Lipooma

perunasäkki

Lähteekö lipooma ilman leikkausta?
"Sulaako" ne millään poppakonstilla?

32

46540

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina-Matilda

      Jos lipooma kasvaa häiritsevästi, voi sen leikkauttaa pois. Ilmeisesti olisi mahdollista myös rasvaimu, jolla se ei välttämättä lähde kokonaan, ja voi sitten kasvaa uudestaan. Pistoksella voidaan saada lipooma pienenemään, mutta en tiedä, onko tuota hoitoa Suomessa. Omaa lipoomaa ihmetellessä tutkin nettiä ja tuollaisia hoitoja löytyi. Omani leikattiin paikallispuudutuksessa.

    • sambala

      Minulta juuri poistettiin lipooma toisen kerran,ensimmäinen kerta tehtiin peijaksen sairaalassa josta tuli susi,sitten uusittiin töölön sairaalassa saatiin kokonaan poistettua
      ei se lähde ilman leikkausta.Pieni toimenpide jos osaavat hommansa mutta pari päivää joutuu olemaan kyllä sairaalassa,ja on pirun kipee jälkeenpäin haava meinaan.

      • juuu:

        otettu n.8 pattia pois p.puudutuksella iisiä hommaa. ei edes saikkua kannata kysyy ku muistaa vaan et ei venyttele pahasti


      • tasaista on
        juuu: kirjoitti:

        otettu n.8 pattia pois p.puudutuksella iisiä hommaa. ei edes saikkua kannata kysyy ku muistaa vaan et ei venyttele pahasti

        poistettu leikkauksesessa päälaelta. Oli kuin pirun sarvet, mutta hiukan pehmeämmät. Hyvin se sujui eikä sattunut. Vaimo poisti tikit, kun perushoitaja on. Tukkaa piti tietysti vähän poistaa leikkauskohdasta, muttei se kaljuilla haittaa.


      • edellinen
        tasaista on kirjoitti:

        poistettu leikkauksesessa päälaelta. Oli kuin pirun sarvet, mutta hiukan pehmeämmät. Hyvin se sujui eikä sattunut. Vaimo poisti tikit, kun perushoitaja on. Tukkaa piti tietysti vähän poistaa leikkauskohdasta, muttei se kaljuilla haittaa.

        rasvaa kuin kesävoi. Kun noita leikkausjätöksiä katselin, en sen jälkeen ole enää leipiäni voidellut millään rasvalla.


      • puhas
        edellinen kirjoitti:

        rasvaa kuin kesävoi. Kun noita leikkausjätöksiä katselin, en sen jälkeen ole enää leipiäni voidellut millään rasvalla.

        Minulta poistettiin pingispallon kokoinen lipooma niskasta eilen. Paikallispuudutuksessa, lääkäri puudutti patin ympäriltä noin 10:stä kohtaan, puolen tunnin päästä siitä leikkaushuoneeseen. Siellä laitettiin tippa josta tuli jotain "rauhoittavaa", lätkiä selkään, verenpainemittaussysteemi käsivarteen ja sormenpäähän "pyykkipoika". Oli kuulemma kukkakaalimainen lipooma. Tikkejä ihon sisälle ja toinen rivi ihon pintaan. !0 pv:n päästä pintatikit pois, ja 2vk sairaslomaa. Kipulääkkeeksi Panacodia.
        Huomasin tämän patin ensimmäisen kerran kesällä kun se oli vielä herneenkokoinen. Syksyllä menin hartiakipujen takia hierojalle ja niinpä sen hieronnan jlk patti alkoi kasvamaan tosiaan pingispallon kokoiseksi. Hieronta ei siis ollut sille hyväksi. Kaikenlaisia vaivoja sitä saa kokea..


      • Patti&masukki
        puhas kirjoitti:

        Minulta poistettiin pingispallon kokoinen lipooma niskasta eilen. Paikallispuudutuksessa, lääkäri puudutti patin ympäriltä noin 10:stä kohtaan, puolen tunnin päästä siitä leikkaushuoneeseen. Siellä laitettiin tippa josta tuli jotain "rauhoittavaa", lätkiä selkään, verenpainemittaussysteemi käsivarteen ja sormenpäähän "pyykkipoika". Oli kuulemma kukkakaalimainen lipooma. Tikkejä ihon sisälle ja toinen rivi ihon pintaan. !0 pv:n päästä pintatikit pois, ja 2vk sairaslomaa. Kipulääkkeeksi Panacodia.
        Huomasin tämän patin ensimmäisen kerran kesällä kun se oli vielä herneenkokoinen. Syksyllä menin hartiakipujen takia hierojalle ja niinpä sen hieronnan jlk patti alkoi kasvamaan tosiaan pingispallon kokoiseksi. Hieronta ei siis ollut sille hyväksi. Kaikenlaisia vaivoja sitä saa kokea..

        Minulla myöskin kivahko pingispallo oikean käden lapaluun kohdalla, joka leikataan pian pois. Lihaskalvon alla kasvaa eli tikkejä tiedossa kahteen kerrokseen. Työni on fyysisesti raskasta, joten onkohan odotettavissa se 2vko sairaslomaa ? Onko hirmusen kipeä sen jälkeen ?
        Kiva lisä tuolla masussa köllivä vauvan alku eli tuskin kovin hepposia kipulääkkeitäkään luvassa... Auts. Toisalta mielummin nyt postatan, kun vauvan kanssa myöhemmin, koska oikea kätinen olen eikä olisi mukavaa imettää ja kanniskella kivuliaana sitten. Toisekseen kasvavan sorttinenkin on eli en halua sen suurenevan enää yhtään ennen leikkausta, jollon taas isompi haavakin tiedossa.
        Entä haava, kuinkahan pitkä siitä tulee/montako tikkiä suunnilleen (kun patti on n.4,5cm halkasijaltaan)?


      • zipozip
        Patti&masukki kirjoitti:

        Minulla myöskin kivahko pingispallo oikean käden lapaluun kohdalla, joka leikataan pian pois. Lihaskalvon alla kasvaa eli tikkejä tiedossa kahteen kerrokseen. Työni on fyysisesti raskasta, joten onkohan odotettavissa se 2vko sairaslomaa ? Onko hirmusen kipeä sen jälkeen ?
        Kiva lisä tuolla masussa köllivä vauvan alku eli tuskin kovin hepposia kipulääkkeitäkään luvassa... Auts. Toisalta mielummin nyt postatan, kun vauvan kanssa myöhemmin, koska oikea kätinen olen eikä olisi mukavaa imettää ja kanniskella kivuliaana sitten. Toisekseen kasvavan sorttinenkin on eli en halua sen suurenevan enää yhtään ennen leikkausta, jollon taas isompi haavakin tiedossa.
        Entä haava, kuinkahan pitkä siitä tulee/montako tikkiä suunnilleen (kun patti on n.4,5cm halkasijaltaan)?

        Minulta leikattiin melkeinpä vuosisitten aika leveä selkesti tuntuva patti pois vas. kylkiluun päältä,(ja todettiin kun tutkittiin että oli kuulema lipooma) se ei kyllä liikkunut kun paineli,´tuntui että oli kiinni kylkiluussa :D mutta niin, paikallispuudutus vaan ja sitten leikattiin, ei mulle mitään muuta pistetty ku puudutukset ja sit ku leikattiin niin sai lähteä.. haava ei oikeestaan ollut yhtään kipeä paitsi jos siihen painoi.. kyllä vähän joskus vihlaisi parin ekan pv aikana, ja sitten tikit poistettiin olisko ollu 1vk jälkeen, mulle ei mitään lääkkeitä määrätty.. :) ja niin, olin silloin 16v.. että eiköhän sen kaikki kestä..


      • Nappeja täynnä.
        zipozip kirjoitti:

        Minulta leikattiin melkeinpä vuosisitten aika leveä selkesti tuntuva patti pois vas. kylkiluun päältä,(ja todettiin kun tutkittiin että oli kuulema lipooma) se ei kyllä liikkunut kun paineli,´tuntui että oli kiinni kylkiluussa :D mutta niin, paikallispuudutus vaan ja sitten leikattiin, ei mulle mitään muuta pistetty ku puudutukset ja sit ku leikattiin niin sai lähteä.. haava ei oikeestaan ollut yhtään kipeä paitsi jos siihen painoi.. kyllä vähän joskus vihlaisi parin ekan pv aikana, ja sitten tikit poistettiin olisko ollu 1vk jälkeen, mulle ei mitään lääkkeitä määrätty.. :) ja niin, olin silloin 16v.. että eiköhän sen kaikki kestä..

        Meidän perheessä näitä on kahdella, johtuneeko rasvaisesta ruoasta. Pojalle tuli kivespusseihin runsaasti ja ne leikattiin. Itselläni on perspuolikkaissa, olkapäillä, selässä ja reidessä. Ei ole poistettu kun eivät mitään haittaa. Pienenevät ja suurenevat, joskus katoavatkin.
        Vaimo otti yhden avaamalla neulalla ja turisti töhnän ulos, mutta se kasvoi uudestaan. Tyhjeni ja olio noin 3 cm halkaisijaltaan. Ei niitä ehkä kannata poistella vaikka voivat olla hyväkin rasvavarastoja kunhan eivät tulehdu.


      • toipilas1

        Minulta poistettiin lipooma eilen Peijaksessa ja ei ollut helppo juttu ollenkaan, mutta lähti kai kokonaan. Ei pahemmin jälkikipua, otin varoiksi buranaa. Heti pääsi toimenpiteen jälkeen pois. Minulla oli n.4 cm


      • Anonyymi
        Nappeja täynnä. kirjoitti:

        Meidän perheessä näitä on kahdella, johtuneeko rasvaisesta ruoasta. Pojalle tuli kivespusseihin runsaasti ja ne leikattiin. Itselläni on perspuolikkaissa, olkapäillä, selässä ja reidessä. Ei ole poistettu kun eivät mitään haittaa. Pienenevät ja suurenevat, joskus katoavatkin.
        Vaimo otti yhden avaamalla neulalla ja turisti töhnän ulos, mutta se kasvoi uudestaan. Tyhjeni ja olio noin 3 cm halkaisijaltaan. Ei niitä ehkä kannata poistella vaikka voivat olla hyväkin rasvavarastoja kunhan eivät tulehdu.

        Paise ja rasvapatti on eri asia. Rasvapatti ei lähde puristamalla.


      • Anonyymi
        Nappeja täynnä. kirjoitti:

        Meidän perheessä näitä on kahdella, johtuneeko rasvaisesta ruoasta. Pojalle tuli kivespusseihin runsaasti ja ne leikattiin. Itselläni on perspuolikkaissa, olkapäillä, selässä ja reidessä. Ei ole poistettu kun eivät mitään haittaa. Pienenevät ja suurenevat, joskus katoavatkin.
        Vaimo otti yhden avaamalla neulalla ja turisti töhnän ulos, mutta se kasvoi uudestaan. Tyhjeni ja olio noin 3 cm halkaisijaltaan. Ei niitä ehkä kannata poistella vaikka voivat olla hyväkin rasvavarastoja kunhan eivät tulehdu.

        Paiseet hanurissa eivät mielestäni kuulosta hyvältä rasvavarastolta.


    • Kannattaahoitaa

      Patteja on kahdenlaisia, finnin tapaisia ja sitten oikeita lipoomia jotka eivät puristamalla tyhjene! Jos ovat häiritseviän suuria niin kannattaa leikata pois.
      Puhun omasta kokemuksesta, en kadu että menin leikkaukseen, se tehtiin paikallispuudutuksessa ja pääsin 2 tunnin päästä kotiin.

    • ihme22

      Paljon maksaa yksityisellä yhden noin sentin kokoisen poisto? Julkisella eivät suostu poistamaan, vaikka päälaella kaksi lipoomaa.

      • tuskin halpaa

        Minulta poistettiin julkisella puolella käsikirurgin toimesta patti käsivarresta, koska se kipeytyi esim työpöytää vasten 'muljuessaan'. Kosmeettisista syistä patteja ei kait julkisella puolella poisteta. Toisaalta jos patti on kovin iso (halkaisija > 2cm), se kait olisi hyvä poistaa vaikka ei kipeytyisikään.


    • kannattaakoleikata

      Jääkö lipooman poistoista millaiset arvet? Kun on tuolla ukolla muutama aika suuri käsissä, mielestäni voisi poistattaa, mutta eihän kamalan näkyvät arvetkaan ole kivat.

      • Kannataa poistattaa

        Se riippuu patin sijainnista ja koosta, ainakin itselläni arpien koko on vaihdellut. Lääkärin mukaan johtuu siitä että kehon eri alueilla kudos on erilaista. Käsivarrestani poistettiin 10v sitten 2kpl n. 1 tuuman halkaisijaltaan olevaa pattia, joihin laitettiin 5 tikkiä: käsivarren sisäpuolella oleva arpi levisi (paranemisprosessi oli normaali) ja näkyy melkoisen häiritsevästi kädessä edelleen. Käsivarren ulkosivulla olevaa vastaavaa arpea taas tuskin huomaa.


    • Tikki 61 v

      Kiitos kertomuksistanne. Mulla on oikean rinnan alapuolella ollut pahkura monta vuotta. Välillä se ei tunnut, kun läskiä on paljon. Nyt se taas tuntuu, kun olen laihempi.
      Meen kuitenkin näyttämään sitä lääkärille. Tulee näpelöytyä sitä, kun ei ole muuta tekemistä ja silloin se tuntuu kipeeltä.

    • ugazaka

      Minulla oli selässä vähän hernettä isompi ja lääkäri sanoi, että voi poistaa mikäli suurenee.

      Se kuitenkin häiritsi ja huomasin, että pienellä puristuksella se "rasva" tulee ulos. Muutaman puristus session jälkeen se ei enää palautunut ja patti on poissa.

    • Sekuli

      Minulla on rasvakudoskasvain (onko se sitten lipooma). Luulin sitä
      nivustyräksi, mutta ultrassa todettiin että se ei olekaan tyrä. Mikä se
      sitten on, selviää aikanaan. Se on sen verran iso, että luulen että se
      leikataan pois. Se on ajoittain kipeä. Tuntuu välillä inhottavalta kun
      se"muljanhtelee" ikävästi. Ihan kun siellä olisi ilmaa.
      Onko kenelläkään muilla tällaisia kokemuksia?

      • Kotsas

        Hei, vieläköhän tavoitan sinut vastaamaan. Itse olen kärsinyt aikoinaan nivustyrästä raskausaikana, ja kun sitten hieman nivusta alemmas tuli myöhemmin iso peukalonpään kokoinen patti, oletin sen liittyvän nivustyrään. Tk:ssa ultrattiin ja lääkäri sanoi että on hyvänlaatuinen rasvakasvain, että ei liity nivustyrään.
        "Unohdin" asian moneksi vuodeksi. Nyt kuitenkin tuntuu, että patti on kasvanut, joten olen päättänyt varata ajan yksityiselle ja yrittää saada tämän poistetuksi.
        Kiinnostaisikin tietää, mitähän toimenpiteitä alkavat tekemään?


    • 22122

      Mulla oli kainalossa ja poistettiin vuosi sitten. Kivuliain osa poistoa taisi olla kun revin haavasidokset ym. iholta irti. :D Parin viikon saikku ja käsky pitää kättä koholla että iho korjaantuu kunnolla. Särkylääkkeitä sain ison purkin mutta eipä niitä juuri tullut syötyä kun ei kipujakaan ollut.

    • lipoomallinen

      Minulla on myöskin lipooma selässä, ultralla todettu. Lääkäri sanoi, ettei alkais "turhaan veistä heiluttamaan". Välillä tuntuu että iho/lihas lipooman päällä aristaa. Ultran mukaan lipooma oli kuulemma kokoa 3 X 1,5 cm, mutta käsin tunnustellen tuntuu isommalle.

      • jyrkiap

        Mulla lipooma oikeassa reisilihaksessa. Ultrattu ja magneettikuvattu. Ei sarkoomaa, jotakin viitteitä low grade tuumoriin, syövän esiaste. Koko 8,8 x 5,3 x 1,8 cm. Eli aika iso ja lihaksessa, joten vaativa leikkaus edessä, tämä sarkoomaryhmän diagnoosi.


    • Rasvapatti

      Multa poistettiin syksyllä 9kpl lipoomia käsistä jaloista ja kyljestä, sekä pohkeesta. Alle tunnin toimenpide paikallispuudutuksella. Ammattitaitoinen kirurgi yksityispuolella hoiti homman. Pikkutikit ja samalta paikalta suoraan töihin. Saunassa ja lenkillä ei saanut käydä pariin viikkoon, muuten simppeliä.

      • sienisammal

        Paljonko maksoi ja poistettiinko kaikki samalla kertaa? Minulla noita on 10-15kpl selässä kyljissä vatsan alueella


      • katajaineb

        Iloinen olisin minäkin tiedosta missä ja miten tyyriiksi tuli"


    • eilumaaria

      Onko teistä kukaan lipoomapotilaista samanaikaisesti myös statiinilääkityksellä? Kiinnostaa kun ajattelin, että jos ne verenparannuslääkkeet eivät poistakkaan sitä rasvaa kokonaan pois kehosta, vaan joillakin se jää rasvapateiksi ihon alle.

    • Jippiyay

      Minulla todettiin harvinainen lipooma selkärangan sisältä niskasta. Myös toinen ulkopuolella. Ei voi tehdä mitään kun hermojen ympärillä, mutta jos lähtee kasvamaan halvaantuminen kaulasta alaspäin. Sellasta kivaa uutista 22 vuotiaalle. Lääkäri totes, että ainut tapa ehkä ennalta ehkäistä on laihduttaminen. Olen siis normaali kokoinen nainen. Haluisin siispä kysyä onko kenelläkään lipooma pienentynyt laihduttamisella?

    • Altsus

      Minulta poistettiin Lipooma selästä viikko sitten, olikin vähän isompi operaatio. Kolme kertaa jouduttiin puuduttavaan kun joutuivat kaivamaan tosi alas, yksi tikki on siellä alhaalla ja neljä tikkiä seuraavassa kerroksessa sekä päällimmäisenä yhdeksän tikkiä. Lääkäri sanoi että kahden viikon päästä tikit pois mutta antoi vain viikon saikun. Nyt olen ihan ihmeissäni voinko lähteä töihin kun tikit on vielä selässä, teen ruumiillisesti raskasta työtä.

      • kdkxif

        Oliko isokin pahkura, ulospäin. Itselläni on myös noita, toiset isompia toiset pienempiä. Joskus lääkärille näytin ja käski vaan seurata tilannetta.


    • EKo1

      No niin. Itseltäni poistettiin juuri lipouma joka kasvoi kaulaan 14x12x4,5. Oli mennyt eri lihaskudosten alle ja solisluun alle. Toimenpide kesti hiukka yli 4 tuntia. Sairauslomaa nyt aluksi 2,5 viikkoa. Kipee on kyllä lääkkeistä huolimatta ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe