Kirjoittelin tänne tuossa joku aika sitten itsesäälisen ja tuskaisenkin tarinani. No edelleenkin olen itsesäälinen ja varsinkin tuskainen. Mies petti, seurusteli toisen naisen kanssa noin 2 kk. Jäi kiinni pettämisestä, jätti toisen naisen ja avioliittoa jatkettiin. Siitä että sain asiasta tietää on suunnilleen 3 kk. Olen aivan rikki. Olin ajatellut avioeroa jo ennen kuin tämä asia tuli selville ja nyt varsinkin tuntuu siltä ettei tästä paskasta voi mitään tulla. Me ollaan kuljettu 17 vuotta yhdessä ja meillä on 3 ala-aste ikäistä lasta, on omaisuutta ja on velkaa, miten tästä voi lähteäkään? Vaikka toisaalta sielu huutaa pois tästä. Enkä enää edes tiedä rakastanko vai olenko vain tottunut tähän mieheen. Tai kyllähän minä varmaan rakastan, ei kai tämä kaikki muuten näin satuttaisi. Näen kyllä että mieskin kärsii MUTTA anteeksi se ei ole pyytänyt. Kun sitä sille juttelin ettei asioita voi antaa anteeksi jos sitä ei pyydetä niin se sanoi "Miten täällaista tekoa voi anteeksi pyytää". Tässä suhteessa muutenkin on ollut melko vähän halaamista ja sanoilla hellittelyä (miehen puolelta) ja nyt minusta tuntuu ettei tämä tunnevammaisuus ehkä minulle riitäkään. Ehkä maailmassa on miehiä jotka haluavat osoittaa tunteensa sekä sanoilla että teoilla ja osaavat olla helliä ja rakastavia?
Enkä ole ikinä ollut mikään säälittävä kynnysmatto, vaan olen sanonut miten asiat on ja missä mennään. Nyt olo on kuin tiskirätillä enkä yhtään pidä tunteesta. Pääseekö tästä olosta muuten kuin eroamalla vai pitääkö vielä yrittää? Mies kyllä sanoo haluavansa olla naimisissa ja varmasti yrittää omalla skaalallansa olla hyvinkin rakastava ja hellä, mutta minusta tuntuu ettei se riitä.
Tekisi mieli juosta karkuun
22
4048
Vastaukset
- gogol
"Mies kyllä sanoo haluavansa olla naimisissa ja varmasti yrittää omalla skaalallansa olla hyvinkin rakastava ja hellä, mutta minusta tuntuu ettei se riitä."
Jos mies on tosissaan, niin kai se näkyy ja tuntuu jossain?
Jos sekään ei riitä, niin olisiko siinä syy aidan yli hyppimiseen? Sinäkään et ole silloin riittänyt hänelle koska et rakasta aidosti.
Jos sinulle ei mikään riitä, niin eihän siinä muu auta kuin lähteä.
Mieti kuitenkin realistiset vaihtoehtosi, että onko sellaista miestä olemassakaan joka osoittaisi sinulle "sanoilla ja teoilla" rakkauttansa vuodesta toiseen.
Metsällä on tapana vastata niin kuin sinne huudetaan. - yksikaksi
Ensinnäkin ketään syyttelemättä siihen teidänkin parisuhteeseen on kuulunut kaksi (2) ihmistä, joten karilleajosta voi jokainen aina katsoa peiliin, toiseksi kaikki hyvät hellät ja rakastavat miehet varmaan ehdottomasti haluavat hypätä 3 lapsen huoltajan kelkkaan jolla on viellä jonkintasoinen velkataakkakin, eli taidat itse etsiä juuri sitä "kynnysmattoa" itsellesi.
- 3 lasta ja ero
Hei, erostani on nyt 7 vuotta. Lapset olivat silloin yksi ylä-asteella ja kaksi ala-asteella. Yhteistä taivalta lasten isän kanssa yli 15 vuotta.
Velkaa oli mutta omaisuutta ei juurikaan.
Ero on yksi rankimmista kokemuksista minun elämässäni jos ei rankin.
Erottiin puoleksi vuodeksi ja yritettiin taas ja erottiin sitten lopullisesti. Monet tekee niin että palaa vielä yhteen ja se on mielestäni ihan hyvä.
Jäi ainakin tunne että loppuun asti tuli katsottua.
Mies laihtui yli 10 kiloa eron jälkeen ja minä viisi.
Olin ihan rikki. Lapset olivat romuna ja vanhin oireili eniten murrosikäisenä. Se oli hirveätä. Viha-tuska-ikävä-suru-katkeruus kaikki tuli käytyä lävitse. Hain apua eroterapiasta.
Puoli vuotta kävin sitä. Söin masennuslääkkeitä samalla. Sekoilin eri miesten kanssa ja bailasin kun pääsin mutta se ei auttanut asiaan. Lohdutus-suhteet helpottivat hetkellisesti.
Exän kanssa meni välit tosi huonoksi. Tapeltiin niistä vähistäkin rahoista ja lasten tapaamisista.
Tätä kesti 3-5 vuotta en muista.
Eräänä päivänä päätin selvitä. Lopetin uuden miehen etsimisen. Luin paljon itsetutkiskelu kirjoja ja kävin joogassa. Mies tuli elämääni vasta sitten kun oli hyvä olla yksinkin.
Pystyin jälleen iloitsemaan ja nauttimaan lapsistani. Kaikista heistä on kasvanut ihan täyspäinen kansalainen. Vanhin jo omillaan.
Välit heidän isäänsä paranivat pikkuhiljaa. Nyt välit ovat mielestäni hyvät.
Meillä molemmilla on omat suhteemme.
Hänellä oli jo silloin eron aikoihin ja se jatkuu vielä.
Minulla on ollut kolme vuotta ihana mies vierelläni. Hellyyttä piisaa. Ex-suhteessa sitä ei ollut mutta ilman kipua minkä koin eron jälkeen en olisi nyt tämä ihminen. Osaan nauttia asioista mistä en aikaisemmin osannut. En tarvitse rahaa en mitään tavaroita. Olen onnellinen tuosta ihanasta ihmisestä joka haluaa jakaa tätä "köyhää" elämää kanssani. Saan olla oma itseni. Seksi on kivaa. Kiitän eroani joka oli niin hirvittävä kokemus. Olin sen tarpeessa.
Voimia tarvitaan mutta siitä selviää kun päättää selvitä.- Jurassic
Olemme kokeneet tuon saman kuin tekin.
Minulla oli "eron aikoihin", eli pian sen jälkeen, ja on edelleen.
Ex-vaimolla ei ollut ketään aikoihin, ainakaan tietääkseni, tosin epäilin jotain ennen eroa koska minulla oli tunne, että minua verrattiin johonkin joka oli "valtavasti ihanampi" minuun verrattuna.
Nyt näitä kynnysmattoja on ex:llä riittänyt parin, kolmen vuoden pätkissä.
Ehkä se seksi ja kaikki muukin on ihanaa, kun on aina suht. tuore suhde päällä?
Kaikki naiset eivät pysty näköjään kestävään suhteeseen.
Nainenhan ne useimmat avioliitot päättää. Varmaan suhteetkin.
Kyllä siinä todella voimia kysytään.
- Marjukka73
Olen ollut tasan samassa veneessä ja kokemuksesta tiedän että aina on helpompaa jäädä, kuin lähteä. Ero on aina iso prosessi. Lapset kuitenkin ovat varsin taitavia vaistoamaan asioita ja varmasti tahoillaan tietävät, ettei kaikki ole välillänne kunnossa. Päätöksiä ei tietenkään pidä hätiköidä, mutta silti ennemmin tai myöhemmin ratkaisuja suuntaan tai toiseen pitää aikuisen ihmisen pystyä tekemään. Kuitenkin pelkästään vain lasten vuoksi yhteen jäämisellä aikuiset tavallaan siirtävät vastuun perheen koossa pysymisestä lapsille ja se on aivan liian suuri taakka ja vastuu pienille hartioille. Se on teidän tehtävänne vanhempina ja ellei se enää onnistu, teidän on toimittava tilanteen muuttamiseksi.
Mitä tulee omaisuuden ja velkojen vuoksi liiton jatkamiseen, niin oletko sinä nainen naimisissa talosi ja pankin kanssa vai miehesi?! Omaisuutta ja velkaa oli meilläkin joten tiedän varsin hyvin, että jossain kohtaa ne tuntuvat täysin mahdottomilta asioilta, mutta huomasin itsekin että ne ovat loppujen lopuksi vain käytännön asioita jotka hoituvat, kun ne laittaa hoitumaan. Eikö kuitenkin omaisuutta tärkeämpää ole sinun ja lastesi hyvinvointi?! Voiko mikään raha niitä vahinkoja korjata, jos pitkällä tähtäimellä sinä tai lapsesi alatte huonon suhteenne vuoksi oikeasti voida huonosti? Vieläkö silloin mietit omaisuuttasi ja velkoja? Epäilen..
Eikö olisi aika loogista että jäät suhteeseen jos se tuntuu oikealta ja hyvältä, ja näät yhteisen tulevaisuutenne valoisana ja ellet, niin vastaus on melko selvä – eikö? Loputtomiin päätöstä pitkittämällä roikutte löyhässä hirressä miehesi kanssa molemmat ja mitä teillä silloin on enää toisillenne annettavaa?! Mieti 10v eteenpäin.. jos tilanne vain jatkuu ja jatkuu tuollaisena pitkään, tulette vain entistä vihaisemmiksi ja katkeriksi toisillenne. Ei siitä kukaan mitalia mukaansa taivaaseen saa, että Pietarin portilla voi todeta että ”enpäs eronnut vaan kestinpäs sitä sontaa vaikka hammasta purren”..
Omasta erosta on nyt 2,5 vuotta aikaa ja enkä voisi olla onnellisempi uuden hellän ja huomaavaisen kumppanin kanssa (niitä siis todellakin ON olemassa, usko pois vaikka muut väittäis mitä!! :)). Lapsetkin (5 ja 9) voivat ihan hyvin, kiitos kohtuullisten välien exään. Iloitsen kuitenkin jokainen päivä, että sain itsearvostukseni takaisin ja riittävästi voimia jättää sen paskan taakseni, enkä kadu eroa tippaakaan. Kadun ainoastaan, etten lähtenyt jo paljon aiemmin.. Sitkeästi vain hammasta purren yrittämästä yritin minäkin ja toivoin päivää parempaa, vaikka ennen eropäätöstä olimme tulla hulluiksi kaikki! Päätöksen jälkeen sitten elämä alkoikin päivä päivältä näyttämään taas valoisammalta..- tarina
Minun erosta on kuusi vuotta ja olen onnellinen uuden kumppanin kanssa. Muutamia lyhytsuhteita piti käydä läpi ennenkuin Hänet löysin.
Jälkeenpäin minäkin kadun , etten lähtenyt jo paljon aiemmin. Olen 56v. - hyvä pointti
"Kuitenkin pelkästään vain lasten vuoksi yhteen jäämisellä aikuiset tavallaan siirtävät vastuun perheen koossa pysymisestä lapsille ja se on aivan liian suuri taakka ja vastuu pienille hartioille."
Samaa olen aina itsekin ajatellut, että lapset maailman huonoin syy jäädä suhteeseen, mutta tuosta vasta ymmärsin, miksi. Miltä lapsesta tuntuisi, jos tietäisi, että vanhemmat ovat riitaisassa, rakkaudettomassa ym huonossa suhteessa lapsen takia? Ajattelisi, että vanhemmat kärsivät hänen takiaan. Eli periaatteessa luulisi, että riidat ym ovat hänen syytään. Onko oikein lasta kohtaan? - Etäiskä
hyvä pointti kirjoitti:
"Kuitenkin pelkästään vain lasten vuoksi yhteen jäämisellä aikuiset tavallaan siirtävät vastuun perheen koossa pysymisestä lapsille ja se on aivan liian suuri taakka ja vastuu pienille hartioille."
Samaa olen aina itsekin ajatellut, että lapset maailman huonoin syy jäädä suhteeseen, mutta tuosta vasta ymmärsin, miksi. Miltä lapsesta tuntuisi, jos tietäisi, että vanhemmat ovat riitaisassa, rakkaudettomassa ym huonossa suhteessa lapsen takia? Ajattelisi, että vanhemmat kärsivät hänen takiaan. Eli periaatteessa luulisi, että riidat ym ovat hänen syytään. Onko oikein lasta kohtaan?Täsmälleen samaa mieltä olen asiasta!
Itse juuri lasten takia pitkitin ja pitkitin eropääätöstä. Toivottavasti en tehnyt siinä heille karhunpalveusta. - Hanna ja lapset
hyvä pointti kirjoitti:
Samaa olen aina itsekin ajatellut, että lapset maailman huonoin syy jäädä suhteeseen, mutta tuosta vasta ymmärsin, miksi. Miltä lapsesta tuntuisi, jos tietäisi, että vanhemmat ovat riitaisassa, rakkaudettomassa ym huonossa suhteessa lapsen takia? Ajattelisi, että vanhemmat kärsivät hänen takiaan. Eli periaatteessa luulisi, että riidat ym ovat hänen syytään. Onko oikein lasta kohtaan?Muutos pelottaa aina ja se on ihan luonnollista, onhan eron jälkeen elämä tietyllä tavalla kasattava uudelleen uusista palikoista. On siinä kuitenkin aina sekin mahdollisuus, kuten em. tarinoista käy ilmi, että urakan jälkeen sitä seisoo omilla jaloillaan taas vahvempana ja onnellisempana. Oman eron jälkeen olen nyt alkanut taas nauttia ihan eri tavalla lastenkin kanssa olemisesta, kun mieli ei ole koko ajan miehen vuoksi musta ja synkeä.. toisen naama siinä muistuttamassa tapahtuneesta ja kiukuttamassa.
Jälkeenpäin katsottuna päättämätön aika oli se kaikista pahin kun ei tiennyt mitä tehdä, mutta ihmeesti elämäkin alkoi taas maistumaan kun vain päätöksen sai tehtyä. Voimaa päätöksen tekemiseen saa siitä, että tietää päätöksen olevan oikea. Kaipuuta, itkua, epävarmuutta ja huonoja hetkiäkin väliin tietysti mahtui, mutta ystävien ja muun tukiverkoston avulla selvisin niistäkin. Ja vaikkei uutta kumppania vielä olekaan kuvioissa, en tietenkään koskaan ole täysin yksin, onhan minulla aina lapseni joista saan paljon voimaa! Tsemppiä sinullekin, asioilla on tapana järjestyä!!
- Hommaa, toiselta kantilta:
Tuttu tunne, sano. Sitä ajatukset pyörii: miksi, mitä minussa on vialla, mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Itselläni avioliitto loppui, aviossa sentään 18 vuotta ja yhdessä kaikenkaikkiaan 24. Ei ollut helppoa, ei.
MUTTA siitä pääse yli, joko yksin / kavereiden avulla tai ammattiauttajien tuella.
Toisaalta, teillä lienee suhteessanne, jonkinmoinen "leipääntyminen" ja siihen auttanee käynti avioliittoneuvolassa tsm. paikassa, jossa on 3:s osapuoli kuuntelemassa ja analysoimassa, näkee "sivusta" missä mättää. - Jokainen nainen selviää - j...
No. lähde juoksemaan, juokse niin kovaa että hengästyt, sitten stop.
Mieti, mitä ITSE elämältä haluat.
Tuo " liitto" ei tunnu muulta kun hataralta kulissilta,
miksi sitä pitäisit pystyssä?
Äijäs jäi kiinni rysän päältä, ei pyydä anteeksi taitaa vain kiroilla mielessään että JÄI kiinni.
Ei sellaianen mies muutu koskaan.
Ikävä sanoa, mutta niin vain on.
Vaikka teillä olisi 10 lasta se ei äijää hetkauta.
Kunnon perheenisä ei juokse vieraissa,ja varat- velallisuus - maallistahan se vain on - niistä selviää ajan kanssa.
Aika harva asia elämässä on sellainen, ettei siitä loppujen lopuksi selviä.
Ajattele minua; minä menin suoraan äidin helmoista miehen luo ja naimisiin - olin yli 40 vuotta naimisissa mutta sitten lähdin.
Tajusin, että elämä x:än kanssa on yhtä kuin olisin pystyyn kuollut; ei meillä ollut mitään - ei EDES riitoja " keskusteluja" ja joo, omaisuutta, osake oli, mutta mitä sitten - ne jaettiin pankin juristin luona joka oli puolueeton.
Että kyllä se elämä jatkuu äläkä tykkää huonoa vaikka kirjoitin että juokse!
Henkisestikin voi juosta ja veikkaisin, että sinä olet teistä se, joka jotain tuntee, sinä olet se, joka huolehdin että arki pyörii.
Kirjoittele miten sinulla menee jos jaksat? - ---
Vaihtelua kaipasi kenties. Teini iästä asti ootte olleet yhdessä?! Seurustelu kuulostaa hassulle, varattuna, ei siis pelkkää seksiä ollut?
Mies kumminkin palasi. Mitkä on tunteet hänellä- puhua
Mitä miehesi kertoi miksi hän tuohon tilanteeseen päätyi? Oliko suhde pelkkää seksiä vai oliko tunteita ja sydänkin mukana?
Näistä vastauksista saattaisi löytyä vastauksia sullekin päätöksentekoon..
- Ame71
Juu, hyviä kommentteja on tullut. Olen kyllä asiaa pohtinut kaikilta mahdollisilta kanteilta mutta päätöksen tekeminen on kovin vaikeaa. Pelottaa erota ja ajatus tähän jäämisestä kauhistuttaa. En luota mieheen enää ollenkaan ja epäilen kaikkia sanomisia ja tekemisiä. Olen (säälittävää kyllä) tutkinut kaikki miehen tavarat ja paperit. Enkä minä halua olla sellainen vaimo joka tutkii miehensä tekemisiä.
Toiset päivät ovat ihan hyviä ja pystyn elämään kuin ei mitään olisi ollutkaan, mutta sitten taas toisena päivänä kaikki on yhtä helvettiä. Asia saattaa tulla mieleen ihan mistä vain ja sitten taas olen vihainen/surullinen/katkera/raivoissani. Taidan tulla hulluksikin kaiken muun "mukavan" lisäksi.- Marjukka73
Kirjoitat asioista juuri samoilla sanoilla, kuin mitä itsekin koin - sitä vuoristorataahan se on. Epävarmuutta ja epäluottamusta, molemmat aineksia joista on hankala koota enää mitään pysyvää kasaan. Mua ahisti noiden asioiden lisäksi erityisesti mielikuvat miehestä sen toisen kanssa.. yökötti ajatella mitä, miten ja missä ovat olleet ja tehneet. Lopulta tunne muuttui sellaiseksi inhoksi, että muutuin itsekin hiljalleen kaikinpuolin kylmäksi miestä kohtaan. Ajattelin, että rakentamalla muurin ympärilleni se ei enää koskaan satuta mua. Kunnes tajusin, että mä en edes ole enää oma itseni. En enää se lämmin ja välittävä ihminen, joka olen ollut ja haluan olla. En edes kummoinen äiti, saati sitten vaimo.. Eräänä päivänä mitta tuli vain sitten täyteen sitä itsesäälissä rypemistä ja ajattelin, että piruvie mua ei vielä elävänä haudata, vaan mä oon vielä nuori ja ansaitsen vielä monta onnellista vuotta!! Ja kun niitä ei petturin rinnalla ollut näköpiirissä, pakkasin lapset ja kassini..
Meillä on ollut eron jälkeen se "onni", että tapahtuneesta huolimatta olemme pystyneet ihan kohtuullisesti sopimaan lasten asioista ja isä on lastensa elämässä edelleenkin vahvasti mukana (asuu samalla paikkakunnalla suht. lähellä meitä). Hän on kuitenkin lapsilleen aina hyvä isä ollut, vaikka meidän kahden väliselle suhteelle kävi näin. Siksi mulla ei ole ollut syytä rajoittaa/estää hänen isänä olemistaan, onhan se ensisijaisesti lasten etu että he saavat erosta huolimatta pitää molemmat vanhemmat elämissään.. eihän se vanhemmuus eroon pääty, jatkuu vain vähän eri muodossa. - samaa miettinyt
Pakko kertoa myös oma tarinani. Olen n 40 v., yhdessä ollaan oltu mieheni kanssa n. 20 v. ja meillä on 3 lasta, jotka ovat ala-aste ikäisiä. Mies on aina pitänyt muistakin naisista. Enkä itse ole kovinkaan mustasukkainen. Mies oli monesti ravintoillan jälkeen yötä pois kotoa "kavereilla". Välillä huusin enemmän toisinaan vähemmän. Viime vuosina mies ei ole enää ollut kovinkaan usein poissa yötä. Joskus kyllä. Enää en niihin paljon reagoi. Epänormaalia - myönnän. Pakkohan siinä oli vuosien saatossa tietty etäisyys tehdä, jos niin kovin läheisiä ollaan koskaan oltukaan. Olen aina keskittynyt ihaniin lapsiin, omiin harrastuksiin ja ystävät ovat olleet tosi tärkeitä. Olin itsekin pettänyt ja ollut lyhyen aikaa suhteessa 12v. sitten, joten se oli yksi syy, miksi katsoin asiaa monelta kantilta. Olin aina sitä mieltä, ettei oikein hyvää miestä olekaan. Kaikilla vikansa ja meillä kuitenkin arki sujui ja lapset voi hyvin. Seksikin sujui ja se oli varmasti yksi syy miksi avioliitto koossa pysyi.
Pari vuotta sitten rakastuin elämäni mieheen. Perheelliseen, myös kolme lasta. Nyt tiedän mitä rakkaus on. Olisin varmaan lähtenyt miehen matkaan, mutta hänellä oli selvä kanta, että lapsistaan hän ei luovu. Joten näin ollaan jatkettu - tapailua silloin tällöin. Tunteet on menneet vuoristorataa. Ekan vuoden itkin lähes joka päivä. Nyt tunteet on tasaantuneet. Olen varma, että aviomies tuntee, mitä on menossa, mutta ei ole kysellyt. Arki rullaa kiireisesti entiseen tapaan lasten kanssa, riidellään jonkun verran enemmän nykyään.
Luin tässä hetki sitten kirjan; Wallerstein Judith: Avioeron perintö, eron lapset aikuisina. Suosittelen kaikille jotka miettivät avioeroa.
Tämän kirjan luettuani olen ollut ainakin jokseenkin tyytyväinen että emme ole eronneet. Kyllä omat synkätkin tunteet kestää, mutta en halua lapsilleni eron tuskaa. Kirjan sanoma oli, että aikuiset yleensä toipuu ajan kanssa erosta, mutta lasten oireet näkyvät usein vasta aikuisina kun he yrittävät sitoutua kumppaneihinsa.
Laskeskelen vuosia, että lapset kasvaa ja voin tehdä päätöksiä itselleni. Nyt olen vain tosi kiitollinen, että on löytynyt rakkaus sydänmeeni. Minä kun jo luulin ettei sellaista olekaan. Vaikka realistina tiedän, ettei elämä hänenkään kanssaan täydellistä olisi.
Tuli vielä mieleen, että kun miehesi ei näe mitään anteeksi pyydettävää ja kuitenkin haluaa jatkaa avioliittoa. Näkee hän varmaan perheen ja varsinkin lapset tosi tärkeänä. Mutta en usko että tunteita voi muuttaa noin vaan, vaikka haluaisinkin. Hitaasti ehkä. Olen tässä miettinyt sitäkin, että miehet näkee eron enemmän kuin naiset siten, että siinä menettää lapsetkin. Lapset kun usein jää pääasiassa naiselle. Siten kovin lapsirakkaat ja vastuuntuntoiset miehet haluavat jatkaa huonoa, mutta siedettävää avioliittoa. Miehiä ei haittaa rakkauden puuttuminen, kunhan ei kovasti tapella, niin on riittävän hyvin. Luulisin.
Kerroit, että olet aina sanonut suoraan mitä ajattelet. Entä miehesi? Voiko olla niin, että hän on ollut mielipiteineen hiljaa ja tuntenut ettei tule kuulluksi, vaikkei ehkä ole edes yrittänyt. Minusta tuntuu että itselleni on käynyt niin. Nyt vasta tulen nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi. Mutta milläpä sen asian muutat omassa avioliitossa...
Oma avioliittoni ei ehkä käy kun varoittavasta esimerkistä, mutta pointini on se, että elämä on kuitenkin suurimmaksi osaksi arkea. Ja siitä se nautinto on itselleen löydettävä. Itse itsensä on onnelliseksi tehtävä. Elämä on paljon muutakin kun rakkaustarina. Myönnän kuitenkin olevani kateellinen niille, jotka elävät hyvässä tasapainoisessa suhteessa sen oikean kanssa. Ja tarkoitan myös sitä, että lapset on ensisijaisen tärkeitä. Ajattele jos tapahtuisi jokin haaveri lapsillesi. Laittaisitko mielummin itsesi siihen tilanteeseen ja pelastaisit siten lapsesi? Tässä vain yksi näkökanta mietittäväksi. Nyt on nyt ja parin vuoden päästä asiat ovat taas eritavalla. Mutta varmaa on että tunnelmat ovat erilaiset - ehkä paremmat ehkä huonommat - mutta elämä muuttuu. - erolapsi
samaa miettinyt kirjoitti:
Pakko kertoa myös oma tarinani. Olen n 40 v., yhdessä ollaan oltu mieheni kanssa n. 20 v. ja meillä on 3 lasta, jotka ovat ala-aste ikäisiä. Mies on aina pitänyt muistakin naisista. Enkä itse ole kovinkaan mustasukkainen. Mies oli monesti ravintoillan jälkeen yötä pois kotoa "kavereilla". Välillä huusin enemmän toisinaan vähemmän. Viime vuosina mies ei ole enää ollut kovinkaan usein poissa yötä. Joskus kyllä. Enää en niihin paljon reagoi. Epänormaalia - myönnän. Pakkohan siinä oli vuosien saatossa tietty etäisyys tehdä, jos niin kovin läheisiä ollaan koskaan oltukaan. Olen aina keskittynyt ihaniin lapsiin, omiin harrastuksiin ja ystävät ovat olleet tosi tärkeitä. Olin itsekin pettänyt ja ollut lyhyen aikaa suhteessa 12v. sitten, joten se oli yksi syy, miksi katsoin asiaa monelta kantilta. Olin aina sitä mieltä, ettei oikein hyvää miestä olekaan. Kaikilla vikansa ja meillä kuitenkin arki sujui ja lapset voi hyvin. Seksikin sujui ja se oli varmasti yksi syy miksi avioliitto koossa pysyi.
Pari vuotta sitten rakastuin elämäni mieheen. Perheelliseen, myös kolme lasta. Nyt tiedän mitä rakkaus on. Olisin varmaan lähtenyt miehen matkaan, mutta hänellä oli selvä kanta, että lapsistaan hän ei luovu. Joten näin ollaan jatkettu - tapailua silloin tällöin. Tunteet on menneet vuoristorataa. Ekan vuoden itkin lähes joka päivä. Nyt tunteet on tasaantuneet. Olen varma, että aviomies tuntee, mitä on menossa, mutta ei ole kysellyt. Arki rullaa kiireisesti entiseen tapaan lasten kanssa, riidellään jonkun verran enemmän nykyään.
Luin tässä hetki sitten kirjan; Wallerstein Judith: Avioeron perintö, eron lapset aikuisina. Suosittelen kaikille jotka miettivät avioeroa.
Tämän kirjan luettuani olen ollut ainakin jokseenkin tyytyväinen että emme ole eronneet. Kyllä omat synkätkin tunteet kestää, mutta en halua lapsilleni eron tuskaa. Kirjan sanoma oli, että aikuiset yleensä toipuu ajan kanssa erosta, mutta lasten oireet näkyvät usein vasta aikuisina kun he yrittävät sitoutua kumppaneihinsa.
Laskeskelen vuosia, että lapset kasvaa ja voin tehdä päätöksiä itselleni. Nyt olen vain tosi kiitollinen, että on löytynyt rakkaus sydänmeeni. Minä kun jo luulin ettei sellaista olekaan. Vaikka realistina tiedän, ettei elämä hänenkään kanssaan täydellistä olisi.
Tuli vielä mieleen, että kun miehesi ei näe mitään anteeksi pyydettävää ja kuitenkin haluaa jatkaa avioliittoa. Näkee hän varmaan perheen ja varsinkin lapset tosi tärkeänä. Mutta en usko että tunteita voi muuttaa noin vaan, vaikka haluaisinkin. Hitaasti ehkä. Olen tässä miettinyt sitäkin, että miehet näkee eron enemmän kuin naiset siten, että siinä menettää lapsetkin. Lapset kun usein jää pääasiassa naiselle. Siten kovin lapsirakkaat ja vastuuntuntoiset miehet haluavat jatkaa huonoa, mutta siedettävää avioliittoa. Miehiä ei haittaa rakkauden puuttuminen, kunhan ei kovasti tapella, niin on riittävän hyvin. Luulisin.
Kerroit, että olet aina sanonut suoraan mitä ajattelet. Entä miehesi? Voiko olla niin, että hän on ollut mielipiteineen hiljaa ja tuntenut ettei tule kuulluksi, vaikkei ehkä ole edes yrittänyt. Minusta tuntuu että itselleni on käynyt niin. Nyt vasta tulen nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi. Mutta milläpä sen asian muutat omassa avioliitossa...
Oma avioliittoni ei ehkä käy kun varoittavasta esimerkistä, mutta pointini on se, että elämä on kuitenkin suurimmaksi osaksi arkea. Ja siitä se nautinto on itselleen löydettävä. Itse itsensä on onnelliseksi tehtävä. Elämä on paljon muutakin kun rakkaustarina. Myönnän kuitenkin olevani kateellinen niille, jotka elävät hyvässä tasapainoisessa suhteessa sen oikean kanssa. Ja tarkoitan myös sitä, että lapset on ensisijaisen tärkeitä. Ajattele jos tapahtuisi jokin haaveri lapsillesi. Laittaisitko mielummin itsesi siihen tilanteeseen ja pelastaisit siten lapsesi? Tässä vain yksi näkökanta mietittäväksi. Nyt on nyt ja parin vuoden päästä asiat ovat taas eritavalla. Mutta varmaa on että tunnelmat ovat erilaiset - ehkä paremmat ehkä huonommat - mutta elämä muuttuu.Mä puolestani olen edellisen kirjoittajan kanssa hyvin vahvasti eri mieltä. Mun kaaliin ei mahdu tämä sitku-elämä.. ”Alan elää sit ku.. asuntovelat on maksettu, oon laihtunut, saan rutosti palkkaa, lapset kasvaneet isoiksi” tai muuta vastaavaa. Kun tätä elämää ois kuitenkin elettävä tänään, ei eilen tai huomenna. Entä jos sitä huomista ei koskaan tulekaan?! Tai kuten yksi kuusikymppinen tuttavapariskunta: tapasivat toisensa vasta muutama vuosi sitten ja vaikka ovat hyvin onnellisia niin kuitenkin surevat sitä, että tapasivat vasta näin myöhään ja yhteisiä vuosia on edessä kovin rajallinen määrä… Toki onhan se sitku-elämäkin tietysti ihan fine, jos siihen on itse tyytyväinen ja se riittää! Ja ennenkaikkea: jos siihen pystyy vuodesta toiseen katkeroitumatta ja ilman että alkaa kantaa marttyyrin viittaa harteillaan..
Mitä tulee sitten taas lasten erokärsimyksiin, niin kyllä, tottakai se on iso asia heillekin mutta selviytyminen ei oo mahdotonta. Lapset ovat sopeutuvaisia. Olen itsekin aiheesta lukenut paljon ja päinvastoin kuin sinun lukemassasi kirjassa hyvin monien asiantuntijoiden mukaan joissakin tapauksissa hyvä ero (= aikuiset kykenevät hoitamaan asiat ”aikuisesti” eikä lapsia käytetä kiistakapulana tai koston välikappaleena) on lapsille parempi vaihtoehto, kuin riitaisia ja/tai huono ilmapiiri kotona. Olen itsekin erolapsi ja itse puolestani olin pelkästään vain helpottunut, kun vanhemmat lopulta tajusivat erota!! Elämä rauhoittui ja sain kaksi paljon tyytyväisempää vanhempaa! Ei hekään mitenkään isosti riidelleet, mutta ilmapiiri kotona oli jo kauan hyvin kireä ja se oli ahdistavaa.. välillä oikein toivoin, että riitelisivät edes jotta ilma puhdistuisi, vaan ei! Molempien sitten muutettua omiin osoitteisiin ja elämän asetetuttua taas uusiin uomiinsa hekin vapautuivat ja alkoivat jopa tulla taas toimeen keskenään. Ja on mulla muutamia kavereitakin, jotka ovat eroperheestä lähtöisin ja heidän kokemuksensa vanhempien erosta on olleet hyvin samanlaisia kuin mullakin eli että ero oli heillekin helpotus. Ihan täyspäisiä ja normaaleja aikuisia on meistä kaikista kasvanut! Ja mitä tulee sitoutumiseen, niin 20 vuotta onnellista avioelämää on täälläkin takana eli ei se nyt ihan automaatti ole, että erolasten tulevaisuus ja tulevat ihmissuhteet ovat pilalla jos vanhemmat eroavat..
Itse asiassa edelliseltä kirjoittajalta voisikin kysyä että oletko miettinyt sitä, millaisen parisuhteen mallin lapset kotoaan ”perinnökseen” saavat jos vanhempien parisuhde on kovin etäinen ja/tai kireä vuodesta toiseen? Siinä sitä on sitten taas yksi sukupolvi lisää puhumattomia ja pussaamattomia parisuhteita.. En minä ainakaan itse omille lapsilleni sellaista toivoisi vain sen vuoksi, että he eivät muusta tiedä! - samaa miettinyt
erolapsi kirjoitti:
Mä puolestani olen edellisen kirjoittajan kanssa hyvin vahvasti eri mieltä. Mun kaaliin ei mahdu tämä sitku-elämä.. ”Alan elää sit ku.. asuntovelat on maksettu, oon laihtunut, saan rutosti palkkaa, lapset kasvaneet isoiksi” tai muuta vastaavaa. Kun tätä elämää ois kuitenkin elettävä tänään, ei eilen tai huomenna. Entä jos sitä huomista ei koskaan tulekaan?! Tai kuten yksi kuusikymppinen tuttavapariskunta: tapasivat toisensa vasta muutama vuosi sitten ja vaikka ovat hyvin onnellisia niin kuitenkin surevat sitä, että tapasivat vasta näin myöhään ja yhteisiä vuosia on edessä kovin rajallinen määrä… Toki onhan se sitku-elämäkin tietysti ihan fine, jos siihen on itse tyytyväinen ja se riittää! Ja ennenkaikkea: jos siihen pystyy vuodesta toiseen katkeroitumatta ja ilman että alkaa kantaa marttyyrin viittaa harteillaan..
Mitä tulee sitten taas lasten erokärsimyksiin, niin kyllä, tottakai se on iso asia heillekin mutta selviytyminen ei oo mahdotonta. Lapset ovat sopeutuvaisia. Olen itsekin aiheesta lukenut paljon ja päinvastoin kuin sinun lukemassasi kirjassa hyvin monien asiantuntijoiden mukaan joissakin tapauksissa hyvä ero (= aikuiset kykenevät hoitamaan asiat ”aikuisesti” eikä lapsia käytetä kiistakapulana tai koston välikappaleena) on lapsille parempi vaihtoehto, kuin riitaisia ja/tai huono ilmapiiri kotona. Olen itsekin erolapsi ja itse puolestani olin pelkästään vain helpottunut, kun vanhemmat lopulta tajusivat erota!! Elämä rauhoittui ja sain kaksi paljon tyytyväisempää vanhempaa! Ei hekään mitenkään isosti riidelleet, mutta ilmapiiri kotona oli jo kauan hyvin kireä ja se oli ahdistavaa.. välillä oikein toivoin, että riitelisivät edes jotta ilma puhdistuisi, vaan ei! Molempien sitten muutettua omiin osoitteisiin ja elämän asetetuttua taas uusiin uomiinsa hekin vapautuivat ja alkoivat jopa tulla taas toimeen keskenään. Ja on mulla muutamia kavereitakin, jotka ovat eroperheestä lähtöisin ja heidän kokemuksensa vanhempien erosta on olleet hyvin samanlaisia kuin mullakin eli että ero oli heillekin helpotus. Ihan täyspäisiä ja normaaleja aikuisia on meistä kaikista kasvanut! Ja mitä tulee sitoutumiseen, niin 20 vuotta onnellista avioelämää on täälläkin takana eli ei se nyt ihan automaatti ole, että erolasten tulevaisuus ja tulevat ihmissuhteet ovat pilalla jos vanhemmat eroavat..
Itse asiassa edelliseltä kirjoittajalta voisikin kysyä että oletko miettinyt sitä, millaisen parisuhteen mallin lapset kotoaan ”perinnökseen” saavat jos vanhempien parisuhde on kovin etäinen ja/tai kireä vuodesta toiseen? Siinä sitä on sitten taas yksi sukupolvi lisää puhumattomia ja pussaamattomia parisuhteita.. En minä ainakaan itse omille lapsilleni sellaista toivoisi vain sen vuoksi, että he eivät muusta tiedä!Kyllä on miettinyt juuri tuota, että millaisen mallin lapset saavat. Ja olen miettinyt sitäkin, että mahtaako malli ollut tullut jo omilta ja yhtälailla mieheni vanhemmilta. Ehkä niin. Mutta en kyllä usko että lapset meillä kärsivät ilmapiiristä. Se on mielestäni kuitenkin suht hyvä. Kaikista eniten toivoisin lasten näkevän, että vanhemmat kunnioittavat toisiaan. Se kyllä jää puuttumaan.
toi sitku elämäkin osui...täytyy miettiä. Koen kyllä niinkin että elämä on paljon muutakin kun parisuhde.
- sonja*
sielusi huutaa ja vaatii eroa, niin silloin on tosi kysymyksessä. Kysy itseltäsi milläkeinoin suhteeseenne voisi saada ilon syttymään vai onko suhteessa iloa?
Monet sanovat, että suhteessa rakkaus on tärkeintä. Niin se on minustakin. Mutta käsitteenä niin hieno ja lavea sana, että se hämää. Itse luulin exliitossani sääliä rakkaudeksi! Vasta kun keksin miksi olen ystävieni parissa onnellisempi kuin exän, minulle selvisi aika monta muutakin asiaa. Tärkeimmät niistä oli kuitenkin ilo ja nauru. - kaikki meni
Tiedän että monet ovat varmasti aivan eri mieltä. Mutta oma mielipiteeni on asiaan että jos ihmiset ovat noin pitkään pysyneet/olleet yhdessä, se "rakkaus" mitä se kellekkin sitten on ei ole sieltä mihinkään kadonnut vaan se on vain hukkunut aikojen saatossa tottumuksiin ja arkeen.Pienet lapset ja talolainat yms. vievät paljon enemmän huomiota kun se että miten se suhde oikeesti voi. Muistaako sitä edes aina että mitä se oli silloin aluksi, mahassa kihelmöi, odotti toisen näkemistä ja kunnes se sitten rutinoitui suhteeksi. Kunnes tuli häät, ensimmäisen lapsen odotus ja oma talo, kaikki niin suuria ja ihania asioita toteuttaa sen "suuren rakkauden" kanssa.
Kunnes tapahtuu jotain tälläistä, jompi kumpi pettää tai jättää.Ehkä se on oire jostakin suhteessa olevasta puutteesta. Tapa jolla asiaa lähtee purkamaan pois ei ole oikea. Mutta onko suhteen päättäminen sen arvoista? Anteeksi antaminen ei ole helppoa, eikä tapahdu yhdessä yössä. Toisessa vaakakupissa on vapaus, uusi alku jne. houkuttelevaa mutta ei sekään helppo tie ole tehdä elämäänsä uudestaan. Mukana kun on vielä lapsia. Aika usein on niin että eroa ei ole edes harkittu ennen kun sattuu jotain.
Pääpointi tässä oli nyt se että kannattaa yrittää korjata asiat, pohjalla on kumminkin niin paljon minkä vuosi taistella. Hakea ihan reilusti ulkopuolista apua, käydä puhumassa yhdessä ja erikseen. Jos asiat saa korjattua suurimpia voittajia on kumminkin lapset. Lapset saavat äidin ja isän, ehjän kodin johon kai meidän kaikkien pitäisi pyrkiä.
Itse erosin 2v sitten ja kadun. En osannut ajatella kuinka rankkaa se "uusi" elämä tulisi olemaan. Eniten suren lasten takia, ikävä on muuttanut meille pysyvästi lasten sydämmiin. Aina on ikävä jompaa kumpaa äitiä tai isää. En itse katsonut loppuun asti,ajattelin eron olevan helpoin kaikille. Omassa tapauksessa olin väärässä, se on ollut kaukana helposta.
Toivotan teille oikein paljon voimia ja uskallusta lähteä selvittämään hyvin kipeitä asioita.
Ota valokuva albumi käteen ja tee retki teidän suhteeseenne ja muistele miksi olette yhdessä. - Marjukka73
Onko sulla olo yhtään helpottanut tai tilanteeseen tullut muutosta? Monenlaisia näkökantoja olet näköjään ainakin saanut (mikä on hyvä), mutta onko omat ratkaisusi tulleet yhtään kirkkaimmiksi tai onko miehesi kertonut tunteistaan yhtään enempää?
- netistä?
Löytyisikö kirjallisuudesta tai nettisaiteista näkökulmaa ja ihan tietopohjaista apua tilanteen ratkaisemiseen, päätitte nyt sitten jäädä yhteen tai lähteä erillenne? Nettihän suorastaan pursuaa faktaa ja vertaistukea kun osaa vain etsiä! :)
Esimerkiksi:
Kiianmaa: Hyvä ero uusi elämä (googlaa teoksen nimellä, löytyy monista verkkokaupoista)
http://www.hyvaerovanhemmuus.fi/
http://www.eroneuvo.fi/
http://www.eroretki.fi/
http://www.eroperhe.net/?core=selviytyvatko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117275Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista635328- 954914
- 524065
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494006- 2223893
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283608- 413253
- 522829
- 412407