Oliko/onko Jeesus VAIN ihminen?

Kysyväinen

Opettaako teuvo todella näin?
- "Jeesus oli ihminen jolla oli Pyhä Henki.. Mariasta syntynyt.. Sunilaisuus ei tunnusta että Jeesus on KRISTUS - lihaan tullut Jumalan voideltu joka syöksee saatanan vallasta ja ottaa hallinnon ja hallitsee Jumalan tahdon mukaan ja se valtakunta tulee pysymään iankaikkisesti".

Kommentti: Jos jeesus oli vain ihminen, olemme kaikki kadotukseen matkalla, sillä ihminen EI voi sovittaa ihmistä. Jeesus on sekä täydellinen ihminen, että Jumala, molemmat.

13

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diana*

Jeesus oli vain ihminen.

Erään juutalaisuuteen kuuluvan lahkon saarnaaja,
      jäsenet harjoittivat askeettista kilvoittelua päästäkseen taivasten valtakuntaan, jonka piti pian ilmestyä.

He uskoivat, että lopun aika oli käsillä, mutta ei tullut lopun aikaa, eikä ilmestynyt taivasten vatakuntaa, joten heille tuli erehdys.

Jokainen joutuu vastaamaan omista tekemisistään,
      mutta Jumalan tuomiossa on myös armo mukana, koska Hän tietää, mitä tekoa me olemme.

Juutalaiset odottavat yhä messiasta ja hän tulee, mutta ei ole Jeesus. Jeesus on väärä messias.

• Kysyväinen

Olet lähellä Sunin opetusta. Vaikutteita olet siis jo saanut.

• DNA13

Jeesus sanoi itsekin näin.

Joh 17:11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät SINUN NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Jeesus on Kristus Jumalan voideltu. Täydellinen ihminen ja Jumala.

• Diana*
        DNA13 kirjoitti:

Jeesus sanoi itsekin näin.

Joh 17:11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät SINUN NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Jeesus on Kristus Jumalan voideltu. Täydellinen ihminen ja Jumala.

mitään, jos sinulle riittää ihminen Jumalaksi.

Pitää vain muistaa, että Jeesus on vauvana kakkinut myös pöksyihinsä, joten olisko sentään aika suurta Jumalan aliarvioimista.

• juhani1965

Moekkelis Dinskuli :)

Mie taas esitän niitä Kristityn ajatuksiani, eli elä pahastu :)

"Jeesus oli vain ihminen."

Jeesus oli sekä Jumala että ihminen, kuten UT asian ilmoittaa.

"Erään juutalaisuuteen kuuluvan lahkon saarnaaja,
        jäsenet harjoittivat askeettista kilvoittelua päästäkseen taivasten valtakuntaan, jonka piti pian ilmestyä."

Juuri armon ansioista Jeesuksen seuraajien ei tarvitse harjoittaa askeettista kilvoittelua kuten säännösten ja säädöksien kanssa kamppailevat Fariseukset.

"He uskoivat, että lopun aika oli käsillä, mutta ei tullut lopun aikaa, eikä ilmestynyt taivasten vatakuntaa, joten heille tuli erehdys."

Lopun ajan odotus on kautta aikojen pitänyt seurakunnat "varpaillaan". Ja Jeesuksen toiminnasta alkoi se Taivasten valtakunnan ilmestyminen.

"Jokainen joutuu vastaamaan omista tekemisistään,
        mutta Jumalan tuomiossa on myös armo mukana, koska Hän tietää, mitä tekoa me olemme."

Minulle tämä armo on Jeesus ja kaikki mitä Hänessä on.

"Juutalaiset odottavat yhä messiasta ja hän tulee, mutta ei ole Jeesus. Jeesus on väärä messias. "

Uskon että Juutalaisetkin tulevat lopun aikoina tunnistamaan Jeesuksen Messiakseen.

Mutta oikeen kivaa ja siunattua viikonloppua sinulle, Dinskuli :)

• anti-kristitty
        juhani1965 kirjoitti:

Moekkelis Dinskuli :)

Mie taas esitän niitä Kristityn ajatuksiani, eli elä pahastu :)

"Jeesus oli vain ihminen."

Jeesus oli sekä Jumala että ihminen, kuten UT asian ilmoittaa.

"Erään juutalaisuuteen kuuluvan lahkon saarnaaja,
        jäsenet harjoittivat askeettista kilvoittelua päästäkseen taivasten valtakuntaan, jonka piti pian ilmestyä."

Juuri armon ansioista Jeesuksen seuraajien ei tarvitse harjoittaa askeettista kilvoittelua kuten säännösten ja säädöksien kanssa kamppailevat Fariseukset.

"He uskoivat, että lopun aika oli käsillä, mutta ei tullut lopun aikaa, eikä ilmestynyt taivasten vatakuntaa, joten heille tuli erehdys."

Lopun ajan odotus on kautta aikojen pitänyt seurakunnat "varpaillaan". Ja Jeesuksen toiminnasta alkoi se Taivasten valtakunnan ilmestyminen.

"Jokainen joutuu vastaamaan omista tekemisistään,
        mutta Jumalan tuomiossa on myös armo mukana, koska Hän tietää, mitä tekoa me olemme."

Minulle tämä armo on Jeesus ja kaikki mitä Hänessä on.

"Juutalaiset odottavat yhä messiasta ja hän tulee, mutta ei ole Jeesus. Jeesus on väärä messias. "

Uskon että Juutalaisetkin tulevat lopun aikoina tunnistamaan Jeesuksen Messiakseen.

Mutta oikeen kivaa ja siunattua viikonloppua sinulle, Dinskuli :)

Perinteisellä konservatiivisella juutalaisuudella, jota fariseukset edustivat, on hyvin vähän tekemistä minkään askeettisuuden kanssa. Asketismi on enemmänkin essealaisten ja kristittyjen (varsinkin munkkien) juttu.

Juuri perinteisille kristityille on ominaista se, että heidän kuvansa juutalaisuudesta ja VT:stä on kirkkoisien kehittämä juutalaisvastainen karikatyyri, jossa esitetään kaikki paha juutalaisuudessa pahana ja kaikki siinä oleva hyväkin pahana tai sitten varastetaan ja omitaan ne ajatukset kristityille. Hyvin kirkkoisät onnistuivat vieroittamaan opetuslapset heidän uskonsa juutalaisista juurista ja VT:stä.

Heprealaiset tekivät Mooseksen välityksellä liiton YHWH:n kanssa ja siihen tietysti kuului lupauksia ja velvoitteita puolin ja toisin. Samalla tavalla Jumala teki Jeesuksen kautta ja kanssa uuden liiton ja siihenkin kuuluu samalla tavalla lupaukset ja velvoitteet.

On turha morkata juutalaisia siitä, että he lankesivat, jos opetuslapsetkin ovat langenneet.

• tarina

on mielestäni kalevalaan verrattava satu

• alex-kasi

kunnolla tutustunut molempiin kirjoihin Raamattuun ja Kalevalaan :) ... :)

• en ole lukenut
        alex-kasi kirjoitti:

kunnolla tutustunut molempiin kirjoihin Raamattuun ja Kalevalaan :) ... :)

yhteensä sivuakaan.se vaan ihmetyttää kun koulussa näitä tarinoita opetetaan niin kun ne olisivat totta

• anti-kristitty

C.S. Lewis sanoi, että Jeesus on joko hullu, paha tai Jumala. Kristilliselle teologialle on tyypillistä tarkoituksella unohtaa juuri se neljäs vaihtoehto... se, että Jeesus on Kristus eli Messias. Outoa, että kutsutaan itseään kristityiksi ja silti samaan aikaan tehdään kaikki mahdollinen sen eteen, että voitaisiin vesittää se, mitä tarkoittaa olla Kristus/Messias.

Se, että Jeesus on "Jumalan ainoa poika", tarkoittaa juuri sitä, että Jeesus ei ole Jumala vaan ihminen, joka on hyvin erityisessä (suoraan sanoen ainutlaatuisessa) asemassa ja suhteessa Jumalaan. Tämän vuoksi on täysin turha sanoa, että vaikka Jeesus on ihminen, että hän olisi VAIN ihminen siinä samassa mielessä kuin muutkin. Sehän olisi sama kuin sanoisi, että ei ole mitään eroa maaorjan ja kuninkaan välillä.

Johannes kirjoitti näin:

(Joh.20:31) Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden.

Paavali kirjoitti näin:

(1.Kor.8:6) meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät.

Ja näin:

(Fil.2:9) Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman. (10) Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, (11) ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra."

Jos Jeesus on Jumala tai edes ollut olemassa persoonana ennen syntymäänsä, niin mitä järkeä on kutsua häntä ihmiseksi? Sanan lihaantuleminenhan on silloin suoraan sanottuna verrattavissa vain pakanauskonnoista tuttuun "reinkarnaatioon" tai siihen, että Jumala tulee maan päälle ei oikeana kuolevaisena ihmisenä vaan vain ihmisen hahmossa... eikä siihen, että Jumalan sana toteutuu muuttumalla pelkästä Jumalan tekemästä lupauksesta ja Hänen ajatuksesta eläväksi todellisuudeksi Jeesus nimisen ihmisen muodossa.

Jos Jeesus on sekä Jumala että ihminen, niin sehän tarkoittaa sitä, että Jeesusta ei sitonut ihmisen rajoitukset. 1.Tim.6:16 sanoo, että Jumala on kuolematon ja raamattu muissa kohdissa korostaa kerran toisensa jälkeen ihmisen kuolevaisuutta. Jeesus joko kuoli, jolloin hän ei voi olla kuolematon eikä siksi Jumala, tai sitten hän ei kuollut...

(1.Tim.6:16) Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.

Sitä paitsi tuossa jakeessa selvästi puhutaan Isästä eikä ollenkaan Jeesuksesta.

(Jaak.1:13) Älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään.

(Luuk4:1) Jeesus lähti Jordanilta Pyhää Henkeä täynnä. Hengen johdattamana hän kulki autiomaassa (2) neljäkymmentä päivää, ja Paholainen kiusasi häntä. Hän ei syönyt noina päivinä mitään, ja kun tämä aika oli kulunut, hänen tuli nälkä.

(Hepr.2:17) Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. (18) Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.

Jumalaa ei ole pahan kiusattavissa, mutta Jeesus oli ja häntä kiusattiin, mutta hän ei langennut. Miten Jeesus muka voi sitten olla Jumala? Hän ei yksinkertaisesti vain ole.

Se ajatus, että Jeesuksen täytyi olla sekä tosi ihminen että tosi Jumala on kirkkoisien keksintöä aivan yhtälailla kuin se, että vain Jumala voi sovittaa ihmisen... nykyinen sovitusoppikin, jossa Jeesus maksaa/hyvittää ihmisten synnit, pääsi läntisessä kristikunnassa valtaan vasta 1000-luvulla.

Vai millä muka perustelet tuon, että "ihminen EI voi sovittaa ihmistä"?

• ..ihminen.

Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika, joka sovittaakseen omalla ristinkuolemallaan meidän syntimme, otti orjan muodon ja tuli maan päälle.

Kuten tiedät, Jeesuksen sovitustyö on täytetty, Hänen vapaaehtoinen ja määräaikainen alennustilansa maan päällä on päättynyt, ja nyt Hän istuu Isän Jumalan oikealla puolella taivaan kirkkaudessa.

Sinun jeesuksesi on, niin ymmärsin, luotu ihminen muiden luotujen joukossa. Korjaa ihmeessä, jos olen väärin ymmärtänyt sinun käsityksesi.
        Jumalan ainosyntyinen Poika on iankaikkinen Sana, joka ei alkuperältään ole verrattavissa ihmisten lapsiin. Jumalan Poika on olemukseltaan yhtä jumalallinen kuin Jumala itse, vaikka Hän Poikana onkin kaikessa kuuliainen Isälleen.

Nimimerkkisi kuvaa hyvin asennettasi Jeesukseen (huom. sikäli kuin sen oikein ymmärsin), olet antikristitty. Vaihtoehtoisena nimimerkkinä voisit harkita itsellesi muotoa: 'pro-antikristus'. Ehkä se olisi vielä rehellisempi tunnustuksesi kannalta.

Sinulla on kuitenkin vielä toivo jäljellä, niin haluan uskoa. Jumalan armosta ja Pyhän Hengen kautta voit saada uuden ilmestyksen Totuudesta ja siitä, kuka on meidän Vapahtajamme, meidän syntiemme Sovittaja, Jumalan ainoa Poika, Kristus Jeesus.

• anti-kristitty
        ..ihminen. kirjoitti:

Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika, joka sovittaakseen omalla ristinkuolemallaan meidän syntimme, otti orjan muodon ja tuli maan päälle.

Kuten tiedät, Jeesuksen sovitustyö on täytetty, Hänen vapaaehtoinen ja määräaikainen alennustilansa maan päällä on päättynyt, ja nyt Hän istuu Isän Jumalan oikealla puolella taivaan kirkkaudessa.

Sinun jeesuksesi on, niin ymmärsin, luotu ihminen muiden luotujen joukossa. Korjaa ihmeessä, jos olen väärin ymmärtänyt sinun käsityksesi.
        Jumalan ainosyntyinen Poika on iankaikkinen Sana, joka ei alkuperältään ole verrattavissa ihmisten lapsiin. Jumalan Poika on olemukseltaan yhtä jumalallinen kuin Jumala itse, vaikka Hän Poikana onkin kaikessa kuuliainen Isälleen.

Nimimerkkisi kuvaa hyvin asennettasi Jeesukseen (huom. sikäli kuin sen oikein ymmärsin), olet antikristitty. Vaihtoehtoisena nimimerkkinä voisit harkita itsellesi muotoa: 'pro-antikristus'. Ehkä se olisi vielä rehellisempi tunnustuksesi kannalta.

Sinulla on kuitenkin vielä toivo jäljellä, niin haluan uskoa. Jumalan armosta ja Pyhän Hengen kautta voit saada uuden ilmestyksen Totuudesta ja siitä, kuka on meidän Vapahtajamme, meidän syntiemme Sovittaja, Jumalan ainoa Poika, Kristus Jeesus.

Sillä, että olen anti-kristitty, en tarkoita sitä, että olisin Kristusta vastaan. Päinvastoin. Se, mitä minä vastustan, on kristinusko. Vielä tarkemmin sanoen minä vastustan raamatun alistamista kirkkoisien ja kirkkoperinteen mukaisen tulkinnan alle. Olen siis anti-kristitty, koska haluan korottaa Jeesusta ja sitä, että Herra Jeesus on Kristus eli Messias eli juutalainen juutalaisten Kuningas ja Vapahtaja, joka on seikka, jota kristityt eivät näytä haluavan tunnustaa.

Syntyisikö Jumalasta ihminen? Ei, koska Jumalasta ei synny mitään. "Oikeaoppiset" trinitaristitkin nykyään kieltävät sen, että Jeesus olisi ainoasyntyinen.

Tuo ainoasyntyisyys on kolmannen ja neljännen vuosisadan kristologisten riitojen tuote ja suoraan sanottuna huono käännös... siihen aikaan kun kirkkoisät eivät pelänneet muuttaa kirjoituksiakin, jos se heille voiton "harhaoppisten" kanssa riitelyssä toi.

Kolminaisuusopissa Jeesus on aivan yhtä ikuinen kuin Isä ja siksi on "kiellettyä puhua" Jeesuksesta luotuna, syntyneenä tai mitenkään muutenkaan olemassaolon alun omaavana siinä asiayhteydessä.

Jumala on yksi sekä laadun että määrän suhteen, niinkuin VT opettaa ja juutalaiset tunnustaa. Ei ole ketään tai mitään muuta tai toista, joka olisi Jumala paitsi hän, jonka nimi on YHWH. Jeesuskin sanoo, että yksin Isä on ainoa tosi Jumala (Joh.17:3). Paavali ja Johannes toistavat tuon saman juutalaisen tunnustuksen omissa teksteissään. Jeesuskin aloittaa vastauksen, kun häneltä kysytään mikä on tärkein käsky, lainaamalla "shema israel! YHWH elohenu YHWH echad", jonka mukaan yksin hän, jonka nimi on YHWH, on Israelin Jumala eikä kukaan muu. Noin tekemällä Jeesus tekee selväksi, kuka (eikä mikä) on se Jumala, jota tulee rakastaa ja palvella.

Kristillisen teologian ongelma on juuri siinä, että se kieltää VT:n opin siitä, että Jumala on vain yksi ainutlaatuinen persoona, jonka erisnimi on YHWH. Kolmiyhteinen Jumala ei ole "yksi hän" vaan "he kolme, jotka ovat yksi jumala ja jotka jakavat jumalallisen luonnon yhtenä substanssina" ja raamattu ei tuollaista ajattelutapaa tue tai sellaiseen kannusta.

Minä en usko Jeesuksen pre-eksistenssiin taivaassa tai missään muuallakaan ennen hänen sikiämistään Marian kohdussa muulla tavalla kuin "sanana Jumalan luona" (joka on VT:n hepreankielessä käytetty sanonta/kielikuva, joka kuvaa sitä, kun jokin asia on jonkun mielessä) eli ajatuksena Luojan mielessä, joka on se salaisuus, jonka hän sitten myöhemmin ilmoitti sanansaattajiensa kautta lupauksena vapahtajasta. Tässä on kyse aivan samanlaisesta asiasta kuin siinä, kun Jeesus puhuu siitä, kuinka Isä on rakastanut häntä jo ennen maailman luomista, tai että opetuslapset on Kristuksessa ja Kristuksen kautta ennaltamäärätty jo ennen luomista olemaan pyhiä ja nuhteettomia rakkaudessa Hänen edesssään ja Hänen lapsiaan. Ef.1:ssä Paavali ei siis puhu nyt kenenkään uskovan pelastuksen ennaltamääräämisestä vaan siitä, että Kristus oli ennaltamäärätty ainoaksi pelastustieksi ihmisille jo ennen luomista. Luominen Kristuksen kautta on yksinkertaisesti viittaus siihen, että Messiaan lähettäminen oli osa Jumalan suunnitelman suunnitelmaa jo alusta lähtien ja Jumala loi kaiken Jeesusta varten ja Jeesuksen mielessäpitäen...

Jeesuksen sovitustyö on täytetty, mutta tuo ei ole koko totuus Jeesuksesta, sillä Jeesuksen tarkoituksen ja olemassaolon maan päällä summaaminen ja tiivistäminen pelkkään sovitustyöhön tekee väkivaltaa sekä Jeesukselle että raamatulle. Ensimmäisen vuosituhannen ajan kristikunnassa korostettiin sitä, että Jeesus on Voittaja, joka kukisti synnin, kuoleman ja paholaisen vallan ja vapautti ihmiskunnan niiden orjuudesta. Sitten pääsi legalistinen ajattelutapa kirkossa valtaan ja puhe Kristuksen voitosta muutettiin ydinasiasta pysyvästi merkityksettömäksi sivuseikaksi ja marginalisoitiin. Nykyään luomiskertomus harmonisoidaan ja vääristetään selittämällä se allegorisesti nykytieteen valossa. Tuo sovitusoppi, jossa laskeskellaan synnin hintaa ja maksetaan se verellä Jumalalle, joka ei anna anteeksi vaan viilaa lain ja tuomion viimeiseen pilkkuun asti, on samalla tavalla kompromissi maailman kanssa, joka syntyi siitä, kun raamattu uudelleentulkittiin keskiaikaisen oikeuskäsityksen valossa. Luin vasta luterilaisen teologin kirjoittaman kirjan tästä asiasta, jossa hän toi esille sen, että Luther opetti tämän asian suhteen raamatullisesti toisin kuin hänen aikalaisensa ja seuraajansa. Jeesus on muutakin kuin hänen syntymänsä ja kuolemansa. Jeesuksen opetukset ja synnitön elämä ovat aivan yhtä tärkeitä kuin risti. Ristikin on täysin merkityksetön ilman ylösnousemusta, kruunaamista ja paluuta kirkkaudessa.

Onko "minun" Jeesus vain yksi ihminen muiden joukossa? Kyllä, jos muutkin ihmiset ovat: 1) syntyneet neitseellisesti 2) eläneet synnittömän elämän paholaisen silmätikkuna ja hänen kaikkien kiusaustensa päämaalitauluna 3) olleet niin läheisessä suhteessa Jumalan kanssa, että yksin heitä on voitu kutsua nimellä "Jumalan ainoa poika" 4) joutuneet synnittömänä kidutetuksi ja tapetuksi ristiinnaulitsemalla 5) nousseet kuolleista 6) saaneet Jumalalta koko luomakunnan kuninkuuden ja arvonimen "Herra", jota ei annetaan kenellekään muulle 7) saaneet oikeuden istua Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. Johtuen siitä, että Jeesus on ainoa, joka on tässä Jumalan Hengen voiman avulla onnistunut, niin on tuskin oikeutettua sanoa, että Jeesus on vain ihminen muiden joukossa, vaikka hänkin luotu on siinä kuin muutkin... tosin luotu eri tavalla, koska Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja tavalliset ihmiset eivät niin saa alkunsa.

Saisinko kysyä, mikä merkitys sillä, että Jeesus on Kristus/Messias, sinun uskollesi/uskossasi on? Jos kieltäisit sen, että Jeesus on Kristus, niin mitä sinun uskostasi Jeesuksen suhteen katoaisi sen mukana? Mitä se, että Jeesus on Kristus ja Herra, tarkoittaa sinulle? Mitä se tuo mukanaan? Sellaista, mitä mikään muu nimitys Jeesuksesta ei tuo.

Minun mielestä ongelma nykykristinuskossa on se, että Jeesus ihmisenä ja messiaana on täysin unohdettu. En minä ainakaan muista kuulleeni hellareitten tai luterilaisten sanoneen ainuttakaan painavaa sanaa kummastakaan noista asiasta pitkään aikaan. Enemmän heille näyttää olevan merkitystä sillä, että luetaan yhteen ääneen uskontunnustuksia, joissa Jeesus julistetaan Jumalaksi. Varsinkin se ajatus, että Jeesus olisi voittoisa sankarikuningas, joka kukisti synnin, kuoleman ja paholaisen, ja tulee takaisin perustemaan valtakuntansa maan päälle loistaa poissaolollaan. Mitäpä tuollaisella opilla tekisikään, jos uskoo, että kuoleman jälkeen mennään suoraan henkiolentona taivaan autuuteen?

• huomaan.

tee siis parannus, mikäli se enää on edes mahdollista kohdallasi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      85
      5422
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      43
      3601
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2975
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2181
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1946
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      294
      1783
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1606
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      96
      1441
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      9
      1333
    Aihe