Miten syödä vähemmän?

Pieni pyöreä

Laihtumisesta aina sanotaan "syö vähemmän, liiku enemmän". No niin, nykyisin liikun suunnilleen sen verran kuin kroppani kestää saamatta rasitusvammoja ja tällä tavalla olen onnistunut laihtumaan 5-6 kiloa. Ruokavalioni on mennyt vähän vegaanimpaan suuntaan, juusto on jäänyt melkein kokonaan pois ja korvaantunut tofulla ja tuoreilla kasviksilla. Seuraava kysymys on: kuinka vähentää ruoan määrää?

Kroppani ilmoittaa muutaman tunnin välein nälästä ja syön kohtuullisia annoksia. Jossain vaiheessa minun on pakko syödä vielä vähemmän saadakseni kalorivajeen aikaan. Miten onnistun tulemaan toimeen näläntunteen kanssa tai pitämään nälän pois mahdollisimman pitkään? Minulla on käytössä yhtäaikaisesti 2 lääkettä, joilla on ruokahalua lisäävä sivuvaikutus, eikä niitä voi lopettaa tai vaihtaa muihin lääkkeisiin.

38

4980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parikin

      hyväksi koettua keinoa. Syö aina aamulla täysvilja puuroa esim. kaura, ruis, ohrahiutaleista keitettyä. >Laita sekaan marjoja esim. puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa. Juo lasi raikasta vettä ennen ateriaa ja syö yksi omena. tämän jälkeen vasta ruokaa lautasmallin mukaisesti eli puolet kasviksia.... Pienennä lautasta... juo ruoka aikojen välillä vettä ja syö hedelmiä ja tai juureksia. älä syö enää ilta kuuden jälkeen mitään, jos ei ole terveydellistä pakkoa....

      • laihduttaja

        kieltäytymiselle ei ole enää aikoihin todettu olevan perusteita. Päinvastoin laihdutusasiantuntijat (ravitsemusterapeutit, Painonvartijat, Kiloklubi, Keventäjät muutamia mainitakseni) korostavat, että vain päivän kokonaisklorimäärällä on merkitystä, ei sillä mihin aikaan syö. Jos harrastaa illalla liikuntaa, syömättömyys klo 18 jälkeen on jopa haitallista, eikä siitä muillekaan merkittävää hyötyä ole.

        Puolet päivän energiasta olisi hyvä olla syötynä, kun puolet valveillaoloajasta on kulunut, eli noin klo 16. Tämä ehkäisee hallitsemattomia syömishimoja ja mielitekoja illalla. Muuten illallakin voi syödä. Esim. pieni proteiinipitoinen iltapala vähän ennen nukkumaanmenoa on täysin paikallaan.


      • huuhaaaaa...

        Tottakai saa syödä kuuden jälkeen. Ei sillä ole mitään väliä milloin syö, kunhan päivän energiansaanti on kohdillaan. Ei illalla syöty ruoka mitenkään mystisesti varastoidu sen enempää kuin päivälläkään syöty. Vanhojen mummojen uskomus.

        Kamalaa mennä maha tyhjänä nukkumaan, johan se kurninta estää unen tulon.


      • perääkin olla
        laihduttaja kirjoitti:

        kieltäytymiselle ei ole enää aikoihin todettu olevan perusteita. Päinvastoin laihdutusasiantuntijat (ravitsemusterapeutit, Painonvartijat, Kiloklubi, Keventäjät muutamia mainitakseni) korostavat, että vain päivän kokonaisklorimäärällä on merkitystä, ei sillä mihin aikaan syö. Jos harrastaa illalla liikuntaa, syömättömyys klo 18 jälkeen on jopa haitallista, eikä siitä muillekaan merkittävää hyötyä ole.

        Puolet päivän energiasta olisi hyvä olla syötynä, kun puolet valveillaoloajasta on kulunut, eli noin klo 16. Tämä ehkäisee hallitsemattomia syömishimoja ja mielitekoja illalla. Muuten illallakin voi syödä. Esim. pieni proteiinipitoinen iltapala vähän ennen nukkumaanmenoa on täysin paikallaan.

        Siis syöminen myöhään vaikuttaa lähinnä psyykkisesti. Jos syö tai ei syö illalla, aamulla on kuitenkin nälkä, mutta jos on syönyt illalla ja aamulla syö kuten ei olisi syönyt illalla, saattaa huomaamatta tulla enemmän kaloreita, ihan siis nälkäänsä syöden, kuin kuluttaa. Tämä tietysti vaihtelee ihmisestä toiseen, mutta voipi olla, että monet illalla ruokailevat syövät tuon iltapalan "kaiken muun päivän ruuan lisäksi".


      • puhu omasta puolestasi
        perääkin olla kirjoitti:

        Siis syöminen myöhään vaikuttaa lähinnä psyykkisesti. Jos syö tai ei syö illalla, aamulla on kuitenkin nälkä, mutta jos on syönyt illalla ja aamulla syö kuten ei olisi syönyt illalla, saattaa huomaamatta tulla enemmän kaloreita, ihan siis nälkäänsä syöden, kuin kuluttaa. Tämä tietysti vaihtelee ihmisestä toiseen, mutta voipi olla, että monet illalla ruokailevat syövät tuon iltapalan "kaiken muun päivän ruuan lisäksi".

        Puhu omasta puolestasi vain. Ei minulla ainakaan ole aamulla nälkä. Minä syön aina iltapainotteisesti ja minun rytmini on sellainen. Illalla syön tukevan iltapalan, ja aamulla en yleensä heti herättyäni syö mitään. Usein syön vasta lounaan.

        Sitäpaitsi, aamulla kroppa erittää herkemmin insuliinia, joten voi olla että aamulla syödystä ruoasta jopa isompi osa varastoituu rasvaksi. Sillä ei sinänsä tietenkään ole merkitystä koska vain kokonaisenergian saanti ratkaisee laihtuuko ihminen vai ei.


      • lie sinäkin
        laihduttaja kirjoitti:

        kieltäytymiselle ei ole enää aikoihin todettu olevan perusteita. Päinvastoin laihdutusasiantuntijat (ravitsemusterapeutit, Painonvartijat, Kiloklubi, Keventäjät muutamia mainitakseni) korostavat, että vain päivän kokonaisklorimäärällä on merkitystä, ei sillä mihin aikaan syö. Jos harrastaa illalla liikuntaa, syömättömyys klo 18 jälkeen on jopa haitallista, eikä siitä muillekaan merkittävää hyötyä ole.

        Puolet päivän energiasta olisi hyvä olla syötynä, kun puolet valveillaoloajasta on kulunut, eli noin klo 16. Tämä ehkäisee hallitsemattomia syömishimoja ja mielitekoja illalla. Muuten illallakin voi syödä. Esim. pieni proteiinipitoinen iltapala vähän ennen nukkumaanmenoa on täysin paikallaan.

        tuon tietosi saanut??? Itse oon tätä kaavaa noudattanut lääkärin suosituksella, eipä oo koskaan ylipainoa ollut. Kyllähän tähän kaikkeen vaikuttaa elimistön insuliinintuotanto ja kortisonipitoisuuden vaihtelut. Syö mun puolesta päivän kalorimääräsi vaikka yöllä,,,takuulla oot kuin syöttöporsas.


      • "monet ihmiset"
        puhu omasta puolestasi kirjoitti:

        Puhu omasta puolestasi vain. Ei minulla ainakaan ole aamulla nälkä. Minä syön aina iltapainotteisesti ja minun rytmini on sellainen. Illalla syön tukevan iltapalan, ja aamulla en yleensä heti herättyäni syö mitään. Usein syön vasta lounaan.

        Sitäpaitsi, aamulla kroppa erittää herkemmin insuliinia, joten voi olla että aamulla syödystä ruoasta jopa isompi osa varastoituu rasvaksi. Sillä ei sinänsä tietenkään ole merkitystä koska vain kokonaisenergian saanti ratkaisee laihtuuko ihminen vai ei.

        Tosiaan kyse on yksilöllisistä taipumuksista suhteessa ruokaan ja näläntunteeseen, mutta tosiaan on mahdollista, että iltasyöminen lisää päivittäin nautittua kalorimäärää monilla, joten ainakin heillä tuo "ei klo 18 jälkeen" on hyvä ohje. Meitä on katsos moneksi.

        Niin ja, itse kuulun myös siihen ryhmään, joille aamulla ei maistu ruoka. Joskus siitäkin jotain tutkimusta muistaisin nähneeni, että tällaiset aamupanttaajat lihoaisivat helpommin, mutta eipä siinä kovasti taida perää olla siinäkään. Tosin olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ainakin minun kaveripiirissäni tämä pätee varsin hyvin. Tiedä sitten vaikutusmekanismista, syökö sitä sitten luonnostaan liian runsaan lounaan, jos ei aamulla syö mitään tms.


      • kahta kauheammin
        "monet ihmiset" kirjoitti:

        Tosiaan kyse on yksilöllisistä taipumuksista suhteessa ruokaan ja näläntunteeseen, mutta tosiaan on mahdollista, että iltasyöminen lisää päivittäin nautittua kalorimäärää monilla, joten ainakin heillä tuo "ei klo 18 jälkeen" on hyvä ohje. Meitä on katsos moneksi.

        Niin ja, itse kuulun myös siihen ryhmään, joille aamulla ei maistu ruoka. Joskus siitäkin jotain tutkimusta muistaisin nähneeni, että tällaiset aamupanttaajat lihoaisivat helpommin, mutta eipä siinä kovasti taida perää olla siinäkään. Tosin olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ainakin minun kaveripiirissäni tämä pätee varsin hyvin. Tiedä sitten vaikutusmekanismista, syökö sitä sitten luonnostaan liian runsaan lounaan, jos ei aamulla syö mitään tms.

        Mutta entäs jos se iltasyömättömyys saakin ihmisen vain syömään aamulla kahta kauheammin? Sitten ahtaa napaansa kahden aamupalan verran, jolloin lopputulos on ihan sama tai jopa pahempi kuin jos olisi syönyt illalla vielä iltapalan.

        Itse kannustaisin ihmisiä kuulostelemaan näläntunnetta. Jos nukkumaan mennessä masu kurnii, niin silloin olisi kannattanut syödä joku pieni iltapala. Se estää sitten samalla sitä aamun mässäilyä ja unikin tulee paremmin.

        Iltapalalle on toinenkin järkevä peruste. Keho latautuu ja korjaa päivän aikana tulleita vaurioita unessa. Uni on ihmisen koneistolle kuin huolto. Huoltoon tarvitaan rakennusaineita, kuten esim. proteiinia. Jos on päivällä esim. urheillut, niin yön aikana keho lepää ja palautuu ja mm. korjaa lihaksissa olevia mikrovaurioita johon koko ihmisen kunnon paraneminen perustuu. Jos yötä vasten on kituutettu pienillä kaloreilla niin yöllä keholla ei ole mitään mistä ottaa niitä rakennusaineita. Lopputuloksena on huonosti palautunut ja levännyt kroppa.

        En todellakaan suosittele iltapalan jättämistä pois.


      • syökö yällä vai päivällä
        lie sinäkin kirjoitti:

        tuon tietosi saanut??? Itse oon tätä kaavaa noudattanut lääkärin suosituksella, eipä oo koskaan ylipainoa ollut. Kyllähän tähän kaikkeen vaikuttaa elimistön insuliinintuotanto ja kortisonipitoisuuden vaihtelut. Syö mun puolesta päivän kalorimääräsi vaikka yöllä,,,takuulla oot kuin syöttöporsas.

        Ei siinä ole mitään eroa syökö päivällä vai yöllä. Yöllä elimistö korjaa itseään, ja siihen tarvitaan ravinteita. Laihtumisen kannalta on ihan sama mihin aikaan päivästä syö, kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa.


      • syö molempina
        kahta kauheammin kirjoitti:

        Mutta entäs jos se iltasyömättömyys saakin ihmisen vain syömään aamulla kahta kauheammin? Sitten ahtaa napaansa kahden aamupalan verran, jolloin lopputulos on ihan sama tai jopa pahempi kuin jos olisi syönyt illalla vielä iltapalan.

        Itse kannustaisin ihmisiä kuulostelemaan näläntunnetta. Jos nukkumaan mennessä masu kurnii, niin silloin olisi kannattanut syödä joku pieni iltapala. Se estää sitten samalla sitä aamun mässäilyä ja unikin tulee paremmin.

        Iltapalalle on toinenkin järkevä peruste. Keho latautuu ja korjaa päivän aikana tulleita vaurioita unessa. Uni on ihmisen koneistolle kuin huolto. Huoltoon tarvitaan rakennusaineita, kuten esim. proteiinia. Jos on päivällä esim. urheillut, niin yön aikana keho lepää ja palautuu ja mm. korjaa lihaksissa olevia mikrovaurioita johon koko ihmisen kunnon paraneminen perustuu. Jos yötä vasten on kituutettu pienillä kaloreilla niin yöllä keholla ei ole mitään mistä ottaa niitä rakennusaineita. Lopputuloksena on huonosti palautunut ja levännyt kroppa.

        En todellakaan suosittele iltapalan jättämistä pois.

        >

        Yleensä ei. Iltapalattelijat heräävät nälkäisinä söivätpä he iltapalan tai ei (siis ne jotka aamulla ylipäätään syövät). Helpollahan tuo iltasyöminen johtaa siihen, että syö sekä illalla että aamulla kunnon setin, jolloin on vaara, että kaloreita tulee kokonaisuudessaan liikaa. Mutta siis korostan, että kyse on yksilöllisestä asiasta, mutta tosiaan tuo "iltasyöminen lihottaa" -mantra pitänee myös joillakin kutinsa.


      • mantra ku mantra
        syö molempina kirjoitti:

        >

        Yleensä ei. Iltapalattelijat heräävät nälkäisinä söivätpä he iltapalan tai ei (siis ne jotka aamulla ylipäätään syövät). Helpollahan tuo iltasyöminen johtaa siihen, että syö sekä illalla että aamulla kunnon setin, jolloin on vaara, että kaloreita tulee kokonaisuudessaan liikaa. Mutta siis korostan, että kyse on yksilöllisestä asiasta, mutta tosiaan tuo "iltasyöminen lihottaa" -mantra pitänee myös joillakin kutinsa.

        kyllähän nämä kaikki erilaiset mantrat tavallaan voivat joillakin ihmisillä pitää paikkaansa, kuten vaikka että "leipä lihottaa", "saunominen lihottaa" tai "iltasyöminen lihottaa" mutta eihän siinä ole mistään muusta kyse kuin siitä, että ihminen ei osaa syödä kohtuudella ruokaa. Ei siinä oikeasti ole kyse iltasyömisestä, ei iltasyöminen ole syy siihen miksi ihminen lihoo, vaan se että ihminen ei pysty hillitsemään itseään.

        Älkää siis syyttäkö iltasyömistä, viaton se on läskeihin. Ongelma on itsehillinnässä. Kyllä illalla kuninkaan lailla syöpötellyt vallan hyvin tietää että on syönyt illalla, joten järki ei päätä pakota jos aamullakin pitää syödä kuin kuningas.

        Ongelma = itsehillinnän puute

        Ihan yhtä lailla voisi väittää että suklaa on lihomisen syy, koska joku ei osaa lopettaa sen syömistä yhteen tai kahteen palaan vaan pitää syödä koko 400gramman levy. Ja toinen vielä päälle.

        Tajuat kai itsekin miten absurdia olisi väittää tuollaista? Ja sama pätee iltasyömiseen.


      • oikeassa !
        mantra ku mantra kirjoitti:

        kyllähän nämä kaikki erilaiset mantrat tavallaan voivat joillakin ihmisillä pitää paikkaansa, kuten vaikka että "leipä lihottaa", "saunominen lihottaa" tai "iltasyöminen lihottaa" mutta eihän siinä ole mistään muusta kyse kuin siitä, että ihminen ei osaa syödä kohtuudella ruokaa. Ei siinä oikeasti ole kyse iltasyömisestä, ei iltasyöminen ole syy siihen miksi ihminen lihoo, vaan se että ihminen ei pysty hillitsemään itseään.

        Älkää siis syyttäkö iltasyömistä, viaton se on läskeihin. Ongelma on itsehillinnässä. Kyllä illalla kuninkaan lailla syöpötellyt vallan hyvin tietää että on syönyt illalla, joten järki ei päätä pakota jos aamullakin pitää syödä kuin kuningas.

        Ongelma = itsehillinnän puute

        Ihan yhtä lailla voisi väittää että suklaa on lihomisen syy, koska joku ei osaa lopettaa sen syömistä yhteen tai kahteen palaan vaan pitää syödä koko 400gramman levy. Ja toinen vielä päälle.

        Tajuat kai itsekin miten absurdia olisi väittää tuollaista? Ja sama pätee iltasyömiseen.

        Laihduttaminen on pelkästään mentaalista puuhaa. Tietysti on tärkeää tietää, mitkä asiat auttavat tähän henkiseen "taistoon" ja mitkä tuottavat vastoinkäymisiä. Kaikki tavat ja tottumukset ovat näistä "joko - tai". Esimerkiksi iltasyöminen voi olla monelle sellainen tapa, joka saa ihmisen ylittämään kaloritarpeensa, joten silloin on syytä noudattaa ohjetta "älä syö illalla". Heitä siis iltasyöminen lihottaa - mentaalisena tapahtumana, joten ei ole väärin sanoa, että "iltasyöminen lihottaa" vaikka kyse tietenkin on itsekurista. Itsekuri on vaan joillakin helpompi pitää, jos eivät syö illalla.


      • sitä ei voi pitää
        oikeassa ! kirjoitti:

        Laihduttaminen on pelkästään mentaalista puuhaa. Tietysti on tärkeää tietää, mitkä asiat auttavat tähän henkiseen "taistoon" ja mitkä tuottavat vastoinkäymisiä. Kaikki tavat ja tottumukset ovat näistä "joko - tai". Esimerkiksi iltasyöminen voi olla monelle sellainen tapa, joka saa ihmisen ylittämään kaloritarpeensa, joten silloin on syytä noudattaa ohjetta "älä syö illalla". Heitä siis iltasyöminen lihottaa - mentaalisena tapahtumana, joten ei ole väärin sanoa, että "iltasyöminen lihottaa" vaikka kyse tietenkin on itsekurista. Itsekuri on vaan joillakin helpompi pitää, jos eivät syö illalla.

        Se on kuitenkin harhaanjohtavaa sanoa että "iltasyöminen lihottaa". Suurin osa ihmisistä on suhteellisen tietämättömiä ja usein uskovat kaiken lukemansa, vaikka siinä ei olisi päätä eikä häntää. Näinollen nämä ihmiset kuvittelevat että iltasyömisen välttämiselle on olemassa joku oikeasti ihmisen metaboliikkaan liittyvä syy kuten että keho oikeasti varastoisi rasvaa enemmän illalla tai unen aikana. Moni oikeasti varmasti luulee näin.

        Sen takia olisi hyvä välttää tällaisia sääntöjä kuten "älä syö illalla" vaan mieluummin selittää että mikäli yleensä syö aamuvoittoisesti, niin kannattaa jättää illan tullen syöminen vähemmälle.

        Sen sijaa moni pamauttaa vaan että "Älä syö mitään kello 18 jälkeen".

        Mikä maaginen luku se klo 18 on? Ei tuossa ole mitään järkeä. Jos antaa ohjeita ihmisille, niin niiden pitää olla sellaisia ohjeita että niissä on jotain järkeäkin ja että ne perustuvat tietoon eikä joihinkin vakiintuneisiin höpöhöpöuskomuksiin.

        Miksei muuten yhtä hyvin voisi sanoa että "Älä syö aamulla". Periaatteessahan se on ihan yhtä käypä neuvo ja logiikka siinä toimii ihan samalla tavalla kuin tuon älä syö illalla-neuvon kanssa. Jos syöt aamulla, ja tiedät että tulet syömään myös illalla jotain, jätä aamusyöminen pois. Näin et tule vahingossa syöneeksi liikaa.

        Tai entäs jos sanottaisiinkin että syö VAIN aamulla ja VAIN illalla, mutta älä mitään siinä välissä. Sekin toimii aivan samalla tavalla.


      • on johtopäätös
        sitä ei voi pitää kirjoitti:

        Se on kuitenkin harhaanjohtavaa sanoa että "iltasyöminen lihottaa". Suurin osa ihmisistä on suhteellisen tietämättömiä ja usein uskovat kaiken lukemansa, vaikka siinä ei olisi päätä eikä häntää. Näinollen nämä ihmiset kuvittelevat että iltasyömisen välttämiselle on olemassa joku oikeasti ihmisen metaboliikkaan liittyvä syy kuten että keho oikeasti varastoisi rasvaa enemmän illalla tai unen aikana. Moni oikeasti varmasti luulee näin.

        Sen takia olisi hyvä välttää tällaisia sääntöjä kuten "älä syö illalla" vaan mieluummin selittää että mikäli yleensä syö aamuvoittoisesti, niin kannattaa jättää illan tullen syöminen vähemmälle.

        Sen sijaa moni pamauttaa vaan että "Älä syö mitään kello 18 jälkeen".

        Mikä maaginen luku se klo 18 on? Ei tuossa ole mitään järkeä. Jos antaa ohjeita ihmisille, niin niiden pitää olla sellaisia ohjeita että niissä on jotain järkeäkin ja että ne perustuvat tietoon eikä joihinkin vakiintuneisiin höpöhöpöuskomuksiin.

        Miksei muuten yhtä hyvin voisi sanoa että "Älä syö aamulla". Periaatteessahan se on ihan yhtä käypä neuvo ja logiikka siinä toimii ihan samalla tavalla kuin tuon älä syö illalla-neuvon kanssa. Jos syöt aamulla, ja tiedät että tulet syömään myös illalla jotain, jätä aamusyöminen pois. Näin et tule vahingossa syöneeksi liikaa.

        Tai entäs jos sanottaisiinkin että syö VAIN aamulla ja VAIN illalla, mutta älä mitään siinä välissä. Sekin toimii aivan samalla tavalla.

        >

        Jospa se on tutkimustulos, että keskimäärin ihmiset, jotka syövät illalla, lihoavat herkemmin kuin sellaiset, jotka eivät syö.

        >

        Emmehän lähde aliarvioimaan ihmisiä, emmehän ? Vai lasketko itse kuuluvasi tuohon puupäisten ryhmään ? Toki ravintoasioissa on paljon perusteettomia uskomuksia, mutta myös paljon asiaa.

        >

        Niin, mutta siinä on varmasti henkisesti vaikeampi pysytellä kuin tuossa "älä syö illalla".


      • Pieni pyöreä

        Jos kamppailulajitreenit ovat klo 19.30-21.00, on mahdoton ajatus, että saisi nukuttua syömättä mitään. Luonnollinen rytmini on sellainen, että syön alkupäivästä enemmän kuin loppupäivästä (ilman kunnollista aamiaista ei jaksa edes nousta) ja jonkinlainen iltapala on syötävä, unenpäästä ei saa kiinni jos maha kurnii.


      • johtopäätös ollenkaan
        on johtopäätös kirjoitti:

        >

        Jospa se on tutkimustulos, että keskimäärin ihmiset, jotka syövät illalla, lihoavat herkemmin kuin sellaiset, jotka eivät syö.

        >

        Emmehän lähde aliarvioimaan ihmisiä, emmehän ? Vai lasketko itse kuuluvasi tuohon puupäisten ryhmään ? Toki ravintoasioissa on paljon perusteettomia uskomuksia, mutta myös paljon asiaa.

        >

        Niin, mutta siinä on varmasti henkisesti vaikeampi pysytellä kuin tuossa "älä syö illalla".

        >

        Näytä minulle tällainen kattava tutkimus jossa on tutkittu iltasyömistä. Ehkä sitten uskon.

        >

        Ei kyse ole aliarvioinnista. Totuus on se, että suurin osa ihmisistä ei tiedä miten heidän om akroppansa toimii. Ja siksi nämä sitkeät laihdutusmyytit vaan elävät. Näkeehän sen tälläkin palstalla jatkuvasti.

        >

        Miksi? Kysehän on mielipiteestä. Nykyinen tv:n katsomiskulttuuri on aiheuttanut sen että illalla ihmiset istahtavat tv:n ääreen ja siihen otetaan jotain hyvää mutusteltavaa. Monet eivät voi katsoa hyvää sarjaa tai elokuvaa ilman että on jotain syötävää. Eikö ole henkisesti helpompi ajatella että syö päivällä vähemmän, jotta sitten illan tullen voi nauttia hyvällä omalla tunnolla hyvää ruokaa siinä tv:tä katsellessa.

        Se mikä henkisesti vaikeaa on yksilökohtaista. Vaikka sinusta on henkisesti helpompaa jättää iltasyöminen vähemmälle, luulen että hyvin monelle se ei ole helppoa.


      • kiisteltävää tässä on
        johtopäätös ollenkaan kirjoitti:

        >

        Näytä minulle tällainen kattava tutkimus jossa on tutkittu iltasyömistä. Ehkä sitten uskon.

        >

        Ei kyse ole aliarvioinnista. Totuus on se, että suurin osa ihmisistä ei tiedä miten heidän om akroppansa toimii. Ja siksi nämä sitkeät laihdutusmyytit vaan elävät. Näkeehän sen tälläkin palstalla jatkuvasti.

        >

        Miksi? Kysehän on mielipiteestä. Nykyinen tv:n katsomiskulttuuri on aiheuttanut sen että illalla ihmiset istahtavat tv:n ääreen ja siihen otetaan jotain hyvää mutusteltavaa. Monet eivät voi katsoa hyvää sarjaa tai elokuvaa ilman että on jotain syötävää. Eikö ole henkisesti helpompi ajatella että syö päivällä vähemmän, jotta sitten illan tullen voi nauttia hyvällä omalla tunnolla hyvää ruokaa siinä tv:tä katsellessa.

        Se mikä henkisesti vaikeaa on yksilökohtaista. Vaikka sinusta on henkisesti helpompaa jättää iltasyöminen vähemmälle, luulen että hyvin monelle se ei ole helppoa.

        Näytä minulle tällainen kattava tutkimus jossa on tutkittu iltasyömistä. Ehkä sitten uskon. >>

        Eipä tuosta kiistatonta tutkimustietoa varmasti olekaan. Kuitenkin monet tutkimukset ehdottavat yhtenä syynä lihoamiseen (siis liian energiansaantiin päivittäin) iltasyömistä - tai ainakin niin, että iltasyömistä vähentämällä saataisiin tuloksia laihdutuksen suhteen.

        >

        Niin, mikä on myytti ja mikä ei. Se ainakin lienee fakta, että päivittäinen kalorisaanti/-kulutus määrää kehon painon.

        Joillekin toimii laihdutuksen suhteen tietyt ohjeet toisille toiset. Näissä kuitenkin on varmasti säännönmukaisuuksia niin, että jotkut ohjeet toimivat huomattavan suurelle osalle ihmisistä. Näin niitä voidaan pitää hyvänä yleistyksenä.


        Miksi? Kysehän on mielipiteestä. Nykyinen tv:n katsomiskulttuuri on aiheuttanut sen että illalla ihmiset istahtavat tv:n ääreen ja siihen otetaan jotain hyvää mutusteltavaa. Monet eivät voi katsoa hyvää sarjaa tai elokuvaa ilman että on jotain syötävää. Eikö ole henkisesti helpompi ajatella että syö päivällä vähemmän, jotta sitten illan tullen voi nauttia hyvällä omalla tunnolla hyvää ruokaa siinä tv:tä katsellessa. >>

        Ehkä jollekin toimii tuokin metodi. Sinänsä en ole nähnyt yhtään tutkimusta, joka edes ehdottaa hyväksi painonhallintametodiksi tuota tulostensa perusteella, joten eipä tuolle ainakaan tieteellistä näyttöä taida olla (liekö sitten uusi myytti).

        >

        Juuri näin: on yksilökohtaista, minkä menetelmän kokee henkisesti helpoimpana, mutta jos suuri(n) osa ihmisistä kokee tietyn tavan helppona, sitä voi suositella kokeiltavaksi myös niille, jotka eivät sitä vielä ole kokeilleet vai mitä. Siitä on ainakin kokemusta ja näyttöä (no jaa), että se toimii.

        Niin ja, itse lukeudun siihen ryhmään, joka syö iltapainotteisesti (kun tämäkin näköjään jo käännettiin päälaelleen). Aamusella ei vaan ruoka maistu. En ole siis puolustamassa omia tapojani vaan todellakin miettimässä yleisiä trendejä, mitkä tavat ja muutokset on auttaneet laihtumaan.


      • enemmän iltasyöpöttelijöitä
        kiisteltävää tässä on kirjoitti:

        Näytä minulle tällainen kattava tutkimus jossa on tutkittu iltasyömistä. Ehkä sitten uskon. >>

        Eipä tuosta kiistatonta tutkimustietoa varmasti olekaan. Kuitenkin monet tutkimukset ehdottavat yhtenä syynä lihoamiseen (siis liian energiansaantiin päivittäin) iltasyömistä - tai ainakin niin, että iltasyömistä vähentämällä saataisiin tuloksia laihdutuksen suhteen.

        >

        Niin, mikä on myytti ja mikä ei. Se ainakin lienee fakta, että päivittäinen kalorisaanti/-kulutus määrää kehon painon.

        Joillekin toimii laihdutuksen suhteen tietyt ohjeet toisille toiset. Näissä kuitenkin on varmasti säännönmukaisuuksia niin, että jotkut ohjeet toimivat huomattavan suurelle osalle ihmisistä. Näin niitä voidaan pitää hyvänä yleistyksenä.


        Miksi? Kysehän on mielipiteestä. Nykyinen tv:n katsomiskulttuuri on aiheuttanut sen että illalla ihmiset istahtavat tv:n ääreen ja siihen otetaan jotain hyvää mutusteltavaa. Monet eivät voi katsoa hyvää sarjaa tai elokuvaa ilman että on jotain syötävää. Eikö ole henkisesti helpompi ajatella että syö päivällä vähemmän, jotta sitten illan tullen voi nauttia hyvällä omalla tunnolla hyvää ruokaa siinä tv:tä katsellessa. >>

        Ehkä jollekin toimii tuokin metodi. Sinänsä en ole nähnyt yhtään tutkimusta, joka edes ehdottaa hyväksi painonhallintametodiksi tuota tulostensa perusteella, joten eipä tuolle ainakaan tieteellistä näyttöä taida olla (liekö sitten uusi myytti).

        >

        Juuri näin: on yksilökohtaista, minkä menetelmän kokee henkisesti helpoimpana, mutta jos suuri(n) osa ihmisistä kokee tietyn tavan helppona, sitä voi suositella kokeiltavaksi myös niille, jotka eivät sitä vielä ole kokeilleet vai mitä. Siitä on ainakin kokemusta ja näyttöä (no jaa), että se toimii.

        Niin ja, itse lukeudun siihen ryhmään, joka syö iltapainotteisesti (kun tämäkin näköjään jo käännettiin päälaelleen). Aamusella ei vaan ruoka maistu. En ole siis puolustamassa omia tapojani vaan todellakin miettimässä yleisiä trendejä, mitkä tavat ja muutokset on auttaneet laihtumaan.

        olisi tosiaan mielenkiintoista tietää kuinka isolle osalle ihmisistä tuo "älä syö 18 jälkeen" oikeasti toimii pitkän tähtäimen painon pudotuksessa ja painon hallinnassa.

        Voin puhua vain omasta puolestani, mutta lähes tulkoon kaikki tuttavani ovat ns. pienisyömäisiä aamulla, useimmat tuntemani naiset eivät syö aamupalaa koska kuten itsekin sanoit, jostain syystä ruoka ei aamulla maistu. Moni syö ekan ruoan vasta lounaalla ja lämpimän ruoan töisen jälkeen kotona, lisäksi iltapalaa. Onhan näistä ruokailutottumuksista naisporukassa aina juteltu. Ja yksikään näistä tuntemistani ei siis ole ylipainoinen.

        Olisi kiva nähdä vähän isompaa otantaa aiheesta.

        Tutkimuksia aiheesta ei varmasti ole tehty koska tämä ei ole varsinainen tieteellinen pulma. Tieteellisesti ja ihmisen fysiologian kannaltahan mitään ongelmaa iltasyömisen kanssa ei ole. Jos tällainen tutkimus tehtäisiin, se olisi siis pikemminkin ihmisen käytöstä ja toimintatapoja tutkiva psykologinen tutkimus, ei niinkään fyysinen ihmisen kehoa tutkiva tutkimus.


      • monimutkaisia
        enemmän iltasyöpöttelijöitä kirjoitti:

        olisi tosiaan mielenkiintoista tietää kuinka isolle osalle ihmisistä tuo "älä syö 18 jälkeen" oikeasti toimii pitkän tähtäimen painon pudotuksessa ja painon hallinnassa.

        Voin puhua vain omasta puolestani, mutta lähes tulkoon kaikki tuttavani ovat ns. pienisyömäisiä aamulla, useimmat tuntemani naiset eivät syö aamupalaa koska kuten itsekin sanoit, jostain syystä ruoka ei aamulla maistu. Moni syö ekan ruoan vasta lounaalla ja lämpimän ruoan töisen jälkeen kotona, lisäksi iltapalaa. Onhan näistä ruokailutottumuksista naisporukassa aina juteltu. Ja yksikään näistä tuntemistani ei siis ole ylipainoinen.

        Olisi kiva nähdä vähän isompaa otantaa aiheesta.

        Tutkimuksia aiheesta ei varmasti ole tehty koska tämä ei ole varsinainen tieteellinen pulma. Tieteellisesti ja ihmisen fysiologian kannaltahan mitään ongelmaa iltasyömisen kanssa ei ole. Jos tällainen tutkimus tehtäisiin, se olisi siis pikemminkin ihmisen käytöstä ja toimintatapoja tutkiva psykologinen tutkimus, ei niinkään fyysinen ihmisen kehoa tutkiva tutkimus.

        >

        Nii-in, tietysti on vaikea arvioida, olisiko joku lihonnut, jos olisi syönyt illalla jne.

        >

        Minulla on itse asiassa vastakkainen kokemus: ne, jotka eivät minun tuttavapiirissäni syö aamulla ovat useat minun nähdäkseni enemmän tai vähemmän pyöreitä. Tietysti sellaisiakin on, jotka syövät aamulla mutta ovat silti ylipainoisia eli ei tämä ainakaan mikään ehdoton jaottelu ole.

        >

        Näin on, kalorit määrää. Henkinen puoli onkin sitten toinen juttu.

        >

        Jep, joku ainakin ymmärsi (tai on samaa mieltä), mitä ylipäätään yritin selittää.


      • sama vastaaja
        monimutkaisia kirjoitti:

        >

        Nii-in, tietysti on vaikea arvioida, olisiko joku lihonnut, jos olisi syönyt illalla jne.

        >

        Minulla on itse asiassa vastakkainen kokemus: ne, jotka eivät minun tuttavapiirissäni syö aamulla ovat useat minun nähdäkseni enemmän tai vähemmän pyöreitä. Tietysti sellaisiakin on, jotka syövät aamulla mutta ovat silti ylipainoisia eli ei tämä ainakaan mikään ehdoton jaottelu ole.

        >

        Näin on, kalorit määrää. Henkinen puoli onkin sitten toinen juttu.

        >

        Jep, joku ainakin ymmärsi (tai on samaa mieltä), mitä ylipäätään yritin selittää.

        Kyllähän minä olen koko ajan ymmärtänyt mitä ajat takaa. Mielestäni kuitenkin säännöt ja ohjeet kaikissa asioissa pitää olla selkeitä, tyhjentäviä JA perustua faktaan. Niitten on oltava niin yksiselitteisiä ettei asiaa voi ymmärtää muuten. Esimerkiksi se neuvo että "syö vähemmän kuin kulutat", se on hyvä, koska se pätee kaikkiin ihmisiin, se on yksiselitteinen ja se perustuu faktoihin (eli ihmisen kulutukseen suhteessa syödyn ruoan kalorimäärään).

        Mielestäni tuossa "iltasyöminen lihottaa" väitteessä on väärää vain se, että sitä ei voi ottaa kirjaimellisesti, oikeampi ohjeistus olisi "jotkut ihmiset saattavat lihoa jos syövät iltasyömisen lisäksi normaalisti ruokaa aamulla ja päivällä".

        Minä vain peräänkuulutan sitä että jos jossain tällaisella palstalla ohjeistetaan ihmisiä laihduttamaan, se pitää tehdä kunnon ohjeilla, jotka oikeasti pätevät lähes kaikkii ihmisiin. Ja sellaisilla ohjeilla, jotka oikeasti perustuvat johonkin faktaan esim. "proteiinipitoinen ruoka pitää kylläisyydentunteen paremmin kuin hiilihydraattipitoinen" eli "laihduttajan kannattaa syödä proteiinipitoista ruokaa".

        Toivottavasti ymmärrät mitä minä ajan takaa.


      • Mari.vaan
        kahta kauheammin kirjoitti:

        Mutta entäs jos se iltasyömättömyys saakin ihmisen vain syömään aamulla kahta kauheammin? Sitten ahtaa napaansa kahden aamupalan verran, jolloin lopputulos on ihan sama tai jopa pahempi kuin jos olisi syönyt illalla vielä iltapalan.

        Itse kannustaisin ihmisiä kuulostelemaan näläntunnetta. Jos nukkumaan mennessä masu kurnii, niin silloin olisi kannattanut syödä joku pieni iltapala. Se estää sitten samalla sitä aamun mässäilyä ja unikin tulee paremmin.

        Iltapalalle on toinenkin järkevä peruste. Keho latautuu ja korjaa päivän aikana tulleita vaurioita unessa. Uni on ihmisen koneistolle kuin huolto. Huoltoon tarvitaan rakennusaineita, kuten esim. proteiinia. Jos on päivällä esim. urheillut, niin yön aikana keho lepää ja palautuu ja mm. korjaa lihaksissa olevia mikrovaurioita johon koko ihmisen kunnon paraneminen perustuu. Jos yötä vasten on kituutettu pienillä kaloreilla niin yöllä keholla ei ole mitään mistä ottaa niitä rakennusaineita. Lopputuloksena on huonosti palautunut ja levännyt kroppa.

        En todellakaan suosittele iltapalan jättämistä pois.

        Sittenhän minun ei tarvitse enää olla vihainen itselleni, kun en voi nukkua tyhjällä vatsalla. Minulla on nopea aineenvaihduta. Remontti käynnissä.
        Mieliala vaikuttaa myös nälkään. Jos yogaan illalla, nukun paremmin.
        Tai jos hermostun, niin syödä puperran kuin kani.


      • Mari.vaan
        Mari.vaan kirjoitti:

        Sittenhän minun ei tarvitse enää olla vihainen itselleni, kun en voi nukkua tyhjällä vatsalla. Minulla on nopea aineenvaihduta. Remontti käynnissä.
        Mieliala vaikuttaa myös nälkään. Jos yogaan illalla, nukun paremmin.
        Tai jos hermostun, niin syödä puperran kuin kani.

        Tänään on sitten alettu päivä tunnin kävelyllä ja päivällä toinen.
        Tunsin hyvää oloa. Nyt iltasela tuli yogattua core-harjoituksia.
        Nyt ramasee mukavasti! Join vttä ja proteiinijuomaa jälkeenpäin.


    • vinkkejä

      Kannattaa syödä sellaisia ruokia, joissa on vähän kaloreita. "Syö vähemmän, liiku enemmän" tarkoittaa nimittäin ruoan kalorimäärän, ei ruokamäärän vähentämistä. Kannattaa syödä kasviksia, hedelmiä ja marjoja yhteenä reilusti yli puoli kiloa päivässä, ja huolehtia riittävästä proteiinin saannista. Jos et syö lihaa/kalaa/maitotuotteita, esimerkiksi soijatuotteissa ja palkokasveissa on paljon proteiinia. Varsinkin, kun kerrot liikkuvasi paljon, sen saannista on tärkeää huolehtia.

      Näillä kahdella muutoksella voit jo saada paljon aikaan: proteiini edistää kylläisyyden tunnetta ja kasvikset/hedelmät/marjat täyttävät vatsaa vähillä kaloreilla. Ruoka-annoksesi voivat, ja saavat olla täysin saman kokoisia kuin ennenkin, vain niiden energiamäärä on erilainen.

    • pidemmät ruokailuvälit

      Itse huomaan että nälkä kasvaa syödessä. Jos syön useaan otteeseen päivän aikana, niin kroppa tottuu siihen, aineenvaihdunta kiihtyy ja vaatiikin ruokaa jo muutaman tunnin päästä syömisestä. Sitten tulee helposti syötyä kuitenkin liikaa kaloreita päivän mittaan.

      Nyt olen tehnyt niin että syön ekan kerran vasta aikaisintaa kello 11. Sitten seuraavan kerran klo 16-17 kieppeillä ja sitten sen jälkeen iltapalan noin kello 20-21. Ja kumma juttu, ei ole ollenkaan nälkä! Joskus nälkä saattaa tulla, mutta jos ei ole vielä ruoka-aika niin en syö, ja nälkä menee itsestään ohi ehkä 20 minuutissa.

      Suosittelen sullekin vähän pidentämään noita ruokailuvälejä, ei tule niin helposti pupellettua koko ajan jotain välipalaa. Koska niistähän kertyy jo kevyesti ylimääräisen aterian verran, jos paljon vetää välipaloja (vaikka ne olisivatkin sinällään terveellisiä).

      • Lyhyemmätruokailuvälit

        Tarkoitus onkin saada aineenvaihdunta kiihtymään, jos haluaa laihtua. Silti voi katsoa kellosta, milloin söi viimeeksi ja "muutaman tunnin kuluttua" kuuluukin syödä!
        Aamupala pitää syödä ½ tunnin sisään heräämisestä, jos syö vasta kello 11 ja on herännyt 6:lta tai 7:ltä, kroppa luulee että on nälänhätä ja laittaa jemmaan vyötärölle kaiken mitä saa.
        Sinun tyylilläsi aineenvaihdunta hidastuu ja hidastuu ja läskistyminen on väistämätöntä, kun ikää tulee lisää.


      • normipainoinen

        Eipä vaan pidä paikkansa. Minulla on kaveri, joka syö aamiaisen aikaisin ja iltaruuan myöhään. Välissä ehkä kevyen välipalan. Kaikki ateriat maltillisen kokoisia (eli syö vähemmän kuin minä, joka olen pienempi ja laiskempi). Tekee raskasta työtä, eli siihen nähden syö todella vähän. Hänen painonsa ei kuitenkaan ole nousussa, vaan pysyy vakiona.

        Oletteko kuulleet sellaisesta vaihtoehdosta, että ihmisen paino voisi pysyä paikallaan? Sekin vaihtoehto on mahdollinen, ja hyvin monilla erilaisilla ruokavalioilla. Kehon koostumuksen muuttuminen (rasvoittuminen) on asia erikseen. Jos ei todellakaan liiku riittävästi, lihakset surkastuvat ja isompi osa painoa koostuu rasvasta. Siinä vaiheessa energiankulutus alenee. Ja jos syömätavat ovat ennallaan, lihoo. Etenkin jos on jo tottunut syömään liikaa kaloreita.

        Väitän, että suuri osa lihoo siksi, että on omaksunut liian energiapitoiset ruokatavat ja liian vähän elimistöä kuormittavan elämäntavat. Juju ei ole energiansaannin raju vähentäminen tai liikunnan määrän raju kasvattaminen vaan se, että säilyttää energiaa kuluttavan massansa tai kasvattaa sitä (eli siis säilyttää tai lisää lihasmassaa). Nälkäkuuri vie aina lihaksia ja sitä kautta vaikeuttaa painonhallintaa. Liikunnan vaikutus energian kulutukseen itsessään on minimaalinen. On tehotonta juosta tai kävellä kuluttaakseen energiaa.

        Oleellisinta painon hallinnassa on painon säilyttäminen. Siis paino ei nouse, vaan pysyy ennallaan. Sen jälkeen voi maltillisesti kuntoilla lihasmassaa kasvattavalla tavalla. Ja antaa painon laskea hyvin hitaasti pitkän ajan kuluessa. Millään pikakuurilla ei laihdu.

        Muistakaa myös, että etenkin yli 40-v naiset rypistyvät, jos ovat laihoja tai laihtuvat. Etenkin liikkuvat naiset saavat vääjäämättä nuorena ryppyjä, aurinko vanhentaa. Se on normaalipainon tai laihduuden kääntöpuoli. Pieni pyöreys ei ole haitallista, jos peruselämäntavat ovat kunnossa, jos jaksaa liikkua jne. Kannattaa mitata kehonkoostumus, pelkkä paino on epämääräinen käsite.


      • Mari.vaan
        normipainoinen kirjoitti:

        Eipä vaan pidä paikkansa. Minulla on kaveri, joka syö aamiaisen aikaisin ja iltaruuan myöhään. Välissä ehkä kevyen välipalan. Kaikki ateriat maltillisen kokoisia (eli syö vähemmän kuin minä, joka olen pienempi ja laiskempi). Tekee raskasta työtä, eli siihen nähden syö todella vähän. Hänen painonsa ei kuitenkaan ole nousussa, vaan pysyy vakiona.

        Oletteko kuulleet sellaisesta vaihtoehdosta, että ihmisen paino voisi pysyä paikallaan? Sekin vaihtoehto on mahdollinen, ja hyvin monilla erilaisilla ruokavalioilla. Kehon koostumuksen muuttuminen (rasvoittuminen) on asia erikseen. Jos ei todellakaan liiku riittävästi, lihakset surkastuvat ja isompi osa painoa koostuu rasvasta. Siinä vaiheessa energiankulutus alenee. Ja jos syömätavat ovat ennallaan, lihoo. Etenkin jos on jo tottunut syömään liikaa kaloreita.

        Väitän, että suuri osa lihoo siksi, että on omaksunut liian energiapitoiset ruokatavat ja liian vähän elimistöä kuormittavan elämäntavat. Juju ei ole energiansaannin raju vähentäminen tai liikunnan määrän raju kasvattaminen vaan se, että säilyttää energiaa kuluttavan massansa tai kasvattaa sitä (eli siis säilyttää tai lisää lihasmassaa). Nälkäkuuri vie aina lihaksia ja sitä kautta vaikeuttaa painonhallintaa. Liikunnan vaikutus energian kulutukseen itsessään on minimaalinen. On tehotonta juosta tai kävellä kuluttaakseen energiaa.

        Oleellisinta painon hallinnassa on painon säilyttäminen. Siis paino ei nouse, vaan pysyy ennallaan. Sen jälkeen voi maltillisesti kuntoilla lihasmassaa kasvattavalla tavalla. Ja antaa painon laskea hyvin hitaasti pitkän ajan kuluessa. Millään pikakuurilla ei laihdu.

        Muistakaa myös, että etenkin yli 40-v naiset rypistyvät, jos ovat laihoja tai laihtuvat. Etenkin liikkuvat naiset saavat vääjäämättä nuorena ryppyjä, aurinko vanhentaa. Se on normaalipainon tai laihduuden kääntöpuoli. Pieni pyöreys ei ole haitallista, jos peruselämäntavat ovat kunnossa, jos jaksaa liikkua jne. Kannattaa mitata kehonkoostumus, pelkkä paino on epämääräinen käsite.

        Minä oin 55kg nuorena ja se oli jo silloin liian vähän.
        Nyt vanhempana tyydyn n. 58kg, koska laiha, vanheneva nainen
        on todella hirvittävä näky! Ihannepainoni on 60kg.


    • näläntunne...

      ...silloin tällöin ei ole vaarallista. Mielestäni se on jopa ihan tervettä. Jos nälän takia ei ala heikottaa ja pyörryttää, niin siitä ei ole mitään haittaa. Juo silloin vaikka pari lasillista vettä tai syö omena, ja keksi itsellesi jotain tekemistä, ettet ajattele nälkää, niin pärjäät hyvin seuraavaan ruokailuun asti. Varsinkin jos nälkäsi aiheutuu osittain lääkkeistä, niin sitä näläntunnetta ei pitäisi seurata ja yrittääkään pitää poissa, koska silloin syö varmasti liikaa.

      Itse syön noin 3-4 tunnin välein pieniä annoksia. Annos voi olla hyvinkin pieni, ja silti riittävä jotta nälkä lähtee. Sitten ennen seuraavaa ruoka-aikaa on tietenkin hetken aikaa hieman nälkä, mutta ei se haittaa.

      Jos et halua annoksia ihan konkreettisesti pienentää, niin tee kuten tuossa edellä ehdotettiin, eli pienennä annokset kalorimäärää, älä itse annoksen kokoa. Lisää esim. enemmän kypsentämättömiä tai höyrytettyjä vihanneksia, vähennä rasvaa ja viljatuotteita. Itse olen huomannut, että proteiinit pitävät nälkää parhaiten, eli muista syödä tarpeeksi esim. papuja, linssejä tai soijaruohetta (jos siis olet kasvissyöjä).

    • Vanha Jojo

      Patrik Borg, ravitsemusasioiden suosikkiguruni, sanoo kirjassaan "Rentoa painonhallintaa", että kun ravitsemusterapeutti sanoo laihduttajalle: "Syö vähemmän ENERGIAA", laihduttaja kuulee hänen sanovan: "Syö vähemmän RUOKAA." Kuitenkin ruuan määrä (kiloina tai litroina) voi olla aivan sama kuin ennenkin, mutta sen laadun pitää muuttua.

      Minusta yksinkertaisin tapa keventää ruokavaliota on lautasmallin käyttö: puolet lautasesta kasviksia (raakoja tai kypsennettyjä, ei väliä), neljännes jotain proteiinipitoista ja viimeinen neljännes perunaa, riisiä tai pastaa. Ruuan laatua parantaa myös se, että viljatuotteista valitsee aina kuitupitoisempia (kuitua vähintään 6 %) vaihtoehtoja.

      Rasvaa ei pidä jättää kokonaan pois, varsinkin kasviöljyissä ja kalan rasvassa on terveydelle välttämättömiä rasvahappoja. Proteiini pitää parhaiten nälkää ja lisäksi auttaa siihen, että paino lähtee rasva- eikä lihaskudoksesta. Jos syöt pelkästään kasvikunnan tuotteita, tarvittavan proteiinimäärän saadaksesi sinun pitäisi syödä paljon palkokasviksia, pähkinöitä ja siemeniä. Pähkinöistä saa myös hyvää rasvaa, joten ne ovat erinomaisia välipaloja.

      • ffxffxf

        Miksi perunaa? Voisiko aloittaja kenties laihtua liian nopeasti ellei pitäisi moisia tärkkelyspommeja ruokavaliossaan?


      • itsessään
        ffxffxf kirjoitti:

        Miksi perunaa? Voisiko aloittaja kenties laihtua liian nopeasti ellei pitäisi moisia tärkkelyspommeja ruokavaliossaan?

        lihota vain ne lisukkeet joita sen kanssa syödään. Mikään ei lihota kohtuullisilla annoksilla. Ylensyöti ja liikkumattomuus se lihottaa.


      • näin on...!
        itsessään kirjoitti:

        lihota vain ne lisukkeet joita sen kanssa syödään. Mikään ei lihota kohtuullisilla annoksilla. Ylensyöti ja liikkumattomuus se lihottaa.

        Varsinkin se ylensyönti. Voi sitä olla laiha vaikka ei liikkuisikaan, jos vaan syömiset on kondiksessa.

        ei vika ole perunassa, eikä suklaassa eikä pizzassa vaan ihmisessä itsessään. Itsekurin puutteessa.


    • akjtqjperg

      Vähemmän voi syödä (kalorimäärältään), jos syö tarpeeksi (ei kuitenkaan liikaa) proteiinipitoista ja sopivasti myös rasvaa. Jottei liho, olennaista on yhdistely: rasva proteiinipitoisen ja alhaisen glygeemisen indeksin ruokien (esim. vihreät kasvikset, marjat) kanssa. Esim. Salaatti ja kala/kana/pihvi/tofu/maitotuote ja jälkkäriksi marjoja ja kermatilkka tai pala tummaa suklaata tai jopa pala oikein hyvää (rasvaistakin) juustoa. Kun syöt leipää, riisiä tai pastaa, niiden kanssa lähinnä kasviksia, mutta niiden kanssa lähinnä kasviksia (esim. vähärasvaisesta kermaviilistä tehdyn kastikkeen kanssa, mahd. pastalle tomaattikastike.

    • akjtqjperg

      Hei, ja muistathan kuidut! Osta psyllium-kuitua (esim. luontaistuotekaupasta) ja lisää jugurttiin tai viiliin. Aterioiden välillä kannattaa juoda vettä ja vihreää teetä: joskus jano tuntuu nälkänä.

    • Tässä uutta näkökulmaa laihduttamiseen! Sen sijaan että keskittyisi vähentämään syömisiään, neuvon kaikkia syömään niin paljon kuin mahdollista. Ei tietenkään mitä tahansa ruokaa vaan laatua. Kun kaikesta mitä syö puolet on kasviksia, ollaan jo pitkällä. Tähän vielä aterialla mukaan proteiininlähde (kana, kala, liha jne.) sekä esim. 1 dl keitettyä pastaa. Kylkeen pala ruisleipää ja kyytipojaksi lasi maitoa tai piimää. Jälkkäriksi hyvän kokoinen annos marjoja tai hedelmä. Ai niin: kasvisten mukaan loraus öljyä niin ei rasvansaanti jää kokonaan. Lisää ideoita aiheesta tässä: http://petterilindblad.blogspot.fi/2016/03/painonhallinnan-paradoksi-ala-syomaan.html

    • syöhoikaksi

      Ei tarvitse syödä vähemmän, kun katsot ettet syö "tyhjiä kaloreita", siis ruokaa jossa ei ole ravintoaineita. Jätä nyt aluksi tuo tofu pois ja syö vain puhdasta, prosessoimatonta ruokaa suoraan luonnosta.
      Pasta kannattaa kyllä jättää pois, sillä siinä ei ole mitään mitä keho tarvitsee. Ensin hylkää vehnä ja sokeri, alkoholi ja lisäaineet. Kevyt tuotteita ja kenotekoisia makeutusaineta ei myöskään saa syödä, jos haluaa laihtua. Unohda nutraamiset, sillä niillä ei saa pysyviä tuloksia, päinvastoin se on varma tae lihoa lisää.

      Kannattaa myös kokeilla maidotonta aluksi ja myöhemmin siirtyä luomumaitotuotteisiin, joita on prosessoitu vähän tai ei juuri lankaan (jos se nykypäivänä on mahdollista).

      Laihduttaminen ei ole pelkästään kaloreita sisää ja ulos. Jokainen ihminen on yksilönsä. Viisi tasakokoista ateriaa päivässä ja ihme on jos ei laihdu. Syömättömyys lihottaa, ei syöminen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2709
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2607
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      64
      2349
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      195
      1829
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe