ESY Helsinki, kuka tuntee?

Euodia

Ystäväni käy Elävän sanan yhteydessä. Hän tuntuu olevan hämmentynyt kaikesta siellä kokemastaan. Tapahtuu paranemisia yms, mutta oppikysymykset ahdistavat. En tunne paikkaa lainkaan enkä osaa auttaa. Onko täällä joku joka tietäisi paremmin? Onko ESY hyvä paikka?

22

4487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ESY

      En ole kuullutkaan.

    • arvioita uskontunnustuksen ...

      "Elävän Sanan Yhteys ry eli Elävä Sana -seurakunta lukeutuu tunnustuskuntiin sitoutumattomaksi uuskarismaattiseksi seurakunnaksi. Jäseniä on 200." sanoo Wikipedia:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Elävän_Sanan_Yhteys

      - jossain sivulla sanottiin "helluntai-karismaattinen".

      Seurakunnan oma uskontunnustus:
      http://www.elavasana.net/tunnustus.html

      Siinä minun silmiini pisti siinä kohta "...tähden me voimme saada anteeksiantamuksen, terveyden ja vanhurskauden" - siis tuo sana "terveyden": He ehkä opettavat siellä, että uskova aina paranee sairauksistaan, mikäli vain uskoo oikein? Sehän ei ole Raamatun mukaan totta. Kaikki uskovat eivät parane vaikka miten oikein uskoisi. Voi olla ahdistavaa olla siinä seurakunnassa se uskova, jolla on sairauksia, jotka eivät parane.

      He ovat aikuiskasteen kannattajia.

      Sitten siellä lukee: "Me uskomme, että on tärkeää vastaanottaa Pyhän Hengen kaste, johon liittyy kielillä puhuminen". Siis he eivät opeta, että on "yksi kaste" (Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste! Ef. 4:5), vaan siellä erotetaan kaste ja Pyhän Hengen kaste toisistaan. Saattavat opettaa siis, että on kahden tason uskovia: niitä joilla on Pyhän Hengen kaste ja niitä, joilla sitä ei ole. Raamatun mukaan on vain sellaisia uskovia, jotka ovat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettuja ja joilla on Pyhä Henki (ilman Pyhää Henkeä ihminen ei usko Jeesukseen). Täyttyminen (jatkuvasti) Pyhällä Hengellä on eri juttu.

      Sitten tuo on todella ongelmallinen opetus, jos he tosiaan opettavat, että kaikkien uskovien on tärkeää saada kielillä puhumisen armolahja. Raamattu kun sanoo suoraan uskoville: "eiväthän kaikki puhu kielillä" (1.Kor.12:30)

      Tuon heidän uskontunnustuksensa mukaan opissa on horjuntaa, ja se voi ahdistaa.

      • kuin Elämän sana seurakunta...

        Turussa toimii Elämänsana niminen seurakunta. Siellä on kuulemma suuret velat nousseet jäsenien maksettaviksi.
        Yleensä nuo toiminnot perustuvat rahan ympärille, samoin kuin esim. luterilaisen kirkonkin toiminta.

        Olen löytänyt tervettä, alkuperäistä kristinuskoa, jota on alkanut ilmetä yhä enemmän, vaatimattomasti monilla paikkakunnilla.
        Tässä siitä:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com
        Siellä on opetuksia monilta eri alueilta.
        Katso.


    • on kurjaa

      ESY on menestysteologiaa, joka on kurja oppi, painottaa rahaa ja terveyttä ja valtaa.

      Ei siis ole mitään tervettä oppia, eikä edes kristillisyyttä.

      Etsi käsiisi vaikka kirjastosta Paavo Hiltunen, Super uskovat, kirja, niin tiedät tästä asiasta enemmän.

      Myös nämä kirjat ovat hyödyllisiä:
      Matti Pyykkönen, Jumala juoksupoikana
      Sven Reichman, Lammasten vaatteissa

      • Euodia

        Kuulen paljon esim. paranemisihmeistä, Pyhän Hengen läsnäolon kokemisista, näyistä, ilmestyksistä. Kaikki kuulostaa todella elävältä ja karismaattiselta. Jokin silti mättää, mutta en osaa sanoa mikä.


      • sairaat oikeesti?
        Euodia kirjoitti:

        Kuulen paljon esim. paranemisihmeistä, Pyhän Hengen läsnäolon kokemisista, näyistä, ilmestyksistä. Kaikki kuulostaa todella elävältä ja karismaattiselta. Jokin silti mättää, mutta en osaa sanoa mikä.

        Euodia "Kuulen paljon esim. paranemisihmeistä, Pyhän Hengen läsnäolon kokemisista, näyistä, ilmestyksistä. Kaikki kuulostaa todella elävältä ja karismaattiselta. Jokin silti mättää, mutta en osaa sanoa mikä. "

        Kaikista noista voidaan hyvinkin puhua, mutta jotta puheilla olisi arvoa ja merkitystä kannattaa tutkia ensin:

        Ovatko puheet totta ?

        Onko ihmisiä parantunut oikeasti ?

        Onko parantumisesta todisteita ?



        Pyhän Hengen läsnäolon kokemus voi joskus olla myös sielullisuutta, tarkoituksella luotu tunnelma.

        Näkyjä ja ilmestyksiä ja profetioita on esim. Nokia Missiossa ja Helluntailaisen Paavo Järvisen toiminnassa, mutta yleensä ne eivät toteudu ja ovat vääriä.

        Parantumisesta puhui suureen ääneen Helluntaikonferenssissa Guy Peh ja Nokia Missiossa ja muutamissa helluntaiseurakunnissa Nigerialainen Charles Ndifon, mutta siitä huolimatta sairaat jäivät sairaiksi.

        Uskon Sana-liikkeen seurakunnissa puhutaan melko paljon sairaiden parantumisesta, mutta siitä huolimatta eivät sairaat heidän keskuudessaan yleensä parannu.


      • Euodia
        sairaat oikeesti? kirjoitti:

        Euodia "Kuulen paljon esim. paranemisihmeistä, Pyhän Hengen läsnäolon kokemisista, näyistä, ilmestyksistä. Kaikki kuulostaa todella elävältä ja karismaattiselta. Jokin silti mättää, mutta en osaa sanoa mikä. "

        Kaikista noista voidaan hyvinkin puhua, mutta jotta puheilla olisi arvoa ja merkitystä kannattaa tutkia ensin:

        Ovatko puheet totta ?

        Onko ihmisiä parantunut oikeasti ?

        Onko parantumisesta todisteita ?



        Pyhän Hengen läsnäolon kokemus voi joskus olla myös sielullisuutta, tarkoituksella luotu tunnelma.

        Näkyjä ja ilmestyksiä ja profetioita on esim. Nokia Missiossa ja Helluntailaisen Paavo Järvisen toiminnassa, mutta yleensä ne eivät toteudu ja ovat vääriä.

        Parantumisesta puhui suureen ääneen Helluntaikonferenssissa Guy Peh ja Nokia Missiossa ja muutamissa helluntaiseurakunnissa Nigerialainen Charles Ndifon, mutta siitä huolimatta sairaat jäivät sairaiksi.

        Uskon Sana-liikkeen seurakunnissa puhutaan melko paljon sairaiden parantumisesta, mutta siitä huolimatta eivät sairaat heidän keskuudessaan yleensä parannu.

        Patteja poistunut ystäväni silmien alla, haavoja lakannut vuotamasta... nämä eivät ole välttämättä edes tapahtuneet kokouksissa. Ystäväni on ihana, vilpitön uskova, mutta nuori sellainen ja minuakin epäilyttää menestysteologia, keskittyminen Pyhän Hengen manifestaatioihin, "läsnäolokokemuksiin" jne. Opettajat joista hän paljon puhuu, ovat juuri niitä jotka monen toimesta on julistettu harhaoppisiksi kuten R Howard Browne, Benny Hinn, Todd Bentley, K. Hagin... hän kokee että on saanut niin paljon. Voiko vilpitön uskova säilyä kuitenkin terveenä hengellisesti ja psyykkisesti, vaikka seurakunta olisi hieman sivuraiteilla joissain oppikysymyksissä, jos vain etsii kaikessa oikeasti Herraa? Ja voiko paranemisia tapahtua a) siksi että vääristä opeista huolimatta Jumala siunaa lapsiaan tai b) vilpitön uskova voi eksyä käyttämään parantavaa voimaa, joka ei olekaan Jumalasta (esim. käytyään saamassa Floridasta "uutta voitelua")?


      • ja eksytys
        Euodia kirjoitti:

        Patteja poistunut ystäväni silmien alla, haavoja lakannut vuotamasta... nämä eivät ole välttämättä edes tapahtuneet kokouksissa. Ystäväni on ihana, vilpitön uskova, mutta nuori sellainen ja minuakin epäilyttää menestysteologia, keskittyminen Pyhän Hengen manifestaatioihin, "läsnäolokokemuksiin" jne. Opettajat joista hän paljon puhuu, ovat juuri niitä jotka monen toimesta on julistettu harhaoppisiksi kuten R Howard Browne, Benny Hinn, Todd Bentley, K. Hagin... hän kokee että on saanut niin paljon. Voiko vilpitön uskova säilyä kuitenkin terveenä hengellisesti ja psyykkisesti, vaikka seurakunta olisi hieman sivuraiteilla joissain oppikysymyksissä, jos vain etsii kaikessa oikeasti Herraa? Ja voiko paranemisia tapahtua a) siksi että vääristä opeista huolimatta Jumala siunaa lapsiaan tai b) vilpitön uskova voi eksyä käyttämään parantavaa voimaa, joka ei olekaan Jumalasta (esim. käytyään saamassa Floridasta "uutta voitelua")?

        Euodia "Patteja poistunut ystäväni silmien alla, haavoja lakannut vuotamasta... nämä eivät ole välttämättä edes tapahtuneet kokouksissa. "

        Niitä ei voi vielä pitää ihmeinä.

        Euodia "Ystäväni on ihana, vilpitön uskova, mutta nuori sellainen ja minuakin epäilyttää menestysteologia, keskittyminen Pyhän Hengen manifestaatioihin, "läsnäolokokemuksiin" jne. Opettajat joista hän paljon puhuu, ovat juuri niitä jotka monen toimesta on julistettu harhaoppisiksi kuten R Howard Browne, Benny Hinn, Todd Bentley, K. Hagin... hän kokee että on saanut niin paljon. "

        Kirjoitat sillä tavoin, jotta huomaan, että tiedät eksytyksistä.

        Rodney Howard-Brownen ja Benny Hinnin ja Kenneth Haginin elämästä ja opetuksesta tiedetään sen verran paljon, ettei heitä voi pitää kristittyinä. Jos he haluaisivat olla kristittyjä, silloin he julistaisivat vain ja ainoastaan aitoa ja puhdasta Jumalan sanaa. Silloin he eläisivät Jumalan sanan mukaan. Mutta koska he julistavat menestysteologiaa, he ovat eläneet ylellisyydessä, ovat keränneet miljoonia pankkitileilleen, niin ei heitä voi pitää Jeesuksen seuraajina. Minun korvissani se väärä ahneuden evankeliumi, jota he julistavat, on vastenmielistä ja inhottavaa. Pidän enemmän siitä evankeliumista, jonka löydän raamatustani.

        Euodia"Voiko vilpitön uskova säilyä kuitenkin terveenä hengellisesti ja psyykkisesti, vaikka seurakunta olisi hieman sivuraiteilla joissain oppikysymyksissä, jos vain etsii kaikessa oikeasti Herraa?"

        Seurakunta hiukan sivuraiteilla, sen voisi sanoa myös niin, että kyseessä on seurakunta, jossa on toinen henki, toinen evankeliumi ja toinen Jeesus.

        Jos kristitty etsii kaikessa oikeasti Herraa, silloin on mahdollista, että hän löytää tien ulos tuollaisesta seurakunnasta.

        Mutta huono seura ja toinen henki tekevät ihmisestä mukautumisen ja osallistumisen kautta lopulta samankaltaisen kuin muut seurakuntalaiset ovat. Eivät hetkessä, eivät kaikista, mutta useimmista.

        Tuollainen seurakunta, johtaa monen kohdalla suureen pettymykseen, kun opetetaan asioita jotka eivät ole totta, kun julistetaan parantumista, eikä sitä useimmiten tapahdukaan.

        Jotkut ovat sairastuneet, kaikesta opetuksesta ja uskottelusta huolimatta. Sairaus ei lähde pois vaikka he sen kieltävät, vaikka he suullaan tunnustaisivat terveyttä, vaikka he ottamalla ottaisivat terveyttä taivaasta ja vaikka he kuinka kiroaisivat sairautta ja käskisivät sitä poistumaan. Silloin moni menestysteologian lumoissa oleva huomaa, ettei tuo oppi olekaan Jumalasta.

        Moni tuollaisessa seurakunnassa pitkään ollut, ei sieltä lähdettyään enää välitä Jeesuksesta, eikä mistään hengellisestä. Tuollaiset opetukset turmelevat monen uskon.


        Euodia"Ja voiko paranemisia tapahtua a) siksi että vääristä opeista huolimatta Jumala siunaa lapsiaan"

        Kun evankeliumi on toinen, niin on toinen Jeesuskin. Jos Jeesuksen Kristuksen julistama evankeliumi ei heille kelpaa, niin eivät he kelpaa Jeesuksellekaan, kun hänet niin ylenkatsovat.

        Jumala voi kyllä auttaa uskomatontakin, jopa parantaa, paikasta riippumatta.

        Jumala ei tahdo siunata sellaista toimintaa ja ihmistä, joka halveksii Jeesusta, opettamalla toista evankeliumia.

        Ihmeet ja merkit seuraavat julistettua Jumalan sanaa. Mutta jos julistetaan toista evankeliumia, niin silloin
        ei tule siunauksia, eikä muutakaan hyvää.

        On kyllä mahdollista, että ihminen kokee parantumisen vaikka hindulaisuudessa, eihän sairaiden parantuminen itsessään todista Jumalasta ja Jumalan vaikutuksesta mitään. Parantavathan nekin sairaita, joita Jeesus ei tunne ja jotka hän ajaa luotaan pois.


        Matteus 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        7:17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        7:18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
        7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'


        On melko paljon sellaista uskonnollista toimintaa, jossa ihmiset onnistuvat viihdyttämään toinen toisiaan melko hyvin ilman Jeesustakin. Sellainen toiminta ei kyllä auta ketään hengellisesti, eikä sillä ole arvoa Jumalan edessä.

        Mutta jotkut muut asiat saavat toiset ihmiset viihtymään vuosikymmeniä esim. mormoneissa ja Jehovan todistajien parissa. Hukkaavat aikaansa harhaoppeihin, mutta eivät ymmärrä sitä, ellei Jeesus ilmesty heille ja johdata heitä sieltä ulos.

        Euodia " tai b) vilpitön uskova voi eksyä käyttämään parantavaa voimaa, joka ei olekaan Jumalasta (esim. käytyään saamassa Floridasta "uutta voitelua")? "

        Vilpittömyys ei suojaa ketään, Jumalan sana kyllä suojaa monelta vaikeudelta, jos sen mukaan toimitaan ja eletään. Eräs tärkeä kohta on: harhaoppista karta. Jos sitä uskotaan, silloin ei käydä Floridassa voimaa etsimässä.

        Suggestio ja ihmisen sielun voimat ovat joskus saaneet aikaan pieniä ihmeitä.

        Floridasta uuden voitelun saanutta ei kyllä voi sen jälkeen pitää vilpittömänä uskovana.


    • itsekin siellä käynyt

      Hei,

      itse kävin Esy:ssä noin vuoden verran. Paikan ihmisistä ei ole mitään pahaa sanottaavaa, todella mukavia ja vilpittömiä uskovia. Opista ei sitten olekaan muuta kuin sanottavaa:paikka kannattaa menestysteologista opetusta, uskovalla ei tarvitse olla sairauksia eikä köyhyyttä, tai se voi olla synnin seurausta.

      Nämä Pyhän Hengen lahjat tai karismat ovat siellä keskeisessä roolissa, paikkaa voisi luonnehtia äärikarismaattiseksi. Kaikenlaiset nykimiset, kaatuilut ym. lasketaan Hengen "kosketuksiksi". Pastoria tai ennemminkin pastoreita on monta kertaa varoitettu opettajasti kuten Hagin,Hinn ym. mutta tekivät pilkkaa noista varoittajista.

      Itse päätin lähteä paikasta, koska meinasin luopua uskostani heidän oppiensa takia; menin sinne uskoon tultuani enkä osannut silloin kyseenalaistaa touhua. Onneksia minulla oli ystävä, joka kävi oeptukseltaan raikkaammassa paikassa, jolta sitten sain tukea uskooni. Ikävää on se, että jos paikasta lähtee ja perustelee päätöksensä, saa "penseän" leiman. Itse vahvistusta, kun vertasin Esyn tapahtumia ja oppeja kirkkohistorian tapahtumiin: sieltähän ne löytyivät, tosin väärältä puolelta aitaa.

      Neuvon siis sinua omasta kokemuksesta: ole ystäväsi tukena, vie hänet jonnekin parempaan paikkaan. Oma ystäväni kävi One Way Missionissa ( tuossa linkki heidän menestysteologiaa vastustavaan opetukseensa: http://www.onewaymission.fi.m-serv.kotisivut.com/index.php?option=com_content&task=view&id=226&Itemid=288) ja voit kysyä lisää neuvoa heidän pastoriltaan Tapani Suonnolta.

    • sunnyriver

      Vuosia sitten kävin silloin tällöin ESY:ssä, vaikken sen jäsen ollutkaan.
      Ainakin silloin seurakunta oli ok.
      Tyypillinen uudistusseurakunta kuten
      esim. SuurHelsingin seurakunta, Järvenpään vapaaseurakunta tai vastaavat.
      Eläväinen, parantava ilmapiiri, joskus ehkä
      ylilyöntejä, mutta ajan mukaan nekin oikeavat.
      Eli silloin oihan ok, nykyisestä tilasta en tiedä.

      • GraceH

        Olen käynyt Esyssä noin 5 vuotta ja nykyään Esy on kotiseurakuntani. Viestejä lukiessa tuli kyllä välillä paha mieli. Esy on ihana paikka erityisesti sen takia, kun siellä Jumala on ihmeellisesti läsnä ja sydän virvoittuu (vaikken edes käy rukoiltavana tai kaadu tai ei tapahdu mitään nykimisiä..nehän eivät ole itseisarvo). Lattiallekin menen usein ihan oma-aloitteisesti ja vain lepään Hänen läsnäolossaan. On ihanaa, kun voi olla vapaasti oma itsensä.

        Jumalan voi kohdata myös hiljaisuudessa, tosin niitä kokouksia meillä on harvemmin. Luulenpa, että meidän tarvitsisi enemmän odottaa Häntä niin...kuunnella, mitä Hän puhuu...tosin ylistykselläkin on paikkansa Raamatun mukaisesti.

        En kiellä, etteikö joitakin ylilyöntejä olisi tapahtunut tai voisi vastaisuudessakin tapahtua. Mutta Esyssä on kuitenkin tosi ihania ihmisiä, jotka niin kuin sanoitte, ovat vilpittömiä Herran etsinnässään.


    • Ihmetteliää

      Miksi esyssä ei puhuta lähimmäisen rakkaudesta anteeksi antamisesta ?. Siellä on vain minä minä minulle kuuluu...

    • rrrrr333

      Erittäin hyvä paikka, vaikka en ole muuton takia päässyt käymään vuosiin. Paras pastori koko suomessa, ja voi sanoa kuunneelleeni monia...Ehdottomasti parasta opetusta, ja armolahjat toimii, jos ei toimi jossain seurakunnassa, on jotain vialla joko uskovissa tai opetuksessa. Jeesus sanoi itse että tämä (armolahjat) ON MERKKINÄ heistä jotka uskovat, NIIN ETTÄ EI KUKAAN VOI EKSYÄ TAI EPÄILLÄ! Joten jos joku epäilee , ei tiedä mitä on kristinusko, ei ole lukenut Raamattua tai ei muutoinkaan tiedä mistään mitään.
      Ja kyllä menestysteologiasta voi puhua pahaa AINA siihen päivään asti kun itse joutuu tosi hätään, eikä kuivat luut voi auttaa, silloin tietää MISTÄ apu tulee.
      Olisiko kÄRSIMYSteologia sinulle mukavampi oppi, ruoskisit itseäsi ja elelisit luostarissa paastoten jne.sopii kokeilla.

      • lutherl

        No armolahjoista huolimata täytyy aina koetella, Jeesuskin käski niin. Ilmestyskirjassa puhutaan, viimeisestä tuomiosta, jossa toisille sanotaan: Menkää pois minun tyköäni.... en ole KOSKAAN teitä tuntenut, sanoivat: emmekö SINUN nimessäsi tehneet, monta voimallista tekoa jne.


    • Mahdun mukaan

      ESY on ihan hyvä seurakunta.
      Maahanmuuttajatkin mahtuu mukaan (kuten minä).

      Mukavia ihmisiä, hauska pastori, hyvää musaa.

    • sopiva paikka

      Joo - se on sopiva paikka sellaisille, jotka kokevat olevansa heikkoja ja havoittetuja. Jeesus hoitaa ja Pyhä Henki parantaa.

    • esyläinen

      Esy on hyvä seurakunta olla jäsenenä ja osallistua säännöllisesti. Itse olen sen seurakunnakseni valinnut, monia vaihtoehtoja tutkittuani.

    • mamma90

      Mielestäni myös esy on aivan loistava seurakunta! Itse päädyin sinne noin kaksi vuotta sitten.Ennen kuin tulin sinne olin aivan masentunut ja uskosta luopumassa. Siellä käydessäni sain parantua masentuvista ajatusmalleista ja armolahjan jonka olin saanut pienenä alkoi jälleen toimimaan kun aloin käydä esyllä!

      Joten olen täysin sitä mieltä, että Esy on hyvä seurakunta koska siellä virtaa vapaasti pyhän hengen voima. Mielestäni se on oleellista jos ylipäätänsä halutaan armolahjojen toimivan ja ihmeiden tapahtuvan! :) Esy on innostanut myös minua olemaan aktiivisempi evankelioimisessa ja tähän kaikkien seurakuntien pitäisi pyrkiä! :)

      Ihmisten pitäisi muistaa myös se, että myös seurakunnissa olevat ovat vain ihmisiä. Kaikki ei ole kaikkia varten ja kaikkia ei voi miellyttää. Tärkeintä on se, että ne jotka kokee seurakunnan hyväksi, saavat yhdessä kohdata Jeesusta.

    • ÄlkääTuomitko

      Kävin Esyssä vuosia, siitä asti, kun se vasta aloitteli ja oli toinen pastori johtamassa. Oman elämäni ongelmien vuoksi jouduin jäämään pois, en ole päässyt käymään, mutta ei johtunut seurakunnasta, vaan itsestäni. Tosin olen vähän perspektiiviä saanut poissa oltuani. Ihan alussa paikassa painotettiin kovasti Sanaa ja uskoa, Pyhän Hengen läsnäolo ja voima ei ollut niin painotettuna. Evankelioitiin paljon, myös lähetystyötä ulkomaille, ja harrastettiin lähimmäisenrakkautta, kuten ruoka-avustusta tarvitseville jne. Oli paljon afrikkalaissyntyperäisiä uskovia ja venäläis- ja virolaisperäisiä uskovia. Heille oli tulkkausta omalle kielelle. Lapsille oli omaa pyhäkoulutoimintaa aikuisten kokouksen aikana, itselleni se merkitsi paljon ja sai rakastumaan Jeesukseen ja antamaan elämäni Hänelle kokonaan.

      Negatiivista silloisessa oli ehkä juuri uskopainotteisuus; olisin kaivannut alusta asti enemmän ymmärrystä armosta, ja siitä, että vanhurskaus ja armo kannattavat minua eteenpäin uskontiellä silloinkin, kun uskoni on pieni. Teini-ikäisenä ollessani siirryin lyhyesti toiseen seurakuntaan, kun paikassa jouduttiin vaihtamaan pastoria, ja tilalle tulivat nykyiset Peter Hackzell ja Veikko Lipponen. Kävin omia kamppailujani lävitse; olla uskovainen ja teini-ikäinen on vaikea yhdistelmä, mutta siitäkin selvittiin Isä Jumalan hyvyyden ansiosta. Pian jo olin palannut Esyyn, mutta yhdellä erotuksella: olin poissaollessani halunnut ystäväporukassani tapahtuvan uskon horjumisen ja luopumisen vuoksi uudelleen sitoutua Jeesuksen seuraajaksi ja tehdä tuon päätöksen vahvistuksena kasteella käymisen. Olin jo Pyhällä Hengellä täytetty tietysti, sillä olinhan jo ollut lapsesta saaakka Jumalan oma, mutta koin kasteella käymisen merkiksi Jumalalle, että "ympäri en käänny, olen Sinun, valitsevat muut mitä hyvänsä".

      Palattuani Esyyn huomasin siellä muutosta: armo ja Isä Jumalan rakkaus olivat tulleet keskeisiksi saarnoissa. Tämä näkyi ja tuntui myös ilmapiirissä: kireys ja jännitys ja pakko ja väkisin yrittäminen jäivät pois, tilalle tuli lepo, turva, luottamus Isän työhön jokaisessa yksilössä heidän kasvattamisekseen Kristuksen kaltaisuuteen. Nuoret evankelioivat, mutta seurakunta yhdessä teki evankeliointia vähemmän. Edelleen jatkuivat lasten omat pyhäkoulukokoukset. Uskoa edelleen saarnattiin, mutta muistettiin, että usko ja armo ja usko ja rakkaus kulkevat käsi kädessä, Sana ja Pyhä Henki, niin pysyy tasapaino ja seurakunta on terveellä pohjalla. Itse pääsin vapaaksi vuosikausia painaneesta uskonnollisuuden taakasta, syyllisyydestä, itsevihasta, pelosta, masennuksesta ja monesta muusta ongelmasta, kun vain vietin mahdollisimman paljon aikaa kuunnellen hyvää Sanan julistusta, joka loi tervettä uskoa Jeesukseen minussa, ja leväten palvoen Jumalaa ja odottaen Hänen läsnäolossaan Hänen kohtaamistaan.

      Itse en kokenut tarpeelliseksi kaikkien ns. "ilmentymien/manifestaatioiden" kokemista, vaikka moni muu niitä juuri kaipasi; usein menin itse vain istumaan tai makaamaan lattialle kokouksen loppupuolella seuranneen rukouspalvelun ajaksi, ja vain odotin Herraa. Kyllä koin pariin kertaan ilon Herrassa täyttävän, mikä oli kuin lääkettä masennusta vastaan, mutta koin myös sellaisen sielullisen naureskelun, koska epävarmana koin tarvetta varmistella, että Herra on näin minua koskettanut. Tällöin aloin huomata ongelman: jos ihmiset eivät keskittyisi muistamaan, että seurakuntaan tullaan 1) palvomaan Herraa, 2) kuulemaan Sanaa ja kyllä, 3) myös täyttymään Hengellä, vaan alkaisivat pitää "kosketuksen" saamista Herralta todisteena tosiuskovaisuudesta ja siitä, että tässä seurataan Herraa, olisi luvassa ojaan ajamisia ihmisten henkilökohtaisissa elämissä. Luulen, että moni ihminen toivoi elämäänsä löytyvän sellaisia vastauksia ja ratkaisuja, jotka olisivat helppoja ja taianomaisesti saisivat kaikki ongelmat katoamaan. Mutta kun uskonelämässä ei ole kyse siitä, että Jeesus tekee kaikesta helppoa ja nautittavaa, vaan Hänen seuraamisensa kuvaillaan nimenomaan maksavan hinnan, olevan ristinsä kantamista ja aiheuttavan vainotuksi joutumista. Uskonelämässä on kyse siitä, että koko elämäni ajan Hän tekee työtään minussa kasvattaakseen minua. Hän rakastaa minua sellaisena kuin olen, muttei jätä minua sellaiseksi kuin olen, vaan auttaa minua muuttumaan saman kuvan kaltaisuuteen Hänen kanssaan "niin kuin muuttaa Herra, joka on Henki".

    • ÄlkääTuomitko

      Me tarvitsemme tervettä Sanaan perustuvaa oppia, mutta ilman Pyhän Hengen työtä meissä me emme kasva, emme muutu enemmän Hänen kaltaisikseen, vaan jäämme sielullisiksi, "lihallisiksi". Asia on vaan niin, että meillä ihmisillä on kova taipumus heittää lapsi pesuveden mukana, niin kuin sanotaan, oli joko mennään äärimmilleen uskonnollisiksi ja kielletään Pyhän Hengen läsnäolon kokeminen seurakunnassa lihallisena harhaoppina tai sitten juostaan toiseen ääripäähän ja keskitytään pelkästään Hengen lahjoihin, näkyihin, profetioihin, Hengen kosketuksen kokemuksellisuuteen, ja unohdetaan muistuttaa ihmisille, että Sana on kallio, jolla seistä, niin etteivät tulvat vie mukanaan. Tuona aikana, kun ihmiset ihastuksissaan kokivat uudella tavalla Jumalan läsnäoloa, olivat estottomia ottaessaan vastaan, mitä ikinä Hän antoi, ja kokivat Hänen hyvyytensä avun elämässään, tapahtui myös usean kohdalla se, että mentiin äärimmilleen, uskottiin, että tässä vaan lillutaan Jumalan läsnäolossa ja kaikki on aina vaan niin ihanaa, ja sitten hämmästyttiin, kun tulvat tulivat ja veivät hiekkalinnoja mukanaan. Ihmiset kokivat pettymyksiä, eivät parantuneet, saivat osakseen ylenkatsetta, jos eivät olleet tarpeeksi "hengellisiä", kokivat toisten uskovien ylilyöntejä, jotka haavoittivat heitä syvästi, ihmettelivät, miksi minulla on niin vaikeaa elämässäni, jos kerran seuraan Herraa, eikö kaiken pitäisi vain järjestyä ja sujua ja mennä kuin vettä vaan.

      Ongelma ei ollut ilmiö, joka toi ihmisten tietoisuuteen sen, että me ihmiset, pienet mitättömät, pikkuruiset, saatoimme saada lähemmän yhteyden Kaikkivaltiaaseen Luojaamme, sillä Jeesuksen ristintyö mahdollisti pääsyn Hänen tykönsä, niin kuin Aadam oli yhteydessä Jumalan kanssa paratiisissa ennen syntiinlankeemusta. Ongelma ei ollut se, että puhuttiin armosta, sillä se nosti lukemattomat kauhean painavan taakan alta ja vapautti heidät rakastamaan Jumalaa vailla pelkoa Hänen vihastaan ja rangaistuksesta ja tuomiosta. Ongelma ei ollut se, että puhuttiin Isä Jumalasta, ja siitä, kuinka meillä nyt uskovina Jeesuksen kautta on pääsy lapseuteen, olemaan Isän rakastettuja tyttäriä ja poikia. Ongelma oli se, että moni kristitty koki Jumalan ihanan läsnäolon, ja halusi siitä eteenpäin vain kokea sitä: kokemus tuli liian tärkeäksi. Siitä tuli kuin huumetta: tätä on saatava kokea lisää. Mutta ongelmat ilmenivät sitten arjessa, kun kokemus hiipui, eikä oltu rakennettu kalliolle, Jeesukselle, Jumalan Sanalle: kun ne koettelemukset, synnin kiusaukset, hyökkäykset, vainot, ristin kantamiset, kaikki, mitä ihmiset elämässään joutuivat käymään läpi, tulivat, kävi kolmella lailla: joko usko hiipui, kun ei se Jumala tehnytkään, niin kuin mä halusin, ja kun ei uskovan elämän realiteetti maistunutkaan niin hyvältä, tai sitten mentiin äkkiä kipin kapin takaisin turvallisen uskonnollisuuden piiriin ja sanottiin itselle ja kaikille muille, että siitä se johtui, että se oli eksytystä, siksi se ei toiminut minun kohdallani, tai sitten kolmas vaihtoehto, jonka minä valitsin, oli hyväksyä se, että Jumalaa käyttää IHMISIÄ, ja siellä missä on ihmisiä, on ongelmia, on epätäydellisyyttä, on lihallisuutta/sielullisuutta, on erehdyksiä, väärinkäsityksiä, toisten satuttamista joko ymmärtämättömyyttään tai tahallaan sydämen kovuudesta. Ja SILTI Jumala käyttää meitä, ihmisiä, jotka mokaamme. Mokia siis tapahtui, itsekin mokasin, mutta arvatkaa mitä: kun mokaa, silloin noustaan takaisin ylös, ja jatketaan eteenpäin, kun Herra auttaa jokaisen mokan ylitse. Ja kasvetaan ja opitaan omista ja muiden virheistä.

      Ei tuomita, ettei meitä tuomittaisi. Varottaisin kaikkia olemaan varovaisia, miten puhuvat näistä asioista. Raamatussa Jeesus sanoi fariseuksille, omavanhurskaille tekophyhille, jotka sanoivat Jeesuksen tekevän teot paholaisen vallalla, ettei Pyhän Hengen pilkkaa anneta anteeksi, vaikka kaiken muun saa anteeksi. ÄLKÄÄ TUOMITKO. Tuomio on Herran, Hän omat kukkonsa ja kanansa kynii, missä on eksytystä, Hän kyllä voi siitä hankkiutua eroon, missä on erehdyksiä tai väärintekoja, Hän voi ne osoittaa ja saada katumusta aikaan. Meidän tehtävä on SIUNATA ihmisiä, rukoilla heidän puolestaan, jos huomaamme jotain, mikä aiheuttaa hälytyskellojen soimista sisimmässämme, ei toimia toisten tuomareina ja levittää pahoja sanoja heistä. Olkaa varovaisia, ettette väitä sitä, minkä Pyhä Henki on tehnyt, paholaisen työksi. Kaiken epätäydellisyyden keskellä tuossa liikehdinnässä kuitenkin Pyhä Henki vapautti, paransi syvistä haavoista, elvytti, nosti ylös, antoi elämänhalun takaisin, antoi toivoa, kantoi ihmisiä, jotka kävivät tuossa seurakunnassa kokouksissa. En ole vuosiin käynyt, joten en voi puhua siitä, millaista siellä tänä päivänä opetus painotukseltaan on, mutta toivoisin, että ihmiset muistaisivat, että kaikista eroavaisuuksistamme huolimatta olemme kaikki yhdessä Kristuksen ruumis eli seurakunta, olimme mistä suuntauksesta/kirkkokunnasta hyvänsä, jos vain Jeesus Kristus on Herramme. Rakastakaa toisianne, se oli Hänen käskynsä meille!

    • ÄlkääTuomitko

      Jos jotakin itse jäin kaipaamaan lisää tuossa seurakunnassa, oli vanhoilta ajoilta se, että seurakunnassa oli suuri joukko ulkmailta Suomeen muuttaneita, ja kaikki sopivat yhteen samaan "soppaan". Jossakin vaiheessa seurakunnasta katosivat iso enemmistä afrikkalaissyntyisistä jäsenistä, samoin venäläis- ja virolaisperäisistä jäsenistä ei jäänyt montaakaan jäljelle. Tietysti Herra antaa ihmisille uusia tehtäviä ja paikkoja, joihin haluaa heidän siirtyvän ja jatkavan eteenpäin, joten voi olla, että se oli syynä heidän poistumiselleen. Kaipasin vain sitä ilmapiiriä, missä kaikki olivat niin erilaisia ja silti niin samanlaisia yhdessä. Sillä oli iso positiivinen ja lähtemätön vaikutus siihen, millaiseksi ihmiseksi itse kasvoin. Lisäksi evankeliointi ja lähetystyön osuus olisi ihana nähdä siellä palaavan entisiin mittoihinsa.

      Jos seurakunnassa on nykyään sellainen ilmapiiri, jossa ihmiset ahdistuvat, kokevat, etteivät kelpaa, tai jossa tuomitaan, jos et ole "hengellinen" ja koe ihmeitä ja merkkejä jne., silloin on taas aika kokea muutosta. Se tapahtuu rukoilemalla Isää Jeesuksen nimessä ja pyytämällä, että Pyhä Henki muuttaa sen, mikä muutettava on. Ei ole hyvä, jos ihmiset eivät uskalla tulla seurakuntaan tai tuoda ei-uskovaisia/uusia uskovaisia sinne siitä pelosta, että kokisivat tuomiota. Hengellisien kokemuksienkin keskellä voi esiintyä uskonnollisuutta, jossa väitetään, että me vaan ollaan hengellisiä ja muut ei ole, jos eivät parannu tai muuta sellaista. Ei se ole oikein, siinä olette oikessa. Mutta voi olla kyseessä myös kasvamaton kristitty, joka on puhunut ymmärtämättömyyttään kovasti, ei välttämättä tarkoita, että koko seurakunnassa ollaan sitä mieltä. Tai voi olla kyseessä herkkä ihminen, joka vierailee seurakunnassa, ja ymmärtää väärin jonkun puheet ja/tai käytöksen. Sen vain tiedän, että Jeesusta ei tarvitse pelätä, HÄN ei ole se, joka ahdistusta tai tuomiota tai huonommuudentunnetta ym aiheuttaa. Enkä sano, ettei saa sanoa, että paholainen on jonkin asian takana seurakunnassa, koska sehän on totta, että hän voi tulla kuiskuttelemaan valheitaan uskoville, ja saada heidät hyäksymään sen, mitä hän heille kuiskutteli, ja näin saada heidät sanomaan/tekemään jotakin, mitä Pyhä Henki ei hyväksyisi ollenkaan. Sehän nimenomaan haluaa aikaansaada hajaannusta ja jakaantumista uskovien keskuudessa. Mutta yrittäkää uskoa enemmän Jumalan voimaan kuin paholaisen voimaan; Isä Jumala on voimallinen korjaamaan sen, mikä on väärin seurakunnassa, ei ongelmien vuoksi tarvitse silti olla julistamassa heti pannaan kokonaista seurakuntaa tai väittämässä heitä harhaoppisiksi.

      Helsingissä on paljon hyviä seurakuntia, ja jos katsotaan kokonaiskuvaa, Esyn kautta on tapahtunut enemmän hyvää ja siunausta, kuin pahaa. Jos hämmentää asiat, mitä siellä tapahtuu, on okei olla hämmnetynyt, ja etsiä itselleen seurakunta, joka on vähän rauhallisempi, eikä ihan niin Pyhän Hengen kokemiseen painottuva. Ei kuitenkaan kannata sulkea elämästään pois Pyhän Hengen läheisyyttä, koska pelottaa se, mitä on nähnyt, tai ei ymmärrä. Parasta on rukoilla, että Pyhä Henki tekisi sinun elämässäsi niin kuin HÄN haluaa, jos olet hiljaisempi ja rauhallisempi tyyliltäsi, Hän kyllä tuntee sinut läpikotaisin, ja osaa saavuttaa sinut juuri sillä tavalla, mikä tavoittaa sinut parhaiten. Älä pelkää Häntä, Hän ei ole eksytystä, Hän on todellinen Jumala, annettu meille Puolustajaksi, Auttajaksi, Hän on armon ja rauhan Henki. Se onkin hyvä mittapuu: missä on Sanan mukaista opetusta ja vallitsee armon ja rauhan läsnäolo. se on hyvä seurakunta juurtua ja kasvaa Kristuksessa.

    • Anonyymi

      Todistukseni siitä kuinka näin ja koin menestysteologian eksytyksen omin silmin Helsingissä Elävä Sana -seurakunnassa (ESY Church), ja kuinka sitten Jumala avasi minun silmäni totuudelle ja antoi todellisen vapauden synnin orjuudesta sekä menestysteologian eksytyksestä Jeesuksen Kristuksen veren kautta.

      Jumalan sana sanoo:

      "Kun Jeesus istui yksin Öljymäellä, opetuslapset tulivat hänen luokseen ja kysyivät: ”Sano meille, milloin se tapahtuu. Mikä on sinun tulemisesi ja tämän aikakauden päättymisen merkki?”
      Jeesus vastasi heille: ”Varokaa, ettei kukaan eksytä teitä.
      Sillä monet tulevat minun nimessäni ja sanovat: ’Minä olen Kristus’, ja he eksyttävät monia."
      (Matteuksen evankeliumi 24:3-5)

      https://www.youtube.com/watch?v=Ye4WHf64fnQ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe