Kristuksen mieli, Room. 12:9-21

KEHOITUKSIA
Room. 12:9-21
--
12:9 Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.

12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

12:11 Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.

12:12 Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.

12:13 Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.

12:14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.

12:15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.

12:16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.

12:17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.

12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.

12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".

12:20 Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".

12:21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

11

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkia Kristuksen seurakunnan jäseniä kutsutaan osoittamaan vilpitöntä rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan. Rakkaus ei valikoi.
      Kristityn tuntomerkkejä ovat hyvyys, helläsydämellisyys ja toinen toistensa kunnioittaminen (10).
      Muita hyveitä ovat mm. ahkeruus, nöyryys ja vieraanvaraisuus (11,12).

Kristitty palvelee ja rakastaa vihamiehiäänkin (14, 17-21).
      Kristus rakasti kaikkia erotuksetta.
      Samoin meillä tulee olla Kristuksen mieli (2. Kor. 2:16).
      --
      Mitä Paavali tarkoitti tulisilla hiilillä (20)?

• Virsi 435
        --
        1.
        Sä käskit, Herra, valona
        mun maailmassa olla.
        Nyt kelvotonta armahda,
        en kestä tuomiolla,
        kun kristitty vain nimeltä
        mä olen, aivan penseä,
        en kuuma enkä kylmä.

2.
        Oi anna, Herra, öljyä,
        mun lamppuni ei loista.
        Jo henkeäni virkistä
        ja epäusko poista.
        Verelläs minut puhdista,
        niin että voisin kulkea
        tahtosi tietä aina.   

3.
        Tee suolaksi sä minut maan,
        niin että raikkautta
        tuon turmeluksen maailmaan,
        sen saastaan puhtautta.
        Myös minut, Herra, pelastit
        ja toisten luokse lähetit
        ja lausuit: Auta heitä!

4.
        Siis anna minun palvella
        nyt valtakunnan työssä.
        Kun uuvun, auta, vahvista
        ja kanna murheen yössä.
        Vain voimastasi voiman saan
        sun lamppunasi loistamaan
        ja säilyn suolanasi.

• Elisama

Tuliset hiilet tarkoittaa seuraavaa.
        Erämaassa vaeltavalla oli pään päällä ruukku jossa oli tuhkien seassa tulisia hiiliä.
        Niillä hän sai sytytettyä yöllä nuotion joka lämmitti.
        Voi valmistaa ruokaa.
        Karkoitti petoja.
        Kun vaeltaja poikkesi taloissa niin jos siellä tahdottiin olla ystävällisiä niin hänelle annettiin tulisia hiiliä pään päälle siis ruukkuun.
        Siksi se oli hyvä teko koska se voi pelastaa jopa vaeltajan hengen.

• Elisama kirjoitti:

Tuliset hiilet tarkoittaa seuraavaa.
        Erämaassa vaeltavalla oli pään päällä ruukku jossa oli tuhkien seassa tulisia hiiliä.
        Niillä hän sai sytytettyä yöllä nuotion joka lämmitti.
        Voi valmistaa ruokaa.
        Karkoitti petoja.
        Kun vaeltaja poikkesi taloissa niin jos siellä tahdottiin olla ystävällisiä niin hänelle annettiin tulisia hiiliä pään päälle siis ruukkuun.
        Siksi se oli hyvä teko koska se voi pelastaa jopa vaeltajan hengen.

Kiitos, Elisama!
        --
        Room.12:21 varoittaa: "Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä".

Lainaan Roseniusta:
        "Voita vihamiehesi pahuus jatkuvalla rakkaudellasi ja tekemällä hänelle hyvää.
        Kovasta sanasta anna sinä lempeä vastaus, niin asetat vihan"

Näissä nettikeskusteluissakin huomaa tämän.
        Kerran sorruin alatyyliseen sananvaihtoon.
        Käytin sellaisia sanoja, joita ei olisi tullut käyttää. Minua vastaan hyökättiin yhä suuremmalla vihalla.
        Totta on:"Niin metsä vastaa, niinkuin sille huudetaan".

Kristittyinä meidän tulisi toimia toisin.
        Jatkan Roseniusta:
        "Kun kuulet lähimmäisesi puhuneen sinusta jotakin pahaa, puhu sinä hänestä hyvää, jotakin mitä tiedät....ehkäpä voisit tehdä hänelle jonkin tarpeellisen palveluksen jne...
        Useimmissa tapauksissa voitat vihamiehesi pahuuden; mutta jos ei näin käy, olet kuitenkin voittanut oman sydämesi ja voit pysyä rakkaudessa".

"Jos sinä omin voimin taistelet sydämesi pahuutta vastaan, tulet pian voitetuksi; mutta jos Jumalan suuri rakkaus, jonka tähden Hän lakkaamatta antaa sinulle anteeksi kaikki sinun syntisi, kirkastuu sydämellesi, tulee sinne sellainen hallitus, että sinäkin olet aina sisäisesti taipuvainen armahtamaan ja rakastamaan lähimmäisiäsi.
        Silloin olet korkeimmassa
        merkityksessä "voittanut pahan hyvällä" (Room. 12:21).
        (Rosenius: Elämän leipää).

• huomaa.

Nyt ei todellakaan eletä alkuseurakunnassa yhteisomistuksen aikaa. Se aika oli ja meni.

Tilalle tuli hurmahenkiset uskonlahkot ja niiden mieli.

29 Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,
      30 ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa.

1. Tim. 4:1
      Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

• "Nyt ei todellakaan eletä alkuseurakunnassa yhteisomistuksen aikaa. Se aika oli ja meni".
        --
        Kyllä, kyllä, mutta...

Laitan tähän, miten alkuseurakunta toimi.

SEURAKUNNAN YHTEISELÄMÄ
        Apt.2:42-47
        --
        2:42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
        2:43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
        2:44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
        2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
        2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
        --
        Pietarin ”kalansaalis” oli noin 3000 sielua, jotka kastettiin. Kasteopetusta ei ilmeisesti tarvittu, kysehän oli juutalaisista. He tunsivat kirjoitukset jo ennestään. Nyt he ymmärsivät, että ne puhuivat Jeesuksesta.

Jeesukseen uskovat kokoontuivat yhteen.
        Uskovat saivat apostoleilta opetusta (42). Apostolit olivat tarkoin panneet mieleen, mitä Jeesus oli heille opettanut.
        Tätä opetusta he nyt jakoivat eteenpäin.

Toisena kohtana Luukas mainitsee yhteyden. Kristityt pitivät yhtä niin pyhänä kuin arkenakin.

Kolmantena mainitaan ateriayhteys.
        Ateriayhteys oli tuon ajan yhteiskunnassa syvän yhteyden ja yhteenkuuluvuuden merkki. Hurskas juutalainen ei koskaan olisi mennyt saastaisen ja syntisen ihmisen kotiin aterialle. Ateriayhteys on tänäänkin monessa kulttuurissa paljon merkittävämpi kuin Suomessa.
        Leivän murtaminen tapahtui kodeissa (42).

Neljäntenä tulivat rukoukset. Niiden runkona olivat psalmit.

Erikseen Luukas mainitsee vielä omaisuudenyhteyden (44). Alkuseurakunnassa oli paljon köyhiä, joten keskinäinen jakaminen oli tarpeen. Kenenkään ei tarvinnut nähdä puutetta.

Olen muutaman kerran vaihtanut asuinkuntaa. Aina olen etsiytynyt uskovien yhteyteen, lähinnä erilaisiin seurakunnan pienpiireihin.
        Niissä toteutuu hyvin keskinäinen jakaminen. Niissä jokaisella on vapaus jakaa yhteiseksi hyödyksi sitä hengellistä hyvää, mitä itse on osakseen saanut:
        ”...millä on virsi, millä opetus..” (1. Kor.14:26).
        Sitten on vielä Jumalanpalvelukset ehtoollisineen.

Etsiydy sinäkin muiden uskovien yhteyteen. Jos sellaista ei ole vielä löytynyt, niin rukoile Jumalan johdatusta tässäkin asiassa.

Kun muutin Helsinkiin v. 1976, en tuntenut alkuunsa ketään siellä.
        Kävellessäni kotikatua, huokasin; voi jospa oppisin tuntemaan joitakin uskovia tämän kadun varrelta.
        Herra vastasi rukouksiini enemmän kuin osasin odottaakkaan.
        Vuosien mittaan opin tuntemaan kymmenittäin uskovia omasta kaupunginosastani, joista monet asuivat juuri kotikadullani.
        Parinkymmenen vuoden aikana monista tuli myös läheisiä työtovereita ”Herran elopellolle”.
        --
        Uskovat olivat kaiken kansan suosiossa ja heidän määränsä lisääntyi päivä päivältä (47).
        Tämän soisin toteutuvan tänäkin aikana.
        --
        3. Kaste ja usko yhteen näin
        kirkoksi meidät liittää.
        Kristusta täällä vierekkäin
        elävät kivet kiittää.
        Joskus vain kaksi yhdessä
        on koolla Herran nimessä,
        silloinkin Kristus on läsnä.

(Virsi 197:3)

• havahdu.
        Tapio522 kirjoitti:

"Nyt ei todellakaan eletä alkuseurakunnassa yhteisomistuksen aikaa. Se aika oli ja meni".
        --
        Kyllä, kyllä, mutta...

SEURAKUNNAN YHTEISELÄMÄ
        --
        2:42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
        2:43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
        2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
        2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
        --
        Pietarin ”kalansaalis” oli noin 3000 sielua, jotka kastettiin. Kasteopetusta ei ilmeisesti tarvittu, kysehän oli juutalaisista. He tunsivat kirjoitukset jo ennestään. Nyt he ymmärsivät, että ne puhuivat Jeesuksesta.

Uskovat saivat apostoleilta opetusta (42). Apostolit olivat tarkoin panneet mieleen, mitä Jeesus oli heille opettanut.

Toisena kohtana Luukas mainitsee yhteyden. Kristityt pitivät yhtä niin pyhänä kuin arkenakin.

Ateriayhteys oli tuon ajan yhteiskunnassa syvän yhteyden ja yhteenkuuluvuuden merkki. Hurskas juutalainen ei koskaan olisi mennyt saastaisen ja syntisen ihmisen kotiin aterialle. Ateriayhteys on tänäänkin monessa kulttuurissa paljon merkittävämpi kuin Suomessa.

Erikseen Luukas mainitsee vielä omaisuudenyhteyden (44). Alkuseurakunnassa oli paljon köyhiä, joten keskinäinen jakaminen oli tarpeen. Kenenkään ei tarvinnut nähdä puutetta.

Olen muutaman kerran vaihtanut asuinkuntaa. Aina olen etsiytynyt uskovien yhteyteen, lähinnä erilaisiin seurakunnan pienpiireihin.
        Niissä toteutuu hyvin keskinäinen jakaminen. Niissä jokaisella on vapaus jakaa yhteiseksi hyödyksi sitä hengellistä hyvää, mitä itse on osakseen saanut:

Etsiydy sinäkin muiden uskovien yhteyteen. Jos sellaista ei ole vielä löytynyt, niin rukoile Jumalan johdatusta tässäkin asiassa.

Kävellessäni kotikatua, huokasin; voi jospa oppisin tuntemaan joitakin uskovia tämän kadun varrelta.
        Vuosien mittaan opin tuntemaan kymmenittäin uskovia omasta kaupunginosastani, joista monet asuivat juuri kotikadullani.
        Parinkymmenen vuoden aikana monista tuli myös läheisiä työtovereita ”Herran elopellolle”.
        --
        Uskovat olivat kaiken kansan suosiossa ja heidän määränsä lisääntyi päivä päivältä (47).
        --
        kirkoksi meidät liittää.
        elävät kivet kiittää.

Eihän niistä alkuseurakunnista ole enää mitään jäljellä, kun antikristukset ovat riehuneet ja kylväneet maan täyteen lustetta ja valhetta.

1. Joh. 2:18
        Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.

• havahdu. kirjoitti:

Eihän niistä alkuseurakunnista ole enää mitään jäljellä, kun antikristukset ovat riehuneet ja kylväneet maan täyteen lustetta ja valhetta.

1. Joh. 2:18
        Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.

Elämme viimeisiä aikoja!
        Yksi tuntomerkeistä on luopumus.

Matt. 24:11,12
        11. "..monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmene useimpien rakkaus".

Siis "useimpien"!

• Mutta j
        Tapio522 kirjoitti:

"Nyt ei todellakaan eletä alkuseurakunnassa yhteisomistuksen aikaa. Se aika oli ja meni".
        --
        Kyllä, kyllä, mutta...

SEURAKUNNAN YHTEISELÄMÄ
        --
        --

--
        --
        kirkoksi meidät liittää.
        elävät kivet kiittää.

Matt. 10:22

Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu. [1. Kor. 4:13 | Dan. 12:12; Ilm. 2:10]

Matt. 24:13

Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. [Matt. 10:22 ]

Matt. 28:20

ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Mark. 13:13

Kaikki vihaavat teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.

2. Mooseksen kirja 3

4 Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: "Mooses, Mooses!" Mooses vastasi: "Tässä olen."

5 Herra sanoi: "Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä." [Joos. 5:15; Ap. t. 7:33]

6 Herra sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala." Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa

• ZeKaMeLsKa

Jeesuksen luonteepiirteitä meidän tulisi heijastaa.

• lakkiluke

...sen minäkin näen. Olihan Jeesus pitkälle henkisesti kehittynyt ihminen, kuten monet edeltäjänsäkin. Samoin kuin ovat jotkut suuret opettajat ja ajattelijat olleet hänenkin jälkeensä.

Jeesuksen moraaliseettiset opithan ovat lähes yksyhteen samoja, joita mm. Konfutse opetti n. 500 vuotta aikaisemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      453
      5127
    2. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      78
      3412
    3. Voiko nainen olettaa

Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      388
      2067
    4. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      24
      1397
    5. Minun on vaikea ymmärtää

Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      40
      1330
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      137
      963
    7. Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies

Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N
      Suomalaiset julkkikset
      7
      943
    8. Teennäinen ihminen?

Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen
      Sinkut
      132
      918
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      70
      895
    10. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      46
      877
    Aihe