Autosta luopuminen?

Suoraan asiaan...

Töihin on 8km matka suuntaan, sen ajaa fillarilla n. 30min ja autolla n. 15min. Eli autolla ajaen ajallisesti säästän päivässä n. 30min, mutta jos fillarilla poljen niin tulisi hyötyliikuntaa tuo 30min (joka on ilmeisesti suositus?). Asun yksin, lähikauppaan n. 400m ja viikonloppuisin isommat kauppareissut pidemmälle hoituisi kimppakyydillä. Bensoihin menee kuukaudessa 100-200€ ja siihen päälle normi laskut ja rempat. Kuukaudessa tilille kilahtaa vaivaiset 1600€, eli aika iso meno palkkaan nähden tuo autoilu.

Olen kokeillut olla ajamatta autoa, mutta sen voi arvata miten siinä kävi kun oli auto käytössä etenkin huonolla säällä. Autolla on kiva ajaa "kiesiä" josta ei ketään hyödy millään tavalla ja voi sitä fillarillakin kiesittää =) Ja tuo säähän on vain pukeutumiskysymys(kö?).

Itse olen kahden vaiheilla ja kaipaisin muiden mielipiteitä asiasta, se auttaisi päätöksessä. Eli mitä itse tekisit jos olisit samassa tilanteessa? Tilanne on siis, että minulla on varaa pitää autoa niukalla budjetilla, tulisin luultavasti toimeen ilman autoa ja hyötyliikunta on tervetullutta. Ja olisihan autosta luopuminen paljon mainetta saanut "ekoteko", se ei tosin ole suurin murhe, vai?

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin ja toivottavasti joku jaksaa nähdä vaivaa vastata, kiitos jokatapauksessa :-)

14

2586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkavolvo

Näin talven tullessa asiaa on helppo kokeilla. Pistät auton avaimet pöytälaatikkoon kuukaudeksi ja pohdit sitten joulun tienoissa miltä on tuntunut.

Et kertonut minkä hintainen auto sinulla on. Halvempaan vaihtamalla saattaa säästää pääomakuluissa enemmänkin kuin satasen tai kaksi kuussa. Ja auto on silti käytettävissä kun tarvetta sattuu.

• suoraan asiaan

Auto on 1.4l koneella, makso alkuvuodesta 1000€ ja toiset 1000€ menny tähän asti huoltoihin että on saanu kauppakassin pysymään liikenteessä. Toi kk olisi muuten hyvä, mutta mitä tykkää auto kuukauden seisomisesta ja itsekuria ei ole niin paljon jos auto on käytössä. Ihan varteenotettava kokeilu, pitää kattoo jos antais auton käyttöön vaikka kaverille kuukaudeksi.

• outoa...
        suoraan asiaan kirjoitti:

Auto on 1.4l koneella, makso alkuvuodesta 1000€ ja toiset 1000€ menny tähän asti huoltoihin että on saanu kauppakassin pysymään liikenteessä. Toi kk olisi muuten hyvä, mutta mitä tykkää auto kuukauden seisomisesta ja itsekuria ei ole niin paljon jos auto on käytössä. Ihan varteenotettava kokeilu, pitää kattoo jos antais auton käyttöön vaikka kaverille kuukaudeksi.

Itse ostin vuosi sitten 400€:lla 19 vuotta vanhan Nissan Micran. Katsastuksesta läpi ilman huomautuksia, ja mitään huoltoja vielä tarvinnut tehdä. Ainoastaan bensaa vain tankkiin lisätä.
        Niin ja tuulilasipesunestettä kerran jouduin lisäämän. Joten jos se lasketaan huolloksi, niin 3,90€ meni tähän mennessä huoltoihin.

Jos joskus hajoaa, niin todennäköisesti myyn romuttamolle (maksavat muistaakseni 100-150€ romuautosa) ja ostan samanlaisen tilalle. Jos pari vuotta ajaa autolla josta maksoi 400€-150€, niin se mielestäni ole paljon.

• suoraan asiaan...
        outoa... kirjoitti:

Itse ostin vuosi sitten 400€:lla 19 vuotta vanhan Nissan Micran. Katsastuksesta läpi ilman huomautuksia, ja mitään huoltoja vielä tarvinnut tehdä. Ainoastaan bensaa vain tankkiin lisätä.
        Niin ja tuulilasipesunestettä kerran jouduin lisäämän. Joten jos se lasketaan huolloksi, niin 3,90€ meni tähän mennessä huoltoihin.

Jos joskus hajoaa, niin todennäköisesti myyn romuttamolle (maksavat muistaakseni 100-150€ romuautosa) ja ostan samanlaisen tilalle. Jos pari vuotta ajaa autolla josta maksoi 400€-150€, niin se mielestäni ole paljon.

Ostin kolariauton ja kunnostin, rahani kyllä saan takaisin ja hieman enemmänkin tällä hetkellä jos myisin.

• Retkuilija

ja talveksi ajjoon?

Itse liikun pyörällä kun säät sallii mutta talvella en rupea enää jalkaa katkaisemaan fillarilla.

• homma että

vakuutuksia ollaaan muuttamassa taas sellaseks ettei saa enää seisontaan.

• tai auton omistaminen

ei ole itseisarvo. Jos et autoa oikeasti tarvitse, se kannattaa hukata pois. Jo pelkästään siihen työnnetyn rahan takia jos tälle ei siis oikeaa käyttöä ole.
      Ja siinä sivussa tulee sitten niitä ympäristö- ym juttuja joista saattaa saada paremman mielen.

Itse en työmatkaan autoa tarvitse, vaimo tarvii. Ja vapaat sekä työajat menevät hyvinkin ristiin, joten (talvi)kakkosauto on harkinnassa nyt kun moottoripyörät seisovat tallissa.

• itse...

Ainakin täälläpäin (Helsingin lähiö) lunta ei ole aina aurattu edes kello 14 iltapäivällä. Usein en pääsyt pyörällä edes juna-asemalle (matkaa vähän yli 1km). Vielä useimmiten tiet eivät ole myöskään, hiekattu. Ei ole kovin kiva lähteä pyörällä kun tiet on jäässä ja päällä on pari senttiä vettä. Kerran tuollaisella säällä lensin pyörältä lätäkköön, vaikka oli nastarenkaatkin - ambulanssi ja yli kuukausi sairauslomaa. En vieläkään toipunut kokonaan, vaikka tapauksesta on yli vuosi.

Kyllä pyörällä on kiva ajaa, jos on pyöräilyyn sopiva sää. Mutta jos on töihin päästettävä satoi tai paistoi, niin pyörä ei saa missään nimessä olla ainoa kulkuväline!

• autollinen jälleen

itselläni tosin pidempi työmatka ja kaupatkin kauempana, ei kimppakyytimahdollisuutta vaan bussilla piti kulkea mikä palveli erittäin huonosti niin työmatkoissa kuin muillakin asioinneilla. Pyörälläkin koetin ajella mutta sain vain polviniveleni kipeäksi.
      Ilman autoa ei tule helvettiäkään elämästä.

• fillarilla..

kelit estää sen joskus.

• autoton syyskuun 15 alkaen

Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta jos vähänkin uudempi auto, jossa on oltava kaskovakuutukset ja jos ei ole bonuksia, saa vakuutusrahoilla, käyttömaksulla, katsastusmaksulla ja huoltoihin käytetyllä rahalla ja polttoainekustannuksilla ajaa jonkun verran taksillakin eli huonoimmilla keleillä tilaa taksin. Vaikka kustannukset menisivät samansuuruisiksi, jää autottoman eduksi se, ettei tarvitse huolehtia autosta (eli esim. pesut, huoltoon viennit, renkaanvaihdot jne..)

Tällä hetkellä itse ajelen hyvillä säillä pyörällä ja huonoilla säillä menen bussilla (vaimo kulkee autolla). Se tuntuu kulkevan täältä työpaikkani suuntaan ja takaisin ihan kohtuullisesti. Luultavasti kuitenkin joudun hankkimaan auton lähiaikoina lasten kouluunpääsyn (lumikelit estävät pyöräilyn) ja harrastusten takia.

Ja vaikka hankinkin toisen auton perheellemme, en aio ajaa sillä töihin silloin, kun voi mennä pyörällä. Työmatkasta tulee nimittäin 17 km:n pyöräily päivittäin. 95 kg painavalla miehellä se tarkoittaa n. 700 kcal energiankulutusta /pyöräilypäivä eli jonkun verran voi siitä edestä sitten herkutella ilman vaaraa lihomisesta :)

• joku vaan...
        autoton syyskuun 15 alkaen kirjoitti:

Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta jos vähänkin uudempi auto, jossa on oltava kaskovakuutukset ja jos ei ole bonuksia, saa vakuutusrahoilla, käyttömaksulla, katsastusmaksulla ja huoltoihin käytetyllä rahalla ja polttoainekustannuksilla ajaa jonkun verran taksillakin eli huonoimmilla keleillä tilaa taksin. Vaikka kustannukset menisivät samansuuruisiksi, jää autottoman eduksi se, ettei tarvitse huolehtia autosta (eli esim. pesut, huoltoon viennit, renkaanvaihdot jne..)

Tällä hetkellä itse ajelen hyvillä säillä pyörällä ja huonoilla säillä menen bussilla (vaimo kulkee autolla). Se tuntuu kulkevan täältä työpaikkani suuntaan ja takaisin ihan kohtuullisesti. Luultavasti kuitenkin joudun hankkimaan auton lähiaikoina lasten kouluunpääsyn (lumikelit estävät pyöräilyn) ja harrastusten takia.

Ja vaikka hankinkin toisen auton perheellemme, en aio ajaa sillä töihin silloin, kun voi mennä pyörällä. Työmatkasta tulee nimittäin 17 km:n pyöräily päivittäin. 95 kg painavalla miehellä se tarkoittaa n. 700 kcal energiankulutusta /pyöräilypäivä eli jonkun verran voi siitä edestä sitten herkutella ilman vaaraa lihomisesta :)

Jos autoilu rajoittuu vain automatkoihin, niin kai silloin voi taksillakin ajaa jos on varaa. Ainakin täällä etelässä on pas*a sää niin usein, että viikkoja voi sataa räntää. Huono sää on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja jos vielä pitää päästä vaikka kauppaan, niin aika kalliiksi tulee 4 taksimatkaa päivässä. Mutta kun teillä on toinenkin auto, niin tuskin se on ongelma.

17km on aika pitkä matka, onko sinulla mahdollisuus käydä suihkussa töissä? Muuten voi aika "tuoksahtaa" jos tunnin pyöräilee esim sadetakissa. Itse kun pyöräilin töihin, niin piti ottaa mukaan varapaidan, kun paita saattoi olla pyöräilymatkan jälkeen ihan läpimärkä hiessä. Ja asiakaspalvelutietävissä ei oikein voinut olla, jos on hikinen ja haisee. Peseytymismahdollisuuksia minulla ei ollut, jos olisi, niin pitäisi varata vielä ainakin 20 min suihkukäyntiin. Tunti aikaa pyöräilyyn ja puoli tuntia peseytymiseen, niin se tekee puolitoistotuntia, edes takaisin siis 3 tuntia, pois perheeltä...

Niin kannatta myös ottaa huomion pyöräilyn kustannukset, nastarenkaan ovat must jos päivittäin pyöräilee, ja hyvä rengas maksaa noin 50€/kpl. Bilteman nastarenkaita en suosittele, yhden talven oli, niin jo alle kuukaudessa nastoista ei ollut jälkeäkään.

Siten vielä lämpimät ja vesi/tuulenkestävät pyöräilyvaatteet. Huonoissa vain palelee tai hikoilee, hyviä en ole vielä itsekään löytänyt, joten en voi suositella.

Niin ja sitten pitäisi opetella itse paikkamaan renkaat. Kun itse pyöräilin 20km/päivässä, niin vähintään kerran viikossa oli rengas puhki. Ennätys on kolme reikää ja kaksi samana päivänä.
        Erityisesti talvisin renkaat puhkeavat tosi usein, ei johdu niin paljon rikotuista pulloista vaan hiekasta, pikkukivet ovat tosi teräviä.

• suoraan asiaan...
        autoton syyskuun 15 alkaen kirjoitti:

Voisi jopa harkita asiaa, että huonoilla keleillä taksilla ja muuten fillarilla. Autosta huolehtiminen on kyllä aika rasittavaa touhua.

• työtönnäinen

"Töihin on 8km matka suuntaan, sen ajaa fillarilla n. 30min ja autolla n. 15min. Eli autolla ajaen ajallisesti säästän päivässä n. 30min, mutta jos fillarilla poljen niin tulisi hyötyliikuntaa tuo 30min (joka on ilmeisesti suositus?)."

Eli siis hyötyliikuntaa tulisi 2x30min. = 1 tunti.

Kehottaisin kokeilemaan. Sitten vanhana ja raihaisena ei ole tätä vaihtoehtoa käytettävissäkään. Ja kun pitää kunnostaan huolta, ei niin raihnaiseksi heti tulekaan:-)

Julkisia et maininnut, eivätkö ole vaihtoehto?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe