Webasto lämmitin

beetro

Onko kenelläkään kokemusta diesel-Webasto-lämmitteisestä matkailuautosta täällä pohjolassa?
Riittääkö lämpö? Onko ääni-ja hajuhaittoja?
Miten lämpökustannus verrattuna kaasuun?

8

11448

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vekara

      kyllähän se diesellämmitin lämpimänä pitää, ihan niin paljon kun sillä on tehoa. Jos on tarpeeksi tehokas naftalämmitin niin kyllä sillä saa lämpöä siinä missä kaasulämmittimelläkin.
      Olennaista on lämmittimen teho, ja tietysti auton kokoon / lämmitettäviin kuutioihin suhteutettuna. pienempään autoon 3kW riittää jotenkin, suurempiin taas se ei riitä tuomaan tarvittavaa lämpötilaueroa ulkoilmaan, kun on enemmän pakkasta. Tuonne tyynen ilman -15 asteen kohdilla ja siitä alaspäin alkaa 3kW käydä viileäksi, kun lämpötilaeroa ulkoilmaan tarvitaana silloin jo 35 astetta tai enemmän.

      Olennaista on kuitenkin asumismukavuus, kyllä lämpöä pistemäisesti riittää, muistelkaas vaikka intin telttoja. Asumismukavuus on lämmön jakautumisen tasaisuutta, ei pistelämpöä. Tämä riippuu taas siitä miten ilmakanavat on tehty ja miten lämmin ilma jakautuu. Ja sillä ei ole mitääön tekemistä lämmittimen kanssa vaan riippuu firmasta joka sen auton sisustuksen ja kalustuksen on tehnut ja sen viitseliäisyydestä.

      Diesellämmitin tulee halvemmaksi kuin samantehoisen kaasulämmittimen käyttö nykyisillä kaasunhinnoilla (vähän päälle 20e / 11kg) vaihtopullo).

      Ne nykyiset webastoasennukset retkeilyautoihin jotka olen nähnyt ja kokeillut on tehty lähinnä retkeilykäyttöön, jolloin on tingitty nimenomaan tuosta lämmittimen tehosta ja ilmanjakautumisen tasaisuudesta. Teve teki Suomessa aikoinaan kaasuttoman matkailuauton, ja sillä tarkeni ihan yhtä hyvin kuin kaasulämmittimellisilläkin. Kyse on vaan lämmittimen riittävästä tehosta ja lämpimän ilman tasaisesta jakautumisesta, ei lämmittimen polttoaineesta.

    • on eberin

      lämmitin. Teho 4,2 kw.Kokemus viimme talvelta, pakkasta öisin noin - 15 ja päivällä -5- 10.Ainetta meni 6 vrk aika noin vartti tankki.Ja tankin tilavuus 78l .Joten noin 20 litraa paloi.Lämpö sisällä koko ajan noin 22 astetta.Ja teho varmasti piisaa, mutta yleensä ilman kierto ja suuttimien määrä on liian pieni riippumatta onko poltto-aine nafta vai kaasu.Kun lukee truman tai webaston tai eberin ohjekirjaa vähän, niin huomaa että minimi määrä suuttimille joiden halkaisia on 60 mm, on 8-10 kpl.Mitä määrää ei yleensä löydy 6- 7,5 metrisistä autoista.Joten kun lisää vähän putkistoa ja suuttimien määrää lämpö noilla kuutiolla joita asunto-autosta löytyy piisaa

      • Tairat kertoo lekendaa

        Laitanpa pari tosiasiaa. Ensinnäkin jos et ole s-verkossa, niin ei mahda eberit /webasto pyöriä akulla kovin kauaa, virtaa nääs kuluu. Ja jos olet verkossa, akut tietenkin latautuu, mutta eivät taida e/w laitteet olla tarkoitettuja jatkuvaan käyttöön. Mielestäni suurin vika matkailuautojen viileyteen on patteriverkoston vajaa pituus, useammasta löytyy vain 7-9 metriä vaikka esim Alde vaatii 12 m. Myös ohjaamon eristys on huono. Jos on kääntyvät istuimet, pitäisi tareta istua talvellakin niillä ilman että täytyy vuorata keulaa ulkoa ja sisältä.
        Jos se kaluston pito on kiinni eri lämmityslaitteiden kulutuksesta on parempi kerätä rahaa tai hankkia pienempi kalusto. Mutt näinhän se on " että kun markkaa säästää saattaap satanen mennä" sehän on suomalainen säästökonsti.


      • Määvaan
        Tairat kertoo lekendaa kirjoitti:

        Laitanpa pari tosiasiaa. Ensinnäkin jos et ole s-verkossa, niin ei mahda eberit /webasto pyöriä akulla kovin kauaa, virtaa nääs kuluu. Ja jos olet verkossa, akut tietenkin latautuu, mutta eivät taida e/w laitteet olla tarkoitettuja jatkuvaan käyttöön. Mielestäni suurin vika matkailuautojen viileyteen on patteriverkoston vajaa pituus, useammasta löytyy vain 7-9 metriä vaikka esim Alde vaatii 12 m. Myös ohjaamon eristys on huono. Jos on kääntyvät istuimet, pitäisi tareta istua talvellakin niillä ilman että täytyy vuorata keulaa ulkoa ja sisältä.
        Jos se kaluston pito on kiinni eri lämmityslaitteiden kulutuksesta on parempi kerätä rahaa tai hankkia pienempi kalusto. Mutt näinhän se on " että kun markkaa säästää saattaap satanen mennä" sehän on suomalainen säästökonsti.

        Itse olen suunnittelemassa matkailuauton ostoa, mutta tuo tekniikka vaikuttaa vielä kovin hankalalta.

        Niinpä kysyisinkin eikö Trumantic -lämmitysjärjestelmä syö akkuvirtaa? Riittääkö, että lyö kerran kipinän´/lämmityskerta?


      • vänä löytyy
        Tairat kertoo lekendaa kirjoitti:

        Laitanpa pari tosiasiaa. Ensinnäkin jos et ole s-verkossa, niin ei mahda eberit /webasto pyöriä akulla kovin kauaa, virtaa nääs kuluu. Ja jos olet verkossa, akut tietenkin latautuu, mutta eivät taida e/w laitteet olla tarkoitettuja jatkuvaan käyttöön. Mielestäni suurin vika matkailuautojen viileyteen on patteriverkoston vajaa pituus, useammasta löytyy vain 7-9 metriä vaikka esim Alde vaatii 12 m. Myös ohjaamon eristys on huono. Jos on kääntyvät istuimet, pitäisi tareta istua talvellakin niillä ilman että täytyy vuorata keulaa ulkoa ja sisältä.
        Jos se kaluston pito on kiinni eri lämmityslaitteiden kulutuksesta on parempi kerätä rahaa tai hankkia pienempi kalusto. Mutt näinhän se on " että kun markkaa säästää saattaap satanen mennä" sehän on suomalainen säästökonsti.

        sekä eberin että webaston mallistosta vain matkailu-autoihin tarkoitettuja malleja.Oma eberi pyörii, noin, 8-10 miinusta pakkasta, ilman lisä sähköjä 4 vrk.Ja hupiakkut ovat yhteis teholtaa 196 Ah.Eikä se alden vesikeskus lämmityskään toimi ilman virtaa, ja suomen oloihin siihen pitäisi yleensä vaihtaa tehokkaampi kierto-vesi pumppu ja virtaa kuluu.Ennen saattoi olla toisin, mutta kun ihmisillä on tapana jymähtää omiiin tapoihin, eikä viitsitä selvittää asioita.nykyään nämä diesel lämmittimet ovat aivan eri luokkaa kuin ennen.Ja nimenomaan nämä oikeaan käyttö tarkoitukseen valitut.Ei laiteta lämmittämään jotain auton sisätilan lämmitintä jatkuvaa käyttöä vaativaan paikkaan, vaan ostetaan oikea vehje oikeaan tarkoitukseen


      • ensimmäinen höh
        Määvaan kirjoitti:

        Itse olen suunnittelemassa matkailuauton ostoa, mutta tuo tekniikka vaikuttaa vielä kovin hankalalta.

        Niinpä kysyisinkin eikö Trumantic -lämmitysjärjestelmä syö akkuvirtaa? Riittääkö, että lyö kerran kipinän´/lämmityskerta?

        Truman lämmittimiä on mantaa mallia ja samanmallisia eri tehoisina. Virrankulutus on riippuvainen mallista ja tarvittavasta lämmitystehosta. Truman S-mallit voivat toimia myös pistelämmittiminä. Silloin, jos lämmittimen sytytin on patteritoiminen, ei akkuvirtaa tarvita ollenkaan. Pistelämmittimenä käytettäessä ei lämpö jakaannu tasaisesti kaikkialle vaunuun. siksi näissäkin käytetään puhallinta lämpimän ilman kierrättämiseen lämminilmaputkistossa myös kauimmaisiin ilmasuuttimiin.

        Truman C- ja E- mallit eivät toimi ilman akkuvirtaa ollenkaan. Kaikkien näiden mallien virrankulutus on kohtuullisen pieni.
        Minulla C6002 malli toimii 150 Ah akkujen varassa 5-6 vrk, vaikka kohtuudella käyttää valoja talviaikaan.

        Lisätietoa lämmittimistä saa vaikka. www.caravantukku.fi käyttöohjeet. www.kamafritid.se tuotteet.


    • kawasami

      Retkeilyautoa ostamassa ja aika monesti ilman lisävirtaa tulisi oltua. Ehkä jopa pari päivää. Mites webaston lämmitin toimii kyseiseen tarkoitukseen? Kuuemma haukkaa virtaa paljon verrattuna kaasulmppäreihin. Olen siis ihan noviisi näissä ja siksi kaikki apu tervetulletta.

      • dethleffs-1

        Meikällä diesel-truma ja kompressorijääkaappi ja hyvin toimivat, kun katolla on 85 watin aurinkokenno. Kennon säätimenä on mppt-säädin, eikä ole tullut virrasta pulaa koskaan. En edes omista kaapeleita s-verkkoon liittymistä varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      2015
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      102
      1883
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      142
      1773
    4. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1421
    5. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      35
      1389
    6. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      317
      1265
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      60
      1229
    8. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1112
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      276
      1066
    10. Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta

      Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa
      Hindulaisuus
      446
      963
    Aihe