Mitenkäs tämänikäisten uintitaidon laita on tässä iässä?
Milloin ja missä opitte uimaan?
Käyttekö uimassa usein ja kuinka pitkästi uitte kerralla?
Kysyn sen vuoksi kun tiedän että kaikilla ei ole ollut mahdollisuuksia hankkia sitä taitoa lapsuudessa tai nuoruudessa.
Uiminen on todella hyvä kunnon kohottaja varsinkin jos potee selkävaivoja.
Olen itse useaan otteeseen aikaisempina vuosina kuntouttanut selkäni uimalla 2-3 kertaa viikossa.
Pysyttekö
41
965
Vastaukset
- pinnalla*
Uimataito voi pelastaa paitsi oman myös lähimmäisen hengen jos sattuu paikalle sellaisessa tilanteessa.
Kuinka monella ollut sellaisia "läheltäpiti" tilanteita? - olen oppinut
Jo lapsena opettelin uimaan, ystävä opetti ja innosti. Asuimme rannassa ja siitä oli helppo opetella.
Uiminen on pakollinen taito täällä. Lapseni olen myös innostanut uimakouluun ja yhdessä on käyty jossain.- pinnalla*
Itse opin uimataidon "aika pienenä" koska asuimme sellaisissa olosuhteissa.
Olen aina "rakastanut" uimista.
Vesi on sellainen elementti joka rauhoittaa ja siellä huolet "katoaa". pinnalla* kirjoitti:
Itse opin uimataidon "aika pienenä" koska asuimme sellaisissa olosuhteissa.
Olen aina "rakastanut" uimista.
Vesi on sellainen elementti joka rauhoittaa ja siellä huolet "katoaa".En tiedä koska olen oppinut uimaan, kun asuimme veden äärellä niin opin varman aikaisin.
Tykkään tosi paljon uimisesta ja käyn säännöllisesti uimahallissa lasten kanssa vapaa aikanani ja myös työni puolesta. Asuntoni on uimahallin vieressä niin sinne on kiva mennä usein.
Ja olen samaa mieltä kanssasi, että vesi rentouttaa ja tuntuu ihan siltä, että kun sieltä uimahallista lähtee kotiinpäin niin kaikki huolet ja murheet ovat jääneet sinne veteen.- pinnalla*
miljoona kirjoitti:
En tiedä koska olen oppinut uimaan, kun asuimme veden äärellä niin opin varman aikaisin.
Tykkään tosi paljon uimisesta ja käyn säännöllisesti uimahallissa lasten kanssa vapaa aikanani ja myös työni puolesta. Asuntoni on uimahallin vieressä niin sinne on kiva mennä usein.
Ja olen samaa mieltä kanssasi, että vesi rentouttaa ja tuntuu ihan siltä, että kun sieltä uimahallista lähtee kotiinpäin niin kaikki huolet ja murheet ovat jääneet sinne veteen.jäänyt pari talvea väliin mutta tein taas päätöksen "takaisin veteen" poistamaan niin kilot kuin huoletkin.
Uin yleensä kerralla noin 1500 m ja joskus kokeillut kestävyyttä 3000m mutta se oli jo hieman liikaa kertakäynnillä. pinnalla* kirjoitti:
jäänyt pari talvea väliin mutta tein taas päätöksen "takaisin veteen" poistamaan niin kilot kuin huoletkin.
Uin yleensä kerralla noin 1500 m ja joskus kokeillut kestävyyttä 3000m mutta se oli jo hieman liikaa kertakäynnillä.kuinka pitkä se allas on, mutta uin sen kymmenen kertaa päästä päähän ja aikaa puoli tuntia. Sitten saunaan välillä ja toiset puolituntia lisää.
Hauskoja uimareissuja sulle.
- Taika-Nainen
alle kymmenvuotiaana uimakoulussa. Siihen aikaan uimakouluja pidettiin järvenrannassa kesäisin.
Nykyään käyn aika epäsäännöllisesti uimassa, lähinnä uimahalleissa. Kerralla uin puolesta tunnnista tuntiin välillä huilaillen :) - viivatiina
alle kouluikäisenä mökin rannassa olen uinut aina todella paljon ja pitkiä matkoja en kuitenkaan millään kilpauinti tyylillä nykyään kyllä harrastan vesijuoksua meidän kylällä on kyllä uimahalli mutta allas on vain kakstoista ja puolmetriä pitkä siinä jos uimaan rupeis niin sais kääntyä kokoajan oon siinä kyllä uinukkiin mutta paremmin siellä käy vesijuoksu sen puoleen oon sit kallistunu muttei se uintitaito mihinkään katoo kun sen on kerran kunnolla oppinu.
- juossut
joskus "haikalaa" pakoon henkeni edestä, usko tai älä mutta totta on :)
- viivatiina
juossut kirjoitti:
joskus "haikalaa" pakoon henkeni edestä, usko tai älä mutta totta on :)
ja merenpohjaa myöten niinkö kai se on uskottava kun kerran niin sanot tuntuu aika hurjalta kyllä.
- tyynessä meressä
viivatiina kirjoitti:
ja merenpohjaa myöten niinkö kai se on uskottava kun kerran niin sanot tuntuu aika hurjalta kyllä.
eräällä rannikolla ja siellä tuli "haihälytys" ja aika pitkästi oli matalaa vettä joten täytyi juosta ja lujaa. Haithan saattavat tulla hyvinkin matalaaan veteen.
Asuin silloin sellaisella seudulla jossa oli paljon "haikaloja".
Nuo "haihälytykset" olivat lähes jokapäiväisiä sillä rannalla, että silleen. - viivatiina
tyynessä meressä kirjoitti:
eräällä rannikolla ja siellä tuli "haihälytys" ja aika pitkästi oli matalaa vettä joten täytyi juosta ja lujaa. Haithan saattavat tulla hyvinkin matalaaan veteen.
Asuin silloin sellaisella seudulla jossa oli paljon "haikaloja".
Nuo "haihälytykset" olivat lähes jokapäiväisiä sillä rannalla, että silleen.menemättä sellaiseen rantaan jossa on haihälytyksiä jotenkin tuntuu turvallisemmalta täällä päijänteen rannalla.
- RosaLiiin
joitakin kertoja altaan päästä päähän jaksan uida.
Opin uimaan vasta koululaisena,
lapsena vietin kaikki kesäni mummolassa
kaukana järvistä vaikka järviseutua olikin.
Se oli juhlahetki kun mentiin rantaan.
Nykyisin käyn usein kylpylöissä,
mutta siellä varsinainen uinti jää vähiin.
enempi sellaista pulikointia ja vedestä nauttimista silloin. - Steffo
Eihöhän se lie aika hyvä vielä tuo uimataito, viimeiset 20 v olen harrastanut laitesukellusta ja siinä joutuu uimaankin aika paljon. Ihme kyllä opin uimaan vasta 10-vuotiaana vaikka asuinkin saaressa! Aikuisena kävin vuosikausia säänööllisesti uimahallissakin, mutta nykyään kylmään veteen laskeutuminen inhottaa.
- varmaan
tuo laitesukellus, näkee pintaa syvemmälle.
Olen joskus haaveillut kokeilevani sillä olen aina rakastanut vesielementtiä.
Se on kuitenkin jäänyt haaveeksi ehkä uskalluksen puutteesta.
Nuorempana tykkäsin kuitenkin sukeltaa muuten vaan sukellusaltaisiin. - Steffo
varmaan kirjoitti:
tuo laitesukellus, näkee pintaa syvemmälle.
Olen joskus haaveillut kokeilevani sillä olen aina rakastanut vesielementtiä.
Se on kuitenkin jäänyt haaveeksi ehkä uskalluksen puutteesta.
Nuorempana tykkäsin kuitenkin sukeltaa muuten vaan sukellusaltaisiin.Vielä ehdit! Meidän sukellusseurassa on koulutettu useita 5-6kymppisiä vasta-alkajia. Punaisella merellä olen nähnyt 7-kymppisiä saksalaisia rouvia veden alla. Ja Leni Riefenstahl oli relusti yli 90 kun hän vielä teki veden alaisia filmejä!
- Kalle Kotton
painun kun kivi pohjaan. Viimeisestä uintireissusta on aikaa liki kakskymmentä vuotta. Kyllä minä joskus räpistelin jonkin verran, saatto mennä sata metriä, parikin hyvällä tuurilla, ei sitä uimiseksi voinut sanoa, se oli vaan yritystä pysyä pinnalla.
- Pirre*
minun lajini, hiihdon ohella.
Uiminen on tosi hyvä liikuntamuoto meille huonoselkäisille, ja se on hauskaa, - suosittelen lämpimästi.- Pirre*
pyrinuimaan mahdollisimman paljon metrejä, mutta nykyään en enää jaksa uida kilometriä/kään lepäämättä välillä.
Opin uimaan ehkä kuusi vuotiaana..en muista ihan tarkkaan... Pirre* kirjoitti:
pyrinuimaan mahdollisimman paljon metrejä, mutta nykyään en enää jaksa uida kilometriä/kään lepäämättä välillä.
Opin uimaan ehkä kuusi vuotiaana..en muista ihan tarkkaan...Jos muistaa hengitellä oikein niin jaksaa paremmin. Mä hengitän nenän kautta sisään ja suun kautta ulos ja ihan tavallista sammakkoa menen. Minulla tulee niska kipeeksi jos uin pitkään ja en muista venytellä välillä, muuten kyllä jaksaisin vaikka tunnin yhteen mittaan.
- täytyy*
miljoona kirjoitti:
Jos muistaa hengitellä oikein niin jaksaa paremmin. Mä hengitän nenän kautta sisään ja suun kautta ulos ja ihan tavallista sammakkoa menen. Minulla tulee niska kipeeksi jos uin pitkään ja en muista venytellä välillä, muuten kyllä jaksaisin vaikka tunnin yhteen mittaan.
opetella oikea tekniikka pitämällä päätä veden alla ja vain välillä ottamalla lisää happea jotta ei niska kipeydy.
Täytyy nyt vähän kehaista että nuoruudessa olen uinut pikkuisen kilpaa. täytyy* kirjoitti:
opetella oikea tekniikka pitämällä päätä veden alla ja vain välillä ottamalla lisää happea jotta ei niska kipeydy.
Täytyy nyt vähän kehaista että nuoruudessa olen uinut pikkuisen kilpaa.En osaa sitä rinulia. En ole käynyt mitään uimakursseja ja se olisi varmaan tarpeen. Joskus olen sitä pään laittamista veteen oiminpäin yrittänyt, mutten ole sitä osannut kun en ole sitä sietänyt lainkaan eikä siitä ole tullut mitään. Aina se pää vaan on pystyssä ja niska jäykkänä. Harmi.
- pinnalla*
miljoona kirjoitti:
En osaa sitä rinulia. En ole käynyt mitään uimakursseja ja se olisi varmaan tarpeen. Joskus olen sitä pään laittamista veteen oiminpäin yrittänyt, mutten ole sitä osannut kun en ole sitä sietänyt lainkaan eikä siitä ole tullut mitään. Aina se pää vaan on pystyssä ja niska jäykkänä. Harmi.
siinä hommassa, kannattaa kokeilla :)
- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Jos muistaa hengitellä oikein niin jaksaa paremmin. Mä hengitän nenän kautta sisään ja suun kautta ulos ja ihan tavallista sammakkoa menen. Minulla tulee niska kipeeksi jos uin pitkään ja en muista venytellä välillä, muuten kyllä jaksaisin vaikka tunnin yhteen mittaan.
mutta en ole opetellut sitä ihan "oikeaa" tai kilpa uimareide rintauinti tekniikkaa, jossa pää pidetään muun vartalon mukaisesti ja veden alla, haukaten välillä vain sivusta ilmaa..
Kumma kyllä niskani ei ole kipeytynyt näinkään, -uin kyllä välillä selälläni, josko se selittääkin..
Kurjaa vaan kun täältä on niin pitkä matka uimahalliin..melkoinen kulueräkin, vaikka käyn vain kerran viikkoon uimassa. Bensa on niin turkasen kallista.. pinnalla* kirjoitti:
siinä hommassa, kannattaa kokeilla :)
Voi kun sinä tulisit opettamaan. En ole niitä uimalaseja edes osannut ajatella kun olen arvellut että ne on vaan sellaiset leikkikalut. Hih hih varmaan ihanat päässä, no kait mä kehtaisin niitä käyttää kun ensin vähän totuttelis.
Pirre* kirjoitti:
mutta en ole opetellut sitä ihan "oikeaa" tai kilpa uimareide rintauinti tekniikkaa, jossa pää pidetään muun vartalon mukaisesti ja veden alla, haukaten välillä vain sivusta ilmaa..
Kumma kyllä niskani ei ole kipeytynyt näinkään, -uin kyllä välillä selälläni, josko se selittääkin..
Kurjaa vaan kun täältä on niin pitkä matka uimahalliin..melkoinen kulueräkin, vaikka käyn vain kerran viikkoon uimassa. Bensa on niin turkasen kallista..Kallista se on se uiminenkin. Ilta ja viikonloppu 20 kerran sarjalippu on 71 euroa.
- pinnalla*
miljoona kirjoitti:
Voi kun sinä tulisit opettamaan. En ole niitä uimalaseja edes osannut ajatella kun olen arvellut että ne on vaan sellaiset leikkikalut. Hih hih varmaan ihanat päässä, no kait mä kehtaisin niitä käyttää kun ensin vähän totuttelis.
voin tulla opettamaan kunhan löydetään yhteinen vesi :)
Ainakin voin tulla laittamaan ne uimaklasit päähän.
Olet muuten värjännyt hiuksesi vai uidessako meni tuollaiseksi?
Tiesitkös muuten että jos paljon ui suolaisessa merivedessä,vaalennetut hiukset menee hieman vihertäväksi. Mulle kävi niin nuoruudessa :) pinnalla* kirjoitti:
voin tulla opettamaan kunhan löydetään yhteinen vesi :)
Ainakin voin tulla laittamaan ne uimaklasit päähän.
Olet muuten värjännyt hiuksesi vai uidessako meni tuollaiseksi?
Tiesitkös muuten että jos paljon ui suolaisessa merivedessä,vaalennetut hiukset menee hieman vihertäväksi. Mulle kävi niin nuoruudessa :)Käyttäähän ne kuuluisuudetkin niitä henkilökohtaisia treenaajia, en nyt muista mikä se sellaisen oikea nimi oli. Niin, että jos vaan tulet mulle sellaiseksi, niin saataisiin mut trimmattua oikein kuntoon. Ja voisit sinä alkaa henkilökohtaiseksi stailistiksiki, jos sulla on silmää noille hiusasioillekin.
miljoona kirjoitti:
Kallista se on se uiminenkin. Ilta ja viikonloppu 20 kerran sarjalippu on 71 euroa.
maksaa 50 euroa vuosi, ja 4 euroa per uimakerta päälle, et hinttoisa tulloo tääkin harrastus.
Pirrejuupas kirjoitti:
maksaa 50 euroa vuosi, ja 4 euroa per uimakerta päälle, et hinttoisa tulloo tääkin harrastus.
Meidän uimahalli mainosti vesijuoksukurssi 14 ohjaus kertaa ja 84euroa. Että huh huh mikä hinta.
- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Meidän uimahalli mainosti vesijuoksukurssi 14 ohjaus kertaa ja 84euroa. Että huh huh mikä hinta.
juoksua, - se nyt onnistuu ilman mitään ohjauksiakin..kaikkee ne keksiivätkin :/
Täällä, tai tuolla lähikaupungin uimalassa on esim. selkäryhmiä vesijuoksun merkeissä, ja joissa ei tietääkseni ole kummoistakaan osallistumis maksua..taitaa tosin olla osittain terveydenhuoltoon kuuluvaa toimintaa..
Tekniikassa olisi parannettavaa. Uimaan opin ehkä 7-vuotiaana.
Nykyään en käy uimassa, kun niska kipeytyy ja korvaan menee vettä. Pitäisi uida selkäuintia, mutta hallit on liian ruuhkaisia, tulee törmäyksiä.
Hiihto on ykköslaji, mutta kun ei ole lunta täällä lounaisessa Suomessa.
Kävelyä vaan, sauvoilla ja ilman.viime yönä lunta, ihmeen valoisaa ja tuntuu että sen taas löytyi uutta energiaakin..
Mutta eipä täälläkään vielä hiidellä noilla lumilla, mutta lisää ootellaan..Pirrejuupas kirjoitti:
viime yönä lunta, ihmeen valoisaa ja tuntuu että sen taas löytyi uutta energiaakin..
Mutta eipä täälläkään vielä hiidellä noilla lumilla, mutta lisää ootellaan..lumentulon johdosta. Taidankin lähteä hiihtämään.. putkeen, mutta se vasta on kallista, 14€ kerta. Ei ihan joka päivä ole varaa, mutta jos kerran.
- Pirre*
SASvm.51 kirjoitti:
lumentulon johdosta. Taidankin lähteä hiihtämään.. putkeen, mutta se vasta on kallista, 14€ kerta. Ei ihan joka päivä ole varaa, mutta jos kerran.
noita putkia muuallakin..
Täälläpäin maalimaa on tosin jäähdytetty latupätkä, ilman putkea; sillä ovat hiihtäneet jo "muutaman" kuukauden.
Lykkyä vaav putkihiihtoon.
- ei merenneito :)
Olin jotain kakstoista vee
Kun pääsin uimakouluun
Bussilla mentiin järven rantaan
Eivät osanneet opettaa näin "vanhaa"
- muut oli puolet nuorempia...:) - ibiza*
lapsuuteni viettäneenä oli vesi suosittu leikkipaikka kesällä silloin "kun muilta töiltä" pääsi... Parhaita hetkiä oli kun heinäntekoaikaan "haravanvarresta" pääsi parin tunnin välein hetkeksi uimaan... Kyllä uimataito on edelleen hyvä vaikkakin harvoin tulee sitä nykyisin testattua... :)
- katso...
Ylhttp://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1616466i Atlantin!
- siihen
ei meille mikään kanaali riitäkkään kun alkaa karsina olemaan hieman ahdas.
- Sinimarjanen
on kohtuullinen. Lapsena, aina keväästä alkaen
tuli uitua päivittäin, myöhäiseen syksyyn saakka.
Uintimatkat olivat silloin melkoisen pitkiä.
Nykyisin tulee uitua vain kesällä mökillä ja
lomareissuilla. - Otto-Vaan
Nykyään painava(t) että kovasti pitää polskia pysyäkseen pinnalla.:)
Tosta uimataidon opettelusta.Lapsuus kotini lähettyvillä
on pieni ja erittäin syvä ja jyrkkärantainen lampi.
Sinne kun meni, niin pakko oli oppia heti uimaan
jos ei aikonut tutustua lammen pohjamutaan.Ikää
en enää muista, mut sen verran oli kuitenkin että
kiva oli heinätöitten jälkeen iltamyöhällä vielä
käydä pulikoimassa tummassa lämpimässä lammenvedessä.
Eihän siellä tartenut yksin olla, naapurissa oli
kuusitoista lapsinen perhe, kyllä sieltä riitti
melkein kellon ympäri sinne uinti seuraksi kun he
vielä asuivatkin siinä rannalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5301724Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84843
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2677- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?65598- 65533