Jalkaterää särkee

jalkavaivanen

Apua?!

Minulla on nyt viikon ajan ollut kaikennäköistä särkyä vasemmasta nilkasta alaspäin, aika lailla koko jalkaterässä. Alkoivat ensin II ja III varpaan kipuina (varpaiden tyvi- ja keskinivelet, sanoisin, vaikka melko epämääräistä kipua oli) astuttaessa, askeleen loppuvaiheessa. Kävin näyttään ortopedille (joka ei aivan omassa ammatissaan tuntunut olevan, sen verran tylsistyneeltä/epämotivoituneelta vaikutti), kun oli kävely heikkoa. Sanoi, etteivät ole sijoiltaan, poikki eivätkä murtuneet. Puhui jotain jäykästä pohkeesta ja jalkapohjasta, käski venyttää.

Olen sitten viikon ajan venyttänyt ja nyt on tällä naisella niin hyvin venytetty pohje ja reisi ettei kellään. Pohkeen venytys auttoikin ensi alkuun, varpaisiin ei enää sattunut. Sitten huomasin pari päivää myöhemmin aamulla sängystä noustessa, että jalkapohjan holvikaarta ikään kuin kiristää muutaman ensimmäisen askeleen. Sitten on niin kuin jotain venyisi tai venyisi ja antaisi periksi, ja kireys katoaa. Tuntuu niin kuin siellä kaaressa kiristyisi hyvin ohut siima ja katkeaisi, vaikka varsinaista katkeamiskokemusta ei ole, kiristys vain katoaa. Särkyjä on nyt lisäksi muunkin laisia. Paitsi että II ja III varpaita ja välillä muitakin (paitsi ei isovarvasta) kolottaa eri tavalla kuin aiemmin, myös niiden tyvialueella ennen päkiää on hellyyttä, samoin jalkapöydällä samoilla seuduin, ja vähän isovarpaan tyvinivelen vieressä, vaikka en vaivaisenluusta kärsikään. Kantapäässä on heikkoa kipua, ei sen erityisemmin astuttaessa kuin levossa, vaan koko ajan. Lisäksi jos painaa varpaita suorina lattiaan (paino toisella jalalla ja vasen jalka ilmassa, varpaiden päät maassa) se aiheuttaa varpaiden kaikkiin niveliin kipua.

Oliskos kellään hyviä arvauksia/tietoa siitä, mikä vaiva kenties voisi olla nimeltään?? Ortopedistä ei ollut apua, harkitsen lekuria uudelleen, samoin erästä tuttua osteopaattia joka on parantanut sukuni naisilta kaikki vaivat, joiden vuoksi hänen vastaanotolleen on menty. Nivelreuma? Kihti? Nivelkuluma? Plantar fasciitis? Taudinkuva kun ei oikein vastaa noista mitään, ainakaan tietojeni mukaan! Ikää on parikymmentä vuotta, liikunnallinen tausta, lajeina viime vuosina lenkkeily, lentopallo ja uinti. Epätoivo alkaa hiljalleen iskeä, ja olisin kiitollinen, jos joku voisi jotain apua tarjota. :)

6

2672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoja oireita

Vähän reumaan viittaavaa, ellet ole satuttantu jalkaasi. Alkvaa reumaa on vaikea todentaa vielä millään tutkimuksilla, kun verikokeissakaan harvoin vielä näkyy alkuvaiheessa, mutta käy silti vielä lääkärillä.

• jalkavaivanen

Nyt uudemman kerran, terveyskeskuksessa tällä kertaa kun budjetti on kuitenkin rajallinen, ja kyseinen ihan mukava ja melko asiantunteva rouva määräsi verikokeet ja röntgenin. Toivottavasti niistä selviää jotakin. Myös reumafaktori katsotaan verikokeista. Tänään ei ole jalka kipuillut juuri ollenkaan, aamupäivästä vähän - todella omituista. Kipu tuntuu tulevan ja menevän. Lieneekö reumalle tyypillistä? Huomasin myös jonkinlaista vaakasuuntaista hankauman/haavauman näköistä molemmissa isovarpaan kynsissä! Ei kynnestä läpi asti, mutta siinä ovat kuitenkin, samassa kohdassa molemmissa kynsissä. Muuten muut kynnet aivan terveen ja hyvän näköisiä. Pitäisikö epäillä nivelpsoriasta, eikö siinä tule kynsimuutoksia? Mitään iho-ongelmia ei ole ollut, ei ihottumaakaan edes, käsittääkseni sellainen on ensisijainen oire psoriaksissa. Näkyykö nivelpsori reumatesteissä, eli kun verestä katsotaan reumafaktori, tietääkö joku?

En muista loukkaaneni jalkaani - mutta toisaalta venäytin selkänikin toissakuussa, enkä huomannut, milloin itse tapahtuma sattui.

• leikattu

oireesi vaikutta neurinoma morton.minulla samanlaiset vaivat leikattu 3 kertaa. ja tosi hankala vaiva.kipu vaan ei ole lähtenyt leikkauksista huolimatta ja nyt sit kokeilu erillaisilla lääkeeillä.hermo särky kamalaa.

• p.p.
        leikattu kirjoitti:

oireesi vaikutta neurinoma morton.minulla samanlaiset vaivat leikattu 3 kertaa. ja tosi hankala vaiva.kipu vaan ei ole lähtenyt leikkauksista huolimatta ja nyt sit kokeilu erillaisilla lääkeeillä.hermo särky kamalaa.

toivon että apu löytyy.kyllä nuo varvaskivut kihtiin viittaa,onko niitä kokeita otettu,jos ei nii suosittelen.

• Tsore
        jalkavaivanen kirjoitti:

Nyt uudemman kerran, terveyskeskuksessa tällä kertaa kun budjetti on kuitenkin rajallinen, ja kyseinen ihan mukava ja melko asiantunteva rouva määräsi verikokeet ja röntgenin. Toivottavasti niistä selviää jotakin. Myös reumafaktori katsotaan verikokeista. Tänään ei ole jalka kipuillut juuri ollenkaan, aamupäivästä vähän - todella omituista. Kipu tuntuu tulevan ja menevän. Lieneekö reumalle tyypillistä? Huomasin myös jonkinlaista vaakasuuntaista hankauman/haavauman näköistä molemmissa isovarpaan kynsissä! Ei kynnestä läpi asti, mutta siinä ovat kuitenkin, samassa kohdassa molemmissa kynsissä. Muuten muut kynnet aivan terveen ja hyvän näköisiä. Pitäisikö epäillä nivelpsoriasta, eikö siinä tule kynsimuutoksia? Mitään iho-ongelmia ei ole ollut, ei ihottumaakaan edes, käsittääkseni sellainen on ensisijainen oire psoriaksissa. Näkyykö nivelpsori reumatesteissä, eli kun verestä katsotaan reumafaktori, tietääkö joku?

En muista loukkaaneni jalkaani - mutta toisaalta venäytin selkänikin toissakuussa, enkä huomannut, milloin itse tapahtuma sattui.

Hei,
        Luin kirjoituksesi. Minulla on itselläni vastaava ja se on luultavasti tuo Morton juttu. Löysin netistä Fysioterapialaitos Askel Stunion sivuilta Hoito ja Teippaus ohjeen jonka voi ladata netistä.
        Itse aion kokeilla niitä.

• jukkka7

molempia jalkateriä särkee aivan hirvittävästi eikä kovasta särkylääkityksestäkään ole apua, kävely tosi tuskallista, lääkäri määräsi röngteniin mutta aika on vasta 14.3.2011.
      Missä vika, olen selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, voiko vika olla siellä.
      Ostin vähän aikaa sitten selkäkipin jota olen käyttänyt, voiko se aiheuttaa tätä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe