Kevyttä työtä

lh...

Voisiko joku kertoa missä lähihoitaja pääsisi kaikkein helpommalla tai siis kevyellä työllä ja siistillä, mutta kuitenkin antoisalla. Sairaalassa se on varmaan raskasta? Entä kotisairaanhoidossa? Eikös siellä ole kuitenkin ihan päivätyö? Tuttavani on terveyskeskusavustaja, mutta siellä ainakin on kovin kiire koko ajan.

20

5209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiire alituinen

Hei!

En ole kotihoidossa ollut varsinaisessa työssä, mutta pari vuotta sitten oli opiskeluun kuuluvassa pakollisessa kotihoidon harjoittelussa. Ainakin siinä paikassa (eräs alue Helsingissä) oli koko ajan kamala kiire. Potilaita per hoitaja oli paljon ja aikaa per potilaskäynti oli luvattoman vähän. Mulla ainakin sydäntä riipi koko ajan, kun jouduttiin vaan häthätää kääntymään jokaisen luona ja vain ne pakolliset hommat kiireesti tekemään. Aikaa ei ollut yhtään jutustelulle. Monelle vanhukselle kotihoidon ihmisten käynti on kuitenkin päivän kohokohta ja jopa ainut kontakti ulkomaailmaan.

Itse olen sairaanhoitaja ja olin kotihoidossa sh:n matkassa. Sh:t ovat tiimissä vastaavia ja jonkun verran vähemmän tekevät kotikäyntejä, koska kirjallisia hommia yms. on enemmän. Pääosin lähihoitajat tekivät aamuvuoroja, mutta myös iltavuoroja ja viikonloppuja oli heillä.

Eli helpolla ei kyllä minusta kotihoidossa pääse, ainakaan siellä missä minun harjoitteluni oli. Lähihoitajan työ taitaa aika pitkälle paikassa kuin paikassa olla sellaista perushoitoon painottuvaa, joten tuskinpa hirveän helpolla pääsee missään...

• löytää.

Siistiä työtä ei taida olla missään, jos teet lähihoitajan hommia. Työssä joutuu tekemisiin eritteiden, sairaalabakteerien ym kanssa.

Entä kotisairaanhoidossa?

Rankkaa. Paikkoja missä pitää käydä, voi olla aivan valtava määrä, ja kokoajan kiire. Se on tosi raskasta hommaa. Eikä ole päivätyö.

Voisit kokeilla esim hengityshalvauspotilaan hoitoringissä työskentelyä. Siinähän tarvitsee vain olla yhden potilaan kanssa (yksi hoitaja vuorossa kerrallaan, yleensä kolmivuorotyö),joten se voi mahdollisesti olla helppo työ.

• lh..

Voi kiitos kun annoit vähän vinkkiä, mutta joutuuko siinä kuitenkin suorittamaan pesuja esim. sängyssä, koska jos niin on, niin se on kyllä todella raskasta. Voiko siinä valita niitä vuoroja jos haluaa tehdä vaikka pelkkiä öitä. Eikö öisin pääse kuitenkin helpommalla? Jos tiedät niin olisin kiitollinen neuvoista.

• tekemään juuri
        lh.. kirjoitti:

Voi kiitos kun annoit vähän vinkkiä, mutta joutuuko siinä kuitenkin suorittamaan pesuja esim. sängyssä, koska jos niin on, niin se on kyllä todella raskasta. Voiko siinä valita niitä vuoroja jos haluaa tehdä vaikka pelkkiä öitä. Eikö öisin pääse kuitenkin helpommalla? Jos tiedät niin olisin kiitollinen neuvoista.

miksi haluat tekemään niitä perushoidollisia töitä?
        Onhan lähihoitajan työssä paljon muitakin vaihtoehtoja.

Kumma juttu kun lh:n työ mielletään liian usein juuri siksi perushoito työksi jollain vuodeosastolla tai kotihoidossa.

Kannattaa ottaa selvää lähihoitajan koulutuksesta niin saa myös selville missä kaikissa paikoissa lh:t työskentelee.

Perushoito on aina raskasta tekee sitä missä tahansa, se ei todellakaan ole mitään sairaalan käytävällä liihottamista.

• rinkiläinen

Siitä työstä on kyllä keveys kaukana, varsinkinaamuvuoroista. Ja apua ei saa välttämättä. Työ on usein myöskin henkisesti erittäin rankaa noissa ringeissä. Itse en ole yhtä raskasta (siis kokonaisuudessaan) työtä tehnyt missään, kuin rinkiläisenä.

Jos kevyttä työtä hakee, niin henkilökohtaisen avustajan paikoissa se usein on aika kevyttä. Tai onhan siinä niitä siirtoja, mutta sitten taas vastapainona niitä on vähän.

Kuitenkin, työn raskauteen vaikuttaa niin monet seikat. Yksinäinen työ ei ole toivelistalla usein ykkösenä. Itse valitsen mieluummin sen hiukan raskaamma perushoidon kuin sen, että yksin saa olla aina, ja saa olla myöskin avustettavan kiukun purun kohteena, kun sattuu olemaan sopivasti lähellä (lähes aina).

• kysymyksiin.
        lh.. kirjoitti:

joutuuko siinä kuitenkin suorittamaan pesuja esim. sängyssä, koska jos niin on, niin se on kyllä todella raskasta.

Todennäköisesti joutuu. Jos teet pesut yhdelle ihmiselle kerran työpaivän aikana, niin se on kyllä minusta vähäinen vaiva. Raskaus siinäkin riippuu potilaasta. Onko pieni vai isokokoinen.

Eikö öisin pääse kuitenkin helpommalla?

Pääsee. Yövuoron helppous riippuu myös hoidettavasta. Nukkuuko yöt sikeästi vai valvooko?

Voiko siinä valita niitä vuoroja jos haluaa tehdä vaikka pelkkiä öitä

Se pitää sopia työkaverien ja esimiehen kanssa. Jos se sopii muille rinkiläisille eivätkä halua tehdä öitä niin onnistuu. Muutoin yleensä on lähdettävä tasapuolisuudesta työvuorojen suhteen.

Jokainen potilas ja hoitorinki on erilainen. Työympäristö vaihtelee ja potilaat voi olla lapsesta vanhukseen. Kahta samanlaista ei ole ja kokemuksia ei voi yleistää. Työ täytyy kokeilla käytännössä, muuten ei voi tietää millaista se on eri ringeissä ja eri potilaiden kanssa.
        Pääkaupunkiseudulla esim. on varmaan kymmeniä hoitorinkejä. Ota lyhyt työsuhde aluksi ja katso miten menee.

• ajatuksia.
        rinkiläinen kirjoitti:

Siitä työstä on kyllä keveys kaukana, varsinkinaamuvuoroista. Ja apua ei saa välttämättä. Työ on usein myöskin henkisesti erittäin rankaa noissa ringeissä. Itse en ole yhtä raskasta (siis kokonaisuudessaan) työtä tehnyt missään, kuin rinkiläisenä.

Jos kevyttä työtä hakee, niin henkilökohtaisen avustajan paikoissa se usein on aika kevyttä. Tai onhan siinä niitä siirtoja, mutta sitten taas vastapainona niitä on vähän.

Kuitenkin, työn raskauteen vaikuttaa niin monet seikat. Yksinäinen työ ei ole toivelistalla usein ykkösenä. Itse valitsen mieluummin sen hiukan raskaamma perushoidon kuin sen, että yksin saa olla aina, ja saa olla myöskin avustettavan kiukun purun kohteena, kun sattuu olemaan sopivasti lähellä (lähes aina).

Työ on usein myöskin henkisesti erittäin rankaa noissa ringeissä.

Työ voi olla henkisesti rankkaa ringeissä. Toisaalta jos osastojen kiireinen työtahti väsyttää, niin rinkityössä voi olla huomattavasti kevyempää siihen nähden fyysisesti. Tässä on valittava kumpi on omakohtaisesti rankempaa, henkinen vai fyysinen raskaus? Jos henkinen uupumus iskee, niin sitten todennäköisesti jaksaa tehdä taas fyysisesti raskaampaa työtä vähänaikaa ja päinvastoin.

Kuitenkin, työn raskauteen vaikuttaa niin monet seikat.

Se on kyllä totta. Riippuu myös työympäristöstä ja hoidettavasta. Työpaikan vaihto "eri tavalla raskaaseen työhön" silloin tällöin voi auttaa.

Yksinäinen työ ei ole toivelistalla usein ykkösenä

Ei varmaankaan. Siinäkin on puolensa. Jos työyhteisö on huono ja henkilökunnalla erimielisyyksiä ym. niin yksinäinen työ voi pyyhkäistä pois tälläiset ongelmat.Työyhteisökin voi olla rankka. Tietysti mukavasta työyhteisöstä ei halua luopua, jos sellaisen löytää.

• kevyttä työtä

Ei kai tällä alalla mitään kevyttä työtä olekaan? Täytyy tehdä alan vaihdos, jos työtä pelkää. Voithan vähän alkuun katsella eri paikkoja ja tehdä keikkaa. Sittenhän sen näkee missä viihdyt parhaiten.

• lh..

Ei se henkilökohtaisen avustajan työkään mitään kevyttä varmaan ole. Eikös siinäkin joudu nosteleen ja pesuissa auttaa ym.? Entäs jotkut yksityiset lääkäriasemat? Pääkaupunkiseudulla on noita plastiikkakirurgisia sairaaloitakin ja ne potilaat eivät mitään kovin vaikeita tai raskaita hoidettavia varmaankaan ole? Onkohan kenelläkään kokemusta sellaisesta työstä? Mä en ole vielä lähihoitaja, mutta olen miettinyt, että jos menisin opiskeleen, kun sinne on kuitenkin niin helppo päästä, enkä oikein tiedä mikä loppujen lopuksi eniten kiinnostaa, mutta raskasta ei työ kuitenkaan saisi olla.

• hoitaja.
        lh.. kirjoitti:

Ei se henkilökohtaisen avustajan työkään mitään kevyttä varmaan ole. Eikös siinäkin joudu nosteleen ja pesuissa auttaa ym.? Entäs jotkut yksityiset lääkäriasemat? Pääkaupunkiseudulla on noita plastiikkakirurgisia sairaaloitakin ja ne potilaat eivät mitään kovin vaikeita tai raskaita hoidettavia varmaankaan ole? Onkohan kenelläkään kokemusta sellaisesta työstä? Mä en ole vielä lähihoitaja, mutta olen miettinyt, että jos menisin opiskeleen, kun sinne on kuitenkin niin helppo päästä, enkä oikein tiedä mikä loppujen lopuksi eniten kiinnostaa, mutta raskasta ei työ kuitenkaan saisi olla.

Ei se henkilökohtaisen avustajan työkään mitään kevyttä varmaan ole. Eikös siinäkin joudu nosteleen ja pesuissa auttaa ym.?

Joutuu ja työ voi pahimmilleen olla kotiorjana olemista. Työtä voidaan teetättää valtavasti siivouksesta lähtien ja avustettava keksii kokoajan lisää kun entinen on tehty. Voi olla mukavia paikkoja ja kohtuuttoman rankkoja. Hengityshalvauspotilaan hoito on erilaista, jos ovat vuodepotilaita ja lähes koko vuorokauden hengityskoneessa. Heitäkin on eri kuntoisia.
        Ehdotan että lähdet kiertämään työpaikkoja ja tekemään pätkätyösuhteita. Sitten näet missä parhaiten viihdyt.Ainahan voi käydä kyselemässä työstä ja tekemässä lyhyen työsuhteen aluksi. Lähihoitajan työ ei ole kevyt homma, mutta löytämällä sopivan paikan voit päästä helpommalla kuin toisessa.
        Lääkärikeskuksien vastaanotossa voi olla kevyttä. Monet ovat viihtyneet. Toisaalta puhelimet soi, etkä voi keskittyä omiin ajatuksiisi:)

• sh....
        lh.. kirjoitti:

..etää harkitset kuitenkin ihan muuta alaa, jos haluat kerran helpolla päästä. Menet vaikka kauppikseen. Sihteerien yms työ on ainakin fyysisesti helppoa.
        Suurin osa hoitoalan paikoista, joihin lähihoitajia työllistetään, on vanhuspuoli. Jos valmistuttuasi et löydä itse heti haluamaasi työpaikkaa ja ilmoittaudut työttömäksi, sinut mitä suuremmalla todennäköisyydellä palkataan vanhuspuolelle, jossa työ siis on TODELLA raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti. Tosin esim. hammashoitoala taitaa olla siitä kevyimmästä päästä, jos vaan töitä löytyy..

• vaihtoehtoja
        lh.. kirjoitti:

Nyt en päätäni pantiksi laita, enkä edes pikkusormea (sitäkin tarvitaan töissä), mutta taitaa olla aika heikot mahdollisuudet lähärin papereilla päästä erikoissairaanhoidollisiin paikkoihin, niin kuin esim. mainitsemasi plastiikkakirugia on.

Onko sulla oikeastaan mitään käsitystä lähihoitajan ammatista?

Täällä jo joku vähän tätä asiaa kyseistikin, ehdotan että otat selvää ensin ihan siitä mihin lähihoitajia yleensä työllistetään, se sarka on aika laaja, siis ei pelkkää hoitotyötä.

Mutta opiskelusta et suoriudu jos et ole valmis tekemään työharjoittelua pitkäaikaisosastolla, ne ovat useinmiten vanhainkoteja tai muita vastaavia vuodeosastoja, joissa työ on todella rankkaa, niihin kuuluu ne nostelut ja pesemiset sekä myös aikuisen ihmisen vaipan vaihdot, ( tämän laitoin siksi, kun on ikävä kyllä sellainen tunne ettei ap oikein taida tietää mihin on pyrkimässä )

Tutustu ammattiin ja sen jälkeen mieti miksi haluat alalle, se ei taida olla oikein hyvä syy että opiskelmaan pääsee helposti, nimittäin vaikka pääsisitkin helposti opiskelemaan, se itse opiskelu ei sitten enään niin helppoa olekkaan.

Miksi ihmeessä haluat hoitoalalle? Suosittelen kyllä ihan jotain muuta.

• lh..
        vaihtoehtoja kirjoitti:

Nyt en päätäni pantiksi laita, enkä edes pikkusormea (sitäkin tarvitaan töissä), mutta taitaa olla aika heikot mahdollisuudet lähärin papereilla päästä erikoissairaanhoidollisiin paikkoihin, niin kuin esim. mainitsemasi plastiikkakirugia on.

Onko sulla oikeastaan mitään käsitystä lähihoitajan ammatista?

Täällä jo joku vähän tätä asiaa kyseistikin, ehdotan että otat selvää ensin ihan siitä mihin lähihoitajia yleensä työllistetään, se sarka on aika laaja, siis ei pelkkää hoitotyötä.

Mutta opiskelusta et suoriudu jos et ole valmis tekemään työharjoittelua pitkäaikaisosastolla, ne ovat useinmiten vanhainkoteja tai muita vastaavia vuodeosastoja, joissa työ on todella rankkaa, niihin kuuluu ne nostelut ja pesemiset sekä myös aikuisen ihmisen vaipan vaihdot, ( tämän laitoin siksi, kun on ikävä kyllä sellainen tunne ettei ap oikein taida tietää mihin on pyrkimässä )

Tutustu ammattiin ja sen jälkeen mieti miksi haluat alalle, se ei taida olla oikein hyvä syy että opiskelmaan pääsee helposti, nimittäin vaikka pääsisitkin helposti opiskelemaan, se itse opiskelu ei sitten enään niin helppoa olekkaan.

Miksi ihmeessä haluat hoitoalalle? Suosittelen kyllä ihan jotain muuta.

Ajattelin hoitoalalle kun olen kuullut, että alalla ei ole työttömyyttä, mutta nyt kun olen kuullut näin paljon negatiivistä, niin en oikein tiedä kannattaako edes hakea koulutukseen. Ajattelin myös kosmetologin ammattia, mutta onkohan sinne vaikea päästä? Se ei varmaan ole raskasta ja voi aina itsekin olla meikattu ja huoliteltu, mutta miten työllistyä sillä alalla? Onko kellään tietoa?? Sitten ainakin vois päästä töihin sinne plastiikkakirurgiseen sairaalaan?

• siinäpä pulma
        lh.. kirjoitti:

Ajattelin hoitoalalle kun olen kuullut, että alalla ei ole työttömyyttä, mutta nyt kun olen kuullut näin paljon negatiivistä, niin en oikein tiedä kannattaako edes hakea koulutukseen. Ajattelin myös kosmetologin ammattia, mutta onkohan sinne vaikea päästä? Se ei varmaan ole raskasta ja voi aina itsekin olla meikattu ja huoliteltu, mutta miten työllistyä sillä alalla? Onko kellään tietoa?? Sitten ainakin vois päästä töihin sinne plastiikkakirurgiseen sairaalaan?

Itse olen kouluttautunut sekä kasvatusalalle, että hoitoalalle. Valinta näiden kahden välillä oli helppo. Vaikkakin hoitoalalla työ on raskasta, ainakin minulla, se myöskin antaa paljon. Eli pidän työstäni. Raskauteenkin tottuu, mutta eipähän tartte enää niin usein punttisalille mennä. Ja apuvälineillä se helpottuu. Sen lisäksi olen katsonut sellaisia paikkoja, joissa ei ole jatkuvasti hirveä kiire.

• raskasta.
        lh.. kirjoitti:

Ajattelin myös kosmetologin ammattia, mutta onkohan sinne vaikea päästä? Se ei varmaan ole raskasta ja voi aina itsekin olla meikattu ja huoliteltu, mutta miten työllistyä sillä alalla?

Huonosti työtä ja on raskasta! Joudut kokoajan tekemään työtä huonoissa asennoissa esim istualtaan niskat kumarassa. En suosittele, monilla alan ihmisillä on paljon kaikenlaisia niska ja selkä vaivoja.

Sitten ainakin vois päästä töihin sinne plastiikkakirurgiseen sairaalaan?

Ei voi. Sairaalaan tarvitaan vähintään sairaanhoitajatasoista osaamista. Kosmetologi ei ole hoitaja, eikä rasvojen levittämisen ja näppyjen puristamisen ammattitaito riitä plastiikkakirurgiseen sairaalaan!

• sairaalaan.
        raskasta. kirjoitti:

Ajattelin myös kosmetologin ammattia, mutta onkohan sinne vaikea päästä? Se ei varmaan ole raskasta ja voi aina itsekin olla meikattu ja huoliteltu, mutta miten työllistyä sillä alalla?

Huonosti työtä ja on raskasta! Joudut kokoajan tekemään työtä huonoissa asennoissa esim istualtaan niskat kumarassa. En suosittele, monilla alan ihmisillä on paljon kaikenlaisia niska ja selkä vaivoja.

Sitten ainakin vois päästä töihin sinne plastiikkakirurgiseen sairaalaan?

Ei voi. Sairaalaan tarvitaan vähintään sairaanhoitajatasoista osaamista. Kosmetologi ei ole hoitaja, eikä rasvojen levittämisen ja näppyjen puristamisen ammattitaito riitä plastiikkakirurgiseen sairaalaan!

Äskön kirjoittamani viesti ei ilmeisesti tullut palstalle.
        Sitä vaan että kosmetologin tutkinto ei riitä mihinkään sairaalassa tehtävään työhän. Esimerkiksi kosmetologia ei oteta edes tekemään potilaille maksullisia jalkahoitoja sairaalaan vaan vaaditaan terveysalan koulutus esim jalkojenhoitaja.

• haluaisi
        lh.. kirjoitti:

missään nimessä lähih-o-i-t-a-j-a-a ja vielä tuollaista vetelystä henkilökohtaiseksi avustajaksi. Vaihda alaa:-)

• ja vaihda alaa

sillä siitä pääseet!!

• lh.

Kyllä kosmetologi pääsee noihin palastiikkakir.sairaaloihin. Siluetissa työskentelee kosmetologi ja nyt sinne haetaan taas, kun ne antaa leikkausten jälkeen ja ennen sitä lymfahoitoa ja kaikenlaisia laitehoitoja, mutta ne on varmaan niitä erkoiskosmetologeja eli vuoden kestävä erikoiskoulutus peruskosmetologikoulun jälkeen. Ne tekevät nykyään paljon yhteistyötä plastiikkakirurgin kanssa ja kauneushoitolassa, missä minä olen käynyt kasvohoidossa, niin sielläkin käy lääkäri antamassa restylanehoitoja. Se kosmetologin työ vaikuttaa jotenkin niin mukavalta, mutta sillä onkin oma yritys, ehkä sitten vieraan palveluksessa on raskaampaa, mutta ei se ainakaan ole niin raskasta ja likaista kuin lähihoitajan työ. Olen vähän nyt miettinyt jos sittenkin opiskelen kosmetologiksi jos vaan sinne pääsen, mutta en edes tiedä mihin kouluun kannattaa pyrkiä?

• Vauvau

Mä oon vuosia työskennellyt lähihoitajana monessa paikassa ja vuosi sit ranne leikattiin eikä tullut kuntoon eikä enään tehdä sille mitään.hain uudelleen koulutukseen koska olisin valmis vaihtamaan todellakin alaa mut ne anto kielteisen päätösen et työkokeiluna pitäis kevyttä työtä tehdä.mielenkiinnolla odotan mitä se on.en tod pysty ihmisiä pesemään.kääntämään nostamaan.en edes tukisukkia vetämään.et jaa a...ei aina oo ihmisestä itsestään kiinni et hoitoalaa voi tehdä.ja oon kokenut todella paljon ikäviä työpaikkoja/pomoja niin todellakin haluaisin pois alalta enkä suosittele hoitajan töitä omien kokemuksieni kautta.asiakkast ihania ja mahtavia työporukka perseestä😀

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe