Vilkas 5v. tyttäreni on nyt syksyn aikana ruvennut raivoamaan päiväkodissa kuulemma useampaan kertaan päivässä aina ns. siirtymätilanteissa, esim. ulos mentäessä, nukkumaan mentäessä, syömis tilanteissa. Päiväkodin hoitajien mukaan raivoaminen on hyvin rajua ja tyttö menettää kontrollin täysin.
Hän on takertunut toiseen lapseen niin, ettei halua kuulemma leikkiä muiden kuin tämän kanssa ja kaikki täytyy tehdä täysin toisen lapsen tavoin. Kun tietenkään kaikki samanlainen tekeminen ei ole mahdollista, saa tyttäreni raivokohtauksen.
Nyt päiväkodin hoitajat ovat nostaneet kädet ns. ylös eivätkä tiedä mitä tilanteelle pitäisi tehdä ja kuinka reagoida tilanteeseen. He ovat pyytäneet minua viemään tyttäreni psykiatrille, mikä minusta tuntuu oudolta ja tarpeettomalta.
Kotona ei mitään kohtauksia ole, eikä lapsi muutenkaan näytä pahoinvoivalta, päinvastoin on iloinen ja reipas pikku neiti kotona.
Hän tykkää auttaa kotitöissä ja muutenkin touhuamme sekä leikkii ihan nätisti kotona. Raivokohtauksista ei ole jälkeäkään kotona ollessa.
Mitä pitäisi tehdä jotta raivokohtauset loppuisivat päiväkodissa? Olen yrittänyt kysellä kuinka hoitajat toimivat kohtauksen sattuessa ja onko jokin asia muuttunut päiväkodissa merkittävästi syksyn aikana josta voisi seurata turvattomuuden tunnetta lapselle.. En ole mitään selkeätä vastausta saanut..
Inhottaa viedä tyttö päiväkotiin kun tiedän ettei pienellä ole siellä hyvä olla jostain syystä. Mitä voisin tehdä helpoittaakseni lapseni päiväkotipäivää?
Lapsi raivoaa päiväkodissa..
19
5352
Vastaukset
- neuvoa
Meillä pph:ssa on mahdollisuus pyytää
tälläisissa tilanteissa apua erityis
lastentarhanopettajalta. Hän tulee ryhmään
seuraamaan lasta erilaisissa tilanteissa.
Joko puoleksi päiväksi tai useampaankin kertaan.
Ja jos näyttää että on jotakin vialla, keskustellaan sen jälkeen ryhmässä, lasten
vanhemmat, hoitaja, päiväkodin omahoitaja,
neuvolasta ehkä joku, sekä tämä e-lastentarhanope.
Olisiko mahdollista selvittää näin myös teillä
mistä tämä raivoaminen johtuu.- mammu
Kiitos vastauksesta. Tietysti sinne päiväkotiin voisi pyytää tälläinen e-lastentarhaopettaja seuraamaan tilannetta. Ihmettelen vain ettei itse päiväkodista olla tälläistä ehdoitusta tehty, vaan ovat vain sanonneet etteivät tiedä mitä he tilanteelle voisi tehdä ja ovat neuvottomia lapsen raivokohtauksien kanssa...
Pitääkin keskustella opettajien kanssa tastä asiasta jo tänään, kun haen lapseni kotiin..
Jos jollakin olisi vielä joitakin neuvoja tilanteen helpoittamikseksi, otan ne kiitollisena vastaan. Onko jollakin esim. ollut vastaavaa ja kuinka tilanne hoitui? Onko jotakin mitä voin kotona tehdä lapsen kanssa jotta päiväkoti päivät sujuisivat tytöllä helpommin? - sinulle äiti
mammu kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Tietysti sinne päiväkotiin voisi pyytää tälläinen e-lastentarhaopettaja seuraamaan tilannetta. Ihmettelen vain ettei itse päiväkodista olla tälläistä ehdoitusta tehty, vaan ovat vain sanonneet etteivät tiedä mitä he tilanteelle voisi tehdä ja ovat neuvottomia lapsen raivokohtauksien kanssa...
Pitääkin keskustella opettajien kanssa tastä asiasta jo tänään, kun haen lapseni kotiin..
Jos jollakin olisi vielä joitakin neuvoja tilanteen helpoittamikseksi, otan ne kiitollisena vastaan. Onko jollakin esim. ollut vastaavaa ja kuinka tilanne hoitui? Onko jotakin mitä voin kotona tehdä lapsen kanssa jotta päiväkoti päivät sujuisivat tytöllä helpommin?onko hän ainut lapsi?
onko hän tottunut päiväkodin ulkopuolella muihin lapsiin, onko kavereita?
jos päiväkoti on ainut paikka jossa kohtaa muita lapsia/leikkii heidän kanssaan, en yhtään ihmettele.
hän ei vain silloin osaa kommunikoida muiden kanssa ja voi viedä aikaa ennen kuin ymmärtää että toiset lapset ei aina tee juuri niin kuin itse tahtoo.
hoitajien pyyntöjä vastaan kiukuttelu on uhmaa joka voi johtua siitä että ei ole tottunut sääntöihin.
saako tehdä kotona niinkuin itse haluaa? saako esim. määrätä missä syö ja mitä?
käskettekö kotona hänet syömään pöydän ääreen muiden perheenjäsenien kanssa? miten lapsi reakoi?
tuo kelton kutsuminen on ok. löytyykö noista edellisistä kysymyksistä vastausta?
ehkä se on uhmaa uusien aikuisten kanssa "koettelee rajojaan", jos ei hoitajat osaa kunnolla pistää rajoja tai selittää lapselle mitä ja miksi näin tehdään. pelkkä kielto ei riitä. - sinulle äiti
sinulle äiti kirjoitti:
onko hän ainut lapsi?
onko hän tottunut päiväkodin ulkopuolella muihin lapsiin, onko kavereita?
jos päiväkoti on ainut paikka jossa kohtaa muita lapsia/leikkii heidän kanssaan, en yhtään ihmettele.
hän ei vain silloin osaa kommunikoida muiden kanssa ja voi viedä aikaa ennen kuin ymmärtää että toiset lapset ei aina tee juuri niin kuin itse tahtoo.
hoitajien pyyntöjä vastaan kiukuttelu on uhmaa joka voi johtua siitä että ei ole tottunut sääntöihin.
saako tehdä kotona niinkuin itse haluaa? saako esim. määrätä missä syö ja mitä?
käskettekö kotona hänet syömään pöydän ääreen muiden perheenjäsenien kanssa? miten lapsi reakoi?
tuo kelton kutsuminen on ok. löytyykö noista edellisistä kysymyksistä vastausta?
ehkä se on uhmaa uusien aikuisten kanssa "koettelee rajojaan", jos ei hoitajat osaa kunnolla pistää rajoja tai selittää lapselle mitä ja miksi näin tehdään. pelkkä kielto ei riitä.miksi kauhistut tuota psykiatria.
ei se ole nykyään mikään häpeä, vaan päinvastoin.
vanhempi välittää lapsestaan ja haluaa tehdä kaiken hyväksi taas.
voi olla että kun lapsi pääsisi juttelemaan vieraan ihmisen kanssa asiat voisivat alkaa avautua.
mistä aikuinen, et edes sinä äitinä voi tietää mikä peikko lapsen mielessä on.
ja psykiatrilta osataan neuvoa eteenpäin jos on tarvetta. - vaikea..
mammu kirjoitti:
Jos jollakin olisi vielä joitakin neuvoja tilanteen helpoittamikseksi, otan ne kiitollisena vastaan. Onko jollakin esim. ollut vastaavaa ja kuinka tilanne hoitui? Onko jotakin mitä voin kotona tehdä lapsen kanssa jotta päiväkoti päivät sujuisivat tytöllä helpommin?neuvoa, kun ei tiedä miten tilanteet hoidetaan jne. Minäkin olisin ehdottanut, että soitat kuntanne erityislastentarhanopettajalle, ja pyydät häntä menemään päiväkotiin seuraamaan tilannetta. Hänen pitäisi osata nähdä mistä mahdollisesti raivokohtaukset johtuu ja hänen kuuluisi myös osata neuvoa muuta henkilökuntaa, miten tilanne tulisi hoitaa jne.
- mammu
sinulle äiti kirjoitti:
miksi kauhistut tuota psykiatria.
ei se ole nykyään mikään häpeä, vaan päinvastoin.
vanhempi välittää lapsestaan ja haluaa tehdä kaiken hyväksi taas.
voi olla että kun lapsi pääsisi juttelemaan vieraan ihmisen kanssa asiat voisivat alkaa avautua.
mistä aikuinen, et edes sinä äitinä voi tietää mikä peikko lapsen mielessä on.
ja psykiatrilta osataan neuvoa eteenpäin jos on tarvetta.Tyttömme on ainoa lapsemme ja meillä on tietyt säännöt mitä kotonamme noudatetaan, esim. syömme aina kaikki yhdessä ruokapöydän ääressä, lelut aina iltaisin korjaamme paikoilleen ja nukkumaan meno on joka ilta 20 aikaan.. Ystäviä tytöllä on omassa pihapiirissämme muutama, joiden kanssa leikkii ja käydään vorotellen toistemme luona kylässä.
Tyttömme on hyvin tempperamenttinen luonne välillä ja voimakas tahtoinen pikku neiti ja kotonakin välillä tulee asioista erimielisyyksiä, mutta niistä on kuitenkin aina selvitty keskustelemalla ilman raivokohtauksia.
Sen olen tosin huomannut tytössä, että hän tarvitsee aina ns. varoituksen kun ruvetaan esim pukemaan ulosmenoa varten tai nukkumaan menoa ajatellen. eli hänelle täytyy sanoa et, alahan valmistautumaan nukkumaan menoon, kohta käydään pesulla. Olen tämän myös kertonut päiväkotiin, mutta en tiedä ovatko he sitten näin toimineet.
Psykiatria en sinänsä pelkää enkä vierasta, mutta en itse näe syytä lastani sinne viedä. Kotona kaikki on kuitenkin hyvin. Tyttö on oma iloinen itsensä enkä näe mitään poikkeavaa hänen käytöksessään kotona ollessaan. Jotenkin nyt vain minulla on olo, et tytön käytös päiväkodissa on itse paikasta kiinni, eikä sinäänsä tytöstä itsestään. Ehkä he eivät vain jostain syystä osaa lukea tyttöä ja hänen tarpeitaan oikein jolloin tyttö sitten hermostuu.. En tiedä... Tyttö on myös välillä sanonnut ettei hän saa olla päiväkodissa yhtään rauhassa. Joka tietysti voi tarkoittaa, että tyttö väsyy päivän aikana suuren ryhmän takia (vaikka nukkuukin päiväunet).
Täytyy tosiaan keskustella henkilökunnan kanssa tilanteesta ja yrittää löytää hyvä ratkaisu siihen.
Kiitos vastauksista. - ...............
mammu kirjoitti:
Tyttömme on ainoa lapsemme ja meillä on tietyt säännöt mitä kotonamme noudatetaan, esim. syömme aina kaikki yhdessä ruokapöydän ääressä, lelut aina iltaisin korjaamme paikoilleen ja nukkumaan meno on joka ilta 20 aikaan.. Ystäviä tytöllä on omassa pihapiirissämme muutama, joiden kanssa leikkii ja käydään vorotellen toistemme luona kylässä.
Tyttömme on hyvin tempperamenttinen luonne välillä ja voimakas tahtoinen pikku neiti ja kotonakin välillä tulee asioista erimielisyyksiä, mutta niistä on kuitenkin aina selvitty keskustelemalla ilman raivokohtauksia.
Sen olen tosin huomannut tytössä, että hän tarvitsee aina ns. varoituksen kun ruvetaan esim pukemaan ulosmenoa varten tai nukkumaan menoa ajatellen. eli hänelle täytyy sanoa et, alahan valmistautumaan nukkumaan menoon, kohta käydään pesulla. Olen tämän myös kertonut päiväkotiin, mutta en tiedä ovatko he sitten näin toimineet.
Psykiatria en sinänsä pelkää enkä vierasta, mutta en itse näe syytä lastani sinne viedä. Kotona kaikki on kuitenkin hyvin. Tyttö on oma iloinen itsensä enkä näe mitään poikkeavaa hänen käytöksessään kotona ollessaan. Jotenkin nyt vain minulla on olo, et tytön käytös päiväkodissa on itse paikasta kiinni, eikä sinäänsä tytöstä itsestään. Ehkä he eivät vain jostain syystä osaa lukea tyttöä ja hänen tarpeitaan oikein jolloin tyttö sitten hermostuu.. En tiedä... Tyttö on myös välillä sanonnut ettei hän saa olla päiväkodissa yhtään rauhassa. Joka tietysti voi tarkoittaa, että tyttö väsyy päivän aikana suuren ryhmän takia (vaikka nukkuukin päiväunet).
Täytyy tosiaan keskustella henkilökunnan kanssa tilanteesta ja yrittää löytää hyvä ratkaisu siihen.
Kiitos vastauksista.Meillä pojan todella raju oireilu päiväkodissa loppui kokonaan, kun pääsi paikkaan, jossa hänen tarpeensa todella otettiin huomioon, ja häntä pyrittiin aidosti auttamaan. Meillä tosin jo silloin oli adhd-diagnoosi. Mutta väitän, että tuo päiväkodin muutos pelasti paljon lapsen elämässä. Ainakin meidän vanhempien elämä helpottui kovasti, kun lapsen tilanne saatiin rauhoittumaan.
Jotenkin kiummallista minusta oli se, että meitä syyllistettiin vanhempina mm. siitä, että lapsemme karkaili päiväkodista. Kuitenkaan meidän vinkkejämme ei otettu huomioon lainkaan, ja ne olisivat olleet todella pieniä asioita. Kun oikeasti uudessa päiväkodissa meitäkin kuunneltiin, alkoi poikakin viihtyä. Kun ei tarvinnut taistella typeriä asioita vastaan, vaan sai olla siellä uudessa paikassa ihan oma itsensä. Eikä vain ainoastaan se, joka oli aina kaikkeen syypää. Jopa silloin kun ei tarhassa ollutkaan...
- sinulle äiti
heräsi ajatuksia. miksei päiväkodin henkilökunta ole ehdottanut jo keltoa, ihmettelen.
jos kerran epäilevät lapsessa jotain.
se miten he esittävät asiat, syömään ryhtymisestä, ulos menosta, pissalle menosta, käsi pesusta, nukkumisesta jne.
eli on se vain tyly ilmoitus "nyt heti syömään", eikä aikaa lopetella leikkiä. samoin muissa tilanteissa. lapselle pitää kertoa rauhallisesti jo hyvissä ajoin ennen kuin esim. jotain tapahtuu tyyliin: "kohta on ruoka-aika, vielä saatte hetken(esim. 5min.) leikkiä, mutta sitten pitää siivota ja tulla syömään.
lapsi joka on uppoutunut täysin leikkiin, suuttuu kun pitää heti lopettaa, se pieni hetki on tarpeen.- yleensä..
päiväkodeissa tehdä noin?? Oman kokemukseni mukaan, lapsia kyllä etukäteen varoitetaan leikin lopettamisesta.. mutat jos tuolla ei tehdä sitä, niin olisi varmaan tosiaan aika muistuttaa, että pitäisi varoittaa etukäteen. ehkä olisi tosi hyvä, jos se erityislastentarhanope menis sinne tarkkailemaan, ni sais henkilökuntaki neuvoja jne.
Kotona..hmm voisiko lapsi aloittaa jonkin hararstuksen kerran viikossa? Saisi muitakin lapsiiskontakteja kuin se yksi lapsi siellä päiväkodissa? Voisiko kotona lukea jotain kirjoja, jotka käsittelee, ystävyyttä, erilaisuutta yms? ajattelin, kun hän haluasi tehdä asiat samoin, kun tämä ystävä. - mammu
yleensä.. kirjoitti:
päiväkodeissa tehdä noin?? Oman kokemukseni mukaan, lapsia kyllä etukäteen varoitetaan leikin lopettamisesta.. mutat jos tuolla ei tehdä sitä, niin olisi varmaan tosiaan aika muistuttaa, että pitäisi varoittaa etukäteen. ehkä olisi tosi hyvä, jos se erityislastentarhanope menis sinne tarkkailemaan, ni sais henkilökuntaki neuvoja jne.
Kotona..hmm voisiko lapsi aloittaa jonkin hararstuksen kerran viikossa? Saisi muitakin lapsiiskontakteja kuin se yksi lapsi siellä päiväkodissa? Voisiko kotona lukea jotain kirjoja, jotka käsittelee, ystävyyttä, erilaisuutta yms? ajattelin, kun hän haluasi tehdä asiat samoin, kun tämä ystävä.Harrastuksesta olemme puhuneet ja tyttö olisi kiinnostunut ratsastuksesta sekä tanssista. Olisi nyt tarkoituskin käydä kokeilemassa kumpaakin ja katsoa sitten mistä tyttö innostuu enemmän. Kirjoja luemme lähes päivittäin eri aiheista, ehkäpä täytyy yrittä puhua ihan suoraan tytön kanssa asioista.?
- henkilökuntaa?
Kyllä on osaamatonta henkilökuntaa jos eivät todella pärjää 5-vuotiaan tytön raivokohtauksille?? kiertävät erityislastentarhanopettajat tulevat päiväkotiin ltoiden pyynnöstä joten en tiedä miten onnistuu tuo keltolle soittaminen. Voisit tietysti kysäistä asiaa esim. päiväkodin johtajalta.
Kaikkein parasta olisi kun näkisit itse tämän raivokohtauksen esim. videokuvattuna tai jos sinula olisi mahdollisuus seurailla lastasi yhden päivän päiväkodissa ilman, että hän huomaisi/huomioisi sinua. En minä kyllä lähtisi kiikuttamaan lasta psykiatrille vain sen takia, että raivoaa päiväkodissa, kun muuten tuntuu käyttäytyvän kuitenkin ihan mallikelpoisesti.- mammu
vieväni videokameran hoitajien käyttöön, jotta saisivat kuvattua tyttöä eri tilanteissa, en vain tiedä suostuvatkohan opettajat siihen? Ehkä näin tosiaan voisin itsekkin antaa neuvoja paremmin mitkä keinot tytön rauhoittamiseen parhaiten missäkin tilanteessa toimisi ja kuinka niitä tilanteita voisi ennakoida jottei raivokohtaukseksi asiat edes pääsisi menemään. Kuva kuitenkin kertoo minulle kaikkein parhaiten mistä niissä tilanteista oikeasti on kyse.
Olen myös miettinyt päiväkotiin menemistä päiväksi, mutta en tiedä käyttäytyisikö tyttö sitten samalla tavalla silloin kun en ole paikalla.
Itsekkään en juuri sen takia psykiatrille tyttöä halua viedä, kun kuitenkaan kotona ei mitään ongelmia ole ja ihmettelen myöskin miten henkilökunta ei pärjää tytön kanssa ja osaa hoitaa asiaa kuten heidän ammattiinsa kuuluu. He vain sanovat, että ovat neuvottomia tytön kanssa :( - äitykkä myös
mammu kirjoitti:
vieväni videokameran hoitajien käyttöön, jotta saisivat kuvattua tyttöä eri tilanteissa, en vain tiedä suostuvatkohan opettajat siihen? Ehkä näin tosiaan voisin itsekkin antaa neuvoja paremmin mitkä keinot tytön rauhoittamiseen parhaiten missäkin tilanteessa toimisi ja kuinka niitä tilanteita voisi ennakoida jottei raivokohtaukseksi asiat edes pääsisi menemään. Kuva kuitenkin kertoo minulle kaikkein parhaiten mistä niissä tilanteista oikeasti on kyse.
Olen myös miettinyt päiväkotiin menemistä päiväksi, mutta en tiedä käyttäytyisikö tyttö sitten samalla tavalla silloin kun en ole paikalla.
Itsekkään en juuri sen takia psykiatrille tyttöä halua viedä, kun kuitenkaan kotona ei mitään ongelmia ole ja ihmettelen myöskin miten henkilökunta ei pärjää tytön kanssa ja osaa hoitaa asiaa kuten heidän ammattiinsa kuuluu. He vain sanovat, että ovat neuvottomia tytön kanssa :(Että et koe tarpeelliseksi viedä lastasi esim. psykiatrin juttusille, vaikkakin se saattaisi auttaa lastasi? Lapsellasi on kuitenkin selkeästi nyt paha olla, johtuipa se päiväkodista tai mistä tahansa. Itse olisin ainakin äitinä lapseni tilanteesta huolissani ja ehdottomasti tekisin kaiken tilanteen selvittämiseksi, vaatisi se sitten minkälaista ammattiapua tahansa.
- onnistuu
Psykiatrille vienti ilman lähetettä. Eli
ainakin kunnallisella puolella täytyy käsittääkseni olla selvä syy miksi tarvitsee
psykiatrista hoitoa. Ei riitä että päiväkodin
tädit kehottaa viemään lapsen tutkittavaksi.
Kyllä sitä sitä asiaa ryhdytään ensiksi
kartoittamaan kelton avulla. Hyvää jatkoa
sinulle ja lapsellesi ja toivottavasti
asia selviää.- kolmen äiti
Psykologi tekee näissä tapauksissa usein perustutkimuksia, ja yrittää miettiä, mikä on vikana. T%ämän lähetteen voi käsittääkseni laatia ainakin elto, neuvola tai omalääkäri.
Ei meilläkään pojan ongelmat pahimmin kotona näyttäytyneet, silloin kun oli vielä ainoa lapsi.
- Määttä
hei olen autistisen lapsen äiti ja olen opettanut omaa lasta hallitsemaan käytöstään palkkio menetelmällä. Eli opeta lapselle ensin pieniä tehtäviä, joista hän saa palkinnon. esim. legojen kokoaminen. palkinnon saa onnistuneesta suorituksesta. siirrä palkitseminen pieniin askareisiin kotona. Jos lapsen mukana kulkee reissuvihko tai vaikka pieni lappu tarhassa tädit voisivat jokaisesta hyvin menneestä päivästä merkitä vihkoon hymynaaman. heti tarhasta tultua katsotte yhdessä reissuvihkon ja Hymynaamasta palkitset lapsen kotona . Esim. mieluinen video, askartelu tms. mikä on lapselle tärkeää. Johdonmukaisuus on tärkeää. Mikäli väkivaltaisuutta esiintyy yhtään hymynaamaa ei merkitä. Väkivaltaisuudesta saa surunaaman eli piirretään sellanen pallonaama suupielet alaspäin.Rangaistuksena tehokas on tärkeimmän lelun menetys illaksi tai vaikka viikoksi.
- lto***
Palkkio systeemi on ihan hyvä ja toimiva juttu, mutta tässä alkuperäisessä tapauksessa täytyy ensin selvittää tarkemmin syyt raivokohtauksille. Suoraan tällaiseen palkkiojärjestelmään ei voi siirtyä, jos syyt raivoon on muualla kuin tytössä itsessään. Ensin täytyy selvittää henkilökunnan toiminta tilanteessa... ennakointi on lapselle etenkin kodin ulkopuolella tärkeää, koska se tuo turvaa. Henkilökunnan pitäisi aina "varoittaa" tulevasta, ihan niinkuin joku aikaisemmin kirjoitti. Tällä vältetään monta raivokohtausta.
Kelton eli kiertävänerityislastentarhanopettajan voi aina pyytää myös vanhempi paikalle. Siellä päiväkodissa on toivottavasti esillä teidän kelton puhelinnumero. Hänestä kannattaa lähteä liikkeelle. Olen itse huomannut, että ulkopuolinen tarkkailija tilanteessa auttaa ongelmien selvittelyssä hurjasti. ammattilainenkin sokeutuu omalle työlleen ja toimintatavalleen ja tarvitsee välillä ulkopuolista tarkkailu apua. Toivon, että ryhmän työntekijät ovat avoimia keskustelemaan asiasta ja ottamaan neuvoja vastaan keltolta.
Jos sitten käy ilmi, että pulma on nimenomaan lapsen kyvyssä selvitä erilaisista siirtymistä tai sosiaalisista tilanteista, voi häntä auttaa selviämään niistä monin tavoin. Päiväjärjestyksen läpikäyminen kuvien avulla hänen kanssaan (tai koko ryhmän kanssa, on se muillekin lapsille todella tärkeää) ehkä helpottaisi tilanteiden hahmottamista. Viisivuotias osaa jo itsekin käydä kurkistamassa kuvista, että ahaa ruoka on syöty, sen jälkeen on lepohetken kuva. Ensin tämä täytyy tietysti aloittaa aikuisen ohjauksessa.
Myös nuo palkkiojutut on silloin hyviä, jos siis on kyse lapsen omista itsehillintä ja -hallinta taidoista kysymys... palkkio auttaa muistamaan asian.
Toivottavasti tilanteenne selviää... ilman muuta asiasta kannattaa jutella henkilökunnan kanssa. Kannattaa vaikka pyytää erikseen keskusteluaikaa (jos eivät ryhmästä itse ymmärrä sitä ehdottaa), että ei tarvitse näin tärkeitä asioita hakutilanteissa käydä läpi. Tällaisissa asioissa tarvitaan aikaa keskusteluun ja pohdintaan, eikä lapsen ole hyvä olla siinä läsnä. Lapsenkin kanssa siitä täytyy puhua, mutta ensin selvitellään aikuisten kesken.
- hoitaja päiväkodin
Mulle tuli sellainen olo, että jos omasta lapsestani kerrottaisiin tuommoista, niin
vaihtaisin päiväkotia.
Minusta tuntuu, että päiväkotihenkilökunta vain liioittelee nyt ja keksii omia juttuja.
Kuulostaa niin OUDOLTA ja RAJULTA!
ja epäuskottavalta tuo että: "eivät tiedä mitä tehdä, ja käskevät viemään psykiatrille".
Hieman outoa. En oikein käsitä tätä?!
Ja miksi lapsi turvautuu muihin lapsiin, eikä hoitajiin ? TODELLA outoa...!
Itse vanhempana haluaisi omin silmin nähdä ne reaktiot. Vaihda päiväkotia, sit selviää mikä mättää,vaikkos mikään! - hätään...
kannattaisi reagoida ajoissa. Sillä on paha olla. Siksi se raivoaa. Voi olla myös väsynyt, jos kuuluu niihin, jotka ei saa nukkua tai pitää herättää kesken unien. Ei eläimiäkään saa mennä herättämään, kun ne nukkuu. Lapsi saattaa olla myös häiriintynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706