Onko hautakynttilän aina oltava valkoinen

itkusilmä

Menetin rakkaan ystäväni muutama kuukausi sitten.
Kävin haudalla usein ,mutta nyt en tiedä uskallanko mennä sinne enää, koska sukulaiset ovat minulle vihaisia. Syy on, että vein pyhäinpäivänä punaisen hautakynttilän.
Sukulaisten mielestä se ei sovi.
Onko niin, ettei haudalle saa viedä kuin valkoisia kynttilöitä.

34

6077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mariilii

      Perinteinen tapahan se on, että valkoisia viedään.
      Ihmisten on niin vaikea luopua perinteistään.
      Siksi kai sukujen vanhimmat närkästyy, esim.
      nähdessään hääpuvunkin olevan joskus muun sävyinen
      kuin se ainainen valkoinen.
      Sama kuin, ettei hautajaisvaate voisi olla kuin vain musta.
      Siniset ja ruskeat ja vihreätkin ym. tummat sävyt käyvät yhtä hyvin.
      Punaisia hautakynttilöitä ei edes myydä.
      Öljykynttilöitä, jotka palavat pitkään, niitä myydään punaisina.
      Jos sellaisen viet esim.lyhtyyn.
      Ei se minusta ole paha asia.
      Ajatushan siinä tärkein on, olet halunnut sytyttää
      kuolleen haudalle kynttilän muistaen häntä.
      Onhan usein hautajaiskukissakin punaisia ja monivärisiä.
      Aika kovia ja ajattelemattomia nuo sinua moittineet.
      Takertua nyt moiseen.
      Olen itsekin vienyt omaiseni hautalyhtyyn punaisessa
      kuoressa olleen hautakynttilän, koska muuta ei ollut.
      Ne palaa pitkään lyhdyssä.
      Lyhdyssä jossa on kellertävät lasit, ei myöskään
      näy kynttilöiden värit, ainoastaan se valo.
      Älä välitä tuollaisesta.
      Eihän tarkoituksesi ole ollut paha laisinkaan.

    • gizmo

      Ei mikään laki määrää hautakynttilän väriä, mutta näissä asioissa on paljon vakaita käsityksiä siitä, mikä on kunnioittavaa ja sopivaa. Ei ole hyvä loukata omaisia mutta jos tietää ystävän pitäneen punaisista kynttiköistä niin miksi ei..

      Käy joskus eri uskontokuntien hautausmailla Suomessa tai ulkomaailla. Näet, että värisymboliikka ja tavat ovat erilaisia vaikka kaikki haluavat muistaa ja kunnioittaa kuolleita läheisiään.

      Hautajaisten musiikistakin on joskus väännetty ja ateistin haudalla veisattu virsiä vaikka vainaja ei varmasti olisi sitä eläessään toivonut.. Tässä tullaan kysymykseen siitä, ovatko hautajaiset ja haudan koristeet ym. todella vainajan vai jäljelle jääneiden kunnioittamiseksi. Eivät helppoja kysymyksiä.

      • Ei ole hyvän tavan mukaista

        En koskaan ostaisi punaista kynttilää, vaikuttaa aivan herjaamiselta, enkä ihmettele, jos joku loukkaantuu.


      • Ajattelematonta
        Ei ole hyvän tavan mukaista kirjoitti:

        En koskaan ostaisi punaista kynttilää, vaikuttaa aivan herjaamiselta, enkä ihmettele, jos joku loukkaantuu.

        Jos läheiseni haudalle tulisi punainen kynttilä, veisin sen roskiin. MAUTONTA.


      • haudalla käviä
        Ajattelematonta kirjoitti:

        Jos läheiseni haudalle tulisi punainen kynttilä, veisin sen roskiin. MAUTONTA.

        Tässäkin tapauksessa jokaisen tulisi miettiä sitä henkilöä, kenelle kynttilä on. Ilahtuisin, jos joku toisi kuolleen poikani haudalle punaisen kynttilä.


      • Vain valkoista
        haudalla käviä kirjoitti:

        Tässäkin tapauksessa jokaisen tulisi miettiä sitä henkilöä, kenelle kynttilä on. Ilahtuisin, jos joku toisi kuolleen poikani haudalle punaisen kynttilä.

        Täyttä pahennusta aiheuttaa ainakin toisissa tuttavissa tapani, jonka takia hautausmaalla jouluna käydessäni sammutan järjestäin kaikki värilliset hautakynttilät. Jos värillinen kynttilä on ainoa kyseisellä haudalla, siirrän paikalle tavallisen kynttilän joltakulta kenellä niitä on paljon. Perhana, hautausmaa on paikka jossa kunnioitetaan kuolleita, ei pyritä päkertämään niille diskotunnelmaa.


      • Viola
        Vain valkoista kirjoitti:

        Täyttä pahennusta aiheuttaa ainakin toisissa tuttavissa tapani, jonka takia hautausmaalla jouluna käydessäni sammutan järjestäin kaikki värilliset hautakynttilät. Jos värillinen kynttilä on ainoa kyseisellä haudalla, siirrän paikalle tavallisen kynttilän joltakulta kenellä niitä on paljon. Perhana, hautausmaa on paikka jossa kunnioitetaan kuolleita, ei pyritä päkertämään niille diskotunnelmaa.

        Pyhäinpäivänä näin hautausmaallamme monta punaista kynttilää. En pahastuisi ollenkaan,jos joku toisi poikani haudalle punaisen kynttilän. Pääasia on haudalla kävijän ajatus. Aika lähellä poikani hautaa on nuoren auto-onnettomuudessa pari kuukautta ennnen poikaani kuolleen tytön hauta. Sinne nuoret tuovat kaikenlaisia koristeita ja siellä on tosi paljon kaikkea. Olen kuullut monen sanovan, että siellä on liikaa tavaraa. Minusta on ihanaa, kun nuoret niin muistavat häntä. Vanhempana lohduttaisi tosi paljon.


      • ei elämä ole mustavalkoista
        Viola kirjoitti:

        Pyhäinpäivänä näin hautausmaallamme monta punaista kynttilää. En pahastuisi ollenkaan,jos joku toisi poikani haudalle punaisen kynttilän. Pääasia on haudalla kävijän ajatus. Aika lähellä poikani hautaa on nuoren auto-onnettomuudessa pari kuukautta ennnen poikaani kuolleen tytön hauta. Sinne nuoret tuovat kaikenlaisia koristeita ja siellä on tosi paljon kaikkea. Olen kuullut monen sanovan, että siellä on liikaa tavaraa. Minusta on ihanaa, kun nuoret niin muistavat häntä. Vanhempana lohduttaisi tosi paljon.

        Ja kuolema on osa elämää, kaikki me kuollaan!!!

        Muistokynttilän värillä ei ole väliä. Ahdasmieliset viekööt valkoiset.

        Kaiki värit käy, ei eletä enää 40-lukua!


      • surusydän
        Viola kirjoitti:

        Pyhäinpäivänä näin hautausmaallamme monta punaista kynttilää. En pahastuisi ollenkaan,jos joku toisi poikani haudalle punaisen kynttilän. Pääasia on haudalla kävijän ajatus. Aika lähellä poikani hautaa on nuoren auto-onnettomuudessa pari kuukautta ennnen poikaani kuolleen tytön hauta. Sinne nuoret tuovat kaikenlaisia koristeita ja siellä on tosi paljon kaikkea. Olen kuullut monen sanovan, että siellä on liikaa tavaraa. Minusta on ihanaa, kun nuoret niin muistavat häntä. Vanhempana lohduttaisi tosi paljon.

        Kun ensimmäisen kerran pystyin käymään Rakkaan Esikoiseni onnettomuus paikalla, niin huomasin, että siellä oli punainen kynttilälyhty... -Oli sellainen sitten "virallisesti" tarkoitettu suru- tai rapujuhliin, (-toukokuussa ei rapujuhlat vielä olleet ajankohtaiset) niin oliko sillä siinä vaiheessa paljoakaan merkitystä... Myönnän, että ensimmäinen reaktioni oli, että "voi ei".
        Mutta järjellä (ainakin minun vähäisellä sellaisella)ajatellen tärkeintä oli se, että joku halusi muistaa...
        Poikani oli nuori menehtyessään, -ja hänet tuntien, niin olisi ehkä voinut ajatella hänen toivoneen, että kaikki kynttilät olisivat olleet punaisia...
        Ihan oikeasti, -kun/jos on menettänyt rakkaan läheisen, niin kynttilän värillä ei pitäisi olla mitään merkitystä!!! Tärkeintä on, että joku haluaa muistaa...
        Ainakin, kuten Viola kirjoitti; on ihanaa että nuoret muistavat...
        Varmaankin te jotka olette menettäneet jonkun vanhemman läheisen, olette erimieltä.
        Minäkin ehkä teoriassa olisin, -mutta nyt tämän "käytännön" kokeneena, totean, että tärkeintä on muistaminen...
        Poikani haudalla oli kesällä pieniä "nalle-maskotteja" -isänsä toiveesta otin ne syksyllä pois. Eivät ne minunkaan silmääni aina niin "kauniilta ja sopivilta" näyttäneet, -mutta tiesin, että ne oli rakkaudella sinne tuotu. Ja se on minusta tärkeintä!!


      • minun poikani...
        Ei ole hyvän tavan mukaista kirjoitti:

        En koskaan ostaisi punaista kynttilää, vaikuttaa aivan herjaamiselta, enkä ihmettele, jos joku loukkaantuu.

        Siis punainenhan on rakkauden väri! Ja lämpimien ajatusten väri! Minun poikani haudalle on tuotu vaikka minkä värisiä kynttilöitä, eikä niiden väreissä ole mitään pahaa ollut! Kaikki värit kuvastavat niitä tunteita mitä kukin tuntee. Enkä minä usko, että kukaan pahalla niitä värillisiä tuo.
        Ahdasmielistä ajattelua tuo värijuttu minusta. Tärkeitän se, että muistetaan ja minulle tulee tosi lämmin olo kynttilän tuojaa kohtaan, että on muistanut rakastani käymällä edes haudalla!! Eikö se ole kuitenkin tärkeintä?


      • varastat!!!???
        Vain valkoista kirjoitti:

        Täyttä pahennusta aiheuttaa ainakin toisissa tuttavissa tapani, jonka takia hautausmaalla jouluna käydessäni sammutan järjestäin kaikki värilliset hautakynttilät. Jos värillinen kynttilä on ainoa kyseisellä haudalla, siirrän paikalle tavallisen kynttilän joltakulta kenellä niitä on paljon. Perhana, hautausmaa on paikka jossa kunnioitetaan kuolleita, ei pyritä päkertämään niille diskotunnelmaa.

        Sinä siis varastat toiselta haudalta tilalle valkoiset kynttilät???!!! Ymmärsinkö oikein??? Jos näin teet, niin se se vasta väärin on!! Olen tyrmistynyt!


      • en ymmärrä
        Vain valkoista kirjoitti:

        Täyttä pahennusta aiheuttaa ainakin toisissa tuttavissa tapani, jonka takia hautausmaalla jouluna käydessäni sammutan järjestäin kaikki värilliset hautakynttilät. Jos värillinen kynttilä on ainoa kyseisellä haudalla, siirrän paikalle tavallisen kynttilän joltakulta kenellä niitä on paljon. Perhana, hautausmaa on paikka jossa kunnioitetaan kuolleita, ei pyritä päkertämään niille diskotunnelmaa.

        Minusta on sopimatonta vieraan ihmisen mennä sammuttelemaan toisten rakkaudella viemiä kynttilöitä, voihan jäädä pois itse, jos on noin ahdasmielinen.


      • havainn oitzija
        en ymmärrä kirjoitti:

        Minusta on sopimatonta vieraan ihmisen mennä sammuttelemaan toisten rakkaudella viemiä kynttilöitä, voihan jäädä pois itse, jos on noin ahdasmielinen.

        että tuollaisten ihmisten läheiset tappavat itsensä!


    • tapana on

      Värilliset kynttilät mielletään suomessa hautausmaalle/suruun kuulumattomiksi, lähinnä tulee punaisesta kynttilästä mieleen iloiset rapukekkerit. Mutta esim. venäjällä ne ovat suosittuja. Kyllä minäkin loukkaantuisin punaisesta kynttilästä rakkaani haudalla, ja vielä vainajien päivänä, vaikka koitan parhaani mukaan olla empaattinen ihminen. Tietääkseni nimenomaan hautakynttilöitä ei myydä punaisena, mutta sekoitat varmaan ns. tuulikynttilään, joka on ihan eri juttu ku hautakynttilä...

      • Ei ikinä

        Jollei kaupassa ole valkoisia hautakynttilöitä, niin menee seuraavaan kauppaan. En ihmettele, että omaiset suuttuivat.
        Itsekin raivostuisin moisesta mauttomuuden huipusta. Typerä teko.


      • haudalle
        Ei ikinä kirjoitti:

        Jollei kaupassa ole valkoisia hautakynttilöitä, niin menee seuraavaan kauppaan. En ihmettele, että omaiset suuttuivat.
        Itsekin raivostuisin moisesta mauttomuuden huipusta. Typerä teko.

        Poikani haudalle oli tuotu pieni, vaaleanpunainen, nallen muotoiseksi valettu kynttilä, jonka vatsassa teksti "miss you baby".
        Liikutuin. Se oli niin suloista. Poikani oli kuollessaan 19v. Joku kaipasi häntä noin paljon vielä yli kahden vuoden jälkeenkin. Jumala häntä siunatkoon.


    • Nimetön

      muistokynttilää voi polttaa vaikka kotipihalla.Se , että se pitäisi viedä haudalle, on muiden ihmisten mielipiteiden takia.Itse poltan terassilla läheisteni muistokynttilöitä , eikä kukaan tule sanomaan minkä värisiä niiden tulisi olla.Ajatus on kaikkein tärkein.Tässäskin asiassa.

      • Vien haudalle

        En käy haudalla muiden vuoksi, vaan saan itse joka ainoa kerta hyvän mielen käydessäni haudalla, käyn läpi vuoden.


    • kaksi hautaa

      Mieheni ei pitänyt punaista kynttilää sopivana haudalla, hänen haudalleen en halua punaista kynttilää. Poikani haudalle jos joku tuo punaisen kynttilän annan sen palaa siellä ihan rauhassa. Mielletäänhän punainen rakkauden väriksi, joten jos joku haluaa osoittaa rakkauttaan poikani muistolle punaisella kynttilällä, niin miksipä ei.
      Lyhtyyn laitan valkoisen kynttilän.
      Ajatus on kuitenkin tärkein ja olen hyvilläni, kun näen haudoilla, että joku muukin muistaa poikaani ja miestäni.

    • ON PUNAINEN!

      Itse olin pyhäinpäivän kirkossa ja pappi kirkkaan punaisessa kaavussa. Selvisi että juuri tämän kirkkopyhän väri on punainen! Eli kynttiläsi väri osui oikeaan. Voit perustella viemääsi kynttilää tällä.
      Väri osui siis kaiketi sattumalta oikeaan? Muutoin en itsekään oikein värikkäistä kynttilöistä haudalla pidä. Kukat värikkäitä, kynttilät valkoisia.

    • äiti.....

      Minä vien usein lapseni haudalle punaisia kynttilöitä.Varsinkin jouluksi . Itse jos terveys vaan pysyy on monta monta vuotta jäljellä käydä haudalla ja haluan hiukan vaihtelua. Sitäpaitsi liitän värin itse rakkauteen - Takaan etten ikinä loukkaisi ja halua tehdä mitään sopimatonta oman lapseni haudalla. En todellakaan koe tekeväni mitään väärää. Minun tapanai "hoitaa" lastani on haudan hoito, ja hoidan sitä usein ja hauta on aina moitteettomassa kunnossa ja kauniiksi on kehuttu. Minä seuraan vaan sydämeni ääntä. Hyvä kirjoitus oli että se oli vainajien päivän väri .
      Älä murehdi.
      Poikieni kaverit ovat myös tuonneet erillaisia lyhtyjä. Hopamustaa/ Sinihopeiset, jopa neonvihreätä. Kaverit ovat ostaneet omilal rahoillaan juuri sitä mikä heistä tuntuu hyvältä,ja minua se että joku edes kuistaa ja käy poikani haudalla lämmittää enemmän kuin se ettei kukaan kävisi.

    • Olen vienyt

      Minäkin olen vienyt mieheni haudalle lyhtyihin punaiset kynttilät. Näin eräällä toisella haudalla kerran punaiset kynttilät lyhdyissä ja olivat kovin kauniin näköiset. Siitä sain ajatuksen.

      • aliina2

        näkee kaikenvärisiä kynttilöitä haudoilla. Pieni poikani ihmetteli yhtä hautaa jolla oli paljon vihreitä kynttilöitä, juttelimme että ehkä se ihminen piti vihreästä.Muutenkin on punaisia jne väriloistoakin.Mielestäni persoonalliset kynttilät, lasten ja nuorten tuomat jne, tuovat vain tunneta että ihmistä on todella muistettu.Esim. Elina Karjalaisen haudalla näin paljon nalleteemaa hänen lukijoidensa tuomana.


    • mukaan

      Minä poltin kerran koirani haudalla punaista kynttilää ja jo edesmennyt tätini sanoi että kun hän kuolee, hänen haudalleen täytyy tuoda punainen kynttilälyhty. Olenkin vienyt, etenkin jouluna. Nykyään näkee muitakin värejä esim. Nyt voisi edesmenneelle isälle viedä sinisen.No eipä se kovin kauniita tietenkään näytä jos sinne tuodaan värien kirjo, mutta valkoisten keskellä kauniin tummanpunainen tai sininen on kaunis.

    • Äiti..

      Itse vien useinkin lapseni haudalle punaisen hautakynttilän, punainenhan tunnetusti on rakkaudenväri.
      Sinä itkusilmä, ystäväsi sukulaiset taitavat vielä olla shokissa eivätkä ihan ajattele nyt selvästi jos punaisesta hautakynttilästä suuttuvat, mutta itse tunnet ja tiedät kyllä mikä on oikea tapa rakasta muistaa.

      Pojallani on hieman erikoinen hautakivi ja itselleni tuntemattomatkin ovat tuoneet milloin kirjeitä, kynttilöitä ja jopa hopeisen ristinkin olen lapseni haudalta löytänyt ja olet iloinen kuinka lapseni on jäänyt ihmisten mieleen, vaikka vuosia jo hänen poistumisestaan jo on.

      Itselleni on tärkeää vain se, ettei hauta olisi sotkuinen ja että kävijät muistaisivat tullessaan myös viedä kuihtuneita kukkia ja loppuun palaneet kynttilät roskiin.

      En usko, että kauheasti voi väärin tehdä jos sydämellään toimii

      • todellakaan

        ymmärrä mitä pahaa punaisessa kynttilässä on?? Muistaminen on tärkeintä.Ehkä omaiset yrittävät omia surunsa ja haudan mutta pidä pintasi,olihan hän sinunkin läheisesi!Isäni vie usein äitini haudalle punaisen kynttilän, se on rakkauden väri.Itse sain isältäni viime jouluna parhaan lahjan kun hän antoi minulle hautausmaalla pikkuisen puisen enkelin jossa luki "onnen enkeli äidille" hän oli ostanut sen jotta saan jättää sen aattona haudalle. Jonkun mielestä sekin on varmaan mautonta.Minusta se on välittämistä.Äitini kuoli 12 vuotta sitten ollessani teini-ikäinen mutta vieläkin hänen haudallaan käy minulle vieraita ihmisiä muistelemassa häntä. Enkä koskaan ole heittänyt mitään haudalle tuotua pois paitsi palaneet kynttilät ja kuihtuneet kukat.Ainoa mistä voisin loukkaantua olisi jos joku istuttaisi pysyviä kukkia haudalle. Se on lähiomaisten yksinoikeus.kynttilät ja leikkokukat ovat niin "väliaikaisia " että niistä tuohtuminen on toisen surun väheksymistä.


    • Raskastaival

      Tylsiä ovat valkoiset kynttiät - hukkuvat massaan ja niitä myydään kaikkialla. Jos joku veisi isäni haudalle kirjavan kynttilän, ilahtuisin. Joku olisi muistanut ja ajatellut. Miettinyt ja valinnut.

      Huomenna minäkin vien haudalle sinisen kynttilän. Se oli isäni lempiväri.

      Voi kunpa joku toinenkin muistaisi viedä kynttilän, vaikka vain sen tylsän valkoisenkin...

      • HaZ

        Ostin pikkuveljeni haudalle punaisen ja sinisiä kynttilöitä, ei tullu mieleenkään ettenkö voisi niitä viedä. Sinisen oon aina liittäny veljeen ja on se kiva saada vähän väriä haudalle. Punasen varasin jouluks, joulun väriä. Musta tuntuu aina kivalle kun nään, että on joku muukin tuonu kynttilöitä, olkoon vaikka riemunkirjavia.


      • Äimän käkenä
        HaZ kirjoitti:

        Ostin pikkuveljeni haudalle punaisen ja sinisiä kynttilöitä, ei tullu mieleenkään ettenkö voisi niitä viedä. Sinisen oon aina liittäny veljeen ja on se kiva saada vähän väriä haudalle. Punasen varasin jouluks, joulun väriä. Musta tuntuu aina kivalle kun nään, että on joku muukin tuonu kynttilöitä, olkoon vaikka riemunkirjavia.

        Olenpa aivan äimän käkenä näistä jutuista. Ei voi olla totta! Ei hyväksytä muita kuin valkoisia kynttilöitä haudalle. Äitini kuoli vuoden alussa ja vein lyhtyihin punaiset kynttilät pyhäinpäivänä. Ja huomasinpa sen, että voi kuinka ne toivat haudalle LÄMPÖÄ, lämmön tunnetta aivan eri tavalla kuin valkoiset. Tästä lähtien laitan vain punaisia kynttilöitä äitini haudalle.

        Ja että jotkut kehtaavat viedä toisten viemät kynttilät pois. Eikös se muistaminen tosiaankin ole se kaikkein tärkein asia. Ei niitä kynttilöitä viedä muiden kuin vainajan muistamiseksi haudalle. Pyhäinhäiväistystä viedä vainajalle tarkoitetut kynttilät pois.

        Entäs kanervat? Viedäänkö nekin pois kun ovat punaisia?


      • kuoleman edessä
        Äimän käkenä kirjoitti:

        Olenpa aivan äimän käkenä näistä jutuista. Ei voi olla totta! Ei hyväksytä muita kuin valkoisia kynttilöitä haudalle. Äitini kuoli vuoden alussa ja vein lyhtyihin punaiset kynttilät pyhäinpäivänä. Ja huomasinpa sen, että voi kuinka ne toivat haudalle LÄMPÖÄ, lämmön tunnetta aivan eri tavalla kuin valkoiset. Tästä lähtien laitan vain punaisia kynttilöitä äitini haudalle.

        Ja että jotkut kehtaavat viedä toisten viemät kynttilät pois. Eikös se muistaminen tosiaankin ole se kaikkein tärkein asia. Ei niitä kynttilöitä viedä muiden kuin vainajan muistamiseksi haudalle. Pyhäinhäiväistystä viedä vainajalle tarkoitetut kynttilät pois.

        Entäs kanervat? Viedäänkö nekin pois kun ovat punaisia?

        Joo, se on tuo kuolema yksi sellainen asia, jonka edessä ihmiset ovat niin vanhoillisia ja oikeaoppisia, että ihan toistekin moraalia pitää alkaa vartoimaan. Siinä hyvä syy sille, etten halua mihinkään hautausmaalle kirkon viereen vaan tuhkani siroteltavaksi mereen. Jos kuitenkin käyvät muistelemassa hautausmaalla, niin toivon, että laittavat diskovalot ja pystyttävät punaisen lipun muistokseni, ja ne, jotka eivät siitä pidä ... niiden en haluakaan itseäni muistavan.


    • värit

      Veimme ulkomailla kuolleille sukulaisillemme värillisiä kynttilöitä ja mustat lyhdyt, toivoivat nimenomaan jotain kauniita kynttilöitä Suomesta, eivät ehkä olisi odottaneet tavallisia hautakynttilöitä. Valitsimme molemmille rakkaillemme heidän lempivärejään, heidän näköisiään, eikä kummankaan perheeltä kuultu muuta kuin kiitosta. Kertoivat vievänsä jouluksi haudoille nämä erilaiset, kauniit kynttilät lyhtyineen.

    • Anonyymi

      Mielestäni hautakynttilän väri on kauneimmillaan valkoisena. Kun sen sytyttää, se loistaa valoa lyhdyn lävitse kauniisti. Mutta ei kynttilän väri saa olla tärkein, pääasia on, että joku, tai jotkin muistavat rakkaudella menehtynyttä omaistaan tai ystävää.
      Jos menehtyneen henkilön lempiväri on ollut punainen, tai mikä tahansa muu, kuin valkoinen, voi laittaa värillisen kynttilän aivan hyvin lyhtyyn.
      Jos se tuntuu itsestä jotenkin pahalta käyttää värillistä kynttilää, niin tulee tehdä niin, mikä tuntuu itsestä oikealta valinnalta.
      Pääasia on, että joku käy muistamassa, ystävää, omaista, läheistään.

    • Anonyymi

      Eikö elokuvissa,jossa on katolilainen kirkko,niin ihmiset sytytä jonkin kynttilän ja se on
      punainen/punaisessa lasissa.Virossa kuulemma hautajaisissa omaisilla on valmiiksi käsissään kynttilöitä,jotka voi olla myös punaisia.
      Ja onhan niitä ns.Venetsia lasikynttilöitä,joiden kynttilä on valkoinen mutta lasi on värillinen.Jos voisit sopia ystäväsi omaisten kanssa,että vaikka maalaat tavallisen hautakynttilän lasin vaikka siniseksi tai viet ystäväsi haudalle sinisen venetsia kynttilän.Ei sininen väri ole mitenkään huono.
      Ja nyt unohdetaan kokonaan syksy ja halloween,koko ajan kaupataan myös halloween kynttilöitä,voit ottaa myös tämän asian puheeksi heidän kanssaan,kynttilän väri on hiukan liian pieni veruke välien katkomiselle ja riitelylle.

    • Anonyymi

      Voi apua!
      En tiennyt, että punainen kynttilä haudalla olisi sopimaton!

      Eteläisemmissä maissa, missä valoa ja aurinkoa on enemmän, punaiset kynttilät ovat haudoilla tavallisimmat. Ne näkyvät, valkoiset eivät näkyisi edes. Punainen on sitä paitsi Pyhän Hengen väri ja rakkauden väri. Punainen kynttilä sopii mielestäni haudalle erittäin hyvin. Puolisoni haudan hautalyhtyyn vien etenkin kesällä usein punaisen öljykynttilän. Hän arvostaisi sitä, jos tietäisi. Toki valkoinenkin kynttilä on kaunis pimeässä palaessaan.

      Mautonta sen sijaan mielestäni on, kun haudasta tehdään kaatopaikka täynnä jos jonkinlaista roinaa tekokukista enkeleihin ja leluihin. Mutta ymmärrän, että sekin on jonkun tapa muistaa rakasta läheistään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe