja haluaa tehdä valoistaan lailliset kuten minäkin, eli omieni referenssi on 125 yhteensä jotenka ne eivät saa palaa yhtä aikaa. Mutta ne saavat palaa vuorotellen (näin ymmärsin AKEn ohjeesta) kun referenssi jää alle 75:n.
Aloittajan kytkentä tulisi muuttaa tälläiseksi:
5-napainen rele, jossa
30: heräte (siis viikseltä)
85: heräte (siis viikseltä)
86: maa, eli johto ohjaamoon -> katkaisija -> runkoon
87: lisäpitkät
87a: vakiopitkät
Noista navoista 87 ja 87a tulee vetää (molemmille erikseen tietysti) johto 4-napaiselle releelle seuraavasti:
30: akku (sulake mahd lähelle akkua)
85: ekalta releeltä tuleva 87/87a
86: maa
87: valoille
Lisäksi teen itselleni kytkennän jossa laitan katkaisijan hieman sivummalle näkymättömiin jolla saan molemmat valot toimimaan saman aikaisesti. Näin saan katsastuksen tai mahd poliisiratsian ajaksi kytkennän lailliseksi ilman pelkoa että ko asia huomataan. Jos nimim Täpinä tai joku muu haluaa asiasta jeesustella niin olkaa hyvät, mutta vannon ja vakuutan että osaan käyttää valoja oikein eli en tee haittaa niillä muille.
Pahoittelen jos nyt jostain syystä tapojeni vastaisesti tein virheen releiden navoissa väsyneenä, mutta en usko näin käyneen ja uskallan esittää tämän ohjeen sekä aloittajalle ratkaisuksi että nimim Täpinällä ohjeeksi, jos vain kelpaa.
Haluan vielä lisätä että olen hyvin samoilla linjoilla nimim Täpinän kanssa, käyn mielelläni täällä tai vastaavilla aihealueilla (autohifi esim...) jossa keskustellaan sähkökytkennöistä. Myönnän ettei minulla ole alalle (siis autosähkö) koulutusta, mutta perustan osaamiseni itse hankittuun kokemukseen ja tietoon. Oman autoni soittimet ja valot ovat aina toimineet, yhtään sulaketta ei ole tullut poltettua omien kytkentöjen vuoksi... - vielä edelliseen:
Kuten sanoin jo, kirjoitti:
olen tekemässä itsellenikin melko samanlaista kytkentää, jotenka mietin sen nyt valmiiksi. Samalla voin vastata nimim Täpinän aiheettomaan arvosteluun ja täysin perusteettomaan itsensä korostamiseen johon hän "kaikki voipana" syyllistyy ("Tuolla osoitat vaan, ettet todella tajua,
mistä on kysymys ja mikä on oikein.." "tieton välittäjänä ja
ongelmien, etenkin teknisten, ratkaisijana
olen kyllä reilusti antavana osapuolena ")...
Eli perusasia on se että aloittaja haluaa tehdä valoistaan lailliset kuten minäkin, eli omieni referenssi on 125 yhteensä jotenka ne eivät saa palaa yhtä aikaa. Mutta ne saavat palaa vuorotellen (näin ymmärsin AKEn ohjeesta) kun referenssi jää alle 75:n.
Aloittajan kytkentä tulisi muuttaa tälläiseksi:
5-napainen rele, jossa
30: heräte (siis viikseltä)
85: heräte (siis viikseltä)
86: maa, eli johto ohjaamoon -> katkaisija -> runkoon
87: lisäpitkät
87a: vakiopitkät
Noista navoista 87 ja 87a tulee vetää (molemmille erikseen tietysti) johto 4-napaiselle releelle seuraavasti:
30: akku (sulake mahd lähelle akkua)
85: ekalta releeltä tuleva 87/87a
86: maa
87: valoille
Lisäksi teen itselleni kytkennän jossa laitan katkaisijan hieman sivummalle näkymättömiin jolla saan molemmat valot toimimaan saman aikaisesti. Näin saan katsastuksen tai mahd poliisiratsian ajaksi kytkennän lailliseksi ilman pelkoa että ko asia huomataan. Jos nimim Täpinä tai joku muu haluaa asiasta jeesustella niin olkaa hyvät, mutta vannon ja vakuutan että osaan käyttää valoja oikein eli en tee haittaa niillä muille.
Pahoittelen jos nyt jostain syystä tapojeni vastaisesti tein virheen releiden navoissa väsyneenä, mutta en usko näin käyneen ja uskallan esittää tämän ohjeen sekä aloittajalle ratkaisuksi että nimim Täpinällä ohjeeksi, jos vain kelpaa.
Haluan vielä lisätä että olen hyvin samoilla linjoilla nimim Täpinän kanssa, käyn mielelläni täällä tai vastaavilla aihealueilla (autohifi esim...) jossa keskustellaan sähkökytkennöistä. Myönnän ettei minulla ole alalle (siis autosähkö) koulutusta, mutta perustan osaamiseni itse hankittuun kokemukseen ja tietoon. Oman autoni soittimet ja valot ovat aina toimineet, yhtään sulaketta ei ole tullut poltettua omien kytkentöjen vuoksi...Eli valojen ref saa olla MAKS 75 ja jossain vanhoissa (ennen 1.1.1980?) saa olla 100.
Sitten toi vielä tarkemmin:
Aloittajan kytkentä tulisi muuttaa tälläiseksi:
5-napainen rele, jossa
30: heräte (siis viikseltä)
85: heräte (siis viikseltä)
86: maa, eli johto ohjaamoon -> katkaisija -> runkoon
87: lisäpitkien releelle (ko releen kytkentä alla)
87a: vakiopitkien releelle (ko releen kytkentä alla)
30: akku (sulake mahd lähelle akkua)
85: ekalta releeltä tuleva 87/87a
86: maa
87: valoille
navat 85 ja 86 voivat olla toiste päinkin molemmissa releissä vielä edelliseen: kirjoitti:
Eli valojen ref saa olla MAKS 75 ja jossain vanhoissa (ennen 1.1.1980?) saa olla 100.
Sitten toi vielä tarkemmin:
Aloittajan kytkentä tulisi muuttaa tälläiseksi:
5-napainen rele, jossa
30: heräte (siis viikseltä)
85: heräte (siis viikseltä)
86: maa, eli johto ohjaamoon -> katkaisija -> runkoon
87: lisäpitkien releelle (ko releen kytkentä alla)
87a: vakiopitkien releelle (ko releen kytkentä alla)
30: akku (sulake mahd lähelle akkua)
85: ekalta releeltä tuleva 87/87a
86: maa
87: valoille
navat 85 ja 86 voivat olla toiste päinkin molemmissa releissäSiihen napaan 30 vedetään suoravirta akulta
josta kärkien kiinniolessa virta menee niille
lisävaloille. Herätteellä tarkoitetaan releen
kelan ohjausvirtaa. Viiken kytkimen kautta ei
voi vetää lammujen ottamaa virtaa.
Kehtaat sentään myöntää, että olet lakia kier-
tämässä, suorastaan rikkomassa. Tarkista nyt
vielä tuo lisävalojen sijainti. Jos valot ovat
keskellä keulaa rinnakkain, niin ne näkyvät
yhtenä pisteenä ja etuvalot (parkit) eivät erotu
äärivaloina.
Jos Sinulla on "käännetty" järjestelmä autossasi,
niin kytkentäsi ei toimi. Palataan asiaan, eli
savun hälvettyä tutkitaan kytkentä. Aloittaja
oli jo kokeillut huonolla menestyksellä.
Oleelista on ymmärtää, piirrä vaikka itsellesi
kuva, mitä tapahtuu, kun auton ohjauskytkimet
ovat maapuolella miinus-maadoitetusa autossa.
Kaikella ystävyydellä ilman mitään pätemisen
tarvetta Täpinä on oikeassa.- on pahasti päällä,
Täpinä kirjoitti:
Siihen napaan 30 vedetään suoravirta akulta
josta kärkien kiinniolessa virta menee niille
lisävaloille. Herätteellä tarkoitetaan releen
kelan ohjausvirtaa. Viiken kytkimen kautta ei
voi vetää lammujen ottamaa virtaa.
Kehtaat sentään myöntää, että olet lakia kier-
tämässä, suorastaan rikkomassa. Tarkista nyt
vielä tuo lisävalojen sijainti. Jos valot ovat
keskellä keulaa rinnakkain, niin ne näkyvät
yhtenä pisteenä ja etuvalot (parkit) eivät erotu
äärivaloina.
Jos Sinulla on "käännetty" järjestelmä autossasi,
niin kytkentäsi ei toimi. Palataan asiaan, eli
savun hälvettyä tutkitaan kytkentä. Aloittaja
oli jo kokeillut huonolla menestyksellä.
Oleelista on ymmärtää, piirrä vaikka itsellesi
kuva, mitä tapahtuu, kun auton ohjauskytkimet
ovat maapuolella miinus-maadoitetusa autossa.
Kaikella ystävyydellä ilman mitään pätemisen
tarvetta Täpinä on oikeassa.niin tämä sun täytynee kokeilla ihan livenä jos ei muuten kolahda vintille.
Ensinnäkin toistan turhan kinaamisen ja väärin käsityksien välttämiseksi että kyseessä on siis aloittajan kysymä liitäntä, eli valot toimivat vuoron perään.
Näin ollen luulisi nimim Täpinän suurella tietämyksellä ja tuntemuksella tajuavan ettei käyttövirta kulje ko (5-napaisen) releen kautta. Ne on kaikki ohjausvirtoja jolloin ei auton akulta oteta mitään.
Tätä relettä käytetään vain sen valitsemiseen, että palaako auton omat pitkät vaiko lisäpitkät. Valon noille pitkille johtaa 4-napainen rele joka on melkolailla selvästi kerrottu jo tuossa aikasemmassa ohjeessa. Siihen kytketään akulta (sulakkeen kautta luonnollisesti, tärkein asia mitä nimim Täpinä ei kuitenkaan suuressa viisaudessaan ottanut puheeksi) tämä suora "käyttö"virta ja vasta tämän virran vieminen paksulla johdolla on olennaista.
Keskity nyt tarkasti niin selitän homman sulle. Aloittajan kuvaamassa releessä suora virta eli navat 30 ja 87a ovat yhdessä. 87a kytketään auton omiin pitkiin ja 30 viikseen eli ohjaukseen. Näin auton omat palavat kun viiksestä kytketään pitkät (virta akulta tulee tuon 4-napaisen releen kautta kunten kerroin...).
Myös ohjauksen napaan 85 tulee viikseltä virta, mutta se ei ohjaa mitään niin kauan kuin maadotus 86 on katkaisijasta auki. Kun katkaisija suljetaan ja maadotus toimii, aukeaa napa 87a ja napa 87, eli lisäpitkät, kytkeytyy. Helppo eikö totta?
Ja vielä kerran sanon, koska asia tuntuu liian moniselkoiselta, että tuo yllä kuvattu 5-napainen rele on täysin ohjaukseen ja käyttövirta menee sitten erillisten 4-napaisten releiden kautta.
Jos käytettäisiin tuota Sinun ajamaa jäärä-kytkentää niin lopputulema olisi sama kuin aloittajalla että koko ajan palaa joku pitkä viiksen asennosta riippumatta. Eli melkoinen asiantuntija olet Sinäkin...
Ja ihan sellaisen, tuollaiselle suurelle tietäjälle päivän selvän asian ottaisin vielä puheeksi, että turvallisinta ja tehokkainta on katkoa maata. Kukaan tuskin pyrkii ohjaus( )virtoja maadoittaan, mutta esim releen maata kannattaa katkoa ja maadoittaa.
Eli tuulettele Sinä vaan siellä ja pidä ensisammutuskalusto käsillä... Ja nyt voitaneen sitten kääntää taistelu kytkennän kannalta epäolennaiseen kuten valojen sijoitteluun ja laillisuuteen kun TAAS huomaat ottavasi "turpiin"? Kiitos kuitenkin siitä ettet ole hukannut huumorin tajuasi..:
"ilman mitään pätemisen
tarvetta Täpinä on oikeassa" on pahasti päällä, kirjoitti:
niin tämä sun täytynee kokeilla ihan livenä jos ei muuten kolahda vintille.
Ensinnäkin toistan turhan kinaamisen ja väärin käsityksien välttämiseksi että kyseessä on siis aloittajan kysymä liitäntä, eli valot toimivat vuoron perään.
Näin ollen luulisi nimim Täpinän suurella tietämyksellä ja tuntemuksella tajuavan ettei käyttövirta kulje ko (5-napaisen) releen kautta. Ne on kaikki ohjausvirtoja jolloin ei auton akulta oteta mitään.
Tätä relettä käytetään vain sen valitsemiseen, että palaako auton omat pitkät vaiko lisäpitkät. Valon noille pitkille johtaa 4-napainen rele joka on melkolailla selvästi kerrottu jo tuossa aikasemmassa ohjeessa. Siihen kytketään akulta (sulakkeen kautta luonnollisesti, tärkein asia mitä nimim Täpinä ei kuitenkaan suuressa viisaudessaan ottanut puheeksi) tämä suora "käyttö"virta ja vasta tämän virran vieminen paksulla johdolla on olennaista.
Keskity nyt tarkasti niin selitän homman sulle. Aloittajan kuvaamassa releessä suora virta eli navat 30 ja 87a ovat yhdessä. 87a kytketään auton omiin pitkiin ja 30 viikseen eli ohjaukseen. Näin auton omat palavat kun viiksestä kytketään pitkät (virta akulta tulee tuon 4-napaisen releen kautta kunten kerroin...).
Myös ohjauksen napaan 85 tulee viikseltä virta, mutta se ei ohjaa mitään niin kauan kuin maadotus 86 on katkaisijasta auki. Kun katkaisija suljetaan ja maadotus toimii, aukeaa napa 87a ja napa 87, eli lisäpitkät, kytkeytyy. Helppo eikö totta?
Ja vielä kerran sanon, koska asia tuntuu liian moniselkoiselta, että tuo yllä kuvattu 5-napainen rele on täysin ohjaukseen ja käyttövirta menee sitten erillisten 4-napaisten releiden kautta.
Jos käytettäisiin tuota Sinun ajamaa jäärä-kytkentää niin lopputulema olisi sama kuin aloittajalla että koko ajan palaa joku pitkä viiksen asennosta riippumatta. Eli melkoinen asiantuntija olet Sinäkin...
Ja ihan sellaisen, tuollaiselle suurelle tietäjälle päivän selvän asian ottaisin vielä puheeksi, että turvallisinta ja tehokkainta on katkoa maata. Kukaan tuskin pyrkii ohjaus( )virtoja maadoittaan, mutta esim releen maata kannattaa katkoa ja maadoittaa.
Eli tuulettele Sinä vaan siellä ja pidä ensisammutuskalusto käsillä... Ja nyt voitaneen sitten kääntää taistelu kytkennän kannalta epäolennaiseen kuten valojen sijoitteluun ja laillisuuteen kun TAAS huomaat ottavasi "turpiin"? Kiitos kuitenkin siitä ettet ole hukannut huumorin tajuasi..:
"ilman mitään pätemisen
tarvetta Täpinä on oikeassa"Jos luvit nuo minun ensimmäiset vastaukset,
tosin en silloin tainnut kirjautua Täpinänä,
niin Sinun olisi pitänyt ymmärtää niiden
johdattelu. "Eikö riitä, että lisävalot voidaan
yksinkertaisesti vain kytkeä pois käytöstä kun
niitä ei tarvita esim. lamppujen säästämiseksi.
Totta puhut, että jäärään tuota omaa ajatustani
ja en haluakkaan vastata kysymykseen, joka
mahdollistaa laittoman käytön. Sitä paitsi löytyy
pilvin pimein sopivilla referenssiluvuilla varus-
tettuja lisävalaisimia ihan laillisesti. Ethän
vaan epäile, että kytkentä olisi liian vaikea
tuolle kaikkitietävälle Täpinälle? Yksinkertaisia
asioita ovat verrattaessa vaikkapa paperikoneen
piirikaavioihin.
Itsestään selvyyksiin, kuten päävirapiirin mitoi-
tuksesta en tullut puhuneeksi mitään. Tuolla jo
oli osuvasti puhuttu noista johtopaksuuksista ja
jännitteen noston vaikutuksesta lamppujen polt-
toikään.
Piirrä nyt Sinäkin sen värityskirjasi sivun
nureelle puolelle nuo miinuspuolella olevat
viiksikytkimet tai kokeile käytännössä kuinka
se sotkee kytkentöjäsi.
Se, että japanilainen noin tekee, vähentää
sähkövikoja autoissa vähempien hapettumisien
ansiosta. Japanilainen kun ymmärtää, että
vaikka sähkövirran sanotaan kulkevan plussas-
ta miinukseen, niin elektronit kuitenkin vipel-
tävät miinuksesta plussaa. Kytkin kun on ensim-
mäisenä siellä miinuspuolella, niin evätpä
vipellä releiden ja lammpujen liittimiin ja ne
eivät niin pahasti hapetu, vaikka uisivat ve-
dessä.- käyttöä tuolla
Täpinä kirjoitti:
Jos luvit nuo minun ensimmäiset vastaukset,
tosin en silloin tainnut kirjautua Täpinänä,
niin Sinun olisi pitänyt ymmärtää niiden
johdattelu. "Eikö riitä, että lisävalot voidaan
yksinkertaisesti vain kytkeä pois käytöstä kun
niitä ei tarvita esim. lamppujen säästämiseksi.
Totta puhut, että jäärään tuota omaa ajatustani
ja en haluakkaan vastata kysymykseen, joka
mahdollistaa laittoman käytön. Sitä paitsi löytyy
pilvin pimein sopivilla referenssiluvuilla varus-
tettuja lisävalaisimia ihan laillisesti. Ethän
vaan epäile, että kytkentä olisi liian vaikea
tuolle kaikkitietävälle Täpinälle? Yksinkertaisia
asioita ovat verrattaessa vaikkapa paperikoneen
piirikaavioihin.
Itsestään selvyyksiin, kuten päävirapiirin mitoi-
tuksesta en tullut puhuneeksi mitään. Tuolla jo
oli osuvasti puhuttu noista johtopaksuuksista ja
jännitteen noston vaikutuksesta lamppujen polt-
toikään.
Piirrä nyt Sinäkin sen värityskirjasi sivun
nureelle puolelle nuo miinuspuolella olevat
viiksikytkimet tai kokeile käytännössä kuinka
se sotkee kytkentöjäsi.
Se, että japanilainen noin tekee, vähentää
sähkövikoja autoissa vähempien hapettumisien
ansiosta. Japanilainen kun ymmärtää, että
vaikka sähkövirran sanotaan kulkevan plussas-
ta miinukseen, niin elektronit kuitenkin vipel-
tävät miinuksesta plussaa. Kytkin kun on ensim-
mäisenä siellä miinuspuolella, niin evätpä
vipellä releiden ja lammpujen liittimiin ja ne
eivät niin pahasti hapetu, vaikka uisivat ve-
dessä.kytkennälläsi.
Koska Sinä oletat (vastoin parempaa tietoa) että minun tai aloittajan lisävalot ovat keskellä vierekkäin, sopinee minunkin olettaa (vastoin parempaa tietoa) että aloittajan valojen referenssi menee yli 75:n.
Se ei saa mennä (paitsi noissa tosi vanhoissa autoissa) jotenka esittämäsi kytkentä on aivan yhtä laiton tai ehkä jopa laittomampi kuin minun esittämäni jolla vastaan suoraan aloittajan tilanteeseen.
Aikasemmin olen itsekin tehnyt kytkennät noin että auton omat pitkät toimii aina ja lisävalot ovat katkaisijan takana eli saan ne päälle jos tarvii. Mutta nykyisessä autossani on melko korkeat referenssit jo omissa umpioissa jotenka sopivien lisävalojen löytäminen on jo vähän hankalaa. Katsoin paremmaksi hankkia kunnon valot ja tehdä kytkennän näin.
Jos luulet että edellä selostamassani kytkennässä viiksikytkin on miinus puolella niin Sinulla on vakavia puutteita releiden anatomian tuntemuksessa. Sen verran minäkin tiedän että virtapiiri on virtapiiri jos se lähtee akun navasta ja päätyy - napaan. Se on virtapiiri jos laitat johdon navasta - napaan. Tosin siitä seuraa oikosulku (lienee Sinulle tuttua?), mutta jos matkalla on rele ja sen kela niin oikosulku vältetään vastuksen ansiosta.
Koska et voi nyt myöntää että korjasin Sinun virheellisen kytkennän ja kiertelet asiaa miten milloinkin niin oletan että pääsimme ko asiasta sopuun. Todellakin toivon, jos kerran noin aktiivisesti jaat täällä neuvojasi kuten annoit ymmärtää, että tämmöinen perustason kytkentä ei ole Sinulle liian vaikea. Paperikoneista en tiedä koska en ole kuin satunnaisesti vieraillut paikallisessa paperitehtaassa ja en ole sähköalan ihmisiä kuten jo aikasemmin mainitsin.
Ainakin itse haluan vielä korostaa noita turvallisuusasioita jos joku kysyy tälläistä perusasiaa. Silloin ei voi mielestäni automaattisesti olettaa että kysyjä ymmärtää laittaa sulakkeen suojaamaan piiriä. Saatikka olettaa että kysyjä olisi kaivanut jonkun vanhan aiheen jossa asia ehkä on selostettu jos hän vaan sattuu tänne kysymään tuota asiaa... - auto,
käyttöä tuolla kirjoitti:
kytkennälläsi.
Koska Sinä oletat (vastoin parempaa tietoa) että minun tai aloittajan lisävalot ovat keskellä vierekkäin, sopinee minunkin olettaa (vastoin parempaa tietoa) että aloittajan valojen referenssi menee yli 75:n.
Se ei saa mennä (paitsi noissa tosi vanhoissa autoissa) jotenka esittämäsi kytkentä on aivan yhtä laiton tai ehkä jopa laittomampi kuin minun esittämäni jolla vastaan suoraan aloittajan tilanteeseen.
Aikasemmin olen itsekin tehnyt kytkennät noin että auton omat pitkät toimii aina ja lisävalot ovat katkaisijan takana eli saan ne päälle jos tarvii. Mutta nykyisessä autossani on melko korkeat referenssit jo omissa umpioissa jotenka sopivien lisävalojen löytäminen on jo vähän hankalaa. Katsoin paremmaksi hankkia kunnon valot ja tehdä kytkennän näin.
Jos luulet että edellä selostamassani kytkennässä viiksikytkin on miinus puolella niin Sinulla on vakavia puutteita releiden anatomian tuntemuksessa. Sen verran minäkin tiedän että virtapiiri on virtapiiri jos se lähtee akun navasta ja päätyy - napaan. Se on virtapiiri jos laitat johdon navasta - napaan. Tosin siitä seuraa oikosulku (lienee Sinulle tuttua?), mutta jos matkalla on rele ja sen kela niin oikosulku vältetään vastuksen ansiosta.
Koska et voi nyt myöntää että korjasin Sinun virheellisen kytkennän ja kiertelet asiaa miten milloinkin niin oletan että pääsimme ko asiasta sopuun. Todellakin toivon, jos kerran noin aktiivisesti jaat täällä neuvojasi kuten annoit ymmärtää, että tämmöinen perustason kytkentä ei ole Sinulle liian vaikea. Paperikoneista en tiedä koska en ole kuin satunnaisesti vieraillut paikallisessa paperitehtaassa ja en ole sähköalan ihmisiä kuten jo aikasemmin mainitsin.
Ainakin itse haluan vielä korostaa noita turvallisuusasioita jos joku kysyy tälläistä perusasiaa. Silloin ei voi mielestäni automaattisesti olettaa että kysyjä ymmärtää laittaa sulakkeen suojaamaan piiriä. Saatikka olettaa että kysyjä olisi kaivanut jonkun vanhan aiheen jossa asia ehkä on selostettu jos hän vaan sattuu tänne kysymään tuota asiaa...niin mitä todennäköisimmin se viiksi on miinus-
puolella ja sillä ei ole yhtikäs mitään tekemistä
releen anatomian kanssa. Sille releen kelallekin
on yks hailee, kummin päin ne navat liitetään,
jos ei ole metallikuorinen ja jos ei ole valmiik-
si kytketty toinen pää kuoreen.
En missään kohdassa ole neuvonut laittomuuksia,
enkä neuvokaan kuten aikaisemmin jo kirjoitin.
Oikeille referenssiluvuille löytyy varmasti va-
kaisimia.
Maallikkona, niinhän mainitsit, hallitset kyllä
keskimääräistä paremmin nuo kytkennät. Kunhan
vielä sisäistät tuon jankuttamani käänetyn jär-
jestelmän, niin Sinustahan tulee oikea tekijä,
ja kun vielä tiedostat oikean virran suunnan
miinuksesta plussaan, niin avot harasoo. - nyt täysin
auto, kirjoitti:
niin mitä todennäköisimmin se viiksi on miinus-
puolella ja sillä ei ole yhtikäs mitään tekemistä
releen anatomian kanssa. Sille releen kelallekin
on yks hailee, kummin päin ne navat liitetään,
jos ei ole metallikuorinen ja jos ei ole valmiik-
si kytketty toinen pää kuoreen.
En missään kohdassa ole neuvonut laittomuuksia,
enkä neuvokaan kuten aikaisemmin jo kirjoitin.
Oikeille referenssiluvuille löytyy varmasti va-
kaisimia.
Maallikkona, niinhän mainitsit, hallitset kyllä
keskimääräistä paremmin nuo kytkennät. Kunhan
vielä sisäistät tuon jankuttamani käänetyn jär-
jestelmän, niin Sinustahan tulee oikea tekijä,
ja kun vielä tiedostat oikean virran suunnan
miinuksesta plussaan, niin avot harasoo.ymmärrä tuota käännettyä järjestelmää, mutta saatampa hyvinkin tutustua siihen jos olet sen kerran jo aiemmin selostanut (toiv selkeästi)...
Se miksi en ole siihen tutustunut on se että saman merkkisissä autoissa (japseja) on toiminut aivan virheettömästi kytkentä: viiksi -> rele 85/86 -> maa 85/86 ja tietysti käyttövirta akulta 30 -> 87.
Ja vaikka en (vielä) ole tehnyt samaa kytkentää 5-napaisella releellä (ostin jo valmiiks tänään), niin olen varma että se myös toimii. - sen verran
nyt täysin kirjoitti:
ymmärrä tuota käännettyä järjestelmää, mutta saatampa hyvinkin tutustua siihen jos olet sen kerran jo aiemmin selostanut (toiv selkeästi)...
Se miksi en ole siihen tutustunut on se että saman merkkisissä autoissa (japseja) on toiminut aivan virheettömästi kytkentä: viiksi -> rele 85/86 -> maa 85/86 ja tietysti käyttövirta akulta 30 -> 87.
Ja vaikka en (vielä) ole tehnyt samaa kytkentää 5-napaisella releellä (ostin jo valmiiks tänään), niin olen varma että se myös toimii.että en ole koskaan luonnollisestikaan varastanut sähköä itse viiksestä vaan joko kojelaudan alta sähkönipusta tai kuten nyt pitää tehdä (koska molemmista valoista tulee releohjattuja) suoraan ennen lampunkantaa johdosta.
- että omissa umpioissa
käyttöä tuolla kirjoitti:
kytkennälläsi.
Koska Sinä oletat (vastoin parempaa tietoa) että minun tai aloittajan lisävalot ovat keskellä vierekkäin, sopinee minunkin olettaa (vastoin parempaa tietoa) että aloittajan valojen referenssi menee yli 75:n.
Se ei saa mennä (paitsi noissa tosi vanhoissa autoissa) jotenka esittämäsi kytkentä on aivan yhtä laiton tai ehkä jopa laittomampi kuin minun esittämäni jolla vastaan suoraan aloittajan tilanteeseen.
Aikasemmin olen itsekin tehnyt kytkennät noin että auton omat pitkät toimii aina ja lisävalot ovat katkaisijan takana eli saan ne päälle jos tarvii. Mutta nykyisessä autossani on melko korkeat referenssit jo omissa umpioissa jotenka sopivien lisävalojen löytäminen on jo vähän hankalaa. Katsoin paremmaksi hankkia kunnon valot ja tehdä kytkennän näin.
Jos luulet että edellä selostamassani kytkennässä viiksikytkin on miinus puolella niin Sinulla on vakavia puutteita releiden anatomian tuntemuksessa. Sen verran minäkin tiedän että virtapiiri on virtapiiri jos se lähtee akun navasta ja päätyy - napaan. Se on virtapiiri jos laitat johdon navasta - napaan. Tosin siitä seuraa oikosulku (lienee Sinulle tuttua?), mutta jos matkalla on rele ja sen kela niin oikosulku vältetään vastuksen ansiosta.
Koska et voi nyt myöntää että korjasin Sinun virheellisen kytkennän ja kiertelet asiaa miten milloinkin niin oletan että pääsimme ko asiasta sopuun. Todellakin toivon, jos kerran noin aktiivisesti jaat täällä neuvojasi kuten annoit ymmärtää, että tämmöinen perustason kytkentä ei ole Sinulle liian vaikea. Paperikoneista en tiedä koska en ole kuin satunnaisesti vieraillut paikallisessa paperitehtaassa ja en ole sähköalan ihmisiä kuten jo aikasemmin mainitsin.
Ainakin itse haluan vielä korostaa noita turvallisuusasioita jos joku kysyy tälläistä perusasiaa. Silloin ei voi mielestäni automaattisesti olettaa että kysyjä ymmärtää laittaa sulakkeen suojaamaan piiriä. Saatikka olettaa että kysyjä olisi kaivanut jonkun vanhan aiheen jossa asia ehkä on selostettu jos hän vaan sattuu tänne kysymään tuota asiaa...kannattaa yrittää polttaa aina jotain valoa.
Tämä ei ole niin iso ongelma monessakaan nykyautossa, missä lyhyet palavat jatkuvasti myös pitkien kanssa, mutta vanhemmissa (lue H4) umpiossa ja edelleen monissa muissakin autoissa lyhyet valot sammuu kun pitkät laitetaan päälle.
Nyt kun ajelette kylmällä ilmalla savussa, sumussa, sateessa (ja osa seitsemän pullon simassa) pelkillä lisäpitkillä, jäätyy siihen lämmenneeseen oman umpion lasiin valon sammumisen jälkeen kiva kerros jäätä. Ensimmäisen vastaantulijan kohdalla tulee äitiä ikävä kun vaihdatte takaisin lyhyet: Ne omat valot on ulkopuolelta jäässä ja edessä näkyy vain jotain vaaleaa, ei valoa!!
Tämähän toimii toisinkin päin, eli kun ajelee aikansa lyhyillä ja vaihtaa pitkät, ei ne näytä ensin mihinkään ennen kuin ne lasit sulaa.
Että tällainen ilmainen terveysvinkki valojen asentajille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145