Soliferin vanteet

tapsam

Moro!
Mitkähän vanteet käy Solifer 500 Goldieen?Vm 2000
Tuli ostettua sellainen ilman talvipyöriä ja pitäisi hinata se toiselta puolen suomea.

15

4985

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mersumiespertti

      MB 124 14"vanteet käy

      • Kra

        Kevyissä perävaunujen vanteissa on ihan omansa "offset-mitat" (muistaakseni offset on 30mm) joita ei löydy minkään auton vakiovanteista. Tein juuri kesällä salapoliisityötä saman asian kanssa kun vaunustani puuttui varapyörä ja halusin sellaisen hankkia.

        Vaikka joku auton vanne saattaakin sopia noin fyysisesti vaunun alle, ei sitä ole sinne tarkoitettu. Tarvii myös olla tiedossa asennettavan vanteen maksimi sallitusta kuormasta ja auton vanteen ollessa kyseessä sitä tietoa ei ihan helposti ole saatavilla.

        Esimerkiksi 4-pulttinen perävaunun vanne = 600 kg
        ja 5-pulttinen = 900 kg jne....

        En nyt tiedä missäpäin valtakuntaa vaikutat, mutta esimerkiksi IKH:ssa olen nähnyt valmiita irtopyöriä perävaunuihin. On tietenkin varmaan muuallakin. Mutta ne autojen vanteet voit unohtaa suosiolla.


      • Kra
        Kra kirjoitti:

        Kevyissä perävaunujen vanteissa on ihan omansa "offset-mitat" (muistaakseni offset on 30mm) joita ei löydy minkään auton vakiovanteista. Tein juuri kesällä salapoliisityötä saman asian kanssa kun vaunustani puuttui varapyörä ja halusin sellaisen hankkia.

        Vaikka joku auton vanne saattaakin sopia noin fyysisesti vaunun alle, ei sitä ole sinne tarkoitettu. Tarvii myös olla tiedossa asennettavan vanteen maksimi sallitusta kuormasta ja auton vanteen ollessa kyseessä sitä tietoa ei ihan helposti ole saatavilla.

        Esimerkiksi 4-pulttinen perävaunun vanne = 600 kg
        ja 5-pulttinen = 900 kg jne....

        En nyt tiedä missäpäin valtakuntaa vaikutat, mutta esimerkiksi IKH:ssa olen nähnyt valmiita irtopyöriä perävaunuihin. On tietenkin varmaan muuallakin. Mutta ne autojen vanteet voit unohtaa suosiolla.

        Lopulta tilasin ja ostin uuden peltivanteen VIANOR:in kautta. Lähtöhintaa oli jotain 70,- €/kpl.
        Koska peltivanteiden maalaukset ovat surkean kevyesti vedetty ja sellaisenaan ne ruostuvat jo ekan talven jälkeen. Niin käytin uuden peltivanteen maalarin kautta, joka veti tukevan lakkakerroksen päälle ympäriinsä. Sitten vasta laitettiin uusi kumi vanteelle.


      • Kra
        Kra kirjoitti:

        Kevyissä perävaunujen vanteissa on ihan omansa "offset-mitat" (muistaakseni offset on 30mm) joita ei löydy minkään auton vakiovanteista. Tein juuri kesällä salapoliisityötä saman asian kanssa kun vaunustani puuttui varapyörä ja halusin sellaisen hankkia.

        Vaikka joku auton vanne saattaakin sopia noin fyysisesti vaunun alle, ei sitä ole sinne tarkoitettu. Tarvii myös olla tiedossa asennettavan vanteen maksimi sallitusta kuormasta ja auton vanteen ollessa kyseessä sitä tietoa ei ihan helposti ole saatavilla.

        Esimerkiksi 4-pulttinen perävaunun vanne = 600 kg
        ja 5-pulttinen = 900 kg jne....

        En nyt tiedä missäpäin valtakuntaa vaikutat, mutta esimerkiksi IKH:ssa olen nähnyt valmiita irtopyöriä perävaunuihin. On tietenkin varmaan muuallakin. Mutta ne autojen vanteet voit unohtaa suosiolla.

        http://www.vannetukku.fi/mercedes-123-malliin-vain-1kpl-p-1854.html

        Ja yllätys yllätys mersun vanteessa onkin oikea offset mitta (ET30). Tarvii varmistaa vaan enää muut mitat ja kantavuus.


      • luultavasti.
        Kra kirjoitti:

        Lopulta tilasin ja ostin uuden peltivanteen VIANOR:in kautta. Lähtöhintaa oli jotain 70,- €/kpl.
        Koska peltivanteiden maalaukset ovat surkean kevyesti vedetty ja sellaisenaan ne ruostuvat jo ekan talven jälkeen. Niin käytin uuden peltivanteen maalarin kautta, joka veti tukevan lakkakerroksen päälle ympäriinsä. Sitten vasta laitettiin uusi kumi vanteelle.

        Aivan takuulla tuo Vianorin vanne ei ole perävaunukäyttöön suunniteltu. Sataprosenttisella varmuudella se on tarkoitettu alunperin autokäyttöön. Jos nyt ei henkilöautohin, niin kenties pakettiautokäyttöön.

        Mutta kyllä 123-mersun vanne kestää.


      • Kra
        luultavasti. kirjoitti:

        Aivan takuulla tuo Vianorin vanne ei ole perävaunukäyttöön suunniteltu. Sataprosenttisella varmuudella se on tarkoitettu alunperin autokäyttöön. Jos nyt ei henkilöautohin, niin kenties pakettiautokäyttöön.

        Mutta kyllä 123-mersun vanne kestää.

        Mihin ovat alunperin tehty/tarkoitettu, mutta ainakin erillisestä perävaunuluettelosta kaveri kyseisen vanteen löysi. Ja teknisissä tiedoissa näkyi myös kantavuudet kiloina.

        http://www.pvtarvike.fi/index.php?cat=19_65&pid=1589&pg=P


      • kantavuustietoja
        Kra kirjoitti:

        Mihin ovat alunperin tehty/tarkoitettu, mutta ainakin erillisestä perävaunuluettelosta kaveri kyseisen vanteen löysi. Ja teknisissä tiedoissa näkyi myös kantavuudet kiloina.

        http://www.pvtarvike.fi/index.php?cat=19_65&pid=1589&pg=P

        Renkaissa on LI-luku (load index), joka ilmoittaa renkaan kantavuuden nopeusluokan suomissa rajoissa. Kovempaakin uskaltaa toki päästellä, mikäli kuorma on pienempi.

        Sen sijaan levypyörissä ei ole mitään kantavuustietoja. Mitä nyt mieleeni tulee, niin eihän niihin ole merkitty kuin pulttijako, keskireikä, offset lisäksi tieto "reunasta" vai mitä lienee esim. "J".


      • Kra
        kantavuustietoja kirjoitti:

        Renkaissa on LI-luku (load index), joka ilmoittaa renkaan kantavuuden nopeusluokan suomissa rajoissa. Kovempaakin uskaltaa toki päästellä, mikäli kuorma on pienempi.

        Sen sijaan levypyörissä ei ole mitään kantavuustietoja. Mitä nyt mieleeni tulee, niin eihän niihin ole merkitty kuin pulttijako, keskireikä, offset lisäksi tieto "reunasta" vai mitä lienee esim. "J".

        .......Sen sijaan levypyörissä ei ole mitään kantavuustietoja.........

        Eipä sitä tietoa vanteisiin yleensä olekaan mitenkään erikseen merkattu. Autojen vanteissa asia on varmistettu siten, että vanteen kantavuus on riittävä niihin autoihin mihin kyseinen vanne voidaan laillisesti asentaa. Autojen vanneluetteloistakaan kantavuustietoja ei ole saatavilla. Mutta auton valmistajalla vanteiden kantavuustiedot on oltava saatavilla, vaikkei niitä kuluttajalle tarviikaan kertoa.
        Mutta perävaunujen vanteista tuo kantavuustieto tarvii olla saatavilla, koska perävaunuja voi rakennella kuka vaan ja hänen pitää se tieto ottaa huomioon jo suunnitellessaan laitetta.


    • huomaaja

      Niin, sitä, että eikös sen ikäinen Solifer ole vielä niillä nelipulttisilla vanteilla? Alempana joku ehdottaa pakettiauton vanteita viisipulttisena.

      • Kra

      • asia selviää,
        Kra kirjoitti:

        Vaihtoehtoja, myös se nelipulttinen....

        http://www.pvtarvike.fi/index.php?cat=19_65&pg=PL

        kun alkuperäinen kysyjä katsoo olemassa olevista vanteista tiedot.
        Yleensä ne on stanssattu vanteen keskikohdalle. Sieltä löytyy koko, ET-luku, keskireikä ym.
        Myös on itse helppo laskea, onko pultteja 4 vai 5.

        Ei jää silloin arvailujen varaan ja tulee oikeat vanteet alle.


      • tapsam
        asia selviää, kirjoitti:

        kun alkuperäinen kysyjä katsoo olemassa olevista vanteista tiedot.
        Yleensä ne on stanssattu vanteen keskikohdalle. Sieltä löytyy koko, ET-luku, keskireikä ym.
        Myös on itse helppo laskea, onko pultteja 4 vai 5.

        Ei jää silloin arvailujen varaan ja tulee oikeat vanteet alle.

        Kiitokset vastauksista. Hain vaunun tänään 350 km päästä kesärenkailla. Onneksi ei ollut liukasta.
        Vaunuun tulee loppuviikolla talvirenkaat. Ne 175/13 c ja pulttijako0 on 4 x 100
        tapsa


      • ose

        Perävaunuvanteista ei mitään tietoja. Fiatin Linealle toisessa luettelossa eri pulttijaot, toinen on väärä.


      • Kra
        ose kirjoitti:

        Perävaunuvanteista ei mitään tietoja. Fiatin Linealle toisessa luettelossa eri pulttijaot, toinen on väärä.

        Sivulla 8 löytyy, ekassa linkissä ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe