Onko kenelläkään kokemusta diesel-Webasto-lämmitteisestä matkailuautosta täällä pohjolassa?
Riittääkö lämpö? Onko ääni-ja hajuhaittoja?
Miten lämpökustannus verrattuna kaasuun?
Webasto lämmitin
8
11373
Vastaukset
- vekara
kyllähän se diesellämmitin lämpimänä pitää, ihan niin paljon kun sillä on tehoa. Jos on tarpeeksi tehokas naftalämmitin niin kyllä sillä saa lämpöä siinä missä kaasulämmittimelläkin.
Olennaista on lämmittimen teho, ja tietysti auton kokoon / lämmitettäviin kuutioihin suhteutettuna. pienempään autoon 3kW riittää jotenkin, suurempiin taas se ei riitä tuomaan tarvittavaa lämpötilaueroa ulkoilmaan, kun on enemmän pakkasta. Tuonne tyynen ilman -15 asteen kohdilla ja siitä alaspäin alkaa 3kW käydä viileäksi, kun lämpötilaeroa ulkoilmaan tarvitaana silloin jo 35 astetta tai enemmän.
Olennaista on kuitenkin asumismukavuus, kyllä lämpöä pistemäisesti riittää, muistelkaas vaikka intin telttoja. Asumismukavuus on lämmön jakautumisen tasaisuutta, ei pistelämpöä. Tämä riippuu taas siitä miten ilmakanavat on tehty ja miten lämmin ilma jakautuu. Ja sillä ei ole mitääön tekemistä lämmittimen kanssa vaan riippuu firmasta joka sen auton sisustuksen ja kalustuksen on tehnut ja sen viitseliäisyydestä.
Diesellämmitin tulee halvemmaksi kuin samantehoisen kaasulämmittimen käyttö nykyisillä kaasunhinnoilla (vähän päälle 20e / 11kg) vaihtopullo).
Ne nykyiset webastoasennukset retkeilyautoihin jotka olen nähnyt ja kokeillut on tehty lähinnä retkeilykäyttöön, jolloin on tingitty nimenomaan tuosta lämmittimen tehosta ja ilmanjakautumisen tasaisuudesta. Teve teki Suomessa aikoinaan kaasuttoman matkailuauton, ja sillä tarkeni ihan yhtä hyvin kuin kaasulämmittimellisilläkin. Kyse on vaan lämmittimen riittävästä tehosta ja lämpimän ilman tasaisesta jakautumisesta, ei lämmittimen polttoaineesta. - on eberin
lämmitin. Teho 4,2 kw.Kokemus viimme talvelta, pakkasta öisin noin - 15 ja päivällä -5- 10.Ainetta meni 6 vrk aika noin vartti tankki.Ja tankin tilavuus 78l .Joten noin 20 litraa paloi.Lämpö sisällä koko ajan noin 22 astetta.Ja teho varmasti piisaa, mutta yleensä ilman kierto ja suuttimien määrä on liian pieni riippumatta onko poltto-aine nafta vai kaasu.Kun lukee truman tai webaston tai eberin ohjekirjaa vähän, niin huomaa että minimi määrä suuttimille joiden halkaisia on 60 mm, on 8-10 kpl.Mitä määrää ei yleensä löydy 6- 7,5 metrisistä autoista.Joten kun lisää vähän putkistoa ja suuttimien määrää lämpö noilla kuutiolla joita asunto-autosta löytyy piisaa
- Tairat kertoo lekendaa
Laitanpa pari tosiasiaa. Ensinnäkin jos et ole s-verkossa, niin ei mahda eberit /webasto pyöriä akulla kovin kauaa, virtaa nääs kuluu. Ja jos olet verkossa, akut tietenkin latautuu, mutta eivät taida e/w laitteet olla tarkoitettuja jatkuvaan käyttöön. Mielestäni suurin vika matkailuautojen viileyteen on patteriverkoston vajaa pituus, useammasta löytyy vain 7-9 metriä vaikka esim Alde vaatii 12 m. Myös ohjaamon eristys on huono. Jos on kääntyvät istuimet, pitäisi tareta istua talvellakin niillä ilman että täytyy vuorata keulaa ulkoa ja sisältä.
Jos se kaluston pito on kiinni eri lämmityslaitteiden kulutuksesta on parempi kerätä rahaa tai hankkia pienempi kalusto. Mutt näinhän se on " että kun markkaa säästää saattaap satanen mennä" sehän on suomalainen säästökonsti. - Määvaan
Tairat kertoo lekendaa kirjoitti:
Laitanpa pari tosiasiaa. Ensinnäkin jos et ole s-verkossa, niin ei mahda eberit /webasto pyöriä akulla kovin kauaa, virtaa nääs kuluu. Ja jos olet verkossa, akut tietenkin latautuu, mutta eivät taida e/w laitteet olla tarkoitettuja jatkuvaan käyttöön. Mielestäni suurin vika matkailuautojen viileyteen on patteriverkoston vajaa pituus, useammasta löytyy vain 7-9 metriä vaikka esim Alde vaatii 12 m. Myös ohjaamon eristys on huono. Jos on kääntyvät istuimet, pitäisi tareta istua talvellakin niillä ilman että täytyy vuorata keulaa ulkoa ja sisältä.
Jos se kaluston pito on kiinni eri lämmityslaitteiden kulutuksesta on parempi kerätä rahaa tai hankkia pienempi kalusto. Mutt näinhän se on " että kun markkaa säästää saattaap satanen mennä" sehän on suomalainen säästökonsti.Itse olen suunnittelemassa matkailuauton ostoa, mutta tuo tekniikka vaikuttaa vielä kovin hankalalta.
Niinpä kysyisinkin eikö Trumantic -lämmitysjärjestelmä syö akkuvirtaa? Riittääkö, että lyö kerran kipinän´/lämmityskerta? - vänä löytyy
Tairat kertoo lekendaa kirjoitti:
Laitanpa pari tosiasiaa. Ensinnäkin jos et ole s-verkossa, niin ei mahda eberit /webasto pyöriä akulla kovin kauaa, virtaa nääs kuluu. Ja jos olet verkossa, akut tietenkin latautuu, mutta eivät taida e/w laitteet olla tarkoitettuja jatkuvaan käyttöön. Mielestäni suurin vika matkailuautojen viileyteen on patteriverkoston vajaa pituus, useammasta löytyy vain 7-9 metriä vaikka esim Alde vaatii 12 m. Myös ohjaamon eristys on huono. Jos on kääntyvät istuimet, pitäisi tareta istua talvellakin niillä ilman että täytyy vuorata keulaa ulkoa ja sisältä.
Jos se kaluston pito on kiinni eri lämmityslaitteiden kulutuksesta on parempi kerätä rahaa tai hankkia pienempi kalusto. Mutt näinhän se on " että kun markkaa säästää saattaap satanen mennä" sehän on suomalainen säästökonsti.sekä eberin että webaston mallistosta vain matkailu-autoihin tarkoitettuja malleja.Oma eberi pyörii, noin, 8-10 miinusta pakkasta, ilman lisä sähköjä 4 vrk.Ja hupiakkut ovat yhteis teholtaa 196 Ah.Eikä se alden vesikeskus lämmityskään toimi ilman virtaa, ja suomen oloihin siihen pitäisi yleensä vaihtaa tehokkaampi kierto-vesi pumppu ja virtaa kuluu.Ennen saattoi olla toisin, mutta kun ihmisillä on tapana jymähtää omiiin tapoihin, eikä viitsitä selvittää asioita.nykyään nämä diesel lämmittimet ovat aivan eri luokkaa kuin ennen.Ja nimenomaan nämä oikeaan käyttö tarkoitukseen valitut.Ei laiteta lämmittämään jotain auton sisätilan lämmitintä jatkuvaa käyttöä vaativaan paikkaan, vaan ostetaan oikea vehje oikeaan tarkoitukseen
- ensimmäinen höh
Määvaan kirjoitti:
Itse olen suunnittelemassa matkailuauton ostoa, mutta tuo tekniikka vaikuttaa vielä kovin hankalalta.
Niinpä kysyisinkin eikö Trumantic -lämmitysjärjestelmä syö akkuvirtaa? Riittääkö, että lyö kerran kipinän´/lämmityskerta?Truman lämmittimiä on mantaa mallia ja samanmallisia eri tehoisina. Virrankulutus on riippuvainen mallista ja tarvittavasta lämmitystehosta. Truman S-mallit voivat toimia myös pistelämmittiminä. Silloin, jos lämmittimen sytytin on patteritoiminen, ei akkuvirtaa tarvita ollenkaan. Pistelämmittimenä käytettäessä ei lämpö jakaannu tasaisesti kaikkialle vaunuun. siksi näissäkin käytetään puhallinta lämpimän ilman kierrättämiseen lämminilmaputkistossa myös kauimmaisiin ilmasuuttimiin.
Truman C- ja E- mallit eivät toimi ilman akkuvirtaa ollenkaan. Kaikkien näiden mallien virrankulutus on kohtuullisen pieni.
Minulla C6002 malli toimii 150 Ah akkujen varassa 5-6 vrk, vaikka kohtuudella käyttää valoja talviaikaan.
Lisätietoa lämmittimistä saa vaikka. www.caravantukku.fi käyttöohjeet. www.kamafritid.se tuotteet.
- kawasami
Retkeilyautoa ostamassa ja aika monesti ilman lisävirtaa tulisi oltua. Ehkä jopa pari päivää. Mites webaston lämmitin toimii kyseiseen tarkoitukseen? Kuuemma haukkaa virtaa paljon verrattuna kaasulmppäreihin. Olen siis ihan noviisi näissä ja siksi kaikki apu tervetulletta.
- dethleffs-1
Meikällä diesel-truma ja kompressorijääkaappi ja hyvin toimivat, kun katolla on 85 watin aurinkokenno. Kennon säätimenä on mppt-säädin, eikä ole tullut virrasta pulaa koskaan. En edes omista kaapeleita s-verkkoon liittymistä varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812627
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2492146- 431922
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408