Töihin on 8km matka suuntaan, sen ajaa fillarilla n. 30min ja autolla n. 15min. Eli autolla ajaen ajallisesti säästän päivässä n. 30min, mutta jos fillarilla poljen niin tulisi hyötyliikuntaa tuo 30min (joka on ilmeisesti suositus?). Asun yksin, lähikauppaan n. 400m ja viikonloppuisin isommat kauppareissut pidemmälle hoituisi kimppakyydillä. Bensoihin menee kuukaudessa 100-200€ ja siihen päälle normi laskut ja rempat. Kuukaudessa tilille kilahtaa vaivaiset 1600€, eli aika iso meno palkkaan nähden tuo autoilu.
Olen kokeillut olla ajamatta autoa, mutta sen voi arvata miten siinä kävi kun oli auto käytössä etenkin huonolla säällä. Autolla on kiva ajaa "kiesiä" josta ei ketään hyödy millään tavalla ja voi sitä fillarillakin kiesittää =) Ja tuo säähän on vain pukeutumiskysymys(kö?).
Itse olen kahden vaiheilla ja kaipaisin muiden mielipiteitä asiasta, se auttaisi päätöksessä. Eli mitä itse tekisit jos olisit samassa tilanteessa? Tilanne on siis, että minulla on varaa pitää autoa niukalla budjetilla, tulisin luultavasti toimeen ilman autoa ja hyötyliikunta on tervetullutta. Ja olisihan autosta luopuminen paljon mainetta saanut "ekoteko", se ei tosin ole suurin murhe, vai?
Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin ja toivottavasti joku jaksaa nähdä vaivaa vastata, kiitos jokatapauksessa :-)
Autosta luopuminen?
14
2657
Vastaukset
- Velkavolvo
Näin talven tullessa asiaa on helppo kokeilla. Pistät auton avaimet pöytälaatikkoon kuukaudeksi ja pohdit sitten joulun tienoissa miltä on tuntunut.
Et kertonut minkä hintainen auto sinulla on. Halvempaan vaihtamalla saattaa säästää pääomakuluissa enemmänkin kuin satasen tai kaksi kuussa. Ja auto on silti käytettävissä kun tarvetta sattuu.- suoraan asiaan
Auto on 1.4l koneella, makso alkuvuodesta 1000€ ja toiset 1000€ menny tähän asti huoltoihin että on saanu kauppakassin pysymään liikenteessä. Toi kk olisi muuten hyvä, mutta mitä tykkää auto kuukauden seisomisesta ja itsekuria ei ole niin paljon jos auto on käytössä. Ihan varteenotettava kokeilu, pitää kattoo jos antais auton käyttöön vaikka kaverille kuukaudeksi.
- outoa...
suoraan asiaan kirjoitti:
Auto on 1.4l koneella, makso alkuvuodesta 1000€ ja toiset 1000€ menny tähän asti huoltoihin että on saanu kauppakassin pysymään liikenteessä. Toi kk olisi muuten hyvä, mutta mitä tykkää auto kuukauden seisomisesta ja itsekuria ei ole niin paljon jos auto on käytössä. Ihan varteenotettava kokeilu, pitää kattoo jos antais auton käyttöön vaikka kaverille kuukaudeksi.
Itse ostin vuosi sitten 400€:lla 19 vuotta vanhan Nissan Micran. Katsastuksesta läpi ilman huomautuksia, ja mitään huoltoja vielä tarvinnut tehdä. Ainoastaan bensaa vain tankkiin lisätä.
Niin ja tuulilasipesunestettä kerran jouduin lisäämän. Joten jos se lasketaan huolloksi, niin 3,90€ meni tähän mennessä huoltoihin.
Jos joskus hajoaa, niin todennäköisesti myyn romuttamolle (maksavat muistaakseni 100-150€ romuautosa) ja ostan samanlaisen tilalle. Jos pari vuotta ajaa autolla josta maksoi 400€-150€, niin se mielestäni ole paljon. - suoraan asiaan...
outoa... kirjoitti:
Itse ostin vuosi sitten 400€:lla 19 vuotta vanhan Nissan Micran. Katsastuksesta läpi ilman huomautuksia, ja mitään huoltoja vielä tarvinnut tehdä. Ainoastaan bensaa vain tankkiin lisätä.
Niin ja tuulilasipesunestettä kerran jouduin lisäämän. Joten jos se lasketaan huolloksi, niin 3,90€ meni tähän mennessä huoltoihin.
Jos joskus hajoaa, niin todennäköisesti myyn romuttamolle (maksavat muistaakseni 100-150€ romuautosa) ja ostan samanlaisen tilalle. Jos pari vuotta ajaa autolla josta maksoi 400€-150€, niin se mielestäni ole paljon.Ostin kolariauton ja kunnostin, rahani kyllä saan takaisin ja hieman enemmänkin tällä hetkellä jos myisin.
- Retkuilija
ja talveksi ajjoon?
Itse liikun pyörällä kun säät sallii mutta talvella en rupea enää jalkaa katkaisemaan fillarilla.- homma että
vakuutuksia ollaaan muuttamassa taas sellaseks ettei saa enää seisontaan.
- tai auton omistaminen
ei ole itseisarvo. Jos et autoa oikeasti tarvitse, se kannattaa hukata pois. Jo pelkästään siihen työnnetyn rahan takia jos tälle ei siis oikeaa käyttöä ole.
Ja siinä sivussa tulee sitten niitä ympäristö- ym juttuja joista saattaa saada paremman mielen.
Itse en työmatkaan autoa tarvitse, vaimo tarvii. Ja vapaat sekä työajat menevät hyvinkin ristiin, joten (talvi)kakkosauto on harkinnassa nyt kun moottoripyörät seisovat tallissa. - itse...
Ainakin täälläpäin (Helsingin lähiö) lunta ei ole aina aurattu edes kello 14 iltapäivällä. Usein en pääsyt pyörällä edes juna-asemalle (matkaa vähän yli 1km). Vielä useimmiten tiet eivät ole myöskään, hiekattu. Ei ole kovin kiva lähteä pyörällä kun tiet on jäässä ja päällä on pari senttiä vettä. Kerran tuollaisella säällä lensin pyörältä lätäkköön, vaikka oli nastarenkaatkin - ambulanssi ja yli kuukausi sairauslomaa. En vieläkään toipunut kokonaan, vaikka tapauksesta on yli vuosi.
Kyllä pyörällä on kiva ajaa, jos on pyöräilyyn sopiva sää. Mutta jos on töihin päästettävä satoi tai paistoi, niin pyörä ei saa missään nimessä olla ainoa kulkuväline! - autollinen jälleen
itselläni tosin pidempi työmatka ja kaupatkin kauempana, ei kimppakyytimahdollisuutta vaan bussilla piti kulkea mikä palveli erittäin huonosti niin työmatkoissa kuin muillakin asioinneilla. Pyörälläkin koetin ajella mutta sain vain polviniveleni kipeäksi.
Ilman autoa ei tule helvettiäkään elämästä. - fillarilla..
kelit estää sen joskus.
- autoton syyskuun 15 alkaen
Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta jos vähänkin uudempi auto, jossa on oltava kaskovakuutukset ja jos ei ole bonuksia, saa vakuutusrahoilla, käyttömaksulla, katsastusmaksulla ja huoltoihin käytetyllä rahalla ja polttoainekustannuksilla ajaa jonkun verran taksillakin eli huonoimmilla keleillä tilaa taksin. Vaikka kustannukset menisivät samansuuruisiksi, jää autottoman eduksi se, ettei tarvitse huolehtia autosta (eli esim. pesut, huoltoon viennit, renkaanvaihdot jne..)
Tällä hetkellä itse ajelen hyvillä säillä pyörällä ja huonoilla säillä menen bussilla (vaimo kulkee autolla). Se tuntuu kulkevan täältä työpaikkani suuntaan ja takaisin ihan kohtuullisesti. Luultavasti kuitenkin joudun hankkimaan auton lähiaikoina lasten kouluunpääsyn (lumikelit estävät pyöräilyn) ja harrastusten takia.
Ja vaikka hankinkin toisen auton perheellemme, en aio ajaa sillä töihin silloin, kun voi mennä pyörällä. Työmatkasta tulee nimittäin 17 km:n pyöräily päivittäin. 95 kg painavalla miehellä se tarkoittaa n. 700 kcal energiankulutusta /pyöräilypäivä eli jonkun verran voi siitä edestä sitten herkutella ilman vaaraa lihomisesta :) - joku vaan...
autoton syyskuun 15 alkaen kirjoitti:
Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta jos vähänkin uudempi auto, jossa on oltava kaskovakuutukset ja jos ei ole bonuksia, saa vakuutusrahoilla, käyttömaksulla, katsastusmaksulla ja huoltoihin käytetyllä rahalla ja polttoainekustannuksilla ajaa jonkun verran taksillakin eli huonoimmilla keleillä tilaa taksin. Vaikka kustannukset menisivät samansuuruisiksi, jää autottoman eduksi se, ettei tarvitse huolehtia autosta (eli esim. pesut, huoltoon viennit, renkaanvaihdot jne..)
Tällä hetkellä itse ajelen hyvillä säillä pyörällä ja huonoilla säillä menen bussilla (vaimo kulkee autolla). Se tuntuu kulkevan täältä työpaikkani suuntaan ja takaisin ihan kohtuullisesti. Luultavasti kuitenkin joudun hankkimaan auton lähiaikoina lasten kouluunpääsyn (lumikelit estävät pyöräilyn) ja harrastusten takia.
Ja vaikka hankinkin toisen auton perheellemme, en aio ajaa sillä töihin silloin, kun voi mennä pyörällä. Työmatkasta tulee nimittäin 17 km:n pyöräily päivittäin. 95 kg painavalla miehellä se tarkoittaa n. 700 kcal energiankulutusta /pyöräilypäivä eli jonkun verran voi siitä edestä sitten herkutella ilman vaaraa lihomisesta :)Jos autoilu rajoittuu vain automatkoihin, niin kai silloin voi taksillakin ajaa jos on varaa. Ainakin täällä etelässä on pas*a sää niin usein, että viikkoja voi sataa räntää. Huono sää on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja jos vielä pitää päästä vaikka kauppaan, niin aika kalliiksi tulee 4 taksimatkaa päivässä. Mutta kun teillä on toinenkin auto, niin tuskin se on ongelma.
17km on aika pitkä matka, onko sinulla mahdollisuus käydä suihkussa töissä? Muuten voi aika "tuoksahtaa" jos tunnin pyöräilee esim sadetakissa. Itse kun pyöräilin töihin, niin piti ottaa mukaan varapaidan, kun paita saattoi olla pyöräilymatkan jälkeen ihan läpimärkä hiessä. Ja asiakaspalvelutietävissä ei oikein voinut olla, jos on hikinen ja haisee. Peseytymismahdollisuuksia minulla ei ollut, jos olisi, niin pitäisi varata vielä ainakin 20 min suihkukäyntiin. Tunti aikaa pyöräilyyn ja puoli tuntia peseytymiseen, niin se tekee puolitoistotuntia, edes takaisin siis 3 tuntia, pois perheeltä...
Niin kannatta myös ottaa huomion pyöräilyn kustannukset, nastarenkaan ovat must jos päivittäin pyöräilee, ja hyvä rengas maksaa noin 50€/kpl. Bilteman nastarenkaita en suosittele, yhden talven oli, niin jo alle kuukaudessa nastoista ei ollut jälkeäkään.
Siten vielä lämpimät ja vesi/tuulenkestävät pyöräilyvaatteet. Huonoissa vain palelee tai hikoilee, hyviä en ole vielä itsekään löytänyt, joten en voi suositella.
Niin ja sitten pitäisi opetella itse paikkamaan renkaat. Kun itse pyöräilin 20km/päivässä, niin vähintään kerran viikossa oli rengas puhki. Ennätys on kolme reikää ja kaksi samana päivänä.
Erityisesti talvisin renkaat puhkeavat tosi usein, ei johdu niin paljon rikotuista pulloista vaan hiekasta, pikkukivet ovat tosi teräviä. - suoraan asiaan...
autoton syyskuun 15 alkaen kirjoitti:
Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta jos vähänkin uudempi auto, jossa on oltava kaskovakuutukset ja jos ei ole bonuksia, saa vakuutusrahoilla, käyttömaksulla, katsastusmaksulla ja huoltoihin käytetyllä rahalla ja polttoainekustannuksilla ajaa jonkun verran taksillakin eli huonoimmilla keleillä tilaa taksin. Vaikka kustannukset menisivät samansuuruisiksi, jää autottoman eduksi se, ettei tarvitse huolehtia autosta (eli esim. pesut, huoltoon viennit, renkaanvaihdot jne..)
Tällä hetkellä itse ajelen hyvillä säillä pyörällä ja huonoilla säillä menen bussilla (vaimo kulkee autolla). Se tuntuu kulkevan täältä työpaikkani suuntaan ja takaisin ihan kohtuullisesti. Luultavasti kuitenkin joudun hankkimaan auton lähiaikoina lasten kouluunpääsyn (lumikelit estävät pyöräilyn) ja harrastusten takia.
Ja vaikka hankinkin toisen auton perheellemme, en aio ajaa sillä töihin silloin, kun voi mennä pyörällä. Työmatkasta tulee nimittäin 17 km:n pyöräily päivittäin. 95 kg painavalla miehellä se tarkoittaa n. 700 kcal energiankulutusta /pyöräilypäivä eli jonkun verran voi siitä edestä sitten herkutella ilman vaaraa lihomisesta :)Voisi jopa harkita asiaa, että huonoilla keleillä taksilla ja muuten fillarilla. Autosta huolehtiminen on kyllä aika rasittavaa touhua.
- työtönnäinen
"Töihin on 8km matka suuntaan, sen ajaa fillarilla n. 30min ja autolla n. 15min. Eli autolla ajaen ajallisesti säästän päivässä n. 30min, mutta jos fillarilla poljen niin tulisi hyötyliikuntaa tuo 30min (joka on ilmeisesti suositus?)."
Eli siis hyötyliikuntaa tulisi 2x30min. = 1 tunti.
Kehottaisin kokeilemaan. Sitten vanhana ja raihaisena ei ole tätä vaihtoehtoa käytettävissäkään. Ja kun pitää kunnostaan huolta, ei niin raihnaiseksi heti tulekaan:-)
Julkisia et maininnut, eivätkö ole vaihtoehto?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5349017Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1616200Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3765263Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664759Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1004381Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664063SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1853962- 931926
- 1061450
- 47989