Suomen autoverotus ei ole EU-säädösten mukainen, koska ulkomaille myytävistä autoista ei palauteta autoveroja kaikille viejille, kirjoittaa HS tänään. Käytettyjen autojen viejä ei saa nyt Suomessa lainkaan veronpalautusta. Valtiovarainministeriö perehtyy parhaillaan ongelmaan ja valmistelee jonkinlaista päätöstä asiasta, joka tietysti lähinnä kiinnostaa autokauppiaita.
Näkisin kuitenkin, että olisi myös tärkeää, että yksityinen hlö voisi halutessaan viedä tai myydä esim. tuontiautonsa ulkomaille, ja saada maksamansa autoveron takaisin.
Verot takaisin viejille
13
1172
Vastaukset
- Virkamies
Mitä siitä tulisi, jos ihmiset lähtisivät viemään vanhoja räiskiään esimerkiksi Ruotsiin hävitettäväksi? Jostain 1985-vuoden Mazdasta saisi silloin satoja euroja veronpalautuksia rajalla ja tilalle ostettaisiin tilalle Saksasta kilometriruuvattuja käytettyjen Mersuja, jotka eivät edes sovellu Suomen oloihin.
Valtion tulo- ja menoarviossa ei tällaiseen toimintaan kansalaisten taholta ole edes budjetoitu varoja. Mistä ne rahat otettaisiin?
Autovero on tarkoitettu käyttöönottomaksuksi, joka seuraa autoa sen koko elinkaaren ajan. Ei tarkoitus ole romuttaa hyvää järjestelmää sillä, että kun auton vie ulkomaille, saisi veron takaisin. Eihän sitä saa takaisin silloinkaan, jos auton vie hävitettäväksi!
Autovero pitää ajoneuvojen hinnat alhaisena ja valtio saa osansa välistä tehtaiden voitosta, joka palvelee sekä autonostajia, että koko kansaa. Autoilun aiheuttamia välillisiä ympäristösaasteita ja liikenneonnettomuuksien korvauksia nuokaan eivät kata.- ei kasvoihin - kiitos
olisi Viikatemiehen käsittely noin ajattelville päättäjille ja virkamiehille. Pitäisi saada pitkä ja kivulias loppuelämä - ehkä oppisivat jotain.
- Vihreä vasemmistonuori
ei kasvoihin - kiitos kirjoitti:
olisi Viikatemiehen käsittely noin ajattelville päättäjille ja virkamiehille. Pitäisi saada pitkä ja kivulias loppuelämä - ehkä oppisivat jotain.
Autotehtaat tekevät autojen myynnillä mielettömiä voittoja. Tämän näkee siitä, että autotehtailla on varaa antaa alennuksia esimerkiksi Suomen ja Tanskan autoliikkeille. Vaikka auton hintaan on aiemmin lisätty autovero (100%:ia tuontihinnan päälle kuluineen) ja tähän autovero, eivät autot ole olleet juuri ollenkaan kalliimpia Suomessa kuin muuallakaan Euroopassa(!) Voittaja on siis suomalainen autonostaja ja Suomen kansalainen.
On ollut siis aivan oikein, että valtio on vienyt välistä rikkaiden autotehtaiden mielettömät voitot ja näin auttanut kansaa sillä, etteivät rahat valu sikakapitalistien taskuihin, vaan tulevat kansan parhaaksi meidän kaikkien käyttöön. Tämä on pitänyt myös autojen hinnat kohtuullisina, koska muuten tehtaat olisivat nostaneet jatkuvasti hintoja. Aiemmin ne eivät ole voineet nostaa autojen hintoja, koska silloin puolet on aina tullut valtiolle ja autojen hintoja on tarvinnut nostaa vain tarvittaessa.
Nyt kun vero on vain 29%:ia myyntihinnasta, ovat autojen hinnat lähteneet nousuun ja autojen ostajat lihottavat aiempaa enemmän autotehtaita. Myös tavallinen kansa kärsii tästä vähentyvinä verotuloina, jotka näkyvät sitten kun "halpojen hintojen" ensi-innostus on mennyt ohi.
Vihreät ja vasemmisto ovat yrittäneet taistella tällaista kehitystä vastaan, mutta eipä vain auttanut. Vaikka meillä on vasemmistopuolue tälläkin hetkellä hallituksessa, on sen politiikka niin oikeistolaista, että hirvittää. Ei tällaista päätöstä olisi tehty, jos Vasemmistoliitto olisi saanut Vihreiden kanssa jatkaa hallituksessa. Nyt kansa rahtaa vanhoja saksanromuja ulkomailta ja autojen määrä lisääntyy kun uusia autoja myydään yhä enemmän, joten myös liikenteen haittavaikutuksetkin tulevat näkymään mm. lisääntyneinä saasteina. - Lenin
Vihreä vasemmistonuori kirjoitti:
Autotehtaat tekevät autojen myynnillä mielettömiä voittoja. Tämän näkee siitä, että autotehtailla on varaa antaa alennuksia esimerkiksi Suomen ja Tanskan autoliikkeille. Vaikka auton hintaan on aiemmin lisätty autovero (100%:ia tuontihinnan päälle kuluineen) ja tähän autovero, eivät autot ole olleet juuri ollenkaan kalliimpia Suomessa kuin muuallakaan Euroopassa(!) Voittaja on siis suomalainen autonostaja ja Suomen kansalainen.
On ollut siis aivan oikein, että valtio on vienyt välistä rikkaiden autotehtaiden mielettömät voitot ja näin auttanut kansaa sillä, etteivät rahat valu sikakapitalistien taskuihin, vaan tulevat kansan parhaaksi meidän kaikkien käyttöön. Tämä on pitänyt myös autojen hinnat kohtuullisina, koska muuten tehtaat olisivat nostaneet jatkuvasti hintoja. Aiemmin ne eivät ole voineet nostaa autojen hintoja, koska silloin puolet on aina tullut valtiolle ja autojen hintoja on tarvinnut nostaa vain tarvittaessa.
Nyt kun vero on vain 29%:ia myyntihinnasta, ovat autojen hinnat lähteneet nousuun ja autojen ostajat lihottavat aiempaa enemmän autotehtaita. Myös tavallinen kansa kärsii tästä vähentyvinä verotuloina, jotka näkyvät sitten kun "halpojen hintojen" ensi-innostus on mennyt ohi.
Vihreät ja vasemmisto ovat yrittäneet taistella tällaista kehitystä vastaan, mutta eipä vain auttanut. Vaikka meillä on vasemmistopuolue tälläkin hetkellä hallituksessa, on sen politiikka niin oikeistolaista, että hirvittää. Ei tällaista päätöstä olisi tehty, jos Vasemmistoliitto olisi saanut Vihreiden kanssa jatkaa hallituksessa. Nyt kansa rahtaa vanhoja saksanromuja ulkomailta ja autojen määrä lisääntyy kun uusia autoja myydään yhä enemmän, joten myös liikenteen haittavaikutuksetkin tulevat näkymään mm. lisääntyneinä saasteina.Hyvä vihreä vasemmistonuori,
"Autotehtaat tekevät mielettömiä voittoja"
Minäkin haluaisin tietää, mitä pitää polttaa, että saa näin hyviä harhoja, siis ihan oikeasti, jotain sieniä vai mitä? Kerro!
Tiedosta kiitollinen
Lenin-setä - Vihreä vasemmistonuori
Lenin kirjoitti:
Hyvä vihreä vasemmistonuori,
"Autotehtaat tekevät mielettömiä voittoja"
Minäkin haluaisin tietää, mitä pitää polttaa, että saa näin hyviä harhoja, siis ihan oikeasti, jotain sieniä vai mitä? Kerro!
Tiedosta kiitollinen
Lenin-setäMinkä helvetin takia heti leimataan kommunistiksi, kun on kansalaisen puolella ja yrittää taistella suurpääomaa vastaan? Kun kerroin olevani vihreä, niin heti sanotaan, että poltan sieniä tai jotain. Taitaa olla muualla ne sienenpolttajat kuin vihreissä, camoon! Ei vasemmistolaiset ole kommunisteja, vaan he vain haluavat rikkaiden rahat niille joilta ne on riistetty. Vihreät taas suojelevat luontoa ja itse edustan näitä kumpaakin arvoa.
Jos autotehdas myisi esimerkiksi normaalihinnalla auton Suomeen 20000 eurolla ja tähän on tullut autoveroa 100%:ia ja päälle myyjän kate ja arvonlisävero, niin auton hinta on ollut kaupassa esimerkiksi 45000 euroa. Tämä on ollut kuluttajille liian kallis hinta ja autotehtaat haluavat säilyä markkinoilla. He ovat sitten antaneet autosta 50%:n alennuksen, jolloin 100%:n vero kate alvi on tehnyt auton hinnaksi 26000 euroa. Se on 19000 euroa halvempi, mutta lopullinen hinta ei eroa juurikaan siitä, mitä vastaavat autot maksavat muualla Euroopassa(!)
Kuka voittaa ja kuka häviää? Autotehtaalla on hinnoissa siis ainakin 50%:ia ilmaa ja varmasti tuostakin hinnasta tulee vielä katetta, sillä tuskin ne niitä tappiolla myyvät. Autotehtaat tekevät yleensäkin voittoa, joka lasketaan MILJARDEISSA EUROISSA.
Tämän ilman, eli järjettömän suuren voiton, maksavat Keski-Eurooppalaiset ja muun maailman asukit, jotka maksavat autoistaan saman hinnan kuin Suomessa, mutta joiden maksama hinta menee suurimmalta osalta rikkaiden autotehtaanosakkeenomistajien taskuihin! Suomessa voitto menee valtiolle suurimmalta osin ja pitää autojen hinnat kohtuullisen alhaisina. Siinä voittaa autonostaja ja eniten voittaa Suomen kansa, joka saa yhteiseen hyvään, esimerkiksi sairaalapalveluihin, kerättyä autotehtaiden voiton itselleen.
Autovero on suorastaan nerokas keksintö, joka pitäisi laittaa muihinkin tarpeettomiin ylellisyystuotteisiin. Itseäni se ei haittaa, sillä ajelen bussilla, jota yhteiskunta tukee ja saan sitä kautta rikkaiden autonomistajien rahoista yhteistä hyvää itselleni ja monelle muulle. - Autoilija Ö
Vihreä vasemmistonuori kirjoitti:
Minkä helvetin takia heti leimataan kommunistiksi, kun on kansalaisen puolella ja yrittää taistella suurpääomaa vastaan? Kun kerroin olevani vihreä, niin heti sanotaan, että poltan sieniä tai jotain. Taitaa olla muualla ne sienenpolttajat kuin vihreissä, camoon! Ei vasemmistolaiset ole kommunisteja, vaan he vain haluavat rikkaiden rahat niille joilta ne on riistetty. Vihreät taas suojelevat luontoa ja itse edustan näitä kumpaakin arvoa.
Jos autotehdas myisi esimerkiksi normaalihinnalla auton Suomeen 20000 eurolla ja tähän on tullut autoveroa 100%:ia ja päälle myyjän kate ja arvonlisävero, niin auton hinta on ollut kaupassa esimerkiksi 45000 euroa. Tämä on ollut kuluttajille liian kallis hinta ja autotehtaat haluavat säilyä markkinoilla. He ovat sitten antaneet autosta 50%:n alennuksen, jolloin 100%:n vero kate alvi on tehnyt auton hinnaksi 26000 euroa. Se on 19000 euroa halvempi, mutta lopullinen hinta ei eroa juurikaan siitä, mitä vastaavat autot maksavat muualla Euroopassa(!)
Kuka voittaa ja kuka häviää? Autotehtaalla on hinnoissa siis ainakin 50%:ia ilmaa ja varmasti tuostakin hinnasta tulee vielä katetta, sillä tuskin ne niitä tappiolla myyvät. Autotehtaat tekevät yleensäkin voittoa, joka lasketaan MILJARDEISSA EUROISSA.
Tämän ilman, eli järjettömän suuren voiton, maksavat Keski-Eurooppalaiset ja muun maailman asukit, jotka maksavat autoistaan saman hinnan kuin Suomessa, mutta joiden maksama hinta menee suurimmalta osalta rikkaiden autotehtaanosakkeenomistajien taskuihin! Suomessa voitto menee valtiolle suurimmalta osin ja pitää autojen hinnat kohtuullisen alhaisina. Siinä voittaa autonostaja ja eniten voittaa Suomen kansa, joka saa yhteiseen hyvään, esimerkiksi sairaalapalveluihin, kerättyä autotehtaiden voiton itselleen.
Autovero on suorastaan nerokas keksintö, joka pitäisi laittaa muihinkin tarpeettomiin ylellisyystuotteisiin. Itseäni se ei haittaa, sillä ajelen bussilla, jota yhteiskunta tukee ja saan sitä kautta rikkaiden autonomistajien rahoista yhteistä hyvää itselleni ja monelle muulle.Näin totaalista tietämättömyyttä todellisista faktoista en muista koskaan kuulleeni! Kirjoituksesi täytyi olla vedätys, mutta kerron kuitenkin tosiasioita:
1. Uusien autojen hintataso ei ole Suomessa lähelläkään yleiseurooppalaista hintatasoa, vaan keskimmäärin 50 - 60 % kalliimpia. Joka on julmetun iso raha tavallisen suomalaisen varoissa. Ainakin minulle.
2. Autotehtaat eivät myy suomalaisille merkkimaahantuojille autoja kymmenien prosenttien alennuksilla suuriin automaihin verrattuna, saati sinun keksimääsi 50 % alennushintaan! Täysin naurettava ajatus. Suomen uusien autojen markkinat ovat merkitykseltään autotehtaille täysin marginaalisia. Puhutaan muutaman promillen ( = tuhannesosan ) volyymista. Tulostaan maksimoivalle autotehtaalle on käytännössä jokseenkin sama, saako se myytyä Suomeen 10 % enemmän vai vähemmän omaa merkkiään kuin edellisenä vuonna. Tuollaisella Suomen menekin heilahtelulla ei ole autotehtaalle enää mitään vaikutusta; ei ainakaan sellaista, että sen kannattaisi lähteä äärimmäiseen hintakilpailuun.
Kyllä makkinatalous pitää aina siitä huolen, että suurin ostaja saa taatusti parhaat alennukset; nehän kaupat ovat myyjälle ne tärkeimmät. Marginaaliostajat saavat ostaa siihen hintaan, minkä myyjä ilmoittaa. Jos ei hinta ostajaa miellytä, niin entäs sitten; myyjälle olemattoman pienen kaupan syntyminen tai syntymättä jääminen ei ole järin kohtalokasta. Jos et tätä luonnonlakia ole oppinut, niin menepä vaikka rautakauppaan tinkaamaan rakennustarvikkeita. Voin sitten rakennusliikeen sisäänostajan kokemuksella kertoa, mihin hintaan samat tavarat saa volyymiostaja. Voi tulla paha mieli...
Toinen keino millä voit todeta, että kaupunkilegenda suomalaisten merkkimaahantuojien muita selvästi edullisemmasta sisäänostohinnasta on vain yritys puolustella suomalaisia merkkimaahantuojia, suomalaista autoverotusta sekä todellisen kilpailun pelkoa:
Pyydä tarjous jostain vapaan kilpailun automaissa tyypillisestä kansanautosta tax-freenä suomalaista autokaupasta ja esim. Hollannista. Nythän teoriasi mukaan suomalaisen autokaupa tarjous pitäisi olla täysin ylivoimainen hinnaltaa, kun verot eivät sotke hintaa. Kuinkas kävikään? Eikö ollutkaan suomalainen halvempi. Outoa, vai mitä....
3. Autotehtaiden hinnoissa 50 % ilmaa. Heh, heh. Kun esim. Suomen tulli kertoo virallisesti, että Chrysler Neonin vähittäismyyntihinnassa on ollut autoveron osuus 13- 15 %, tästä voidaan laskea, että auton CIF-hinta on ollut maahan tuotaessa alle 20000 mummonmarkkaa. Hinta pitää sisällään auton kehitystyön, tehdasinvestoinnit, amerikkakaisen työvoiman kustannukset, rahdin maapallon toiselle puolelle ja kuljetusvakuutukset. Jos vertaa, mitä samalla rahalla esim. suomalainen tavallisia lasikuituveneitä valmistava yritys (ala valittu sattumanvaraisesti esimerkiksi) saa aikaiseksi samalla rahalla (alle 20000 mummoa), niin eipä ole todellakaan mitään haitekkia. Pieni kiulu ilman moottoria tai muuta tekniikkaa. Niillä sitten täytyykin olla ihan järjettömät katteet, jos autojenkin tehdashinnoissa on puolet "ilmaa"...
Faktaa: Monet suuret autotehtaat kamppailevat todella tehokkaan hintakilpailun aiheuttamassa tappiokierteessä. Kuuluisimpia esimerkkejä esim. Ford ja Fiat. Kaikki autonvalmistajat ovat pörssiyhtiöitä, joten tilinpäätökset ovat julkisia. Jos rahaa tulee omistajille kuin suokuokalla, niin ei muuta kuin äkkiä kaikki ostamaan osakkeita niin pääsee jaolle massivisista tuotoista. Loppuu meiltäkin rahahuolet.
Autojen valmistus on mailman kehittynein teollisuuden haara, joten tarvittavat investoinnit ovat valtavia. Esim. viime vuonna VW ilmoitti, että se tulee käyttämään KEHITYSTYÖHÖN seuraavan viiden vuoden aikana yli 30 miljardia euroa. Siis Suomen valtion budjetin verran rahaa pelkkään kehitysinvestointeihin. Sillä rahalla ei siis vielä valmistu yhtään myytävää autoa...
4. Suomessa autot eivät ole kansalaisilleen kalliita siksi, että autot maksaisivat autotehtaalla paljon, eikä edes yksinomaan sen takia, että Suomessa on niin korkea autoverotus. Suomen suljettu talous ei ole mahdollistanut käytännössä minkäänlaista kilpailua autojen maahantuonnissa ja uusien autojen myynnissä. Tämä on johtanut käsittämättömään tehottomuuteen ja ahneuteen suomalaisilla maahantuojilla ja uusien autojen kauppiailla. Et varmaan sinäkään pidä kohtuullisena, kun suomalainen kaupan porras on pitänyt luonnollisena sitä, että heidän välityssiivunsa on SUUREMPI kuin koko sen amerikkaisen tuotantokoneiston ja rahtauksen osuus, jolla se Neon on saatu aikaiseksi ja Suomeen rahdatuksi. Heillä kun jopa on tarvittu hieman tarveaineitakin sen auton tekemiseen. Eli asiaa tuntemattomana haukut väärää puuta.
5. Jos Suomen korkea autoverotus on kansan siunaukseksi kuten väität, ovatko esim. Ruotsin kansalaiset säälittävässä tilanteessa, kun eivät siellä ymmärrä kerätä autoveroa lainkaan. Vaikka kansa joutuu siten elämään kurjuudessa, jostain syystä kuitenkin sitä rahaa riittää niin, että tavallisin kansanauto (ylivoimaisesti myydyin automalli) on sellainen turvallinen ja tilava perheauto (Suomessa n. 250 000 mummoa), johon Suomessa on varaa vain todella harvoilla...
Ja uusia autojahan Ruotsissa, kuten muuallakin Länsi-Euroopan maissa, myydään Suomen väkilukuun suhteutettuna se 200 000 joka ikinen vuosi. (Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana n. 60 000 - 130 000 kpl /v). Mutta mitäpä me turhaan niillä turvallisimmilla autoilla tekisimmekään, onhan terveydenhuollollamme ylimääräistä rahaa niin paljon, ettei tiedetä mihin laitettaisiin liiat ... Ja ajetaan me vaan näillä vanhoilla uusien vähäpäästöisten sijaan, ei se luonto meidän aikana vielä täysin nitkahda...
6. Verotuotto. Logiikkasi mukaan Suomen autoverotustahan kannattaisi nostaa reilusti, vaikka vain nyt aluksi kaksinkertaiseksi. Verotulot kasvasivat huimasti ja autotehtailta virtaisi Suomen valtiolle rahaa vielä entistä enemmän. Mutta kuinka ollakaan; autovero laski viime vuodenvaihteessa, mutta autoverotuotto valtiolle kasvoi merkittävästi... Taitaa olla tämäkin autotehtaiden salajuoni Suomen valtiota vastaa!
Tulipahan kirjoitettua kun aikaa oli, vaikka trolliin taisin mennä... - Vihreä vasemmistonuori
Autoilija Ö kirjoitti:
Näin totaalista tietämättömyyttä todellisista faktoista en muista koskaan kuulleeni! Kirjoituksesi täytyi olla vedätys, mutta kerron kuitenkin tosiasioita:
1. Uusien autojen hintataso ei ole Suomessa lähelläkään yleiseurooppalaista hintatasoa, vaan keskimmäärin 50 - 60 % kalliimpia. Joka on julmetun iso raha tavallisen suomalaisen varoissa. Ainakin minulle.
2. Autotehtaat eivät myy suomalaisille merkkimaahantuojille autoja kymmenien prosenttien alennuksilla suuriin automaihin verrattuna, saati sinun keksimääsi 50 % alennushintaan! Täysin naurettava ajatus. Suomen uusien autojen markkinat ovat merkitykseltään autotehtaille täysin marginaalisia. Puhutaan muutaman promillen ( = tuhannesosan ) volyymista. Tulostaan maksimoivalle autotehtaalle on käytännössä jokseenkin sama, saako se myytyä Suomeen 10 % enemmän vai vähemmän omaa merkkiään kuin edellisenä vuonna. Tuollaisella Suomen menekin heilahtelulla ei ole autotehtaalle enää mitään vaikutusta; ei ainakaan sellaista, että sen kannattaisi lähteä äärimmäiseen hintakilpailuun.
Kyllä makkinatalous pitää aina siitä huolen, että suurin ostaja saa taatusti parhaat alennukset; nehän kaupat ovat myyjälle ne tärkeimmät. Marginaaliostajat saavat ostaa siihen hintaan, minkä myyjä ilmoittaa. Jos ei hinta ostajaa miellytä, niin entäs sitten; myyjälle olemattoman pienen kaupan syntyminen tai syntymättä jääminen ei ole järin kohtalokasta. Jos et tätä luonnonlakia ole oppinut, niin menepä vaikka rautakauppaan tinkaamaan rakennustarvikkeita. Voin sitten rakennusliikeen sisäänostajan kokemuksella kertoa, mihin hintaan samat tavarat saa volyymiostaja. Voi tulla paha mieli...
Toinen keino millä voit todeta, että kaupunkilegenda suomalaisten merkkimaahantuojien muita selvästi edullisemmasta sisäänostohinnasta on vain yritys puolustella suomalaisia merkkimaahantuojia, suomalaista autoverotusta sekä todellisen kilpailun pelkoa:
Pyydä tarjous jostain vapaan kilpailun automaissa tyypillisestä kansanautosta tax-freenä suomalaista autokaupasta ja esim. Hollannista. Nythän teoriasi mukaan suomalaisen autokaupa tarjous pitäisi olla täysin ylivoimainen hinnaltaa, kun verot eivät sotke hintaa. Kuinkas kävikään? Eikö ollutkaan suomalainen halvempi. Outoa, vai mitä....
3. Autotehtaiden hinnoissa 50 % ilmaa. Heh, heh. Kun esim. Suomen tulli kertoo virallisesti, että Chrysler Neonin vähittäismyyntihinnassa on ollut autoveron osuus 13- 15 %, tästä voidaan laskea, että auton CIF-hinta on ollut maahan tuotaessa alle 20000 mummonmarkkaa. Hinta pitää sisällään auton kehitystyön, tehdasinvestoinnit, amerikkakaisen työvoiman kustannukset, rahdin maapallon toiselle puolelle ja kuljetusvakuutukset. Jos vertaa, mitä samalla rahalla esim. suomalainen tavallisia lasikuituveneitä valmistava yritys (ala valittu sattumanvaraisesti esimerkiksi) saa aikaiseksi samalla rahalla (alle 20000 mummoa), niin eipä ole todellakaan mitään haitekkia. Pieni kiulu ilman moottoria tai muuta tekniikkaa. Niillä sitten täytyykin olla ihan järjettömät katteet, jos autojenkin tehdashinnoissa on puolet "ilmaa"...
Faktaa: Monet suuret autotehtaat kamppailevat todella tehokkaan hintakilpailun aiheuttamassa tappiokierteessä. Kuuluisimpia esimerkkejä esim. Ford ja Fiat. Kaikki autonvalmistajat ovat pörssiyhtiöitä, joten tilinpäätökset ovat julkisia. Jos rahaa tulee omistajille kuin suokuokalla, niin ei muuta kuin äkkiä kaikki ostamaan osakkeita niin pääsee jaolle massivisista tuotoista. Loppuu meiltäkin rahahuolet.
Autojen valmistus on mailman kehittynein teollisuuden haara, joten tarvittavat investoinnit ovat valtavia. Esim. viime vuonna VW ilmoitti, että se tulee käyttämään KEHITYSTYÖHÖN seuraavan viiden vuoden aikana yli 30 miljardia euroa. Siis Suomen valtion budjetin verran rahaa pelkkään kehitysinvestointeihin. Sillä rahalla ei siis vielä valmistu yhtään myytävää autoa...
4. Suomessa autot eivät ole kansalaisilleen kalliita siksi, että autot maksaisivat autotehtaalla paljon, eikä edes yksinomaan sen takia, että Suomessa on niin korkea autoverotus. Suomen suljettu talous ei ole mahdollistanut käytännössä minkäänlaista kilpailua autojen maahantuonnissa ja uusien autojen myynnissä. Tämä on johtanut käsittämättömään tehottomuuteen ja ahneuteen suomalaisilla maahantuojilla ja uusien autojen kauppiailla. Et varmaan sinäkään pidä kohtuullisena, kun suomalainen kaupan porras on pitänyt luonnollisena sitä, että heidän välityssiivunsa on SUUREMPI kuin koko sen amerikkaisen tuotantokoneiston ja rahtauksen osuus, jolla se Neon on saatu aikaiseksi ja Suomeen rahdatuksi. Heillä kun jopa on tarvittu hieman tarveaineitakin sen auton tekemiseen. Eli asiaa tuntemattomana haukut väärää puuta.
5. Jos Suomen korkea autoverotus on kansan siunaukseksi kuten väität, ovatko esim. Ruotsin kansalaiset säälittävässä tilanteessa, kun eivät siellä ymmärrä kerätä autoveroa lainkaan. Vaikka kansa joutuu siten elämään kurjuudessa, jostain syystä kuitenkin sitä rahaa riittää niin, että tavallisin kansanauto (ylivoimaisesti myydyin automalli) on sellainen turvallinen ja tilava perheauto (Suomessa n. 250 000 mummoa), johon Suomessa on varaa vain todella harvoilla...
Ja uusia autojahan Ruotsissa, kuten muuallakin Länsi-Euroopan maissa, myydään Suomen väkilukuun suhteutettuna se 200 000 joka ikinen vuosi. (Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana n. 60 000 - 130 000 kpl /v). Mutta mitäpä me turhaan niillä turvallisimmilla autoilla tekisimmekään, onhan terveydenhuollollamme ylimääräistä rahaa niin paljon, ettei tiedetä mihin laitettaisiin liiat ... Ja ajetaan me vaan näillä vanhoilla uusien vähäpäästöisten sijaan, ei se luonto meidän aikana vielä täysin nitkahda...
6. Verotuotto. Logiikkasi mukaan Suomen autoverotustahan kannattaisi nostaa reilusti, vaikka vain nyt aluksi kaksinkertaiseksi. Verotulot kasvasivat huimasti ja autotehtailta virtaisi Suomen valtiolle rahaa vielä entistä enemmän. Mutta kuinka ollakaan; autovero laski viime vuodenvaihteessa, mutta autoverotuotto valtiolle kasvoi merkittävästi... Taitaa olla tämäkin autotehtaiden salajuoni Suomen valtiota vastaa!
Tulipahan kirjoitettua kun aikaa oli, vaikka trolliin taisin mennä...Kirjoitit hirvittävän pitkän viestin, jossa keskityit lähinnä haukkumaan minua tietämättömäksi. Perusteesi tähän taitaa olla viha vasemmistoa ja vihreitä arvoja kohtaan, koska näitä ihmisiä tuntuu olevan aina tällaisilla palstoilla? Seuraavaksi varmasti kerrot minun olevan tyhmä ja naivi nuori kun kerron olevani 17-vuotias?
Se mitä sanoin perustui faktatietoon, jota mm. Vasemmistoliiton kokouksissa on jaettu autoverosta ja sen tuotosta kansakunnalle. Samassa muistiossa todettiin, että kun Suomi laski autoveroaan tänä vuonna painostuksen takia, uusien autojen verottomat hinnat ovat alkaneet nousta! Aiemmin se hyvä, mikä autojen hinnasta tuli valtiolle tulona, menee nyt autotehtaiden osakkeenomistajien taskuun, mutta kokonaisuutena autojen hinnat eivät juurikaan muutu.
Mielestäni tämä on todella törkeää ja kirjoituksessasi halusit vain puolustella pääomaa sillä, että autotehtaat muka tuottaisivat tappiota. Se on vain heidän keinonsa kiertää veroja (tehdään "muka" tappiota, niin ei tarvitse maksaa veroja), koska autoteollisuus on kokonaisuutena erittäin kannattavaa bisnestä. Kannattaisi tutkia tarkemmin autotehtaiden bisnestä esimerkiksi vaihtoehtoisilta saiteilta (www.ford.fi ei ole tällainen), joissa on kerrottu minne nuo rahat todellisuudessa menevät. Autotehtaat tekevät miljardien eurojen voittoja ja rahat menevät rikkaille.
Autovero on erittäin hieno keksintö, joka tulisi ottaa osaksi muitakin ylellisyystuotteita. Sen avulla rikkailta saadaan osa heidän riistämistään rahoista niille joille ne kuuluvat, eli köyhille ja vähäosaisille. Tällöin voiton korjaa valtio ja autotehdas saa myydystä tuotteesta vain sellaisen voiton, joka sille kuuluukin. - Jukep
Vihreä vasemmistonuori kirjoitti:
Kirjoitit hirvittävän pitkän viestin, jossa keskityit lähinnä haukkumaan minua tietämättömäksi. Perusteesi tähän taitaa olla viha vasemmistoa ja vihreitä arvoja kohtaan, koska näitä ihmisiä tuntuu olevan aina tällaisilla palstoilla? Seuraavaksi varmasti kerrot minun olevan tyhmä ja naivi nuori kun kerron olevani 17-vuotias?
Se mitä sanoin perustui faktatietoon, jota mm. Vasemmistoliiton kokouksissa on jaettu autoverosta ja sen tuotosta kansakunnalle. Samassa muistiossa todettiin, että kun Suomi laski autoveroaan tänä vuonna painostuksen takia, uusien autojen verottomat hinnat ovat alkaneet nousta! Aiemmin se hyvä, mikä autojen hinnasta tuli valtiolle tulona, menee nyt autotehtaiden osakkeenomistajien taskuun, mutta kokonaisuutena autojen hinnat eivät juurikaan muutu.
Mielestäni tämä on todella törkeää ja kirjoituksessasi halusit vain puolustella pääomaa sillä, että autotehtaat muka tuottaisivat tappiota. Se on vain heidän keinonsa kiertää veroja (tehdään "muka" tappiota, niin ei tarvitse maksaa veroja), koska autoteollisuus on kokonaisuutena erittäin kannattavaa bisnestä. Kannattaisi tutkia tarkemmin autotehtaiden bisnestä esimerkiksi vaihtoehtoisilta saiteilta (www.ford.fi ei ole tällainen), joissa on kerrottu minne nuo rahat todellisuudessa menevät. Autotehtaat tekevät miljardien eurojen voittoja ja rahat menevät rikkaille.
Autovero on erittäin hieno keksintö, joka tulisi ottaa osaksi muitakin ylellisyystuotteita. Sen avulla rikkailta saadaan osa heidän riistämistään rahoista niille joille ne kuuluvat, eli köyhille ja vähäosaisille. Tällöin voiton korjaa valtio ja autotehdas saa myydystä tuotteesta vain sellaisen voiton, joka sille kuuluukin.Terve vaan sinulle pikku-pioneerille. Kun kasvat isoksi, toivottavasti silmäsi aukeavat, kuten kävi 60- ja 70-luvuilla punalippuja heilutelleille vanhemmillesi. Edustat pölyttynyttä ja kuolevaa ideologiaa, joka kaltaistesi hyödyllisten idioottien kautta riuhtoo viimeisiä kuolinpotkujaan.
Riistäjät, hohhoh :) Taitaisi sinullekin pikkupioneeri tulla vilu ja kylmä jos ei tässä maassa kapitalisti viihtyisi. Muurit on revitty alas KANSAN toimesta jo ajat sitten, mieti sitä. - Autoilija Ö
Vihreä vasemmistonuori kirjoitti:
Kirjoitit hirvittävän pitkän viestin, jossa keskityit lähinnä haukkumaan minua tietämättömäksi. Perusteesi tähän taitaa olla viha vasemmistoa ja vihreitä arvoja kohtaan, koska näitä ihmisiä tuntuu olevan aina tällaisilla palstoilla? Seuraavaksi varmasti kerrot minun olevan tyhmä ja naivi nuori kun kerron olevani 17-vuotias?
Se mitä sanoin perustui faktatietoon, jota mm. Vasemmistoliiton kokouksissa on jaettu autoverosta ja sen tuotosta kansakunnalle. Samassa muistiossa todettiin, että kun Suomi laski autoveroaan tänä vuonna painostuksen takia, uusien autojen verottomat hinnat ovat alkaneet nousta! Aiemmin se hyvä, mikä autojen hinnasta tuli valtiolle tulona, menee nyt autotehtaiden osakkeenomistajien taskuun, mutta kokonaisuutena autojen hinnat eivät juurikaan muutu.
Mielestäni tämä on todella törkeää ja kirjoituksessasi halusit vain puolustella pääomaa sillä, että autotehtaat muka tuottaisivat tappiota. Se on vain heidän keinonsa kiertää veroja (tehdään "muka" tappiota, niin ei tarvitse maksaa veroja), koska autoteollisuus on kokonaisuutena erittäin kannattavaa bisnestä. Kannattaisi tutkia tarkemmin autotehtaiden bisnestä esimerkiksi vaihtoehtoisilta saiteilta (www.ford.fi ei ole tällainen), joissa on kerrottu minne nuo rahat todellisuudessa menevät. Autotehtaat tekevät miljardien eurojen voittoja ja rahat menevät rikkaille.
Autovero on erittäin hieno keksintö, joka tulisi ottaa osaksi muitakin ylellisyystuotteita. Sen avulla rikkailta saadaan osa heidän riistämistään rahoista niille joille ne kuuluvat, eli köyhille ja vähäosaisille. Tällöin voiton korjaa valtio ja autotehdas saa myydystä tuotteesta vain sellaisen voiton, joka sille kuuluukin.Ymmärsin edellisistä kirjoituksista, että olet nuori, mutta en ottanut sitä mitenkään puheeksi, koska siinä ei ole mitään pahaa. Sinua on vaan on ollut helppo johtaa harhaan kun elämänkokemus, jolla on helpompi tulkita tätä maailmanmenoa, on vielä varsin rajallista. Mutta kaikki me ollaan oltu nuoria. Ja usein myös silloin oltu väärässä, kun tietämys on ollut vielä yksipuolista.
1. Saamasi "faktatieto": Autojen verottomat hinnat ovat alkaneet nousta. Sanoo kuka? Merkkimaahantuojatko? Kuka merkkimaahantuoja on muka paljastanut omat sisäänostohintansa? Sehän on ollut yksi tämän maan tarkimmin varjeltuja salaisuuksia. Noussut kuinka paljon; prosentin vai kolme? Onko noussut enemmän kuin muissa maissa vai onko vain tehdashinnat nousseet maailmalla yleisesti, niin kuin käytännösä kaikille hinnoille tapahtuu vuodesta toiseen? Tottakai merkkimaahantuoja yrittää perustella hintojensa nostoa sillä, että sisäänostohinnat nousee. Eihän se voi kertoa, että tarvitsemme taas lisää katetta; helpompi on puhua tehdashintojen noususta, KUN SITÄ ET VOI SAADA SELVILLE MISTÄÄN. Kysele nyt vaan ne tax-free myyntihinnat meillä ja esim. Belgiassa, Hollannissa, Italiassa jne. niin näet oikeasi, kuinka halvalla Suomessa autoja voidaan myydä, kun tehdashinnat ovat kerran niin halpoja. Siinä on sinulle faktaa, kun saat tarjoushinnat paperilla eteesi.
2. Autotehtaiden voitoista. Hanki nyt ihmessä niitä osakkeita, kun ne kerran pystyvät jakamaan pimeitä osinkojakin ohi kirjanpidon. Huh huh.
Sano nyt rehellisesti, onko se esimerkkinä olleen Neonin tehdashinta sellainen, että siihen hintaan tekeminen on huippubisnes? Osaatko hahmottaa raha arvoa sen verran? Esimerkkinä voin kertoa, että suomalaisen keskivertotyöntekijän työtä saa sillä rahalla vajaat 20 työpäivää. Siis pelkkää työtä, ei gramaakaan mitään materiaalia tai enrgiaa sen auton valmistukseen. Ja amerikkalainen työvoimakustannus on selvästi suomalaista suurempi.
3. Suomen autoveron lasku viime vuodenvaihteessa: Autoveron tuotto Suomen valtiolle kasvoi SEN ANSIOSTA n. 1 000 000 000 mummonmarkkaa vuositasolla (= 1 miljardi). Mitä pitäsi ajatella sellaisita päättäjistä (mm. Niinistö, Lipponen Huom. mitkä puolueet!) jotka eivät ole tätä tajunneet, vaan ovat luutuneella asenteellaan haaskanneet valtion varoja vuodesta ja vuosikymemmenestä toiseen järjettömiä summia.
Ymmärrätkö sinä sellaista yksinkertaista matematiikkaa (jota Suomen koulujakäyneet päättäjät eivät ole ymmärtäneet), että esim. se autoverotulo koostuu KAHDEN tekijän tulosta. Toinen on veroprosentti ja toinen on verotettavien autojen kokonaisverotusarvo. Se ei auta, vaikka sen prosentin nostaisi pilviin, kun se vaikuttaa suoraviivaisesti autojen myyntiä laskevasti. Kun ei ole enää meillä tavallisilla ihmisillä varaa ostaa sitä autoa. Verotuoton maksimi löytyy optimoimalla prosentti sellaiseksi, että myyntimäärä on myös riittävän suuri. Ja nyt on ihan kiistatta nähty, että optimointia ei ole kukaan koskaan vaivautunut tekemään. Pakkotilanteessa vastahakoisesti tehty korjaus alaspäin osoitti, että suunta oli ainakin oikein valtion verotulojen kannalta. Mutta ketään ei kiinnosta selvittää, minne asti sitä verprosenttia pitäsi laskea, että Suomen valtio saisi parhaat tulot. Ja siinä sivussa me kaikki turvallisemmat ja vähäpäästöisemmät autot, vaikka sillä ei ilmeisesti niin paljon olekaan väliä.
4. Ylellisyysvero. Suomen autoveron säädettiin ensi kertaa 50-luvulla yksivuotisena ylellisyysveroa, kun yhden vuoden budjettiaukko piti paikata. Veron suuruus oli 20 % maahantuontihinnasta. Vero vaan jäi elämään sen vuoden jälkeenkin ja alkoi kasvaa pikku hiljaa ollen parhaimmillaan n. 120 % 80-luvulla. Ennen tätä pientä vuoden -03 pudotusta, se oli n. 100 %:n luokkaa.
Maailma on muuttunut melkoisesti 50-luvulta. Silloin 20 %:n yleellisyysvero tiukassa tilanteessa autolle oli perusteltu. Mutta aika vaikea väittää näin harvaan asutussa maassa, että tänäpäivänä auto olisi yleellisyystarvike. Jos kaikki muuttaisivat Uudellemaalle, ehkä yhteiskunnan rahat riittäisivät rakentamaan sellaisen joukoliikenteen, että yksinhuoltajaäidit pystyisvät viemään lapsensa sinne päiväkotiin aamuhämärässä ennen töihin menoa muutamalla bussinvaihdolla ja sama iltapäivällä uudelleen. (ymmärrät tällaiset asiat sitten, kun sinulla on lapsia) Tosin asuntojen hinnat nousisivat Uudellamaalla pilviin, jos kaikki muutaisivat sinne...
Jos olisi olemassa todellinen halu kerätä ylellisyysveroa, kohteet pitäsi olla jotkin muut, kuin työkaluksi luokiteltava auto. Onko päättäjät, esim. vasemmistoliitto, koskaan tosissan ajanut sitä, että esim. huviveneille, asuntoautoille tai asuntovaunuille säädettäsiin edes pieni ylellisyysvero? Miksi ei? Niitähän ei kukaan tarvitse työssään tai jokapaiväiväisissä välttämättömissä askareissa. Ainoa vero on tällä hetkellä niissä sama se ALV, joka on lähes kaikissa ihmisen välttämättömyystavaroissa. Tällaisia todellisia ylellisyysveroja minäkin voisin kannattaa. Vaikka olinkin tänään kalassa 4-metrisellä moottoriveneellä.
Kysypä seuraavassa kokouksessa miksi ei ole puututtu siihen, että autoissa on lähes 100 % ylellisyysvero, mutta näistä huvitteluvehkeissä sitä on tasan 0 %. Voit pohtia sitä asiaa myös itseksesi... - Sivustaseuraaja
Autoilija Ö kirjoitti:
Ymmärsin edellisistä kirjoituksista, että olet nuori, mutta en ottanut sitä mitenkään puheeksi, koska siinä ei ole mitään pahaa. Sinua on vaan on ollut helppo johtaa harhaan kun elämänkokemus, jolla on helpompi tulkita tätä maailmanmenoa, on vielä varsin rajallista. Mutta kaikki me ollaan oltu nuoria. Ja usein myös silloin oltu väärässä, kun tietämys on ollut vielä yksipuolista.
1. Saamasi "faktatieto": Autojen verottomat hinnat ovat alkaneet nousta. Sanoo kuka? Merkkimaahantuojatko? Kuka merkkimaahantuoja on muka paljastanut omat sisäänostohintansa? Sehän on ollut yksi tämän maan tarkimmin varjeltuja salaisuuksia. Noussut kuinka paljon; prosentin vai kolme? Onko noussut enemmän kuin muissa maissa vai onko vain tehdashinnat nousseet maailmalla yleisesti, niin kuin käytännösä kaikille hinnoille tapahtuu vuodesta toiseen? Tottakai merkkimaahantuoja yrittää perustella hintojensa nostoa sillä, että sisäänostohinnat nousee. Eihän se voi kertoa, että tarvitsemme taas lisää katetta; helpompi on puhua tehdashintojen noususta, KUN SITÄ ET VOI SAADA SELVILLE MISTÄÄN. Kysele nyt vaan ne tax-free myyntihinnat meillä ja esim. Belgiassa, Hollannissa, Italiassa jne. niin näet oikeasi, kuinka halvalla Suomessa autoja voidaan myydä, kun tehdashinnat ovat kerran niin halpoja. Siinä on sinulle faktaa, kun saat tarjoushinnat paperilla eteesi.
2. Autotehtaiden voitoista. Hanki nyt ihmessä niitä osakkeita, kun ne kerran pystyvät jakamaan pimeitä osinkojakin ohi kirjanpidon. Huh huh.
Sano nyt rehellisesti, onko se esimerkkinä olleen Neonin tehdashinta sellainen, että siihen hintaan tekeminen on huippubisnes? Osaatko hahmottaa raha arvoa sen verran? Esimerkkinä voin kertoa, että suomalaisen keskivertotyöntekijän työtä saa sillä rahalla vajaat 20 työpäivää. Siis pelkkää työtä, ei gramaakaan mitään materiaalia tai enrgiaa sen auton valmistukseen. Ja amerikkalainen työvoimakustannus on selvästi suomalaista suurempi.
3. Suomen autoveron lasku viime vuodenvaihteessa: Autoveron tuotto Suomen valtiolle kasvoi SEN ANSIOSTA n. 1 000 000 000 mummonmarkkaa vuositasolla (= 1 miljardi). Mitä pitäsi ajatella sellaisita päättäjistä (mm. Niinistö, Lipponen Huom. mitkä puolueet!) jotka eivät ole tätä tajunneet, vaan ovat luutuneella asenteellaan haaskanneet valtion varoja vuodesta ja vuosikymemmenestä toiseen järjettömiä summia.
Ymmärrätkö sinä sellaista yksinkertaista matematiikkaa (jota Suomen koulujakäyneet päättäjät eivät ole ymmärtäneet), että esim. se autoverotulo koostuu KAHDEN tekijän tulosta. Toinen on veroprosentti ja toinen on verotettavien autojen kokonaisverotusarvo. Se ei auta, vaikka sen prosentin nostaisi pilviin, kun se vaikuttaa suoraviivaisesti autojen myyntiä laskevasti. Kun ei ole enää meillä tavallisilla ihmisillä varaa ostaa sitä autoa. Verotuoton maksimi löytyy optimoimalla prosentti sellaiseksi, että myyntimäärä on myös riittävän suuri. Ja nyt on ihan kiistatta nähty, että optimointia ei ole kukaan koskaan vaivautunut tekemään. Pakkotilanteessa vastahakoisesti tehty korjaus alaspäin osoitti, että suunta oli ainakin oikein valtion verotulojen kannalta. Mutta ketään ei kiinnosta selvittää, minne asti sitä verprosenttia pitäsi laskea, että Suomen valtio saisi parhaat tulot. Ja siinä sivussa me kaikki turvallisemmat ja vähäpäästöisemmät autot, vaikka sillä ei ilmeisesti niin paljon olekaan väliä.
4. Ylellisyysvero. Suomen autoveron säädettiin ensi kertaa 50-luvulla yksivuotisena ylellisyysveroa, kun yhden vuoden budjettiaukko piti paikata. Veron suuruus oli 20 % maahantuontihinnasta. Vero vaan jäi elämään sen vuoden jälkeenkin ja alkoi kasvaa pikku hiljaa ollen parhaimmillaan n. 120 % 80-luvulla. Ennen tätä pientä vuoden -03 pudotusta, se oli n. 100 %:n luokkaa.
Maailma on muuttunut melkoisesti 50-luvulta. Silloin 20 %:n yleellisyysvero tiukassa tilanteessa autolle oli perusteltu. Mutta aika vaikea väittää näin harvaan asutussa maassa, että tänäpäivänä auto olisi yleellisyystarvike. Jos kaikki muuttaisivat Uudellemaalle, ehkä yhteiskunnan rahat riittäisivät rakentamaan sellaisen joukoliikenteen, että yksinhuoltajaäidit pystyisvät viemään lapsensa sinne päiväkotiin aamuhämärässä ennen töihin menoa muutamalla bussinvaihdolla ja sama iltapäivällä uudelleen. (ymmärrät tällaiset asiat sitten, kun sinulla on lapsia) Tosin asuntojen hinnat nousisivat Uudellamaalla pilviin, jos kaikki muutaisivat sinne...
Jos olisi olemassa todellinen halu kerätä ylellisyysveroa, kohteet pitäsi olla jotkin muut, kuin työkaluksi luokiteltava auto. Onko päättäjät, esim. vasemmistoliitto, koskaan tosissan ajanut sitä, että esim. huviveneille, asuntoautoille tai asuntovaunuille säädettäsiin edes pieni ylellisyysvero? Miksi ei? Niitähän ei kukaan tarvitse työssään tai jokapaiväiväisissä välttämättömissä askareissa. Ainoa vero on tällä hetkellä niissä sama se ALV, joka on lähes kaikissa ihmisen välttämättömyystavaroissa. Tällaisia todellisia ylellisyysveroja minäkin voisin kannattaa. Vaikka olinkin tänään kalassa 4-metrisellä moottoriveneellä.
Kysypä seuraavassa kokouksessa miksi ei ole puututtu siihen, että autoissa on lähes 100 % ylellisyysvero, mutta näistä huvitteluvehkeissä sitä on tasan 0 %. Voit pohtia sitä asiaa myös itseksesi...Olihan erinomainen keskustelu ja asiallinen vastine! Opin siinä itsekin uutta, kun tuo valtion propaganda näyttää uponneen omaankin kallooni ilman mitään kritiikkiä ja huomasin ajattelevani asioista tietyiltä osin samalla lailla kuin tuo vihreä vasemmistonuori.
Olisi erittäin hyvä, jos valtionhallinto tuulettaisiin lähiaikoina kunnolla ja erilaiset veroasiat mietittäisiin asiantuntevien ihmisten toimesta uusiksi. Kuinka paljon "neuvostoliittolaista työtä", eli täysin turhaa byrokratiaa on saatu aikaan erilaisilla verotaulukoilla, niiden laatimisella ja käytöllä? Entä minkä takia länsimaaksi itseään kutsuva Suomi on laatinut autojen osille pisteytysjärjestelmä, jonka avulla seurataan paljonko osia on vaihdettu, jotta saataisiin autovero uudelleen maksuun esimerkiksi tuontiajoneuvoista?
Jos näihin kulunut energia olisi käyteytty todellisen kansantaloudellisen hyödyn mittaamiseen, voitaisiin tarmo keskittää autojen liikenneturvallisuuden seurantaan ja siihen, millaista tuhoa 1980-luvun alun liikenteessä olevat rassit aiheuttavat ympäristölle nykyaikaiseen katalysaattoriautoon verrattuna.
Erilaisiin ministeriöiden virkoihin tulee vaatia lukion matematiikan hallinta derivoinnin osalta. Nyt virkoja hoitavat kamreerin älykkyydellä varustetut henkilöt, joiden laskut ovat virtuaalimaailmasta. "Kun bensavero tuottaa 200 miljoonaa euroa vuodessa, niin tuplaamalla vero saamme 400 miljoonaa euroa." Sitten ollaan hämmästyneitä kun vero tuottaakin vain 120 miljoonaa euroa ja keksitään muita riistokohteita verotuoton palauttamiseksi, eikä ymmärretä kokonaisuutta sitten alkuunkaan kun omat kyvyt eivät siihen riitä.
Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa ajellaan jo tänä päivänä uudemmilla autoilla mitä Suomessa. Siellä on myynnissä autoja, joita ei Suomeen kannata tuoda. Suomi on ainoa maa, joka vielä haikailee neuvostoaikojen paluuta, kun muut maat ovat olleet jo yli kymmenen vuotta onnellisia siitä, että ne helvetilliset ajat ovat päättyneet.
- joo
Tuolla viennillähän tulisi reilusti voittoa,ainakin jos vientiveron palautus laskettaisiin samoin kuin tuo tuontivero,eli hitosti yläkanttiin
Kuka näitä Suomalaisia loppuunajettuja paskoja ostaisi?- Janne
Reilut kymmenen vuotta sitten vietiin entisen Neuvostoliiton maihin aikamoisia römpsiä. Siirtokilvet toisissa, paremmissa vielä ihan Suomen rekkarit :-) Ja senaikaisen liikevaihtoveron palautuksen sai lääninverovirastolta tilille vuositain, vaikka autot ostettiinkin yksityisiltä eikä lvv:tä edes missään vaiheessa maksettu. (autot myytiin eteenpäin ostohinnalla). Eli valtio rahoitti romuautojen vientiä itään 22 prosentin porkkanalla. Ja eiköhän tuon nykyisen alv:n verran sitä palautusta saa vielä nykyjäänkin autoja ulkomaille myydessä. Tosin jonkinlainen yritys tai toiminimi olisi syytä olla.
- Minä
Ajetaan ne Ruotsiin, sieltähän saa romutuspalkkion:
Skrotningspremie för fordon:
högst 7 år gammalt 700 kr
mellan 7–16 år 1 200 kr
mer än 16 år 1 700 kr
Mutta pitää ensiks saada ruotsin kilpiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122