bensaa 11 litraa dieselauton tankkiin

Volvo V40 -99

...ja ajoin sillä vielä kaupan kautta kotiin. Onko nyt niin että se on pakko hinauttaa huoltoasemalle vai voinko tehdä itse jotain? Ennestään tankissa oli n.10 litraa dieseliä ja tankki on 60 l vetoinen.

(Ei ole provo, ajatuksissani tankkasin bensaa vaikka olen kyseisellä autolla ajanut jo 4½ vuotta ja 100 tkm...)

18

4103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dieselisti

Nyt diiseliä täyteen niin se on talvimallin dieseliä sit tankki täynnä

• Volvo V40 -99

Kun jossain sanottiin että pitäisi lisätä jotain 2-tahtiöljyä?

• K.Ä.
        Volvo V40 -99 kirjoitti:

Kun jossain sanottiin että pitäisi lisätä jotain 2-tahtiöljyä?

Jos polttoaine on jo valmiiksi vähän epäkuranttia, ei sinne kannata enää lisätä minkäänlaista öljyä tai muutakaan nestettä.

• The Rat

Aikoinaan tungin kaverin jettaan 10% bensaa dieselin joukkoon. Savutti kuulema hieman, mutta ei muuta vikaa.

Toisaalta se ei varsinaisesti tämän vuosituhannen dieselvehkeitä ollut. Isojen poikien mukaan uudemmat moottorit ovat hieman tarkempia ruokansa suhteen.

Oli miten oli, 50% seoksella en usko sinun kovin pitkälle pääsevän. Ihme että edes kaupan kautta... Vai veditkö sitten dieseliä lopputankillisen saman tien?

• Volvo V40 -99

Kauppaan oli matkaa ehkä 150 m ja siitä kotiin 100m. Kuitenkin käynnistin 2 kertaa tankkauksen jälkeen.

Tajusin vasta kotona mitä tuli tehtyä, nyt mulla on letku ja kanisteri hankittuna mutta kun kaveri pelotteli että se ei ehkä riitä että tyhjentää tankin ja tankkaa sitten dieseliä. Voi seurata kauhea KATASTROFI...

Kiva kuulla että jollain oli kokemuksia :)

• gjx

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?article=129977&print=true

• diiseli diana

vittu miten käsittämätön urpo!!!4 vuotta ajanu autolla ja tankkaa bensaa.EI HERRANJUMALA SENTÄÄN.VOIKO IHMINEN ENÄÄ TYHMEMMÄKSI MENNÄ.tee nyt hyvämies itelles jotain ennenkun satutat ittes pahemmin

• pitäisi..

sulloa takaisin otsikkosi mainitsemaan paikkaan, jos tulisit uudestaan vähän kehittyneempää, joskin taitaa olla turhaa.

• suonissa

Osta jotakin kunnollista 2-tahtiöljyä, laita sitä pari desiä tankkiin ja täytä dieselillä. Voit tietysti yrittää tyhjentää letkulla tankkia, että saisit sitä 50-50 seosta vähemmäksi, sen jälkeen em. toimenpiteet ja ei kun kovaa ajoa ja huoletonta pitoa.

• Kiikari

Tämä on vanha konsti,ennen katsastusta bensaa
        tankkiin, että moottori puhdistuu ja arvot kohdalleen.Muuta haittaa ei ole kuin veto vähän
        huononpi.Kulumista esiintyy kun jatkuvassa käytössä on yli 80%:a bensaa.Varovainen laittaa
        vähän kaksitahtiöljyä mukaan.

• aja vaan

No itse kyllä ajajisin vaan ja tankkaisin 100km välein n 5 kerta dieseliä niin koko ajan laimenee satsi tuskin hajoaa en usko.

• asiantuntijalta

Esim. Nesteen öljytuoteneuvonta puh. 0800 1 9696 auttaa tällaisessa asiassa. He tietävät koska he joutuvat vastaamaan tämäntyyppisiin kysymyksiin tuon tuosta.

Tällä palstalla on liikaa tietoa joka pätee vain yhteen automerkkiin tai yhteen ruiskutuslaitejärjestelmätyyppiin. "Sallittu" bensamäärä vaihtelee muutamasta prosentista 10 - 20 %:iin, mutta ei missään nimessä ole kovin monia kymmeniä prosentteja.

2-tahtiöljyn lisäys ei auta setaanilukuun ollenkaan, ja kone voi hajota liian matalan setaaniluvun takia. Apu voitelevuuteenkin on pieni.

• Nimierkki 33

No niin, tietämättömät taas antavat hyviä neuvoja.

Ensinnäkin bensa laskee setaanilukua erittäin paljon (paineesta ja lämpötilasta syttyvyys), joten sen takia nämä tankkausvinkit. Sinänsä hyvä vinkki kyllä, eikä todennäköisesti mitään suuria vaurioita tule. Mutta mutta, diesel on kyllä huomattavasti voitelevampaa. Vaikka nyt ei mitään tapahdu, niin ei se siitä paremmaksikaan tule.

Nyt kun ajoit noin lyhyen matkan mitä sanoit tuolla aikaisemmin, niin sitä itse bensaa ei ole vielä mennyt yhtään koneeseen saakka! Se diesel mitä olet käyttänyt, on sijainnut polttoaineletkussa. Eli siis todennäköisesti kaikki bensa mitä tankkasit on edelleenkin tankissa!

Nyt jos olet vähänkin fiksu ihminen, niin tyhjennät sen polttoainetankin sisällön! Sen saa jopa itse tehtyä helposti, jos saa sinne tankin pohjalle ohuen letkun menemään. Kun tankki on tyhjä, niin uudet dieselit sisään. Tässä kohtaa olisi vielä ihan fiksua vaihtaa polttoainesuodatin, niin avot, kaikki kunnossa.

Kaiken saa tehtyä itse, tai mikä tahansa nyrkkipaja osaa tuon tehdä. Liikkuva tiepalvelukin tekee tuon vaikka paikan päällä, joten ei tarvitse edes hinata. Hinnan saa kysymällä, mutta alta 50€ sen täytyy olla.

Mutta jos autolla itsessään ei ole mitään arvoa, eikä ole rahaa tehdä asioita fiksusti, niin talvilaatuista dieseliä koko tankki täyteen. Suosittelen kuitekin harkitsemaan.

• ei ole

provo? Muistaakseni luin vastaavan tarinan jokunen viikko sitten täällä:) Tuskin olet asiaa märehtinyt tuon aikaa ja päätät taas kysellä uudestaan.

• K.Ä.

Itse ehdin tankata 12 litraa bensaa Citroen Xsara HDi:n tankkiin, kun aloin ihmetellä, että mitähän vittua, olen oikein tekemässä. Soitto huoltoon, josta kerrottiin, että ei muuta kuin tankki täyteen dieseliä ja baanalle. Koska olin matkalla katsastukseen, vähän jännitti, mitä pakokaasupäästöt sanovat. Hyväähän ne - onpas poikkeuksellisen hyvät arvot tässä autossa.

En silti takaa, etteikö sinun autoosi voisi tulla vaurioita bensasta, mutta ainakin Citikka kesti laimentamisen hyvin.

• tankkaisin dieseliä täyteen

minä tekisin niin että tankkaisin dieseliä tankin täyteen.

Jotkut sanoo, että tuossa tilanteessa pitäisi sekaan laittaa ihan varulta 2t-öljyä noin litra, jolloinka se "lantrattu" polttoaine saisi vähän lisää voiteluominaisuuksia.

Kysy merkkiliikkeestä, joltain diesel-foorumilta (esim. holysmoke) tms.

• enymmärrä

Ei paljon jengi jaksa lukea aikaisempia vastauksia ennen oman tietolaarinsa avaamista. Sama asia tulee kymmenessä vastauksessa vähän eri sanajärjestyksessä.

Itse katsoin TVstä ohjelmaa jossa uuteen diesel-autoon tankattiin bensaa, konehan siitä hajosi. Korostettiin vielä että tälläisen vahingon sattuessa ja vaikka bensaa olisi pienikin määrä, ei autossa saa laittaa edes virtoja päälle koska polttoainepumppu kytkeytyy ja levittää bensan niin pitkälle että edessä on totaalinen puhdistusoperaatio valtuutetussa huollossa.

• Dorka

Tankkasin vahingossa jonkin verran bensaa Mercedeksen CDI (common rail) -moottoriseen autoon, jossa oli tyhjä tankki. Soitin Mersun huoltoon, jossa neuvoivat tankkaamaan tankin täyteen dieseliä (jotta bensan osuus polttoaineesta olisi noin 5-6%) ja tankkamaan uudestaan 10 litraa dieseliä heti kun tankkiin mahtuu lisää.

Tein näin, enkä ole vielä huomannut mitään sivuvaikutuksia - saa nähdä miten käy.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81