kuolinsyy?

^calice^

Onko kellään tieto siitä, mistä saisin sukulaisen kuolinsyyn selville. Kaksi vuotta sitten mummuni kuoli. Isäni ja hänen siskonsa väittävät, että heille ei ole kuolinsyytä kerrottu...voiko olla niin, että kuolinsyy ei ole vielä selvinnyt? Mummoni löytyi kotoaan lattialta...itse epäilen jotain sairaskohtausta..vaikka toisinaan pelkään, että hän on riistänyt oman henkensä,koska minusta olisi hasua, että kuolinsyytä ei tiedettäisi..onko minulla lapsenlapsena oikeus selvittää tämä jostakin?

12

1575

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska mummusi menehtyi kotonaan eikä valvotuissa olosuhteissa esim. sairaalassa, on hänelle tehty kuolinsyytutkimus mahdollisine (Suomessa käytännössä lähes aina) ruumiinavauksineen. Tämän tutkimuksen tulokset toimitetaan raporttina viranomaisen tiedossa olevalle tai ilmoitetulle lähiomaiselle.

Käytännössä raportin saa se henkilö, jonka edesmennyt on aikaisemmilla käynneillään terveydenhuollon piirissä ilmoittanut lähiomaisekseen tai sitten se omainen, joka on poliisin ja lääkärin kanssa asiaa menehtymispaikalla hoitanut.

• ...

En tiedä mistä asian saisi selville. Se kiinnostaisi kuitenkin myös minua koska äitini on kuollut eikä minulle ole ikinä kerrottu tarkkaa kuolin syytä.

• omainen,

niin ET saa itsellesi tietoa, et virallista kautta. Eli jos Mummosi lähin omainen sen kertoo tulosten tultua niin sitten saat, muutoin et.
      Kyllä kahdessa vuodessa jo asiat ovat selvinneet ja avauspöytäkirja on valmistunut. Ehkäpä isäsi ja tätisi eivät ole huomanneet pyytää sitä....

• *maria*

Tuli obduktiopöytäkirja postissa muutama viikko
        avauksen jälkeen.
        Sitä ennen piti tosin saada lupa hautaamiseen,
        näin semmoisissa tilanteissa kun kuolinsyy on epäselvä. Eli, jos ihminen kuolee esim. kotonaan,
        kuten meillä.

Puhelimitse en saanut tietoja, vaan piti odottaa
        ne viralliset paperit.

Mutta 2 vuotta on kyllä sen verran pitkä aika että avaus on ihan varmasti suoritettu ja jos
        vainaja on haudattu niin silloin myös kuolinsyy
        on selvitetty.

Siitä kuolinsyystä lähtee tieto pelkästään lähimmälle omaiselle ja hänen harkinassaan on
        se kertooko vai eikö....

• aikaa sitten

Kyllä kuolinsyy on selvitetty jo ajat sitten. Isäsi ja hänen siskonsa ovat ainakin halutessaan saaneet tiedon kuolinsyystä. Ehkä he eivät vain halua kertoa sitä muille tai eivät olleet siitä kiinnostuneita?

Onko kuolinsyyllä suurta merkitystä enää kahden vuoden jälkeen kun läheinen ihminen on mennyt pois? Jos epäilet perinnöllistä sairautta tai rikosta, niin syy on tärkeä, muuteen...?

• ^calice^

siinähän se,kun epäilen että siellä on tpaahtunut jotain..tai jos se on jotain perinnöllistä..lähin omainen oli hänen mihensä, joka on vammautunut eikä pysyt edes puhumaan, joten häneltä en valitettavasti tietoa saa...taitaa siis jäädä minulle mysteeriksi..

• *maria*
        ^calice^ kirjoitti:

siinähän se,kun epäilen että siellä on tpaahtunut jotain..tai jos se on jotain perinnöllistä..lähin omainen oli hänen mihensä, joka on vammautunut eikä pysyt edes puhumaan, joten häneltä en valitettavasti tietoa saa...taitaa siis jäädä minulle mysteeriksi..

jos se on jotain sitä niin eikö ne sukulaiset
        jotka tietää, voi sitä kertoa?

Meille selvisi että mies kuoli periytyvään
        sepelvaltimotautiin, ja lisäksi toinen munuainen puuttui. (hän siis kuoli nuorena ja äkillisesti)

Välittömästi raahasin molemmat lapset tutkimuksiin,ja seuranta jatkuu.

Onhan se jo aika julmaa jos tuommoisesta ei kerrota muille !

• ^calice^
        *maria* kirjoitti:

jos se on jotain sitä niin eikö ne sukulaiset
        jotka tietää, voi sitä kertoa?

Meille selvisi että mies kuoli periytyvään
        sepelvaltimotautiin, ja lisäksi toinen munuainen puuttui. (hän siis kuoli nuorena ja äkillisesti)

Välittömästi raahasin molemmat lapset tutkimuksiin,ja seuranta jatkuu.

Onhan se jo aika julmaa jos tuommoisesta ei kerrota muille !

oletan,että he kertoisivat minulle jos se olisi jotain perinnöllistä, mutta kun en tiedä...toivottavasti eivät ainakaan jättäisi sellaista kertomatta...

• se auttaisi:(
        ^calice^ kirjoitti:

oletan,että he kertoisivat minulle jos se olisi jotain perinnöllistä, mutta kun en tiedä...toivottavasti eivät ainakaan jättäisi sellaista kertomatta...

Olen samaa mieltä kun tuossa aikaisemmin kirjoitettiin että kun henkilö on ollut kuolleena niin kauan, niin mitä kuolinsyy hyödyttää, tieto voi myös lisätä tuskaa.

Tiedän mistä puhun. Olen ollut samassa tilanteessa 17 vuotta sitten kun sinäkin nyt. Mummoni kuoli kotonaan ja ruumiinavaus tehtiin, mutta emme ymmärtäneet erikseen pyytää kuolinsyytä. Aluksi se kovasti minua vaivasi, ja tivasin äiditäni että selvittäisi sen (seurakunta ainakin silloin säilytti kuolinsyytä muutaman vuoden) Äiti ei halunnut, se ei tuo mummoa takaisin, hän vastasi ja tiedämme suurinpiirtein että syy oli veritulppa päässä tai sydämessä.

Perinnöllistä tämäkin, mutta ei sitä välttämättä lääkärikään pysty sanomaan millä todennäköisyydellä minä kuolen siihen joten...turhaa -kuolenhan jossain vaiheessa muutenkin. Täältähän lähdetään silloin kun aika on loppu. Itse vanhuuteenhan ei nykyjään kuolla. Ennenaikaan kun kuoleman syitä ei selvitelty sanottiin et kuoli vanhuuteen, kyllä niilläkin on ollut samat "periytyvät" kuolemaan johtaneet sairaudet silloinkin.

Ajattelethan myös sukuasi, ehkä he ovat samanlaisia kun äitini ajatusmaailmaltaan, kunnioitathan heidän tahtoaan, vaikka se tuntuisi epäoikeudenmukaiselta. Suosittelen keskustelua heidän kanssaan jos se vielä kovasti vaivaa:)

• Äidin menettänyt 09/08

Toden-näköisesti ruumiinavaus on suoritettu koska hän on menehtynyt yksin.
      Kuolintodistuksen voi lähiomainen tilata vain lääninhallitukselta.Minulle tuli lääninhallitukselta "lomake" millä sai tilata sen. Itse todistus tuli n. 2KK ruumiinavauksen jälkeen.Kyseistä todistusta/lausuntoa tarvitaan esim vakuutusyhtiölle mahdollisia korvauksia( esim.henkivakuutus) varten jos kyseessä on epäselvä kuolin syy esim. liikenne onnettomuus jolloin kuolinsyy täytyy aina tutkia; onko ollut veressä alkolholia tai lääkeaineita tai huumeita.
      Sinuna soittaisin lääninhallitukselle ja kysyisin onko sinulla oikeutta saada tilattua kuolintodistusta.

• oikeutta sitä

saada, hän ei ollut lähin omainen vainajalle,.

• ...
        oikeutta sitä kirjoitti:

saada, hän ei ollut lähin omainen vainajalle,.

Minkä ikäinen pitää olla että saa ne paperit?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5926
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3892
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2798
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2252
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2217
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162