Voiko volkkarin 2,5tdi eberin kytkeä toimimaan sisältä kytkimestä?Minulla tulee paljon hyvin lyhyttä ajoa,jolloin eberi ei automaattitoiminnolla kerkeä oikein lämmetä ja siten siis nokeaa paikat.Olisi siis hyvä saada se toimimaan kytkimestä,jolloin lyhyellä matkalla se ei käynnistyisi ollenkaan.Toinen ongelma on,kun auto on yön tallissa(lämpötila 5---5C)ja auton ajaa ulos pakkaseen niin eberi ei älyä käynnistyä ollenkaan.Olisi myös joskus hyvä saada lämmitin päälle lämpimämmässäkin kuin -5C.Lisäsarjaakaan en viitsisi ostaa,kun sitä ei siellä tallissa oikein voi käyttää,ja sille 500 eurolle olisi muutakin käyttöä.
volkkarin eberi
9
2329
Vastaukset
- anturi
Minä korvasin juuri tdi vectrassani olevan eberin (D3W) ulkolämpötila anturin katkaisijalla.
Tällainen lisälämmitin eberihän(kelloton/vesipumputon)toimii niin, että kun ulkolämpötila alle 0'C JA jäähdytysneste alle 80'C lähtee se käyntiin (asteluvuissa voi olla eroja), jos jompikumpi on yli laite sammuu/eikäynnisty.
Eli nyt mä saan manuaalisesti laitettua eberin käyntiin, JOS koneen lämpötila on alle 80'C ja sammuttaa/pitää pois päältä jos siltä tuntuu.
Ulkolämpötila anturi löytyi vectrasta konepellin ja tuulilasin välisen säleikön alta, raitisilmasuodattimen vierestä.- jth
Lämpötila-anturi on volskissa etupuskurin alla semmosessa nipsuttimessa kiinni.Irroitin sen ja kytkin sille menevät johdot yhteen,mutta ei se käynnistynyt silti.Minunkin mielestäni sen olisi pitänyt näin toimia.Eberi kyllä pelitti vielä viime keväänä hyvin,tosin voihan olla että siinä on muutakin häikkää.Kesällähän sitä ei voi käyttää em. syistä jotta pysyisi paremmin kunnossa.
Voiko laitteen testata mitenkään? - anturi
jth kirjoitti:
Lämpötila-anturi on volskissa etupuskurin alla semmosessa nipsuttimessa kiinni.Irroitin sen ja kytkin sille menevät johdot yhteen,mutta ei se käynnistynyt silti.Minunkin mielestäni sen olisi pitänyt näin toimia.Eberi kyllä pelitti vielä viime keväänä hyvin,tosin voihan olla että siinä on muutakin häikkää.Kesällähän sitä ei voi käyttää em. syistä jotta pysyisi paremmin kunnossa.
Voiko laitteen testata mitenkään?Eikö se käynnisty nyt ollenkaan?
Autosähkö-pajoilla yleensä on jonkinlaiset testerit (esim. normaali kellolaite).
Yleisin syy käynnistymättömyyteen kuitenkin on hehkutulppa. Sen vaihtaminen on simppeli homma (jos eberin ohjausyksikköön pääsee käsiksi), eikä tarvii erikoistyökaluja ( meisseli, 4mm 6-koloavain ja 10mm "pitkä"hylsy).
Puhun siis D3W-mallista. Tulpan kuntoa voi testata antamalla sille irtonaisena virtaa ja katsoa hehkuuko joka paikasta. Myös resistanssin mittauksella selviää onko tulppa kokonaan palanut.
Jos ulkolämpötila anturin oikosulkee, pitäisi eberin käynnistyä myös kesäkuumalla jos moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila on - jth
anturi kirjoitti:
Eikö se käynnisty nyt ollenkaan?
Autosähkö-pajoilla yleensä on jonkinlaiset testerit (esim. normaali kellolaite).
Yleisin syy käynnistymättömyyteen kuitenkin on hehkutulppa. Sen vaihtaminen on simppeli homma (jos eberin ohjausyksikköön pääsee käsiksi), eikä tarvii erikoistyökaluja ( meisseli, 4mm 6-koloavain ja 10mm "pitkä"hylsy).
Puhun siis D3W-mallista. Tulpan kuntoa voi testata antamalla sille irtonaisena virtaa ja katsoa hehkuuko joka paikasta. Myös resistanssin mittauksella selviää onko tulppa kokonaan palanut.
Jos ulkolämpötila anturin oikosulkee, pitäisi eberin käynnistyä myös kesäkuumalla jos moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila onEi käynnisty ei.Sulake tsekattu,ok.Eberi ei anna minkäänlaista pihahdustakaan,ei 7 asteen pakkasella,eikä ulkolämpötila-anturin "oikarillakaan" moottori kylmänä ja käynnissä.Viime keväänä pelitti vielä automatiikalla hyvin,tosin välillä savut tupsauttaen em. syistä johtuen.Täytyy vielä tutkia itse ennen kuin vie pajalle arvuutettavaksi,ne juuttaat kun ovat niin persoja nuitten eurojen perään.
- anturi
jth kirjoitti:
Ei käynnisty ei.Sulake tsekattu,ok.Eberi ei anna minkäänlaista pihahdustakaan,ei 7 asteen pakkasella,eikä ulkolämpötila-anturin "oikarillakaan" moottori kylmänä ja käynnissä.Viime keväänä pelitti vielä automatiikalla hyvin,tosin välillä savut tupsauttaen em. syistä johtuen.Täytyy vielä tutkia itse ennen kuin vie pajalle arvuutettavaksi,ne juuttaat kun ovat niin persoja nuitten eurojen perään.
Joo sanoisin, että 99% varmuudella tulppa on sanonut yhteistyösopimuksen irti.
Noi hehkut kestää noissa kuulemma yleensä n.2 vuotta.
Minulla oli ihan samat oireet (ei käynnistynyt aina ja tuprautteli) ennenkuin laite hiljeni kokonaan. Tuprautteluun syynä epätäydellinen palaminen, joka juontuu huonosta hehkutuksesta.
Ja joka kerta ei jaksanut sytyttää ollenkaan.
Kaveri vaihdatti "pajalla" ja hintaa tuli 95€, tulppa 50€ työ 45€ (ei pitäisi mennä työhön noin paljoo 15 min. homma) - jth
anturi kirjoitti:
Joo sanoisin, että 99% varmuudella tulppa on sanonut yhteistyösopimuksen irti.
Noi hehkut kestää noissa kuulemma yleensä n.2 vuotta.
Minulla oli ihan samat oireet (ei käynnistynyt aina ja tuprautteli) ennenkuin laite hiljeni kokonaan. Tuprautteluun syynä epätäydellinen palaminen, joka juontuu huonosta hehkutuksesta.
Ja joka kerta ei jaksanut sytyttää ollenkaan.
Kaveri vaihdatti "pajalla" ja hintaa tuli 95€, tulppa 50€ työ 45€ (ei pitäisi mennä työhön noin paljoo 15 min. homma)Onko tietoa mistä tulppa löytyy.Eberi itse on kuljettajan jalkatilassa ja aika hyvin esillä,kun pohjapanssarin poistaa.Katselin murikkaa,enkä näin äkkiseltään löytänyt hehkua ollenkaan.Olisikohan ollut sen pikalukitussalvan alla jossain,näytti kyllä,että pitäisi poistaa myös vesiletkut siitä kyljestä.Oiskohan jossain räjäytyskuvaa ko. laitteesta?Aikaa ja aika hyvät tilat olis käytössä,kun vaan tietäisi miten homma hoituu.
- anturi
jth kirjoitti:
Onko tietoa mistä tulppa löytyy.Eberi itse on kuljettajan jalkatilassa ja aika hyvin esillä,kun pohjapanssarin poistaa.Katselin murikkaa,enkä näin äkkiseltään löytänyt hehkua ollenkaan.Olisikohan ollut sen pikalukitussalvan alla jossain,näytti kyllä,että pitäisi poistaa myös vesiletkut siitä kyljestä.Oiskohan jossain räjäytyskuvaa ko. laitteesta?Aikaa ja aika hyvät tilat olis käytössä,kun vaan tietäisi miten homma hoituu.
http://www.eberspaecher.de/en/heiz/tech/wheiz/daten/daten.htm
D3W-malli on päällisin puolin samanlainen kuin taulukon kuvassa hydronic D5WS. Hehkutulppa löytyy kuvassa eberin oikeanpuoleisesta päädystä. eberin kuorista irtoaa 1/3 parilla ruuvilla ja parilla 6-koloruuvia. Kotelon sisältä löytyy hehku (ja ohjausyksikkö?).
Ei muuta kuin vaihtoon.
- fakiiri
Niin jos vaihdat hehkutulpan D5Ws ederiin joka kiinnitetty 316 MB Sprinter 15 mimuutissa, kiin tarjoan kopan olutta
- anturi
aikaisempi viesti, jossa sanoin puhuvani eberin D3W -mallista ja autokseni olin maininnut Vectran.
En myöskään tiedä missä/miten ja mikä vempele alkuperäisen viestin volkkarissa on.
No Hard Feelings.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117195Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista604869- 954741
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493899- 513838
- 2173817
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263383- 412847
- 512751
- 392317