Voisitteko hyvät Raamatun tuntijat tutkiskella kanssani, miksi evnkeliumeissa kuvattu Jeesuksen opetus ja toiminta poikkeaa niin paljon Paavalin opetuksista. Minusta tuntuu,että Paavali lisäsi Jeesuksen opetukseen aimo annoksen oman aikansa ja maailmankuvansa mukaista juutalaisuutta. Mitä enemmän näitä luen, sitä vakaammin pidän kirkkokuntia ja niiden pitkää histoiaa Paavalin kirkkona en Jeesuksen. En mitenkään voi uskoa, että nämä instituutiotovat sellaisia, että se Jeesus, josta evankeliumit kertovat, voisi ne hyväksyä.
Pleace, alkaa vastatko kevyesti, sillä olen vakavissani, vaan ihan oikeasti tutkikaa asiaa rehellisesti.
Pohtisiko pohtisiko joku kanssani?
18
407
Vastaukset
Paavali oli hyvin oppinut Juutalainen, tiesi ja tunsi Juutalaisen tradion ja heidän tavat elää.
Jännä juttu ja kertoo jostakin, että juuri Paavalista piti tuleman Jumalan suunnitelmissa "pakanoiden apostoli".
Paavali toi Kristinuskoon sen oman "mausteensa",mutta uskon ja koen että se on Kristinuskon mukainen ja Jeesuksen opetuksen mukainen.
Raamatun tekstit avautuvat monesti hiljalleen ja monitasoisesti, ainakin omalla kohdalla.- miten Pietari
sanoo Paavalin kirjeissä olevan yhtä ja toista vaikeatajuista, mutta samalla Pietari varoittaa halventamasta Paavalin kirjoituksia, sillä sen ihminen tekee omaksi kadotuksekseen.
Paavali opettaa aivan samoin, kuin Jeesus opettaa, mutta pitää olla kasvanut uskossa, jotta sen ymmärtää ja siksi lukeminen tulee aina aloittaa evankeliumeista ja kasvun myötä mennä lukemaan Paavalin kirjeitä. Paavalin kirjeet ovat oikeita aarteita, sillä niin kirkas niiden sanoma ja opetus on, mutta tänäkin päivänä joutuu näkemään heitä, jotka eivät niitä kirjeitä kykene ymmärtämään. Paavali on apostoleista eniten heidän hampaissaan, jotka eivät ole syntyneet Jumalan Hengestä, eivätkä sen takia kykene niitä ymmärtämään.
Voit tehdä kysymyksiä Paavalin kirjeistä ja voimme verrata niitä yhdessä Jeesuksen opetuksiin.
Jumalan tarkoituksena onkin aina ollut, että on Kirjoitusten opettajat kansan keskuudessa, mutta tänään opettajia on todella vähän jäljellä ja siksi ihmiset joutuvat itse opettelemaan Jumalan tuntemista Kirjoitusten kautta, mutta aina on pyydettävä Sanan avaajaa, Pyhää Henkeä mukaan, jotta Sana todella avautuu. koska viisi vuotta luterilaisessa seurakunnassa, ja nyt kolme vuotta
tämän väärämielisen nettiseurakunnan keskellä ovat saaneet
minut täysin vakuuttuneeksi, että juuri Paavalin kirjeiden
ansiosta tämäkin kansa on tähän lopun ajan rajuun eksytykseen johdatettu,
kun se ei ole ottanut kuuleviin korviinkaan tuota Pietarin varoitusta.
Toivottavasti et ole vielä antanut minkään ihmisopin sito itseäsi
noihin Paavalin kirjeisiin, niin että pysty asiallisesti
kanssani keskustelemaan tästä asiasta, joten tämä nyt aluksi.
Yhtä toivon, että esiintyisi koko ajan samalla nimimerkillä,
koska puskasta huudelleen keskustelu käy toivottomaksi.- Pekka II
joka asiassa paljastaa tyhmyytensä?
Paavali oli JEESUKSEN KUTSUMA, OPETTAMA JA LÄHETTÄMÄ!!!!
Gal 1:11-12
"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että
minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mu-
kaista, enkä olekkaan sitä ihmisiltä saanut, eikä
sitä ole minulle opetettu, VAAN JEESUS KRISTUS ON
SEN MINULLE ILMOITTANUT." - PekkaIII
Pekka II kirjoitti:
joka asiassa paljastaa tyhmyytensä?
Paavali oli JEESUKSEN KUTSUMA, OPETTAMA JA LÄHETTÄMÄ!!!!
Gal 1:11-12
"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että
minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mu-
kaista, enkä olekkaan sitä ihmisiltä saanut, eikä
sitä ole minulle opetettu, VAAN JEESUS KRISTUS ON
SEN MINULLE ILMOITTANUT."Teuvo toivoo itseään puskasta pois. Toivottomaksi se varmaan tuleekin :)
- alex-kasi
kysymys on vain, itkeäkö vai nauraa kaikille hänen kirjoituksilleen.. niin sekava mies on..
Ensin Teuvo kirjoitti ihan ikioman seli-kirjan jossa hän selittää käsityksiään Raamatusta.
MUTTA ... kun Teuvon seli-kirja ja Raamattu eivät enää ole samalla linjalla .... niin katsoppas kummaa ... Raamatussahan se vika onkin eikä Teuvon Raamattua selittävässä kirjassa ????
Teuvo yrittää nyt vakuuttaa kaikille jotka haluavat kuulla, että Raamattua pitäisi muuttaa siten että se sopisi paremmin Teuvon seli-kirjan linjoihin.. ne kun eivät oikein vedä samaan suuntaan.. Esimerkiksi Paavalin kirjeet .. pitäisi poistaa .. tai ainakin sensuroida .. joku aika sitten Teuvo käytännöllisesti katsoaen poisti 4:nen käskyn.. (ainakin jos se ymmärretään siten että ihmisen tulisi kunnioittaa isäänsä ja äitiään) ..
Voiko asioita enää sekoittaa enemmän ??
Tuskinpa.. - Miten on?
alex-kasi kirjoitti:
kysymys on vain, itkeäkö vai nauraa kaikille hänen kirjoituksilleen.. niin sekava mies on..
Ensin Teuvo kirjoitti ihan ikioman seli-kirjan jossa hän selittää käsityksiään Raamatusta.
MUTTA ... kun Teuvon seli-kirja ja Raamattu eivät enää ole samalla linjalla .... niin katsoppas kummaa ... Raamatussahan se vika onkin eikä Teuvon Raamattua selittävässä kirjassa ????
Teuvo yrittää nyt vakuuttaa kaikille jotka haluavat kuulla, että Raamattua pitäisi muuttaa siten että se sopisi paremmin Teuvon seli-kirjan linjoihin.. ne kun eivät oikein vedä samaan suuntaan.. Esimerkiksi Paavalin kirjeet .. pitäisi poistaa .. tai ainakin sensuroida .. joku aika sitten Teuvo käytännöllisesti katsoaen poisti 4:nen käskyn.. (ainakin jos se ymmärretään siten että ihmisen tulisi kunnioittaa isäänsä ja äitiään) ..
Tuskinpa..Olisi hyvä ja tärkeää, jos joku poimisi talteen näitä sunisammakoita ja sitten aina aika ajoin esittelisi niitä muillekin, jotta hänen eksytyksensä olisi kaikille selvää. Voisitkos?
- enemmän?
alex-kasi kirjoitti:
Tuskinpa..Suni on sekoittanut huomattavasti enemmän selityksillään, sillä kaikki mitä hän on ollut selittävinään Raamatusta on mennyt pieleen ja hänelle on ne oikaistu sellaisiksi, kuin asiat Raamatussa ovat, mutta hän ei piittaa siitä mitään, sillä maailma ei ota Jumalan Sanaa vastaan. Hän on täysin röyhkeä tökeryydessään, mutta kuitenkin lähimmäinen vielä ja jonka puolesta vielä saa rukoille, jospa häntä vielä Jumala koskettaisi niin syvältä, että hän joutuisi luopumaan väärämielisyydestään. Se on mahdollista.
- Pähkylä
Jeesus ei opettanut itse kaikkia asioita, vaan jätti monet asiat apostolien - joista Paavali on yksi - opetettavaksi myöhemmin. Jeesus puhui ajasta kuolemansa jälkeen näin:
"Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta." (Joh. 16:13-14).
Jeesus siis ilmoitti etukäteen, että hänen seuraajansa tulevat Pyhän Hengen vaikutuksesta tuntemaan totuutta lisää, ja he opettavat sen ihmisille. Paavali sai olla yksi heistä, joita Pyhä Henki johti tuntemaan "koko totuuden". Se, mitä Paavali, Pietari, Johannes, Jaakob ym. opettivat ja kirjoittivat, oli Jeesuksen heille antamaa, ei heidän omaa oppiaan.
Paavali tiesi mihin hänet oli kutsuttu, ja kuka kutsui: "Minusta on tullut sen palvelija, kun Jumala suunnitelmansa mukaisesti uskoi minun tehtäväkseni ilmoittaa teille täydellisesti sanansa salaisuutensa, joka on ollut kätkössä aikojen alusta, sukupolvesta toiseen, mutta jonka Jumala nyt on paljastanut pyhilleen." (Kol. 1:25-26)
Kristilliset seurakunnat ja kirkot voivat joutua harhateille, ja ovat joutuneet sen sadannen kerran, mutta silloin ne eivät seuraa Jeesuksen ja apostolien opetusta.
Kaikki Jeesukseen uskovat muodostavat maailmanlaajuisen ja näkymättömän kirkon, joka perustuu Jeesuksen, apostolien, profeettojen varaan. "Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus."
Raamattua tutkiessani näen Jeesuksen ja Paavalin opetukset yhdenmukaisina. Selventäisi ehkä asiaa, jos käsiteltäisiin jotakin konkreettisia kohtia Jeesuksen opetuksessa ja Paavalin opetuksessa, jotka koet ristiriitaisiksi keskenään?- m 12
Juuri oikea kohta raamatusta on tämä käyttämäsi Jeesuksen lupaus valituille opetuslapsillensa, myöhemmin apostoleille ja Paavalille.
"Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta." (Joh. 16:13-14).
Totuuden Henki, Pyhä Henki jatkoi Jumalan ilmoituksen tuomista apostolien kautta koottavaksi ne ilmestyskirjaa myöten pyhään raamattuun. Ilmestyskirjassahan sinetöidään koko ilmoitus ettei siihen saa enää mitään lisätä ta mitään poistaa.
Eli siis ensimmäisten apostolien jälkeen ei tule raamattuun enää mitään lisättävää ilmoitusta myöhempien ns apostolien tai "profeettojen" kautta. Kaikki myöhemmät ilmoitukset ja sanomat sitä vastoin on arvosteltava onko ne yhteneviä raamatun kanssa vai eivät.
Silti Pyhä Henki toimii edelleenkin ja antaa sanomia uskovien kautta, mutta ne eivät ole raamatun veroisia. - kirjoitus,
kiitos tuosta. Juuri niin on, kuin kirjoitit.
- Kristus-usko
http://paavali.kirkkohelsinki.net/
Yllä olevassa linkissä näet yhden lukemattomista 'Paavalin kirkoista', niistä ihmisten rakentamista kirkkorakennuksista, joita Paavali itse ei varmasti olisi tunnistanut omakseen.
Paavalin omana uskontunnustuksena voi pitää galatalaiskirjeen tätä kohtaa (2:20):
"ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."
Löydätkö sinä Paavalin opetuksessa jotain nimenomaisia kohtia, joissa hänen opetuksensa poikkeaa Jeesuksen opetuksesta?
Voisitko tuoda palstalle sellaisia esimerkkejä, jos sinulla on niitä mielessäsi!- on moni aloittajalle
ehdottanut, mutta mikä syynä, että hän ei niitä tuo?
Aloittaja tuo nyt niitä mitä pidät eroavaisuuksina Jeesuksen ja Paavalin opetuksissa, sillä täällä näyttäisi olevan useampi mielellään vastaamassa ja tutkimassa kanssasi niitä oletettuja eroavaisuuksia.
- alex-kasi
Jos luulet muuta olet itse erehtynyt..
Monet ajattelevat että Raamatusta saa kehitellä omia oppejaan ja kirjoittelevat esimerkiksi omia seli-kirjojaan .. mutta Raamattu selittää itse itsensä.
Mutta Raamattu ei selitä kenenkään ennakkoluuloja ja omia kehitelmiä..
Usein ihminen uskoo TIETÄVÄNSÄ Raamatun sisällön jo ennen kuin on lukenut sanaakaan .. joillakin ei edes ole Raamattua, mutta keskustelevat siitä sen "tiedon" mukaan jonka ovat kuulleet muilta ja omien ennakkoluulojensa mukaan..
Paavalin opetukset eivät poikkea muun Raamatun opetuksista..- Paavalin kirkko
Kiitos monista puheenvuoroista. Hämmentää tuo henkilöihin menevä kommentointinne asioiden sijaan. En ole usein seurannut tätä palstaa aiemmin, minkä vuoksi en teidän turhaksi kokemaani sanailua ymmärrä, enkä siitä oikeastaan halua mitään tietääkään. En myöskään välitä sen tyyppisestä keskustelusta, jossa vain Raamatun lauseita lainaamalla ja fundamentaalisella uskonnollisuudella vakuutetaan Paavalin olleen oikeassa, sillä silloin ei ole aidoti haluakaan tutkia asioita. Haluaisin niitä keskustelukumppaniksi, joilla on vapaus itse havainnoida, ajatella ja tutkia asioita. Palaan tuonnempana esimerkein, mutta ennen kaikkea tarkoitin ketjun aloittaessani sitä henkeä, ilmapiiriä, joka näkyy Jeesuksen tekemisissä ja suhtautumisessa kaikkiin ihmisiin verrattuna Paavaliin, joka selvästi jakaa ihmiset meihin ja heihin ja antaa runsaasti elämänohjeita, jotka ovat ristiriidassa sen hengen kanssa, joka Jeesuksen matkasta välittyy, vaikka eivät olisikaan ristiiitaisia hänen sanojensa kanssa.
- Paavalin kirkko
Paavalin kirkko kirjoitti:
Kiitos monista puheenvuoroista. Hämmentää tuo henkilöihin menevä kommentointinne asioiden sijaan. En ole usein seurannut tätä palstaa aiemmin, minkä vuoksi en teidän turhaksi kokemaani sanailua ymmärrä, enkä siitä oikeastaan halua mitään tietääkään. En myöskään välitä sen tyyppisestä keskustelusta, jossa vain Raamatun lauseita lainaamalla ja fundamentaalisella uskonnollisuudella vakuutetaan Paavalin olleen oikeassa, sillä silloin ei ole aidoti haluakaan tutkia asioita. Haluaisin niitä keskustelukumppaniksi, joilla on vapaus itse havainnoida, ajatella ja tutkia asioita. Palaan tuonnempana esimerkein, mutta ennen kaikkea tarkoitin ketjun aloittaessani sitä henkeä, ilmapiiriä, joka näkyy Jeesuksen tekemisissä ja suhtautumisessa kaikkiin ihmisiin verrattuna Paavaliin, joka selvästi jakaa ihmiset meihin ja heihin ja antaa runsaasti elämänohjeita, jotka ovat ristiriidassa sen hengen kanssa, joka Jeesuksen matkasta välittyy, vaikka eivät olisikaan ristiiitaisia hänen sanojensa kanssa.
Tapasiko Paavali itse koskaan Jeesusta tai kuuliko hänen opetustaan ja näkikö hänen toimintaansa ja suhtautumistaan ihmisiin. Näkikö Paavali hän millaisista asioista Jeesus kiivastui ja milloin hän taas oli hyväksyvämuiden hämmästykseksi?
- Pähkylä
Paavalin kirkko kirjoitti:
Tapasiko Paavali itse koskaan Jeesusta tai kuuliko hänen opetustaan ja näkikö hänen toimintaansa ja suhtautumistaan ihmisiin. Näkikö Paavali hän millaisista asioista Jeesus kiivastui ja milloin hän taas oli hyväksyvämuiden hämmästykseksi?
Jaa-a, minun on vaikea vielä saada kiinni siitä ajatuksesta, että Jeesus ja Paavali olisivat toimineet jotenkin eri ilmapiirissä tai suhtautuneet eri tavalla ihmisiin. Valitettavasti taidat joutua vääntämään rautalangasta, jotta saan "langanpäästä kiinni".
Yksi ero Paavalin ja muiden apostolien välillä on se, että Paavali oli ainut apostoli, jonka Jeesus käski viedä evankeliumia ei-juutalaisille, maan rajojen ulkopuolelle.
Paavali tapasi Jeesuksen useita kertoja sen jälkeen kun Jeesus oli noussut ylös haudastaan ja noussut Taivaaseen. Silloin Jeesus puhui Paavalille näin - "Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn."
Tuosta saa sen käsityksen, että Jeesus oli Paavalin kanssa ja opetti häntä niin, että Paavali kertoo siitä mitä on nähnyt.
Jeesus puhui näinkin: "Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt."
Jos miettii mistä Jeesus kiivastui, niin ekaksi tulee mieleen, että Jeesus kiivastui esim. tekopyhyydestä, ylpeydestä, ja sellaisesta luulosta, että ihminen pystyy kelpaamaan Jumalalle lain noudattamisensa perusteella. Ja siitä, että temppeli oli muutettu rukouspaikasta kauppapaikaksi. Tekopyhyydestä, ylpeydestä ja nojautumisesta omaan "hurskauteen" Paavali sanailee myös kiivaasti. Meihin ja heihin - jaosta Jeesus puhuu myös, esim. kuvauksessa tuomiopäivästä jaossa lampaisiin ja vuohiin. Itse asiassa Jeesus on se, joka sen jaon tekee. Lempeyttä ja uhrautuvaa, itsensä antavaa rakkautta kuvaavia kohtia löytyy runsaasti Jeesuksen elämän kuvauksesta, mutta kyllä myös Paavalin elämän kuvauksesta. Jos lukee esim. Apostolien tekojen 20. luvun loppua, niin siitä voi päätellä, että tunteella ja sydämellä Paavali oli siellä toiminut. Joo, hiukan enemmän tarvitsee näkökulmastasi materiaalia, että selviää mistä on kyse. - Paavalin kirkko
Pähkylä kirjoitti:
Jaa-a, minun on vaikea vielä saada kiinni siitä ajatuksesta, että Jeesus ja Paavali olisivat toimineet jotenkin eri ilmapiirissä tai suhtautuneet eri tavalla ihmisiin. Valitettavasti taidat joutua vääntämään rautalangasta, jotta saan "langanpäästä kiinni".
Yksi ero Paavalin ja muiden apostolien välillä on se, että Paavali oli ainut apostoli, jonka Jeesus käski viedä evankeliumia ei-juutalaisille, maan rajojen ulkopuolelle.
Paavali tapasi Jeesuksen useita kertoja sen jälkeen kun Jeesus oli noussut ylös haudastaan ja noussut Taivaaseen. Silloin Jeesus puhui Paavalille näin - "Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn."
Tuosta saa sen käsityksen, että Jeesus oli Paavalin kanssa ja opetti häntä niin, että Paavali kertoo siitä mitä on nähnyt.
Jeesus puhui näinkin: "Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt."
Jos miettii mistä Jeesus kiivastui, niin ekaksi tulee mieleen, että Jeesus kiivastui esim. tekopyhyydestä, ylpeydestä, ja sellaisesta luulosta, että ihminen pystyy kelpaamaan Jumalalle lain noudattamisensa perusteella. Ja siitä, että temppeli oli muutettu rukouspaikasta kauppapaikaksi. Tekopyhyydestä, ylpeydestä ja nojautumisesta omaan "hurskauteen" Paavali sanailee myös kiivaasti. Meihin ja heihin - jaosta Jeesus puhuu myös, esim. kuvauksessa tuomiopäivästä jaossa lampaisiin ja vuohiin. Itse asiassa Jeesus on se, joka sen jaon tekee. Lempeyttä ja uhrautuvaa, itsensä antavaa rakkautta kuvaavia kohtia löytyy runsaasti Jeesuksen elämän kuvauksesta, mutta kyllä myös Paavalin elämän kuvauksesta. Jos lukee esim. Apostolien tekojen 20. luvun loppua, niin siitä voi päätellä, että tunteella ja sydämellä Paavali oli siellä toiminut. Joo, hiukan enemmän tarvitsee näkökulmastasi materiaalia, että selviää mistä on kyse.OK, koetan vääntää asiaa rautalangasta tuonnempana uudessa viestiketjussa. Kiitos teille, jotka suhtauduitte kysymykseeni asiallisesti, etenkin sinulle Pähkylä.
Olen hiukan hämmentynyt joistakin saamistani kommenteista, jotka pitävät sisällään viestin lähettäjänsä ylivertaisuudesta. Esim. Alex-Kasi tuntuu pitävän omaa Raamatun tulkintaansa ainoana mahdollisena ja muut ovat väärässä. Ei kannata edes pohtia, vai mitä Alex? ;) Lisäksi hän vihjaa siihen, etten ehkä olisi lukenut Raamattua ollenkaan. Jotkut muut taas käyttivät ennakkoluuloisesti sanaa aloittelija. Hmm, ehkä olen sitäkin tutkittuani näitä tekstejä yli 30 vuotta.
Vielä tiedoksi Teuvolle, että en ole aikasemmin kirjoittanut tälle pasltalle enkä käyttänyt muita nimimerkkejä tässä ketjussa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.905449Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.483615Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j612985Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin462191Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611966Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2951825- 471616
- 961481
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441386Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.91333