Onko kellään tullut leikkauksen jälkeen ns.arpityrää,mulla oli tosi iso leikkaus ja useampikin ja nyt todettiin arpityrä,se on mahassa ja minusta se kasvaa koko ajan,lääkäri sanoi ettei voi avata siis leikata enää,kun on niin paljon kiinnikkeitä,se on kuin potkupallo"ja rajoittaa joka tavalla elämääni,henkisesti tuntuu että räjähdän oman itseni kanssa.Jo se että leikkaus jätti henkisesti,kuin ulkoisesti isot arvet minuun suututtaa ja nyt joudun painimaan tään kanssa.Tiedän hyvin,että muillakin on paljon vakavampiakin ongelmia,mutta ei se poisulje tätä mun ongelmaani.Kirjoittakaa jos jollain on sama tilanne,olisin kiitollinen.
arpityrä
15
17482
Vastaukset
- juu
en tiedä tarkkaan millaista arpea tarkoitat, mutta jos kyse ns. keloidista niin itselle tuttua. N. 15 vuotta sitten leikattiin nivustyrä ja leikkauksen jälkeen arpi vain kasvoi. Se oli kosmeettisesti varsin harmillinen ja se poistettiin uudella leikkauksella. Se kasvoi uudelleen, ja jälleen poisto. Toinen lääkäri sanoi, että joo se vain kasvaa tulevaisuudessa. Toinen oli optimistisempi. Kolmannella kerralla poistettu arpi ei enää kasvanut uudelleen. Kysy siis myös useamman lääkärin mielipidettä asiaan.
- Leena
Sä kirjoitit että sulla on ollut nivustyrä sen takia kysyisin. Multa leikattiin neljä viikkoa sitten ja tuli keskustelu työtoverin kanssa siitä, kun hänellä on sama mutta hänen lääkäri meinaa että ei leikata ennenkuin se on kipeä. Minun lääkäri meinasi heti että on parempi leikata heti eikä edes kyselly onko kipeä. Niin minun kysymys onko se tavallista että odotellaan että menee kipäksi vai?
- sama
Leena kirjoitti:
Sä kirjoitit että sulla on ollut nivustyrä sen takia kysyisin. Multa leikattiin neljä viikkoa sitten ja tuli keskustelu työtoverin kanssa siitä, kun hänellä on sama mutta hänen lääkäri meinaa että ei leikata ennenkuin se on kipeä. Minun lääkäri meinasi heti että on parempi leikata heti eikä edes kyselly onko kipeä. Niin minun kysymys onko se tavallista että odotellaan että menee kipäksi vai?
vaikea sanoa, sillä itsellä ei ole asiasta mitään lääketieteellistä tietoa. Mutta mutu-tuntumalta sanoisin, että hyvä olisi ilmeisesti operoida hetimiten. Voikohan se parantua muutoin...siis tuleeko se kuitenkin jossain vaiheessa kipeäksi. Hmm. Joku asiasta tietävä voinee kertoa palstalla lisää tästä.
- Leena
sama kirjoitti:
vaikea sanoa, sillä itsellä ei ole asiasta mitään lääketieteellistä tietoa. Mutta mutu-tuntumalta sanoisin, että hyvä olisi ilmeisesti operoida hetimiten. Voikohan se parantua muutoin...siis tuleeko se kuitenkin jossain vaiheessa kipeäksi. Hmm. Joku asiasta tietävä voinee kertoa palstalla lisää tästä.
Mä ajattelin vain jos olet kuullut jotain toisten kokemuksia. En uskois että se parantuis itsestään mutta mä pelkäsin että se tulee enempi ulos. Olin tarkastuksessa tänään ja leikkaushaava oli hyvin parantunut ja turvotus pitäis häipyä 3-4 kuukauden sisällä. Helpotus.
- sama
Leena kirjoitti:
Mä ajattelin vain jos olet kuullut jotain toisten kokemuksia. En uskois että se parantuis itsestään mutta mä pelkäsin että se tulee enempi ulos. Olin tarkastuksessa tänään ja leikkaushaava oli hyvin parantunut ja turvotus pitäis häipyä 3-4 kuukauden sisällä. Helpotus.
niin se ilmeisesti on...ei parane itsestään. Sinänsä siis ihme, jos ei lääkäri tykkää operoida tutultasi sitä jo ennen kipuja. Leikkaushaavat paranevat vauhdikkaasti, kun ei bakteerit iske tai käy kuten kerroin ed. viestissä. Tuolloin 15 vuotta sitten itsellä oli molemmat jutut. Mutta ne ovat varsin harvinaisia. Hyvää paranemista.
- tyrävyö
moi,minulta leikattiin munasarja syöpä, jonka jälkeen ilmestyi arpityrä, aluksi n. 2cm ja nykyään puolivuotta myöhemmin(olen leikkausjonossa)se on jo n 5cm, olen soitellut mariaan , mutta koska on "tämä tehy tilanne"ei voida tehdä mitään muuta kuin odottaa kuulemma aik. ensivuoden alkuun...mietin asiaa lakkaamatta, tämä on tod. kiusallista....
- Redhead63
Olen menossa kahden viikon kuluttua arpityrä laikkaukseen. 20 vuotta vanhasta leikkauksesta on kehittyynyt tämä tyrä. Kiusallinen, kosmeettinen vaiva ja välillä kipeäkin. Olen odottanut nyt leikkausta heinäkuusta lähtien. Tyrä on kyllä ollut jo kuusi vuotta olemassa, nyt viime aikoina suurentunut selvästi. Jännittää leikkaus paljon.....Varmaan kyllä lykkäävät sitä, on tää possutauti päällä joka puolella eli pelkään että joudun odottamaan vielä lisää :(
- tyränen
Redhead63 kirjoitti:
Olen menossa kahden viikon kuluttua arpityrä laikkaukseen. 20 vuotta vanhasta leikkauksesta on kehittyynyt tämä tyrä. Kiusallinen, kosmeettinen vaiva ja välillä kipeäkin. Olen odottanut nyt leikkausta heinäkuusta lähtien. Tyrä on kyllä ollut jo kuusi vuotta olemassa, nyt viime aikoina suurentunut selvästi. Jännittää leikkaus paljon.....Varmaan kyllä lykkäävät sitä, on tää possutauti päällä joka puolella eli pelkään että joudun odottamaan vielä lisää :(
Mitenkäs leikkaus meni ja miten topuminen on lähtenyt käyntiin?
- ^^Kipeä^^
Kokemuksia vaihtaisin minäkin koko aiheesta!
Arpityrä täälläkin joka on todella kipeä ja arka!
Ja jos on leikattu niin onko laitettu suturoimalla vaan haava kiinni vai laitettu verkkoa?
Avona leikkaus vai tähystämällä?
Miten olette pärjänneet kipeän tyrän kanssa, ennen kuin leikattu? - Tyrätoveri !
Joo, kyllä toi tyrä rassaa kaikin tavoin. Mulle tehtiin myös melko suuri kirurginen operaatio Marraskuussa 2011. Vatsavaltimon pullistuma hoidettiin valtimon y - proteesilla suonineen. Siinä kävi niin etteivät kirurgit saaneet heti " laakista " vatsa - ym peitteitä pysymään kiinni, vaan parin päivän kuluttua avattiin paikat uudestaan ja kursittiin taas kiinni. Viikon vierailu venähti kahdeksi. Mutta nyt sitten on navan oikealta puolelta alkanut tyräpullistuma, joka on juurikin pullistunut lasten jalkapallon kokoiseksi. Se on todellakin inhottava kaikin puolin. Taannoisen flunssan aikana vatsan alue kipeytyi yskittäessä lähes sietämättömäksi. Kävin lääkärissä, joka laittoi paperit Tyksiin, josta vastattiin; Minut tullaan kutsumaan tutkailtavaksi 3:n kk:n sisällä !? Jäljellä on vielä 2,5 kuukautta. Pelottaa kyllä, että kerkeävätköhän kaikki suoleni tulemaan syliini !?
- Tyrä Bänks
Mulla leikattiin umppari noin 10 vuotta sitten ja umppariarpeen kehittyi arpityrä. Ollut siinä jo varmaan vähintään 8 vuotta ja lääkärit vaan sanoneet, että se on leikkauksesta jäänyttä kudosta. No lihoin tuossa 10 kiloa ja tämä "kudos" alkoi vaivaamaan niin paljon, että menin lääkäriin kysymään onko mulla joku suolisto-ongelma vai mikä kun kyseinen kudos pullottaa ja välillä kipeytyy. No tämä lääkäri otti asian tosissaan ja arpi ultrattiin ja kudos todettiinkin tyräksi. noin 4 kuukautta tutkimuksesta leikattiin nukutuksessa avaamalla vanha arpi uudestaan ja laittamalla verkko tukemaan ja ommeltiin sulavilla tikeillä kiinni.
Leikkauksesta on nyt kuukausi ja on parantunut hyvin. Arpi on vielä vähän arka, mutta sellaista samanlaista pullotusta ei enää ole. Sain 10 päivän sairasloman leikkauksen jälkeen ja jos ei ota huomioon ensimmäisten päivien vatsalihaskipua, niin leikkauksesta toipui kyllä nopeasti. 5 päivän kuluttua kivut alkoivat hellittää ja vähensin lääkkeet buranaa lukuunottamatta pois ja senkin jätin pois sitten parin päivän kuluttua. Turvotusta oli alavatsassa kyllä varmaan 3 viikkoa eli tässä viikon on alavatsa tuntunut normaalimmalta ja vatsalihaksiakin pystyy jo vetämään sisäänpäin.
Tyrätoverille ja muille kohtalotovereille sanoisin, ettei suolet tule tuossa odotusajassa syliin. Jos tulee kovasti kipua, niin sitten kannattaa hakeutua sairaalan päivystykseen ja tyrä saatetaan leikata kiireellisesti, mutta yleensä mitään suurta muutosta ei ehdi tapahtua tuossa muutaman kuukauden odotusaikana. Minä jopa yritin tehdä paljon vatsalihasliikkeitä yms. saadakseni tyrän vielä pahemmaksi ennen leikkausta, mutten onnistunut. - sinitta
Minullakin suuri vatsan alueen operaatio puolitoista vuotta sitten, iso munasarjakasvain. Sen jälkeen nyrkin kokoinen arpityrä. On kivulias ja lääkärit vain sanovat, jotta pitäisi näyttää kirurgille, voisihan sen operoida...mutta eivät lähetä minnekään. Kai on taas yksityiselle mentävä, että saa apua.
- Rippendrop
Minulta operoitiin justiinsa kohtalaisen isoksi muodostunut leikkausarpityrä navan seudulta ; homma onneksi onnistui tähystyksellä. Kotiin pääsin seuraavana päivänä ja liikkuminen oli verkkaista kipujen vuoksi.
- Tyrätyrä
Mulla on leikattu nivus tyrä kolmesti ja on taas revenny ni ajattelin että kuinka nopeasti se kasvaa kun ei jaksas koko ajan käydä leikkauttamassa?
- Anonyymi
Minulta leikattiin lokakuussa 2019 suolitukos. Arpi ylhäältä pallean seudulta ainakin 20 cm suoraan alas ja sivulla vaakasuoraan 10 cm saman leikkauksen arpea. Tuon leikkauksen tuloksena sain avanteen, josta pääsin eroon 3 kk:n päästä. Samassa vatsassa v. 1976 vatsakalvontulehduksen arvet. - Toukokuussa v, 2019 ja 2020 alun leikkausarpien alueelle syntyi arpityrä. Lääkärien mukaan vatsalihakset niin haavoitetu, ettei tyräleikkaus onnistu. Pidän tyrän aisoissa tyrävyöllä, joita minulla useita. Teen vatsalihaliikkeitä päivittäin, jollei muuta niin mielialan kohttamiseksi. Ilman vyötä vatsan seutua pakottaa, vaakatasossa ei ongelmia. - Ennen v. 2019 leikkausia vatsalihakseni olin saanut pitkällä voimistelulla lähes pyykkilautakuntoon. Menetin ne, mutta henki säästyi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821269Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611010Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12969Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ143921Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694