Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä.
Siten suojaudumme hurmahengiltä, jotka kerskuvat saaneensa Hengen ilman sanaa ja ennen sanaa ja jotka siksi mielensä mukaan arvostelevat, tulkitsevat ja venyttävät Raamattua ja suullista sanaa. Niin teki Müntzer, 27 ja niin tekevät yhä tänä päivänä monet, jotka tahtovat tehdä tarkan eron hengen ja kirjaimen välillä, mutta eivät tiedä mitä puhuvat tai opettavat.
Paaviuskin on näet pelkkää hurmahenkisyyttä, paavi kun kerskuu, että "kaikki lait ovat hänen sydämensä lippaassa" ja että kaikki mitä hän kirkossaan päättää ja käskee on oleva henkeä ja oikeutta, vaikka se menee ohi Raamatun ja suullisen sanan ja on ristiriidassa sen kanssa. Tässä kaikessa vaikuttaa se vanha Perkele, se vanha käärme, joka teki jo Aadamista ja Eevastakin hurmahenkiä, kun johdatti heidät Jumalan ulkonaisesta sanasta hurmahenkisyyteen ja omiin mielipiteisiin. Silti sekin vaikutti ulkonaisin sanoin, aivan samoin kuin meidän hurmahenkemme kyllä hylkäävät ulkonaisen sanan mutta eivät kumminkaan itse vaikene vaan lavertelevat ja kynäilevät omia sanojaan maailman täyteen.
On kuin Henki ei voisi ensinkään tulla apostolien k i r j o i t t a m a n (HUOMI!) tai puhuman sanan välityksellä vaan yksinomaan hurmahenkien oman tekstin ja sanan kautta.
Miksi he eivät jätä sikseen myös omaa saarnaamistaan ja kirjoitteluaan ja jää odottamaan, että Henki itse tulisi ihmisiin ilman ja ennen heidän kirjoittamistaan, kuten he kerskuvat hänen tulleen heihin ilman Raamatun sanan saarnaa? Tässä ei ole aikaa tätä laajemmin pohtia, toisaalla olemme puhuneet siitä aivan tarpeeksi. 28
Huomatkaa tämä kohta:
"On kuin Henki ei voisi ensinkään tulla apostolien k i r j o i t t a m a n (HUOMI!) tai puhuman sanan välityksellä vaan yksinomaan hurmahenkien oman tekstin ja sanan kautta.
Miksi he eivät jätä sikseen myös omaa saarnaamistaan ja kirjoitteluaan ja jää odottamaan, että Henki itse tulisi ihmisiin "
Luther hurmahengistä
16
329
Vastaukset
- ENSIN ja
tulee tänäänkin ensin ihmiseen ja Jumala on antanut Pyhän Hengen lupauksen, eli Pyhä Henki tulee todistamaan SANAN heille, jotka TAHTOVAT uskoa Sanaan/Jeesukseen ja Jumala jää ASUMAAN heihin, jotka ottavat Sanan kasvatuksen Pyhän Hengen todistuksella vastaan.
Jeesus opetti rauhantien, rauhan ajatukset ja kaiken sen, mitä maailma ei vastaan ota, mutta Jumalan lapset ottavat ja saavat ELÄMÄN. Joka pitää Jeesuksen opetukset, pitää Jumalan käskyt ja häneen Jumala JÄÄ asumaan.
Johannes 1
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
15 Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."
16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.
17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
19 Ja tämä on Johanneksen todistus, kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: "Kuka sinä olet?"
20 Ja hän tunnusti eikä kieltänyt; ja hän tunnusti: "Minä en ole Kristus".
21 Ja he kysyivät häneltä: "Mikä sitten? Oletko sinä Elias?" Hän sanoi: "En ole". "Se profeettako olet?" Hän vastasi: "En".
22 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka olet, että voisimme antaa vastauksen niille, jotka meidät lähettivät? Mitä sanot itsestäsi?"
23 Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."
24 Ja lähetetyt olivat fariseuksia;
25 ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
26 Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.
27 Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään."
28 Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
30 Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä'.
31 Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."
32 Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.
34 Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."
35 Seuraavana päivänä Johannes taas seisoi siellä ja kaksi hänen opetuslapsistansa.
36 Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!"
37 Ja ne kaksi opetuslasta kuulivat hänen näin puhuvan ja seurasivat Jeesusta.
38 Niin Jeesus kääntyi ja nähdessään heidän seuraavan sanoi heille: "Mitä te etsitte?" He vastasivat hänelle: "Rabbi" -se on käännettynä: opettaja-"missä sinä majailet?"
39 Hän sanoi heille: "Tulkaa ja katsokaa". Niin he menivät ja näkivät, missä hän majaili, ja viipyivät hänen tykönään sen päivän. Silloin oli noin kymmenes hetki.
40 Andreas, Simon Pietarin veli, oli toinen niistä kahdesta, jotka olivat kuulleet, mitä Johannes sanoi, ja seuranneet Jeesusta.
41 Hän tapasi ensin veljensä Simonin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet Messiaan", se on käännettynä: Kristus.
42 Ja hän vei hänet Jeesuksen tykö. Jeesus kiinnitti katseensa häneen ja sanoi: "Sinä olet Simon, Johanneksen poika; sinun nimesi on oleva Keefas", joka käännettynä on Pietari.
43 Seuraavana päivänä Jeesus tahtoi lähteä Galileaan; ja hän tapasi Filippuksen ja sanoi hänelle: "Seuraa minua".
44 Ja Filippus oli Beetsaidasta, Andreaan ja Pietarin kaupungista.
45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".
46 Natanael sanoi hänelle: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Filippus sanoi hänelle: "Tule ja katso".
47 Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoi hänestä: "Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!"
48 Natanael sanoi hänelle: "Mistä minut tunnet?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Ennenkuin Filippus sinua kutsui, kun olit viikunapuun alla, näin minä sinut".
49 Natanael vastasi ja sanoi hänelle: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas".
50 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sentähden, että minä sanoin sinulle: 'minä näin sinut viikunapuun alla', sinä uskot. Sinä saat nähdä suurempia, kuin nämä ovat."
51 Ja hän sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: te saatte nähdä taivaan avoinna ja Jumalan enkelien nousevan ylös ja laskeutuvan alas Ihmisen Pojan päälle." - rakkaan Lutherisi mukaan
Lopeta omaa saarnaamistasi ja jättäydy odottamaan, että Henki tulisi sinuun:
"Miksi he eivät jätä sikseen myös omaa saarnaamistaan ja kirjoitteluaan ja jää odottamaan, että Henki itse tulisi ihmisiin "- sinne...
puskaan TS!
- Kenenkään ei
tule, eikä saa jäädä odottelemaan mitään, vaan ihmisen on alistettava itsensä Sanan alammaisuuteen ja Pyhä Henki on alusta asti apuna heillä, jotka sen tekevät ja eräänä päivänä Sanan alaisuuteen itsensä alistanut on antanut sinettinsä Jumalan totisuudesta ja silloin Jumala tulee häneen asumaan ja jää asumaan.
Usko on täysin selkeä ja niin selvä, että kukaan ei eksy siitä, mutta siitä pyritään tekemään niin kummallinen ja niin epäselvä, että sen takia monet eksyvät.
Ihmisen on vain tavoiteltava rakkautta, sillä Jumala sanoo, että kahdessa suuressa käskyssä on kaikki laki ja profetia riippuvaisina: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseäsi.
Joka noissa kahdessa suuressa käskyssä tahtoo pysyä, tulee samaan siihen VOIMAN Jumalalta ja silloin häneen tulee Jumala Sanoineen ja Henkineen asumaan, eli vain Sanan kuuliainen saa Jumalan osallisuuden, ei muut.
- kumoaa opin,
jonka mukaan sakarmentit ovat välttämättömiä uskon syntymiselle:
"On kuin Henki ei voisi ensinkään tulla apostolien k i r j o i t t a m a n (HUOMI!) tai puhuman sanan välityksellä vaan yksinomaan hurmahenkien oman tekstin ja sanan kautta. "
Noinhan Raamattukin todistaa:
"Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen kristuksen
sanan kautta." Room 10:17.
Nyt putosi lapsikasteopilta pohja pois!!!!
Hyvä Luther!- KASTAA JA OPETTAA.
En tiedä mitä tarkoitat sillä, että lapsikasteelta putoaa pohja poissa Lutherin opetuksilla, mutta pohja ei ainakaan putoa koskaan poissa JEESUKSEN OPETUKSILTA JA KÄSKYILTÄ.
Aika pitkälle viety tulkinta. Ei minulla mitään uskovien kastettakaan vastaan ole.
Muista, Kaste tai kastamattomuus ei kadota, mutta EPÄUSKO kadottaa.- tuossa, että Henki
Devoit kirjoitti:
Aika pitkälle viety tulkinta. Ei minulla mitään uskovien kastettakaan vastaan ole.
Muista, Kaste tai kastamattomuus ei kadota, mutta EPÄUSKO kadottaa.tulee ihmiseen kuullun sanan kautta,
EIKÄ KASTEESSA, kuten hän opettaa Isossakate-
kismuksessaan! tuossa, että Henki kirjoitti:
tulee ihmiseen kuullun sanan kautta,
EIKÄ KASTEESSA, kuten hän opettaa Isossakate-
kismuksessaan!Näin olen aina uskonutkin, en tullut ajatelleksi, että on niitäkin jotka uskovat hengen tulevan vasta kasteessa.
- niin..
Devoit kirjoitti:
Aika pitkälle viety tulkinta. Ei minulla mitään uskovien kastettakaan vastaan ole.
Muista, Kaste tai kastamattomuus ei kadota, mutta EPÄUSKO kadottaa.niinpä.
- Epätoivoista
niin.. kirjoitti:
niinpä.
Säälittävää yrittää pitää, jotain vuosien takaista ketjua ylhäällä, kun ei siinä alunperinkään ole ollut mitään asiaa.
- niinpä niin
Epätoivoista kirjoitti:
Säälittävää yrittää pitää, jotain vuosien takaista ketjua ylhäällä, kun ei siinä alunperinkään ole ollut mitään asiaa.
Niinkö? No, sinä ainakin teet oman osuutesi.
- Niinkö?
niinpä niin kirjoitti:
Niinkö? No, sinä ainakin teet oman osuutesi.
"Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin."
- Niinpä.
Aivan.
- Amen!!!
Uskonpuhdistajat, "Lutheerus ja Tevoitti" keulille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861313
- 1101143
- 761027
- 117986
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 47781
- 36772
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693