Raamatussa on mielestäni paljon ongelmallisa kohtia "Matti Väisäsen" kirjoille "kaste kirkossa" ja "kaste Raamatussa". Olen lukenut kirjat perustellisesti ja ne on kyllä hyllyssäni. Juuri tuo Korneliuksen kohta (apt.10) ja samarialaisista (apt.8), olivat sellaisia kohtia. Mutta, mielestäni noiden vertaisia kohtia on Raamatussa paljon lisääkin. En tiedä onko niitä hirveästi tarpeen ottaa esiin, kun näistäkin kohdista on selkeä ja syvällinen erimielisyys. Mutta otan yhden kohdan tähän.
Paavali sanoi synnyttäneensä korintolaiset Jumalan sanalla:
1.kor.4:15. "Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi".
Kuitenkin Paavali oli kastanut vain muutaman korintossa:
1.kor.1:14. "Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni".
Apostoli Pietari kirjoittaa: "Olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasa siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. " ( 1 Piet. l :23) Jotkut yrittävät selittää tämän kasteeksi sanan poissulkien apostolin selvistä sanoista ja niiden tekstiyhteydestä välittämättä.
Sanakirja: "Perfekti näet tuo esille joskus tapahtuneen asian ja esittää tämän asiantilan edelleenjatkuvana. Kun aoristi kiinnittää huomion tapahtuman kertakaikkisuuteen"
Mielenkiintoinen jako Väisäsen kirjassa on "pelastetun usko" Ja "pelastavasta uskosta"?
Jumalan sana todistaa tunnustuksensa mukaisen luterilaisen kirkon käytännön olevan opillisesti yhtä apostolisen kirkon käytännön kanssa:
Ap.t. 2:41: "Jotka nyt ottivat hänen (apostoli Pietarin) sanan vastaan, ne kastettiin..."
Minkä sanan nämä kastettvat ihmiset ottivat vastaan? - Jumalan sanan. Ottavatko epäuskoiset toisin sanoen uudestisyntymöttömät ihmiset Jumalan sanan vastaan? - Ei ota.
Mitä taas tulee siihen, oliko niillä, jotka Pietarin helluntaisaarnan jälkeen kastettiin, syntien anteeksiantamus ja Pyhä Henki jo ennen kastettaan, olen nähdäkseni esittänyt, että epäilemättä heillä oli pelastava usko ja että olivat uudestisyntyneitä ennen kastettaan, koskapa ymmärtääkseni olivat ottaneet vastaan Pietarin heille julistaman Jumalan sanan ristiinnaulitusta Kristuksesta. Raamatunkohta 1.Kor.2:14, jonka otit esiin, muistuttaa nähdäkseni sekin, että "luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus" (1.Kor.2:14).
En oikein löydä Raamatusta enkä luterilaisesta tunnustuksesta tukea ajatuksille, joiden mukaan olisi jotain välitiloja tai -vaiheita epäuskoisen ja uskon välillä, esim. että olisi uskovia joilla ei olisikaan syntien anteeksiantamusta tai Pyhää Henkeä.
Luterilainen oppiko?
15
351
Vastaukset
- Perusluterilainen
Mitä varten sinä Weha innolla huuseeraat tällä palstalla, kun tiukan paikan tullen karistat tomut jaloistasi.
Voitais hyvin ottaa esille SRK:n oppi avainten vallasta, seurakunnasta ja ehtoollisesta armoateriana.
Mites ne rimmaavat Biblian kanssa?
Jokaisessa kolmessa SRK-laisuus on ristiriidassa jo itsensä Laestadiuksen kanssa.- Perusluterilainen
>>>Kuitenkin Paavali oli kastanut vain muutaman korintossa:
1.kor.1:14. "Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni".
>>>>
Tämä ei sinänsä liity kasteen opilliseen keskusteluun.
Paavali sanoo, ettei häntä lähetetty kastamaan. Hän jätti kastamisen toisille ja keskittyi itse evankelioimistyöhön.
Oltuaan Korintissa 1.5 Paavali poikkeaa kotimatkalla Efesoon kastaa heti muutamia, jotka eivät olleet saaneet PH:ä kun olivat saaneet ainostaan parannuksen kasteen.
----
Eikö meidän kannattaisi tutkia, miksi VL:t eivät usko Jumalan evankeliumia kokonaisuudessaan, vaan pitää olla erityinen "päästösana". Perusluterilainen kirjoitti:
>>>Kuitenkin Paavali oli kastanut vain muutaman korintossa:
>>>>
Tämä ei sinänsä liity kasteen opilliseen keskusteluun.
Paavali sanoo, ettei häntä lähetetty kastamaan. Hän jätti kastamisen toisille ja keskittyi itse evankelioimistyöhön.
Oltuaan Korintissa 1.5 Paavali poikkeaa kotimatkalla Efesoon kastaa heti muutamia, jotka eivät olleet saaneet PH:ä kun olivat saaneet ainostaan parannuksen kasteen.
----
Eikö meidän kannattaisi tutkia, miksi VL:t eivät usko Jumalan evankeliumia kokonaisuudessaan, vaan pitää olla erityinen "päästösana".Paavali sanoi SYNNYTTÄNEENSÄ Korintolaiset Jumalan sanalla:
1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Ja kastaneensa vain muutaman...- Perusluterilainen
weha kirjoitti:
Paavali sanoi SYNNYTTÄNEENSÄ Korintolaiset Jumalan sanalla:
1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Ja kastaneensa vain muutaman...So what? Tehtäväjako Silaksen kanssa ei merkinnyt Silaksen työosuuden ja kasteen väheksymistä.
Tilanne on tänään sikäli toinen, että eletään kristityssä maassa.
Raamattu ei kuitenkaan opeta niin, että yleinen vanhurskaus merkitsee yksilön vanhurskautumista ilman sanaa ja sakramentteja. - oppi
Perusluterilainen kirjoitti:
So what? Tehtäväjako Silaksen kanssa ei merkinnyt Silaksen työosuuden ja kasteen väheksymistä.
Raamattu ei kuitenkaan opeta niin, että yleinen vanhurskaus merkitsee yksilön vanhurskautumista ilman sanaa ja sakramentteja.>on kumottu!!!
- jos niin on
oppi kirjoitti:
>on kumottu!!!
en ole väisäsen opista viellä kuullutkaan.
anabaptistien opit kumottiin jo 500 v. sitten. - kumottiin,
jos niin on kirjoitti:
en ole väisäsen opista viellä kuullutkaan.
anabaptistien opit kumottiin jo 500 v. sitten.ja Luher käski tappamaan anabaptistit.Onko niitä jäänyt henkiin?
kumottiin, kirjoitti:
ja Luher käski tappamaan anabaptistit.Onko niitä jäänyt henkiin?
Lutheri sanoi, että ei tahdo, että uudestikastajia tapetaan, vaan heillä on oikeus uskoa mitä haluaa, kunhan ei käy esivaltaa vastaan. Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä.
Näin hän todella opetti ja sanoi.- Elämmekö todella
Perusluterilainen kirjoitti:
So what? Tehtäväjako Silaksen kanssa ei merkinnyt Silaksen työosuuden ja kasteen väheksymistä.
Raamattu ei kuitenkaan opeta niin, että yleinen vanhurskaus merkitsee yksilön vanhurskautumista ilman sanaa ja sakramentteja.kristityssä maassa????
Missähän se näkyy?
Tarkoitat varmaan nimikristityssä maassa.
"Teillä on se nimi, että elätte, mutta olette
kuolleet,"
Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että kastekäytän-
tö pitää muuttaa vauvakasteeksi sitten, kun eletään
kristillisessä maassa???? - rakkaudellinen noita
weha kirjoitti:
Lutheri sanoi, että ei tahdo, että uudestikastajia tapetaan, vaan heillä on oikeus uskoa mitä haluaa, kunhan ei käy esivaltaa vastaan. Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä.
Näin hän todella opetti ja sanoi.anabaptisteja kohtaan!
"Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä." - oikein sanoit
rakkaudellinen noita kirjoitti:
anabaptisteja kohtaan!
"Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä."Se oli paikalleen sanottu näistä anabaptisteista.
Aloittivat talonpoikaissodan kauheuksineen ja perustivat Münsterin kastevaltakunnan, jossa tappoivat, murhasivat, raiskasivat toisten aviovaimoja.
Kyllä Jan Leyden kumppaneineen varmasti helvettiin joutui. Siinä Luther oli oikeassa. Elämmekö todella kirjoitti:
kristityssä maassa????
Missähän se näkyy?
Tarkoitat varmaan nimikristityssä maassa.
"Teillä on se nimi, että elätte, mutta olette
kuolleet,"
Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että kastekäytän-
tö pitää muuttaa vauvakasteeksi sitten, kun eletään
kristillisessä maassa????vaan kyllä lapsikaste, on ihan Raaamatusta otettu. Ei ratkaisukristillisyys pysty sitä meiltä pois ottamaan. Me pidämme sen, sanotte te henget mitä lystäätte!!!!
- näyttää edes yhden
weha kirjoitti:
vaan kyllä lapsikaste, on ihan Raaamatusta otettu. Ei ratkaisukristillisyys pysty sitä meiltä pois ottamaan. Me pidämme sen, sanotte te henget mitä lystäätte!!!!
selvän kohdan Raamatusta, missä kastetaan vauvoja.
Ei mitään omia olettamuksia "perhekuntakasteista".
Onko liikaa pyydetty.
PS. EN ole mikään henki!
- sinä vihdoinkin
pohdit UT:n opetusta omilla aivoillasi, etkä mag-
netofoonin tavoin toista Lutherin kannaottoja!
Kuten huomasit oikein, luterilainen oppi poikkeeaa
oleellisesti Raamatun opista juuri tuossa kaste-
asiasa.
Lutherhan muutti oppiaan myöhemmin sellaiseksi,et-
tä kasteessa vauva saa kaiken; syntien anteeksisaamisen, autuuden,
Pyhän-Hengen, uudestisyntymisen, armolahjat jne.
Kuten itsekin totesit, esim Kornelius Ap 10:47,
efesolaiset, Ap 19 ja peräti apostolitkin
olivat tulleet uskoon ENNEN KASTETTAAN , mutta
saivat Pyhän-Henhen vasta myöhemmin.
Kornelius täytettiin PH:lla ENNEN kastettaan!
Tämähän sotii luterilaista oppia vastaan!
Lapsikasteen puolustajat ovat keksineet selityksen tälle ristiriidalle ja sanovat, että
"näin toimittiin vain alkuseurakunnan lähetystilanteessa."
Raamattu osoittaa kuitenkin, että Jumalan sana
on muuttumaton, eikä sitä saa muuttaa kirkkojen
päätöksellä.Lähetystilanne ON AINA!
1. Kor 15:1-2
"Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, ja
jonka te myös olette ottaneet vastaan ja JOSSA
TE MYÖS PYSYTTE,
ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte
siitä kiinni SELLAISENAAN, kun minä sen teille julistin."
Uskova saa Pyhän-Hengen silloin kun tulee uskoon:
Ef 1:13
"Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet
totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun Pyhän-Hengen
sinetti."
Mutta tämän lisäksi Jeesus kastaa Pyhällä-Hengellä
ja tulella, kuten kävi helluntaina.
Tällöin uskova saa voiman todistamiseen ja evankeliumin levittämiseen, Ap 1:8.
UT on täysin johdonmukainen kirja, mutta kun
kirkot ovat keksineet kaikenlaisia selityksiä
omalle toiminnalleen, niin siksi Pyhän-Hengen
toimintakin typistetään vauvakasteeseen!- pohtimisen, vai
minne hän hävisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662328Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381923Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291646Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1761613Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1001506Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851253Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1311238Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬251156En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9962- 77959