PAKANAKANSOJEN PELASTUMINEN
Room.11:11-24
--
11:11 Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
11:12 Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
11:13 Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
11:14 sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
11:15 Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
11:16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
11:17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
11:18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
11:19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
11:20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
11:21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
11:22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
11:23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
11:24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
Pakanakansojen pelastuminen, Room. 11:11-24
6
348
Vastaukset
Israelin kompastuminen ”kompastuksen kallioon” kuuluu erottamattomana vaiheena Jumalan pelastussuunnitelmaan. ”...heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille” (11).
Jeesus kertoo vertauksessaan viinitarhasta ja viinitarhureista (Mark. 12:1-12), kuinka viinitarhan herra tulee lopulta (9). ja tuhoaa kelvottomat viinitarhurit ja antaa viinitarhan muille eli pakanoille.
Niille, jotka kompastuvat, on paluun mahdollisuus ja he palaavat.
Pakanoitten kutsuminen Jumalan kansaksi sytyttää Israelin kiivauteen (14). Israel pääsee pois paatumuksestaan. Hesekielin ennustus kuolleista luista, jotka tulevat eläviksi (Hes. 37) merkitsee Israelin hengellistä heräämistä.
Paavali puhuu oksastamisesta (17-23). Jo tuohon aikaan oksastaminen eli ”ymppääminen” oli käytössä.
Yli-ikäikäisiä öljypuita nuorennettiin hyvän metsäöljypuun oksilla. Näin metsäöljypuun oksa saatiin elämänyhteyteen jalon puun mehevän juuren kanssa.
Usko liittää luonnostaan vieraan pakanan (24) Aabrahamin lasten yhteyteen.
Myös luopiot oman kansansa jäsenet Jumala on voimallinen palauttamaan eksymyksestään takaisin ja niin ”kaikki Israel on pelastuva” (26).Virsi 176
--
1.
Pois pelko, Herran kansa!
Ken voisi peljättää,
kun Herra armollansa
laumansa piirittää.
Nimemme Jumalalla
on aina muistissaan,
ajalla ahtaimmalla
hän rientää auttamaan.
2.
Pois ihmispelko heitä
ja pelkää Jumalaa.
Ken kulkee Herran teitä,
häneltä avun saa.
Maailman nytkin voittaa
vain usko Kristukseen,
hän antaa armon koittaa,
tuo rauhan kansalleen.
3.
Hän, Herra, voimassansa
rakentaa kirkkoaan
Hengellään, sanallansa
ja armolahjoillaan.
Hän ihmeitänsä näyttää
voi vielä kansassaan,
sen toivon kerran täyttää,
sen nostaa kunniaan.
4.
Nyt nouskoon, kristikansa,
ylistys Herran luo.
Hänelle kiitostansa
sanoilla, töillä tuo!
Hän kotkan siivin kantaa
sinua taivaaseen,
ja vaivan jälkeen antaa
hän levon lapsilleen.- Elisama
"Yli-ikäikäisiä öljypuita nuorennettiin hyvän metsäöljypuun oksilla"
Ei tämä ollut tarkoitus vaan jaloista puista jotka oli vielä pieniä, otettiin ja otetaan vieläkin oksia
Ne oksastetaan mahtavajuurisinn vanhoihin runkoihin että nuo oksat kasvaisi nopeasti suuriksi ja tuottaisi pian suurta satoa.
Normaalisti menee aika monta vuotta ennenkuin niistä tulee kunnolla satoa (kaksinumeroinen luku). - Elisama
Niin senverran vielä siitä vanhan puun nuorentamisesta.
Jos vanha puu halutaan nuorentaa niin sitä vain karsitaan hyvin voimakkaasti jopa joskus kaikki oksat, mutta silloin ei oksasteta mitään, vaan annetaan puun itse kasvattaa uudet tilalle. Elisama kirjoitti:
"Yli-ikäikäisiä öljypuita nuorennettiin hyvän metsäöljypuun oksilla"
Ei tämä ollut tarkoitus vaan jaloista puista jotka oli vielä pieniä, otettiin ja otetaan vieläkin oksia
Ne oksastetaan mahtavajuurisinn vanhoihin runkoihin että nuo oksat kasvaisi nopeasti suuriksi ja tuottaisi pian suurta satoa.
Normaalisti menee aika monta vuotta ennenkuin niistä tulee kunnolla satoa (kaksinumeroinen luku).Elisama: "Ei tämä ollut tarkoitus vaan jaloista puista jotka oli vielä pieniä, otettiin ja otetaan vieläkin oksia..."
--
Näin yleensä toimitaan; jalo oksa ympätään jalostettavaan puuhun.
Mutta vanhalta ajalta kerrotaan, että oksastaminen (ymppääminen) saatettiin tehdä toisinkin päin; yli-ikäisiä öljypuita nuorennettiin hyvän metsäöljypuun oksilla.
Paavalin esitys lähtee jälkimmäisestä vaihtoehdosta; metsäöljypuun oksa on saatava elämänyhteyteen jalon puun mehevän juuren kanssa (Room. 12:17).Elisama kirjoitti:
Niin senverran vielä siitä vanhan puun nuorentamisesta.
Jos vanha puu halutaan nuorentaa niin sitä vain karsitaan hyvin voimakkaasti jopa joskus kaikki oksat, mutta silloin ei oksasteta mitään, vaan annetaan puun itse kasvattaa uudet tilalle.Itse olen nuorentanut omenapuitani juuri maintsemallasi tavalla.
Ymppäystäkin olen kokeillut. Vain kerran olen onnistunut.
Ymppäsin jalostetun omenapuun oksan villiomenapuuhun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453703Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653554Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302989Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882105- 1501759
- 1051700
- 1221475
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401202Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085